نقد و بررسی بازی Year Walk؛ قدرت عشق و ترس - گیمفا
نقد و بررسی بازی Year Walk؛ قدرت عشق و ترس - گیمفا
نقد و بررسی بازی Year Walk؛ قدرت عشق و ترس - گیمفا
نقد و بررسی بازی Year Walk؛ قدرت عشق و ترس - گیمفا

نقد و بررسی بازی Year Walk؛ قدرت عشق و ترس

سجاد باقریان
۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - 09:00
نقد و بررسی بازی Year Walk؛ قدرت عشق و ترس - گیمفا

همواره ژانر وحشت از محبوبیت بسیار زیادی در بین گیمر‌ها برخوردار بوده و متاسفانه سازندگان بازی‌های گوشی‌های هوشمند، هیچ‌وقت نگاهی جدی به این سبک نداشته‌اند و به همین دلیل به ندرت شاهد بازی‌‌هایی باکیفیت از ژانر وحشت در گوشی‌های هوشمند هستیم، با این وجود عناوین انگشت شماری در سبک وحشت برای این پلتفرم پیدا می‌شوند که ما امروز در این مقاله به سراغ یکی از آن‌ها رفته‌ایم، عنوانی به نام Year Walk که توسط شرکت Simogo ساخته شده است. بازی Year Walk در سال ۲۰۱۳ و فقط برای سیستم‌عامل ios منتشر گشت، بعد‌ها با توجه به استقبال بسیار خوب گیمر‌ها از این بازی، سازندگان آن تصمیم گرفتند تا Year Walk را برای رایانه‌های شخصی نیز منتشر کنند. متاسفانه خبری از نسخه اندروید Year Walk  نیست و به احتمال زیاد در آینده هم شاهد انتشار این بازی برای سیستم‌عامل محبوب اندروید نخواهیم بود.

 Year Walk اثری در ژانر وحشت بوده و دارای المان‌های سبک ماجراجویی و معمایی نیز هست، اگر از طرفداران سرسخت عناوین ترسناک و ماجراجویی هستید، حتما با ما همراه باشید، زیرا قرار است در این مطلب به نقد و بررسی بازی Year Walk بپردازیم و شما را با جنبه‌های مختلف بازی آشنا کنیم.

داستان؛ وقتی نویسنده عاشق ماجراجویی است

شاید در نگاه اول پیش خود بگویید که تنها با یک اثر ساده در زمینه داستان و روایت مواجه هستید، اما به شما قول می‌دهم که قرار است بازی Year Walk شما را شگفت‌زده کند. همه چیز درمورد داستان بازی خاص، دلهره‌آور و عجیب می‌باشد، شما هیچ چیز عادی‌ای در طول بازی نمی‌بینید و همواره استرس این را دارید که قرار است چه اتفاقی رخ دهد. بازی داستانش را به این سادگی‌ها برای شما روایت نمی‌کند، شما از همان اول سردرگمی را در خود حس می‌کنید که همین موضوع بر ترسناک‌تر شدن بازی افزوده است.

چشمانتان را باز می‌کنید و با جنگلی پوشیده از برف روبه‌رو می‌شوید، نمی‌دانید کجا هستید، چه می‌خواهید و باید به کجا بروید. فقط باید قدم برداشته و وارد این جنگل مرموز شوید، یک یا دو دقیقه‌ای را در جنگل سپری می‌کنید تا به یک کلبه کوچک می‌رسید، در را که باز می‌کنید با یک زن روستایی مواجه می‌شوید که صورت بسیار زیبایی دارد، او معشوقه شخصیت اصلی بازی است و شما تمام این راه را آمده‌اید تا یک سوال از او بپرسید. آیا آن زن عاشق شخصیت اصلی است یا خیر؟

year walk

تنها یک جواب!

از دیالوگ‌های رد و بدل شده متوجه می‌شوید که زن یک سال برای فکر کردن به این موضوع نیاز داشته و امروز، همان زمان پاسخ‌گویی است، ولی زن با یک شرط دوباره همه‌ چیز را به هم می‌ریزد. او به شما می‌گوید که باید در یک مراسمی به نام Year Walk شرکت کنید تا به جواب سوال دست پیدا کنید.  شاید شرکت در این مراسم آسان به‌نظر برسد، اما به پایان رساندن آن کار هرکسی نیست. شرح بیشتر داستان قطعا از جذابیت تجربه این عنوان می‌کاهد، پس به سراغ جنبه‌های دیگر داستان می‌رویم تا شما را با واقعیت‌های بسیار شگفت‌انگیز این داستان و نویسنده او آشنا کنیم.

