بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero - قسمت اول
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero - قسمت اول
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero - قسمت اول
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero - قسمت اول

بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero؛ قهرمانی خوش نام – قسمت اول

محمد نعمتی
۱۵:۴۵ ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
بررسی مادربرد asus rog maximus xiii hero قهرمانی خوش نام قسمت اول

ایسوس به عنوان بزرگ ترین تولید کننده مادربرد در دنیا مادربردهای مخصوص بازی و رده بالا معرفی می کند که عموما با سری ROG شناخته می شوند. امروز نیز قرار است به سراغ یکی از مادربردهای این سری برویم که با چیپست Z590 و مدل ROG MAXIMUS XIII Hero روانه بازار ما شده است. در ادامه همراه گیمفا باشید.


معرفی برند

 

بررسی مادربرد asus rog maximus xiii hero قهرمانی خوش نام قسمت اول

 

شرکت ایسوس به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده مادربرد در جهان و شرکتی پیشرو در صنعت سخت افزارهای دیجیتال، برای اکثر افراد علاقه‌مند به دنیای فناوری و الکترونیک نامی آشنا است؛ شرکت ایسوس طی چندین سال فعالیت در زمینه تولید سخت‌افزارهای دیجیتالی توانسته است موفقیت‌های بسیاری را در میان رقبای خود کسب کند، که یکی از این موفقیت‌های آشکار ایسوس مربوط به تولید مادربرد و کارت گرافیک‌ است. شرکت ایسوس در خلل تولیدات چند ساله مادربردهای رده گیمینگ توانسته است تا با مادربردهای با کیفیت و با امکانات احترام خود را برای گیمرها و دنیای گیمینگ نشان دهد.

شرکت ایسوس برند ROG را در سال ۲۰۰۶ با هدف تولید بهترین سخت‌افزارها و تجهیزات جانبی برای گیمرها و اورکلاکرها تاسیس کرد؛ برند مذکور در ابتدا با نام G وارد بازارهای جهانی شد و کمی بعد به افتخارات و جوایز زیادی دست یافت؛ “شامینو” شخصی است که در ابتدا پیشنهاد تاسیس این برند را ارائه کرد و خودش هم در ابتدا طراحی و توسعه محصولات این برند را بر عهده داشت. واژه ROG مخفف Republic Of Gamers به معنی جمهوری گیمرها می‌باشد. طی تولد این برند گیمینگ، شرکت ایسوس بنا بر اهمیتی که برای گیمرها قاعل است برای اولین بار خطوط تولیدات مستقلی را برای تولید محصولات گیمینگ احداث کرد.

 


 

بررسی تخصصی مادربرد گیمینگ rog strix z590 e gaming wifi ایسوس قسمت دوم

 

آشنایی با پلتفرم Z590 و نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل

 

اسم رمز راکت لیک (Rocket Lake) برای هر عاشق سخت افزاری که گفته شود، سریعا به یاد اینل نسل از مادربردها و پردازنده‌های جدید خواهد افتاد. این پلتفرم عرضه شده با پهنای باند ۸ گیگاترنسفر بر ثانیه، توان مصرفی ۶ وات، پشتیبانی کامل از اورکلاک برای پردازنده و حافظه‌های تصادفی DDR4 در پیکربندی ماژول‌های DIMM، رابط دو کانال برای حافظه‌ مادربردهای مبتنی بر این تراشه، سازگاری با گرافیک مجتمع یا همان iGPU و رابط سخت افزاری PCIe 4.0 همراه است. همچنین، این رابط سخت افزاری از نسخه قبلی خود (PCIe 3.0) نیز به صورت کامل پشتیبانی می‌کند.

مطابق با نقشه راهی که شرکت اینتل برای این نسل مشخص کرده است می‌توان به حداکثر ۲۴ خط ارتباطی PCIe برای این مادربرد دسترسی داشت. این موضوع نسبت به نسل گذشته به صورت اعدادی تفاوت چشمگیری ندارد اما نکته این است که پشتیبانی از PCIe 4.0 می‌تواند نرخ سرعت تبادل اطلاعات را به صورت قابل توجهی افزایش دهد. برای پورت‌های پین شده یا همان پورت‌های جلو کیس حداکثر ۱۴ درگاه ارتباطی USB وجود دارد که استانداردهای تصویر زیر به صورت کامل پشتیبانی می کند.

