بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم

بررسی تخصصی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ – قسمت دوم

محمد نعمتی
۱۶:۳۳ ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
بررسی مادربرد asus rog maximus xiii hero قهرمانی خوش نام قسمت اول

در نوشتار قبلی به بررسی اجمالی از مادربرد ROG MAXIMUS XIII Hero از شرکت تایوانی ایسوس پرداختیم؛ همچنین در نوشته قبلی توضیحات کاملی در مورد چیپست جدید و پردازنده های نسل یازدهم گفته  شد که پیشنهاد می شود به مطلب قبلی نیز مراجعه کنید. در این قسمت با المان های سازنده این مادربرد بیشتر و تخصصی تر آشنا خواهیم شد تا ببینیم قهرمان خوش نام نسل Z590 ایسوس چه حرفی برای گفتن دارد. همچنین در انتها این مادربرد توسط یکی از پردازنده های نسل یازدهمی مورد آزمایش های مختلف قرار گرفته است.

 

بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم

 

اگر تمامی این پوشش را حذف کنیم و هیت سینک ها را برداریم هیچ جای سوزن انداختی وجود نخواهد داشت! ایسوس تمام المان های مهم و ضروری خود را در قسمت های مختلف این مادربرد تعبیه کرده تا در نهایت مصرف کننده انبوهی از امکانات را در کنار نهایت قدرت و کارایی تجربه کند. سوکت LGA 1200 خود یکی از شناسه های سخت افزاری این مادربرد و پلتفرم است؛ سوکتی که سال ها توسط شرکت معروف فاکس کان که خود زمانی تولید کننده جدی مادربرد بود، ساخته شده و در این نسل رنگ فلز قسمت بالا و زیف آن کمی تیره شده است است. این نقطعه هایی که در وسط عکس بالا می بینید دقیقا هزار و دویست سوکت پین شده LGA با روکش طلا است.

خازن های ۱۰ فارادی ژاپنی نیز در قسمت بالا و چپ این سوکت دیده می شود که خود بخشی از مدار تغذیه این مادربرد زیبا را تشکیل دادند؛ در اصل ابتدای این نوشتا به مدار تنظیم فشار رگلاتور یا همان VRM اختصاص یافته تا با این بخش مهم هر مادربرد بیشتر آشنا شویم.

 

بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم

 

۱۶ واحد شریان این مادربرد برق را قطعا به صورت مستقیم دریافت نمی کند. در ابتدا سوکت های پین شده جامد با پوشش و فناوری ProCool II در این قسمت ورودی ۱۲ ولت را دریافت می کند. گفته می شود این سوکت ها به دلیل استفاده از متریال مرغوب می توانند ظرفیت و آستانه تحملی تا ۱۰ آمپر را داشته باشند. اگر اعداد را بر روی کاغذ باری دیگر ببینیم، این سوکت ها نسبت هالو پین های نسل قبل ۴۳ درصد توانایی و کارایی بیشتری می توانند داشته باشند. همچنین، برای اینکه قدرت و مقیاس این بخش بهتر برای شما مشخص شود، سرورهای پرمصرف و جدید این چنین استانداردهایی استفاده می کنند و وجود آن بر روی این مادربرد تضمین می دهد که مرحله اول برق و تامین توان مورد نیاز المان های این بخش به درستی انجام می شود. در اینجا ما ۱۴ فاز به صورت اختصاصی برای پردازنده و دو فاز مشترک دیگر با حافظه های اصلی در دسترس داریم.

در مرحله بعدی داریورها و ماسفت ها هر دو عملیات فیلتراسیون را انجام می دهند. در این قسمت است که VRM کار خود را شروع می کند. کاربرد اصلی VRM تبدیل ولتاژهای خروجی پاور، به ولتاژ مورد نیاز CPU است. این مدار به واقع تبدیلی از نوع DC به DC را انجام می دهد. VRM ها معمولا به عنوان یک رگولاتور سوئیچینگ مانند یک مبدل باک اجرایی می شوند. به این مدار گاها مبدل Buck نیز گفته می شود؛ مبدل Buck عمدتا با هدف تبدیل جریان های DC به DC در مقادیر پایین مورد استفاده قرار می گیرد. تغییر چشمگیری که ایسوس در این بخش برای مادربردهای خود انجام داده، استفاده از پک های DrMOS است. در اصل ایسوس دو درایور رنج بالا و رنج پایین را با یک ماسفت داخل یک قرار داده است و در بخش های مختلف این مادربرد این پک ها دیده می شوند. افزایش سرعت انتقال توان دلیل اصلی این تغییر مهندسی است.

بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم

چهار اسلات حافظه اصلی بر روی این مادربرد دیده می شود که پیش از این طبق نقشه راه چیپست Z590 نیز مشخص شده بودند. ایسوس هر چهار اسلات را با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت در اختیار مصرف کننده می گذارد. اما اعداد پشتیبانی از فرکانس و سرعت ماژول های DDR4 در این بخش کاملا متغیر است. هر شرکت تولید کننده در این بخش با در نظر گفتن کد اجرایی IMC پردازنده های نسل یازدهم مهندسی خود را به کار میگرد تا دسترسی بیشتری برای مصرف کننده و قدرت رقابت داشته باشد.

