ناآرامی تکان‌دهنده در امپراطوری بلاک‌باستری سونی؛ از توسعه The Last of Us 1 Remake تا عدم اجازه ساخت Days Gone 2

۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰

در سال‌های اخیر شرکت سونی در زمینه اهدای چراغ سبز برای توسعه پروژه‌های جدید به شدت سختگیر شده است و پیرامون همین موضوع، اتفاقات عجیب و غریبی در استودیوهای مختلف زیرمجموعه آن‌ها رخ داده است، اتفاقاتی نظیر توسعه The Last of Us 1 Remake!

استودیوی کمکی سونی ویژوال آرتز (Sony Corp.’s Visual Arts Service Group) همیشه یکی از قهرمانان ناشناخته توسعه بازی‌های پلی‌استیشن بوده است. این استودیوی مستقر در سن دیگو، در زمینه‌های مختلفی از جمله انیمیشن، طراحی و تولید محتوا به استودیوهای مطرح سونی کمک می‌کند، اما حدوداََ سه سال پیش تعدادی از اعضای این استودیو تصمیم گرفتند که کنترل بیشتری را به خود بدهند و به جای این که تنها نقش حمایتی ایفا کنند، یک پروژه را با رهبری و کارگردانی خود تولید کنند.

مایکل مامباور (Michael Mumbauer)، بنیان‌گذار استودیوی ویژوال آرتز، گروهی ۳۰ نفره از سازندگان را به صورت داخلی و حتی خارجی تحت اختیار خود گرفت تا یک واحد توسعه را تشکیل دهد. ایده‌ آن بود که این تیم کوچک کار خود را با توسعه بازسازی‌ عناوین مشهور و پرطرفدار پلی‌استیشن شروع کند و در نهایت آن‌ها تصمیم گرفتند که بازی The Last of Us 1 را برای کنسول پلی‌استیشن ۵ بازسازی کامل کنند. با این وجود، بر اساس صحبت‌های افرادی که از این قضیه آگاه بودند، شرکت سونی هیچوقت به این تیم توجهی نکرد و به همین دلیل بودجه و حمایت مورد نیاز نیز به آن‌ها داده نشد تا بتوانند اثری قابل توجه در بازار رقابتی بازی‌های ویدیویی ارائه دهند. در نهایت سونی حتی به این تیم نام رسمی نداد و از طرفی حق توسعه The Last of Us 1 Remake نیز به خالق این سری یعنی ناتی‌داگ (Naughty Dog) منتقل شد. احتمالاََ در حال حاضر کوچکی از آن‌ها بر روی این بازسازی کار می‌کند.

در نهایت تیم کوچک تشکیل شده توسط مامباور منحل شد و عده‌ی زیادی از آن‌ها در کنار مامباور استودیو را ترک کردند. مامباور تصمیم گرفته است که پیرامون این موضوع صحبت نکند و همچنین سخنگوی سونی نیز از جواب دادن امتناع کرد.

مایکل مامباور (Michael Mumbauer)، بنیان‌گذار استودیوی ویژوال آرتز، گروهی ۳۰ نفره از سازندگان را از داخل و حتی خارج از استودیو تحت اختیار گرفت تا یک واحد توسعه را تشکیل دهد. ایده‌ آن بود که این تیم کوچک کار خود را با توسعه بازسازی‌ عناوین مشهور و پرطرفدار پلی‌استیشن شروع کند و در نهایت آن‌ها تصمیم گرفتند که بازی The Last of Us 1 را برای کنسول پلی‌استیشن ۵ بازسازی کامل کنند.

شکست تیم مذکور در توانایی گرفتن چراغ سبز تولید یک بازی و همچنین روند سلسله مراتبی و محافظه کارانه سونی نشان می‌دهد که تیم‌ها باید برای تولید بازی‌های پلی‌استیشن ۵، مراحل سختی را طی کنند و به راحتی به تیم‌هایی غیر از ناتی‌داگ، سانتا مونیکا و گوریلا گیمز چراغ سبز داده نمی‌شود. این شرکت غول ژاپنی چندین استودیوی خبره در سرتاسر جهان تحت اختیار خود دارد، اما در سال‌های اخیر به بازی‌های آن‌ها به صورت اولویت‌بندی شده نگاه کرده است. در چند سال گذشته بودجه‌های چند ده میلیون دلاری به استودیوهای ناتی‌داگ، سانتامونیکا و گوریلا گیمز اختصاص داده شده است، اما تمرکز از استودیوهای خلاقی مانند ژاپن استودیو برداشته شده است. در سمت مقابل رقیب آن‌ها، شرکت مایکروسافت، استراتژی متضادی را برگزیده است. آن‌ها تمرکز خود را بر روی سرویس‌ها و همچنین استودیوهای کوچک و بزرگ مختلف گذاشته‌اند.

