نقد و بررسی بازی Grimvalor؛ نجات قلمروی نفرین شده - گیمفا
نقد و بررسی بازی Grimvalor؛ نجات قلمروی نفرین شده - گیمفا
نقد و بررسی بازی Grimvalor؛ نجات قلمروی نفرین شده - گیمفا
نقد و بررسی بازی Grimvalor؛ نجات قلمروی نفرین شده - گیمفا

نقد و بررسی بازی Grimvalor؛ نجات قلمروی نفرین شده

سجاد باقریان
۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - 18:00
نقد و بررسی بازی Grimvalor؛ نجات قلمروی نفرین شده - گیمفا

با انتشار بازی‌های بزرگ بر روی گوشی‌های هوشمند، نوع نگاه سازندگان بازی‌های ویدویی به این پلتفرم تغییر کرد و امروزه شاهد عناوین بزرگ زیادی هستیم که در انحصار گوشی‌های هوشمند می‌باشند و از استاندارد‌های یک بازی کنسولی پیروی می‌کنند. دیگر همه‌ی ما در دستانمان یک گوشی داریم و بیشتر زمان خودمان را در حال استفاده از آن سپری می‌کنیم، پس چه عالی می‌شود که در گوشی‌ خودمان به تجربه بازی‌های جذاب و باکیفیت بپردازیم. ما امروز به سراغ یکی از همین عناوین رفته‌ایم و می‌خواهیم بازی Grimvalor را خدمت شما معرفی کنیم و به نقد و بررسی آن بپردازیم.

بازی Grimvalor ساخته استودیوی بازی‌سازی Direlight می‌باشد که در سال ۲۰۱۸ برای گوشی‌های هوشمند با سیستم‌عامل‌های اندروید و ios و کنسول نینتندو سوئیچ منتشر شد. این بازی در سبک اکشن و ماجراجویی بوده که مبارزات آن المان‌های یک عنوان هک‌ اند اسلش را دارا می‌باشد. لازم به ذکر است که این عنوان به‌طور رایگان در دسترس می‌باشد و شما می‌توانید فصل اول آن را به رایگان بازی کنید و در صورت رضایت از آن، بازی را کامل خریداری کنید تا همه فصل‌ها در اختیار شما قرار بگیرد.  مبارزات و محیط Grimvalor شما را به یاد عناوین شاهکاری مانند prince of Persia و god of war می‌اندازد، البته که بازی Grimvalor قابل مقایسه با این دو شاهکار صنعت بازی‌های ویدیویی نیست و نمی‌توان آن را بهتر این دو عنوان دانست، با این وجود Grimvalor یک بازی با‌کیفیت برای گوشی‌های هوشمند محصوب می‌شود و کمتر عنوانی در این پلتفرم وجود دارد که چنین گیم‌پلی و گرافیکی را به شما ارائه دهد. اگر شما هم از کاربران گوشی‌های هوشمند هستید و به دنبال یک بازی جذاب در سبک اکشن، ماجراجویی و هک اند اسلش می‌گردید، حتما در ادامه با ما باشید تا بیشتر با نسخه اندروید عنوان Grimvalor آشنا شوید.

داستان؛ مطمئن باشید که به این بخش از بازی اهمیت نخواهید داد

همان‌طور که از تیتر این بخش متوجه شده‌اید، داستان بازی قرار نیست شما را شگفت‌زده کند و سازندگان یک موضوع کلی و کلیشه‌ای را در نظرگرفته‌اند که فقط بازی را به مرحله ساخت برسانند، به هرحال به بررسی داستان می‌پردازیم و شما را بیشتر با آن آشنا خواهیم کرد.

بازی درمورد یک قلمروی نفرین شده است، قلمرویی به نام Vallaris که به دلیل تصمیمات و رفتار‌های اشتباه پادشاهش به سمت نابودی می‌رود. مردمان Vallaris به هیولاهایی تبدیل شده‌اند که در همه‌ جای این قلمرو دیده می‌شوند و این مکان را به ‌شدت خطرناک‌ کرده‌اند، البته در ادامه با انواع هیولاهای این قلمروی نفرین‌شده آشنا خواهیم شد. حال شما در نقش یک سرباز باید به Vallaris بروید تا دلیل اصلی نابودی این قلمرو را کشف کنید و این مکان را از نابودی نجات دهید. بازی در مجموع دارای ۵ فصل می‌باشد که هر فصل دارای بخش‌ها و مکان‌های متنوع و مختلف می‌باشد، شما با کشتن باس‌های هر فصل می‌توانید به فصل بعدی بروید تا بازی را به پایان برسانید. مبارزه با باس‌ها یکی از بهترین بخش‌های عنوان Grimvalor به حساب می‌آید که بسیار جذاب و هیجان‌انگیز طراحی شده‌اند.

