نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا
نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا
نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا
نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا

آنالیز: نگاهی به Xbox Game Pass؛ برگ برنده‌ی مایکروسافت؟

مصطفی زاهدی
۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا

نگاهی به Xbox Game Pass

مدت‌ها پیش جمله‌ای خواندم با این مضمون: از همه می‌توان سبقت گرفت، به جز کسی که به راه خود می‌رود. شاید بتوان سیاست‌های گیمینگ نینتندو را در جمله‌ی بالا خلاصه کرد. در زمانی که دو غول صنعت گیم یعنی سونی و مایکروسافت به طور تنگاتنگ در حال رقابت با یک‌دیگر هستند، نینتندو فارغ از هیاهو‌ی موجود کار خود را می‌کند و به موفقیت‌های عظیمی دست می‌یابد.
شاید با خود بگویید چرا مقاله‌ی مرتبط با گیم پس مایکروسافت را با صحبت از نینتندو شروع کردم. جواب این است که مایکروسافت به نوعی تلاش می‌کند مسیر نینتندو را در پیش بگیرد.

نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا

به نظر شما اشتراک Xbox Game Pass را می‌توان برگ برنده‌ی مایکروسافت در نسل نهم دانست؟

اجازه دهید به نسل هفتم برگردیم. جایی که مایکروسافت با Xbox 360 یکه‌تازی می‌کرد. سری Gears of War در اوج محبوبیت و مقبولیت بود. Halo نام خود را به عنوان یکی از ستون‌ها و Icon‌های تاریخ گیم تثبیت کرده بود. بازی‌های محبوب آن دوران مانند نسخه‌های مختلف Call of Duty و Battlefield بسیار روان بر روی Xbox 360 اجرا می‌شدند و این کنسول در آمریکا به محبوبیتی بی‌نظیر دست یافته بود. مایکروسافت در اوج قله موفقیت بود.
سونی نیز عملکرد خوبی داشت. به لطف آثار انحصاری بزرگی مانند Uncharted, Killzone, Infamous و Gran Turismo عملکرد سونی از لحاظ عناوین انحصاری فوق‌العاده بود. اما متاسفانه در اوایل عرضه PS3 این کنسول با یک‌سری مشکلات فنی دست و پنجه نرم کرد و در ادامه در کشور آمریکا نتوانست به محبوبیت Xbox 360 برسد. البته در نهایت در پایان نسل هشت و به لطف تحول سونی آمار فروش دو کنسول برابر شد و حتی آمارها از پیش افتادن PS3 از لحاظ تعداد فروش حکایت می‌کردند.
نسل هشتم اما ورق کاملا برگشت. سونی این بار برنامه‌ای بلندمدت و همه‌جانبه برای PS4 در اختیار داشت. عرضه عناوین انحصاری متعدد AAA در کنار طراحی‌ بسیار بهتر کنترلر PS4 و ساپورت قدرتمند سونی باعث شد نسل هشتم سونی به راحتی از مایکروسافت جلو بزند. در نسل هشتم نه تنها مایکروسافت نتوانست IP‌های انحصاری درخور خلق کند، بلکه نسخه‌های جدید انحصاری‌‌های قدرتمند این کمپانی نیز ضعیف‌تر از انتظارات عمل کردند. نتیجه این بود که اقبال عمومی به سمت PS4 تغییر یافت و فاصله‌ی دو کنسول سونی و مایکروسافت از لحاظ فروش و محبوبیت بسیار بزرگ شد.
این‌جا بود که مایکروسافت تصمیم بزرگی گرفت. به جای این‌که آن‌ها تلاش کنند در نسل نهم رقابت با سونی را به مانند نسل هفتم آغاز کنند، تصمیم گرفتند مسیر متفاوتی پیش بگیرند. این تصمیم جذب حداکثری کژوال گیمر‌ها از یک سمت و به صرفه کردن تجربه‌ی گیمینگ از سمت دیگر بود. و این‌طور بود که شاهد خلق Xbox Game Pass بودیم. یک تیر و چند نشان!

نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا

Xbox Series S و برادر بزرگ‌ترش Xbox Series X

قبل از آن‌که به سراغ نکات عمیق‌تر بروم بهتر است توضیحاتی کلی در مورد Xbox Game Pass بدهم. Xbox Game Pass در تاریخ اول June سال ۲۰۱۷ آغاز به کار کرد. هدف از همان اول مشخص بود. کاربران با پرداخت اشتراک ماهیانه ۱۰ دلاری، به طیف مختلفی از آثار جدید و قدیمی دست یافته و می‌توانستند بدون صرف هزینه اضافه، این آثار را دانلود کرده و تجربه کنند. دقیقا مانند اکثر اشتراک‌های ماهیانه رسانه‌ای. از همان اولین روزهای معرفی و آغاز به کار، مخاطبان بسیاری Xbox Game Pass را فرصتی جذاب برای تجربه عناوین مختلف یافتند. از آثار Indie مختلف گرفته تا برخی از برترین و بزرگ‌ترین عناوین انحصاری مایکروسافت.
همان‌طور که کمی قبل گفتم، سیاست جدید مایکروسافت که پس از به روی کار آمدن فیل اسپنسر به نوعی به سیاست اصلی آن‌ها نیز تبدیل شد جذب حداکثری مخاطبان کژوال بود. افرادی که آن‌چنان دنیای گیم را به شدت دنبال نمی‌کنند و سالیانه به دنبال تجربه‌ی عناوینی مشخص بوده و میلی به پرداخت هزینه‌های هنگفت برای تجربه بازی‌های مختلف ندارند. برای این افراد حداقل بر روی کاغذ Xbox Game Pass یک فرصت طلایی به شمار می‌آید. با پرداخت مبلغی ناچیز نه تنها آن‌ها به آرشیوی بزرگ از آثار مختلف دست می‌یابند بلکه دیگر نیازی به پرداخت هزینه اضافی نیز ندارند. و از آن‌جایی که این آرشیو بزرگ آثار مختلف در سبک‌های مختلف را در دل خود جای داده مخاطبان مختلف با علایق مختلف همواره گزینه‌های مختلفی را برای تجربه در اختیار دارند.
خلق Xbox Game Pass اولین قدم جهت ارائه تجربه‌ی گیمینگ ارزان، به صرفه و همه جانبه بود. چیزی که هدف اصلی مایکروسافت به شمار می‌آید. دلیل این که تمام آثار انحصاری Xbox اکنون برای PC نیز عرضه می‌شوند نیز همین است. مایکروسافت دیگر به دنبال رقابت مستقیم با سونی نیست. بهتر است بگویم دیگر نیازی به این کار ندارد. مایکروسافت از لحاظ منابع مالی بسیار دست بازتری نسبت به سونی دارد و این مسئله را در یک سال اخیر پس از خرید چند میلیارد دلاری بتسدا مشاهده کردیم. منابع مالی گسترده مایکروسافت به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا در ابعاد وسیع سرمایه‌گذاری کنند و به برگشت سرمایه در کوتاه مدت نیز نیازی نداشته باشند. همین امسال بود که مایکروسافت درآمدزاترین ماه تجاری گیمینگ خود را تجربه کرد و این تازه آغاز کار است. بله می‌توان مطمئن بود که مایکروسافت از لحاظ کیفیت و تنوع آثار انحصاری بسیار بعید است بتواند حتی به سونی نزدیک شود، اما نکته این‌جاست نه نیازی دارد و نه می‌خواهد به آن سمت برود. البته بدیهی است خرید چند استودیو مختلف در چند سال اخیر نشان دهنده‌ی این است که مایکروسافت می‌خواهد از لحاظ تنوع آثار انحصاری نیز خودی نشان داده و از وضعیت منفعل فعلی خارج شود. اما از آ‌ن‌جایی که آثار مایکروسافت برای PC نیز منتشر می‌شوند نمی‌توان آن‌ها را انحصاری کامل دانست. با این وجود نباید فراموش کرد جامعه‌ی گیمینگ PC نیز بخشی از خانواده مایکروسافت به شمار می‌آیند و عرضه Game Pass مخصوص PC نیز همین مسئله را نشان می‌دهد.

در چند ماه اخیر شاهد این بودیم که مایکروسافت تمام تلاش خود را به کار بسته تا Game Pass خود را به بهترین شکل ممکن تقویت سازد. عناوین مختلفی مانند The Medium و Outriders از همان روز اول بر روی Game Pass قابل تجربه هستند که نکته‌ای فوق‌العاده به شمار می‌رود و بار دیگر جنبه به صرفه بودن Game Pass را به رخ می‌کشد. عملکرد بسیار مطلوب کنسول‌های نسل نهم نیز باعث شده تا اکنون تعداد کاربران Xbox Game Pass به بیش از ۱۸ میلیون نفر برسد و می‌توان مطمئن بود این عدد تا پایان سال جاری از مرز ۲۰ میلیون نفر نیز عبور خواهد کرد.

نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا

فیل اسپنسر را می‌توان یکی از ارکان اصلی تغییر سیاست‌های مایکروسافت دانست

مکملی فوق‌العاده به اسم Xbox Series S

یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین تصمیمات مایکروسافت تولید نسخه ضعیف‌تر و به صرفه‌تر کنسول نسل نهم خود به نام Xbox Series S بود. این کنسول ۴ ترافلاپسی کاملا دیجیتال بوده و به دلیل حافظه کم و قدرت سخت‌افزاری کم‌تر با قیمت فوق‌العاده ۳۰۰ دلاری به فروش می‌رسد. دیجیتال بودن این کنسول باعث شده بسیاری از افرادی که به دنبال تجربه گیمینگ با حداقل هزینه هستند بتوانند با تهیه این کنسول و در ادامه تهیه Xbox Game Pass با کم‌ترین هزینه ممکن به تجربه آثار مختلف بپردازند. با وجود این‌که Xbox Series S به مراتب از برادر بزرگ‌تر خود Series X ضعیف‌تر است اما همچنان آثار جدید را بر روی ۶۰ فریم ثابت اجرا می‌کند که بسیار تحسین‌آمیز است.
در واقع ترکیب کنسول Xbox Series S با Xbox Game Pass را می‌توان ارزان‌ترین روش برای تجربه آثار مختلف در نسل نهم دانست.