در واقع نویسنده بازی از مراسمی واقعی به نام Year Walk الهام گرفته‌ است، مراسمی که امروزه آثارش را تنها در کتاب‌های قدیمی می‌توانید ببینید. Year Walk، نام مراسمی مذهبی برای کشور سوئد می‌باشد که در آن عده‌ای از مردم برای یک مدت کوتاه خودشان را در اتاق‌ها و کلبه‌هایی زندانی می‌کنند و در این مدت لب به غذا نمی‌زنند، سپس این افراد در شب و در تاریکی مطلق وارد جنگلی ترسناک می‌شوند و سعی می‌کنند خودشان را به کلیسا برسانند. در داستان‌های قدیمی آمده که در این زمان موجودات ترسناک و عجیبی در جنگل‌ها گشت می‌زنند و سعی می‌کنند مردم را با دیوانه‌کردن از پای در بیاورند. نویسنده برای ساخت این بازی به تحقیقات زیادی در افسانه‌های قدیمی کشور سوئد پرداخت و در نهایت با کنار هم قرار دادن شواهد مختلف در کنار هم، موفق شد به داستان مربوط به مراسم مذهبی Year Walk پی ببرد.

year walk

این موجودات عجیب را در هر قسمت از جنگل می‌توانید ببینید.

نکته جالب اینجا است که تمامی این موجودات دارای داستان‌های خاص خودشان هستند و پیدایش آن‌ها دلایل خاصی دارد که در بازی به همه‌ی آن‌ها اشاره خواهد شد. اگر داستان بازی را کنار بگذاریم، یک دنیای دیگر از نوشته‌ها و یادداشت‌های جمع‌آوری شده توسط نویسنده بازی گرد هم آمده است که می‌توانید آن‌ها را در منوی بازی مطالعه بفرمایید. اگر زبانتان خوب است و عاشق داستان‌های ترسناک‌ و مذهبی هستید، حتما یک سر به نوشته‌ها و توضیحات موجود در منوی بازی بزنید و با دقت آن‌ها را مطالعه بفرمایید، مطمئن باشید که این بخش از داستان اصلی بازی هم جذاب‌تر است! دلیل پیدایش موجودات عجیب، ویژگی‌ها، افسانه‌ها و هر آن چیزی که نویسنده در راه ساخت این بازی جمع‌آوری کرده در اختیار شما قرار دارد و فقط می‌توانید چند ساعتی را صرف خواندن آن‌ها بکنید.

یک نکته بسیار جالب در بازی Year Walk وجود دارد که بسیاری از افراد از آن‌ بی‌خبر هستند. بعد از به اتمام رساندن بازی، در منو یک بخش جدید ظاهر می‌شود که با مراجعه به آن می‌توانید تمامی خاطرات و اتفاقاتی که برای نویسنده رخ داده و روند تحقیق او را مشاهده و مطالعه کنید. به این موضوع هم اشاره کنم که با مطالعه این بخش می‌توانید به کلید حل یک معما در بازی دست پیدا کنید که باعث می‌شود برای بار دوم به تجربه بازی بپردازید، مطمئن باشید که تجربه دوباره این عنوان جذابیت‌های خاص خودش را دارد و با چیز‌های جدیدی روبه‌رو خواهید شد.

year walk

داستان مربوط به هر کدام از موجودات را مطالعه کنید تا به دلیل وجود آن‌ها در جنگل پی ببرید.

در نهایت باید اعتراف کرد که بازی در زمینه داستان بی‌نقص و بسیار عالی می‌باشد و بدون شک بزرگ‌ترین نقطه قوت بازی مربوط به داستان آن می‌باشد. سازندگان بازی با الهام از مراسم‌ها و افسانه‌های قدیمی کشور خودشان یعنی سوئد، شاهکاری ساختند که هر گیمری را میخکوب خواهد کرد.

