نگاه نو : جاده های نبرد | گیمفا
نگاه نو : جاده های نبرد | گیمفا
نگاه نو : جاده های نبرد | گیمفا
نگاه نو : جاده های نبرد | گیمفا

یکی برای همه،همه برای دفاع : اولین نگاه به بازی “جاده های نبرد”

قاسم نجاری
۱۱:۲۰ ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
نگاه نو : جاده های نبرد | گیمفا

“عنوانی متفاوت در سبک تاور دیفنس (دفاع از قلعه) ” این شعاری است که استدیو بازی سازی پارسه ، با آن بازی جاده های نبرد را به ما معرفی کرد. اما این بازی چقدر به این شعار نزدیک است؟ با دیدن آخرین تریلرها و اخبار جدید از جاده های نبرد ، میبینیم که این شعار فقط یک جمله ی تبلیغاتی نبوده و واقعا با یک بازی متفاوت در این سبک طرفیم ، اما متفاوت شدن این بازی به چه المان هایی بستگی دارد و سازندگان چه کرده اند که توانسته اند حتی با نمایش هایشان این متفاوت بودن را ثابت کنند؟

داستان بازی “جاده های نبرد” در مورد حمله‌ی جنگجویان سیاره‌ی “آونر” به سیاره‌ی آرام و صلح‌گرای “سینپ” است. پس از این لشگرکشی، مردم سیاره‌ی “سینپ” مهندسان خود را گردآوری می‌کنند تا سلاح‌های خودکاری برای مقابله با ارتش “آونر” ایجاد کنند.
بازی با این داستان شروع میشود و مطمئنا با پیروزی شما هم تمام خواهد شد اما در این بین خیلی چیزهای دیگر انتظارتان را خواهد کشید ، نقشه های متنوع ، سلاح های استراتژیک بهینه شده و از همه مهم تر ، تاورهایتان …

عنوان :‌جاده های نبرد (Roads of Battle)

سازنده : استودیو پارسه

ناشر : مشخص نیست (نشر دیجیتالی بر عهده سازنده است)

سبک : استراتژی Tower Defence

تاریخ انتشار : اواخر بهار

پلتفرم :‌PC

باکس آرت اولیه جاده های نبرد

شاید وقتی اسم یک بازی را در سبک Tower Defence بشنوید به یاد تاورهایی که بازیی در اختیارتان میگذارد بیفتید. پس ما هم اول از تاورهای بازی صحبت میکنیم ، تاورهایی که با ظرافت و بسیار کارآمد طراحی شده اند تا در شرایط سخت به دادتان برسند. به گفته ی سازندگان ، ۵ تاور مختلف در بازی دستگیرتان خواهد شد که قابلیت های آپگرید و ارتقای آنها به شاخه های مختلفی سر میزنند. نکته ی تحسین برانگیز در این بخش ، شناخت استدیو پارسه بر روند بازیهای Tower Defence است. طوری که ارتقاهای تاورها در مرحله ی اول فقط افزایش توانایی یا افزایش برد سلاح هاست اما وقتی به حد ماکسیموم یعنی در آخر مرحله ی سوم رسیدید ، توانایی های ویژه به کمک تاورها می آیند که هم به عدم یکنواختی بازی کمک میکند هم بازی را از قسمت دوم به بعد لذت بخش تر میکند ، هر چه هم باشد همیشه قدرت بیشتر لذت بخش است !

آنطور که از Tower Defence برمی آید ، همیشه در این گونه سبکها فقط گیم پلی است که موفقیت بازی را جهت می دهد.تمامی کسانی که این زیرسبک را دوست دارند و عناوینش را که این روزها بر روی گوشی های هوشمند بیشتر منتشر میشود بازی میکنند ، هم گیم پلی را عامل اصلی و مجرک میدانند که آنها را به اصطلاح معتاد خود میکند.کسی انتظار روایت قدرتمند یا موزیک شاهکار را از چنین بازیهای ندارد ، پس تمرکز اصلی همیشه بر روی گیم پلی است و استدیو پارسه با درک این نکته سعی در خلق یک گیم پلی منحصر بفرد و در عین حال آشنا برای بازیشان داشته اند. استفاده از دشمنان متنوع و بهره گیری از سلاح های کارآمد و یونیک ، صحه ای بر این موضوع است.

