آیا کیفیت عناوین انحصاری نسل نهم مایکروسافت با آثار سونی قابل مقایسه خواهد بود؟

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰

نسل هفتم بازی‌های ویدیویی به راستی در دسته معجزات طبقه‌بندی می‌شود و نمی‌توان این را بیهوده انگاشت. در نسل مذکور نه تنها بازی‌های شرکت‌های شخص ثالث بسیار با کیفیت و جریان‌ساز بودند، بلکه آثار انحصاری هر سه شرکت اصلی تولید کننده کنسول یعنی مایکروسافت، سونی و نینتندو نیز در سطح مناسبی قرار داشتند. برای مثال می‌توان به عرضه اولین قسمت سری بازی‌های Uncharted در این نسل اشاره کرد. این سری بازی تا سال‌ها بعد یکی از اصلی‌ترین عناوین انحصاری کنسول‌های خانواده پلی استیشن تلقی می‌شد.

نینتندو هم در این بین نیازی به ذکر نمونه ندارد و معمولاً در تمام چرخه فعالیتش، در آسمان‌ها سیر کرده است. ایکس باکس، یکی از برندهای محبوب متعلق به مایکروسافت نیز عملکرد خیره‌کننده‌ای در این نسل بر جای گذاشت. افزون بر عناوین مجموعه Halo که پیش‌تر هنگام عرضه اولین کنسول مایکروسافت معرفی و عرضه شد، نسل هفتم از لحاظ آثار انحصاری زادگاه بسیاری از اسطوره‌های مایکروسافت است. سری Gears of War با هنرنمایی‌های سازندگانش تا به امروز به عنوان یکی از نمادهای ایکس باکس باقی مانده است و آثاری همچون Forza روز به روز درخشان‌تر ظاهر می‌شوند.

با وجود تمام تعاریفی که از نسل‌های پیشین محصولات سونی، نینتندو و مایکروسافت در نسل‌های گذشته به جای آوردیم، نباید کوتاهی و نقاط ضعف را هم از یاد ببریم. برای نمونه، مایکروسافت نشان داد که سونی چه ضعف‌های بزرگی در سرویس‌های اشتراکی دارد و از آن سو سونی هم بیکار ننشست و با عملکردی ماندگار، کیفیت و کمیت پایین آثار انحصاری مایکروسافت را گوشزد کرد. در این مطلب نیز به همین موضوع می‌پردازیم و بیشتر از همیشه روی کم‌کاری‌های مایکروسافت در عرضه آثار انحصاری در نسل هشتم متمرکز می‌شویم.

استودیوهای سونی

سونی در نسل هشتم که نزدیک‌ترین دوره زمانی قابل قیاس با شرایط کنونی است، عناوین انحصاری و محتوای بسیار خوبی را برای کنسول پلی استیشن ۴ عرضه کرد؛ با این حال مایکروسافت برخلاف نسل هفتم، چندان پرفروغ نبود؛ آیا شرایط تغییر می‌کند؟

اما پیش از این که موضوع یاد شده را به عنوان یک حقیقت آشکار قبول کنیم، باید اسناد معتبری داشته باشیم. یکی از مواردی که بازی‌بازان به خوبی با آن‌ها آشنا هستند، میانگین امتیازات بازی‌ها در وب‌سایت‌هایی نظیر «متاکریتیک» و «اوپن کریتیک» است. دو وب‌سایت مذکور نه تنها نظرات منتقدان، بلکه نظرات کاربران را هم جمع‌آوری و به صورت مجزا ثبت می‌کنند. اگر به نظر منتقدان در بررسی کیفیت آثار انحصاری نسل هشتم خانواده ایکس باکس اولویت بیشتری بدهیم، مایکروسافت در هر دو زمینه کیفیت و کمیت عرضه آثار انحصاری عملکرد ضعیف‌تری از دو رقیب اصلی خود داشته است.

یکی دیگر از مراجع مناسب برای مقایسه عناوین سه غول حاضر در نسل‌های مختلف بازی‌های ویدیویی، جشنواره‌ها و مراسم‌هایی هستند که به صورت سالانه به انتخاب عناوین برگزیده می‌پردازند. بررسی تمام جشنواره‌های مورد بحث از زمان عرضه کنسول‌های نسل هشتم یعنی سال ۲۰۱۳ و سپس عرضه کنسول جدید نینتندو در سال ۲۰۱۶ و بعدتر، تا پایان نسل در سال ۲۰۲۰ میلادی، نشان می‌دهد که مایکروسافت در سال‌های اخیر نتوانسته فروغ سابق خود را در این حوزه حفظ کند.

اکنون مایکروسافت با احتساب خرید ۷.۵ میلیارد دلاری آخر خود که استودیوهای مجموعه ZeniMax Media را به آن الحاق کرد، ۲۴ عدد استودیو فرست پارتی در اختیار دارد. آیا استودیوهای متعدد مایکروسافت سرانجام پس از نزدیک به یک نسل، می‌توانند در مقابل سونی و نینتندو قد علم کرده و شکوه نسل هفتم را در ظاهری جدید، یک بار دیگر باز گردانند؟ ما نیز تا پایان یا حداقل میانه نسل به پاسخ سوالمان دست پیدا نخواهیم کرد اما پیش از رسیدن به آن زمان، مقاله پیش‌رو می‌تواند موارد قابل توجهی را گوشزد کند.

تعداد استودیوها؛ آیا ارقام می‌توانند بیانگر کمیت و همچنین کیفیت باشند؟

پیش‌تر به تعداد استودیوهای مایکروسافت اشاره کردیم. این غول آمریکایی با ۲۴ استودیو در مقایسه با رقیب مستقیم خود، سونی که دارای ۱۳ استودیو فرست پارتی است، حداقل از لحاظ تعداد نزدیک به ۲ برابر بازدهی را نمود می‌دهد. با این وجود، مقایسه تعداد استودیوها یکی از عجیب‌ترین روش‌های مقایسه کمیت و عناوینی است که در آینده می‌توانند عرضه شوند.

موضوع اول، مغلطه بودن بررسی است. در واقع اگر به تعداد استودیوهای فرست پارتی نینتندو نگاه داشته باشیم، سریعاً متوجه اشتباهات و موانع موجود در این مقایسه می‌شویم. استودیوهای توسعه دهنده عناوین فرست پارتی نینتندو در فرمی که ما در نظر می‌گیریم تقریبا با استودیوهای سونی برابر هستند اما تیم‌های موجود در استودیوهای فرست پارتی نینتندو چنان پیچیده و متعدد ظاهر می‌شوند که شما شاید حتی پس از ساعت‌ها جست‌وجو در اینترنت هم به یک نتیجه کاملاً قطعی دست پیدا نکنید.

موضوع دوم همکاری ناشرانی بزرگ مانند سونی و مایکروسافت با برخی از استودیوهایی است که مالک آن‌ها به شمار نمی‌روند. برای مثال می‌توان به استودیو Bluepoint Games اشاره کرد. این توسعه‌دهنده یک استودیو کاملاً مستقل در آستین تگزاس به شمار می‌رود که اهمیت قابل توجهی برای سونی دارد. برای نمونه باید به Demon’s Souls اشاره کرد که بزرگ‌ترین اثر هنگام عرضه کنسول پلی استیشن ۵ و یکی از مهم‌ترین عناوین بازسازی شده در تاریخ آثار متعلق به برند پلی استیشن است.

استودیوهای مایکروسافت

چه چیزی باعث می‌شود ما فکر کنیم که این استودیوها در نسل نهم قادر به رقابت با سونی و نینتندو نخواهند بود؟ در حقیقت اگر مایکروسافت به خوبی پیش برود، هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ کیفیت، شکایتی از سوی کاربران فریاد زده نخواهد شد.

این روند در سمت مقابل و درون پیکره تیم سبز هم تکرار شده، می‌شود و احتمالاً خواهد شد. در یک مثال آشنا باید دست به دامن Remedy شویم. استودیو Remedy به عنوان توسعه‌دهنده‌ای کاملاً مستقل در هر دو نسل هفت و هشت بازی‌های ویدیویی، برای کنسول‌های مایکروسافت عناوین انحصاری تولید کرد. بنابراین نمی‌توان با مقایسه تعداد استودیوهای فرست پارتی سه تولید کننده بزرگ کنسول‌های بازی نسل نهم، کمیت و کیفیت آثار انحصاری آتی آن‌ها را پیش‌بینی کنیم.