در پایان باید بگویم به لطف FPS Boost و هم‌چنین امکان تجربه آثار قدیمی بر روی کنسول‌های جدید، Xbox Game Pass در واقع می‌تواند سه نسل گیمینگ را در اختیار مخاطبان قرار دهد. اگر FPS Boost مایکروسافت بتواند آثار بیشتری را تحت پوشش قرار دهد آن وقت حتی آثار قدیمی نیز بسیار روان و لذت‌بخش اجرا می‌شوند.
به طور خلاصه باید بگویم استراتژی و سیاست نسل نهم مایکروسافت کاملا با سیاست این شرکت در نسل هفتم تفاوت دارد. مایکروسافت تصمیم گرفته به راه خود برود و مخاطبان کژوال بیشتری را با خود همراه سازد و به جای درآمد کوتاه مدت به درآمدزایی بلند مدت چشم دوخته است. نسل نهم قطعا نسل جذابی خواهد بود …

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا
نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا
نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا
نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا
نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Ozhan گفت:

    خدایی فیل اسپنسر شاید ادم شیادی باشه ولی حداقل داره تلاش میکنه برا برند اکس باکس
    ولی ازینور جیم رایان داره دونه دونه زحمتای پلی استیشن رو بر فنا میده
    شاون لیدن میدونست که سونی نمیتونه رو سرویس ابری یا چیزی مشابه گیم پس هزینه کنه واس همین روش سنتی خودش رو ادامه داد و با ساختن بازی های شاهکار کاری کرد که ps4 ۱۲۰ میلیون نسخه بفروشه
    رکوردی که فقط شاید نیتندو سوییچ بتونه بزنتش
    امیدوارم سرنوشت پلی استیشن به فروپاشی نره که قطعا تا وقتی امثال شوهی یوشیدا هستن نمیره
    اگه یوشیدا روهم بخوان بازنشسته کننش دیگه واقعا افسردگی میگیرم :cigarette:

    • Reason گفت:

      جیم رایان تا الان چه اقدامی کرده که زحمات پلی استیشن رو زیر سوال برده؟ (صرفا سواله ها میخوام صحبت کنیم در موردش، رد نمیکنم حرفت رو)

      • Ozhan گفت:

        پلی استیشن هیچوقت نمیومده گاد(نماد پلی استیشن) رو با یه لوگو معرفی کنه
        اینکار توهینی بود به منی که بخاطر گاد عاشق پلی استیشن شدم
        مث کاری که اسپنسر میکنه دقیقا جیم رایان هم همون سیاست ها رو داره پیش میگیره

        • اوژان میدونی ساختن یه دمو و نمایش برای یه بازی مثل گاد ماه ها وقت میبره ؟ ترجیح نمیدی همون وقتو بزارن روی خود گیم بجای اینکه دمو و نمایش درست کنند وقت سانتا وقت کمیه در بدترین شرایط باید ۲۰۲۲ گاد جدید رو بدن بیرون تنها نقطه ضعف اون نمایش همون لوگو بود ولی باور کن همین کار به توسعه بهتر و زودتر گاد کمک میکنه ولی همون لوگو کاری کرد که عمو اسپنسر رو مجبور کرد قبل از اتمام کامل خرید بتسدا یک سال قبلش خرید بتسدا رو هول هولکی اعلام کنه

          • Ozhan گفت:

            با ۹۹درصد کامنتت موافقم ولی بهتر نبود اصلا معرفی نمیکرد اینجوری؟
            داش منو تو یه بار تو e3 2016 ترکیدیم از هایپ بخاطر گاد
            گار او وار حرمت داره، جیم رایان نبابد بخاطر مارکتینگ سریع تر ازین بازی سواستفاده کنه
            فقط کافیه مقایسشون کنی باهم معرفی گاد رو(e3 2016 و فیوچر اف گیمینگ)

    • میشه بگید چرا شیاده؟
      اون ps2 بود ۱۲۰ میلیون فروخت(البته ps4 هم فروش فوق العاده ای داشت)
      در ضمن سونی هم احتمالا به سمت سرویس اشتراکی خواهد رفت به احتمال قوی

      • وقت بخیر
        پلی استیشن ۲ حدود ۱۶۰ میلیون واحد در سراسر جهان فروش داشته
        پلی استیشن ۴ هم حدود ۱۱۵ میلیون واحد تا به حال به فروش رفته

      • چون که دقیقا هفت ساله رییس ایکس باکسه و هر سال وعده سال بعد میده نسل نه شروع شد بازم وعده ۲۰۲۲ به بعدو میده کسی که ۹ سال فناشو گول بزنه شیاده و فنی که ۹ سال گول بخوره نابغه ست البته اون نابغه اعتقاد داره توی این ۹ سال اسپنسر داشته گندای دان متریکو جمع میکرده اینم از فوایده نابغه بودنه هر انسان معمولی این درک رو نداره فقط نابغه ها به این درک بالا رسیدن . ps4 آمار چهار ماه پیشش ۱۱۶ میلیون فروخته بود تو این چهار ماهم به ۱۲۰ میلیون قطعا رسیده کنسول ps2 پرفروش ترین کنسول تاریخه و ۱۵۸ میلیون نسخه فروخته

      • Emmat گفت:

        چرا باید سونی از رینگ که بهترین هست بره به سمت رینگی که هیچی چیز خاصیتی نداره ، سونی یاید خودش رو با زمان حال تطبیق بده ولی با اصالت باشه مثلا انحصاری های درجه ای ۳ و ۲ اش رو PC منتشر کنه البته با زمان بندی خاص ولی نباید دست به نماد هاش بزنه مثلا به هیچ عنوان نباید عناوینی مثل گاد اف وار ، مارول اسپایدرمن ، د لست اف اس ۲ رو PC منتشر کنه که مال نسل ۸ هستند و همین طور مال نسل های قبل رو.
        مثلا مارول اسپایدرمن جزو نماد های اصلی PS هست و می تونه ماریو ای سونی باشه چی کم داره : محبوبیت ، داستان ، شخصیت های مکمل ، دشمنان و سابقه.
        همه چیز داره سونی می تونه به عنوان برگ برنده اش استفاده کنه و نکته که قبلا هم گفتم مایکروسافت به یه نماد کمیکی نیاز داره تا جمعیت کمیک فن ها رو به سمت خودش جذب کنه که البته جمعیت کمیک فن ها روز به روز زیادتر می شه ولی نکته اصلی این که مایکروسافت اگر این نماد رو سریع ‌انتخاب نکنه تاثیرش رو نسل ۱۰ و ۱۱ می بینه و دوباره عقب می یفته‌.

    • تا جایی که من این دو تا رو دیدم، هر دوشون بچه های خوبین. این نسل اتفاقا بیشترین امید رو به کنسول پلی استیشن دارم تا بقیه.
      البته این بدبینی به رایان رو درک میکنم کاملا. خودمم از بعضی حرفاش و کاراش خوشم نیومد. ولی با این اتفاقاتی که توی این صنعت داره میفته به نظرم تغییر از لیدن به رایان لازم بود واقعا(که البته تصمیم کاملا بیزنسیه و احتمالا حداقل یه سری از طرفدارا خوششون نمیاد)

    • Witcher گفت:

      یه پک هم بده من بکشم نسخم دادا :-((

      بگذریم عمو جیمی رو هم دست کم نگیرین با احتمالات زندگی نکنین :yes: کم کسی نیست عمو

      ولی یه سوالی هست !! که خیلی مهمه این روش سنتی تا چه زمانی جوابگو خواهد بود حتی اگر مدیر قبلی میشد آیا با تغییر روز افزون این صنعت همچنان موثر خواهد بود !!! من مطمئنم اینا صدبار نشستن اینارو از خودشون پرسیدن میدونی که هیچ چیز همیشگی نیست !! بالاخره باید برای تغییر اماده شد

    • Black Knight گفت:

      اسپنسر شیاده !!!
      اونقدر این جملت سم بود معدم رو دارم با اسید شستشو میدم تا هضم بشه

      • رسما سمی ترین کاربر سایتی . خودت فن بوی ترین کاربر سایتی بدترین ترولای بی محتوا و غیرمنطقی میکنی به مایکروفنا حمله و توهین میکنی به سونی فنا هم توهبن میکنی هر کی مخالف افکار مسخره ت فکر کنه فن بوی خطابش میکنی در حالی خودت تمام کامنتات در حال توهین و ترول هستی به نظرم بهتره مدیریت گیمفا تو که اومدی که کلا به همه ی اعضای سایت چه مایکرو فن چه سونی فن توهین کنی بهتره همین الان بن ات کنند

        • Black Knight گفت:

          من ترول میکنم !
          خودتو تو آینه دیدی ؟
          چون مثل شما ترول نمیکنم ترول هستم !
          یعنی حق تر از این نشنیده بودم :rotfl:
          خدا شفات بده 😀
          توهین که کار توعه هربار به بقیه توهین میکنی ادب هم که نداری سایت هم برای تو نیست که تعیین تکلیف میکنی کی توش باشه کی نباشه
          دیگه ارزش بحث کردنم نداری وقتی دست بچه گوشی میدن همین میشه دیگه

  • سیاست جمع آوری حداکثری کاربران به سرویس گیم پس باعث بوجود اومدن کنسول فاجعه سریز اس کنسول باتل نک نسل نه شده که صدای همه بازیسازهای مطرح رو در آورده

  • اقا قراره یه سری بازی که برای نسل بعد میخاد بیاد انتخاب کردم کدومش رو گیم پس میاد

    Kena: Bridge of Spirits
    GhostWire: Tokyo
    Spider-Man: Miles Morale
    Deathloop
    Demon’s Souls
    Destruction AllStars
    God of War: Ragnarok
    Gran Turismo 7
    Ratchet and Clank: Rift Apart
    Returnal
    Final Fantasy XVI
    Sackboy: A Big Adventure
    Horizon Forbidden West
    sifu
    oddworld soulstorm

  • Mohammadreza7 گفت:

    میلیاردها دلار هزینه برای کژوال گیمرها؟!
    چه مقاله مسخره ای…
    کژوال گیمرا rpg میزنن یا اکشن ادونچرای خطی سینماتیک؟!

