فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry
فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry
فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry
فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry

فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry

محسن رضوی فر
۱۶:۰۰ ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry

مجموعه‌ی Far Cry امروزه جزو مشهورترین بازی‌های شوتر اول شخص جهان باز به شمار می‌روند و تاکنون ۵ نسخه‌ی اصلی از آن منتشر شده است. نسخه‌ی اول این بازی توسط استودیوی کرایتک (Crytek) توسعه یافت. با این حال یوبی‌سافت برای توسعه‌ی نسخه‌های بعدی، امتیاز این آی‌پی را خریداری کرد و توانست بازی‌های متنوعی از این مجموعه را بسازد. تقریباً می‌توان گفت پس از عرضه‌ی Far Cry 2، بازی‌های شوتر اول شخص جهان باز و سیستم درخت مهارت به محبوبیت بالایی دست پیدا کردند. بازی Far Cry 3 نیز سیستم‌های اکتشافی و المان‌های نقش‌آفرینی را که امروزه در اغلب بازی‌ها عادی به نظر می‌رسند، رواج داد. در این بخش از آیتم فکت بازی به بررسی ۱۰ واقعیت مهم در خصوص سری Far Cry می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فکت اول: Far Cry ابتدا تنها یک دموی تکنیکی برای نمایش قدرت CryEngine بود

فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry

شاید برخی از افراد این نکته را ندانند که امتیاز بازی Far Cry ابتدا در اختیار استودیوی کرایتک بوده است. کرایتک پس از کار روی موتور جاه‌طلبانه‌ی CryEngine، از آن در سال ۲۰۰۱ برای تهیه‌ی یک دموی تکنیکی به نام X-Isle استفاده کرد. این دمو یک محیط گرمسیری را نمایش می‌داد که در آن پوشش‌های گیاهی و دایناسورها حضور داشتند. این دمو هرگز قرار نبود به یک بازی کامل تبدیل شود. با این حال، دموی مذکور ایده‌ی ساخت Far Cry را در کرایتک ایجاد کرد. صحبت‌هایی مبنی بر این که بازی مذکور یک عنوان شوتر تیمی براساس مبارزه علیه بیگانگان باشد، وجود داشت. اما این ایده‌ها هرگز به بازی اصلی راه پیدا نکردند. در عوض در Far Cry، یک مضمون علمی-تخیلی پیاده‌سازی شد که در آن دشمنان جهش‌یافته‌ای وجود داشتند و بازی‌باز به مبارزه با آن‌ها می‌پرداخت.

فکت دوم: یوبی‌سافت امتیاز Far Cry را از کرایتک خریداری کرد

فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry

پس از آن‌که کرایتک نسخه‌ی اول بازی Far Cry را توسعه داد، از طرف شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) در سال ۲۰۰۴ قراردادی به کرایتک برای ساخت یک بازی اختصاصی جدید پیشنهاد شد. این بازی بعداً به عنوان Crysis شناخته شد و تا به امروز یکی از بهترین بازی‌ها از نظر گرافیکی و جلوه‌های بصری به شمار می‌رود. سرانجام یوبی‌سافت در سال ۲۰۰۶، امتیاز Far Cry را از کرایتک خریداری کرد.

فکت سوم: موتور Dunia براساس CryEngine ساخته شده است

فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry

علی رغم تفاوت بازی Far Cry 2 با سایر عناوین این مجموعه، بازی مذکور اولین عنوانی بود که برای ساخت آن از موتور جدید Dunia استفاده شده بود. پس از آن، برای توسعه‌ی سایر بازی‌های این مجموعه نیز از موتور Dunia استفاده شد. موتور Dunia با تمرکز روی شبیه‌سازی فیزیک واقع‌گرایانه ساخته شده است. در این موتور، مواردی مانند تخریب درختان و شبیه‌سازی آتش در پوشش‌های گیاهی دیده می‌شود. اغلب بخش‌های این موتور براساس CryEngine ساخته شده است. با توجه به این‌که بازی‌ها با معرفی Crysis بیشتر به سمت شبیه‌سازی حرکت می‌کردند، بسیاری از المان‌های Far Cry 2 بیش از هر چیز براساس شبیه‌سازی و واقع‌گرایی طراحی شده‌اند و این موضوع تصادفی نیست.

