نقد و بررسی بازی Judgment Remastered؛ قضاوت به سبک ژاپنی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Judgment Remastered؛ قضاوت به سبک ژاپنی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Judgment Remastered؛ قضاوت به سبک ژاپنی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Judgment Remastered؛ قضاوت به سبک ژاپنی - گیمفا

نقد و بررسی بازی Judgment Remastered؛ قضاوت به سبک ژاپنی

مهدی ملکی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 09:00
نقد و بررسی بازی Judgment Remastered؛ قضاوت به سبک ژاپنی - گیمفا

Judgment Remastered

چند دهه پیش زمانی که نام شرکت‌هایی نظیر سونی و نینتندو شنیده می‌شد، بی‌اختیار سگا هم خودی نشان می‌داد و در بحث کاربران جای می‌گرفت. این شرکت افسانه‌ای فعال در زمینه بازی‌های ویدیویی اکنون مدت‌هاست که شکوه سابق را به دوش نمی‌‌کشد و حتی متعصب‌ترین کاربران این صنعت هم به چشم یک امپراتوری شکسته خورده به او خیره می‌شوند.

شرکت سگا مدت‌ها پیش و همزمان با شروع اولین سال‌های هزاره جدید میلادی اعلام کرده که از آن پس هیچ کنسولی را روانه بازار نخواهد کرد. سگا پس از این تحول تا سالیان سال در انزوا به سر برد و در زمینه تولید بازی نیز به موفقیت چندانی دست نیافت. سرانجام در سال ۲۰۱۲ اعلام شد که این شرکت تمرکز خود را روی بخش موبایل و مجموعه‌های بسیار محدودی متمرکز خواهد کرد.

دقیقاً زمانی که احساس می‌شد سگا نابوده شده و هرگز حتی اندکی هم به روزهای خوش گذشته نزدیک نخواهد شد، ما جرقه‌هایی از بازگشت را عیناً مشاهده کردیم. این شرکت ژاپنی به تدریج در دهه اخیر به سمت توسعه بازی‌های سری Yakuza متمایل شد و اولین قدم‌های بزرگش را در همکاری با شرکت‌های دیگر نظیر سونی، با قدرتی مثال‌زدنی طی کرد.

با این حال اگر چندان هم با سگا آشنایی نداشته بشاید، اکنون باید متوجه شده باشید که سری Yakuza و مخصوصاً چند نسخه اخیر آن تا چه اندازه محبوب ظاهر شده‌اند و کاربران بسیاری را به خود جذب کرده‌اند.

judgment remastered

نسخه اصلی بازی Judgment در سال ۲۰۱۹ در دسترس کاربران کنسول‌های نسل هشتم قرار گرفت. این بازی یک عنوان فرعی از مجموعه Yakuza شرکت سگا به شمار می‌رود که حال نسخه نسل نهمی آن نیز عرضه شده است.

بازی Judgment محصول سال ۲۰۱۹ نیز با توجه به محبوبیت این سری و به عنوان یک نسخه فرعی روانه بازار شد. ابتدا انتظار می‌رفت که این اثر چندان بلندپرواز نباشد و موفقیت‌های مجموعه خود را تکرار نکند. با این حال میانگین نمرات این بازی بسیار قابل توجه هستند و طبق اعلام سازندگان، این بازی فراتر از تصورات آن‌ها عمل کرده است.

حال در سال ۲۰۲۱ به‌‌روزرسانی نسل نهمی این اثر تحت عنوان Judgment Remastered در دسترس کاربران قرار گرفته است. آیا این بازی اکنون کاملاً شمایل یک اثر نسل نهمی را به خود گرفته است؟ در واقع این نسخه ارتقایافته با حفظ مکانیزم‌ها و هویت اصلی عنوان مذکور، بهبودهای اندکی را در زمینه گرافیک و … رقم زده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

داستان و روایت

از نام مجموعه Yakuza به خوبی می‌توان متوجه ماهیت بازی‌های سری شد. نسخه‌های اصلی این مجموعه همه درباره یک گروه سازمان‌یافته غیرقانونی در ژاپن است که قدرت آن گاه حتی از دولت هم بیشتر در نظر گرفته می‌شود. با این وجود، بازی Judgment روایتی متفاوت را نمود می‌دهد و تا جای ممکن از روایتی که نسخه‌های مختلف مجموعه در ساخت آن تلاش کرده‌اند، فاصله می‌گیرد.