    • واقعا مطلب جالبی نبود وقتی یه سونی فن درباره گیم پس مقاله بنویسه همین میشه

      • آهان چون مطلب موافق با نظر شما نبوده پس سونی فن نوشته؟!!
        هرکسی که توی گیم سرش به تنش بیارزه سونی فنه بخوای بدونی
        کیه که فن گاد او وار و لست و آنچارتد و بلاد بورن و هورایزن و دیمن سولز و هزارتا آی پی فوق شاهکار دیگه نباشه بعد اسم خودشو بذاره گیمر؟!!

    • Devil گفت:

      برای کنسول سری اس باید به دیدگاه کلی همه پلیرها نگاه کنید خیلیها مثل من کم حجم بودن و سبکی کنسول برای جا به جای مهمه چون تنها بازیهای که با کنسول پلی میدم فوتبال و کمبته هر نسلم فقط ورژنهای مختلف این دوتا بازی رو داشتم از اونجایی که میبرمش دورهمی برا بازی حجم و وزن برام مهمه شاید باورتون نشه ولی بالای شصت درصد از پلیرها فقط برای این نوع بازیها کنسول میخرن و اصلا به انحصاری توجه نمیکنن به عبارتی جمعیت بیشتر گیمرها کژوال پلیرن پس بهترین گزینه من و خیلیا حتی صرفه نظر از قیمت برا این نسل سری اس میشه .البته من تا سیستممو ارتقا ندم به کنسول فکرم نمیکنم آخرش اینه کیسمو میگیرم زیر بغل میبرم دورهمی 🙁

    • معلوم شد کی به بقیه دیس و به خودش لایک میده :rotfl:

  • اگر گیم پس برگه برنده بود نسل ۸ فروشش به از کنسول سوئیچ عقب نمی افتاد
    اگر ۴کی واقعی برگ برنده بود نسل ۸ فروشش به از کنسول سوئیچ عقب نمی افتاد
    اگر قدرت کنسول برگ برنده بود نسل ۸ فروشش به از کنسول سوئیچ عقب نمی افتاد
    مردم فقط و فقط برای انحصاری کنسول میخرن نه این سرویس ها ( مردم ایران رو کاری ندارم )
    نسل بعد به لطف خرید بتسدا فروش ماکرو کمی بالاتر میره ولی ۱۲۰ میلیون پلیر پلی استیشن که ۲۵ سال یا حداقل ۸ سال با پلی استیشن و انحصاری های شاهکارش در نسل ۸ خاطره دارن کنسول سونی رو ول نمیکنن برن سمت ماکروسافتی که برای بازی مجانی فورتنایت نیاز به گلد داره ( ببینید چقدر کژوال گیمر سر همین قضیه سمت ایکس باکس نرفته م نمیره )
    از فروش حداقل دو برابری پلی ۵ نسبت به ایکس باکس در نسل ۹ هم مشخصه برنده نسل بعد کیه
    حالا شما با چهل تا اکانت اینجا خودتون رو جر بدید که نه ایکس باکس خوبه شاهکاره یا بعضی از نویسنده های فن بوی نظرات ضد ایکس باکس رو تائید نکنن حقیقت عوض نمیشه

  • obZen گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود آقای زاهدی :yes:
    کاملا معلوم هستش که پلتفرم اصلی مایکروسافت گیم پس هستش و خیلی خوب داره روش سرمایه گذاری میکنه
    ولی باز هم باید در کنار این سرویس بازی های فرست پارتی رو هم خیلی قوی تر و بیشتر از نسل ۸ بکنه تا همین سرویس ارزشش بالاتر بره

  • طراحی‌ بسیار بهتر کنترلر PS4: اینو دیگه خوده فناشم قبول دارن طراحی دسته ایکس باکس بهتره اگرم نباشه فاصلش خیلی کمه و سلیقه ایه
    مایکروسافت از لحاظ کیفیت و تنوع آثار انحصاری بسیار بعید است بتواند حتی به سونی نزدیک شود: همین این حرف هارو میگید نشانه ی مسیر درست ایکس باکس و فیشاری شدن شماست ۲۳ عدد استودیو صاحب نام و از بهترین های صنعت گیم

  • مهدیار گفت:

    مقاله خیلی جم و جور خوبی بود ، ممنون 🙂

  • Nathan Drak گفت:

    میتونه در بلند مدت مفید باشه

  • General گفت:

    “می‌توان مطمئن بود که مایکروسافت از لحاظ کیفیت و تنوع آثار انحصاری بسیار بعید است بتواند حتی به سونی نزدیک شود” :rotfl:
    الکی مثلا من نمیدونم مایکرو بتسدا رو خریده و هرچی rpg و شوتر تاپ هست انحصاری شده و از اونطرف هلبلید ۲ و Perfect dark و… :rotfl: فکر کنم تو یه حلقه زمانی سال ۲۰۱۳ گیر کردی فکر کردی مایکرو هنوز استودیوهاش همونه که بوده خدا نجاتت بده :rotfl:

  • برگ برنده مایکروسافت که قطعا هست.
    قبل شروع این نسل خیلی دوست داشتم بدونم مایکروسافت دقیقا چیکار می خواد بکنه. سونی و نینتندو سالها طول کشید که استودیو هاشون به اینجا برسن ولی مایکروسافت حتی میشه گفت تضعیف هم شد تو نسل هشتم.
    با اومدن بازیای انحصاری ایکس باکس رو پی سی تا حدودی البته میشد حدس زد که مایکروسافت دنبال چیه، ولی خرید بتزدا خیلی بیشتر از انتظارات بود. الان این کاری که مایکروسافت داره میکنه به نوعی شبیه کاریه که نینتندو با wii انجام داد و کلا هم سخت افزار و هم نرم افزارشو جدا کرد. مایکروسافتم یه جورایی به قول خودشون نتفلیکس گیمینگ رو راه انداخته که مسلما تصمیم عاقلانه ای بوده و سرویس محبوبی میشه (البته امیدوارم مدلای قیمتی عجیب غریب براش درست نکنن). اینطوری هم یه بیزنس تقریبا بکر رو راه میندازه که در حال حاضر رقیب خاصی نداره، هم از رقابت مستقیم و شاخ به شاخ با چند تا پلتفرم دیگه تا حدی خودشو خلاص می کنه.
    تنها چیز عجیبی که هنوز برام سواله کنسول ایکس باکسه. مطمئن نیستم با بزرگتر شدن گیم پس همچنان این کنسول صرفه قبل رو داشته باشه همچنان.

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    ایکس باکس میتونه راه خودشو بره و پلی استیشن هم راه خودش ، پلی استیشن ۴ نسل هست فن بیس خودشو داره و بیشتر هم میشه ولی ایکس باکس هر نسل راهی جدید رو امتحان میکنه بعضی اوقات جواب گرفته و بعضی اوقات خیر بایدم قبول کنیم نه دنیا دیگه مثل نسل ۷ میشه و نه گیمر های جدید ، گیمر های جدید بیشتر به دنبال عناوین انلاین میرن و کلا داره به نظرم یه فاصله بزرگ بین گیمر های قدیمی و الد اسکول و گیمر های جدید پیش میاد، فقط امیدوارم پلی استیشن سیاست کلیش عوض نشه چون فن بیس عظیمی که داره به این راحتی ولش نمیکنن و این علاقه بیشتر هم میشه و فعلا که نسل ۹ رو کاملا با اقتدار با عناوینی جذاب و کنسولی بسیار فوق العاده شروع کرده و تمام آمار ها حاکی از برتری پلی استیشن هست
    .
    .
    یک موضوعی هم بسیار مهم هست باید دستاورد پلی استیشن برای ویدیو گیم و همینطور ایکس باکس برای ویدیو گیم رو بررسی کرد در نسل ها و چه تاثیراتی به روی این صنعت و گیمر ها گذاشتن ، باید دید آیا گیم پس در نگاه نهایی دستاورد مثبتی برای ویدیو گیم خواهد داشت یا این وسط فقط سود شرکت ها کم و زیاد میشه ، این نکته مهمی هست که در نهایت به پیشرفت گیمینگ کمک میشه یا فقط سود آوری مهمه و در نگاه آرمانی هم سود آوری هم ارتقای گیمینگ
    .
    .
    من خیلی بی منظور میگم حرفمو اگر کسی بد برداشت کنه مشکل خودشه ولی من ۱۸ ماه ایکس باکس داشتم در اواخر نسل ۸ و دیدن سیاست های ایکس باکس و یه نکته ایی رو خیلی خوب فهمیدم اگر میخواید یک پلی استیشن فن رو عذاب بدید مخصوصا سونی فنی که از ابتدا و یا حداقل نسل ۷ با پلی استیشن همراه بوده ازش پلی استیشن رو بگیرین و بهش ایکس باکس بدین ، به تمام سونی فن ها پیشنهاد میدم هرگز همچین کاری نکنین چون من تجربه کردم و واقعا دِپرس شده بودم ، البته بگم اگر مشکلات مالی نباشه من با تمام پلتفرم ها میتونم حال کنم ولی اگر انتخاب باید بکنم فقط انتخابم پلی استیشن هست چون تجربه گیمینگ با پلی استیشن چیز دیگریست همینجا بگم این حرفام بدون هیچ نیتی هست و فقط حرفی که به نظرم درست بود یا حداقل تجربه شخصیم بود رو گفتم و پلتفرمی نبوده که تا حالا روش بازی نکرده باشم حتی ۱۰ سال تمام pc gamer هم بودم و یادش بخیر ارزونی که تو همون ۱۰سال ۵ بار کیسم رو اپگرید خیلی انقلابی کردم اما اون ایام خوش گذشته رفته و اکثر گیمر ها تو ایران میتونن تک پلتفرمی باشن چون چند پلتفرمی بودن کار اون ۴٪ مرفحین بی درد هست .