تمرکز بیش از حد سونی بر روی انحصاری‌های بلاک‌باستری و پرهزینه، برای آن‌ها مساوی با ضعیف شدن استودیوهای میان‌برده و از دست رفتن افراد بااستعداد در این تیم‌ها بوده است. چنین روندی باعث می‌شود که بازی‌بازان در نهایت گزینه‌های زیادی را پیش روی خود نداشته باشند و همچنین نشود از تمامی سلایق پشتیبانی کرد. هفته‌ی گذشته سونی استودیوی ژاپن خود را سازماندهی مجدد کرد که در نتیجه‌ی آن شاهد از دست رفتن استعدادهای زیادی از جمله تهیه‌کننده Bloodborne و خالق سری Silent Hill بودیم. تمامی این سیاست‌ها نشان می‌دهند که تمرکز سونی به صورت تمام و کمال بر روی استودیوهای بزرگ است و سازندگان کوچک‌تر نقش کمتری را در لاین-آپ‌های آن‌ها ایفا می‌کنند.

سال گذشته استودیوی سونی بند (Sony Bend) پروژه‌ و ایده نسخه دوم بازی Days Gone را به سونی ارائه کرد و پیشنهاد داد که اجازه توسعه این اثر داده شود، اما تیم مدیریتی بخش سرگرمی سونی این اجازه را صادر نکرد و آن‌ها در گرفتن چراغ سبز از سوی سونی شکست خوردند. اگرچه بازی اول سودآور بود، اما مدت زمان توسعه بلندمدت و همچنین دریافت نقدها و نمرات متوسط، باعث شد که سونی از ساخت Days Gone 2 منصرف شود. پس از مدتی، سونی به آن‌ها دستور داد که برای ساخت یک بازی چندنفره به استودیوی ناتی‌داگ کمک کنند و در کنار آن، تیم دومشان با نظارت ناتی‌داگ، نسخه‌ جدید Uncharted را توسعه دهد. برخی از اعضای ارشد این تصمیم سونی را نپذیرفتند و استودیو را ترک کردند. اعضای استودیوی سونی بِند ترسیدند که در نهایت جذب استودیوی ناتی‌داگ شوند و پروژه Uncharted نیز لغو گردد و به سرانجامی نرسد. با این وجود، ماه گذشته، مارس ۲۰۲۱، آن‌ها به آرزوی خود رسیدند و در حال حاضر بر روی یک پروژه جدید کار می‌کنند.

سال گذشته استودیوی سونی بند (Sony Bend) پروژه‌ و ایده نسخه دوم بازی Days Gone را به سونی ارائه و پیشنهاد داد که اجازه توسعه این اثر داده شود، اما تیم مدیریتی بخش سرگرمی سونی این اجازه را صادر نکرد و آن‌ها در گرفتن چراغ سبز از سوی سونی شکست خوردند. با این وجود، ماه گذشته، مارس ۲۰۲۱، آن‌ها به آرزوی خود رسیدند و در حال حاضر بر روی یک پروژه جدید کار می‌کنند.

برخی اوقات بازی‌های بزرگ می‌توانند در بخش فروش نتیجه‌ای معکوس و غیرمنتظره‌ دریافت کنند و برعکس این قضیه نیز وجود دارد. پروژه‌ها و آثار کوچک نیز می‌توانند به صورت ناگهانی به بازی‌های پردرآمد تبدیل شوند. در سال ۲۰۲۰، شرکت سونی پیرامون بازی Dreams بازاریابی قدرتمندی را انجام نداد و بازی از دیدگاه تجاری نتوانست به پتانسیل خود دست پیدا کند. در نتیجه، احتمالاََ پلی‌استیشن یک روبلاکس مخصوص خود را از دست داده است. شرکت روبلاکس در اوایل امسال به صورت عمومی مطرح شد و در حال حاضر ارزشی فرای ۴۵ میلیارد دلار دارد.

حال باری دیگر به اتفاقات پیرامون استودیوی ویژوال آرتز باز گردیم. مامباور و تیمش برای اولین بازی خود تصمیم گرفتند اثری را انتخاب کنند که به راحتی توسط مدیران سونی تایید شود. با توجه به خطرها، بودجه و تعداد نیروی مورد نیاز، آن‌ها تصمیم گرفتند که به عنوان اولین پروژه، یکی از بازی‌های قدیمی را برای پلی‌استیشن ۵ بازسازی کنند. بازسازی‌ها اصولاََ انتخاب محافظه کارانه‌ای هستند، زیرا به‌روزرسانی و پولیش یک بازی قدیمی کم خرج‌تر و آسان‌تر از توسعه بازی جدیدی از پایه است. از دیدگاه بازاریابی نیز این عناوین می‌توانند به واسطه زنده کردن حس نوستالژی، افراد قدیمی را به این پروژه جذب کنند و در کنار آن، بازی‌بازان جدید نیز خواهان تجربه یک اثر قدیمی با کیفیت نسل نهمی خواهند بود. در ابتدا تیم مذکور برنامه داشتند که اولین بازی از سری Uncharted را بازسازی کنند که در سال ۲۰۰۷ توسط ناتی‌داگ عرضه شد، اما در نهایت این پروژه لغو شد، زیرا به طراحی‌های اضافه زیادی نیاز داشت. در نهایت آن‌ها تصمیم گرفتند که عنوان The Last of Us 1 را به صورت اساسی بازسازی کنند.