تاکایوکی یاگامی (Takayuki Yagami) شخصیت اصلی این اثر، مسئول بر عهده گرفتن تمام تغییرات مذکور است. او که پیش از اتفاقات این نسخه به عنوان یک وکیل مدافع نه چندان ماهر شناخته می‌شده، در این بازی به عنوان یک کاراگاه خصوصی بسیار خشن عمل خواهد کرد.

خوشبختانه همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، این اثر تنها در دنیای مشترکی از بازی‌های Yakuza جریان دارد و سازندگان بیش از آن که به فکر بازگرداندن شخصیت‌های نام آشنای مجموعه باشند، در ادامه روی ساخت و پرداخت داستان و روایت یاگامی تمرکز می‌کنند. بنابراین شاید تاکنون متوجه شده باشید که برای ورود به این بازی و فهمیدن داستانش نیازی به تجربه دیگر آثار مجموعه اصلی ندارید.

سری Yakuza بی‌شک دستاوردهای مهمی در امر داستان و روایت داشته است. حتی ما می‌توانیم به چندین و چند عدد از شخصیت‌های به یاد ماندنی این سری اشاره کنیم که شخصیت‌پردازی بسیار خوب و غنی داشته‌اند.

judgment remastered

داستان، روایت و شخصیت‌پردازی Judgment Remastered از نقاط قوت بزرگ این بازی هستند. شخصیت اصلی بازی یاگامی، با وجود برخی از شخصیت‌های ماندگار سری Yakuza، هیچ مشکلی برای جذب مخاطب ندارد و به زیبایی هر چه تمام‌تر پرداخته شده است.

این مهم در بازی مورد بحث هم رعایت شده و شخصیت‌ها هرگز توخالی و یا بی‌حس به نظر نمی‌رسند. تقریباً هر شخصی که یاگامی بیش از چند ده دقیقه با او روبه‌رو می‌شود و تعامل دارد، شخصیت‌هایی پرداخته شده و پرجزئیات هستند. این پرداخت عظیم به شخصیت‌ها، داستان را مهم‌تر جلوه داده و تمام پیچش‌ها و نقاط اوج آن را حیاتی تلقی می‌دهند. شاید اگر این حجم از وسواس روی شخصیت‌پردازی خرج نمی‌شد، ما برای داستان اهمیتی قائل نمی‌شدیم. البته داستان بازی به خودی خود، چندان هم ساده نیست.

یعنی برخلاف آثاری مانند The Last of Us و God of War 2018 که با ارائه یک داستان ساده اما شخصیت‌پردازی‌های بسیار پیچیده، روایتی فراموش‌نشدنی را خلق می‌کنند، بازی Judgment تا جای ممکن از پتانسیل‌های داستان و به‌ویژه جهان و تم مجموعه هم برای تعریف روایتش استفاده می‌کند. شاید بیهوده نباشد اگر در این بین به لحظات احساسی پرتعداد بازی، مخصوصاً در تقابل با قانون و یا همان «قضاوت» به عنوان هسته اصلی بازی یاد کنیم.

حال که صحبت از جهان مجموعه شد، باید فرازی به المان‌های محشر این بازی در این حوزه داشته باشیم. سگا به عنوان ناشر این بازی همیشه رسالت خود در ساخت بازی‌های تماماً ژاپنی را حفظ کرده است. کاربران به ندرت می‌توانند اثری از سگا را بیابند که مولفه‌های ژاپن را در خود جای نداده است. سری Yakuza و مشخصاً همین بازی هم به چنین روندی دچار شده‌اند و دوستداران فرهنگ ژاپن در اولین برخورد خود، با شاهکاری باورنکردنی روبه‌رو می‌شوند.

judgment remastered

تعادل بین قسمت‌های جدی و کمدی، مراحل اصلی و فرعی، مبارزه و جست‌وجو در بازی Judgment Remastered بسیار بهینه و حساب شده است. بازی مذکور برخلاف طیف گسترده‌ای از عناوین جهان آزادی که در نسل هشتم دیدیم، شما را به اجبار پای بازی نمی‌کشاند.

