فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo
فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo
فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo
فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

محسن رضوی فر
۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

فرنچایز Halo در طول دو دهه‌ی اخیر به یکی از مهم‌ترین بازی‌های ویدیویی تبدیل شده است. اولین نسخه‌ی این سری تحت عنوان Halo: Combat Evolved در سال ۲۰۰۱ میلادی برای کنسول ایکس‌باکس و در سال ۲۰۰۳ نیز برای رایانه‌های شخصی منتشر شد. این بازی شوتر اول شخص که توسط استودیوی بانجی (Bungie) توسعه یافته بود، به سرعت توانست به عنوان محبوب بازی‌بازان و همچنین منتقدان تبدیل شود. تاکنون ۵ نسخه‌ی اصلی از این فرنچایز منتشر شده و در پاییز امسال نیز نسخه‌ی جدید آن تحت عنوان Halo Infinite عرضه خواهد شد. در این بخش به بررسی برخی از حقایق موجود در مجموعه‌ی Halo و دنیای آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

سری Halo به لطف محبوبیت گسترده‌ی خود و طرفداران زیاد، رسانه‌های خارج از بازی‌های ویدیویی را نیز در بر گرفته است. در حالی که بازی‌بازان هاردکور ممکن است در رمان‌ها، سریال‌های تلویزیونی و کمیک‌های این مجموعه آگاه باشند، اما بسیاری دیگر حتی از وجود آن‌ها آگاهی ندارند. چیزهای زیادی در مورد داستان جهان Halo وجود دارد که بسیاری از طرفداران از آن‌ها اطلاع ندارند و در عین حال برخی موارد نیز که وجود دارد که بازی‌بازان سری Halo را نیز متعجب می‌کند.

حقیقت اول: نسخه‌ی اول Halo ابتدا فاقد حالت چندنفره بود

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

هنگامی که Halo از یک بازی استراتژی همزمان (RTS) به یک اثر شوتر اول شخص تغییر شکل پیدا کرد، تقریباً همه‌ی افراد توسعه‌دهنده‌ی بازی مجبور شدند برای رسیدن به یک هدف، زمان‌بندی دقیق و کاهش هزینه‌ها روی آن کار کنند. این امر منجر شد تا رهبران پروژه یعنی Alex Seropian و Jason Jones برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه بخش چندنفره را حذف کنند. هنگامی که Michael Evans و Hardy LeBel، دو کارمندی که روی Oni کار می کردند این موضوع را شنیدند، شروع به احیای حالت چندنفره کردند. بخش چندنفره‌ی بازی دو هفته قبل از انتشار رسمی به پایان رسید و تنها در آخرین لحظات در عنوان قرار گرفت.

حقیقت دوم: Halo ابتدا قرار بود یک بازی استراتژی همزمان برای مکینتاش باشد

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

در حالی که استودیوی بانجی در سال‌های ابتدایی فعالیت خود بازی‌هایی را برای پلتفرم‌های مختلف توسعه می‌داد، بیشتر عناوین آن‌‌ها به طور خاص بر روی رایانه‌های مکینتاش تمرکز داشتند. هنگامی که آن‌ها یک بازی استراتژی همزمان به نام Halo را خلق کردند، قرار بود این اثر به صورت انحصاری برای مکینتاش عرضه شود. برای این بازی قرار بود دید سوم شخص قرار داده شود و به بازی‌بازان این فرصت را بدهد تا نیروهای خود را علیه نیروهای بیگانه‌ی دشمن هدایت کنند. با این حال، مایکروسافت به این عنوان علاقه‌مند شد و برای این‌که آن را برای کنسول جدید خود یعنی ایکس‌باکس عرضه نماید، استودیوی توسعه‌دهنده را خریداری کرد. سرانجام این بازی به یک اثر شوتر اول شخص اصلی تبدیل شد که امروزه طرفداران بی‌شماری را به خود اختصاص داده است.

حقیقت سوم: جان مه‌یر، خواننده‌ی امریکایی، به طور مخفیانه دو قطعه از موسیقی Halo 2 را ساخته است

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

بازی Halo 2 یکی از بهترین موسیقی‌های متن را در میان بازی‌های ویدیویی تا به امروز دارد. اگرچه بیشتر کار ساخت موسیقی این بازی برعهده‌ی Martin O’Donnell و Michael Salvatori بود، اما گروه‌های موسیقی دیگری مانند Breaking Benjamin ،Incubus و Hoobastank نیز در آن نقش داشتند. با این حال، یکی از موزیسین‌های این بازی برای مدت طولانی مخفی ماند. مایکل اودانل در سال ۲۰۱۲ فاش کرد که جان مه‌یر (John Mayer)، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی، دو قطعه از موسیقی بازی را با گیتار اجرا کرده است. ظاهراً مایر یکی از طرفداران پر و پا قرص مجموعه‌ی Halo است.