فکت چهارم: در بازی Far Cry 2، برخی از سیستم‌های گیم‌پلی به صورت ناقص پیاده‌سازی شدند

فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry

Far Cry 2 یک عنوان بیش از حد بلندپروازانه برای یوبی‌سافت محسوب می‌شد. موتور Dunia تلاش می‌کرد که با آنچه بازی Crysis ارائه می‌دهد، رقابت کند. اما بسیاری از سیستم‌های گیم‌پلی به سختی کار می‌کردند. یاران شما در بازی یکی از بزرگ‌ترین مثال‌ها محسوب می‌شود. به گفته‌ی کلینت هاکینگ (Clint Hocking)، طراح ارشد بازی، برای طراحی یاران شما به جای پکیجی از هوش مصنوعی، تقریباً به صورت کاملاً اسکریپت شده پیاده‌سازی شدند. هوش مصنوعی اصلی و چشمگیر بازی در مبارزات دیده می‌شود. به بیان دیگر، تقریباً همه‌ی تعاملات با NPC در خارج از مبارزات به صورت اسکریپت شده و یا دست نوشته ایجاد شده‌اند. بخش چندنفره و سیستم‌های مدیریت نیز در مقایسه با آنچه که تیم توسعه‌دهنده در نظر داشت، توسعه نیافته بودند.

فکت پنجم: Far Cry 3 در اواسط مراحل توسعه ریبوت شد

بازی far cry 6

از بسیاری جهات، Far Cry 3 بازگشتی به فرم اصلی این فرنچایز محسوب می‌شد. بازگشت یک محیط گرمسیری، وجود جزیره و تمرکز روی عناصر سندباکس یک تغییر سریع در مقایسه با Far Cry 2 و المان‌های شبیه‌سازی آن بود. البته یوبی‌سافت ابتدا قصد داشت Far Cry 3 را به دو نسخه‌ی قبل نزدیک نماید. پیش از آن که بازی ریبوت شود، یوبی‌سافت می‌خواست از Far Cry 3 به عنوان ابزاری برای ارتباط با دو نسخه‌ی قبل استفاده کند. در سال ۲۰۱۰، بسیاری از توسعه‌دهندگان این پروژه از جمله کارگردان ایده‌پرداز و کارگردان ارشد روایت از یوبی‌سافت جدا شدند. سپس یوبی‌سافت تصمیم گرفت تا این پروژه را ریبوت کرده و روی داستان منحصر به فرد خود تمرکز کند.

فکت ششم: نسخه‌های فرعی Blood Dragon و Primal از ویژگی‌های بازی‌های گذشته استفاده کردند

فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry

برخی از به یاد ماندنی‌ترین لحظات سری Far Cry به نسخه‌های فرعی آن اختصاص دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Blood Dragon و Primal اشاره کرد. این بازی‌ها به همان اندازه‌ که خلاقانه هستند، برخی از منابع و ویژگی‌های خود را از نسخه‌های پیشین این مجموعه وام گرفته‌اند و دارای تیم توسعه‌ی کوچک‌تری هستند. برجسته‌ترین مثال به بازی Far Cry Primal اختصاص دارد که مستقیماً از نیمه‌ی جنوبی نقشه‌ی Far Cry 4 الهام گرفته شده است. این موضوع اختلاف نظرهایی را میان ژورنالیست‌ها و طرفداران ایجاد کرد. البته این چیز جدیدی نبود، زیرا نقشه‌ی بازی Far Cry Blood Dragon نیز به صورت مستقیم از جزیره‌ی Far Cry 3 گرفته است. استفاده‌ی مجدد از منابع و برخی ویژگی‌ها یک بخش مهم در صنعت بازی‌های ویدیویی است. به ویژه در هنگامی که یک تیم، پروژه و بودجه‌ی کوچک نسبت به دیگر عناوین اصلی وجود دارد.

