آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟
آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟
آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟
آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟

مرگ تنوع؛ آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترهای AAA به ضرر آن‌ها خواهد بود؟

آرش بوالحسنی
۱۱:۰۰ ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟

طی چند هفته‌ی اخیر، گزارشاتی مبنی بر وضعیت داخلی مدیریت پلی‌استیشن منتشر شده است. یکی از این گزارش‌ها که از سوی جیسون شرایر (Jason Schreier) و وبسایت بلومبرگ بوده، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. تمرکز اصلی گزارش شرایر برنامه‌ها و استراتژی‌های داخلی سونی برای آینده‌ی پلی‌استیشن است. این گزارش حاوی اطلاعاتی بوده که چندان به مذاق بسیاری از هواداران پلی‌استیشن خوش نیامده است. در واقع اکثر تصمیمات مدیریت سونی را می‌توان از سر گمراهی، تکان‌دهنده یا ناامیدکننده توصیف کرد. در ادامه به موشکافی این گزارش و هم‌چنین تحلیل وضعیت آینده‌ی پلی‌استیشن می‌پردازیم.

اگر از جزئیات گزارش مذکور خبر ندارید، بگذارید آن را برای شما خلاصه کنم. با توجه به موفقیت تجاری و هنری بزرگ پلی‌استیشن با عناوینی مثل Horizon: Zero Dawn، Spider-Man و God of War، سونی تصمیم گرفته تا تنها به چنین بازی‌هایی بها دهد. منظورمان بازی‌های بلاک‌باستر AAA با سبک و سیاق سینمایی است. البته سونی هنوز در بازار واقعیت مجازی و موبایل هم حضور دارد. پس شاهد پروژه‌های خلاقانه‌تر و کوچک‌تر از سوی این شرکت در این بازارها خواهیم بود. با این حال به نظر می‌رسد که حداقل در زمینه‌ی پلی‌استیشن ۵، تمرکز استودیوهای سونی تنها بر روی بلاک‌باسترسازی خواهد بود. البته بلاک‌باسترهای سونی علاوه بر اخد نمرات بالای ۸۰ در متاکریتیک، همیشه میلیون‌ها نسخه فروش داشته‌اند. پس مشکل ما حداقل تا این لحظه کیفیت عناوین خروجی پلی‌استیشن نیست.

شاید در ظاهر این تصمیم نه تنها قابل قبول، بلکه منطقی‌ترین و بهترین راه برای آینده‌ی سونی به نظر برسد. با نگاهی به کارنامه‌ی پلی‌استیشن ۴ می‌توانیم نام بازی‌هایی مثل God of War، Uncharted 4: A Thief’s End، The Last of Us Part 2 و Ghost of Tsushima را ببینیم. عناوینی که به لطف آن‌ها، سونی توانسته به پیروز مطلق نسل هشتم تبدیل شود. هم‌چنین این بازی‌ها هم توسط هواداران و هم توسط منتقدان تحسین شده‌اند. به علاوه شاهد آمار فروش فوق‌العاده‌ای هم بوده‌ایم. سونی با تمرکز بر روی ساخت بلاک‌باسترها می‌تواند علاوه بر راضی کردن طرفداران، به سود بسیار خوبی هم دست یابد. چرا باید به ترکیب تیم برنده دست زد؟

با این حال این استراتژی خواسته یا ناخواسته عواقبی خواهد داشت که همین حالا هم برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنیم. برای مثال نگاهی به بازی Dreams بیاندازید. موتور خلقت معرکه‌ی استودیوی مدیا مولکول (Media Molecule) ترکیبی عالی از خلاقیت، عمق و سرگرمی است. این بازی می‌توانست با بازاریابی صحیح از سوی سونی، به یکی از محبوب‌ترین آثار پلی‌استیشن ۴ تبدیل شود. با این حال برخلاف نقدها و نمرات بسیار خوب، Dreams به موفقیت تجاری چندانی نرسید. ظاهرا سونی هم تلاشی برای بهبود وضعیت این بازی در بازار نمی‌کند. اصلا آینده‌ی مدیا مولکول با توجه به استراتژی‌ها جدید سونی کمی نامشخص است. این استودیو همیشه با کارهای نوآورانه و دور از ذهن شناخته می‌شده و توانسته آثار متفاوت با کیفیتی را به دست بازی‌بازان برساند. حال تمرکز انحصاری سونی بر روی بلاک‌باسترهای سینمایی چه معنایی برای مدیا مولکول خواهد داشت؟

سونی

سونی به لطف بلاک‌باسترهای سینمایی و با کیفیتی مثل Horizon: Zero Dawn و God of War توانست در نسل هشتم سرافراز باشد.

مثال دیگر استودیوی SIE ژاپن است. پس از ماه‌ها گزارش مبنی بر اینکه سونی در حال کاهش تمرکز خود بر روی بازار ژاپن است، مشخص شد که استودیوی ژاپنی سونی تقریبا به صورت کامل توسعه‌ی بازی‌ها را تعطیل خواهد کرد. منهای توسعه‌دهنده‌ی Astro Bot، بخش توسعه‌ی بازی SIE ژاپن به صورت کامل تعطیل شده است. SIE ژاپن پیش از این مسئول توسعه‌ی بازی‌های معرکه‌ای مثل Ape Escape، Gravity Rush، White Knight Chronicles، Siren و Patapon بوده است. بازی‌هایی که علاوه بر موفقیت تجاری، تنوع لازم را به کارنامه‌ی انحصاری‌های سونی آورده‌اند. SIE ژاپن هم‌چنین در توسعه و انتشار بازی‌هایی مثل Demon’s Souls و Bloodborne هم نقش داشته است.

در همین حین گزارشاتی مبنی بر همکاری هیدیو کوجیما (Hideo Kojima) با مایکروسافت به گوش می‌رسد. طبق این گزارشات کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) بازی بعدی خود را به صورت انحصاری برای پلتفرم‌های مایکروسافت عرضه خواهد کرد. البته کوجیما پروداکشنز یکی از استودیوهای سونی نیست. با این حال کوجیما همیشه رابطه‌ی نزدیکی با پلی‌استیشن داشته و از دیرباز بازی‌های زیادی را برای پلتفرم سونی توسعه داده است. با توجه به عرضه‌ی اولین بازی مستقل کوجیما یعنی Death Stranding بر روی پلی‌استیشن ۴، انتظار می‌رود که این همکاری ادامه یابد. اصلا چه کسی از عرضه‌ی یک بازی کوجیما بر روی پلتفرم خود استقبال نمی‌کند؟ پاسخ ظاهرا سونی است. چرا که طبق گزارشات کوجیما در ابتدا بازی خود را برای سونی به نمایش گذاشته، اما با پاسخ منفی آن‌ها روبه‌رو شده است. همین مهم منجر به آغاز مذاکرات بین کوجیما و مایکروسافت شده است.