در کنار فرهنگ ژاپنی، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای نسخه‌های اخیر Yakuza، ساخت دنیایی خشن و در عین حال مضحک و کمدی بوده است. برای مثال ممکن است شما زمانی در یکی از مراحل اصلی این مجموعه به دنبال تحقق مفاهیمی شدیداً تاثیرگذار باشید و تنها چند دقیقه بعد، در یک مرحله فرعی، فرایندی طنز را در پیش بگیرید. گاه با وجود فاصله بسیار کوتاه میان محتوای جدی و محتوای کمدی، این مجموعه باز هم منطقی و جذاب جلوه می‌کند و شاید کاربر بیشتر از هر چیز دیگری، به همین دلیل جذب آن می‌شود.

بازی Judgment با حفظ همین موضوع، اندکی تاریک‌تر و احساسی‌تر از دیگر برادران خود عمل می‌کند. شک نداشته باشید که لحظات بسیار مفرحی را در این عنوان تجربه خواهید کرد اما وزن ابعاد جدی داستان، هسته و سوخت اصلی روایت خواهد بود.

اگر روایت نسخه‌های اصلی Yakuza را مشابه سریالی نظیر Breaking Bad بدانیم، شاید بتوان بازی Judgment را تا حدودی شبیه دنباله مستحق آن یعنی Better Call Saul در نظر گرفت (حداقل از لحاظ سرعت تعریف داستان). بازی یاد شده در یک عبارت، روایتی بسیار درگیر کننده ولی آرام‌سوز را ارائه می‌دهد که شما برای شنیدن آخرین قسمت‌های آن نیز لحظه‌شماری خواهید کرد.

گیم‌پلی

نه تنها در این قسمت بلکه در ادامه نیز همانند بخش‌های پیشین بارها به سری Yakuza اشاره خواهیم کرد، در نتیجه عذر ما را بپذیرید! سری ذکر شده در جهانی آزاد دنبال می‌شود اما به هیچ عنوان شبیه دیگر عناوین جهان باز اشباع در بازار بازی‌های ویدیویی حال حاضر نیست. این بازی علی رغم ارائه جهانی کوچک، آن را بسیار پویا معرفی می‌کند و تک تک مراحل فرعی آن جذاب ظاهر می‌شوند.

judgment remastered

یاگامی در مواجهه با دشمنانش هیچ ضعفی ندارد و حتی در مقایسه با بسیاری از شخصیت‌های این سری بهتر عمل می‌کند. او در موارد کاراگاهی نیز مهارت بسیاری دارد ولی متاسفانه این بخش چندان جذاب نیست.

اما کلیت گیم‌پلی چیست؟ Judgment مبارزات سری را مستقیماً همراه با چند بهبود ضروری دریافت کرده است و در کنار آن، کاربر را به تجربه بخش اصلی این بازی، یعنی قسمت کاراگاهی هدایت می‌کند. اگر قبلاً بازی‌های L.A. Noire، نسخه‌های مختلف Sherlock Holmes و یا حتی Batman را تجربه کرده باشید، ایده کلی این بخش را دیده‌اید. در محیط جست‌وجو کنید، تحقیق کنید، مقداری به استدلال‌های یاگامی گوش کنید و حال زمان آغاز بخش اکشن بازی است.

سپس اندکی بعد اکشن کم‌رنگ شده و دوباره بخش کاراگاهی بازی خود را بالا می‌کشد. بنابراین اگر فکر می‌کنید که با کاراگاهی محض طرف هستید، اشتباه می‌کنید. یاگامی نه تنها در بخش مبارزات به خوبی شخصیت‌های محبوب این سری نقش‌آفرینی می‌کند، بلکه مبارزات این بازی از ۸۰ درصد آثار مجموعه بهینه‌تر و لذت‌بخش‌تر است. متاسفانه جذابیت بخش اکشن به همین روال به بخش کاراگاهی بازی منتقل نمی‌شود و شاید در بسیاری از مواقع، شروع یک کات‌سین و رقم خوردن قسمت دیگری از داستان و یا مراحل فرعی را ترجیح دهید.