پیش‌زمینه؛ سابقه تا چه اندازه تعیین کننده است؟

وقتی صحبت از سابقه می‌شود، ما می‌توانیم تمام نسل‌ها از جمله چرخه عمر کنسول‌ها در نسل شش تا نسل هشت را مورد بررسی قرار دهیم. با این حال، استناد به ۱۵ سال قبل چندان دقیق به نظر نمی‌رسد و اگرچه سال‌های گذشته هم مستقیماً نمی‌توانند بیانگر عملکرد آینده برندها و شرکت‌ها باشند، ولی تنها چیزی هستند که ما در دست داریم؛ در غیر این‌صورت باید به دنبال یک جام جهان‌نما بگردیم که آینده را با رزولوشن ۴K و نرخ فریم بالایی پیش‌بینی می‌کند!

چیزی که مایکروسافت در نسل هشتم نشان داد، بیانگر این بود که نه تنها کمیت آثار انحصاری‌اش کاهش یافته‌اند، بلکه کیفیت آن‌ها هم در بهترین حالت خود نیستند. آخرین نسخه‌های مجموعه‌هایی مانند Gears of War و حتی Halo که نماد این شرکت محسوب می‌شوند، در نسل هشت نتوانستند به اندازه همتایان اصلی خود در خانواده پلی استیشن موفق ظاهر شوند.

وقتی صحبت از مجموعه‌ای مانند Halo می‌شود که برخی نسخه‌های آن در بنیان‌گذاری بعضی از المان‌های شوتر اول شخص نقش داشت و یک مجموعه انقلابی شناخته می‌شود، بحث به نقاط تاریکی هدایت می‌شود که خبره‌ترین افراد و استودیوها نیز به سختی قادر به روشن کردن مشعل و بازگرداندن نور به آن شرایط هستند.

عدم مشارکت اپیک و بانجی به عنوان سازندگان اصلی این دو سری در ساخت نسخه‌های جدید اصلی‌ترین مجموعه‌های ایکس باکس اندکی بحث برانگیز است. مجموعه‌های اصلی سونی و ستون فقرات پلی استیشن طی تمام سال‌های فعالیت این برند معمولاً درون استودیوهای یکسان و ثابتی توسعه و به بازار عرضه شده است ولی این هم یک مغلطه دیگر است.

سرویس گیم‌پس مایکروسافت

عرضه Halo Infinite شاید نهایتاً به این سوال که آیا مایکروسافت در نسل نهم موفق به عرضه آثار بسیار ماندگار است یا خیر، پاسخ دهد. بازی مذکور برای دست‌یابی به کیفیت مورد انتظار حدود ۱ سال تاخیر خود؛ ریسکی که هر شرکتی قادر و یا خواهان انجام آن نیست.

حتی با وجود فرهنگ ثابتی که بر فضای استودیوهای سونی جاری بوده، هرگز نمی‌توان ایده‌هایی که در این چند دهه در استودیوهای مذکور به کار گرفته و متحول شده‌اند را نادیده گرفت. مدیران جدید و افراد شاغل در استودیوها با ذهنیت متفاوتی قدم در راه توسعه بازی می‌گذارند و مایکروسافت هم می‌تواند با استودیوهای دیگر، به موفقیت‌های پیشین خود ادامه دهد.

نمونه بدیهی آن جذب نیروهای با استعداد است. مایکروسافت طی چند سال گذاشته مدام در حال به کارگیری و جذب استعدادهای بزرگ از استودیوهای دیگر بوده است. افراد به کار گرفته شده از ناتی داگ، سانتا مونیکا و حتی استودیوهای دیگر نام‌های درخشانی هستند که می‌توانند تاثیر مستقیمی در ساخت بازی‌های با کیفیت آینده مایکروسافت داشته باشند.

از طرفی هم باید در نظر داشته باشیم که مایکروسافت همین حالا هم استودیوهای زبده‌ای مانند Playground Games و Moon Studios را تحت مالکیت دارد. سازندگان مجموعه‌های Forza و Ori به قدری کار خود را خوب انجام داده‌اند که گاهی از آثار آنان به عنوان بهترین نمونه‌های موجود در ژانرهای مربوطه نام برده می‌شود. تصاحب بتسدا و استودیوهای بااستعداد زیر مجموعه این برند هم تاکید بیشتری روی توان مایکروسافت در ساخت آثار انحصاری جذاب و قابل رقابت با سونی و نینتندو در آینده‌ای نه چندان دور دارد.

هدف چیست؟ آیا تمرکز مایکروسافت روی عناوین انحصاری معطوف خواهد شد؟

تعداد استودیوهای زیاد نمی‌تواند به معنای افزایش کیفیت باشد، اما می‌تواند به معنای افزایش تعداد بازی‌های انحصاری این شرکت تلقی شود. ولی از سوی دیگر جذب نیروهای با استعداد و مستقر کردن آن‌ها در این استودیوها می‌تواند آغازگر راه ساخت بازی‌های باکیفیت باشد.

آیا مایکروسافت واقعاً به دنبال ساخت آثار انحصای با کیفیت در نسل نهم است؟ این ابرشرکت فناوری با معرفی سرویس گیم‌پس در واپسین سال‌های نسل هشتم بازی‌های ویدیویی این واهمه را ایجاد نکرده که به کمیت، بیشتر از کیفیت اهمیت خواهد داد؟ شاید تعداد بازی‌های بیشتر فارغ از ملاحظه‌های کیفی، همیشه در یک سرویس اشتراکی دلیل خوبی برای جذب کردن کاربران بیشتر و مخصوصاً قشر عادی و غیرحرفه‌ای بازی‌بازان باشد.

پلی استیشن نو سونی

در حالی بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مایکروسافت شاید به سمت عرضه آثاری انحصاری کاملاً هزینه‌بر روی گیم‌پس نرود، که شکایت اصلی کاربران رقیب از عدم عرضه انحصاری‌های بزرگ سونی در ماه اول انتشار روی پلی استیشن نو است. گویا باید افکار خود را دوباره طبقه‌بندی کنیم.

ظاهراً این پرسش هم تنها به وسیله زمان حل و در تاریخ ثبت می‌شود اما داده‌هایی که در اختیار ما قرار دارند، چه می‌گویند؟ نه فقط داده‌های حال حاضر بلکه منطق هم حکم می‌کند که کیفیت بازی‌ها، تاثیر یکسانی با کمیت دارند. شاید وجود آثار بسیار از ناشران متعدد تضمین کننده فروش چنین سرویس‌هایی محسوب شوند اما احتمالاً مایکروسافت به دنبال هدایت کردن گروه اصلی کاربرانش به سمت سرویس گیم‌پس است.

می‌توان با جرئت گفت که بدترین موضوع برای مایکروسافت، مشهور شدن این سرویس به محلی برای گردآوری عناوین سطح پایین و تفننی است. حال در نظر بگیرید که تعداد معقولی از آثار فوق‌العاده خوش‌ساخت و محبوب در کنار عناوین فرست پارتی این شرکت که با ساختاری اصولی تولید شده‌اند، تا چه مقدار ارزش گیم‌پس را افزایش می‌دهند. تولید بازی‌هایی که برای رسیدن به سطح کیفی مورد انتظار هزینه‌های بالایی می‌طلبند و اضافه کردن آن‌ها به سرویسی که اکنون مشترکین سرسام‌آوری ندارد چندان منطقی نیست، اما باید توجه کرد که همین آثار می‌توانند کاربران گیم‌پس را به تدریج افزایش داده و آن را به سرویسی بی‌نظیر تبدیل کنند.

آیا تولید بازی‌های انحصاری با کیفیت برای مایکروسافت سودآور است؟

قرار دادن بازی‌های هزینه‌بر در سرویس گیم‌پس احتمالاً تا مدت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری‌های طولانی مدت مایکروسافت دارد. پس از جواب دادن این سرمایه‌گذاری‌ها و زمانی که نوبت به برداشت سود اصلی با حاشیه بالا می‌رسد، همه چیز تغییر می‌کند. در آن زمان مایکروسافت مشترکین بسیاری را در پلتفرمی به نام گیم‌پس جمع‌آوری کرده است که خواهان عناوین بسیار با کیفیت بالا و حتی صعودی هستند.

بنابراین مایکروسافت حتی اگر به دنبال هزینه کردن بودجه‌های باورنکردنی در عناوین فرست پارتی خود باشد تا کیفیت آن‌ها را تضمین کند، در هر صورت با مدیریت درست قادر به دست‌یابی به سود بالاست. مایکروسافت در نسل هفتم برای بازگرداندن هزینه‌های ساخت بازی‌هایش به شیوه دیگری متوسل می‌شد که اکنون تنها برای تمایز با شیوه‌های جدید، آن را «شیوه سنتی عرضه بازی» می‌نامیم.