گیم‌پلی؛ ترساندن یا استرس دادن؟

خوشبختانه اهمیت دادن بیش از حد سازندگان به داستان بازی Year Walk، باعث نشد که به دیگر بخش‌های این عنوان لطمه‌ای وارد شود و گیم‌پلی بازی هم قطعا شما را راضی خواهد کرد. یکی از نکات جالب Year Walk مربوط به زاویه دوربین آن می‌باشد، جایی که ما با یک زاویه دید اول شخص مواجه هستیم که می‌توان گفت بسیار جالب بوده و باعث شده که حس و حال ترس و دلهره‌ بیشتری را در خود احساس کنیم. زاویه اول شخص این حس را به شما منتقل می‌کند که در وسط یک جنگل برفی در حال گشت و گذار هستید و باید از سد موجودات عجیب و غریب بگذرید تا بالاخره به هدف خود برسید. جابه‌جایی بین محیط با کشیدن صفحه به سمت‌های مختلف میسر است و شما علاوه بر حرکت به چپ و راست می‌توانید به جلو یا عقب هم جابه‌جا شوید تا به کلبه‌ها و تمامی اشیا‌ء عجیب دسترسی پیدا کنید. اما زاویه دید اول شخص مشکلاتی هم به وجود آورده است که مهم‌ترین آن‌ها سردرگمی در محیط جنگل است، گاهی اوقات به خودتان می‌آیید و نمی‌دانید دقیقا به کجا باید بروید و اصلا کجا هستید! البته نقشه‌ای در بازی در دسترس شما قرار دارد که می‌توانید با استفاده از آن مسیر خودتان را پیدا کنید، اما با وجود نقشه هم مشکلاتی در پیدا کردن مسیر درست پیدا خواهید کرد و قطعا در اوایل بازی چندین بار در جنگل گم می‌شوید و الکی دور خودتان چرخ می‌زنید.

year walk

وجود این نقشه نعمتی است که بدون آن دچار مشکل خواهید شد.

تعداد پازل‌ها و معماهای بازی چندان زیاد نیست، اما با این حال طراحی و نحوه حل کردن آن‌ها فوق‌العاده جذاب و سخت می‌باشد و شما نمی‌توانید به سادگی از آن‌ها عبور کنید، به خاطر سپردن رموز و کارهایی که برای حل پازل باید انجام بدهید هم کار سختی است و حفظ کردن آن‌ها وقت زیادی از شما خواهد گرفت، البته می‌توانید بسیاری از این راهنمایی‌ها و رموز را یک جا یادداشت کنید تا بتوانید با خیال راحت از آن‌ها برای حل پازل‌ها استفاده کنید.

خوشبختانه بازی به استاندارد‌های ژانر وحشت پایبند بوده و شما همیشه استرس و دلهره را در خود احساس می‌کنید که قطعا تجربه بازی را بسیار جذاب‌تر کرده است. رویا‌رویی با موجودات درون جنگل و اتفاقاتی که در لحظات خاص بازی رخ می‌دهند هم بسیار استرس‌آور هستند و باید گفت که شما با یک عنوان ترسناک کاملا استاندارد مواجه هستید، البته توقع این را نداشته باشید که بازی Year Walk شما را مانند عنوانی مثل Outlast بترساند. طراحی بعضی از پازل‌ها و نحوه حل شدن‌ آن‌ها به نحوی است که روند بازی را کمی کند خواهد کرد، البته به لطف داستان فوق‌العاده و اتمسفر سنگین محیط بازی، این روند کند چندان لطمه بزرگی به بازی وارد نکرده است و از تجربه بازی ناامید نمی‌شوید.

year walk

آیا می‌توانید با حل پازل‌ها به آن کلید برسید؟

در نهایت می‌توان گیم‌پلی بازی را در سطح قابل قبولی تصور کرد و به غیر از چندین مشکل کوچک در بحث پازل‌ها و زاویه دوربین، هیچ ایراد دیگری در گیم‌پلی بازی مشاهده نخواهد شد.

گرافیک فنی و بصری؛ عنوانی که چیزی از یک بوم نقاشی کم ندارد

گرافیک فنی بازی شما را یاد عناوین شرکت rusty lake می‌اندازد، گرافیکی با تکسچر‌های دوبعدی که از جزئیات قابل قبولی تشکیل شده‌اند و واقعا نمی‌توان ایراد خاصی به آن وارد کرد، زیرا تقریبا تمام بازی‌های این سبک از یک گرافیک فنی بسیار ساده و دوبعدی برخوردار هستند و تمرکز اصلی سازندگان بر روی ساخت مدل‌های بسیار طبیعی و جزئیات دیوانه‌کننده نیست، اما بیایید نگاهی به بخش بصری قضیه داشته باشیم.

year walk

شکل و شمایل یکی از موجودات بازی که از طراحی بسیار عجیبی برخوردار است.