فقدان بخش پارکور در قسمت‌های گذشته، اغلب به عنوان اشتباهی بزرگ یاد می‌شود. به لطف به کار گیری پارکور، اکشن بازی هر بار جذابیت خود را بیشتر از قبل نمود می‌دهد و با ممکن ساختن انجام بعضی حرکات رزمی، نگاهی هم به قسمت طنز ماجرا دارد. البته استفاده از پارکور روی دیگری هم دارد.

judgment remastered

مبارزات بازی به طرز عجیبی، هرگز تکراری نمی‌شوند. شخصیت اصلی بازی حرکات نرم و بهبودیافته‌ای نسبت به نسخه‌های عرضه شده پیش از سال ۲۰۱۹ مجموعه Yakuza دارد. انجام فینیشرهای او نیز هیجان خاصی دارد و تغییر دوربین به حالت سینمایی، لذت آن را دو چندان می‌کند.

پارکور در بسیاری از مواقع نیز تنها به دکمه‌زنی‌های اعصاب خرد کن و تعقیب و گریزهای تکراری منجر می‌شود اما در مقابل کلیت گیم‌پلی بازی و مخصوصاً تعداد مراحل فرعی متعدد و ماندگار و تاثیری که در بخش مبارزات دارد، این کلیشه چندان به چشم نمی‌آید و توی ذوق نمی‌زند.

جلوه‌های بصری

تا به این‌جا به مواردی پرداختیم که همه در نسخه اصلی بازی منتشر شده در سال ۲۰۱۹ هم وجود داشتند. هدف اصلی از ریمستر کردن بازی‌ها، افزایش کیفیت جلوه‌های بصری و بخش‌های فنی آن برای سخت‌افزار نسل جدید است. Judgment Remastered که در این مقاله گاه آن را به اختصار Judgment می‌خوانیم نیز از این مسئله مستثنی نیست و توسعه‌دهندگان و دست اندر کاران فعال در Yakuza Studio تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا بازی روی کنسول‌های نسل نهم هم ظاهر خوبی داشته باشد.

ابتدا باید شرایط بازی پیش از عرضه نسخه ریمستر را مرور کنیم. بازی یاد شده حتی در سال ۲۰۱۹ هم بهترین و واقع‌گراترین گرافیک سال از نظر فنی را در اختیار نداشت. با این حال در سوی دیگر هیچ مشکلی بر بخش هنری آن وارد نبود و استعداد و نبوغ تیم سازنده در طراحی‌های الهام گرفته شده از کشور ژاپن، گرافیک فنی را هم کاملاً زیبا جلوه می‌داد.

گرافیک فنی بازی می‌توانست با اندکی ارفاق، دقیقاً همان چیزی در نظر گرفته شود که عاشقان آثار و هنر ژاپن به آن علاقه‌مند هستند. نرخ فریم بازی روی کنسول‌های نسل هشتم (این نسخه هرگز برای رایانه‌های شخصی عرضه نشد) روی عدد ۳۰ فریم بر ثانیه تنظیم شده بود و بدون افت فریم، به خوبی و کاملاً روان اجرا می‌شد.

judgment remastered

بهبود کیفیت بافت‌ها، اجرای بازی روی نرخ فریم ۶۰، افزایش سرعت بارگذاری و برخی موارد دیگر، از جمله تغییراتی است که در نسخه Judgment Remastered اعمال شده‌اند. با این حال اثر مذکور هنوز هم بهترین گرافیک ممکن در نسل نهم به شمار نمی‌رود.

حال در نسخه ریمستر، کیفیت بافت‌ها افزایش یافته‌اند، نرخ فریم به عدد ۶۰ رسیده است و شخصاً احساس می‌کنم که درجه اشباع رنگ بازی به شکل قابل توجهی دقیق‌تر و واقعی‌تر شده است. افزایش کیفیت بافت‌های بازی هنوز هم آن را تبدیل به یک معیار غیرقابل بحث نکرده است، اما به قدری مناسب است که بتوان آن را اثری مناسب نسل نهم بازی‌های ویدیویی خطاب کرد. این تغییرات کوچک و از همه مهم‌تر، اجرای بازی به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه، افزون بر زیبا جلوه دادنش، بی‌شک آن را روان‌تر هم جلوه می‌دهند.