در این شیوه که سونی، نینتندو و حتی در حال حاضر خود مایکروسافت هم تا حدودی متکی بر آن است، بازی با قیمتی ثابت عرضه و به لطف کیفیت و تبلیغات مناسب، با برچسب ۶۰ دلاریش، ناشر را خوشحال می‌کند. این روش عرضه اغلب منجر به بازگشت هزینه‌ها و سپس دست‌یابی به سود در سال اول انتشار عنوان می‌شود. پس از گذشت یک سال از عرضه بازی، بیشتر کاربران تنها به دلیل تخفیف‌های قابل توجه به سمت عناوین قدیمی‌تر می‌روند و سپس نوبت به سرویس‌هایی مانند پلی استیشن پلاس و ایکس باکس لایو گلد می‌رسد.

سرویس گیم‌پس مایکروسافت

تفکر رایج درباره نابودی قسمتی از پتانسیل بازی‌های ویدیویی به علت ظهور سرویس‌های گیم‌پس و یا کاهش سود و یا حتی کاهش کیفیت عناوین، با وجود مشترکین بسیار و برنامه‌های دراز مدت قابل حل است و چندان صحیح به نظر نمی‌رسد. در این رابطه موارد بسیار بیشتری برای بررسی وجود دارد.

بنابراین اگر مایکروسافت سرمایه‌گذاری لازم، جذب استعدادهای بی‌همتا و در مجموع، مدیریت درستی برای دست‌یابی به کاربران بسیار در گیم‌پس را انجام دهد، سرویسی را داراست که فارغ از زمان عرضه بازی، در هر زمانی می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد.

در این روش سود بازی از پرداخت اشتراک‌های ارزان تعداد زیادی کاربر تعیین می‌شود که حقیقتاً هیچ‌وقت هم صاحب بازی مورد نظر خود نمی‌شوند و اگر در آینده هم خواهان تجربه‌اش باشند، باید اشتراک خود را تمدید کنند.

در نتیجه استودیوهای پرتعداد مایکروسافت به لطف استعدادهای بسیار نه تنها می‌توانند بازی‌های انحصاری باکیفیت و متعددی که در نسل هفتم شاهدشان بودیم را تولید کنند، بلکه با مدیریت درست و برنامه‌ریزی، گیم‌پس می‌تواند تبدیل به محلی برای بازگشت سرمایه و سود کلان باشد؛ سودی که وارد چرخه بی‌انتهایی از ساخت بازی‌های انحصاری آینده و سرمایه‌گذاری روی بازار اصلی مایکروسافت در نسل‌های بعدی یعنی گیم‌پس می‌شود.

ما تا به این‌جا با بررسی فرضیات فقط و فقط ذکر کردیم که اگر شرایط خوب پیش برود و مدیریت خوبی را از سوی مایکروسافت شاهد باشیم، بازی‌های انحصاری آینده این شرکت از هر حیث قادر به رقابت با رقبای خود خواهند بود. اما حالا زمان پرداختن به حقایقی است که روی دیگر ماجرا را نشان می‌دهند. این حقایق شاید در نهایت تبدیل به سیاست‌های اصلی این شرکت شده و تمام پیش‌بینی‌های رنگین ما را تبدیل به تلی از خاکستر کنند.

تمرکز روی نرم‌افزار در عوض سخت‌افزار

«تبدیل کردن ایکس باکس به مکانی که همه گیمرها با هر دستگاهی قادر به تجربه‌اش باشند»، نشان می‌دهد که مایکروسافت به سمت مرزهای حقیقی شرکت خود حرکت می‌کند. شرکت مورد بحث همان‌طور که می‌دانید و بارها هم در مقالات دیگر اشاره شده، بیشتر روی نرم‌افزار متمرکز است.

بنابراین اگر در آینده‌ای نه چندان دور و مخصوصاً تا انتهای نسل نهم، هر چه بیشتر شاهد حرکت این شرکت به سمت سرویس‌های ابری و توسعه قلمرو گیم‌پس باشیم، باید نگران مسیری شد که یا به ارتقای کیفیت عناوین انحصاری منجر می‌شود و یا مایکروسافت را وادار به سهل‌انگاری می‌کند.

سرویس های مایکروسافت

مایکروسافت در زمینه توسعه و عرضه سرویس‌ها و نرم‌افزارهای مختلف یک افسانه بی‌همتاست. با این حال شاید تمرکز روی سرویس‌ها و برنامه‌های توسعه قلمرو ایکس باکس علاوه بر فرصت‌ها، برخی محدودیت‌ها را هم رقم بزند که اکنون چندان آشکار نیستند.

ولی منظور ما دقیقاً چیست؟ اجرای یک بازی روی پلتفرم موبایل حتی در حالت استریم نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد. برای مثال کاربران عادی موبایل با استفاده از گوشی‌های هوشمند متداول بازار قادر به تجربه لرزش‌های آشنای کنترلرهای این شرکت نیستند. این موضوع شاید با توجه به ابعاد نمایشگر دستگاه‌های موبایل، سرعت اینترنت مورد نیاز، جوی‌استیکی که باید روی صفحه نقش ببندد و موارد متعدد دیگر، ملاحظاتی را پدید آورد که عمل به آن‌ها محدودیت‌های بسیاری را ایجاد می‌کند.

حال شما افزون بر رایانه‌های شخصی، کنسول‌ها و موبایل، خودروهای هوشمند، نمایشگرها و حتی یخچال‌ها را هم در نظر بگیرید! این جملات شاید مضحک و غیرواقعی به نظر برسند اما ماهیت استریم، نیاز به سخت‌افزار قدرتمند را از بین برده و تنها یک صفحه را می‌طلبد. صفحه‌ای که روی اکثر دستگاه‌های پیرامون ما یافت می‌شود و شاید مایکروسافت برای توجه به ملاحظات کلی آن‌ها، محدودیت‌های زیادی در بازی‌هایش ایجاد کند.

علاقه به هماهنگی با روند روز

مایکروسافت علاقه بسیار زیادی به هماهنگی با فناوری‌ها و روند روز دنیا دارد. برای مثال، سرویس گیم‌پس شباهت‌های بسیاری با نتفلیکس دارد و به گفته تیم مدیریتی ایکس باکس، آن‌ها به دنبال ایجاد همان شرایطی در دنیای بازی هستند که نتفلیکس در صنعت سینما به آن دست یافته است.

در این میان، امروزه بازی‌های آنلاین و آثار سرویس‌محور به وفور در بازار مشاهده می‌شوند. ساخت بازی‌های آنلاینی که طرفداران بی‌شماری دارند، شاید در نهایت منجر به مرگ کمپین تک نفره بازی‌ها شوند. این پیش‌بینی نه چندان محکمی که اکنون از آن حرف زدیم، نیازمند بحث‌های جداگانه زیادی است که در نهایت هم ابداً نتیجه قاطعانه‌ای ندارند، اما نمی‌توان منکر محبوبیت این بازی‌ها شد.

مایکروسافت به عنوان شرکتی که زمانی در تصور اتصال دائم کنسول نسل هشتمی خود به اینترنت بود، قدم‌های بزرگی در هماهنگی با جو بازار آینده برداشته است. این شرکت حتی اکنون در دنیای ایکس باکس با سرویسی به شهرت رسیده است که رقبای او هرگز تا به این اندازه آن را جدی نگرفته‌اند و هنوز در تجارت سنتی خود غرق هستند.

ایکس باکس وان مایکروسافت

این تصویر آشنا به نظر می‌رسد؟ تا چه مقدار ممکن است که مدیران بی‌کفایت و یا تیم‌های نالایق به بدنه مدیریتی شرکت‌های مایکروسافت، سونی و نینتندو نفوذ کنند؟ فراموش نکنید که هیچ چیز غیرممکن نیست.

بنابراین شاید این شرکت آینده‌نگر که اتفاقاً علاقه زیادی هم به انعطاف و پیروی از روند بازار دارد، به همه‌گیری جریان‌های روز دنیای بازی‌های ویدیویی مانند ساخت بازی‌های آنلاین سرویس‌محور پاسخ مثبت دهد. البته این به معنای کاهش کیفیت و یا حتی تعداد عناوین انحصاری مایکروسافت نیست، بلکه شاید ما شاهد آثار انحصاری‌ای باشیم که یا فاقد بخش تک نفره هستند و یا کیفیت اصلی آن‌ها فقط در بخش چند نفره نهفته است.

این رویداد از نقطه نظرهای مختلف به اشکال گوناگونی مشاهده و ارزیابی می‌‌شود ولی اگر مایکروسافت در پیروی از بازار، تمرکز تام خود را در بازی‌های انحصاری‌اش روی بخش چند نفره معطوف کند، مرگی سخت در انتظار بخش تک نفره عناوین انحصاری با کیفیت این شرکت است. شاید هم بسیاری از کاربران در آینده این شرکت را مقصر اصلی چنین فرهنگ و آغازگر اصلی این جریان بدانند.