قضیه از جایی بدتر می‌شود که نگاهی به وضعیت استودیوهای Second Party سونی بیاندازید. برای مثال Until Dawn یکی از عناوینی بود که توسط استودیوی سوپرمسیو گیمز (Supermassive Games) توسعه یافته بود. سوپرمسیو متعلق به سونی نبود، اما حالا کاملا به یک استودیوی Third Party تبدیل شده است. مثال دیگر استودیوی کوانتیک دریم (Quantic Dream) است که از سالیان پیش با سونی همکاری می‌کرد. این استودیو هم مسئول توسعه‌ی عناوین موفقی مثل Detroit: Become Human و Heavy Rain است. با این حال آن‌ها هم تصمیم گرفته‌اند تا افق‌های خود را گسترده و به استودیویی Third Party تبدیل شوند. البته سونی نمی‌توانست این استودیوها را به زور مجاب به همکاری کند. اما متاسفانه ظاهرا خبری از جایگزین کردن آن‌ها هم نیست.

آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟

Dreams می‌توانست با بازاریابی درست از سوی سونی، به یک موفقیت کامل از لحاظ تجاری تبدیل شود. چرا که بازی از لحاظ هنری یک اثر عالی است.

در واقع می‌توان گفت که استراتژی جدید سونی، می‌تواند به مرگ تنوع در کاتالوگ انحصاری‌های آن‌ها منجر شود. البته از نظر کیفی به نظرم جای نگرانی وجود ندارد. استودیوهای گوریلا گیمز (Guerrila Games)، ناتی داگ (Naughty Dog) و ساکر پانچ (Sucker Punch) هنوز هم دارایی‌های فوق‌العاده ارزشمندی محسوب می‌شوند. این استودیوها بارها توانایی‌های خود در ساخت تجربه‌های عالی در فضای بازی‌های ویدیویی را ثابت کرده‌اند. بدون شک انتظار برای پروژه‌های جدید این استودیوها هم هیجان‌انگیز است. اما به نظر می‌رسد که سونی قصد دارد تا تنها به چنین استودیوها و چنین بازی‌هایی بها دهد. تصمیم که به طرز تدریجی منجر به کاهش تنوع خواهد شد.

البته اگر بخواهیم منصف باشیم، باید گفت که کمبود تنوع طی سالیان اخیر یکی از مشکلات سونی نبوده و به نظر در آینده‌ی نزدیک هم این طور نخواهد بود. پلی‌استیشن ۵ همین حالا میزبان عناوین متفاوت و جالبی مثل Destruction AllStars و Sackboy: A Big Adventure بوده است. هم‌چنین دو انحصاری بزرگ بعدی سونی Ratchet and Clank: Rift Apart و Returnal هستند. همکاری با استودیوهای مستقل هم منجر به عناوین با کیفیتی مثل The Pathless و Kena: Bridge of Spirits شده است. با این حال با توجه به مدت زمان لازم برای توسعه‌ی بازی‌ها، تاثیر تغییر استراتژی سونی در سال‌های آتی به چشم خواهد آمد.

با این حال تمرکز سونی بر روی توسعه‌ی بلاک‌باسترهای AAA تنها مشکل قضیه نیست. مشکل دیگر این است که خود سونی هم منظور از یک بلاک‌باستر AAA را نمی‌داند. Days Gone شاید میزبان بهترین نقدها نبوده باشد، اما فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است. هم‌چنین پشتیبانی خوب پس از عرضه‌ی بازی، آن را به اثر بسیار بهتری تبدیل کرده که هواداران زیادی دارد. با توجه به پتانسیل‌ها برای توسعه‌ی یک دنباله، به نظر می‌رسد که Days Gone 2 اجتناب ناپذیر باشد. متاسفانه با توجه به گزارش بلومبرگ، خبری از Days Gone 2 نخواهد بود. این طور به نظر می‌رسد، استودیوی SIE بند قصد توسعه‌ی دنباله‌ی Days Gone را داشته، اما با پاسخ منفی سونی روبه‌رو شده است. سونی تصمیم گرفته که با توجه به واکنش‌های ضد و نقیض به بازی اول، Days Gone 2 ارزش سرمایه‌گذاری را ندارد.

آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟

خوشبختانه کمبود تنوع جز مشکلات پلی‌استیشن طی سالیان اخیر نبوده و در آینده‌ی نزدیک هم این طور نخواهد بود.

با استناد بر گزارش شرایر، سونی معتقد است که در عوض بازسازی The Last of Us ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. هم‌چنین به نظر می‌رسد که این پروژه از یکی از استودیوهای جانبی گرفته شده و به ناتی داگ سپرده شده است. سوال اصلی این است که اصلا چرا کسی باید به فکر بازسازی The Last of Us باشد؟ The Last of Us در سال ۲۰۱۳ منتشر شده و همین حالا هم نسخه‌ی ریمستر شده‌ی آن در دسترس است. آن بازی همین حالا هم ظاهر و گیم‌پلی بهتری از اکثر عناوین امروزی دارد. سونی تصمیم گرفته تا به جای یک بازی نوآورانه یا دنباله‌ی Days Gone، یک بازسازی کاملا غیر ضروری از عنوانی که چندان قدیمی نیست را آغاز کند.

راستش را بخواهید، تنها هواداران از استراتژی‌ها و تصمیمات جدی سونی ناراضی نیستند. به گزارش بلومبرگ، تمرکز ناسالم این شرکت بر روی توسعه‌ی بلاک‌باسترهای سینمایی، باعث ایجاد نارضایتی‌هایی در استودیوهای انحصاری سونی هم شده است. SIE بند پس از رد شدن ایده‌ی Days Gone 2، مسئول توسعه‌ی یک بازی Uncharted با نظارت ناتی داگ شده بود. این مهم باعث شد تا آن‌ها نگران جذب شدن توسط ناتی‌ داگ یا تبدیل شدن به یک استودیوی درجه دو شوند. به علاوه SIE بند در حال توسعه‌ی یک بازی چندنفره با همکاری ناتی داگ هم هست. اثری که احتمالا بخش چندنفره‌ی The Last of Us Part 2 خواهد بود. البته سونی در نهایت SIE بند را از توسعه‌ی Uncharted معاف کرد. این استودیو هم‌اکنون مشغول ساخت عنوانی بر اساس یک آی‌پی کاملا جدید است.

آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟

طبق گزارش شرایر، سونی تصمیم گرفته تا به جای Days Gone 2، تمرکز خود را بر روی بازسازی The Last of Us بگذارد. عنوانی که هنوز ۱۰ سال هم از عرضه‌ی آن نگذشته است.

از نظر تجاری بدون شک تصمیمات سونی کاملا قابل دفاع هستند. اولین هدف یک شرکت و بزرگ‌ترین مسئولیت آن‌ها، سوددهی و پول‌سازی برای سهام‌داران آن شرکت است. به همین سبب سونی حق دارد تا فقط بر روی سودده‌ترین و مطمئن‌ترین پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کند. بلاک‌باسترهای سونی طی دهه‌ی اخیر آوازه‌ی فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. به نظر می‌رسد که خبری از کاهش کیفیت آن‌ها هم نیست. با این حال عدم ارتباط و احترام به طرفداران طی چند سال اخیر اصلا به نفع سونی نبوده است. شاید تصمیمات اخیر سونی به بهترین نتایج منجر شود که صد البته خواسته‌ی ما هم همین است. اما سونی باید با طرفداران در مورد آینده‌ی شرکت و استراتژی‌ها خود صحبت کند. کاری که آن‌ها اصلا علاقه‌ای به انجام دادن ندارند.

پلی‌استیشن طی دو دهه‌ی اخیر توانسته به کمک چهار کنسول شگفت‌انگیز، بازی‌های انحصاری ماندگار و احترام به طرفداران به یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین نام‌ها در عرصه‌ی بازی‌های ویدیویی تبدیل شود. متاسفانه به نظر می‌رسد که سونی حداقل مورد آخر را فراموش کرده است. آیا پلی‌استیشن آن قدر بزرگ است که هرگز شکست نخورد؟ پاسخ این سوال مشخص نیست. صرفا باید منتظر ماند و دید که آینده چه برنامه‌هایی برای این برند دوست‌داشتنی دارد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟
آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟
آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟
آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟
آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Reason گفت:

    تمرکز بیشتر روی این قسمت نباید باعث عدم وجود عناوین جدید و ریسکی بشه، که اینطور نیست چون طبق چیزایی که درز کرده تمام استودیو های سونی در حال کار روی آی پی های جدید هستن

  • با کمال احترام به نویسنده عزیز
    ولی اصلا ربطی نداره
    این فقط نشون میده سونی شانس دوباره به کسی نمیده و سفت و سخت میگه اگه بودجه از من میگیری من کمتر از شاهکار قبول نمیکنم
    از نظر تنوع هم هیچ مشکلی وجود نداره اکشن ادونچر ،جهان باز، RPG و حتی سوروایول
    بعدشم The Last of Us Remake هنوز تایید نشده
    شرایر یه چرندی گفته بعد همه دارن روی موجش سوار میشن دوتا میذارن روش تحویل بعدی میدن
    با عرض تاسف این مقاله صرفا یه تیتر جنجالی برای ویو گرفتن بود

  • ALI_BABA گفت:

    هیچ پادشاهی و هیچ حکومتی تا حالا همیشه پادشاهی و حکومت نکردن

  • leftovers گفت:

    یه شیر هیچوقت خودشو نگران نظرات بره ها و گرگ ها نمیکنه
    سونی امپراطور گیمه..

  • Wounds گفت:

    من از نسل بعد فقط از سونی یک بلادبورن ۲ می خوام حالا هر رویکردی که می خواد در پیش بگیره

  • “آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترهای AAA به ضرر آن‌ها خواهد بود؟”
    بله به شدت

  • جیم رایان داره ایده های و آی پی های جدید سر پول و متا نابود میکنه و واقعا من تعجب میکنم از کسانی که در برابرش سکوت کردن و تازه ازش حمایت هم میکنن . #اخراج _ جیم رایان.

  • obZen گفت:

    به نظرم تنوع به هیچ عنوان کمتر نمیشه ولی باید بیشتر هم بشه و در سبک های دیگه ای هم بازی بسازه

  • Neil_druckman گفت:

    عکس پست دلیلیه که من کنسول سونی رو تهیه میکنم. عکس‌پست دلیلیه که من هنوز گیمرم :chic:

  • من خودم به شخصه به عنوان ps فن اصلا از این حرکت های سونی راضی نیستم البته این چیزی نیست که برای اولین بار در حال وقوع باشه
    شما تنوع بازی های نسل ۶ رو با ۷ و ۷ رو با ۸ مقایسه کنین
    این نسل هم داره همون روند قبلی رو طی میکنه و من خودم اصلا از این موضوع خوشم نمیاد مخصوصا الان مایکروسافت کاملا در جناح مخالفه و با گیم پسش باعث میشه استودیو های مستقل برای نمایش خودشون جذبش بشن و این میتونه باعث ایجاد یه نقطه قوت در ایکس باکس بشه که پلی استیشن داره ازش دور میشه و قطعا الان نه ولی در اینده به ps ضربه میزنه رفتن استعداد هاش هم دیگه بماند
    امیدوارم تغییر کنن سونی ثابت کرده به اشتباهاتش ادامه نمیده و تسلیمشون نمیشه امیدوارم دوباره چنین اتفاقی بیفته
    واقعا دلیل همه این حرکت های سونی نبود پول هستش؟ چرا داره از ریسک پذیری خودش فاصله میگیره؟

  • Price گفت:

    برم تخمه بیارم انگار قراره جنگ شه. 😀 😀

  • SEHSANHS گفت:

    جیم رایان با این کاراش کم کم سونی رو ضعیف میکنه. الان مثلا گاد اف وار یا انچارتد رو تا کی میشه کش داد؟ مگه چقد میشه بازی شاهکار از این ای پیا بیرون داد؟ هر بازی یه کششی داره که اگه از اون بیشتر از ای پی استفاده بشه میشه شیردوشی و ای پی ضعیف تر میشه. ای پیای جدید میتونن جایگزین خوبی باشن. امیدوارم سونی به خودش بیاد و شکست نخوره. تصور گیم بدون سونی سخته. (البته فقط سونی نیست مایکروسافت و نینتندو هم هستن ولی فعلا بحث سونیه منم فقط سونی رو گفتم. کلا ۴ تا پلتفرم اصلی گیم باید حفظ بشن از نظر من (کامپیوتر، پلی استیشن، ایکس باکس، نینتندو)(البته پی سی که همیشه حفظ میشه از این بابت ترسی نیست))