سازندگان در طراحی محیط و مراحل بازی بسیار باسلیقه و دقیق عمل کرده‌اند و همه‌ی نشانه‌ها، کلبه‌ها و موجودات از طراحی بسیار زیبا و ترسناکی بهره می‌برند. اتمسفر بازی بسیار سنگین بوده و شما به هیچ قسمت از جنگل اعتماد نخواهید داشت و واقعا نمی‌دانید که چه چیزی در انتظار شما است. جنگل بازی به خوبی شما را غرق خود خواهد کرد و شما لحظه‌ای با خیال راحت نمی‌توانید در جنگل به گشت و گذار بپردازید. سازندگان در طراحی موجودات از توضیحات کتاب‌ها و افسانه‌های قدیمی استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند نزدیک‌ترین شکل ممکن به باور‌های قدیمی را خلق کنند که نکته قابل توجهی است.

بازی هیچ چیزی از یک بوم نقاشی کم ندارد و لحظات بسیار زیبا و ترسناکی برای شما به نمایش درخواهند آمد که یکی از یکی جذاب‌تر و زیباتر هستند.

موسیقی و صداگذاری؛ بهترین در بین عناوین گوشی‌های هوشمند

بارها به این نکته اشاره کرده بودیم که عناوین گوشی‌های هوشمند در زمینه موسیقی و صداگذاری مشکلات و ضعف‌های زیادی دارند، حتی بسیاری از بازی‌های این پلتفرم فاقد موسیقی هستند. بازی Year Walk کاملا تصورات شما را در مورد این موضوع به هم می‌ریزد و شما با یک عنوان بی‌نظیر در زمینه موسیقی و صداگذاری روبه‌رو هستید و به شخصه Year Walk را از این نظر بهترین بازی پلتفرم گوشی‌های هوشمند می‌دانم.

صداگذاری بازی بسیار دقیق کار شده و وسواس فوق‌العاده سازندگان در استفاده از آواهای مختلف را به خوبی حس خواهید کرد. کافی است پا به جنگل بگذارید و به صداهای عجیب و ترسناک نزدیک خودتان گوش فرا بدهید، قطعا حس ترس مضاعفی به شما القا می‌شود. تاثیر صداگذاری و موسیقی فراتر از این حرف‌ها است و در بازی شاهد پازل‌هایی هستیم که بر پایه یک آوا می‌باشند و شما باید با نواختن یک تن خاص آن‌ها را حل کنید که بسیار جالب هستند و تنوع خوبی در روند بازی ایجاد کرده‌اند.

year walk

چرخیدن سر این عروسک را به همراه یک موسیقی دلهره‌آور تصور کنید.

موسیقی هم همانند صداگذاری بسیار جذاب و هماهنگ با اتمسفر بازی بوده و شاهد تنوع بسیار خوبی در بین موسیقی‌های موجود در بازی Year Walk هستیم. کافی است در پرده آخر به موسیقی بازی توجه کنید، قطعا مو به تن‌تان سیخ خواهد شد! موسیقی تیتراژ پایانی نیز واقعا حس و حال عجیب و خاصی به شما وارد می‌کند و احتمال اینکه به فکر دانلود آن بیفتید بسیار زیاد است. به جرئت می‌توانم بگویم که در بین بازی‌هایی که تا به الآن در گوشی به تجربه آن‌ها پرداخته‌ام، Year Walk از نظر موسیقی و صداگذاری در اولین و بهترین جایگاه قرار دارد.

سخن آخر

بازی Year Walk با داستان بی‌نظیر، گیم‌پلی جذاب و درگیر‌کننده، گرافیک چشم‌نواز، موسیقی عالی و صداگذاری بی‌نقص خودش می‌تواند تجربه بسیار فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان بیاورد. بازی Year Walk در دل خودش ماجراهای زیادی را قرار داده که خواندن آن‌ها به تنهایی می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد. اگر عاشق افسانه‌های قدیمی هستید و به بازی‌های سبک وحشت، معمایی و ماجراجویی علاقه دارید، به هیچ وجه بازی Year Walk را از دست ندهید.


نکات مثبت:

داستان بی‌نظیر و شاهکار

طراحی پازل‌های بازی و درجه سختی آن‌ها در سطح بسیار خوبی دارد

اتمسفر محیط بازی بسیار دلهره‌آور و جذاب می‌باشد

صداگذاری بسیار دقیق و بی‌نقص است

موسیقی بازی از تنوعی عالی برخوردار بوده و با جو بازی هم‌خوانی بسیار خوبی دارد

نکات منفی:

گشت و گذار در جنگل می‌تواند سردرگم‌کننده باشد و شما را گیج کند

نقد و بررسی بازی Year Walk؛ قدرت عشق و ترس - گیمفا

امتیاز گیمفا

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Year Walk؛ قدرت عشق و ترس - گیمفا