جمع‌بندی

سرانجام به نقطه‌ای حیاتی می‌رسیم. مایکروسافت زمینه، شرایط و حتی بازار مورد نیاز برای عرضه انحصاری‌های با کیفیت پرتعداد را در دسترس دارد. اگر فیل اسپنسر و رفقا، تیم مدیریتی بعدی و یا اشخاص بالارده دیگری که مسئول هدایت آینده برند ایکس باکس هستند، در پیروی از روند روز و جریان دنیای فناوری افراط به خرج داده و یا محدودیت‌هایی را بنیان‌گذارند که نیازی به آن‌ها نیست، نه تنها روند عرضه انحصاری‌های با کیفیت و پرتعداد احیا نمی‌شود، بلکه با آینده‌ای مجهول روبه‌رو هستیم که حداقل این شخص ذره‌ای هم قادر به پیش‌بینی آن‌ها نیست.

ایکس باکس وان مایکروسافت

مایکروسافت نیز همانند سونی و نینتندو اشتباهاتی را پشت سر گذاشته که اشاره به آن‌ها دردی را دوا نمی‌کند. با این وجود، گویا اکنون روش این سه شرکت به شدت با یکدیگر متفاوت است و آن‌ها برای شلیک به هدف یکسانی از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

مایکروسافت چنین روندی را با ظاهری متفاوت در اوایل نسل هشتم پیش گرفت. در آن زمان افراط و تشدید در پیروی از جریان روز منجر به ایجاد محدودیت‌هایی در ایکس باکس وان شد که در ترکیب با مدیریت ضعیف، عملکردی نابه‌سامان در معرفی و عرضه انحصاری‌های باکیفیت را سبب شد.

از طرفی اگر جریان جذب استعدادها، سرمایه‌گذاری روی استودیوهای فرست پارتی، نگاه درست به گیم‌پس و مدیریتی در خور ایکس باکس در نسل نهم بازی‌های ویدیویی جاری شود، مایکروسافت شاید حتی نسبت به سونی و نینتندو هم بهتر عمل کند و نسل نه تبدیل به نسل عرضه باکیفیت‌ترین بازی‌های انحصاری‌های این شرکت شود.

در هر صورت نباید این حقیقت را نادیده بگیریم که هر سه شرکت حاضر در این زمینه، اکنون با سیاست‌های متفاوتی به دنبال رسیدن به نقطه‌ای مشابه هستند. شاید هیچ‌کس نتواند مقصد حقیقی این سیاست‌ها را از همین حالا تشخیص داده و یا تحلیل و پیش‌بینی کند اما بیایید امیدوار باشیم که این شرکت‌ها حداقل یک بار برای همیشه به صورت همزمان در استراتژی‌های خود موفق شده و به همان نقطه یکسانی برسند که اشاره کردیم: عشق به صنعت بازی‌های ویدیویی، درخشیدن بازی‌ها در کنار نام هنر و تعریف دوباره سرگرمی.

30
5
برچسب‌ها: ، ،

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • وایسید گاد بعدی بیاد
    کل زنیمکس له میشه جلوی سلطان

    40
    44
    • Sam_fisher_47 گفت:

      برای شما و طرفداران گاد صد در صد. ولی به نظرتون طرفدار های سبک آر پی جی هم همین نظرو دارن Question

      35
      27
    • تو وایستا الدر بیاد

      کل سونی له میشه جلو سلطان ROTFL

      30
      37
    • bravo6 گفت:

      کریتوس که عشق خودمه ولی این حرفو وقتی میشه زد که همزمان با بازی های زنیمکس بیاد که بعید میدونم به این زودی بیان

      11
      13
      • Sajjad گفت:

        گاد جلو بازی بزرگتری به نام رد دد ۲ بهترین بازی ۲۰۱۸ و سومین بازی پر افتخار تاریخ بازی بزرگتر از رد دد ۲ داریم ؟

        15
        15
        • دوست عزیز مگه هربازی که میشه بازی سال بهتر ازاون یکی بازیه هست. ازنظرمن ردد صدپله ازگادبهتره ولی نظرشخصیه.

          19
          15
          • خب به هر حال باید یک معیاری باشه دیگه
            نظر شخصی من و شما که مهم نیست

            7
            10
            • ...... گفت:

              آره دیگه واسه همینم طبق بیشترین جوایز هر ساله فقط یه بازی باید تجربه کنیم که از سال ۲۰۰۰ تا به حال یه گیمر باید طبق اون فقط ۲۰ تا بازی تجربه کرده باشه Grin چون اگر تمام بازیایی که هر سال بیشترین جوایز رو نبردن از نظرَ ضعیف بوده باشن پس به خودش زحمت نمیده که تجربه شون کنه
              ضمنا نظر شما شاید برات مهم نباش ولی ولی من نظر خودم برام مهمه Wink
              اگر منتظر بودم ببینم منتقدا و جوایز هر چی میگن فقط همونو انجام بدم الان منم از همونایی بودم که سالی یه بازی بیشتر تجربه نمیکردن
              خودمون عقل داریم پس میتونیم تصمیم بگیریم چی برامون خوبه و چی خوب نیست

              4
              6
              • Sajjad گفت:

                من اصلا در مورد بازی کردن یا نکردن صحبت کردم ؟
                من گفتم فلان بازی چون گوتی نشده ضعیفه؟
                اونا اومدن گاد رو مقایسه کردن منم گفتم گاد در کنار شاهکار و بازی بزرگی به نام رد دد ۲ عرضه شد و تونست هم گوتی رو بگیره هم بیگ وینر بشه هم سومین بازی پر افتخار تاریخ
                آیا غیر از اینه
                اگه همین منتقدا نبودن تمام سازندگان چه سونی و چه مایکرو و همه وهمه سر ما کلاه میزاشتن و بازی نصفه نیمه میکردن تو پاچمون با هزاران هزار باگ و گلیج که دنیای گیم خیلی وقت پیش نابود میشد یکم فکر کنید یکم بفهمید

                7
                0
                • ...... گفت:

                  عزیز من اصلا به شما ریپلای نزدم و منظورم با شخص شما نبود بلکه در جواب به اون کاربر محمد کرامت فر بود من ریپلای من به شما بالاتر از این قرار داشت که صرفا قصدم یه شفاف سازی بود از اینکه استودیو هایی که در حال حاضر زیر مجموعه مایکرو هستن توانایی خیلی بالایی در شاهکار ساختن دارن کجای حرفم مم گفتم که اونا از سانتا بهترن؟
                  من نمیگم نمره منتقدا اصلا ملاک نیست بلکه میگم همه چیز نیست، یعنی شما معتقدی که سلیقه هر کسی اصلا اهمیتی نداره و باید همه اونچه رو که منتقدا میگن رو بدون هیچ چون و چرایی پذیرا باشیم؟ خوب شخصی که خودش بیشتر از ۲۰ ساله که گیمره دیگه تشخیص میده که سلیقه خودش چیه و چی براش بهتره در کنارش به نگاهی هم به نمرات منتقدا میندازه تا اطمینان خاطر پیدا کنه
                  منتقدا هم والا مثل ما آدمن خونشون از ما رنگین تر نیست چه بسا که یه گیمر معمولی “ممکنه” سطح اطلاعاتش از یه منتقد بیشتر باشه
                  من خودم نمره منتقدا برام همیشه اولین ملاک تو نگاه اوله ولی بازم تا زمانی که خودم تجربه نکرده باشم نمیتونم با اطمینان از بگم بازیه خوبیه یا بدیه هر برداشتی هم که داشته باشم صرفا نظر شخصی خودمه الان بار ها میبینم که یه عده مینویسن هیلو مسخرس و بدرد نخوره خوب به نظر شما این اشخاص متا رو ملاک پذیرش حقیقت قرار دادن؟ یا چونکه سلیقه شون به بازی نمیخورده همچین دیدگاهی نسبتش دارن؟(بحث اون هیترا که اصلا جداست چه سونی فن باشن چه مایکروفن هر دو گروه حرفشون بی اعتباره)
                  هیچکس نمیتونه سانتا ثابت شده رو که از نظر کیفیت بر هیچکس پوشیده نیست رو با استودیوی دیگری قیاس کنه ولی هر استودیویی میتونه روزی برسه که جایگاه بالاتری رو در آینده به دست بیاره یه مثالم مثل همین آبسیدین و اینگزایل و نینجا تئوری هستن و اینها قطعا هنوز در حال حاضر در حدی نرسیدن که بشه اونا رو با سانتا مقایسه کرد اما آینده مشخص نیست هر چند سانتا هم روز به روز در حال پیشرفت و بزرگتر از قبل شدنه
                  والا من خودم اگر بگن سه تا بازی مورد انتظارت رو بگو یکیش رو قطعا میگم رگناروگ چون از الان میدونم که قراره بترکونه پیشاپیش به سلیقه ام هم میخوره
                  در آخر اینکه منتقدا هم گاهی اوقات نظرات ضد و نقیضی رو در قبال عناوین مختلفی میدن که بعضا میتونن باعث محرومیت یه عده از تجربه اون عنوان بشن که شاید در صورت کسب نمرات بهتر همون بازی یکی از بهترین بازیای عمر اون گیمرا میشده، مثلا گاد هند یه بازیه که از هر ۱۰ تا گیمر دربارش نظرشون رو بپرسی ۸ نفرشون میگن یکی از بهترین تجربه هاشون بوده ولی وقتی متای بازی رو نگاه میکنیم به منتقد داره میگه این بازی اصلا مزخرفه، خوب اینجا آیا میشه گفت نقد اون منتقد نسبت نظر مردمی که اکثریت دیدگاه مثبتی نسبت به اون بازی داشتن ارجهیت داره؟
                  منظور کلی حرفم اینه که دیدگاه منتقدا بسیار اهمیت داره ولی همه چیز نیست

