درخواست‌ها برای افزوده‌شدن قابلیت ذخیره‌سازی به بازی Returnal در حال افزایش چشمگیری است

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
بازی Returnal

از زمان عرضه‌ی بازی Returnal، بسیاری از بازی‌بازان و منتقدان در زمینه‌ی وجود یا عدم وجود یک سیستم ذخیره‌سازی در بازی با یکدیگر در حال بحث هستند و این موضوع هم‌اکنون واکنش استودیوی هاوس‌مارک را برانگیخته است.

ماهیت سبک روگ لایک بازی Returnal، چنین ایجاب می‌کند که این بازی از سیستم ذخیره‌سازی پشتیبانی نکند و بازی‌بازان پس از هر بار مرگ مجبور باشند تا علاوه بر از دست دادن بسیاری از آیتم‌هایی که در طول این مسیر کسب کرده‌اند، به مکان اولیه‌ی خود بازگردند و این مسیر را دوباره و پس از آپگرید شخصیت خود و قابلیت‌هایش طی کنند. اما با توجه به چالش‌برانگیز بودن بازی، این موضوع و به طور کلی این سبک از بازی نمی‌تواند مورد پسند عام قرار بگیرد اما با توجه به بازاریابی‌ها و نمرات منتقدان، شاید مخاطبین بیشتری از سلیقه‌های مختلف قصد داشته باشند تا به تجربه‌ی این بازی بپردازند.

البته، این موضوع طبعاً باعث خواهد شد تا این بازی‌بازان، پس از گذشت اندک زمانی از تجربه‌ی بازی به‌کلی قید ادامه دادن آن را بزنند و به نوعی حوصله‌ی پیمایش مجدد این مسیر و قبول کردن چالش‌هایش را نداشته باشند. در واقع، ممکن است تا حدود ۵ ساعت را در بازی Returnal صرف کنید و با یک اشتباه کوچک مجبور شوید تا مجدداً تمام این مسیر را دوباره طی کنید؛ حال آن‌که بسیاری از بازی‌بازان نمی‌توانند روزانه بیش از ۲ یا ۳ ساعت را صرف بازی کردن کنند و حتی در مواردی از کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ اشتراکی بین اعضای خانواده‌ی خود و یا دوستانشان استفاده می‌کنند.

به هر ترتیب، عدم وجود این قابلیت باعث خواهد شد تا مخاطبین عام این بازی به سرعت ریزش کنند و استودیوی هاوس‌مارک (Housemarque) نیز اخیراً به عنوان راه حل این موضوع اعلام کرد که در این شرایط تنها می‌توانید کنسول خود را در حالت Rest Mode قرار دهید. لازم به ذکر است در این وضعیت کمبود قابلیتی نظیر Quick Resume که در کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس وجود دارد، به چشم می‌آید که در هر حال هر دو مورد نیز نمی‌توانند راه حل مناسبی برای این موضوع تلقی شوند.

به طور معمول بازی‌های این ژانر از هیچ قابلیت ذخیره‌سازی خاصی بهره نمی‌برند، اما استودیوی هاوس‌مارک می‌توانست تا با قراردادن این قابلیت در بازی و در درجه‌ی سختی‌های پایین‌تر، مخاطبان بسیار بیشتری را به بازی خود جلب کند؛ کما این‌که به گفته‌ی یکی از منتقدان، وجود نداشتن این قابلیت، باعث وفادار ماندن بازی Returnal به سبک روگ‌لایک خواهد شد، اما در عین حال باعث می‌شود تا بخش عمده‌ای از بازی‌بازانی که علاقه‌ای به انجام بازی‌های چالشی ندارند از تجربه‌ی بازی محروم شوند.

به هر ترتیب، موضوع فوق باعث شده تا بحث‌های زیادی بین کاربران و دارندگان کنسول پلی‌استیشن ۵ای که بازی Returnal را خریداری کرده‌اند صورت بگیرد. همچنین، توسعه‌دهندگان این بازی پس از شروع این جدل‌ها، بدون اشاره به اضافه‌شدن این ویژگی به بازی در آینده اعلام کرد به درخواست بازی‌بازان گوش می‌دهد و این موضوع که نبود قابلیت ذخیره‌سازی باعث شده تا بسیاری از بازی‌بازان از طیف‌های مختلف از بازی ناامید شده‌اند نیز برای استودیوی هاوس‌مارک کاملاً روشن است.