در آن زمان، استودیوی ناتی‌ داگ سخت مشغول توسعه The Last of Us Part II بود که گرافیک بصری خیره‌کننده‌ای داشت و ویژگی‌های جدیدی را از دیدگاه گیم‌پلی معرفی می‌کرد. اگر مامباور و تیمش می‌توانستند بازی اول را با کیفیت مشابه بازی دوم و گیم‌پلی کاملاََ جدید توسعه دهند، آنگاه پکیج بازسازی بازی اول و همچنین بخش دوم آن می‌توانست برای هر مخاطبی جذاب به نظر برسد و به یک عامل فروش برای پلی‌استیشن ۵ تبدیل شود. به صورت تئوری چنین رویکردی باعث می‌شد پروژه اول مامباور نیاز به بودجه زیادی نداشته باشد، زیرا بازسازی Uncharted 1 نیازمند تغییرات اساسی در گیم‌پلی بود، اما بازسازی The Last of Us 1 تنها تمرکز بر روی کیفیت گرافیکی را می‌طلبید. آن‌ها عقیده داشتند که اگر پروژه The Last of Us 1 Remake به خوبی ارائه شود، آنگاه می‌توانند برای بازسازی Uncharted نیز چراغ سبز را بگیرند.

با وجود تمامی رویاپردازی‌های تیم ویژوال آرتز، سونی اعتماد به تیم مامباور را انتخاب نکرد، زیرا The Last of Us 1 یکی از عناوین مهم سونی به شمار می‌رود و شرکت‌های بزرگ در زمان انتخاب تیم‌ها به شدت مراقب هستند که بهترین‌ها برای بهترین پروژه‌ها انتخاب شوند. پروژه مامباور که در آن زمان T1X نام داشت، به صورت آزمایشی تحت توسعه قرار داشت، اما سونی موجودیت این تیم را به عنوان یک راز نگه داشت و بودجه مورد نیاز به آن‌ها اهدا نشد. با وجود تمامی این چالش‌ها، تیم کوچک ویژوال آرتز در بهار سال ۲۰۱۹ بخشی از پروژه جدید خود را تکمیل کرد تا به مدیران سونی نشان داده شود.

در آن دوره، سونی تیم مدیریتی خود را به طور کامل تغییر داده بود و رئیس جدید، هرمن هالست (Herman Hulst)، از نتیجه به دست آمده توسط تیم مامباور راضی نبود. هرمن هالست پروژه را بیش از حد هزینه‌بر می‌دانست و از تیم مامباور این سوال را مطرح کرد که چرا چنین بودجه‌ی کلانی برای پروژه T1X درخواست شده است. جواب آن‌ها این بود که بازی بر روی موتورگرافیکی کاملاََ جدیدی بر اساس پلی‌استیشن ۵ توسعه می‌یابد. مامباور در آن زمان به نیروی تخصصی بیشتری نیاز داشت تا بر روی مبانی این تکنولوژی جدید کار کنند و همچنین برخی از مکانیک‌های گیم‌پلی نیز به طراحی دوباره نیاز داشتند. در نهایت هالست کاملاََ متقاعد نشد، اما مراحل ساخت ادامه یافت.

با وجود تمامی رویاپردازی‌های تیم ویژوال آرتز، سونی اعتماد به تیم مامباور را انتخاب نکرد، زیرا The Last of Us 1 یکی از عناوین مهم سونی به شمار می‌رود و شرکت‌های بزرگ در زمان انتخاب تیم‌ها به شدت مراقب هستند که بهترین‌ها برای بهترین پروژه‌ها انتخاب شوند. پروژه مامباور که در آن زمان T1X نام داشت، به صورت آزمایشی تحت توسعه قرار داشت، اما سونی موجودیت این تیم را به عنوان یک راز نگه داشت و بودجه مورد نیاز به آن‌ها اهدا نشد.

درست زمانی که تیم مامباور امید به شروع مراحل تولید بازسازی The Last of Us 1 را داشتند، یک بازی بزرگ دیگر به زمان تعیین شده برای عرضه نرسیده بود و آن‌ها به عنوان یک تیم کمکی مجبور شدند که بخشی از مراحل توسعه آن اثر را پیش ببرند. عرضه The Last of Us Part II از ۲۰۱۹ به سال ۲۰۲۰ منتقل شده بود و ناتی‌داگ برای پولیش بیشتر به تیم ویژوال آرتز نیاز داشت. بخش بزرگی از تیم مامباور در کنار ۲۰۰ نفر از اعضای ویژوال آرتز موظف شدند تا در آن دوره از ناتی‌داگ پشتیبانی کنند و به دنبال این موضوع، توسعه بازسازی The Last of Us 1 از حالت قبل خود نیز کندتر شد.

پس از مدتی نقش‌ها عوض شد. این‌بار سونی چندین عضو ارشد از استودیوی ناتی‌داگ را به ویژوال آرتز فرستاد تا بر روی T1X کار کنند و این پروژه را به سرانجام برسانند. تعداد زیادی از نیروهای ناتی‌داگ به تیم سن دیگو ملحق شدند و حتی برخی از آن‌ها قبلاََ بر روی The Last of Us 1 کار کرده بودند. در نهایت این پروژه به زیرمجموعه‌ بودجه ناتی‌داگ منتقل شد و تمامی هزینه‌های آن از سوی ناتی‌داگ پرداخت می‌شد. در ابتدا سونی آزادی عمل بیشتر را به اعضای ناتی‌داگ داد و به طور تدریجی کنترل تمام و کمال به ناتی‌داگ منتقل شد و حالا استودیوی اصلی که این ایده را در ذهن داشت یعنی ویژوال آرتز یا سن دیگو استودیو دیگر نقش چندانی در توسعه این پروژه نداشت. در نهایت همان روند همیشگی رخ داد، تیم ویژوال آرتز به پولیش و پشتیبانی از پروژه‌ای دیگر پرداخت و پروژه T1X به طور کامل به زیرمجموعه ناتی‌داگ منتقل شد.