                  1
                  2
            • amirhasanpoor گفت:

              با اینکه اصلا نمیخوام وارد بحثتون بشم …
              عزیز نظر شخصی من و شما انقدر مهم هست که میزان فروش بازی ها رو انتخاب میکنه …
              چند نفر دور و برتون میشناسین که به تعداد جوایز برده شده یک بازی نگاه کنه و بازی رو بخره … حتی همین لیست فروش بازی ها تو انگلستان و امریکا یا ژاپن هم میاد … سلایق مردم با سلایق منتقدا هزاران درجه فرق میکنه ….

              معیار درسته منم نظرم با نظر اونایی که بازی ها رو بهترین سال میکنن یکیه چون اونا علمی بررسی میکنن و دانششون برای نقد از من عامی بالاتره …. ولی در نهایت باز نظر منی که میرم جی تی ای ۵ رو میخرم و گاد رو نمیخرم مهمتره ….

              6
              3
              • Sajjad گفت:

                بحث سلیقه نیست بحث کژوال پلیره .
                کژوال پلیر نمیاد که گاد و لست و هیلو و … بازی کنه اینا فقط برا فیفا و کال اف و جی تی ای میرن سمت بازی چون هر رنج سنی میتونه بازی کنه از ۷ سال بگیر تا ۷۰ سال اما اینا دیگه نمیان سکیرو بازی کنن که

                7
                1
            • mamad1166 گفت:

              برادر من و شما با نظر شخصی بازی میکنیم نه با جوایز و نمره سایت ها !! بازی های زیادی بوده که حتی نمره پایینی گرفتن ولی من بازیشون کردم و حال کردم و بازی هایی که نمره بالایی گرفتن ولی من دوستشون نداشتم !!

              0
              2
          • saman گفت:

            خب دیگه موضوع همینه.خیلیا اینو قبول ندارن(متعصب ها).میگن چون یه بازی از یکی دیگه جلو زده و جایزه بیشتر برده بنابراین حتما از اون بازی بهتره.در حالیکه اصلا اینطور نیست.

            7
            6
            • Sajjad گفت:

              من گفتم هر بازی که گوتی بشه از اون یکی ها بهتره؟
              خیر اتفاقا اصلا بازی که جزو نامزد ها میره (۵,۶ تا) حتما لایق بوده و همتراز گوتی هستش و دلیل انتخاب معیارهای مختلفی هستش که از نو آوری و ریسک سازنده میزان محتوا و کمیت و کیفیت بازی و عمق شخصیت پردازی و داستان و غیره و غیره و غیره میشه الکی نمیگن که اها امسال اینه گوتی سال بعد اون یکی
              اتفاقا متعصب ها اینا رو نمیبین و چون بازی که به این سطح و درجه رسیده رو تجربه نکردن از رو تعصب فقط مینویسن ننویس هیچی نمیشه هیچی

              3
              1
              • saman گفت:

                الان بنده متعصبم؟(حتما متعصب مایکرو هم هستم؟)
                من اینو میگم.مثلا سالی که ردد۲ و گاد بودن.گاد بهترین بازی سال شد.من نمیگم حقش نبود(البته بازی نکردم).مسئله این هست که مثلا یکی که رد دد۲ رابیشتر دوست داره وبه نظرش از گاد بهتر بوده مورد حمله قرار میگیرد از طرف فن بوی ها و متعصب ها.که چون گاد بازی سال شده بنابراین ردد۲ عرضه بازی سال شدن نداشته.
                این بیشتر بحث سلیقه و احترام گزاشتن به سلیقه است.

                3
                2
                • Sajjad گفت:

                  هر کی بگه چون گاد گوتی شد از رد دد۲ سره نوبی بیش نیست
                  برا خود من ۲۰۱۸، ۲ تا بازی سال داشت یکیش گاد و دیگری رد دد ۲ بود برا من این دوتا تو یک سطحی هستن فرا زمینی
                  نمیدونم قبلا دیدید یا نه تو بخش بهترین بازی سال و بهترین بازی نسل تو رتبه بندی نوشته بودم که
                  بهترین بازی من
                  ۱. گاد ۲۰۱۸ و رد دد۲ و ویچر ۳ هست نمیتونم یکی رو انتخاب کنم
                  تو رتبه دوم هم
                  لست ها و اویل ۴ و بایوشوک ها
                  ۳. انچارتد ۲ و ۴ اساسین ۲
                  من کلا عاشق بازی خوبم نمیتونم انتخاب کنم و تو نسل ۷ که اوایل نسل ایکس ۳۶۰ داشتم و از بعد از اینکه آنچارتد ۲ و گاد ۳ اومد نتونستم تحمل کنم یدونه هم پلی۳ خریدم تو نسل ۷ همه هیلو ها و گریزها و الین ویک و فورزا و… رو بازی کردم ولی اواخر نسل دیگه مایکرو چیزی برا عرضه نداشت تا الان و بخاطر همین نسل ۸ که شروع شد بدون مکس پلی ۴ خریدم
                  و انتخابم هم بهترین بود تو نسل ۸ الان هم پلی ۵ تا ببینیم ماکرو چیکار میکنه اگه با اینهمه هزینه نتیجه خوبی داشت شاید در کنارش یه سری اس خریدم اما اگه مثل نسل ۸ فقط وعده وعید باشه بیخیالش میشم

                  1
                  0
            • AHM.Gamer گفت:

              بازی ای که از یه بازی دیگه جلو زده و جایزه بیشتر برده ۱۰۰ درصد از لحاظ معیاری از اون یکی بازی بهتره ولی شاید یکی دوست نداشته باشه بازیش کنه که خب این دیگه تقصیر بازی نیست

              2
              0
          • AHM.Gamer گفت:

            ببین هرکس و هر سایتی که نمره میده اون نمره واس خودشه هیچ ارزشی هم نداره مهم نظر شخصی خودته مثلا یکی فقط کال اف دوست داره تو بهش دوم و لست و هیلو رو بدی بازی نمیکنه با اینکه از لحاظ فنی اینا بهترن اون با کال اف حال میکنه اصلش همینه که خود شخص بازی رو دوست داشته باشه نمره ای هم که میدن از لحاظ های فنیه نه دوست داشتنی =/(منظورم از ارزش نداره نسبت به علایق یک فرده)

            2
            0
    • ...... گفت:

      وقتی تو زندگیت حتی دو دقیقه بازی های بتسدا رو بازی نکرده باشی معلومه حالت به این روز میفته بعدشم مشخص شد که خیلی فشار میخوری از بازی ها بتسدا یعنی قشنگ واضحه Laugh Yes
      تا حالا کارنامه بازی هایی مثل الدر و فالوت رو دیدی؟ تا حالا اصلا چیزی دربارشون شنیدی؟ تعصب باعث شده نتونی ببینی چون گاد هر چقدرم که شاهکار باشه و منم قبولش دارم‌ به عنوان یه شاهکار ولی تو هیچ بازی ای جز اون رو بخاطر این تعصب نمیتونی تجربه کنی
      ولی ما همون گاد رو هم میزنیم الدرم میزنیم دلیلی نداره خودمو محدود کنم