پیش‌تر در بسیاری از صحنه‌ها و به‌ویژه زمانی که دوربین روی صورت شخصیت‌ها متمرکز می‌شد، رنگ پوست آ‌ن‌ها بیش از اندازه زرد به نظر می‌رسید. به همان کیفیتی که اشاره کردیم، این مشکل در نسخه ریمستر رفع شده و در کنار افزایش کیفیت بافت‌ها، جلوه طبیعی‌تری به بازی بخشیده است.

همان‌طور که آشکار و بدیهی به شمار می‌رود، استودیو سازنده بازی تغییری در طراحی‌های آن اعمال نکرده، بنابراین جلوه‌های هنری این اثر مانند قبل زیبا و بی‌نظیر است. کاموروچو (Kamurocho) شهری که وقایع داستان در آن رخ می‌دهد، قادر به ساخت ذهنیت مناسبی از ژاپن است و مشاهده آن در شب‌هنگام، لذتی وصف‌نشدنی دارد. جزئیات به کار رفته در طراحی محیط نه تنها حالا، بلکه ۲ سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۹ هم به شکلی باورنکردنی زیاد بود.

در نظر گرفتن خیابان‌های پرتعداد بازی که هر کدام ظاهر منحصربه‌فردی دارند و نور لامپ‌های نئون که آن را شبیه فیلم‌های نوآر می‌کنند، به راستی تحسین‌برانگیز است. بسیاری از وسایل به کار رفته در محیط نیز فارغ از ماهیت‌شان، قابل تعامل هستند و می‌توانید به وسیله آن‌ها یک جنگ تمام عیار را به راه بیندازید. این بخش از بازی یعنی تعامل با وسایل و نحوه استفاده از آن‌ها در مبارزات، همان بخشی است که به جنبه طنز مبارزات می‌افزاید.

judgment remastered

گستره وسایل موجود در محیط که می‌توان از آن‌ها در مبارزات استفاده کرد، بسیار زیاد است. تیم توسعه دهنده بازی Judgment Remastered در نسخه‌های اصلی مجموعه Yakuza هم نشان داده که در هر زمینه‌ای، به دنبال عملکرد عالی است.

از دیگر تغییرات این نسخه، حذف بارگذاری‌های طولانی مدت است. پیش از این برای رسیدن به صفحه ابتدایی بازی و یا به عبارت دیگر همان فهرست اولیه، باید اندکی را منتظر می‌ماندید که دیگر تقریباً به جز اسامی ناشر و توسعه‌دهنده، هیچ خبری از این زمان نیست. سپس می‌توان زمانی نسبتاً طولانی مدت را هم برای بارگذاری محیط و مراحل به خاطر آورد که آن‌ها نیز کاملاً حذف شده‌اند.

سرانجام باید گفت اگرچه بازی Judgment Remastered واقع‌گرایانه‌ترین و قابل توجه‌ترین اثر نسل نهم نیست، اما به لطف بهبودهای پرتعداد اعمال شده روی آن، اکنون حاوی بافت‌های باکیفیت‌تر، رنگ‌های دقیق‌تر، نرخ فریم بالاتر و بارگذاری‌های به شدت سریع‌تری است. قرارگیری همه محتواهای پس از عرضه در این نسخه و البته قیمت ۴۰ دلاری آن هم می‌تواند یکی دیگر از مزایای این نسخه محسوب شوند اما در بخش آخر به موردی اشاره خواهیم کرد که قضیه را اندکی تغییر می‌دهد.

صداگذاری و موسیقی

صداگذاری در بسیاری از بازی‌های بازار، بخش بزرگی از کار استودیو به شمار نمی‌رود و اغلب آن‌ها با انجام فرایندهای معمول، بیش از آن که به فکر حماسه‌سازی باشند، به تنظیم برخی قطعات عادی و کاملاً کلیشه‌ای می‌پردازند.

اگرچه صداگذاری و بخش موسیقی Judgment در مجموع مناسب و رضایت‌بخش است اما به غیر از یک موضوع، عنصر خاصی برای اشاره و یا بحث‌های تخصصی ندارد. شاید اگر ویژگی استفاده از وسایل حمل و نقل در این بازی و سری اصلی آن یعنی Yakuza ممکن بود، حداقل موسیقی‌ها در مرکز توجه قرار می‌گرفتند و می‌توانستیم به کمیت و کیفیت آن‌ها بپردازیم.