استراتژی انتخاب شده پیرامون مسائل بالا برای سونی منطقی به نظر می‌رسد. ناتی‌داگ “یکی از استودیوهای کلیدی” آن‌ها به شمار می‌رود. تحلیلگر بلومبرگ، متیو کنترمن (Mathew Kanterman)، در این باره می‌گوید:

برتری رقابتی سونی پیرامون تولید عناوین انحصاری و محتویات جدید در سالیان اخیر بهتر از مایکروسافت بوده است. بازی‌های جدید و بازسازی عناوین کلاسیک باعث می‌شود که تقاضای پلی‌استیشن ۵ در سطح بالایی حفظ شود.

با این وجود، افرادی که تقاضای استقلال داشتند، با ناامیدی محض مواجه شدند. تا اواخر سال ۲۰۲۰، بیشتر اعضای بالارده‎ پروژه T1X، تیم ویژوال آرتز را ترک کردند. در حال حاضر پروژه T1X توسط ناتی‌داگ با همکاری تیم سونی ویژوال آرتز در دست توسعه قرار دارد. آینده تیم مامباور که به شوخی استودیوی ناتی‌داگ جنوبی نامیده شده بودند نامشخص باقی می‌ماند.

73
15
برچسب‌ها: ، ،

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Amir گفت:

    Days gone خیلی بازیه خوبی بود البته من چند وقت بعد از عرضه بازی کردم باگ خاصی هم ندیدم شاید به خاطر اپدیتا بود . نسخه ی دومش جالب می شد مخصوصا به خاطر اون سکانس اخرش . ریمیک TLOU واقعا نیازی بهش نیست همین الانم گرافیکش خیلی خوبه نمیدونم بازی ای که ریمستر شده برا چی باید دوباره ریمیک شه . به جای اینکه اپدیت ps5 پرافتخار ترین بازیشون TLOU2 رو بدن دارن اینکارو میکنن ، سونی کلا سیاستای جدیدش به دل نمیشینه . از اونور میاد یه سری ای پی الکی مثل godfall و returnal و deathloop رو که اونقدی امیدی بهشون نیست رو انحصاری میکنه از اینورم به جای نسخه های بعدی بازی های خوبش مثل days gone و uncharted گیر داده بازی ای رو که یه بار ریمستر شده دوباره ریمیک کنه

    49
    55
    • leftovers گفت:

      همین لست دو با جوایزش تمام نظرتتو باطل میکنه..چیو سیاست نداره؟شما نشستی پشت گوشی داری یه کمپانی مطرح نظر میدی؟

      22
      54
      • Amir گفت:

        مشکل اینه که متوجه نمیشی player base رو با یه TLOU 2 نمیشه نگه داشت که البته اون بازی جزو سیاستای خوب سونی بود ولی الان سیاستاش اشتباهه همه هم فهمیدن از منتشر کردن تمام انحصاریاش برای pc بگیر تا انحصاری کردن بازیای ضعیف مثل godfall تا ۷۰ دلاری کردن تمام بازیاش و بستن استدیو های با استعدادش و ریمیک ساختن به جای دنباله سازی . بعدم هر کس دلش بخواد میتونه در مورد هر چی خواست نظر بده شما صبر کن هر وقت صاحب کمپانی شدی از پشت مک بوک نظر بده

        43
        16
  • لست یک همین ورژن ps4ش قشنگ تا نسل بعدی قابل بازیه
    بشینن گاد او وارای یونان رو ریمسترد کنن

    58
    8
  • Kℭ₦Å گفت:

    ریمیک شدن لست یک واقعا دیدنیه فکر کن با جزییات و فیزیک و گرافیک و گیمپلی ای مثل لست دو رو به رو بشی از این ور هم دی ال سی و آنلاین لست دو هم توی راهه In Love بلاخره لست یک جز پر افتخار ترین بازی های تاریخه و یک بازی معمولی نیست هرکی هم ریمیک شدن لست یک رو اسم شیردوشی روش میزاره میتونه نخره و بازی نکنه و بره شماره بعدی کالاف و بتل رو بخره و صاحب یک ساعت کمپین و بخش آنلاین بی ارزش و تکراری بشه Kiss

    83
    60
  • hamid619 گفت:

    کاربرای سایت همسایه خیلی منطقی تر هستند به نظر من لست ۱ نیاز به ریمیک نداره نهایت یک ریمستر با رهگیری پرتو و تکسچر فورکی و فریم ریت بالا ولی ریمیک بازی که کلی جایزه گرفته و کیفیت بالایی هم روی پلی ۳ هم ریمیستر پلی ۴ داره اصلا منطقی نیست ولی وقتی سونی فن باشی دیگه منطق تنها چیزی که اهمیت داده نمیشه