    • Black Knight گفت:

      هیچ ربطی نداره سونی هم خودش گفته یه سرویس شبیه به Xbox Game Pass میده و نگران نباش سونی اونقدر سیاست کاربلدانه داره برای انجام که شکست نمیخوره مایکروسافت هم از اونور با سیاستای جدیدش خیلی خوب پیشرفته و داره نسل قبل رو جبران میکنه درسته هر کدوم راه خودشون رو میرن ولی طبیعتا هنوز رقیب هم هستن و اگه اصلا یکی از این دو نباشن واقعا مزه نمیده همین رقابتاست که یه نسل رو جذاب تر میکنه مثل نسل هفت که بهترین نسل ویدئو گیمی بودش این نسل هم صد در صد رقابت خفنی رو خواهیم دید انشالله سونی هم یه سرویس شبیه به Xbox Game Pass میده چون واقعا سرویس به صرفه و عالی ای هستش قبلا ها خودم هیترش بودم ولی واقعا الان که دارم میبینم متوجه میشن که چه قدر سرویس نابی هستش حالا سونی که همینجوری بازی میسازه بیاد یه سرویس مثل Xbox Game Pass بده و بازی هاش رو مثلا بعد از ۱ ۲ سال بیاره رو سرویسش و موندگارشون بکنه و از اونور بازی های مولتی رو با قرار داد بیاره رو سرویسش کاری که با PlayStation Plus کرده و شدیدا مورد استقبال قرار گرفته

  • farshadx گفت:

    “”طراحی‌ بسیار بهتر کنترلر PS4 “”
    هر کسی نظر خودش رو داره اما بهتره لیست ۱۰ تا کنترل برتر IGN رو ببینید

  • Arso گفت:

    بدون شک سیستم گیم پس یکی از بهترین تصمیمات مایکروسافت بود.عالیه :rose: کاملا واضحه که ما در حال حاضر در نسل نوین هستیم و همچین سیستمی واقعا لازم بود.چیزی که معلومه اینه که این سیستم هم به نفع گیمراست هم به نفع بازی ساز ها.بله منم فکر میکنم که شاید به کیفیت بازی ها لطمه بزنه ولی همینطور نمیمونه،چون با وجود گیم پس راه برای بازی سازان تازه کار هموار میشه و خیلی راحتتر وارد این صنعت جذاب میشن،با افزایش و دیده شدن بازیسازان کوچک،رقابت به شدت بالا میره چون دولپر های جدید با ایده های جدید میان تا جای خودشون رو پیدا کنند…در کل از نظر من ایده خوب و موفقی بوده.و ممنون بابت مقاله :rose:

  • farshadx گفت:

    ماکرو هدفش کوژال گیمر نیست وگرنه خرید این همه استودیو برای کوژال گیمرا اصلآ اهمیتی نداره
    هدفش کل صنعت گیم هست
    همین حالا سونی نینتندو مشکلی نداشته باشن گیم پس براشون عرضه میکنه
    تو بحث کلود که حریف درخوری نداره و میتونه خیلی توش پیشرفت کنه
    کل مخاطب های xbox هم واسه خودشن میمونه pc
    هنوز گیم پس pc جا نیوفتاده
    بتونه تو بازار کلود و pc موفق بشه = با کنترل صنعت گیم

    • ...Eternal... گفت:

      با سواد، پلاس رو با گلد مقایسه باید کرد که پلاس بسیار عملکرد عالی ای داره برعکس گلد که هیچ تعریفی نداره از اونور باید پی اس ناو رو با گیمپس مقایسه کنی که عملکرد گیم پس بسیار شگفت انگیزه

      • چرا باید پی اس ناو ۶۰ دلاری رو با گیم پس ۱۸۰ دلاری مقایسه کرد ؟ با کدوم منطق ؟ قیمت گیم پس سه برابر ps now هست حالا چون توی ایران دلال ها از راه غیرقانونی مایکروسافت رو دور میزنند و گیم پس غیرقانونی ارزون قیمت با یک دهم قیمت واقعیش میخرن باید مقایسه اشون کرد ؟ اون گیمر توی امریکا سالی ۱۸۰ دلار برای گیم پس میده سالی ۶۰ دلار برای ps now میده به قیمتای ایران نگاه نکن این موقتیه چند وقت دیگه که مایکرو جروی دور زدن این دلال ها رو گرفت اون موقع دیگه کسی حرف از مقایسه این دو سرویس نمیزنه

        • Black Knight گفت:

          Xbox Game Pass یه عالمه بازی داره که همرو روز عرضه تو خودش داره و برای نسل های قبل هم هستش PlayStation Now با اینکه خیلی بهتر شده ولی هنوز جای کار داره و بازی هایش از نظر تنوع کمتر هستن به نسبت Xbox Game Pass و اینکه روز عرضه نمیان و بعد از چند سال میان که سونی داره PlayStation Now رو هم قوی میکنه و یه سرویس شبیه به Xbox Game Pass در آینده نزدیک میده و نکگران نباش بازی هاش هم افت نمیکنن
          پس طبیعیه PlayStation Now قیمت کمتری به نسبت Xbox Game Pass داشته باشه

  • mamad1166 گفت:

    “”””طراحی‌ بسیار بهتر کنترلر PS4″”””
    خداییش طراحی کنترلر PS4 اصلا و عبدا بهتر از ایکس باکس نبود به هیچ وجه کاملا طراحی کنترلر ایکس باکس سرتر بود همین الان هم جز قضیه هپتیک فیدبک عالی کنترلر PS5 برتری دیگه ای که فاصله ایجاد کنه وجود نداره (البته همین هپتیک فیدبک یک برگ برنده هست)

  • فرید گفت:

    واقعا سرویس خیلی خوبیه
    مقرون به صرفه و در عین حال اگه مایکرو یکم پر و بال بهش بده میتونه پر محتوا تر از قبل هم بشه
    نسل ۹ به نظرم xbox serie s طیف عظیمی از کژوال گیمرارو جذب کنه
    هم اینکه ترکیب ps5 و serie s واقعا جذاب میشه (البته اگ شرایط مالی اجازشو بده)

  • Black Knight گفت:

    Xbox Game Pass در یک کلمه بهترین سرویس اشتراکی ویدئو گیمه امیدوارم سونی هم بالاخره از سرویس شبیه به Xbox Game Passش رونمایی بکنه تا رقابت جذاب تر و خفن تر بشه به امید موفقیت هر دو کنسول من که از خدامه جفتشو بگیرم

    • سونی هیچ وقت بازیهای انحصاری AAA اشو توی روز عرضه یا حتی یه سال بعد روی سرویس نمیزاره اگه طرفدار همچین سرویسی هستی ایکس باکس بهت چشمک میزنه برو بخرش

      • Black Knight گفت:

        پسر خوب تو بیزینس و رقابت هر چیزی ممکنه خود جیم رایان و سونی گفتن قراره یه سرویس شبیه به Xbox Game Pass بدن و وقتی الان دارن محبوبیتش رو میبینن چرا نکنن نگران نباش کیفیت بازی هاشون هم براشون صد در صد مهمه اگه قرار باشه بازی هاش رو بعد از ۱ نسل یا ۳ ۴ سال برای سرویسش بیاره که تا اون موقع هفتا کفن پوسوندن و همه بازی کردن 😐
        و جهت اطلاعت بگم من سونی فنم حالا ادامه بده 😀
        شو خوش