با این حال همان‌طور که ذکر شد، جنبه صوتی بازی تنها از یک نظر بسیار قابل توجه است. اما منظور ما چیست؟ اکنون پس از عرضه آخرین نسخه مجموعه اصلی با نام Yakuza Like a Dragon، این سری هم از صداگذاری انگلیسی بهره‌مند است اما اولین بار، نسخه اصلی Judgment در سال ۲۰۱۹ بود که صداگذاری انگلیسی را وارد این مجموعه کرد و عذاب جمع بزرگی از طرفداران را پایان داد.

judgment remastered

موسیقی‌های بازی حین درگیری و یا حالات عادی و اکتشاف کاملاً مناسب هستند و به موقع نیز پخش می‌شوند. صداگذاری انگلیسی نیز به قوت خود باقی است ولی متاسفانه اندک مشکلات جزئی موجود در آن بهبود نیافته است.

خوشبختانه سگا دست به روند عجیبی نزده و صداگذاری انگلیسی هنوز هم در بازی Judgment Remastered شنیده می‌شود. کیفیت صداگذاری مانند قبل برخی اشکالات جزئی را شامل می‌شود که انتظار می‌رفت در نسخه ریمستر به آن‌ها پرداخته شود و کاملاً رفع شوند. صداگذاری انگلیسی در نسخه اصلی فارغ از تاثیر به‌سزایی که در متداول کردن روند صداگذاری آثار ژاپنی به زبان انگلیسی بازی کرد، چندان دقیق و چشم‌نواز نبود.

در حقیقت زمانی که شخصیت‌ها به صورت بصری در حال گفت‌وگو بودند، صداگذاری اندکی تاخیر داشت و معمولاً حرکات لب با صدا هماهنگ نبودند. این مشکل هنوز هم به قوت خود باقی است و Yakuza Studio اقدامی در جهت رفع آن انجام نداده است. با این وجود باید خوشحال بود که صداگذاری انگلیسی، ضرورت استفاده از زیرنویس انگلیسی و گوش دادن به صداگذاری ژاپنی را از بین برده است.

جمع‌بندی

بازی Judgment Remastered با حفظ تمام نقاط قوت نسخه اصلی، اکنون دارای گرافیک ارتقایافته، نرخ فریم بالاتر و پاره‌ای از به‌روزرسانی‌های دیگر ضروری است. گیم‌پلی بازی همانند سابق در بخش‌های اکشن، اکتشاف و مخصوصاً مراحل فرعی به شدت جذاب و هیجان‌انگیز است. بخش‌های مربوط به جست‌وجو و جمع‌آوری اطلاعات در حد سایر عناوین تحسین شده کاراگاهی ظاهر نمی‌شود اما دست کم می‌توان گفت که در ترکیب با دیگر بخش‌های بازی، ابداً شما را ناامید نخواهد کرد.

صداگذاری انگلیسی این اثر هنوز هم ضروری و غیرقابل چشم‌پوشی به نظر می‌رسد و باید به دلیل وجود آن و شجاعتی که سگا در لحاظ کردن آن نشان داد، سپاسگزار باشیم.

با در نظر گرفتن تمام بهبودهایی که در این نسخه انجام شده‌اند، بازی Judgment Remastered عنوانی به شدت شایسته است که طرفداران Yakuza حتماً باید آن را تجربه کنند. لازم به ذکر است کاربرانی که هیچ تجربه‌ای از این سری ندارند نیز باید بدون اتلاف وقت، ماجراجویی خود را به وسیله نسخه مورد بررسی آغاز کنند.

با این حال یک موضوع اصلاً قابل چشم‌پوشی نیست. اکنون زمان چندان زیادی از عرضه نسخه اصلی نگذشته است اما خبری از ارتقای رایگان برای خریداران نسخه‌های نسل هشتمی نیست. این مهم زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که برخی از بازی‌هایی که چندین سال پیش عرضه شده‌اند نیز، به رایگان، به‌روزرسانی نسل نهم را دریافت کرده و یا دریافت خواهند کرد.