فکت هفتم: Far Cry 4 قرار بود دنباله‌ای مستقیم برای Far Cry 3 باشد

فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry

برخی از طرفداران بازی Far Cry 4 را یک دنباله‌ی مناسب نمی‌دانند و آن را به عنوان Far Cry 3.5 مورد انتقاد قرار دادند. نکته‌ی جالب در این است که یوبی‌سافت نیز ابتدا قصد داشت این بازی را هرچه بیشتر به Far Cry 3 نزدیک کند. در ابتدا قرار بود وقایع Far Cry 4 در همان جزیره‌ی Far Cry 3 جریان داشته باشد و داستان نسخه‌ی سوم را ادامه دهد. مشخص نبود که داستان قرار است چگونه ادامه یابد. با این حال توسعه‌دهندگان تصمیم خود را تغییر دادند و یک داستان مستقل و محیط هیمالیا را برای این بازی در نظر گرفتند.

فکت هشتم: در Far Cry Primal، سه زبان جدید معرفی شد

فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry

هر شخصیت حاضر در بازی Far Cry Primal به زبان عجیبی صحبت می‌کند که با آنچه در بازی‌های قبلی وجود داشت، شباهت ندارد. این امر به این دلیل است که یوبی‌سافت از مورخان و زبان‌شناسان برای اختراع سه زبان متمایز براساس زبان‌های پروتو-هندی و اروپایی استفاده کرده بود.

فکت نهم: بحث‌های جنجالی موجود در Far Cry 5 عمدی نبوده است

فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry

مضامین بازی Far Cry 5 در مورد جدایی طلبی و افراطی‌گری، بحث و جدال‌های زیادی را در میان جامعه‌ی گیمرها ایجاد کرد. بسیاری معتقد بودند که Far Cry 5 در آن زمان فضای سیاسی موجود در ایالات متحده را به صورت گستاخانه مورد انتقاد قرار داده است. البته این موضوع کاملاً اتفاقی و تصادفی بود. بسیاری از نویسندگان Far Cry 5 در زمان نوشتن داستان بیشتر به حوادث گذشته مانند ۱۱ سپتامبر متمرکز بودند. هدف از عدم اطمینان و ایدئولوژی رادیکال موجود در بازی این بود که به جای انتقاد واضح از فضای سیاسی فعلی، حوادث گذشته را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، این مورد باعث نشد تا بازی زیر نقد تند بسیاری از گیمرها قرار نگیرد.

فکت دهم: یک فیلم براساس Far Cry ساخته شده است

فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry

یک فیلم از سری Far Cry وجود دارد که توسط Uwe Boll کارگردانی شده است و از نظر بسیاری از افراد یک شکست کامل بود. یوبی‌سافت در سال ۲۰۱۳ قصد داشت یک فیلم بر اساس Far Cry بسازد. یوبی‌سافت موشن پیکچرز قصد داشت فیلم‌هایی را براساس بازی‌های Watch Dogs و Rabbids نیز بسازد. با این حال هیچ یک از این فیلم‌ها ساخته نشدند. همچنین یوبی‌سافت پس از ساخت Splinter Cell: Chaos Theory تصمیم داشت فیلمی بر این اساس بسازد؛ اتفاقی که هرگز رخ نداد. در سال ۲۰۱۶ فیلم Assassin’s Creed اکران شد اما نقدهای منفی بسیاری را دریافت کرد.

منبع

ꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗ

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry
فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry
فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry
فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry
فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فکت بازی؛ حقایقی از سری Far Cry