بررسی تخصصی مادربرد گیمینگ rog strix z590 e gaming wifi ایسوس قسمت دوم

 

یکی از راهکارهای دیگر این تراشه برای تبادل سریع اطلاعات مربوط به پشتیبانی از Raid با حالت‌های ۰,۱,۵,۱۰(SATA) است. با این روش نیز می توان با استفاده از استاندارد ساتا چند ذخیره ساز را برای دسترسی به سرعت خواندن و نوشتن چند برابر بیشتری داشت. گفته می شود تنها تراشه خالی که به آن اشاره می کنیم قیمتی در حدود ۵۰ دلار دارد که البته خرید نوع خام آن کار منطقی نیست. در بخش شبکه نیز راهکار پرسرعت و محبوب WiFi6 دیده می شود که می تواند پهنای باند و ظرفیت بیشتری برای شبکه بی سیم فراهم کند. این موضوع ارتباط زیادی بر استانداردهای نصب شده توسط شرکت‌های سازنده مادربرد ندارد و در هر حالت شما پهنای باندی و چهار برابر ظرفیت بیشتر خواهید داشت و در بخش صوتی، اینتل از یک DSP برای پردازش سیگنال های دیجیتال استفاده کرده است تا مراحل بعد پردازش صدا به دست DAC های شرکت ثالث انجام شود.

 

بررسی تخصصی مادربرد گیمینگ rog strix z590 e gaming wifi ایسوس قسمت دوم

 

نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل مدت زیادی نیست که معرفی شدند؛ این پردازنده‌ها با برخورداری از قدرتمندترین die های ممکن برای رده mainstream می‌توانند قدرت و عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهند. این نسل با استفاده از سوکت مشترک با نسل دهم که با نام LGA1200 شناخته می شود، قابل استفاده می باشد. همچنین این پردازنده‌ها از میزبانی دو تراشه H490 و Z590 و چیپست های جدید اینتل قابل راه اندازی هستند.

دست کم ۱۹ پردازنده جدید توسط اینتل معرفی شدند که در سری های Core i3، Core i5، Core i7 و Core i9 هستند. همانند همیشه عدد پس از حرف i هر چه بالاتر باشه، نشان دهنده بالا رده بودن سری است. این موضوع درباره مدل‌های مختلف نیز صدق می کند. در نسل یازدهم Core i9 11900K در حال حاضر قدرتمندترین پردازنده نسل یازدهم و پرچمدار این سری است. تمامی این پردازنده‌های اشاره شده با مادربرد ROG Maximus XIII Hero سازگاری دارند.

 

 


در این قسمت از بررسی این مادربرد قصد داریم تا تمام المان های مهم این مادربرد را به صورت کلی تعریف کنیم. در قسمت دوم نیز مدار تغذیه و مدار صوتی این مادربرد با توضیحاتی کامل و فنی گفته خواهد شد و در انتها نیز تست هایی از عملکرد این مادربرد گرفته خواهد شد.

جای دارد تا به بسته بندی این مادربرد نگاهی داشته باشیم. ایسوس مانند نسل گذشته از یک لوگو ROG بزرگ برای قسمت جلو جعبه و نام یونانی ROG Maximus XIII Hero برای اسم گذاری این سری از مادربردهای خود استفاده کرده است. همچنین در این قسمت به برخی از ویژگی های مهم این محصول مانند پشتیبانی از پردازنده های نسل یازدهم، برخورداری از چیپست جدید Z590 اینتل، پشتیبانی از چینش چند کارت گرافیک با ساختار SLI اشاره شده است.بررسی مادربرد asus rog maximus xiii hero قهرمانی خوش نام قسمت اول

 