گریم والور

آماده ماجراجویی در قلمروی Vallaris هستید؟

 برای شروع بازی می‌توانید از بین دو جنگجوی زن یا مرد یکی را انتخاب کنید که معلوم نیست اصلا چرا این دو جنگجو وارد Vallaris شده‌اند و هدف اصلی‌شان برای نجات این قلمرو چیست. درکل مشکلات زیادی در داستان بازی دیده می‌شود که به همین دلیل نمی‌توان این بخش را یک نقطه قوت بزرگ برای بازی Grimvalor دانست.

اما قبل از بررسی گیم‌پلی بازی باید به یک نکته اشاره کنیم. تمرکز اصلی این عنوان برروی گیم‌پلی و مبارزات آن خلاصه می‌شود و داستان Grimvalor آخرین چیزی است که به آن فکر خواهید کرد. آن‌قدر غرق در مبارزه با هیولا‌های مختلف و باس‌های بازی خواهید شد که مشکلات داستان را فراموش خواهید کرد. پس با دیدن ضعف در داستان بازی ناامید نشوید، زیرا تازه به بخش جذاب قضیه رسیده‌ایم.

گیم‌پلی؛ طعم خوش یک عنوان هک اند اسلش در گوشی

بدون شک بزرگ‌ترین نقطه قوت بازی Grimvalor مربوط به گیم‌پلی آن می‌شود، جایی که با مبارزات سریع، خشن و شلوغ مواجه هستیم. اما قبل از بررسی مبارزات، بیایید به سراغ کنترل بازی برویم. بازی به صورت سکویی بوده و همانند دیگر عناوین این سبک شما تنها می‌توانید به چپ یا راست حرکت کنید، البته دکمه‌ای وجود دارد که با فشردن آن می‌توانید به سمت جلو خیز بردارید یا سر بخورید که در جاخالی دادن هنگام مبارزات بسیار کارآمد است، البته برای شکستن اجسام و پریدن بین دو مانع که در فاصله بسیار طولانی از هم قرار دارند نیز باید از این دکمه استفاده کنید تا به پایین سقوط نکنید. وجود یک دکمه برای پریدن هم کاملا عادی بوده و تقریبا در همه بازی‌های این سبک وجود دارد. شمشیر‌زنی و مبارزه هم تنها با کلیک بر روی یک دکمه صورت می‌گیرد و در حالت معمول خبری از ضربات سنگین و سبک نیست، بلکه تنها یک نوع ضربه در بازی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن دشمنانتان را نابود کنید. ولی نگران تنوع کم در ضربه‌زنی نباشید، زیرا بعد از گذشت یک فصل و با ورود به فصل دوم، سوپر اتک‌های مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرند که با کشیدن دکمه ضربه به سمت‌های مختلف می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. قادر هستید با ترکیب ضربه‌های معمولی و سوپر‌ اتک‌ها، کمبو‌های مختلفی را بسازید تا راحت‌تر دشمنان را هلاک کنید. پس می‌توان نتیجه گرفت که سازندگان برای جلوگیری از شلوغی صفحه از تنها یک دکمه برای استفاده از تمامی ضربه‌ها استفاده کرده‌اند که این خبر خوبی برای افرادی است که صفحه‌نمایش گوشی‌شان کوچک می‌باشد.

در بازی Grimvalor چهار نوع سلاح وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در مکان‌های مخفی فصل‌های مختلف پیدا کنید. سلاح‌های بازی شامل شمشیرها، تبر‌ها، پتک‌ها و دستکش‌ها می‌شود که تنها دو تا از آن‌ها را می‌توانید حمل کنید، یکی برای ضربات معمولی و دیگری برای سوپر‌اتک‌ها. پس همه چیز به سبک مبارزه شما بستگی دارد، اگر سرعت و تعداد ضربات را فدای قدرت می‌کنید، استفاده از شمشیر و دستکش‌ها می‌تواند مناسب باشد، اگر عاشق قدرت هستید و سرعت برای شما اهمیت ندارد، سلاح‌هایی مانند تبر و پتک‌ها به درد شما خواهد خورد، حتی می‌توانید از ترکیب دو سلاح سنگین و سبک استفاده کنید، برای مثال در ضربات معمولی از شمشیر و در سوپر‌اتک‌ها از پتک استفاده کنید. خلاصه دست شما باز بوده و می‌توانید ترکیب‌های مختلف را بار‌ها و بار‌ها امتحان فرمایید تا بالاخره سلاح‌های مناسب خودتان را پیدا کنید. امکان ساخت زره هم در Grimvalor وجود دارد، البته باید به فصل دوم بروید تا این قابلیت برای شما باز شود. با توجه به نیاز خودتان از زره‌های مناسب استفاده کنید. هر کدام از زره‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که مانند سلاح‌ها از تنوع مناسب و کافی‌ای برخوردار هستند.