    107
    61
  • Amir_69 گفت:

    الحق والانصاف که سونی برترین کمپانی جهان هست وخواهد بود.
    و صبر نداریم واسه دیزگان۲٫ و یکبار دیگه با لست ۱ دیدار کنیم In Love

    34
    60
    • Wild Rage گفت:

      تا وقتی ادم هایی مثل شما میان و به به و چه چه میکنن واسه ریمیک یه بازی که تازه ۸ ساله اومده و یه ریمستر نسل هشتمی داره و گرافیکش هنوزم عالیه و معلومه هرمون هولست و جیم رایان نمیزارن ناتی داگ بره سراغ ای پی جدید.
      اخه چرا از بین این همه استودیو این دو تا باید بیان به ناتی داگ که برگ برنده سونی هست گیر بدن؟؟
      حتما این دو تا میان بعدا میگن به جای گاد اف وار ۶ (گاد اف وار بعد رگناروک) سانتامونیکا باید بره گاد اف وار ۳ رو ریمیک کنه (بازی ای که همین الانم ریمستر نسل هشتمی داره و گرافیکش خوبه)
      معلوم نیست دو تا پیر مرد دارن چی کار میکنن. از بستن فروشگاه های پی اس ۳ و پی اس ویتا و پی اس پی و مسخره کردن بازی های قدیمی تا این عمل های جدیدشون.

      33
      14
      • تا وقتی آدم هایی مثل شما برای بازی های کارتونی و متای زرد به به چه چه میکنید اسپنسر به خودش زحمت نمیده بازی AAA بسازه

        10
        17
        • Wild Rage گفت:

          مرد حسابی چه ربطی به حرف من داره؟؟؟
          بیشتر فرست پارتی های مایکروسافت دارن AAA میسازن.
          من یه بیچاره نیستم که خودمو درگیر فن بوی بازی های دو طرف بکنم.
          شما کنسول گیمرا خودتونو تیکه تیکه هم بکنید اخر سر بازیاتون رو پی سی میاد. ما پی سی گیمرا هم که اسنایپر هستیم. اسنایپر ها تا ساعت ها میتونن سر جاشون بشینن و کمین کنن برای هدفشون.
          ما پی سی گیمرا میتونیم سال ها کمین کنیم. البته نیازی نیست چون استیم داره هر روز کلی بازی انحصاری ویندوز میاره که حالا نمیرم تو بحثش.
          خلاصه حرفم اینه که لقباتونو به ما ندین. من به هر حال از هر دو کمپانی سودم رو میبرم. خدا رو شکر این قدر توان مالی مونده از ارث خانوادگی که راحت بتونم دو کنسول رو کنار پیسیم بگیرم اگه لازم شد. این شما فن بوی ها هستید که هر روز دعا میکنین شرکت حریف شرکت مورد علاقتون (که خیار هم رایگان نمیده دستتون) پیشرفت نکنه که یه وقت شما ها از چیزی محروم شید.
          بار دیگر هم تایید میکنم ما پی سی گیمر ها مثل شما نیستیم. ما حسرت چیزی رو نمیخوریم که به هر حال قراره تجربه کنیم
          والا من کلی بازی کارتونی از جمله لجند اف زلدا و بردرلندز بازی کردم. میارزن به خیلی از بازی های این صنعت همون بازی های کارتونی.
          قربانتان اگه تا اینجا رو خوندید. و شب بخیر برای امشب

          17
          12
  • من واقغا نمیدونم چرا ؟ لست خود ریمسترش این همه خوب بود چرا ریمیک ؟ دیزگان پتانسیل نسخه دوم رو داره ولی حیف شد Big Frown

    26
    6
  • farshadx گفت:

    The Last of Us 2013
    The Last of Us Remastered 2014
    The Last of Us Remake 2021?!
    یعنی نسخه ۲۰۱۴ اینقدر بدرد نخوره؟!
    یا سونی میخواد برای یه نسخه بازی که ریسک خیلی کمتری نسبت به ip جدید داره سرمایه گذاری کنه؟!
    این همه بازیهای ps1 و ۲و ۳ ریمیک نمیکنه اد گیر داده به بازی که ۱ بار ریمستر شده؟!
    جالبه خیلی ها قبول دارن بازی های سونی بیش از حد سینمایی شده
    اگر این حرف رو ما زده بودیم میشدیم دشمن خدا و پیرو پیغمبر

    19
    18
  • اگه رو عناوین جدید کار کنن جذاب تره ولی من خودم دوست دارم بازی های محبوبم رو با گرافیک بروز بازی کنم همین لست رو اگه گرافیکش نسل ۹ امی بشه و گیمپلیش نسخه ارتقا یافته لست ۲ بشه محشر میشه (جاخالی دادن و گان پلی) نسخه های آنچارتدم مخصوصا نسخه ۲ ریمیک بشه که با اختلاف زیاد بهترین آنچارتد بود یا گاد آف وار ۱ ریمیک بشه همشون جذاب و فوق العادست
    ولی به هرحال سونی باید میدون بده به بند استدیو و بقیه استدیو ها برای ساخت ادامه بازی ها مثل دیزگان ۲ چون دیزگان واقعا گیمپلی جذابی داشت و خیلی سرگرم کننده بود اگه مشکلات فنی اولیش نبود متای به مراتب بالاتری میگرفت به هرحال اگه قرار باشه ریمیک بازی های قدیمی تاثیر منفی داشته باشه رو توسعه بازی های جدید بهتره نسازن و رو ادامه همین بازی ها تمرکز کنن مثل آنچارتد جدید لست جدید و آی پی های جدید اگرم همش با هم شد که چه بهتر : ) خرو خرما باهم کی بدش میاد : )