      15
      12
    • همین الانش هم با فال اوت ۷۶ و اون الدر اسکرول آنلاین یه جورایی له شدن ROTFL Wilt ROTFL ROTFL ROTFL ROTFL ROTFL ROTFL

      6
      7
      • الدز انلاین رو بتسدا نساخته و زنیمکس ساخته

        دو:فالوت و الدر بازی های افلاینrpgهستن و نسخه انلاینشون یه نسخه ای که ربطی نداره به بتسدا

        پس اگه اینجوریه چرا گادی که متاش۸۰رو به گردن نمیگیرید؟؟یا اوردر ها؟

        6
        6
      • ...... گفت:

        چرا از اون نسخه های داستان محور که متای بالای ۹۰ داشتن و شاهکار بودن و سه بار گوتی شدن هیچ حرفی نمیزنی؟ یعنی این همه پتانسیل رو صرفا بخاطر دوتا بازی آنلاین تو این مجموعه نادیده میگیری؟ فن بویم که نیستی حتما! Yes
        ضمنا الدر اسکرولز انلاین که مشکلی توش نیست و یه بازی خیلی پرطرفدار بین کسایی که تجربش میکنن و فالوت ۷۶ ام با اینکه لانچش افتضاح بود بدون شک ولی از مشکلات فنیش و همینطور کمبود محتواش به طرز قابل توجهی برطرف شده
        اسکایریم متا ۹۶ و گوتی سال ۲۰۱۱ اونم در برابر عناوینی مثل بتمن آرکام سیتی و پورتال و آنچارتد ۳ و دارک سولز۱ و… کلی بازی غول دیکه
        فالوت ۳ متا ۹۳ و گوتی سال ۲۰۰۸
        ابلیویون متا ۹۴ و گوتی سال ۲۰۰۶
        فالوت ۴ ام با متای ۸۷ و دارای بیشترین جوایز بعد از ویچر ۳ در سال ۲۰۱۵
        اینارو گفتم برای اینکه پتانسیل این سری بازی هارو یکمی بیشتر شما ها درک کنید اینکه در آینده چی پیش میاد و این عناوین کیفیت خودشون رو حفظ میکنن یا نه چیزیه که زمان به ما پاسخ میده نه من میتونم با اطمینان بگم نه موفق میشن نه شما میتونی با اطمینان بگی که حتما خراب میکنن و شکست میخورن

        7
        4
  • والا حقیقتا من در جایگاهی نیستم که بخوام به این سئوال پاسخ بدم
    ولی عملا مایکروسافت می‌خواد توی این نسل یه ماموریت غیر ممکن انجام بده و امیدوارم از پسش بر بیاد تا رقابتشون سنگین بشه و کیفیت آثار هر دو شرکت بالا بره

    30
    8
  • از سال ۲۰۱۰ به بعد بازی های ماکروسافت مخصوصا گیرز و هیلو در نامزد های سال نیستن.این نشون میده که ماکروسافت در کیفیت انحصاری به سونی نمیرسه. حالا با وجود خرید بستدا شاید با بازی الدر اسکرول بتونه نامزد یا جایزه ای ببره. بقیه بازی هاش نه

    26
    26
  • قطعا خواهد رسید تا سال۲۰۲۲انحصاری های مایکرو تازه بعضی هاشون میاد

    حالا خیلی از بازی ها معرفی نشدن

    9
    24
    • AHM.Gamer گفت:

      یه شرکت که میخواد بازی با کیفیت بالا بسازه باید کم کم کیفیتش میره بالا فک کردین همین که این نسل ماکرو بتزدا رو خریده دیگه قراره همه بازی هاش بشن لست و گاد و زلدا؟؟؟؟نه عزیز من باید یه شرکت کم کم پیشرفت کنه یکهو نمیشه از طبقه اول یکهو بری طبقه ی بالا باید از پله بری

      1
      0
    • AHM.Gamer گفت:

      یه شرکت که میخواد بازی با کیفیت بالا بسازه باید کم کم کیفیتش میره بالا فک کردین همین که این نسل ماکرو بتزدا رو خریده دیگه قراره همه بازی هاش بشن لست و گاد و زلدا؟؟؟؟نه عزیز من باید یه شرکت کم کم پیشرفت کنه یکهو نمیشه از طبقه اول بری طبقه ی بالا باید از پله بری

      1
      0
  • آیا کیفیت انحصاری های ماکروسافت و استودیوهای خریده شدش به سونی میرسن؟ خیر مدرک جوایز سال بررسی کنیم
    ********
    کلا از سال ۲۰۱۰ به بعد اسمی از بازی های ماکرو در نامزدی سال نیست
    ********
    سال ۲۰۱۳ برنده جی تی ای ولی گوتی اصلی ( بیگ وینر لست آف آس ) اسمی از بازی های بتسدا نیست
    *******
    سال ۲۰۱۴ برنده و بیگ وینر دراگون ادج اسمی از استودیوهای خریده شده ماکرو نیست
    *******
    سال ۲۰۱۵ برنده بیگ وینر ویچر ۳ فال اوت ۴ هم نامزد شده همینطور بلاد بورن
    ******
    سال ۲۰۱۶ برنده کیلویی اورواچ ولی بیگ وینر یا گوتی اصلی آنچارتد ۴ دوم هم نامزد شده
    ******
    سال ۲۰۱۷
    برنده و بیگ وینر زلدا هورایزن زیرو دان نامزد شده پرسونا ۵ هم نامزده شده
    *******
    سال ۲۰۱۸
    برنده و بیگ وینر گاد در برابر راک استار و ردد ۲ اسپایدرمن هم نامزده شده بازی ای از استودیوهای خریده شده ماکرو نامزد نیست
    ********
    سال ۲۰۱۹
    برنده سکیرو ولی بیگ وینر یا برنده اصلی دس استرندینگ باز هم بازی ای از استودیو های خریده شده ماکرو نیست
    ********
    سال ۲۰۲۰
    برنده و بیگ وینر و پرافتخارترین بازی تاریخ لست ۲ گوست نامزد شده فاینال فانتیزی ریمیک نامزد شده دوم هم نامزد شده
    *****************
    جمع بندی
    از خود استودیو های ماکروسافت که گفتم از سال ۲۰۱۰ به بعد حتی یک نامزد هم نداشته هیچی
    میمونه استودیوهایی که خریده
    استودیوهایی که خریده نشون میده بازی فال اوت ۶ سال پیش نامزد شده فقط که اون هم با فال اوت ۷۶ خراب کرده و زیر دست ماکروسافت احتمالا به سرنوشت ریر و نینجا تئوری دچار میشه
    میمونه دوم که چندین بار تاحالا نامزد شده ولی باید دید زیر دست ماکروسافت چی میشه
    پس اینکه خرید ماکروسافت خوب بوده بله دهن پر کن بوده خوب بوده سبک شوتر بازی داره سبک آر پی جی بازی داره ولی کیفیت استودیوهایی که خریده به سونی نمیرسن مگر استودیو سازنده دوم اون هم برنده نشده فقط نامزد شده و باید ببینیم زیر دست ماکروسافت چی میشه این خیلی مهمه
    دیگه با جایزه نشون دادم سلطان کیه خودتون قضاوت کنید. فقط قبل از اینکه با کامنت غیر منطقی و بچه گانه بگید جایزه مهم نیست باید بگم اول اینکه راک استار با اینکه نتونست گوتی و بیگ وینر بشه در تریلرهاش تعداد جوایز بردش رو به رخ میکشید همینطور هر استودیو دیگه ای دوم اینکه تا دیروز از دکل ردد ۲ برای گوتی شدن و بعدش از سایبرباگ استفاده میکردید کامنت هاتونم هست ROTFL No

    34
    30
  • Sr2020 گفت:

    پاسخ این سوال فقط یک کلمه است :صبر

    22
    13
    • mohammad.1f گفت:

      برادر من اینو نگی چی بگی یه عمر صبر صبر صبر بین این صبر ها سونی هم بیکار نمیمونه

      7
      17
      • Sr2020 گفت:

        عزیز منظورم از صبر این نیس که بشینم هر بازی خوبی سونی داد بازی نکنم به امیدی که یه روزی مایکروسافت یه بازی خوب بده منظورم اینه که هنوز بازی از استدیو های مایکروسافت تو نسل جدید ندیدیم که بخوایم اظهار نظر کنیم وگرنه به شخصه فن هیچکدومشون نیستم فقط و فقط فن بازی خوبم و نیازی به صبر کردن ندارم چون همیشه بازی خوب تو یکی از چهار پلتفرم پیدا میشه و من هیچوقت به خاطر تعصب خودم رو به چیزی محدود نمیکنم برای همین جنگ این سه شرکت برام اصلا اهمیتی نداره از هر بازی خوشم بیاد یه جوری تجربه اش میکنم