        • اره سونی فنی ولی از جنس سونی فنای ناشی سایت همسایه که هیچی از گیم حالیت نیست

            • از رویای عرضه بازیهای انحصاری سونی توی روز عرضه روی سرویسی شبیه به گیم پس بیا بیرون . سونی با اینکه اندازه مایکرو پول نداره اما هزینه ساخت بازیهاش چندین برابر بازیهای مایکرو هست چه بازیهای انحصاری فرست پارتیش چه بازیهای انحصاری سکندپارتیش برای هر بازیش بیش از صد میلیون دلار هزینه میکنه و توقع داره بازیش فروش بالا داشته باشه تازه بازیهای سونی ۹۵ درصداشون به صورت کامل انحصاری پلی استیشن هستند اما مایکرو روی سه تا پلتفرم ( pc و ایکس باکس و xcloud ) بازیهاشو میده حتی دو نسخه از بازی اوری رو روی سوویچ هم داد الان دیمونز سولز و مایلز مورالزی که فقط روی ps5 هستند نیاز دارند فروش برند تا اینکه بیان روی سرویس بزارنشون . دو تا بازی سکند پارتی سونی و مایکرو توی یه سبک رو مقایسه کنیم تل می وای و دترویت گرافیک و انیمیشن های این دو تا بازی مقایسه کن دترویت حداقل ده برابر تل می وای هزینه ساختش بیشتره . الان هفت ماه از نسل نه گذشته و مایکرو به غیر از مدیوم هیچ انحصاری نداشته حالا هزینه ساخت مدیوم چقدر بوده هفت میلیون دلار . شیوه تجارت دو تا کمپانی با هم فرق میکنه مایکرو تمرکزش روی سرویسه اما سونی تمرکزش روی ساخت بازیهای تک نفره جاه طلبانه . نمیشه هم خرو خواست هم خرما هم مفت خوری خواست هم بازی های جاه طلبانه ایی که هر سال همه جوایز رو درو میکنند شما چه بخوای چه نخوای باید بازی های مولتی پلتفرم رو بخری مثلا الان شما سایبرپانک نخریدی ؟ کولد وار نخریدی ؟ والهالا نخریدی ؟ خب وقتی برای بازیهای مولتی پلتفرم روی هر دو پلتفرم چاره ایی جز خرید نداری خب بازیهای انحصاری سونی که از بهترین های صنعت گیم هستند چرا زورت میاد براشون پول بدی آیا بازیهای انحصاری سونی اندازه بازیهای اکتیویژن و یوبیسافت و بقیه کمپانی ها ارزش نداره ؟ اگرم دنبال بازیهای قدیمی مولتی پلتفرم هستی که جفت سرویس های ps now و گیم پس بازیهای مولتی پلتفرم خوبی را میارند مخصوصا پلی استیشن روی پلاس کلی بازی خوب فری کرده از تام ریدر جدید تا کنترل نسخه نسل بعد تا حتی بازیهای فاینال فانتزی هفت ریمیک و دیزگان و اون لیست بیست بازی منتخب نسل هشت پلاس کالکشن

        • Witcher گفت:

          اون یارو میگفت هم سلولی جوکر بوده این !! الان یاد حرفش افتادم که چه حرف قشنگی زد بنده خدا

        • خب نداره به این دوستمون که توی رویایی گیم پس برای سونی سیر میکنه گفتم که منتظر نباش اگه سرویس با بازیهای دوهزاری میخوای ایکس باکس تورو فرا میخواند سونی چرا باید به ترکیب برنده ش دست بزنه اون مایکرو هست که داره دست و پا میزنه که یه فن بیس برای خودش جمع کنه

          • Eternal Man گفت:

            توی ترول که هیچی از گیم سرت نمیشه اظهار نکنی بهتره، ترکیب برنده؟ مردم برای سه تا انحصاری نمیرن کنسول بخرن که یه عده از شما فن بوی های سونی رو جو برداشته – فروش بیشتر پلی استیشن نتیجه مستقیم برند زدگی هست و هیچ دلیل دیگه ای هم نداره – توی سرویس که حرفی واسه گفتن ندارید، تو سخت افزار که همیشهٔ بازنده اید، برتری قیمت هم که نداره کنسولتون جناب ََسها دار، ولی موفق تره چرا؟ چون فن بیسش یه عده مثه خودتن که تحت هر شرایطی سونی میکنه تو پاچشون ، حالا هی بشین برا خودت دلیل بتراش

            • اینا رو بیا به محسن برند زده بگو . محسن جان چرا این همه نعمت فراوان عمو اسپنسر رو ول کردی اومدی سمت ps5 که عمو جیم رایان تو پاچه ت کنه گول ت بزنه ؟ نون ت کم بود ؟ 😀 آبت کم بود ؟ 😀 چرا اومدی برای دو تا بازی انحصاری درب و داغون اون همه نعمت فراوانو ول کردی ایکس باکس دسته پیشرفته نداشت که داشت بازی لانچ نداشت که داشت صدای سه بعدی نداشت که داشت رابط کاربری جدید نداشت که داشت ssd فوق سریع نداست که داشت کلاس وصل کردن dns و v.p.n نداشت که داشت گیم پس تمام انلاین نداشت که داشت بعد از هشت سال بازی فورتنایتو رایگان نکرد که کرد دیگه چه غمی داشتی محسن جان بیا شفاف سازی کن بگو پشیمونی بیا توبه کن ps5 اتو هم بده رضا ذوقی خودت برو ایکس باکس سریز ایکس با هفت سال فراوانی و نعمت های عمو اسپنسری بخر 😀

              • 🤘Mohsenj74 گفت:

                فروش بیشتر پلی استیشن نتیجه برند زدگی هست و هیچ دلیل دیگه ایی نداره
                .
                .
                این جمله بالا رو ایشون چند بار گفته و یکی از عجیب ترین حرفایی هست که تو عمرم شنیدم، تاینی جان من واقعا بعضی کامنتا رو میخونم کلا هنگ میکنم 😀 اون دنیای موازی که میگی بعضی اوقات خیلی قابل لمس هست :laugh:

              • MRX گفت:

                اس اس دی فوق سریع ؟
                تا اونجا که من دیدم اختلاف ها یکی دو ثانیه بودن XD

                • اون بازیهایی که تو دیدی بازی های بکوارد بوده که حتی روی ایکس باکس لودینگ سریع تری داشتند یا بازیهای میان نسلی که بر پایه hdd کنسول های نسل هشت ساخته شدن و چند ثانیه فقط لودینگ سریع تری روی ps5 داشتند . تمام درک ت از ssd همون چند ثانیه لودینگ ابتدایی بازی هست حتی نمیدونی تمام مدت زمانی که در حال بازی هستی بازی در حال لودینگ هست game changer ترین نکته ی نسل بعد همین ssd فوق سریع سونی هست لول دیزاین بازیها کامل تغییر میده باعث خلق دنیاهای بزرگ جهان باز با جزییات دیوانه وار میشه بزار چند ماه دیگه که رچت اند کلنک ریفت آپارات که اومد گوشه ی کوچکی از توانایی های این ssd فوق سریع رو در لول دیزاین بازی ها میبینی سیستم فشرده سازی که در معماری ssd ازش استفاده میکنند باعث شده حجم بازیهای نسل نه روی ps5 تقریبا نصف حجم سریز ایکس بشه هنوز خیلی مونده تا بفهمی ssd فوق سریع سونی چه برتری بزرگی توی نسل نه برای سونی رقم میزنه همین الان توی اکثر گیم های مولتی پلتفرم سریز ایکس بخاطر ssd کندترش مدام در حال افت فریم و استاتر هست اونایی که تلویزیون با قابلیت vrr ندارن بازیها رو باید استاترهای آزاردهنده تجربه کنند تنها تلویزیون های ۲۰۲۰ به بعد تازه اون بالارده هاش که خیلی گرون هستند از قابلیت vrr پشتیبانی میکنند

              • پسر جان من ۱۹ ساله دارگیم میزنم از اتاری شروع کردم الان باps5در خدمتتم ۹ سالی هم هست pc رو همیشه کنار دستم دارم. برگ برنده سومی انحصاری هاش هست کاملا هم درست ولی نباید با تعصب خرف زد دیگه این تاکتیک داره رنگ میبازه ماکروسافت عینه گورخر پولداره داره همه ناشرا و شرکت ها رو می خره سونی باید به فکر باشه ضربه فنی نشه طرفداراش هم مثل من و تو باید کامنت بزارن براش اگاهش کنن نه این که از تاکتیک قدیمی دفاع کنن اگه بخبر درست باشه و گاد دیگه انحصاری نباشه خیلی اتفاقا ممکنه بیافته. کاشکی سونی از اعتبارش دفاع کنه نزاره این همه سال اعتبارش خدشه دار بشه. چون سونی ضعیف بشه از نظر من گیم هم باهاش ضعیف میشه چون نه ماکروسافت و نه نیتندو اینا ویگه مالی نیستن باسلیقه گیمر ها اشنا میستن همه چیز رو تو پول میبینن و انلاین کیفیت براشون دیگه مهم نیست . سونی باید قوی باشه.