ما صدای جامعه‌ی بازی‌‌بازان خود را می‌شنویم و به آن‌ها علاقه داریم. فعلاً موضع رسمی برای اعلام کردن نداریم، اما همچنان شما را دعوت به بازی‌کردن و لذت بردن از چالش‌هایش می‌کنیم.

در نهایت، اگر سری به بازی‌هایی نظیر Hades ،Dead Cells ،Spelunky و The Binding of Isaac که در این سبک ساخته‌شده‌اند بزنید، متوجه خواهید شد که نبود قابلیت ذخیره‌سازی یک استاندارد برای این سبک است. اما هیچ‌کدام از بازی‌های فوق به عنوان یک بازی انحصاری برای یک کنسول جدید عرضه نشده‌اند تا پتانسیل جذب مخاطبین عام از هر طیف دیگری را داشته باشند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا افزودن قابلیت ذخیره‌سازی می‌تواند باعث شود تا طیف وسیعی از بازی‌بازان با سلایق دیگر جذب این بازی تحسین شده شوند و از تجربه‌ی آن محروم نمانند؟

بازی Returnal، به صورت انحصاری در دسترس دارندگان کنسول پلی‌استیشن ۵ قرار دارد.

31
4
برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • G.Force گفت:

    قابل توجه برخی افراد
    اول متن مقاله رو کامل بخونید بعد به افرادی که بازی رو خریدن و این درخواست رو دادن بگید بچه سوسول
    فقط تیتر رو میخونن با کله میرن تو بخش کامنت‌ها !
    بحث چک‌پوینت برا ادامه پس از مردن نیست بحث یکسره بازی کردن برا اتمام مرحله‌ست و ممکنه یک ران ۵ ساعت طول بکشه اون هم بدون مردن پس باید ۵ ساعت رو یکسره رد کنی چون نمیتونی بازی رو ببندی بری یه بازی دیگه یا کنسول رو خاموش کنی و خب همه نمیتونن یک چهارم روزشون رو صرف گیم بکنن

    24
    15
  • آرین گفت:

    سلام
    از روی ماهِ استاد میازاکی خجالت نمی‌کشید!؟ همین درسته! اصلا هر دور رو ۱۰ ساعت کنید!

    13
    0
  • یکی از رفیقام ریخته گفت بازی اعصاب خر د کن میشه مخصوصا هرچی بیشتر پیشروی کنی با مردن میری اول کار دوساعت باید بری تا برسی باز اون نقطه تازه اگه راهتو گم نکنی و یادت باشه کجاها رفتی و از کدوم مسیر عبور کردی

    11
    11
  • Sam_fisher_47 گفت:

    آقا چه سوسول Neutral
    دیگه روگ لایکه چه انتظاری دارین. بشینید یه ده ساعت حرفه ای شید خود بازی تموم میشه. تازه بازی داره بتون لطف می کنه باس هارو برمیداره براتون اگه بزنیدش Wilt

    8
    7
  • چرا این درخواست خوب بازی سبکش زیر سوال بردن به نظرم همینطوری شاهکار

    5
    0
  • G.LN گفت:

    دوستان بازیش اینجوره که وقتی سفینه تصادف میکنه بایستی بری و محیطو کاملا بگردی اما بازی یه جوریه که بارها و بارها میمیری ولی وقتی هر بار میمیری محیطش متفاوت میشه و ضمنا یه سری موجودات جدید اضاف میشه و البته اسلحه های متنوعی بهت میده ولی با هر بار مردن اون آپگریدهایی که بدست آوردی و سلاحها و تجهیزاتی که بدست آوردید به جز یه سری موارد که دائما بدستش می آوری از دست میدی و با هر بار مردن ازون صحنه ی تصادف سفینه بلند میشی ولی با گشتن محیط و خواندن در مورد نحوه ی از بین بردن این سیکل که البته خودش یه داستانی داره و بدست آوردن صوتهایی که سلین خودش قبلا ها گذاشته جذابیتهای خودش رو داره.
    اما بایستی بگم گاها بازی بی رحمانه سخت میشه و تا جاییکه میری و یه باس رو نابود میکنی بعدش یه دفعه به طرز بی رحمانه تحت حمله قرار میگیری و میمیری و اینجاس که داغون میشی و اعصابت بهم میریزه.
    گاها یه باس سختی رو نابود میکنی احساس غرور میکنی اما بازی بعدش از خجالتت در میاد.
    اما نکته ای که هست اگه صدها بار حتی بعد دو ساعت بازی کردن که مجددا از نو شروع کنی که اتفاقا برای خودم همچین موردی پیش اومده ولی بدلیل محیط و آیتمهای جدید و متنوع و البته بعضا کات سینهای حیاطی و غیره و حتی دادن یه سری آیتمهای ضروری بهت به هیچ وجه برات خسته کننده نمیشه و اینه که بایستی هوسمارک رو ستایش کرد.
    بازی در مواقع مثل بارش باران یا ضربات مستقیم یا گاها لرزش و ویرانی محیطش و نحوه استفاده از سلاحهاش خوب از امکانت دوال سنس استفاده میکنه.

    12
    0
    • G.LN گفت:

      این بازی دوستان شاهکاره و امیدوارم کسی نارحت نشه ولی هیچ بازی روگ لایکی در حد این نیست اینو میگم تا بدونید من هدیس رو بازی کردم ولی به هیچ وجه خسته کننده نمیشه.
      اما باید بگم یه مشکل داره و اونم اینه واقعا بیش از حد سخته .
      البته بعضا بهت مثلا مناطق با تلپورت و یه سری ارفاق ها و میانبرها واسه زودتر رسیدن به محل مورد نظر میده اما هیچ وقت خسته کننده نمیشه.
      این عنوان نسل نه واقعیه و فعلا اولین بازی نسل نهمی رو با این دیدم با وجود بازی کردن دیمن سولز(هر چند اصلا حوصله اینو ندارم).
      باید بگم من که اصلا ازین سبکها خوشم نمیاد به شدت علاقه مند سدم به اینجور سبکها
      مثلا همین هدیز رو حتی با وجود اینکه همین الانشم دارم اما اصلا حوصله شو ندارم سمتش برم.
      اینها رو گفتم نه اینکه بگم هدیز بازی بدیه و اتفاقا شاهکاره اصلا هم لزومی نداره عاشق این سبک باشی چونکه متوجه میشی چه نبوغی داشتن سازندها در طراحی مراحل و اینا
      اما ریترنال نوع جدیدی از سختیها و چالشها رو معرفی کرد.
      تصور کنید اولین سبک هاردکور بازیها رو و انتقداهای تند بهش رو.
      این بازی انگار ترکیب روگ لایک و هاردکوره.
      به هیچ وجه دوستانی که ps5 دارن از دستش ندن چونکه عاشقش میشد مطمئنا و البته نسل نهم رو با بعضی امکانت دوال سنس قشنگ تجربه میکنید برخلاف دیمن سولز که از دوال سنس انگار استفاده نکرد در کل.

      10
      6
  • راست میگن به شدت بازی سخته و به تمرکز نیاز داره اونای که نمره پایین دادن به این دلیل نمره کم کردن فکر نکنم پایان این بازی دیده باشن یک مقدار رفتن بیخیال شدن چون یک سبک خواصی هست که هرچی بازی سخت جلوی این لنگ میندازه خیلی سریع و‌هوش رفلکس نیاز حتی زبانتم باید خوب باشه در انتخاب ابزار قابل حمل که چی برداری که اینا بیشتر در زمان مبارزه با باس مینی باس و شلوغ شدن با انتخاب درست بکارت میاد البته هست صحنهای که ارامش زاست ولی کوتاست،باس همون اول باید بزنی که از اول نیای البته هرکار کنی در این بازی مرگ‌زیادتجربه میکنی که خوبیهایم داره مثلا شانس دوم میده یا خونت پر میکنه که گفتم بدونی چه چیزی برداری همین چرخه که رو موخ بعضیاست دلیل داره که لوت های که انجام ندادین یا ابزاری که جلو برین بدست میارین میشه لوتهای جا گذاشته شده رو بردارین و قویتر به مبارزه باس برین هرچقدر قوی بشین مراحل اولیه اسونتر میشه ک این به سختی بازی میرزه،واقعا ایدهای جالب خواصی درون بازی که سازنده بازی نشسته یک بازی ساخته که بگه بسه بازیهای اسان بازی کردن همه چیز در اختیارتان قرار داده میشه و یا با چه گزینه های وارد بازی بشین تموم کنید.هیچ گزینه ای نیست خودتی هوشت رفلکس ایول Yes Yes Yes