امسال ایسوس سومین فناوری OptiMem خود را معرفی کرد که در این بخش بهینه سازی ویژه ای را انجام می دهد. با در نظر گرفتن کنترلر پردازنده های نسل یازدهم، هر چهار اسلات حافظه های این مادربرد می توانند سرعت ۵۳۳۳ مگاهرتز را برای شما فراهم کنند. به گفته این شرکت تایوانی، برای دسترسی به این سرعت کافیست پس از نصب کیت ها، تنها پروفایل حافظه ها را فعال کنید!

کانکتور ۲۴ پین نیز حکم تامین کننده توان مورد نیاز برای این مادربرد را در این قسمت دارد که کنار آن سوکت USB 3.1 نیز دیده می شود و برای استفاده درگاه های جلو کیس است.

 

بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم

 

شرکت ایسوس همیشه علاقه زیادی به ری برند سازی قطعات حساس دارد. این سری نیز با یک کدک ری برند شده با نام SupremeFX و آمپلی فایر شرکت Savitech صدایی بی نظیر را توسط این مادربرد برای شما فراهم می کند. این قسمت از مادربرد به صورت کامل ساختاری مستقل دارد. همانطور که در ابتداری این مقاله اشاره شد، DSP یا همان تراشه پردازش صوتی سیگنال های صوتی صدا توسط پلتفرم آماده هستند و این مدار صوتی ایسوس است که با استفاده از این منابع اولیه، صدای نهایی که به گوش شما می رسد را تولید می کند. در حقیقت اینجا مرحله ای است که صدا تنها ۰ و ۱ است و هیچ ساختار دقیق تری برای انسان ندارد.

در این قسمت هر چه سیگنال های پردازش شده دقیق تر و بهتر توسط مبدل تغییر حالت دهند، صدای نهایی بسیار زیباتر خواهد بود. برای اینکه این قسمت به درستی انجام شود، ایسوس از تراشه های Essence استفاده کرده که کیفیت و دقتی بی نظیر برای تبدیل دارند. در اصل این تراشه ها DAC یا همان تراشه مبدل دیجیتال به آنالوگ هستند که همان سیگنال های ۰ و ۱ را به سیگنال آنالوگ تبدیل می کنند. مرحله بعدی ورود به کدک صوتی است که صدا قابل شنیدن را برای شما شکل می دهد. در اینجا SupremeFX همانند یک شاهکار دنیای صوتی با خازن‌های با کیفیتی همراه شده تا صدایی خاص را به گوش شما برساند. این بخش از کدک صوتی هشت کاناله جدید Realtek ALC 4080 به عنوان پردازشگر اصلی صدا مجهز شده است که می‌تواند خروجی استریو با نسبت سیگنال به نویز بیش از ۱۲۰ دسی بل (۱۲۰dB SNR) برای پخش صدا و ۱۱۰ دسی‌بل برای ضبط صدا از نوع استریو به ارمغان آورد.  تغییر مهم کدک جدید Realtek به پخش صدا با نمونه گیری ۳۸۴ کیلوهرتزبه صورت ذاتی مربوط می‌شود.

همچنین یک پورت USB Type C در قسمت I/O نزدیک به درگاه های ۳٫۵ میلی متری قرار گرفته تا شما بتوانید به راحتی تمامی دستگاه های صوتی خود را به این مادربرد متصل کنید.


 

تست عملکرد با پردازنده

 

تمامی تست‌های گرفته شده از این مادربرد با پردازنده Core i7 11700K به صورت زیر است.

 

بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم

 

  • پردازنده مورد استفاده برای این تست Core i7 11700K اینتل به همراه کولر خنک کننده آبی ROG Ryujin 360 است.
  • طی این تست از ۱۶ گیگابایت حافظه اصلی DDR4 متشکل از دو ماژول ۸ گیگابایتی ۳۶۰۰ مگاهرتزی به مدل G.Skill Trident Z استفاده شده است.
  • در قسمت امتیازات ثبت شده می توان عملکرد پردازنده در حالت لود کامل را دید که از رقبای خود توانسته است امتیازات بیشتری را کسب کند.
  • در بخش دما تمامی تست در حالت لود کامل صورت گرفته است.
  • توان مصرفی این پردازنده و کارت گرافیت TUF RTX 3080 OC تنها به ۵۰۰ وات در حداکثر فشار بار پردازشی رسید.

 

نشان گیمفا

 

بنا بر تست و بررسی که طی دو قسمت از این مادربرد انجام شد، گیمفا دو نشان ” انتخاب گیمرها ” و ” بالاترین ارزش در برابر قیمت ” را دریافت می کند.

 

 

 

بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • فکر کن اینو بخری بشینی شبیه ساز پرواز بازی کنی :rotfl: تویی که رفتی پی سی جمع کردی و به خیالت پرو پلیر شدی! پرو پلیر ها پی سی میبندن تا شوتر بزنن و پول در بیارن. پی سی بستن دلیل بر پرو پلیر بودن نمیشه این توهمات رو امیدوارم کمتر ببینیم از این به بعد!

بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ - قسمت دوم