حقیقت چهارم : اسپارتان‌ها در دوران کودکی ربوده شدند و از نظر ژنتیکی برای تبدیل شدن به ابر سرباز تغییر یافتند

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

در حالی که به نظر می‌رسد اسپارتان‌های موجود در دنیای Halo سربازان معمولی انسانی در داخل زره‌های فلزی هستند، اما ظاهراً واقعیت چیز دیگری است. در رمان Halo: Fall of Reach مشخص شد که مسترچیف و همراهانش در حالی که فقط شش سال داشتند، ربوده شده و به یک مرکز مخفی نظامی منتقل شدند. در آنجا آن‌ها از نظر جسمی و روانی آموزش دیدند تا پیش از تغییر ژنتیکی از طریق افزایش بیولوژیکی و سایبرنتیکی گسترده، به بهترین سربازان ممکن تبدیل شوند. این امر به تفنگداران فضایی قدرت بیشتر، بدن بزرگتر، هوش بیشتر و توانایی تعامل مستقیم با هوش مصنوعی را می‌دهد.

حقیقت پنجم: وجود کلیفهنگر در بازی Halo 2 هرگز برنامه‌ریزی نشده بود

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

بازی Halo 2 در طول روند توسعه‌ی خود با مشکلاتی مواجه بود. این موضوع باعث شد تا قسمت‌هایی از بخش داستانی بازی حذف و یا جایگزین شوند. به مدت یک سال هیچ نسخه‌ی فعالی از این بازی وجود نداشت و طراحان و برنامه‌نویسان قادر به آزمایش خلاقیت‌های خود در عنوان نبودند. این موارد باعث شد تا بازی براساس آنچه که در ابتدا توسعه‌دهندگان در نظر گرفته بود، نصفه و نیمه باشد. در حقیقت بازی بسیار کوچک شده بود و وجود آن کلیفهنگر بدنام، بسیاری از طرفداران را ناراحت کرد. جوزف استیتن در این خصوص می‌گوید کلیفهنگر در ابتدا برای بازی برنامه‌ریزی نشده بود و اضافه شدن تنها به علت جاه‌طلبی بیش از حد بوده است.

حقیقت ششم: صداگذاری Eliteها در Halo: Combat Evolved به انگلیسی برگردانده شد

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

یکی از جالب‌ترین موارد در خصوص Halo: Combat Evolution این بود که بیگانه‌ی Convenant چگونه به نظر برسد. این به زبان ویژه‌ای کمک می‌کرد که Eliteها هنگام صحبت در بازی از آن استفاده می‌کردند. توسعه‌دهندگان به جای این که زبان جدیدی را پیدا یا وقت و هزینه‌ی خود را برای استخدام صداپیشه‌های اضافی صرف کنند، صدای آن قسمت‌ها را به انگلیسی بازگرداندند.

حقیقت هفتم: Halo 2 در طول روند توسعه به شدت تغییر کرد

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

موفقیت Halo: Combat Evolved موجب شد تا ساخت دنباله‌ی آن تضمین گردد. هنگامی که استودیوی بانجی بازی Halo 2 را در E3 2003 نمایش داد، به نظر می‌رسید آن‌ها در حال توسعه‌ی یک دنباله‌ی هیجان‌انگیز هستند. با این وجود، متأسفانه همه چیز به همان راحتی که توسعه‌دهندگان آن را نمایش می‌دادند، پیش نمی‌رفت. در حالی که تنها یک سال تا انتشار بازی باقی مانده بود، تیم توسعه‌دهنده پروژه را از نو و با موتور گرافیکی جدید شروع کرد. این امر منجر به تغییرات گسترده‌ای در بازی شد.

حقیقت هشتم: نبرد با Covenant حدود ۲۷ سال پیش از اتفاقات نسخه‌ی اول آغاز شد

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

Halo: Combat Evolved اولین نسخه‌ از فرنچایز Halo به شمار می‌رود، اما آغاز جنگ انسان‌ها با Covenant در این بازی نبود. داستان این نسخه ۲۷ سال پس از آغاز نبرد میان آن‌ها آغاز می‌شود و در رمان Halo: Fall of Reach نیز این مورد شرح داده شده است. در این بازی بیگانگان تقریباً تمامی چیزهایی را که انسان‌ها از زمان سفر سریع‌تر از نور ساخته‌اند، از بین می‌برند. همچنین مسترچیف در زمانی که کنترل او را در این بازی بدست می‌گیرید، حدوداً یک سرباز ۴۰ ساله است.