                • داداش اگه نظرات قدیمی منو دنبال کرده بودی نظر منو درباره عرضه انحصاری های سونی روی pc دیدی زمانی که مایکرو بتسدا رو خرید من گفتم سونی نیازی نیست بترسه کافیه فقط این روند عرضه انحصاریاشو برای pc متوقف کنه فکر نکن من بنده ی سونی هستم و هر چی بگه میگم چشم نه اینطور نیست ولی این سیاست عرضه انحصاری های قدیمیش روی pc سیاست جیم رایان نیست سیاست سران ارشد کمپانی سونیه زمان شان لیدن هم شان لیدن گفت در آینده بعضی از بازیهای ما روی پلتفرم های دیگه میان فعلا نمیدونیم این سیاست سونی در چه ابعادی قراره اتفاق بیفته نمیشه بدرستی در این مورد نظر داد

          • MRX گفت:

            بازی های دوهزاری ؟ /:
            هیلو اینفینیت
            استالکر
            فیبل
            اوود
            استارفیلد
            الدر اسکروز
            سری بتلفلید
            دووم
            ولفنشتاین
            فال اوت
            سری گرز
            فورزا هورایزون ها
            فورزا موتور اسپورت ها
            اینا دوهزارین؟

    • اون موقع کیفیت بازی هاش در حد کرکدون ۳ و هیلو هفتی میشه :rotfl:

  • من بخاطر کرینج بودن مقاله و اون متنی که میگه مایکرو به سونی از نظر انحصاری نزدیک نمیشه میخواستم برم خودم رو از پشت بوم پرت کنم اما پشیمون شدم و منتظرم از نظر انحصاری جلو بزنه و بعد قیافه آقای زاهدی و نویسنده هایی که نام نمیبرم رو ببینم بعدش از خنده دق کنم و از این دنیا برم حداقل در زمان مرگ شاد میشویم به مولا

    • طراحی بهتر دسته ps4؟
      بزارید کمی از سخنان طلایی را به شما بگویم:
      STOP IT GET SOME HELP

    • دوست عزیز من کوچکترین تعصبی در نوشتن مقاله به خرج ندادم. چیزی گفتم حقیقت بود‌. حالا اگه بعضی از شما دوستان دوست دارید واقعیت رو نادیده بگیرید تصمیم خودتونه
      من خودم به شخصه اگه در آینده نزدیک بخوام کنسول نسل نه بگیرم، به احتمال زیاد سری اس رو میخرم. چون واقعا فوق‌العاده است
      بهتره کمی درست فکر کنیم و از تعصب و جبهه گیری فاصله بگیریم

    • مهدیار گفت:

      تو این ۴ روز یه سری تغییرات داشتی ها ، کلکک 😀

    • Witcher گفت:

      پرت نکن داداش هنوز جوونی حیفی

    • وقتی انصحاری‌های ماکرو بازی سال شدن اونوقت بیا تز بده
      فعلا که سونی هی داره گوتی میبره

      • بله شما خوبیه یه بازیو به بازی سال شدنش میبینین عجب /:
        برترین بازیه تاریخ و سال شدن با … هنر نیست هنر اینه بازیت مخاطب داشته باشه و مخاطبا دوسش داشته باشن نه اینکه یوزرش گند بزنه و کلا اکثریت مخاطبا دوسش نداشته باشن این از روی دیسلایکای ویدیو های یوتیوب که اون بازی گوتیو بردش معلومه لابد اونا هم فیکه :rotfl:
        من زیاد باهاتون بحث نمیکنم خودتون حقیقت رو میدونید که مایکرو بتسدا رو خرید و خریدای دیگه هم داره انحصاری های خوبیم در راهه اما متاسفانه پوشوندین چشماتون رو به روی حقیقت که من مجبورتون نمیکنم حقیقت رو ببینید خودتون روبرو میشید باهاش :-))

        • آره خرید خوب دیگش رو هم دیدم
          استودیوی بلوبر تیم رو خرید و چه شاهکار متای زردی تقدیم بازی‌بازان کرد 😀
          واسه بتسدا هم آره ته تهش یه چیزی مثل فال آوت ۷۶ میندازه جلوتون بشینین کیفشو کنین 😀
          من که به شخصه فارکرای ۳ رو به فال آوت نسل نهمی (که حالا یا بیاد یا نیاد) ترجیح میدم
          بعدشم دیگه حتی حتی حتی از گیمر پنج ساله هم بپرسی می‌دونه که یوزر اسکور لست دو به خاطر این پایینه که هیترهایی مثل تو که ماکرو فن هستن رفتن بهش نمره کم دادن
          نمره‌ی ایناست که اتفاقا ارزش نداره
          باید ببینی منتقدین و کاربلدهای اون حوزه بهش چند دادن
          بعدم میگی هنر اینه که بازیت مخاطب داشته باشه
          مخاطب داشتن رو از روی هیلو ۵ 😀 که مستر چیف نداشت و تریلر گیم پلی هیلو اینفینیتیو که اسپنسر جان با افتخار منتشر کرده بود دیدیم 😀 😀 😀 یه چیزی بگو بگنجه آخه … گرافیکش از بازی‌های ساخت ایران هم پایین‌تر بود اصلا لعنتی 😀 😀 اینو بذار کنار گرافیک لست دو و سوشیما :jump:
          بعد لست دو به خاطر …برده؟!!!!!! آنچارتد دو از همین سازنده‌ها چی پس؟!!؟!!!؟!؟!؟؟!؟! یکم اون فکرتو به کار بندازی بد نیست ها
          آنچارتد ۴ هم متا ۹۳ گرفت باز…. داشت؟!!
          کلا کیه که ندونه ناتی داگ به جز شاهکار چیزی منتشر نمی‌کنه به جز فنای حسود ماکرو؟!!!
          کیه که ندونه گوستاوو با اون ساندترک‌های بی‌نظیرش می‌تونن یک اثر احساسی فوق‌العاده پدید بیارن که ماکرو تو خوابش هم نمی‌تونه ببینه؟!!
          خودتو با این حرفا گول نزن داداش من
          لست دو شبیه‌ترین بازی به واقعیت بوده به عنوان کسی که تقریبا همه‌ی بازی‌های خطی رو پلی دادم میگم (اونم چند بار هر کدوم)

          • حرفت که درباره بتسدا کلا فشار خوردنت بود بیخیالش بعدش لست دو منتقدای کاربلد نقداشون مهمه؟ign هم به این بازی ۱۰ داده همون سایتی که به ایلین بخاطر هوش مصنوعیه بالاش نمره کم داد جمع کن مومن لست دو واقعا بازیه خوبی نبود منم فن بوی نیستم اگه فن بوی بودم نمیگفتم آنچارتد بهترین اکشن ادونچره یا گاد و کریتوس کبیر بهترین هک ان اسلشه برادر من یکم فن بوی بازیو بزار کنار /:

          • میبینم بعد عکس های جدید هیلو هنوز از جولای مایه میزاری باز مرد مومن اما اشکال نداره و یه چیز دیگه مایکرو بلوبر رو کی خرید کمک 😐
            و یک چیز دیگه اینه که شکی در شاهکار بودن آنچارتد وجود نداره من لست دو رو میگم که نیل درانکمن گند زد تو خاطراتم با لست ۱ :-((

        • میگه شما خوبیه یه بازی رو به بازی سال شدنش می‌بینی!!!!!!!!
          نه پس باید به نظر شما که بازیش نکردی ببینم!!!!
          بازی سال
          نمره‌ی متا
          تعداد جوایز
          کیفیت گرافیک و گیم پلی و صداگذاری
          نظر منتقدین
          توی همه‌ی این موارد لست دو بهترینه
          حالا شما خودت میای با افتخار از هیلوی ۲۰ سال پیش میگی خب بازم به چیش مینازی؟!! نمره‌ی متاش دیگه
          چرا اونجا نمره‌ی متا قابل قبوله، واسه لست دو ولی نیست؟!!
          باشه عیبی نداره
          ولی بی‌دلیل نیست که کنسول سونی توی کل دنیا هم گرون‌تره و هم کمیاب‌تر … اینه که حرفی رو باقی نمیذاره

          • من هیچوقت راجب هیلوی ۲۰ سال پیش نگفتم مرد مومن من بازی ای که تجربه کردم راجبش نظر میدم تعداد جوایز هم برا من مهم نیست چون راحت میشه با دسته چک بالا پایینش کرد من بازی رو تجربه میکنم و بعد میگم بازیه خوبیه یا نه اگرم فکر میکنی که من فن بویم باید بگم سخت در اشتباهی چون سانتا مونیکا خودش تو تاپ ۳ استودیو برتر منه /:

            • دیگه همش نزن!!!
              با دسته چک؟!
              آخه چی بهت بگم
              بعد یه چیزی
              مگه الان نظر شخصی من و شما مهمه؟!؟!!
              الان چون به نظر شما لست دو بازی بدی بوده پس دیگه کل دنیا باید این نظرشون باشه؟!!
              خیلی عجیب حرف میزنی ها خودت این کامنت آخرت رو بخون دوباره

              • داداش منطق شما اینه بازی ای که گوتی بشه و جوایز داشته باشه خیلی خوبه منم یه جورایی مثل شما برای خودم منطق درست کردم حالا دیدین این کار درستیه از نظر شما؟که همش فن بوی بازی در بیاریم و بخاطر دو کمپانی که توش سهام نداریم همو میکوبیم؟ /:
                دوست عزیز لطفا دیگه فن بوی نباشین این شکلی هم برای کاربرای دیگه عزیزترین هم خودتون هم بعدا متوجه تغییراتی که ایجاد میشه در زندگیتون و یا سایت و یا هرجا میشین 🙂

        • وقتی گیمرا اکثرا اکثرا ۶ تا ۱۴ سال باشن همین میشه. ببخشید فیلم های ناجور ویو خورشون از فیلمای اسکارم بیشتره یعنی این فیلما از فیلمای اسکارم بهترن

  • آرین گفت:

    سلام
    انگار مایکروسافت برای استریمینگ و فضای ابری هم نقشه‌هایی دارد، البته احتمالا سونی هم دارد ولی انگار تمرکز مایکروسافت بیشتر رو این مبحث است.
    تشکر از نویسنده گرامی

  • Ali گفت:

    “ یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین تصمیمات مایکروسافت تولید نسخه ضعیف‌تر و به صرفه‌تر کنسول نسل نهم خود به نام Xbox Series S بود. این کنسول ۴ ترافلاپسی کاملا دیجیتال بوده و به دلیل حافظه کم و قدرت سخت‌افزاری کم‌تر با قیمت فوق‌العاده ۳۰۰ دلاری به فروش می‌رسد.”