    9
    0
  • @alistar گفت:

    شاید خیلی ها باور نکنند که دیزگان ۲ ساخته خواهد شد ، یک لحظه اگه دقت کنین میبینید که شدنیه ، نسخه اول دیزگان به دلیل باگ ها و یک سری ایرادات نمرات پایینی رو کسب کرد اما بعد از برورسانی های به موقع ، بازی بسیار عالی شد ، حالا فرض کنین سونی دیده نسخه اول بازی به همین دلایلی که گفته شد نمرات پایینی رو گرفته ، حالا میخواد امتحان کنه ببینه وقتی اینارو رفع کنه چه اتفاقی میفته ، به نظرم عرضه بازی رو ی پیسی یکی از اهدافش همین بوده که ببین بازی بدون این مشکلات چجور نمراتی رو میگیره اگر بتونه خوب عمل کنه احتمالا نسخه های جدید بازی ساخته خواهد شد .

    10
    2
  • Nahoo گفت:

    گویا حداقل تریلر سینمایی گاد توی E3 امسال نمایش داده خواهد شد.

    3
    1
  • Nahoo گفت:

    امسال تریلر سینمایی گاد توی E3 نمایش داده خواهد شد.

    3
    0
  • سایت همسایه همینو تیتر زده تمرکز بیشتر پلی استیشن بر عناوین بلاک باستر ، اینجا ولی شروع کرده جو دادن و نارامی امپراتوری پلی استیشن با اون تصویر نماد های پلی استیشن در حال نابودی ‌. داداش من نمیدانم فاز شما چیه که اونم در سالی که پلی استیشن موفقیت های مالی و هنری فراوانی کسب می کند آن را نقطه ضعف می بینید

    17
    26
    • vas گفت:

      دوست عزیز مطمئن باشید آقای کریمی بیشتر به پلی استیشن علاقه داره و بیشتر براش دلسوزی میکنه و زدن این تیتر بی هدف نیست.

      11
      3
    • این مقاله مال جیسون شرایر هستش، و جیسون شرایر این مقاله رو بنابر انتقاد از پلی استیشن نوشته و ما به عنوان مترجم باید حق مقاله رو ادا کنیم و منظور رو برسونیم، بنابراین من نمی تونم منظور شخص نویسنده رو تغییر بدم و برداشت متفاوتی داشته باشه. آقای شرایر با رویکرد منفی مبنی بر دادن آزادی عمل پایین به استودیوهای سونی این مقاله رو نوشته. وبسایت منبع هم مستقیماََ از بلومبرگ هستش کسی که مقاله رو خونده باشه متوجه میشه که منظور چی به چیه. شما هم به جای ایراد گرفتن الکی بهتره به منبع مراجعه کنی. در ضمن نوکیا هم موفقیت های زیادی کسب کرد دلیل نمیشه همیشه موفق باشه یه شرکت و مثل شما تبدیلش کنیم به یک خدا. هر جایی اشتباه میتونه رخ بده و یک سری اشتباهات می تونن شروع سلسله‌ای سقوط برای یک شرکت باشن.
      شما هم به جای این که کامنت نامربوط منتشر کنی بهتره یکم به نحوه فکر کردنت پیرامون این موضوعات رجوع کنی چون سخت در اشتباهی کسی قصد نداره با تیتر یه مقاله یا خبر استودیو یا شرکتی رو خراب کنه توجیه منطقی نداره.