یکی از مواردی که ایسوس همیشه با آن کاربران را شگفت زده می کند، متعلقات بسیار زیاد و جذاب است. به ویژه که مادربردهای ROG همیشه کامل ترین متعلقات را به همراه دارند. برای مادربرد مورد بررسی ما نیز چهار کابل ساتا ۳، دو هدر دیود/نوار RGB که یکی از آنها قابل آدرس دهی است، هولدر کارت گرافیک، آنتن مغناطیسی شبکه بی سیم، استیکرهای فراوان، دفترچه راهنمای کاربر، پیچ های لازم و ضروری، لوگوی فلزی ROG و مادربرد ROG Maximus XIII Hero از شرکت ایسوس (ASUS) داخل بسته بندی قرار گرفته است.

بررسی مادربرد asus rog maximus xiii hero قهرمانی خوش نام قسمت اول

 

طراحی مادربردهای گیمینگ و جدید ایسوس به صورت کلی به سمت رنگ تیره و رگه های موازی ارتباط دارد؛ اما در هر نسل ایسوس با استفاده از المان های رنگی، متن‌ها، نمایشگرهای تعبیه شده برای مدل‌های گران قیمت‌تر و همچنین نورپردازی این موضوع را جذاب می کند. قهرمان این نسل از مادربردهای ایسوس نیز تمام این ساختاری که به آن اشاره کرده‌ایم را دارد؛ اما پیش از آنکه جلوتر برویم بهتر است تا با دسته بندی بسیار متنوع از مادربردهای این شرکت تایوانی نیز بیشتر آشنا شویم

ROG سری از مادربردهای قدرتمند، قابل اورکلاکینگ و بی نقص از هر ویژگی برای جامعه گیمرها است. در اصل ایسوس هر ساله با این سری قدرت خود را تحت هر پلتفرم به مصرف کنندگان و رقبای خود نشان می دهد. این سری نیز در مدل‌های متنوعی عرضه می شود که Hero اولین و کوچک ترین برادر این خانواده محسوب می شود. به گفته مهندسین ایسوس، با در تصور اینکه «قهرمان» شخصی در میان جمع با قدرت و توانایی بسیار بالا است، ROG Maximus XIII Hero نیز با قیمتی مناسب اما امکانات، پتانسیل و کارایی بیشتر از تصور عموم مردم روانه بازار شده است. این مادربرد قدرتمند ارزان‌ترین Z590 ایسوس از سری ROG است که می تواند قدرت پردازشی تمامی پردازنده های نسل دهم و یازدهم را به راحتی در اختیار شما بگذارد. علاوه بر این استفاده از کامپوننت های قدرتمند و بهینه شده می تواند به مصرف کننده اجازه دهد تا قدرت و پتانسیلی حتی بیشتر از اعداد و ارقام رسمی را تجربه کند.

سری ROG STRIX نیز تنها جامعه گیمرها را هدف دارد و با قیمت و امکاناتی متنوع همراه است. این سری نیز می تواند به صورت کامل قدرت پردازشی را در اختیار شما بگذارد و امکانات خوبی را نیز در کنار کارایی به شما بدهد. سری بعدی TUF Gaming است که با امکاناتی قابل قبول همراه بوده اما در مورد کارایی و دوام جای حرف بیشتری دارد. به گفته ایسوس تمام قطعات این سری با استانداردهای رده نظامی همراه می شوند تا مصرف کننده نهایی بتواند اطمینان کامل از کارکرد صحیح داشته باشد. علاوه بر این سری امکاناتی چون شبکه گیمینگ و چیپ صوتی گیمینگ دارد که این محصولات را با مادربردهای رایج و عادی کاملا متمایز می کند. اما سری PRIME که اعداد و ارقام نشان می دهد پر فروش ترین مادربردهای نه تنها ایسوس، بلکه در جهان است. این مادربردها برای مصرف تمام قدرت پردازشی پردازنده های همان نسل با کارایی و امکاناتی مطلوب همراه هستند.