گریم والور

جایگیری دکمه‌های بازی را ملاحظه می‌کنید، خوشبختانه بازی در این زمینه پیچیدگی خاصی ندارد.

در طول بازی باید سطح شخصیت اصلی را ارتقاء دهید تا در اواخر بازی دچار مشکل نشوید، عدم ارتقای به موقع شخصیت اصلی مساوی است با سخت شدن‌ بیش از اندازه مبارزات که به شما قول می‌دهم با این شرایط از بیشتر آن‌ها جان سالم به در نمی‌برید. با بالاتر رفتن سطح شخصیت اصلی، میزان سلامت، قدرت حمله و تعداد اسلات‌های trinket او نیز به مراتب افزایش می‌یابد. البته سرباز شما چهار قابلیت دیگر به نام‌های vigor، savagery، mastery و focus نیز وجود دارد که نباید آن‌ها را فراموش کنید. تنها نکته منفی در ارتقاء سطح شخصیت مربوط به چگونگی انجام آن می‌شود، شما هر بار برای این کار باید به پایگاه اصلی بازگردید و در یک مکانی مانند کمپ سطح مبارز را افزایش دهید. فرض کنید در آخرین بخش‌های یک فصل هستید و تعداد سنگ‌های جادویی شما به حدی رسیده است که بتوانید شخصیت را آپگرید کنید، شما باید کل مسیر رفته را بازگردید و این کار را در کمپ انجام دهید، البته امکان fast travel در عنوان Grimvalor وجود دارد که باز هم استفاده از آن دارای پیچیدگی‌های خاص خودش می‌باشد. وسایل افسانه‌ای و معجون‌هایی وجود دارند که استفاده از آن‌ها قابلیت‌های جدیدی را به شخصیت اصلی اضافه خواهد کرد که در بازی به آن‌ها trinket گفته می‌شود. trinketها انواع و اقسام مختلفی دارند که شرح کاربرد هرکدام از آن‌ها بسیار طولانی خواهد بود، پس پی بردن به کاربرد آن‌ها را به عهده خودتان می‌گذاریم.

گریم والور

از ارتقاء سطح شمشیر‌‌ها، زره‌ها و شخصیت اصلی غافل نشوید.

دو نوع واحد پول در بازی وجود دارد، یکی از آن‌ها به نام سنگ‌ارواح شناخته می‌شود که با استفاده از این نوع پول می‌توانید سطح شخصیت اصلی را ارتقاء دهید، این پول فقط از راه شکستن کوزه‌ها و اشیاء محیط یا کشتن دشمنان به‌دست می‌آید، البته در جمع‌آوری آن‌ها به مشکل نمی‌خورید و اصلا نباید نگران کمبود آن‌ها باشید. سنگ‌های سیاه نوع دوم پول‌ها را شامل می‌شوند که با پشت سر گذاشتن مراحل به شما اهدا می‌شود. با این سنگ‌ها می‌توانید سطح سلاح‌ها و زره‌های خودتان را ارتقاء دهید. همان‌طور که متوجه شده‌اید، جمع‌آوری منابع و ارتقاء سطح سلاح‌ها و شخصیت اصلی جزو عناصر جدانشدنی بازی Grimvalor می‌باشند که بر جذابیت بازی افزوده‌اند.