بنابراین اگر در گذشته نسخه اصلی این بازی را تجربه کرده‌اید، باید به خاطر داشته باشید که نسخه ریمستر تنها در فاصله ۲ سال منتشر شده است و از آن‌جایی که به‌روزرسانی به آن رایگان نیست، خریدش چندان پیشنهاد نمی‌شود. ولی جدای از آن اگر در نسل هشتم از تجربه این اثر باز مانده‌اید، خرید آن با قیمت منطقی و معقول ۴۰ دلار و تجربه‌اش با بهبودهای نسل نهمی اصلاً نباید دچار تعویق شود.

نکات مثبت:

  • بافت‌های ارتقا یافته، نرخ فریم ۶۰، سرعت بارگذاری بسیار کمتر و تقریباً ناچیز
  • داستان و شخصیت‌پردازی درگیر کننده
  • طراحی هنری بی‌نظیر
  • اکشن‌های جذاب و نفس‌گیر
  • دنیای پویا و مراحل فرعی قابل توجه

نکات منفی:

  • بخش کاراگاهی بازی اغلب جذاب نیست و گاهی اوقات به شدت خسته کننده می‌شود.
  • مشکلات جزئی در هماهنگی صدا با لب، ارتقای گرافیکی بازی چندان قابل توجه نیست.
  • به‌‌روزرسانی بازی برای کاربران نسل هشتم در دسترس قرار نگرفته است.
امتیاز ۸۸ گیمفا

امتیاز گیمفا – Judgment Remastered

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Reciver گفت:

    سلام بر اقای ملکی بسیار تشکر دارم از نقد زیبای شما با عرض پوزش سوالی دارم از کاربر و سونی فن شریف اقای mohsenj74 امیدوار هستم که کامنت مرا ببیند.اقا محسن بنده از سیدی پروجکت تنفر داشتم ولی دیدن هایپ شما و علاقه شما به این شرکت همواره برایم جای سوال داشت و وسوسه شدم تا سایبرپانک را بازی کنم بر روی پلی استیشن ۴ پرو و بازی را دیشب به اتمام رساندم و بسیار لذت بردم بازی یک شاهکار است درست است باگ دارد ولی برای بنده مسئله مهمی نبود و تجربه مرا خراب نکرد حالا برایم سوال است دلیل علاقه شما به این شرکت چیست؟چون بنده در حین بازی کردن سایبرپانک انگار در تمام در و دیوار ها اسم شما را میدیدم:laugh:خلاصه این گیمر بودن شما و علاقه شما به سیدی پروجکت رد و سونی فن بودن شما باعث شد در من تاثیر بگذارید.از پاسخگویی شما مچکرم و موفق باشید.

    • Sam_fisher_47 گفت:

      @mohsenj74
      محسن بیا که رسالت خود را به درستی انجام دادی :laugh:
      ( تگ کن براش اعلان میره 😀 )

    • اگه با آقا محسن کار داری خب تو خصوصی به خودش پیام بده
      الکی بخشو نزدن
      .
      ممنون از آقای ملکی با این نقد پر و پیمون
      زنده باد

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      درود ، خب خدا رو شکر که از بازی خوشت اومد مگرنه منو هدشات میکردی :laugh: در مورد علاقم به سیدی بهت بگم چون سبک بازیسازیشون رو خیلی دوس دارم و کاملا سلیقه من هست و حسی که به سیدی پروجکت دارم از ویچر ۱ شروع شد چون من عاشق ویچر ۱ شدم و در دنباله اون عناوین بعدیش ، چون سیدی پروجکت رد بسیار استودیو و شرکت پر جراتی هست و بیشتر از هر شرکت دیگه ایی دل به دریا میزنه چون سیدی پروجکت رد سرنوشتی مثل خودم داشت منم خیلی ارزوم بود یه روز بازیساز بشم اون اوایل سیدی میفروختم چه بازی چه فیلم بعد متوجه شدم سیدی هم مثل من شروع کرده کسایی که تاسیسش کردن ، منتها یه فرق بزرگ بین ما بود : جایی که زندگی میکنیم :-(( . کلا یه حس همذات پنداری بین من و اونا بوده همیشه و سبک بازیسازیشون کاملا مورد علاقه منه ، فک کنم الان متوجه شدی چرا انقدر دوسشون دارم تو استودیو های بازیسازی سیدی پروجکت رد مثل فرزند میمونه برام به خاطر همین انقدر برام اهمیت دارن اونا رو از کوچکی استودیو شاهد رشدشون بودم و لمس کردم در این دنیای بیرحم و مافیایی چگونه با یک تک بازی رفتن وارد رقابت شدن و به بزرگترین قله ها رسیدن
      .
      .
      اما سوء تفاهم نشه من خیلی استودیو ها و شرکت ها هستن که عاشقشونم اما بزار محبوب تریناش تو هر نسل بگم و این نکته که چون اینا رو گفتم دلیل نمیشه بقیه رو دوس نداشته باشم عاشق همشونم :laugh:

      نسل ۳ : فقط بازی میکردم از اتاری و کمدور و امیگا و نینتندو هیچ چیز دیگه ایی یادم نیست 😀
      .
      نسل ۴ : acclaim
      .
      نسل ۵ : capcom
      .
      نسل ۶ : capcom
      .
      نسل ۷ : bioware
      .
      نسل ۸ : cd projekt red & noutghy dog
      .
      نسل ۹ : ؟
      .
      .
      امیدوارم جوابی که میخواستی رو گرفته باشی و البته محبوب ترین شرکت و استودیو من در این سالها کپکام بوده و خواهد بود اون لعنتیا خیلی قدیمی و باستانی هستن تو این صنعت و با روح و روان من بازی میکنن :heart:

      • Reciver گفت:

        بسیار از شما مچکرم.بله جواب پاکی دادید و من کاملا متوجه منظور شما شدم آن قسمت که گفتید تنها فرق این است که جایی که زندکی میکنیم مرا غمگین کرد اما اینکه بسیار گیمر کمیابی هستید مرا خوشحال کرد.پیروز باشید.

  • sonicer گفت:

    با اینکه سری یاکوزا، از بازیهای خوب این زمانه هستن، اما نتونستم بیشتر از ۴-۵ ساعت باهاش سرگرم بشم و گذاشتمش کنار. این بازی برای من با همه تعاریفی که ازش شده، از همین قاعده پیروی میکنه.

  • بازیه خوبیه کاش بیاد رو پلاس مجانی دانلودش کنیم

  • ممنون بابت نقد :inlove:
    هیچ وقت با این و یاکوزا ارتباط نگرفتم.نمیدونم خیلی خوش ساختن ولی وقتی بازی میکنم حوصله ام سر میره.

  • ERFAN103079 گفت:

    بازی خوبیه ولی حیف بروزرسانی یا نسخه نسل بعدی بازی رایگان نیست و امیدواریم سری یاکوزا هم ریمستر کنن با آپدیت های رایگان

  • Sina_2081 گفت:

    ممنون بابت بررسی . ببخشید ممکنه من اشتباه کنم ولی احساس میکنم داخل اون عکس که مقایسه بین کنسولهاست ، نسخه ps4 و ps5 رو جابجا زدید .

    • خیر
      تصویر مذکور بیشتر از هر چیز به تغییر رنگ‌بندی بازی و طبیعی‌تر شدن اون اشاره داره. با این حال به دلیل محدودیت هاست پیش‌فرض و کوتاهی شخص من در آپلود تصویر روی هاست اختصاصیمون، جزئیات مشخص نیست و برعکس به نظر میرسه(تصویر یاد شده در اینترنت موجوده و اختصاصی نیست)
      تشکر و زنده‌باد

  • دستتون درد نکنه آقای ملکی عزیز بابت نقد این بازی :rose:
    من خودم به شخصه هیچ وقت با هیچ یک از سری بازی های یاکوزا ارتباط نگرفتم ولی با این بازی بیک تونستم ارتباط برقرار کنم یکی از مشکلات نسبتن کوچیکش مپ کوچک اش بود، و بخش مخفی کاریش و تعقیب و… بعد یه مدت تکراری میشد بجز اینا و موارد ذکر شده در نقد مشکل دیگه در این بازی نبود باتشکر :rose:

  • با سلام و عرض ادب خدمت شما
    در پارگراف اول مربوط به مقدمه این مقاله یه غلط نگارشی کوچیک دارید
    »اکنون باید متوجه شد هباشید«
    لطفا اصلاحش کنید.
    با تشکر.

نقد و بررسی بازی Judgment Remastered؛ قضاوت به سبک ژاپنی - گیمفا