    نمیدونستم اس اس دی ۵۱۲ و گرافیک با قدرت ۱ سوم، با قیمت ۳۰۰ دلار فوق العاده به نظر میرسه!!!
    سونی تو همون کنسول پایه فقط بلوری رو حذف کرده و حجم اس اس دی برابر و گرافیک یکسان با نسخه پایه داره و میده ۴۰۰ دلار.
    اینهمه سر و صدا به خاطر ۱۰۰ دلار کمتر اون هم وقتی که ۵۱۲ تا اس اس دی کمتر داره و گرافیک نسل هشتمی، به خاطر چیه!؟؟
    کجایش به صرفه است!؟ اینکه بعد از ۲ الی ۳ سال کلا به حاشیه رانده می‌شود فوق‌العاده است؟ یا چیز دیگری!؟؟

    • مهدیار گفت:

      داداش همه این حرفا به کنار نظری نمیخوام بدم
      خداوکیلی به نظرت ، مایکروسافت به این گندگی یه سری آدم روز ها سر این قضیه با هم بحث نکردن یا سرش فکر نکردن و با خودشون اومدن گفتن ” خبببب ، چی کار کنیم این نسلووووو ، – یکی از ته سالن میگه ، یه کنسول قوی بدیم و یدونه ضعیف – حله آقا من طرحمون رو میدم تولید کنن ”
      خداییش بعضی ها تو سایت هستن اینطوری فکر میکنن در مورد سونی و مایکروسافت ، انگار یه سری بچه تو تیم مدیریت و ایده مایکروسافت هستن و همینجوری واسه خودشون یه چیزی میدن
      داداش مایکروسافت الکی الکی به این جایگاه نرسیده که !!!
      حداقل هفته ها وقت گذاشتن سر این قضیه که بتونن یه کنسولی بدن که واقعا فروش کنه
      فکر خیلی جاهاشو کردن و اومدن همچین هزینه ای رو براش کردن
      مخصوصا مخصوصا الان که ضربه بدی از مدیر قبلی ایکس باکس خوردن ، این اسپنسر نمیتونه تنهایی خودش هر کاری که دلش خواست بکنه و به کسی جواب نده
      آقا اصلا یه چیزی نسل ۸ رو ببین خودت
      هنوزم که هنوزه دارن واسه کنسول های پایه بازی میدن !!!
      بعد نتونن برای این سری اس بازی بدن حداقل تا ۳ یا ۴ سال بعد؟؟ ( حالا نمیگم تا آخر نسل )
      .
      اینا نظرات من بود ، به نظرم نمیشه همینطوری خیلی سطحی به قضیه نگاه کرد و خیلی چیزا باعث میتونه بشه که یه کنسول بگیره یا نگیره
      ( نمونه بارزش هم پلی استیشن ۳ ، با این حال که کار باهاش سخت بود ولی تونستن با انحصاری ها نجاتش بدن و یه جورایی قضیه رو جم و جور کنن )

      • Ali گفت:

        اتفاقا بر خلاف چیزی که فکر میکنید کاملا معلومه هیچ تفکری پشت سریز اس نبوده!
        اکثر استودیوها صداشون دراومده چون تفاوت گرافیکی سریز اس با پلی ۵ و سریز ایکس خیلی زیاد است.
        این کنسول به هیچ عنوان به صرفه نیست و کاملا هم به ضرر خریدار است. خودت داری میگی ۳ الی ۴ سال در حالیکه چرخه عمر کنسول دست کم ۷ سال است. واقعا این به صرفه است!؟
        حداکثر ۴ سال دیگه نسخه‌های پرو نسل نهمی میاد و اونوقت حتی کنسول‌های پایه الان هم جوابگوی سخت افزار مورد نیاز برای کیفیت حداکثری نخواهند بود. اونوقت این کنسول سریز اس با مشخصات نسل هشتمی دیگه چه خواهد بود.
        مایکروسافت اگه دلش میخواست ارزون‌ترین کنسول نسل نهمی رو بده خیلی راحت میتونست اس اس دی رو نصف کنه و بلوری هم برداره اما به گرافیک دست نزنه و با قیمت ۳۵۰ دلاری بده که از دیجیتال پلی ۵ هم ارزون‌تر باشه.
        انصافا من نمیفهمم چه دفاعی از سریز اس میکنید. کاملا مشخص است که هر کسی بخره سرش کلاه رفته.

        • مهدیار گفت:

          آقا بازم میگم نظری نمیخوام بگم در مورد کنسول ، دارم میگم به ریشه فکر کن
          ” اتفاقا بر خلاف چیزی که فکر میکنید کاملا معلومه هیچ تفکری پشت سریز اس نبوده! ”
          خب آخه این چه حرفیه واقعا
          یه جوری میگی انگار واقعا تعصبی هستی ، آخه با منطق کی جور در میاد اینا بیان همینجوری الکی الکی کنسول رو بدن !!!
          بابا یه فکری پشتش هست دیگه
          یه جوری نظرت رو نوشتی که هم یه جورایی به سمت هیت و نفرت ورزی رفته و هم یه جورایی داری نقد میکنی
          .
          بابا اینا خیلی برنامه ریزی میکنن سر قیمت ، بابا ایناا خط تولید یه کنسول رو میسازننن ( البته نه همشو ولی بالاخره هزینه میکنن )
          الکی الکی مثل بعضی از مدیر های ایرانی نیستن که فکر نکنن سر یه چیزی و همینجوری هزینه کنن و با خودشون بگن اگر گرفت که گرفت اگرم نگرفت مشکلی نیست
          نمیشه که آخه ، آخه یه چیزی هم هستشا
          اینایی که سری اس میخرن خودشون هم عموما میدونن با چی طرف هستن
          بعد یه چیز خیلی مهممم
          باید ببینیم بازار هدف این کنسول چیه ، این خیلی مهمه به نظرم
          اگر اینا فکر اینو کرده بودن که بازار هدف رو بزارن رو افرادی که چیز زیادی از بازی نمیدونن و فقط میخوان سرگرم بشن ، واقعا به نظرم شاهکار هست این کنسول
          ولی نه ، اگر بخوایم بگیم بازار هدف این کنسول رو گذاشتن برای افرادی مثل ما که رو گرافیک حساسیم و اطلاعاتمون هم خوبه اون موقع یه ذره اوضاع فرق میکنه
          .
          آقا نگا الان یه سناریو به سبک اروپا میگم خودت دیگه بخون:
          شما یه شخص ۳۰ ساله هستی
          کارمند هستی و یه زندگی معمول داری
          خب مسلما ۵ روز هفته میری سر کار و وقتی هم بر میگردی خونه خسته ای و میخوای یه ذره اوقات خوشی رو داشته باشی
          میری یه کنسول میخری با قیمت ۳۰۰ دلار و یه گیم پس هم میخری و میشینی بازی میکنی و لذت میبری
          و چون عموم بازی های گیم پس کژوال هستن و لازم نیست حرفه ای باشی و زیاد سر در بیاری لذت مناسبی میبری و هزینه پایینی هم میکنی
          .
          باور کن با همین ۱ دونه سناریو میتونن فروش خوبی داشته باشن ، دیگه قشر های دیگه ای هم هستن که مشکل مالی دارن و قضایای دیگه
          این الان کجاش مشکل داره؟؟
          وقتی کنسول زیاد بفروشه شرکت ها میان عموما بازیشون رو بهتر بهینه میکنن براش و مشکل خاصی هم پیش نمیاد
          .
          آخه نگا کن نوشتی اس اس دی رو نصف کنه 😐
          داداش همین الانشمم خیلی کمه ، بعد میخواستن نصف کنن دیگه چی میموند آخه !!!!
          مگه قیمت گذاری به همین آسونی هاست !!
          نمیدونم واقعا درک نکردی اینا تیم مدیریت مالی دارن و جدی هست قضیه یا واقعا هر چیزی هم بشه از سری اس خوشت نمیاد؟؟!!

          • Ali گفت:

            مهدیار عزیز این چه نوع استدلالی است؟! چرا با مغالطه سعی میکنی راه استدلال را به روی خودت ببندی؟
            الان نینتندو اینهمه شرکت موفقی است پس چرا کنسول وی یو موفق نشد!؟
            اصلا همین مایکروسافت چرا اون لانچ مسخره رو در مورد ایکس باکس وان داشت و باعث شد تا آخر نسل تحت تاثیر حرف‌های اون لانچ قرار بگیره!؟ یعنی اون موقع هم خیلی فکر پشت اینکار بود؟ مثلا قرار دادن کینکت داخل کنسول با کلی تفکر انجام شده بود یا اتصال دائم به نت برای چک کردن اصالت دیسک بازی؟!
            دوست عزیز شرکت‌ها ریسک میکنند و همواره تمامی کارهایشان موفق نیست.
            من به هیچ عنوان هیتر مایکروسافت نیستم و اتفاقا عاشق محصولاتش هم هستم. ولی این باعث نمیشه چشمم رو به روی حقیقت ببندم. توی کامنت قبل هم گفتم که حتی صدای استودیوها هم دراومده. این کنسول یک وصله ناجور در نسل نهم است و بازهم میگم که اگر مساله قیمت بود، بهتر بود ۵۰ دلار گرانتر میداد و به گرافیک دست نمیزد.