دو المان ساختار نورپردازی و فونت ROG نوشته شده بر روی هیت سینک بالایی را کافی است حذف کند تا از نظر طراحی دیگر تفاوتی میان مدل نسل قبلی و این مدل جدید نبینید. ROG Maximus XIII Hero این نسل نیز با فرم فاکتور ATX همراه بوده و در اصل تفاوت های چشمگیر آن بیشتر به بحث سخت افزاری مربوط است. در این قسمت نگاهی خواهیم انداخت به مشخصات فنی این مادربرد گیمینگ و مقرون بصرفه ایسوس.

 

بررسی مادربرد asus rog maximus xiii hero قهرمانی خوش نام قسمت اول

بررسی مادربرد asus rog maximus xiii hero قهرمانی خوش نام قسمت اول

 

این دو جدول اطلاعات تکمیلی و خوبی را در اختیار ما می گذارد تا با این مادربرد آشنا شویم، اما تماما اجمالی. از میان این اطلاعات می توان به خطوط ارتباطی PCI-E 4.0 اشاره کرد که نقطه قوت پلتفرم Z590 نسبت به نسل قبلی خود است. این موضوع دو کاربرد و مزیت اصلی دارد. اولین مورد به پشتیبانی از کارت گرافیک های جدید ارتباط دارد؛ کارت گرافیک های جدید به دلیل استفاده از جدیدترین معماری ها و فناوری هایی همچون پرتو زنی یا همان Ray Tracing نرخ تبادل داده بیشتری نیاز دارند و این موضوع در پلتفرم مادربردهای جدید باعث می شود تا عملکرد کارت گرافیک‌ها بهتر باشد. همچنین، حافظه های ذخیره سازی بر بستر لایه نیز که فناوری های چون NVMe دارند، با این خطوط ارتباطی می توانند پهنای باند بیشتری در اختیار داشته باشند و در نهایت سرعت انتقال داده را برای مصرف کننده چندین برابر بیشتر کنند.

 

بررسی مادربرد asus rog maximus xiii hero قهرمانی خوش نام قسمت اول

 

پنل I/O این مادربرد دارای درگاه های متنوع و جدید است. از بالا، دکمه ریست بایوس، دکمه پاک سازی حافظه CMOS، دو درگاه USB 2.0 که یکی از آنها مخصوص نصب بایوس بدون نیاز به پردازنده است، دو درگاه شبکه بی سیم WiFi6E، دو پورت اترنت ۲٫۵ گیگابیتی، ۶ پورت USB 3.1 Type A، دو پورت USB 3.1 Type C، خروجی هشت کانال برای چیپ صوتی و یک خروجی SPDIF برای این قسمت در نظر گرفته شده است.

 

بررسی مادربرد asus rog maximus xiii hero قهرمانی خوش نام قسمت اول

برای این مادربرد سه اسلات PCI-E 4.0 در نظر گرفته شده است؛ هر سه اسلات را می توان برای نصب کارت گرافیک استفاده کرد؛ برای عملکرد همزمان، چینش های چند کارت گرافیک بر اساس SLI بر روی این مادربرده پشتیبانی می شود؛ اما برای پردازش های مستقل می توان از حداکثر سه کارت گرافیک استفاده کرد که در این سناریو نوع کارت گرافیک هیچ گونه محدودیتی به دنبال نخواهد داشت.

همچنین مطابق تصویر بالا سه اسلات M.2 بر روی این مادربرد قرار گرفته است که می توان از این طریق درایوهای ذخیره ساز حالت جامد یا همان SSD ها را نصب کرد. به دلیل راهکار ارتباطی جدید و پردازش های کارت گرافیک در این ناحیه، سه هیت سینک قرار گرفته تا در نهایت دمای تولید شده باعث کاهش کارایی و سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات این درایوها نشود.

 

در قسمت بعدی این بررسی به دیگر بخش های سخت افزاری و همچنین تست و عملکرد این مادربرد خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero - قسمت اول
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero - قسمت اول
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero - قسمت اول
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero - قسمت اول
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero - قسمت اول

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero - قسمت اول
بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus XIII Hero - قسمت اول