  • واقعا اگه بخوم صادق باشم ، سونی بخاطر ریسک هایی کرد سونی شد ، میرفت سراغ ایپی های جدید که هیچ تضمینی برای موفقیتشون نبود و روشون سرمایه گزاری می کرد ، در نهایت هم اکثرا بازی های فوق العاده و شاهکار از توی اون ریسک ها میومدن بیرون
    اگه سونی بخواد این رویه شو کنار بزاره ، دیگه اون سونی سابق نمیشه ، دیگه سلطان صنعت گیم نخواهد بود

    به امید موفقیت سونی ، به امید دیدن بازی هایی مثل دیزگان ۲ ، گوست ۲ ، دترویت ۲ ( و همچنین به امید عرضه اونا برای پیسی 😀 )

  • Mikasa گفت:

    فرض کن ۴۵۰ میلیون دلار بریزی تو حلق اپیک گیمز تهشم اسکین الوی بدی برای فورتنایت
    از گاد آف وار و آنچارتدم بازی موبایل بسازی
    با همین پول میشد ۳ تا انحصاری AAA ساخت
    میشد باهاش ۲۰ تا بلادبورن ساخت
    ۹ تا گاد آف وار ۳
    یا میشد ده ها استودیوی ایندی رو خرید و کلی انحصاری ایندی عالی ساخت
    واقعا فاز جیم رایان و مدیریت سونیو درک نمیکنم
    یارو اصلا بهش نمیخوره گیمر باشه انگار کمپانیو دادن دست سهامدار بجای یه عاشق گیم

    • Sajjad گفت:

      ۴۵۰ تارو نریخته تو شکم اپیک سهامش رو خریده و داره سود میکنه و روابطش رو با اپیک تقویت میکنه
      (واقعا فاز جیم رایان و مدیریت سونیو درک نمیکنم )
      جوابش چون به سنی نرسیدی که قدرت درک اونورو داشته باشی اگه داشتی الان مولتی میلیاردر بودی

  • والا هر چی تو این پست بگم باعث حمله های امنیتی میشه اما ایا فنبوی ها رو میشه کاریشون کرد ؟ من میگم امیدوارم سونی بدونه داره چیکار میکنه طبق شایعات :

  • Witcher گفت:

    به عمو جیمی خودم بد نگین نگرانم نباشید بهم قول داده گند نزنه !! تو دیسکورد گفت رضا اونطرفیا چطورن گفتم حاجی بد داغونشون کردی چی بگم بهشون گفت بگو نگران نباشند من کم کسی نیستم :-))

  • “مشکل دیگر این است که خود سونی هم منظور از یک بلاک‌باستر AAA را نمی‌داند”
    وقتی مقاله رو یک فن ایکس باکس بنویسه
    سونی با بالای ۲۷ سال سلطان صنعت گیم نمیدونه بازی AAA چیه 😀

  • تمرکز روشون کاملا درسته چون چیزی که بازار کم داره همین عناوین هست.
    ولیکن بازیهای ریسکی هم نباید فراموش بشن که نشدن.

  • ASHEN ONE گفت:

    ببینید برای بار آخر
    بنده سونی فن هستم.
    اما هیچوقت فن بوی بازی در نمیارم.
    من با هر دو طرف به خوبی رفتار میکنم.
    حتی یک دوستی دارم که ایکس فن هستش.
    بنظرم این کار سونی واقعا کار چرتیه.
    میتونست دیزگان ۲ رو با بودجه خیلی بیشتر و منابع بیشتر توسعه بده.
    دیزگان اصلا بازی بدی نیست.
    حتی خودم و پسر خالم ازش لذت بردم.
    دیزگان نمونه بارز بازی هستش که قربانی متاکریتیک شد.
    بنظرم باید سونی شانس دوباره ای به دیزگان بده و ریسک نسخه دوم رو قبول‌کنه.
    اما راجع به ریمیک لست آو آس.
    واقعا‌ نمیدونم باید چی بگم.
    هر طور با خودم فک میکنم اصلا لست آو آس نیازی به ریمیک نداره.
    لست آو آس که بازی کاملی هستش.
    و حتی هنوز ۱۰ ساله هم نشده.
    یک عده میگفتند این برای تطبیق سازندگان با PS5 هستش.
    خب عزیزان.
    ناتی داگ فقط لست آو آس رو داشته باید ریمیک‌کنه؟؟؟
    پس‌آنچارتد رو استودیو دیگه ای ساخته؟؟؟
    اگه واقعا میخواستن خودشون رو با PS5 تبطیق بدن باید آنچارتد ۱ رو ریمیک‌میکردند که سال ۲۰۰۷ اومد.
    در کل باید قبول کرد نیت سونی از ریمیک لست آو آس خیر نیست.

  • والا هر چی تو این پست بگم باعث حمله های امنیتی میشه اما ایا فنبوی ها رو میشه کاریشون کرد ؟ من میگم امیدوارم سونی بدونه داره چیکار میکنه طبق شایعات :

    رد کردن بازی کوجیما
    اجازه ندادن به ساخت دنباله ی دیزگان
    اجازه ندادن برای ساخت دنباله ی دیزگان
    ساخت ریمیک لست ۱ که اصن نیازی بهش نیست
    و همینطور کار هایی که با استدیو ژاپن انجام داد نه تنها من بلکه خیلی ها با این کاراش حال نکردیم . بازم میگم ما از اتفاق هایی که اونجا میفته خبر نداریم پس نه با قاطعیت میشه گفت این کارای سونی به ضررشه و نه میشه گفت به نفعشه اما من اینجوری که ظاهر قضیه رو میبینم تا حالا از این حرکاتش خوشم نیومده . این که به ناتی داگ و گوریلا گیمز و سانتامونیکا ازادی عمل کامل و بودجه بدی اما سازنده ی دیزگان نتونه دنباله ی بازی اش رو بسازه و (طبق شایعات) مجبور بشه به ناتی داگ تو ریمیک لست اف اس کمک کنه اصلا حرکت جالبی نیست . از اونور لست اف اس ریمیک 😐 اخه بازی ۲۰۱۳ که گرافیکش هنوز خداس یه ریمسترم داره بعد تازه همونطور که تو متن اشاره شد مکانیزم های گیمپلی و …. بازی از خیلی بازی های الان بهتره بعد ریمیک 😐 😐 و بعد تغییرات استدیو ژاپن که این همه نوابغ رو از دست داد سونی . همینطور کوجیما که مطمئنا اگه سونی بازی کوجیما رو رد کرده باشه حتما نتیجه اشو میبینه به نحوی مستقیم یا غیر مستقیم .