حقیقت نهم: بازی Halo 3 بیش از ۳۵ هزار خط دیالوگ داشت

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

طراحان صدا در استودیوی بانجی همواره به این موضوع توجه داشتند که با موسیقی، صداگذاری و دیالوگ‌ها بازی‌بازان را درگیر کنند. در حالی که میان‌پرده‌ها نقش اصلی را در داستان‌گویی سری Halo داشتند، در عین حال توسعه‌دهندگان می‌خواستند که میدان نبرد را پویا و زنده جلوه دهند و باعث شد تا آن‌ها بیش از ۳۵۰۰۰ خط دیالوگ را برای بازی Halo 3 ضبط کنند. این امر موجب شد تا دشمنان و بیگانگان حاضر در بازی سخن‌رانی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند.

حقیقت دهم:  مسترچیف اولین شخصیت بازی‌های ویدیویی بود که مجسمه‌ی آن توسط موزه‌ی Madame Tussauds ساخته شد

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

محبوبیت سری Halo موجب شد تا موزه‌ی Madame Tussauds مجسمه‌ی مومی مسترچیف را بسازد. در حالی که این موم‌ها طی سالیان گذشته به گالری‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف قرض داده شده‌اند ، اما خانه‌ای دائمی در لاس وگاس دارد. مجسمه‌ی مسترچیف ۷۲ کیلو وزن دارد. ساخت آن توسط ۱۰ هنرمند انجام شد و تقریبا به مدت ۹۰۰ ساعت طول کشید. طبق گفته‌ی کمپانی Madame Tussauds، این اولین بار بود که یک شخصیت از بازی‌های ویدیویی توسط آن‌ها در تاریخ خود بازآفرینی می‌شد.

حقیقت یازدهم: بازی Halo 3: ODST ابتدا به عنوان یک بسته‌ی گسترش‌دهنده‌ی کوچک در نظر گرفته شده بود

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

بازی Halo 3: ODST در اصل به عنوان یک پروژه‌ی جانبی برای یک تیم کوچک از استودیوی بانجی ایجاد شد تا در حالی که بقیه‌ی اعضای استودیو روی Halo: Reach تمرکز داشتند، بر روی آن کار کنند. هنگامی که این بازی تنها با اسم رمز Halo: Recon شناخته می‌شد، چندین کارمند به عنوان سازندگان تأیید کردند که این بازی قرار نیست یک نسخه‌ی کامل باشد، بلکه یک بسته‌ی الحاقی است که قسمت سوم مجموعه‌ی Halo را تکمیل می‌کند. با این حال با پیشرفت در کار مشخص شد که این پروژه بزرگ‌تر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت. این امر باعث شد تا تیم توسعه‌دهنده یک نوع gametype کاملاً جدید، معروف به Firefight را اضافه کنند و بخش داستانی را گسترش دهند تا آن را به عنوان یک محصول مستقل عرضه نمایند.

حقیقت دوازدهم: مجموعه کتاب‌های Halo محبوبیت بسیار زیادی دارند

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

در حالی که اغلب طرفداران سری Halo تنها بازی‌های ویدیویی آن را تجربه کرده‌اند، اما این فرنچایز به شدت گسترش یافته و سایر رسانه‌ها را نیز در بر گرفته است. در این میان، رمان‌های این سری بسیار محبوب هستند. این رمان‌ها مخاطبان را به اعماق دنیای Halo و داستان عمیق آن می‌برند. تقریباً همه رمان‌های این مجموعه مستقیماً به رتبه‌ی اول لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز رسیده‌اند. نویسندگانی مانند اریک نایلوند ، تروی دنینگ و گرگ بیر همگی بر اساس این بازی‌ها رمان می‌نویسند. به طور مجموع بیش از ۱۱ میلیون نسخه از این رمان‌ها در سراسر جهان به فروش رفته است.

حقیقت سیزدهم: پسوند Combat Evolved توسط مایکروسافت به نسخه‌ی اول اضافه شد

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

استودیوی بانجی در ابتدا قصد داشت نسخه‌ی اول را تحت عنوان Halo و بدون پسوند عرضه نماید، با این حال مایکروسافت احساس کرد این نام اجازه نمی‌دهد تا بازی مذکور با سایر عناوین شوتر نظامی رقابت کند. آن‌ها اساساً اعتقاد داشتند که این نام توصیف کافی را به مخاطبان ارائه نمی‎‌دهد. توسعه‌دهندگان ابتدا با این موضوع مخالفت کردند، زیرا نمی‌خواستند عنوان را به چیز دیگری تغییر دهند. سرانجام هنگامی که نمایندگان بازاریابی از طرف ناشر توانستند پسوند Combat Evolved را اضافه کنند، موافقت حاصل شد. با این حال برخی از اعضای استودیو همچنان در برابر این ایده مقاومت می‌کردند.

منبع

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo
فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo
فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo
فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo
فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo
فکت بازی؛ حقایقی از سری Halo