        6
        4
      • mamad1166 گفت:

        برادر مگه جنگه !!! خوب نسل ۸ کلا چهارتا استودیو فرست پارتی داشته بازی ساز معروف بزرگ هم جذب نکرده بودن اما الان کلی استودیو و چندتا از با استعداد ترین و معلف ترین بازی سازهای دنیا رو جذب کردن از استودیویی مثل ایدسافتور و بدستا با تاد هاورد بگیر تا تیم شیفر و برایان فارگو و …
        اینا چه ربطی به گذشته داره به نظرم مشکل این روزهای ما قیمت دلار و فقیر شدن ما هست اگر اینجوری پولمون بی ارزش نشده بود راحت میتونستیم بگیم خدا رو شکر مایکروسافت هم قراره مثل سونی شاهکار بسازه همه رو بازی کنیم حالش رو ببریم

        2
        2
  • old gamer b گفت:

    این سوال اساسا خنده داره . جای بحث نداره واقعا

    14
    19
  • خرید شرکت مادر از طرف مایکروسافت یه حرکت خیلی خفن بود و نشون داد برای این نسل بدجور برنامه داره حالا با بازی هایی مثل الدر اسکرولز که فقط اسمشو تریلی نمیکشه یا داشتن فال اوت میتونه خیلی دست بالا رو داشته باشه چون خیلی بازی های پرطرفدارین از نظر شوترم خیلی جلوتره فعلا دووم و هیلو و وولفناشتاین …
    ولی از اونجایی که سیاست مایکروسافت با سونی فرق داره احتمال اینکه همه این بازی ها برای پلی استیشن هم بیاد خیلی زیاده ، ولی مسئله اینجاست که دیگه اختیار این بازی ها دست خودشه یعنی فقط کافیه سیاست هاش عوض بشه تا حتی یدونه از این بازیارو برای رقیبش نده ، قبلا شاید خیلی خطر بیخ گوش سونی نبود ولی الان هست پس باید بهترین خودش باشه تا کم نیاره از یه طرف هم این جریان میتونه حتی این نسل رو طوفانی تر از نسل ۷ کنه یا سونی برای مقابله ، ای پی های جدید خلق کنه منتها فعلا شایعاتی که از طرف سونی میاد خبر خاصی نمیده جز همون بازی های قبلی و حتی عدم اجازه ساخت ادامه برای دیزگان یا ریمیک لست درصورتی که باید بفکر این باشه چجوری میتونه رقیب باشه برای عناوینی مثل الدر اسکروز یا فال اوت که محبوبیتشون و فروششون ممکنه برابر باشه با چندتا انحصاری سونی که این خیلی مهم تره

    6
    2
  • TekkenGod گفت:

    تنها بازی انحصاری مایکروسافت که نسل ۸ حسرتشو خوردم فورزا هورایزن بود . چون سونی نتونست یه بازی ریسینگ در حد و اندازه این بازی در این نسل عرضه کنه . احساس میکنم همین قضیه در نسل ۹ هم اتفاق خواهد افتاد .

    7
    2
  • onepunkman گفت:

    میخوام با یک نگاه باز ببینم از نگاه یک کسی که مطالعه داره ولی هیچ تعصبی نداره و هیچ احساسی هم نسبت به این برند و اون برند نداره. شما باید شرکت هارو به چشم یک سرویس دهنده نگاه کنید که وظیفه اشه (تکرار میکنم) وظیفشه بهترین هارو براتون محیا کنه. ما به مایکرو امیدوار هستیم مخصوصا با کارهای این نسل اش ولی ازش انتظاری داریم؟ نه. باید با عناوین بعدی این موضوع رو تغییر بده بعدا اونوقت میشه گفت شاید قابل مقایسه باشن. مایکرو چوب اون مسخره بازی نسل ۸ اش رو بخوره فقط نگاه کرد همون بلایی که ای ام دی سر اینتل اورد رو دقیقا سونی سر مایکرو اورد هر دوتا اینتل و مایکرو باید ی ضرر درست حسابی ببینن. مایکرو مثل اینکه دید. حالا باید ببینیم درس گرفته یا نه ولی متاسفانه اینتل هنوز در قهقهراس. هیچی بدتر از ناامید کردن فن ها نیست این قضیه برای هر طرف ضرر داره هم سونی هم مایکرو. بزارید مثال بزنم با ای ام دی و بقیه (بهترین تشبیه براشون همین بازار سخت افزاره) ای ام دی بعد افتضاح FX کلا محو شد از بازار و این اینتل بود داشت همه چیو درو میکرد و واقعا داشت خوب کار میکرد ولی وقتی اینتل میبینه هیچ رقیبی نداره و همه چی به نفعشه! کم کم شروع میکنه به درجا زدن و روند نسل قبل رو اورکلاک کن بده بیرون و گرون تر بفروش.. لیتوگرافی و معماری هم انگار تغییری نداره تا اینکه ای ام دی با رایزن ها اومد و با لیتوگرافی ۷nm وقتی که اینتل ۱۴ به بالاس اینتل هنوزم ۱۴ در صورتی که نسل بعدی رایزن ۵nm میشه و این یعنی ارزون تر و قدرتمند تر (نظریه مور رو سرچ کنید قشنگ میفهمید). ای ام دی الان سخت افزار هردو کنسول رو هم محیا میکنه و این رو هم از عمد صورت گرفته چون مایکرو و سونی نمیخوان فقط دستشون به اینتل باز باشه و هر چی اینتل بگه همون همیشه رقابت باعث سوده ولی از ظرفی انویدیا رو نگاه کنید اصن ادم کیف میکنه واقعا دید بازی دارن واقعا اگاهن همون تکنولوژی SAM ای ام دی که معرفی شد سریع بلافاصله انویدیا ی چیزی شبیه اش زد به اسم Resizable Bar از طرفی سر قیمت چنان خوبن اصن نسل قبلی رو با نسل جدیدش منسوخ کرد یک چهارم قیمت ۲۰۸۰ تی ای حتی قویتر با قابلیت های بیشتر اگه مایکرو فقط یکم مثل انویدیا بود اصن معلومه رقابت تو خونشه انویدیا. حتما مایکرو باید تهدید امیز باشه تا سونی لست ۱ و کلی feature بده که فن هاش از خوشحالی محو شن کلی به رخ جبه مقابل بکشن بزنه همیشه باید سونی تهدید امیز باشه تا مایکرو اکوسیستم ها و استودیو های جدید بزنه و فن هاشو دوباره امیدوار کنه (چیزی که باید سریع تر انجام میداد ولی باز داره خوب پیش میره) سونی خیلی سریع جو نسل ۷ رو جبران کرد خیلی خوبم جبران کرد

    14
    0
    • مهدیار گفت:

      ” شما باید شرکت هارو به چشم یک سرویس دهنده نگاه کنید که وظیفه اشه (تکرار میکنم) وظیفشه بهترین هارو براتون محیا کنه ”
      نه Neutral
      چرا سونی یا مایکروسافت وظیفشون باید باشه که به کسی که کنسولشون رو نگرفته بازی بدن؟؟؟
      الان هم که دارن واسه پی سی میدن برای پولش هست ( عاشق چشم و ابروی پی سی باز ها نیستن که )
      به نظرم این اشتباهه واقعا ، چرا وظیفشون هست به کسی که کنسولشون رو خریده بازی خوب بدن و سرگرم نگرش دارن نه کسی که اصلا نگاهشون هم نمیکنه Grin

      3
      10
      • onepunkman گفت:

        قشنگ نفهمیدم منظورتو ولی سعی میکنم یطوری توجیه کنم شاید من منظورم رو بد رسوندم. من که اگه مثلا بشم CEO پلی استیشن میخوام همه کسایی فن یا مشتری یا هم سنگر یا هرچی اسمشون هستن ازشون حمایت کامل و کمال بکنم و بتونم جو رو طوری بچینم که به نفع من باشه چون که این شغلمه اگه نتونم اینکارو بکنم باید بزارم بمیرم! منم منظورم همین بود سونی وظیفه اشه سونی فن هارو مشتاق و راضی نگه داره ولی اونوقت باید به همین تعداد فن ها راضی باشه؟ باید سطح اش رو گسترش بده. این قضیه در سطح یک مثال نمیچرخه به هر حال کلی سطوح دیگه داره خیلی طولانین کلا بازار یابی ایی که مایکرو و سونی و نینتندو میکنن خیلی پیچیده تر از این قضایاست مثلا بحث این هم هستش که یک طوری بتونی دل طرفدارای شرکت دیگرو بدست بیاری حالا یا با پورت کردن بازی یا کراس اور زدن و کم کم اونارو به سمت خودت بکشونی یا مثلا نظرشونو جلب کنی. میتونی با استفاده از فضای مجازی تبلیغات پارتیزانی انجام بدی و همه رو بسپاری دست مخاطب ها که الانم هممون داریم پیاده اش میکنیم و تاثیر گذار ترینه (شایدم نباشه من که وقتی میبینم مثلا یک فنی میاد ترول بازی در میاره اون کمپانی مورد علاقه من رو میکوبونه رو سرم من از اون بدم میاد و هر وقت مثلا کنسول اونو بگیرم اون طرف رو یادم میاد کوفتم میشه).