    در اخر بگم دوستان با اینکه الان چند نفر میریزن تو ریپلای و مایکروسافت و ایکس باکس رو ترول میکنن و نمیدونم سوزش و ….به کار میبرن اما هیچوقت بخاطر اینا مانع از زدن حرفتون نشید . همیشه حرفتون رو بزنید اگه درست باشه درسته اگه هم غلط باشه بگردید دنبال جواب درست . اون کسایی که الان میریزن مایکروسافت رو ترول میکنن همونایی ان که تا دیروز هر کی دیزگان رو ترول میکرد میریختن سرش اما الان میگن کارگردان بازی عرضه نداشته و سونی حق داشته نزاره ادامه ی داستان رو بسازن(این مسئله درمورد فنبوی های ایکس باکس صدق میکنه که دث استرندینگ رو هیت میکردن اما تا فهمیدن کوجیما داره با مایکروسافت همکاری میکنه استاد استاد کردن ) .پس به اینا توجه نکنید و حرفتون رو بزنید . در آخر امیدوارم سونی یکی از دوست داشتنی ترین و موفق ترین ناشران و یکی از ستون های صنعت گیم با این سیاست ها به خودش اسیب نزنه و مثل قبل به شاهکار دادن ادامه بده .

    تایید لطفا :yes: :yes:

  • G_man گفت:

    شایعه ساخت انحصاری برای سونی توسط رمدی
    برترین لانچ تاریخ سونی
    شایعه ایپی جدید سانتامونیکا
    تائید ساخت دنباله گوست
    انحصاری های مورد انتظار مثل رچت و هورایزن
    و..
    منطق اکثر کاربرای سایت:
    چون جیسون شرایر چندتاشایعه منتشر کرده پس گرگ پیر داره سونی رو نابود میکنه 😮

    • T800 گفت:

      شایعه هایی که در مورد سونی باشن معبترن ولی شایعه هایی که به ضرر سونی باشن غلط :rotfl:
      لااقل به منبعشون نگاه کن بعد حرف بزن

      • G_man گفت:

        دنباله گوست شایست؟
        انحصاری های جدید مثل returnal شایعست؟
        برترین لانچ تاریخ سونی چی؟
        البته دلیل این کارات مشخصه.وقتی شرکتی که ازش متنفری اینهمه افتخارات داشته باشه مجبوری شایعات جیسون شرایر رو بهونه کنی :heh:

    • Sam_fisher_47 گفت:

      یک یک لیستت بازم بلاک باستره. بابا چرا مقاله رو درک نمی کنین. ما دنبال اینیم سونی همون بهای سابق به پروژه های نوآورانه و جدید رو میده یا نه وگرنه همون چند خط اول مقاله نوشته از نظر تعداد و کیفیت اصلا نگرانیی وجود نداره

      • G_man گفت:

        دنباله دیزگان آیپی جدیده؟
        آیپی جدید سانتامونیکا پروژه جدید نیست؟
        این شمایین که با استناد به چندتا شایعه کل موفقیت های سونی رو زیر سوال میبرین

        • Sam_fisher_47 گفت:

          کی موفقیت های سونی رو زیر سوال برد 😐 منظور از جدید هم چیزیه که تاحالا ندیدیم. مثل دریمز و دث استرندینگ. مثال رقیب هم می خوای فلایت سیمولیتور
          بعد من کی گفتم دیزگان دو بسازه 😐
          همه ی کامنتت حرف تو دهن من گذاشتی فقط :-/

          • G_man گفت:

            (بابا چرا مقاله رو درک نمی کنین. ما دنبال اینیم سونی همون بهای سابق به پروژه های نوآورانه و جدید رو میده یا نه)
            یه نگاه به لیستم بکن.returnalجدید نیست؟.شایعه های مختلفی که از پروژه های نوآورانه سونی میرسه همشون غلطن؟؟
            من دارم با توجه به لیستم میگم فقط بر اساس حرفای جیسون شرایر و کارگردان دیزگان عملکرد سونی رو قضاوت نکنیم
            ولی تو یا منظورمو متوجه نشدی یا منبعت فقط بلومبرگه

    • Babaeti گفت:

      آیدی جدید یه استدیو خبر مهمیه بی سواد مثل این میمونه بگی اوه بنز داره یه ماشین جدید میده خب اون کارشه بعدشم برترین لانچ هیچ ربطی به جیم نداره یا مثلاً ادامه یه لیپی موفق یعنی ترکوند یا اینکه یه شرکت داره یه سری بازی مورد انتظار میده
      تایید لطفاً

      تازش هم همین جیسون سر اینکه گفت پلی۵ از سری ایکس بهتره که قربونش میرفتین حالا شده فن بوی :laugh:

  • Red sina گفت:

    اتفاقا به نظر من توسعه ی days gone یه استراتژی خوبه چون چه بخوایم چه نخوایم قبول کنیم این بازی شباهت های زیادی به the last of us داشت و خب طبیعتا the last of us هم تو فروش هم تو متا بازی قوی تری بود برای سرمایه گذاری و اینکه سونی بودجه هنگفتی مثل ماکروسافت نداره و باید با استراتژی درست بره جلو به نظرم بهترین تصمیم این بود که اینا یه ای پی جدید رو توسعه بدن و میدونم که ایندفعه حسابی موفق میشن و میتونن دل سونی رو بدست بیارن بعدشم سونی سیاست فیلمسازی هم داره موازی پیش میبره میخواد رو یه بازی هایی سرمایه گذاری کنه که بعدا بشه فیلمم ساخت ازشون درکل ما فقط به چشم گیمر نگاه میکنیم اونا باید هزاران مورد دیگه هم در نظر بگیرن ولی میدونم تهش هیچ شرکتی اندازه ی سونی دنبال رضایت ما گیمرا نیست

  • آرین گفت:

    سلام، خسته نباشید.
    من اطلاعاتم کم هست برخلاف دوستان ولی بهترِ توجه داشت که، سونی نگفت فقط بلا‌ک‌باستر و هورایزن و گاد منتشر می‌کنیم، گفت بیشتر از پیش اینا رو منتشر می‌کنیم. یعنی هنوز روی آیپی جدید و یک بازی مستقل تمرکز دارند ولی کمتر شده و جاش رو به آیپی قدرتمند ۱۵ سال پیش داده‌است.