      30
      3
  • عجب
    شاید tlou 1 از نظر من و خیلی از دوستان نیاز به ریمیک نداشته باشه و قدیمی نشده باشه اما همه که ما نمیشن! خیلی‌ از مخاطبان هستن که به گرافیک اهمیت میدن و براشون مهمه (سلیقه‌ها زیاد هستن و تفکر‌ها در حالِ تغییر) خودِ من هنوز درک نکردم چرا بخش آنلاین انقدر طرفدار داره و فکر هم نمیکردم که انقدر رشد کنه اما برعکس عقیده من انجام شد.شاید قبلا نظرسنجی میذاشتن گرافیک رای زیادی نمی‌اورد اما الان اگه بذارن چی؟ سلیقه‌ها رو به تغییر هستش و گرافیک در ذهنِ بازیبازا داره مهم میشه و اهمیت دادن به گرافیک ( در ذهن گیمر‌ها) دقیقا به نظرم داره مثل روندِ همین وسیع شدن بخشِ آنلاین میشه.به نظرم سونی میخواد فن‌بیس لست رو بزرگتر کنه مثلا افرادی که به گرافیک اهمیت زیادی میدن جذب بشن و بعدش برن سراغ نسخه دوم و اگر هم افرادی که قبلا دو نسخه رو تجربه کردن باز هم ریمیک رو بخرن که چه بهتر.بعد اینکه لست بیشتر سر زبون‌ها میوفته و از طرفی پخش سریال رو هم داریم که باز مجموعه رو به افراد بیشتری معرفی میکنه که در نتیجه به بزرگ‌تر شدن فن‌بیس کمک میکنه در آخر با تمام این اقدامات که به بیشتر‌ شدن طرفدار‌ها ختم میشه ، احتمال در توسعه بودن tlou3 به شدت میره بالا و آخر نسل فن‌بیسِ tlou رو داریم که از همیشه بزرگتر شده و tlou3 منتشر میشه که با وجود مجموع طرفدار‌هایی که در چند سال آینده اضافه میشن با طرفدار‌های قدیمی ، tlou3 عملکردِ کم‌نظیری به لحاظ فروش خواهد داشت.به جز این منطقی تو باز‌سازی اساسی tlou نمیبینم.فقط نمیدونم کاتسین‌ها رو میشه در حد tlou2 کرد یا نه.درباره days gone هم به نظرم سونی حتما باید برای نسخه دوم به بند اجازه ساخت بده.
    محمد حسینِ گل ازت یه تحلیل میطلبم پیرامونِ علت ریمیک tlou1.

    5
    5
    • mohsenj74 گفت:

      قطعا پروژه لست ۳ برای پلی استیشن از اهمیت و بودجه بالایی برخورداره و یک بازیی بسیار حیاتی هست که محکوم به موفقیت در همه زمینه ها هست و ناتی داگ کاملا قدرت به رخ کشیدن یک بازی بی نظیر رو داره ناسلامتی ۳ تا بازی پر افتخار تاریخ اول و سومش مال ناتی داگه این شوخی نیست واقعا ، خیلی نابغه و قابل تحسینن … مطمئنا پلی استیشن و مدیرانش برای عرضه بازی و چطور عرضه کردنش و مهمتر از همه بزرگتر کردن طرفداراش در تمام نسل ها چه قدیمی و چه حتی کسایی که تازه به پلی استیشن پیوستن برنامه دارن ، یه برنامه بزرگ ، از این حیث ایمان جان به نکته ایی اشاره کردی که از چشم خیلی ها پنهان بود Yes

      6
      2
  • ee گفت:

    خب چیو میخواین ری⁦⁦Neutral
    بازی تازه هشت سال یا هفت ساله(دقیق یادم نیست)که نسخه ریمستر نسل هشتمیش عرضه شده
    بعد میخوایید برای نسل نهم ریمیک کنینش

    1
    0
  • آرین گفت:

    سلام
    طرفداری همینه، همینه! احسنت! بجای توهین و اینجور چیزها، به نوبه خودش سعی می‌کند روی علایقش بیشتر تمرکز کند و اخبار الدن رینگ و سونی رو خیلی مفصل‌تر و جامع‌تر پوشش دهد و بعضی‌ها رو، مثل این مطلب به یک مقاله تخصصی‌تر هم تبدیل کند. خسته نباشید!
    ممکن است بخاطر مشکلات مالی هم باشد، کرونا تولید رو ضعیف کرده‌است و ما هم کاملا نمی‌دانیم که برنامه‌های دیگر سونی چیست؛ احتمالا می‌خواهند در حوزه‌های دیگر هم کارهایی بکنند، استریم و فضای ابری و مقابله با گیمپس و… که من هوش و سوادم بیشتر قد نمی‌دهد. ولی تمرکز صرف روی بلاک‌باسترها و جلوگیری از ساخت آیپی‌های جدید و عناوین خلاقانه‌تر، حتما اشتباه است ولی شاید دلیلی هم داشته‌باشد. اینطور که بنظر میاد سیاست‌ها کمی تغییر کردند که شاید غلط باشند و شاید درست.

    5
    1
  • Stalin گفت:

    به جای ریمیک کردن یک بازیی که می توان به راحتی در ps5 بازی کرد با داشتن نسخه ps4 بهتر سونی تمرکزش رو بروی بازی جدید بزاره نه ریمستر های سه نسل که در دست رسه Neutral حال کجا شوتر اول شخص داریم یا سبک مخفی کاری اگر سونی واقعا می خواهد بازسازی کنه بیاد دو نسخه قدیمی گاد یا mgs4 بازی که هنوز برای تجربه اش مجبورید یک کنسول قدیمی بخرید چون شاهکار به تمام معنا است فقط گرافیک اش ارتقا پیدا کنه گیم پلی عالی است نیازی به ریمیک نداره و همچنان دو نسخه killzone که تا هنوز بهترین شوتر اول شخص پلی استیشن است
    کجایی سونی make believe نه سونی make money Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral

    3
    1
  • Javad گفت:

    سونی تیم مدیریتی قوی داره که تونسته تا اینجا پیش بیاد ولی خوب بعضی از تصمیماتشون غافل گیرانه بوده نمونه لغو قسمت دوم days gone و آزادی عمل کمتر یه بقیه برای تولید بازی های جدید البته شاید بخاطر مدیریت منابع مالیش می خواد فعلا تصمیمات محتاطانه تری بگیری وگر نه یکی از دلایل موفقیت سونی در نسل قبل همین حمایتش و ریسک پذیریش در تولید بازی های جدید بود که در عمل هم موفق بود.باید منتظر موند دید چی پیش یاد.