        5
        0
        • مهدیار گفت:

          آهان حله Smile
          .
          ولی به نظرم الان سونی نمیخواد با آوردن بازی هاش روی پی سی ، بازیکن های پی سی رو جذب کنه ، بیشتر به نظر من الان بحث مالی و سودی هست که میتونه داشته باشه
          البته نمیگمم اصلا ها ، ولی یه قسمت کوچیکی رو به نظر من میتونه جذب کنه
          بالاخره یه سری از پی سی باز ها هستن که هر کاری کنی نمیتونی به سمت کنسول ببریشون
          ولی یه قسمتی هستن که اونا کنسول هم میگیرن
          ولی آخه من داشتم به یه چیزی فکر میکردم الان میگم ببین چطوره :
          مثلا وقتی سونی میاد دیز گان یا دث رو میده برای پی سی سود زیادی میکنه دیگه
          بعد اینا بازی های انحصاری سونی هستن دیگه
          بعد با خودم میگم اگر سونی بیاد یه پی سی گیمر رو جذب کنسول سونی کنه و آیا اون پی سی گیمر میره بازی های مولتی رو هم رو کنسول انجام میده؟؟
          فکر نمیکنم اینطوری باشه ، شاید اون پی سی گیمر بره انحصاری های سونی رو بگیره و بازی کنه ولی عموما نمیان بازی های مولتی رو کنسول بازی کنن و ترجیح میدن رو پی سی بزنن ( منظورم خود پی سی باز ها هست )
          حالا یه چیز دیگه هم هستش ، اونم اینکه به نظرم ، اگر سونی میخواست بازی باز های پی سی رو جذب کنه چرا زود تر این کارو نکرد و بازی هاش رو زود تر نداد و الان که نسل ۹ شروع شده و نیاز داره پول بیشتری برای بازی هاش خرج کنه میاد برای پی سی هم میده؟؟؟
          خب تو وسط های نسل ۸ یا اولاش چرا چیزی نداد؟؟
          این سوالات هم هستن دیگه ، به نظر خودم به احتمال ۹۰ درصد سونی به فکر پول و در آمد از پی سی هست نه جذبشون ( البته ۱۰۰ درصد جذب هم اتفاق میوفته ولی هدف اصلیشون این جذب کردن نیست به نظرم )
          یه چیزی
          اگر در آینده هوراینز بعدی رو بدن برای پی سی اون موقع یعنی میشه یه جورایی مطممعن شد که سونی واقعا به فکر پول پی سی هست و نه بازیکن هاش ؟ Smile

          1
          6
  • هیلوهای بعدی هم مثل هیلوی پنج گاردین شاهکار خواهند شد ROTFL ROTFL ROTFL ROTFL ROTFL ROTFL

    7
    9
    • Sr2020 گفت:

      دوست عزیز به نظر میاد که هیچکدوم از سری بازی های هیلو رو تجربه نکردین میخواستم بهتون بگم که تعصب بیجا رو شرکت هایی که حتی کشور ما و زبان مادری ما رو قبول ندارن فقط باعث میشه بازی های شاهکار طرف مقابل رو از دست بدی

      10
      4
      • بله کاملا درسته دوستِ عزیزم
        من صرفا شوخی می‌کنم و واقعا واقعا عاشق سری گیرز او وارم
        واقعا برام در حد گاد او وار و آنچارتد عزیز و محترمخ
        راستش خیلی هایپ هیلو نیستم … شاید وقتی نسخه‌های جدیدیش رو تجربه کردم نظرم عوض بشه
        صرفا شوخی می‌کنم توی کامنتا و واقعا نظر واقعیم اینا نیست و یه جورایی صرفا کری می‌خونم Grin
        دست شما درد نکنه دوست عزیز و محترم

        4
        2
    • ...... گفت:

      هیلو ۵ شاهکار نبود هیچکسم همچین حرفی نزده ولی یه بازی خیلی خوب بود و بیشرین مشکلش بخش روایی داستان بازی بود وگرنه گیم پلی که عالی بود و بخش مولتیشم حرف نداره و متای ۸۴ رو هر جور حساب میکنم با اینکه در حد اسم هیلو نبود ولی به هیچ وجه نشون دهنده یه بازی بی کیفیتم نیست
      و هیلو هم تا نسخه ۴ بدون استثناء بله شاهکار محض بودن اینم دیگه همون نمرات که خیلی بهشون اعتقاد دارید گویا هستن

      7
      2
      • بله کاملا درسته Yes
        من خودم خداشاهده قصد دارم نسل نهم رو با ایکس باکس شروع کنم اول از همه به خاطر گیرز او وار مخصوصا گیرز ۴ که پنج ساله هایپشم با اون نمایش دیوونه کننده اولیه‌اش (همونی که آخرش مارکوس فنیکس رو پیرشده نشون میداد روی صندلی نشسته بود)
        بعدم به خاطر هیلو و کانتوم بریک …
        خداییش من دارم شوخی میکنم با بچه‌ها
        این بحث فن‌ و ترول کردن مثل همون کری خوندن فوتباله
        منم خیلی وقته به هیته ماکروفنای عزیز می‌خندم
        و مطمئنم نسل نه مایکروسافت بهتره نسل هشت عمل می‌کنه
        Yes

        6
        0
        • ...... گفت:

          خداوکیلی این هیت بازی ها دودش تو چشم خودمون میره والا همه پلتفرما در کنار مزایایی که دارن معایبی هم دارن ایشالا هر کی به پلتفرم مورد علاقه اش برسه شما هم به حرف اون تعداد مایکروفن بوی بی منطقی که حرف نامربوط پیزنن توجه نکن اگر واقعا فن بوی نیستی اصلا دنبال تلافی کردن کار اونا نباش لازم نیست باهاشون مقابله به مثل کنی
          این نسل هم سونی و هم مایکرو خیلی رقابت جذاب تری رو به نمایش میذارن من خودم از نسل ۸ اکس باکس به هیچ وجه رضایت کامل نداشتم و برعکس سونی هر چی شاهکار بود عرضه کرد و گل کاشت اما شواهد نشون ار این دارن که مایکرو داره خیلی بیشتر از قبل به اکس باکس و بازی هاش اهمیت میده الان ۲۳ تا استودیو داره که از بین اونا حدود ۱۰ تاشون فوق العاده با استعدادن و بین گیمرا محبوبیت زیادی دارن و حالا میتونن با بودجه بالا بازی های بزرگتری رو بسازن
          موفق باشی

          4
          0
          • کاملا درسته دوست عزیزم
            بله قطعا
            مایکروسافت که فعلا راستش بهترین ویژگی‌اش برای من گیم پسش هست
            برای منی که دنبال تجربه‌ی گیرز او وارای نسل هفت و هشتم واقعا گیم پس یه نعمته
            راجع قسمت اولتون نه واقعا دنبال تلافی نیستم
            صرفا گاهی وقت‌ها این بحث‌ها جالب میشه و بچه‌ها حرفای جالبی میزنن و منم شرکت میکنم
            ممنون از شما دوست عزیزم

            3
            0
  • نسل قبل این چند بازی سونی تیر خلاص بودند:
    GOD OF WAR
    THE LAST OF US
    FINAL FANTASY
    DEATH STRANDING
    DETROIT BECOME HUMAN
    حالا دو تاشون واسه PC بازیهاشون اومد
    نسل بعد همون ۳ تا کافیه که بازم سونی رو انتخاب کنم
    سونی بخواد واسه pc بازیهاشو بده pc از همه بهتره

    3
    1
  • darksiders99 گفت:

    ۱ عنوان .. فقط ۱ عنوان از ایکس باکس اگر در حد ، نمیگم برتر ، نسبت به گاد اگر بده من میخرمش
    حالا الباقی بازیا بماند

    4
    2
  • Ali گفت:

    ۱۰ ساله که چیزی نشون نداده اما باز نمیشه آینده رو پیشبینی کرد. خرید‌های خیلی خوبی داشته و باید ببینیم نتیجه چی میشه.

    1
    0