    کرونا ضربه زده. به‌علاوه، فروشگاه سونی باید پیشرفت کند. باید از پسِ گیمپس بربیایند، تو جاهای دیگر هم باید گسترش پیدا کنند. کلا بنظرم سونی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و بسط خودش، به سرمایه نقد احتیاج دارد؛ علاوه بر اون به خودی خود، کسب این سرمایه موفقیت هست و بقول نویسنده، از مهم‌ترین اهداف هر کمپانی است. در کل به پول احتیاج دارند پس کمتر فرصت ریسک‌ دارند و کار روی آیپی‌های جدید و بازی‌ای مستقل. برای همین هم از آیپی‌های قدرتمندشون بیشتر استفاده می‌کنند که تضمین موفقیت بالاتری دارد.

    دلیل دومی هم هست که همون سلیقه سونی است، تیم مدیریتی جدید به تمرکز بیشتر روی آیپی‌های ثابت‌شده و استفاده حداکثری ازشون علاقه بیشتری دارد و این از راه و روششان است و برای همین پای بعضی از همین آیپی‌ها رو به PC کشاندند و می‌کشانند؛ چون فکر می‌کنند کارشون با PS تموم شده و برای درآمدزایی روی PC هم آماده اند. (بقول یکی از دوستان، آیپی رو مدیر قبلی ساخت، حالا مدیر فعلی دارد ازش استفاده می‌کند.)

    نکته بعدی هم بنظرم گسترش استودیوهاست؛ آیا ناتی‌داگ، سانتامونیکا، ساکرپانچ و… گسترده‌تر می‌شوند؟ آیا نیرو جذب می‌کنند؟ آیا بجای یک بازی، روی دوتا بازی کار می‌کنند؟
    همه این استودیوها احتمالا گسترش می‌یابند، نیرو جذب می‌کنند و کارشون بیشتر خواهد شد؛ ناتی‌داگ بازی‌های بیشتر از آیپی‌هاش می‌سازد و سانتامونیکا هم همینطور. یک نسل بود که فقط یک گاد جدید داشت ولی از این به بعد بیشتر از اینا گاد خواهیم دید، حتی در پلتفرم‌های دیگر مثل تلفن همراه!

    پروژه جناب کوجیما هم به سونی الآن نمی‌خورد، امکاناتی می‌خواست و هزینه‌هایی، که برای سونی صرف نداشت و شاید حتی امکانش رو نداشت. من از آینده خبر ندارم که بگم پروژه کوجیما دقیقا چیست یا کار سونی درست بوده یا نه، ولی دست رد سونی خیلی خیلی هم غلط نبوده تا حدی که ما چشم‌بسته بفهمیمش.

    ولی سوال اصلی من این هست که چرا نمی‌شود با آیپی‌های جدید و عناوین کوچک‌تر و مستقل تولید سرمایه کلان کرد؟ مگر همین تلو، همین گاد، همین گوست اف سوشیما، همشون آیپی جدید نبودند؟
    بنظرم در کنار ادامه دادن همین آیپی‌های قدرتمند و قوی، بهترِ که آیپی‌های جدید هم به خوبی خلق شوند. همانطور که گاد در نسل شش، لست و آنچارتد در نسل هفت و گوست اف سوشیما در نسل هشت، خلق شدند و سنگ‌بنای کلی عنوان دیگر بودند و هستند. بنظرم یه تعادلی هست بین ادامه‌دادن آیپی‌های قدیمی و ساخت آیپی‌های جدید، و اندازه هر کدوم رعایت بشود بهتر است. چون اگر فقط بخواهیم از آیپی‌های موجود استفاده کنیم و چیز نویی خلق نکنیم، در درازمدت به مشکل خواهیم خورد و دستمان خالی خواهد شد و دیگر همین آیپی‌های قدرتمند سابق هم نمی‌توانند به خوبی گذشته عمل کنند، چون ما دیگر خلاقیت و راه‌و‌روشی برای استفاده ازشون نداریم. مثلا کاد و فیفا دستشون کمی خالی است، خیلی خوبه که هر سال یک کالاف یا یک فیفا و پیس بیاد و ما هم حال کنیم، ولی نتیجه‌اش در درازمدت شده، کند شدن و حتی پسرفت این بازی‌ها. چون تعادل را رعایت نکردند، یا باید اونقدر تلاش می‌کردند و خلاقیت بخرج می‌دادند (آخه زوری که نمی‌شود!) که واقعا از دستشون سالی یک بازی دربیاد بیرون یا که باید بقول دوستان استراحت می‌دادیم یا آیپی جدید خلق می‌کردیم.
    طاعات و عباداتتون قبول
    یا علی (ع)

  • Witcher گفت:

    واقعا الان باید نگران باشید عوض ماله کشی دوستان !!

    • اره …دو دف.
      پس اسپنسر مایکرو رو شوهر داده با تفاسیرت. :-*

      • Babaeti گفت:

        بزرگترین خرید تاریخ صنعت گیم در حوزه کنسول
        سه بازی با متا بالای نود در سه سالی که تمام استدیو هاش جدید بودن یا تازه بازی داده بودن
        سرویس که آنقدر بعضی هارو سوزنده که همش مسخره ش میکنن
        بودجه بالا با آزادی عمل بالا
        کار روی آیدی جدید یا ریبوت آنها
        ساخت قویترین کنسول تاریخ
        ریبوت ایپی های خاک خورده مثل پرفکت دارک
        پر و بال دادن به استدیو ها
        معرفی تعداد بسیار بالا انحصاری
        ساخت موتور اختصاصی برای ۳۴۳
        وای چقدر بد 😛
        تایید لطفاً

        • Sajjad گفت:

          تاثیر
          تاثیرش چی بوده اینایی که گفتی درست تاثیرش چیه واقعا چی میزنید داداش پارکتو عوض کن
          الان مایکرو اینکارارو کرده باید مثل بمب صدا بده اما چی شد تو ژاپن ۱۴۰ تا کنسول فروخت تو امریکا که خانه اصلیشه اصلا اسمی به نام ایکس باکس وجود نداره و پلی ۵ شد سریعترین فروش کنسول تو تاریخ تا الان اروپا کلا پلی ۵ صدر جدوله و تا الان جز شایعه برا ماکروسافت هیچی ندیدیم که تو نسل ۸ از این شایعات زیاد شنیدیم این کارایی که گفتی فقط باید تاثیرش رو بگی که هیچی نداشت در پیش ۷ میلیارد اینجا داد ۲۰ میلیارد اونجا داد باید رو فروش کنسول بازیاش هم تاثیر میزاشت که تا حالا ندیدیم (دیگه چی داری)
          اما از اینور هی برا سونی شایعه بد میاد هی بیشتر میشه و خود سونی کلا تو سکوت خبری هستش اما تاثیر هر روز بیشتر از دیروز و هر روز میبینیم که تو یه چیزی و یه جایی رکورد زده (انقدر #جیم را اخراج کنید راه نندازید)شما اصلا به این فکر کردی که جیم تازه نیومده و چندین ساله تو سونی و بخش پلی استیشن کار کرده و تجربه خیلی بیشتر از شما داره و شاید سونی الان رشد کرده به اینجا رسیده بخاطر افراد مثل جیم رایان باشه هر کسی صلاحیت این مقام رو نداره که بهش برسه پس جیم رایان شایسته بوده که رسیده به این مقام و تو انتخاب جیم رایان ۱۰ ها نفر نقش داشتن که از منو شماها خیلی بیشتر میدونن و تجربه دارن پس لطفا به جای سونی خودزنی نکنید
          پس این جمله رو هم در نظر بگیرید
          (یه کنسول تو پر با بهترین بازیها با مدیر نالایق
          بهتر از یه کنسول توخالی و سرو صدای زیاد (منظور از سرو صدای زیاد اینه که هی بگی این میاد وفلان بازی میاد ولی هیچی به هیچی)با مدیر لایق هستش)اما لایق و نالایق رو منو تو انتخاب نمیکنیم

  • فقط یه جمله
    Jim Ryan “let the games do the talking”

  • ۳ ایندی باحال و خفن بهتر از یک بلاک باستر خفن است

    • آرین گفت:

      سلام
      آخر بلا‌ک‌باستر ها و ایندی‌ها هر کدوم یک ویژگی‌های منحصربهفردی دارند که اون یکی ندارد.

    • Sajjad گفت:

      نگران نباش هیتر جماعت برا هر شرایطی یه چیزی داره تا هیت کنه
      الان اگه جیم رایان میگفت میخوایم بازی های مستقل بیشتری بدیم وبازی ایندی بیشتر داشته باشیم باز همین آش بود و همین کاسه میومدن میگفتن به اسپنسر میگفتن عمو پورنگ ایکس باکسیا و برنامه کودک پخش میکرد الان شده اسپنسر ۲ همینا رو میده و پول نداره بازی بزرگ بسازه
      الان که جیم گفته میخوایم رو بازی های پرخرج سرمایه گذاری کنیم مطلب زدن مرگ تنوع و هیت ها ریختن بیرون دارن امپر میچسبونن جالب واقعا
      الان تنوع چطوری میشه وقتی این بازی قرار بیاد که تا الان تایید شدن
      کنا و رچت و رتونال که روگلایکه دیمونسولز ریمیک گاد و لست ۳ که حتما میاد ادامه گوست و هوریزان و… صدها بازی دیگه که معرفی شده یا قراره در آینده معرفی بشه
      الان یه دیزگان ۲ که هنوز تایید نشده اومد یا نیومدش شد مرگ تنوع که حالا ما در نظر بگیریم که نیاد کلا خب الان دارن رو یک ایپی جدید کار میکنن و پرخرج که هنوز معلوم نیست چی هست
      سونیه ها همیشه رو به جلو حرکت میکنه با کمترین اشتباه
      آیا باز ایمان نمی آورید

  • ShinjiMikami گفت:

    اینکه سونی میخواد فقط رو بازی های اصلیش کار کنه هم خودش خیلی توان میخواد. لست دو قسمتش ساخته شده و گاد هم ۴ قسمت الان باید ببینیم بقیشو چطور میسازن و آیا موفق میشن یا نه؟! اگه تعداد قسمت های بازی زیاد تر بشه ساختن ادامه ی بازی هم سخت تر میشه قاعدتا. بنظر میرسه نسل ۹ برای سونی سخت بگذره چون از یطرف یوبیسافت و کپکام بنظرم به اوج رسیدن و از یطرفم بتسدا رفته اونطرف و همینچنین بنظر میرسه میکامی و کوجیما هم میرن طرف بتسدا و مایکروسافت.
    شخصا بنظرم کپکام امسال با ایول ویلیج، هورایزون رو که یکی از بازی های بزرگ پی اس هستش رو شکست خواهد داد.
    در آخر در مورد تعداد و تنوع در بازیای سونی هم باید بگم سونی بازیای زیادی داره و فقط لست و گاد نیستن و خودشم گفته در کنار این دو بازیای دیگه ای میسازه که AAA هستن ولی باید قبول کرد نسل ۹ برای سونی سخت خواهد گذشت.

  • Sina_2081 گفت:

    تنها نکته مثبت این موضوع ، تضمین کیفیت و نمره متاست

  • mamad1166 گفت:

    به نظرم تنها نکته نسل نه و آینده گیم اینه که بازار تقسیم خواهد شد نه سونی شکست میخوره نه مایکروسافت جا برای همه هست !

  • Mikasa گفت:

    البته حالا درسته ما انتقاد میکنیم ولی این وسط فن بوی های ایکس باکس چه ذوقی دارن میکنن lol
    زیادی ذوق نکنین سونی شرکتیه که نسل ۷ رو کامل برگردوند
    و فعلا اثری از ضعف تو لاین آپ نسل نهمش دیده نمی شه رکورد فروشم زده تو تاریخ کنسول ها

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    خیلی مختصر بگم با مقاله و جیسون شرایر مخالفم کاملا، آقای شرایر عزیز دنبال گزارش بعدی باش که چطوری بترکونه ! فعلا گیمرا و سونی فن ها سال ۲۰۲۱ وقتی برای مقالات شما ندارن چون بازی زیاد دارن چه انحصاری چه مولتی ناب ، شما برو با مقالاتت فقط گند بزن به ویدیو گیم چون من دستاورد دیگه ایی تو مقالاتت نمیبینم و خوبه که اون دیوار قداستی که برای خودت درست کردی به عنوان بهترین ژورنالیست گیم از دید بعضی ها با گزارشات خودت بره زیر سوال ، دیگه شوخی شوخی با دم شیرم شوخی !