    0
    0
  • CARNAGE گفت:

    الان دارین از سونی ایراد میگیرید که چرا به کیفیت انحصاریاش اهمیت زیادی میده، یا چرا فقط به تیم های درست و حسابی کاراشو میسپاره؟؟؟؟؟؟ این ایراد نیست(دیدگاه مریض شماست) این برتریه، میتونی نتیجه این رفتارُ تو کیفیت انحصاریاش ببینی
    “چنین روندی باعث می‌شود که بازی‌بازان در نهایت گزینه‌های زیادی را پیش روی خود نداشته باشند و همچنین نشود از تمامی سلایق پشتیبانی کرد.” این جمله که فاجعه بود، سونی تمام سلایقو پشتیبانی نمیکنه؟ بد نیست یه نگاهی به لیست انحصاریای نسل هتشتم بندازی!!!!!!
    اتفاقا اینکه مایکروسافت به هر کی از راه میرسه میذاره براش بازی بزنه کار درستی نیست فقط کمیت بالا میبره و بین تمامی انحصاریا تنها گرز، فورزا و هیلو خیلی خوب هستن بقیه متوسطن!!!

    4
    8
    • این مقاله نوشته جیسن شرایر از وبسایت بلومبرگ هستش، مبنی بر عدم انعطاف سونی پیرامون استودیوهای جدید و سخت گرفتن به آن ها. این که استودیوهای جدید مجال رشد و شکوفا شدن نداشته باشند سیاست درستی نیست. مگر ناتی داگ از اول ناتی داگ بود؟ در بلند مدت چنین حرکتی باعث میشه که شاهد عناوین مشابه باشیم، چون همه تیم ها در هسته مرکزی یک نوع اثر تولید می کنند، مثلا ناتی داگ اکثراََ سینماتیک‌ساز است، اما یک تیم جدید می تونه طعم خاص خودش رو به لاین آپ سونی اضافه کنه در آینده. این حرکت سونی آینده گرایانه نیست. در هر صورت این مقاله ترجمه ای از بلومبرگ و جیسون شرایر هستش.

      8
      2
      • CARNAGE گفت:

        قطعا همه کاربرای گیمفا میدونن تو حالت پیش فرض این خبرهای کوتاه تنها ترجمه هستن! من حتی ندیدم نویسنده این خبر چه کسی هست چون میدونم ترجمه هست
        من با این دیدگاهی که بیان شده و خیلی ها موافقن و خیلی ها مخالف مشکل دارم، مگه ما مایکل مامباور و تیمی که جمع کرد رو میشناسیم که حالا سونی رو به خاطر کار ندادن به اونا قضاوت میکنیم؟ همین ناتی داگ هم موفقیت الانشو مدیونه سونی هست پس سونی بلده استودیو های کوچیک با ظرفیت بالا رو شناسایی کنه، این دیدگاه که چون سونی همکاری با فلان تیم و فلان استودیو رو قبول نکرده پس نمیخواد بها بده یا داره بیش از حد سخت گیری میکنه درست نیست، ما از کجا میدونیم؟ شاید واقعا اون تیم ها به درد نمیخوردن! به عنوان یه خبرنگار باید خوب بدونید بعضی مسائل مثل این موضوع الکی رسانه ای نمیشن!

        1
        0
        • مطمئناََ شخصی مثل شرایر که مقالات کم اما بدرد بخوری مینویسه به این موضوع آگاه هستش که حرف های یک نفر مدرک نیستند اما زمانی که سازندگان دیزگان شرایط خاص براشون پیش میاد، مامباور از طرفی دیگر تحت شرایطی دیگر قرار میگیره. ژاپن استودیو بازسازی مجدد میشه و خیلی از استعداد ها از استودیوها خارج میشن و افراد قدیمی مثل دیوید جفی هم اعتراض می کنن. معلوم میشه خبرهایی هستش یک نفر تیم بدرد نخوری داره دو نفر میشه گفت دروغ میگن ولی وقتی ساختار سازمان سونی داره تحت تغییر و مورد اعتراض قرار میگیره مشخصه اتفاق جالبی در حال رخ دادن نیست. و اگر همیشه مبنا را بر آن بگیریم که همه دروغ می گن، بنابراین هیچ وقت نباید به چیزی اعتراض کنیم.

          4
          1
  • Rich Man گفت:

    ای بابا . حالا یه شاهکار دادی بیرون ۷ سال پیش هی ازش شیر بدوش مزه اش بپره .
    به نظرم ساخت دنباله ی DAYS GONE می تونست خیلی پتانسیل بیشتری داشته باشه .

    4
    0
  • لعنتی
    خییییلی منتظر اعلام ساخت دیزگان ۲ بودم
    من در مورد زمان عرضه اش نمیتونم نظر بدم چون اون موقع تهیه اش نکردم
    اما وقتی بازیش کردم اینقدر خوشم اومد که کل مپ رو ۱۰۰ درصد کردم
    دیزگان واسه من با اختلاف بهترین و خاص ترین بازی زامبی محور تاریخه

    2
    0