roads of battle shots gamefacom 2

تا این لحضه از چندین تاور اولیه ی بازی در سایت رسمی Roads of Battle رونمایی شده که طراحی خوبشان را میرساند. به عنوان مثال ، Mortar یا خمپاره یا اژدر ، سلاح هایی قدرتمند هستند که قدرت تخریب بالایی دارند اما برای دشمنان سریع نمیتوانید از آنها استفاده کنید چون مطمئنا تا استفاده ی بعدی از آنها ، تاورتان با خاک یکسان شده است و سرعت مسلح شدنشان چیزی خلاف قدرت تخریب بالایشان است ، حالا در ادامه ی ارتقای همین خمپاره های زمین به زمین میتوانید آنها را به چیزهایی در حد موشک های کروز تبدیل کنید تا هدف را دنبال کنند و تا ترکاندن آنها دست از سرشان بر ندارند. پس همین خمپاره های زمین به زمین که در مراحل اولیه و قبل از ارتقاهای اصلی هیچگونه استفاده ای برای دشمنان هوایی نداشتند ، در ادامه میتوانند کابوسی برای هلیکوپترهای دشمن باشند.

اما نگران دشمنان هوایی نباشید زیرا جاده های نبرد خوابهایی برایشان دیده است : Flighter یا شاهین

زوم کردن روی دشمنان هوایی تا هنگام خارج شدن از برد ، کار اصلی این سلاح است که هیچ کاربردی هم برای تانک ها یا فضایی های روی زمین ندارد. همانطور که گفته شد فقط تا ۳ مرحله اول میتوانید توانایی های موجود تاور را بالا ببرید و پس از آن میتوانید از قدرت ویژه و هیجان انگیزش استفاده کنید که حتما طرفداران را سر ذوق خواهد آورد. با گرفتن قدرت ویژه میشود  از یک انرژی ذخیره شده استفاده کرد که با قدرت بالا در میدان نبرد بسیار کارآمد خواهد بود.

در ادامه ی معرفی تاورهای مثال بازی ، آخرین آنها را معرفی میکنم : Snower یا صاعقه

این تاور به مانند یک فریزر عمل میکند . با شلیک های مستقیم و سرراست خود میتواند دشمنان را زمین گیر کند. با کند کردن حرکت دشمنان زمینی ( توجه داشته باشید که این سلاح کشنده نیست و فقط میتواند متوقف کننده باشد) میتواند این فرصت را به تاورهای دیگر بدهد تا با خیال راحت از پس این فضایی های متجاوز بر بیایند. حالا فکرش را کنید که توانایی این تاور را با تاور شاهین ترکیب کرده و از آن در متوقف کردن دشمنان استفاده کنید. با صاعقه هلیکوپتر ها را زمین گیر کنید و با شاهین ، دخل این پرنده های آهنی غول پیکر را بیاورید ، به این میگویند یک استراتژی !

همانطور که مورد انتظار است ،‌با پیشروی در مراحل طلا یا تجربه ( XP ) هایی کسب میکنید که میتوانید ازشان در آپگرید کردن تاورهایتان بهره ببرید. ارتقای سلاح ها ، میتواند قابلیت های جدید بهشان اضافه کند که مطمئنا میتواند تاثیر گذاری بیشتری بر روی دشمنان داشته باشد .

راستی در مورد تنوع  دشمنان بازی میخواستم بگویم  ،‌دشمنانی که بدون هیچگونه توضیحی از طرف سازندگان معرفی شده و به گفته ی آنها قرار است خواب را از چشمانمان بگیرند. چندی از این دشمنان که به نظر از گونه های زیادی بازی هم خواهند بود به رنگ های مختلف نام گذاری شده اند ، مثلا آبی یا بنفش ،‌دشمنان دیگری هم وجود دارند که از جمله ی آنها میتوان به همر با آن پتک بزرگش اشاره کرد یا به آرسنیکا ، غولی که شبیه به Alien است و یا Speedy ها که به نظر  از دشمنان پرسرعت بازی خواهند بود.شاید جالب باشد بدانید سازندگان وجود ۳۰ نوع دشمن در بازی را تایید کرده اند.