            • مهدیار گفت:

              اتفاقا برای همین میگم دیگههه
              اشاره هم کردم خب ، اینا اول نسل بدجور ضربه خورده بودن ، و این اسپنسر هم اومد و تلاش کرد جمش کنه قضیه رو
              رو گیم پس هم تا تونستن سرمایه گذاشتن ، بعد برای همین میگم
              اینا الان دیگه مثل نسل قبل نیستن ( حداقل خود اسپنسر )
              نیستن که بیان همینجوری مثل اون مدیر قبلیه هر کاری خواستن بکنن و سرش فکر نکنن
              الان هم این مدیر های خود مایکروسافت حساس تر شدن به موضوع ( مخصوصاااا که انقدر هزینه میکنن سر گیم پس )
              هم اینکه اسپنسر خودش داره گذشته رو میبینه و درس میگیره
              تقریبا همه اشتباهات رو داره جایگزین میکنه
              الان خودت فکرشو بکن ، چطوری اسپنسر اومده اینارو متقاعد کرده که انقدر پول بدن برای شرکت های مختلف و گیم پس رو بزرگ کنن ، حتما یه نقشه و برنامه ریزی کرده با مشاوراش
              .
              وقتی گیم پس بزرگ باشه ، چطوری باید مردم استفادش کنن؟؟
              یا باید برن یه کامپیوتر بخرن تا بتونن یه قسمتی از بازی هاش که چون برای کامپیوتر کمتر هست رو انجام بدن ( که واقعا سر این خریدن باید هزینه زیادی بشه )
              یا اینکه باید برن گوشی و تبلت بخرن که بتونن بازی های ابری گیم پس رو انجام بدن و باز زیاد خریدار نداره ( مثل کامپیوتر باز زیاد خریدار نداره )
              یا اینکه باید رو کنسول اجرا کنن درست نمیگم؟؟؟
              .
              سری اکس رو دادن ۵۰۰ دلار
              حاجی خب خیلی ها پول ۵۰۰ رو ندارن بدن ، خیلی از مردم ایران واقعا نمیتونن ۵۰۰ دلار هزینه کنن
              همینطور مردم چین و هند و بعضی از کشور های اروپایی ( حتا اون آلمانی ها هم به همین راحتی نمیتونن ۵۰۰ دلار بدن )
              برای همین میان یه کنسول سبک درست میکنن و قیمت رو میزارن ۳۰۰
              حاجی خب داری میگی ۵۰ دلار میزاشتن روش و به گرافیک دست نمیزدن؟؟
              حاجی اگر گرافیک اون سری اکس رو بندازن رو این که کار خرابی میشه :rotfl:
              والا خب گرافیک اونو بخوان بزارن هم باید یه سری چیز های دیگه رو تغییر بدن ، هم اینکه باید این فنو گنده تر کنن و گردش هوا رو بیشتر کنن
              کلا یه شکل دیگه میشد کنسول
              بعد ۵۰ دلار باز ۵۰ دلار
              حاجی ما داریم سر ۱۰ دلار بازی ها خودمون رو ج.. میدیم ، بعد اینا بیان ۵۰ دلار بزارن روش؟؟؟
              واقعا اشتباهه به نظرم
              بعد آخه ویدیو هایی که ازش اومده رو ببین
              تو واچ داگز لجیون رسما طرف داشت ری تریسینگ بازی میکرد و حداقل ( تا اونجایی که یادمه ) داشت ۳۰ فریم میگرفت
              خب این بده؟؟؟
              دقیق یادم نیست فریمش چند بود ،ولی یادمه اون موقع که بازی اومده بود بچه های سایت کف کرده بودن که این چیه دیگه 😮
              .
              بعد یه چیزی در مورد استدیو ها:
              اینا یه سری هاشون میان میگن نه این بد بوده و خیلی بده
              یه سری های دیگشون هم میگن نه این خیلی خفنه و عالیه و این حرفا !
              .
              به نظرم بهترین کار برای اینکه الان خودمون بخوایم متوجه بشیم آینده این کنسول چه خواهد بود اینکه گیم پلی بازی های الان که اومده رو ببینیم
              ببینم مثلا واچ داگ ، یا اساسین ، یا بازی های دیگه چطوری اجرا میشن روش
              بعد یه چیز خیلی مهم هم هست
              باید ببینیم آخر نسل با چه بازی هایی طرف هستیم؟؟
              حاجی دقت کن اینا نیومدن به سی پی یو دست بزنن ، اومدن گرافیک رو پایین آوردن
              این یه معنی خیلی مهم داره
              یعنی تو آینده به احتمال قوی عموم بازی ها ، سی پی یو محور هست
              دقیقا برعکس نسل ۸
              نسل ۸ عموم بازی ها گرافیک محور بود ( سر اساسین یونیتی هم اگر دقت کنی به مشکل سی پی یو خورده بودن )
              این قضیه نشون میتونه بده تا آخر نسل ۹ ما قرار نیست یه پیشرفت عجیب و قریب نسبت به الان ببینیم
              عموم پیشرفت به نظرم تو این نسل به هوش مصنوعی و محاسبات خلاصه میشه
              .
              حالا نظرم رو گفتم دیگه ، اگر باز دوست داشتی جوابت رو بگو صحبت کنیم 🙂 :heart:

    • Ninja theorey گفت:

      خیلی از مردم فقط فیفا بازی میکنن و تعدادشون هم کم نیست.این کنسول برای اونهاست

  • چرا یه سونی فن باید یه مقاله درباره ایکس باکس گیمپس بنویسه ?:-)

    • مهدیار گفت:

      به نظرم عموم حرفاشون درست بود ولی ولی ، یه سری حرف ها تعصبی بود
      مخصوصا نظرشون در مورد دسته ، اینو مننننن نمیگم
      چند وقت پیش داشتم بهترین دسته بازی رو میدیدم عموم سایت ها گفته بودن دسته وان اس ( البته قبل از اینکه نسل ۹ شروع بشه )
      ولی آقای زاهدی تو مقاله گفتن دسته پلی استیشن ۴ بهترین طراحی رو داره
      ( بازم میگم من تو این مورد نظری ندارم از خودم )
      تو مقاله وقتی به اون جمله برخوردم یه ذره حس کردم تعصبی نوشته شده ( چون گفتم ، قبلا هر چی مطلب دیده بودم گفته بودن دسته وان بهتره و بهترین طراحی رو اون داره )

  • reza گفت:

    خودم عشق سونی بودم ولی رفتم xbox seies x گرفتم به خاطر اینکه مطمعنم کولاک میکنه ایکس باکس در بازی و به خاطر گیم پس ما ایرانیا باید بریم سراغ ایکس باکس که برامون خیلی بهتره دستمون بازه برای بازی

  • amir گفت:

    اقای زاهدی با احترام ب شما واقعا این مقاله در حد سایت نبود
    مایکرو به سونی از نظر انحصاری نزدیک نمیشه؟
    سری شاهکار هیلو با سه تا بازی متای بالای ۹۰ و اونهمه جوایز افتخار انحصاری سونیه؟
    گیرز اف وار با سه عنوان متای بالای ۹۰ چی؟
    بهترین ریسینگ تاریخ فورزا موتور اسپورت؟
    ینی شما اصلا اسم این عناوین و جوایز افتخاراتشون ب گوشتون نخورده؟
    تو ی بخش دیگه ی مقاله فرمودید ک دسته ی نسبتا بهتر ps4 😐
    توی لیست بهترین کنترل های تاریخ از نگاه ign دوال شاک ۳ ومه و الیت ۲ اول 😐
    اینکه شما رویه برند خاص تعصب دارید اصلا وابدا عیب نیست.
    ولی اینکه تویه نوشتن مقالتون هم این تعصب رو بکار میبرید اصلا و ابدا در شان خودتون و سایت گیمفا نیست

    • از آخرین نسخه قدرتمند هیلو نه ساله که میگذره
      در فوق‌العاده بودن فورزا شکی نیست
      اما تو این مدت سه تا از بازیای سونی باری سال شدن
      من اصلا نه اهل طرفداریم نه خوشم میاد. ولی یسری چیزا فکت به شمار میان
      در مورد دسته من منظورم در مقایسه با ps3 بود.

  • ERFAN103079 گفت:

    گیم پس یکی از بهترین سرویس های اشتراکی هستش که تا به حال دیدم پشتیبانی از این سرویس فوقالعادست تازه اگر FPS boost پشتیبانی کامل بشه اونوقت که ارزش سرویس بالاتر هم میره

  • من خودم عاشق گیرز او وار و هیلو ام (کلا شوتر خطی دوست دارم ‌… ماله هر سازنده‌ای می‌خواد باشه)
    ولی واقعا نمی‌دونم تا وقتی انصحاری‌های ناتی داگ و اینسامنیاک و سانتامونیکا و گوریلا گیمز هستن، ماکرو فنا به چیه خودشون مینازن …
    همون شوتری که اول کامنتم گفتم رو هرکسی می‌تونه بسازه
    ولی کیه که بتونه گاد او وار و لست بسازه؟!!!!!!!!!!!!!
    کیه که بتونه بازی‌ شاهکاری مثل هورایزن بسازه؟!!
    ماکرو تو کل تاریخ گیمش پنج تا شخصیت به یاد ماندنی نساخته
    کیو دیدین بره عکس مارکوس سری گیرز رو تاتو بزنه رو بدنش؟!!
    ولی عکس کریتوس چی؟!! یا تاتوی دست الی؟!! من توی اینستاگرام هزار بار دیدم
    کلا شخصیت‌هایی که سونی می‌سازه رو ماکرو توی خواب هم نمی‌تونه ببینه
    همشم میره هی استودیو می‌خره بازی مولتی پلتفرمر رو انصحاری میکنه
    از خودش عرضه نداره که فرنچایز خلق کنه
    واقعا منزجر کننده‌ترین سازنده‌ی بازیه
    حیف که به خاطر عشقی که به گیم پلی هیلو و گیرز دارگ مجبورم تو نسل نه هرجور شده یه کنسول ماکرو بخرم
    ولی واقعا بازم می‌دونم به گرد پای سونی هم نمی‌رسه

نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا
نگاهی به Xbox Game Pass- گیمفا