    7
    2
    • createbtn گفت:

      از انجمنای خارجی حرف دیگرانو بر ندار بیاری اینجا بنویسی. بازی هنوز یه روز نیست اومده تو خودت تنهایی همه اینارو فهمیدی؟ (مثل داستان لست ۲ نکنین که تو ۲ ساعت اول عرضه تا اخر داستانو مینوشتین بعد تابلو میشین)

      1
      2
  • حمید گفت:

    بازی بدون سیو نمیتونه جالب باشه هرقدر هم بازی خوبی باشه منظورم سیو دیر به دیر

    6
    5
  • BlackCity گفت:

    من این بازی رو بازی نکردم ولی تقریبا تمامی بازی های این سبکی (مثل دمون سول و …) وقتی از بازی خارج میشی دقیقاً به همونجا برمگیردی
    بله بمیری باید کلی قسمت های بازی رو از اولی بری ولی نه اینکه مثلاً کنسول رو بخوای خاموش کنی
    اگر حتی خروج از بازی هم باعث بشه کل مرحله رو بخوای از اول بری خیلی مسخره میشه

    3
    1
  • Housmarque Cool
    بازی های Housmarque برای سوسول ها نیست تمام بازی های این شرکت در این سی سال این شکلی بودند سخت جذاب نفس گیر و قرار هم نیست که بازی هایش آسان بشوند چون که یک عده تا حالا بازی های سخت را تمام نکردند نه الان نه هر زمان دیگری این گونه از بازی ها مانند Ninja Gaiden. Castlevania. Contra و بازی های شرکت Housmarque مانند همین Returnal,Stardust,Matterfall و غیره فقط برای یک سری افرادی از بازی بازان ساخته می شوند بهتره بگم بزرگ سالان قرار نیست همه که بازی کنند سازندگان این نوع از بازی ها هم کاملا به کار خودشون مسلط هستند و قرار نیست که به خاطر این که بازی هایشان عام پسند بشه بازی را آسان بکنند. در کل من می دونم که این بازی تبدیل به یک مجموعه سه گانه می شه امیدوارم در نسخه های بعدی بازی حتی از این هم طولانی تر و سخت تر بشه تا دهن این جماعت نوب پسند را سرویس کرده باشند نگران نباشید دوستان من شرکت Tecmo Koei در حال ساخت یک نسخه کاملا جدید از مجموعه Ninja Gaiden می باشد حالا بذارید اون بازی بیاد دهنتون حتی از این هم بیشتر سرویس می شه و بنده هم بیشتر می خندم Cool Yes Yes Yes Devil

    2
    2
  • آقا من یه گیم پلی از بازی دیدم هر چیزی که گفتم رو پس میگیرم⁦Neutral
    بازی خیلی آسونه
    اصلا سخت نیست واقعا
    محیط بازی هم مترویدوانیا طوره ( نیاز به برگشتن نداره ولی مپ بزرگی داره و راه های مختلف برای رفتن ) مثل چیلدرن آو مورتا
    اگه کسی بخواد کل محیط بازی رو بگرده ( که اگه میخواد برسه به پایان و باسش رو بزنه باید بگرده) راحت پنج ساعت طول می‌کشه که هنوز میگم یکم زیاده
    فقط میتونستن بجای این کار وسط مپ هر منطقه هر یه ساعت یه ترمینال یا مکانی برای سیو کردن بازی بزارن
    از این گذشته بازی فست ترول داره !
    دیگه خودتون از بزرگی مپ هر منطقه حال کنید!

    3
    2