  • Ali گفت:

    سونی سیاستش کاملا درست است. اکثر کسانی که طرفدار و خریدار پلی استیشن شدن به خاطر امثال گاد و انچارتد و د لست بوده. توی نسل پنجم و ششم هم که اصلا رقابتی در کار نبوده و پلی استیشن سلطان بلامنازع بوده.
    همینجوری دیزگان تکراری بود و من نمی‌دونم حالا توی قسمت دوم میخواستن چه کارش کنند!! صد در صد ایده رو به سونی گفتند و اونها هم با توجه به جمیع شرایط رد کردن. مثل کوجیما و بازی جدیدش
    همین استودیو الان داره روی ای پی جدید کار میکنه. کجای این بد است؟
    سونی هیچوقت بازی‌های مستقل رو رها نمیکنه ولی الان وقتش نیست چون اول نسل است و نیاز به عناوین بزرگ داره.
    ریمیک لست ۱ هم به خاطر سریالش شدیدا ضروری است.
    سونی مجبوره با عناوین بلک باستری و متای بالا کارش رو جلو ببره و در ضمن هیچ عقل سلیمی هم فرمولی که جواب داده رو تغییر نمیده. این کیفیت پلی استیشن و عناوینش است که همواره قابل تحسین بوده وگرنه در بحث کمیت چه کاری از پلی استیشن جلوی گیم پس برمیاد؟!

  • با تصمیم سونی بسیار موافقم ، سونی نباید از موقعیت کنونی عقب بکشد ، خیلی ها جیم رایان رو با مت تریک مقایسه می کنند اما فراموش نکنید مت تریک زیان مالی و اعتباری بسیاری به ایکس باکس زد در حالیکه عرضه بازی های موبایل ، عرضه بازی های پلی استیشن برای pc و ساخت بازی های چند نفره و بازی های بلاک باستر موفقیت مالی بزرگی برای سونی رقم خواهد زد به طوری که میگن در پایان سالی مالی جدید سونی در بهترین شرایط فروش که با رکورد های فروش پلی استیشن فایو و اسپایدرمن مایلز مورالز بعید نیست می تواند به سوددهی بیش از ۱۷ میلیارد دلار برسد که همین پول قدرت خرید شرکت های بزرگی نظیر اسکوئر انیکس را می دهد . شما همیشه می گفتید مایکروسافت بیش ترین سوددهی دارد و حالا که سونی می خواهد این اختلاف فاحش سوددهی رو کم کنه بهش میگید چرا پول پرست شده . لطفاً بفرمایید چه می خواهید

  • saman گفت:

    به هرحال هر شرکت فراز و نشیب هایی داره.یک روز بالاخره سونی و مایکرو هم از این صنعت(گیم) خارج میشن.همونطور که قدیمیا خارج شدن(البته نینتندو مونده).پس بیاین تا وقتی این شرکت ها هستن این مسخره بازی ها و کنار بزاریم و از بازی های خوبی که میسازن لذت ببریم.

  • به نظرم سونی باید به بعضی از بازیهاش شانس دوباره بده چونکه خیلی از این بازیها پتانسیل بالا دارن. مثلا اوردر ۱۸۸۶ رو فرض کنید. این بازی به نظر من بدترین انحصاری پی اس فور بود. بازی جدا از کوتاه بودن که مشکل واضح بازی بود حس ناقص بودن داشت، داستان بازی خسته کننده بود و تازه وقتی که داشت به جای جذابش میرسید تموم شد، (ممکنه هیچوقت هم کامل نشه) هوش مصنوعیِ بازی داغون بود و دشمنا اصلا بلد نبودن کاور بگیرن، گیمپلی بازی کاملا خطی بود و اصلا آزادی عمل یا تنوع نداشت، بازی انقدر میخواست سینمایی باشه که یک سوم از صفحه رو قاب سینمایی پوشونده بود و بیشتر زمان گیمپلی رو بجای مبارزه کردن باید با سرعت خیلی پایین راه میرفتی و کاتسین هارو هم نمیشد رد کرد، باس اول و آخرِ بازی دقیقا یه چیز بودن و برای زدنشون فقط باید کوئیک تام ایونت رو کامل میکردی و کُلی مشکل دیگه.
    ولی با وجود همه این چیزا من معتقدم که سونی باید یه شانس دیگه به این بازی بده. فرض کنید اگه سونی یه شانس دیگه به این بازی میداد چه اتفاقی می‌افتاد؟ سازنده بازی میتونه خیلی راحت مشکلات این بازی رو حل کنه؛ بازی کوتاهه؟ چند تا لول بیشتر براش بساز، دشمنا بلد نیستن کاور بگیرن؟ هوش مصنوعی رو بهتر کن، گیمپلی بازی تنوع نداره؟ به بازی مبارزات نزدیک و مخفی کاری اضافه کن و…
    مشکلات این بازی با اینکه خیلی زیاد بودن ولی تقریبا همشون خیلی راحت قابل درست شدن هستن. دلیل اصلی این مشکلات هم این بود که اوردر ۱۸۸۶ اولین بازی اوریجینال این استودیو بود و سازنده ها تجربه زیادی نداشتن. الان با تجربه ای که بدست آوردن خیلی راحت میتونن مشکلات این بازی رو درست کنن. تازه پتانسیل داستانی این بازی از بقیه بخش ها بیشتره؛ شخصیت های این بازی نامیرا بودن واسه همین این بازی میتونه توی جا و دوره های زمانی مختلف جریان داشته باشه؛ فکرشو بکنید مثلا توی یه نسخه سِر گالاهاد رو در زمان حال کنترل میکنیم، توی یه نسخه دیگه در یک دنیای سایبرپانکی، حتی میتونن یه پیش در آمد واسه بازی بسازن و بازی تو دوران جنگهای صلیبی باشه و‌…
    فقط کافیه سونی یه شانس دیگه به این بازی بده و این بازی میتونه خیلی راحت تبدیل به یکی از بهترین فرنچایزها بشه. تازه اوردر ۱۸۸۶ فقط یکی از بازیهاییه که همچین پتانسیلی داره؛ پلی استیشن آل استارز، کیلزون، رزیستنس و… هم بازیهایی هستن که سونی خیلی وقته رهاشون کرده و اگه بهشون شانس دوباره بده میتونن بازیهایی عالی بشن. ولی همونطور که از سیاست های سونی توی این چند وقت اخیر فهمیدیم سونی به بازیهاش شانس دوم نمیده (دِیزگان) و بازیهای انحصاری کوچکترش رو هم با دستای خودش و با تبلیغات ضعیف نابود میکنه (دریمز و هر دو نسخه از بازی عالی گراویتی راش) به نظرم سونی باید به آیپی های کوچکترش بیشتر اهمیت بده.

آیا تمرکز سونی بر روی بلاک‌باسترها به ضرر آن‌ها خواهد بود؟