شاید کنجکاور شده باشید که کمی در مورد گرافیک جاده های نبرد اطلاعات کسب کنید. با خدمتتان بگویم که گرافیک بازی با توجه به بازیهای هم سبک ، کاملا راضی کننده است. موتور سازنده ی بازی یک موتور بومی و ساخته ی دست استدیو رساناست که کاری در خور تحسین است ( و در پستهای آینده مطالب مفصلی در موردش خواهید خواند) و به نظر میرسد که برای ساخت یک بازی tower Defeence گزینه ی بسیار خوبی باشد.

roads of battle shots gamefacom 4

seganx ،موتور اختصاصی استودیو پارسه که در کمال تعجب دارای محیطی بسیار تمیز و کارآمد است !

درست است که با دقیق شدن در جزییات ،‌ضعفهایی در اسکرین شاتها و تریلرهای Roads of Battle میبینیم اما با زوم بک دوربین ، با نماهای بهتری از بازی روبرو میشویم که یادآور عناوین استراتژیکی چون Warcraft است. مدلهای سه بعدی محیط هم ممکن است از نزدیک نمای جالبی نداشته باشد اما با هرچه دور کردن دوربین میتوان همخوانی خوبشان را با محیط کاملا درک کرد.

roads of battle shots gamefacom

به زودی در این منطقه ی زیبا دشمن جولان میدهد !

تنوع مراحل ، نکته ای است که سازندگان خیلی روی آن حساب باز کرده اند و تا کنون هم آنچه از تریلرهای منتشر شده ی جاده های نبرد دستگیرمان شده ، گواه این قضیه است. محیطها و مراحل بازی به شدت متنوع اند. از مراحل آغازین که در محیطهای روستایی شروع میشود ، تا حاشیه شهرهای بزرگ و خود شهر و حتی فضاهای خارج از جو همه و همه در بازی قابل یافت است. ترکیب رنگ های گرم وسرد در مراحل بازی نکته سنجی استدیو پارسه را به اثبات میرساند و محیطهای صحرایی بازی نیزاز افکتهای بسیار خوبی بهر میبرند که همراه با دود و گلوله و آتش و لاشه های سوخته هلیکوپترها اتمسفر بسیار گیرایی را پدید آورده اند و مطمئن باشید در سطحی هست که بتواند لذت اصلی بازی منتقل کند.

roads of battle shots gamefacom 3

با امید متفاوت بودن جاده های نبرد ، میتوانیم منتظر عرضه ی عنوانی در خور مخاطب علاقه مند به سبک Tower Defense  ،‌چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی باشیم. جاده های نبرد میتواند با تکیه بر گیم پلی کار شده اش و عناصر نوآورانه اش در این سبک ،‌ طرفدارانی را برای خود به دست آورد ، به شرط اینکه تیم سازنده نیز به وعده های خودشان عمل کنند و محصول نهایی را در سطح گیمرهای امروزی تحویل دهند ، کاری که این روزها کم انجام میگیرد و همه اش نیز ناشی از دست کم گرفتن مخاطب است ، چیزی که امید است استدیوپارسه به آن گرفتار نشود.

پرونده ی اختصاصی بازی جاده های نبرد تا ۱۵ خرداد ادامه خواهد داشت و به زودی با مقالاتی تخصصی در مورد این بازی و تیم سازنده اش روبه رو خواهید شد.

https://gamefa.com/wp-content/uploads/2013/05/Exclusive-Case-of-Iranian-Game-Roads-of-battle.jpg

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاه نو : جاده های نبرد | گیمفا
نگاه نو : جاده های نبرد | گیمفا
نگاه نو : جاده های نبرد | گیمفا
نگاه نو : جاده های نبرد | گیمفا
نگاه نو : جاده های نبرد | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگاه نو : جاده های نبرد | گیمفا
نگاه نو : جاده های نبرد | گیمفا