هیولا‌های هر فصل از تنوع قابل قبولی برخوردار هستند که در حمله به هرکدام از آن‌ها باید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. تیرانداز‌ان،‌ شمشیرزنان، هیولاهای پتک به دست که بسیار کند هستند و چندین دشمن دیگر در بازی وجود دارد که عبور از سد یکی از آن‌ها به تنهایی شاید آسان به‌نظر برسد، اما باید گفت که به غیر از فصل اول که تعداد دشمنان بسیار کم هستند، باقی فصل‌ها دارای تعداد بسیار زیادی دشمن و هیولا هستند که خیلی اوقات از کشتن آن‌ها منصرف می‌شوید و پا به فرار خواهید گذاشت. گاهی اوقات در بالای صفحه هشداری با متن  you are hunted  نمایش داده می‌شود که در این موقع تعداد دشمنان به یکباره بسیار افزایش می‌یابد و واقعا توان مقابله و کشتن آن‌ها را نخواهید داشت و فقط باید فرار کنید. هیولاهایی مانند حیوان هم وجود دارند که بازی را برای شما سخت‌تر می‌کنند.

گریم والور

در این مواقع بهتر است فرار کنید!

اما با وجود تنوع بسیار مناسب دشمنان و سختی مبارزه، هوش مصنوعی آن‌ها چنگی به دل نمی‌زند و شما در مبارزات تن به تن با هرکدام از آن‌ها می‌توانید بسیار راحت‌ آن‌ها را بکشید. تنها چیزی که مبارزات را سخت کرده تعداد بالای هیولاها است، فرض کنید در یک مکان کوچک ۵ هیولا از انواع مختلف حضور دارند که در این مواقع باید حواستان به تمامی دشمنان باشد و به موقع جاخالی بدهید تا ضربه‌ای به شما وارد نشود، پس با وجود ضعف در هوش مصنوعی، هم‌چنان مبارزات چالش‌بر‌انگیز و سخت می‌باشد. در هر فصل یک یا چند باس وجود دارد که با کشتن آن‌ها می‌توانید به فصل بعدی بروید، خوشبختانه هوش مصنوعی باس‌ها بهتر کار شده و حرکات آن‌ها بسیار منطقی‌تر از دشمنان معمولی است. معمولا باس‌ها دارای شیلد می‌باشند که شما اول باید آن ‌را از بین ببرید تا بتوانید میزان سلامتی باس را کاهش دهید. باس‌ها بسیار متنوع هستند و هرکدام از آن‌ها به یک سبک خاصی به مبارزه با شما می‌پردازند. مانند دیگر عناوین هک اند اسلش، شما باید منتظر ضربه‌های سنگین باس‌ها باشید و به موقع جاخالی بدهید تا در یک موقعیت مناسب به آن‌ها حمله کنید.

گریم والور

یکی از باس‌های سرسخت بازی.

در نهایت می‌توان گفت که بازی Grimvalor  در زمینه گیم‌پلی بسیار هیجان‌انگیز و جذاب می‌باشد و شما به این زودی‌ها از گشت و گذار و مبارزه با هیولاها خسته نخواهید شد. شاید ایرادات جزئی در هوش مصنوعی وجود داشته باشد، اما نکات مثبت موجود در گیم‌پلی بازی Grimvalor آن‌قدر زیاد است که می‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

گرافیک فنی و بصری؛ زیبا اما یکنواخت

همان اول به این نکته اشاره کنیم که بازی Grimvalor تنها ۶۵۰ مگ حجم دارد و حتی برای گوشی‌های هوشمند هم نمی‌توان گفت که Grimvalor یک عنوان سنگین محسوب می‌شود، پس با توجه به حجم مناسب بازی باید به بررسی گرافیک فنی بپردازیم. شما قادر هستید با توجه به قدرت گوشی خودتان، یکی از گزینه‌های گرافیکی موجود در تنظیمات را انتخاب کنید تا بهترین بازده را از نظر میزان فریم داشته باشید. بی‌شک بهترین حالت گرافیکی مخصوص گزینه best quality است، با انتخاب این گزینه بهترین حالت گرافیک بازی به نمایش در می‌آید که در این حالت کیفیت تکسچر‌ها و میزان جزئیات در بالاترین حد خود قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم بازی Grimvalor را با بزرگان بازی‌های گوشی‌های هوشمند مقایسه کنیم، قطعا این عنوان حرفی در مقابل آن‌ها ندارد و می‌توان عناوین دیگری پیدا کرد که در زمینه گرافیک بسیار بهتر از Grimvalor عمل کرده‌اند.

گریم والور

رنگ‌بندی بازی شاید تکراری شود، اما زیبا است.

اما همان‌طور که قبلا به آن اشاره کرده‌ایم، حجم بازی در گوشی‌های هوشمند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با توجه به حجم عنوان Grimvalor، گرافیک آن نیز راضی کننده است. تنها ایراد گرافیک بازی مربوط به وقتی است که گرافیک را در پایین‌ترین حد ممکن تنظیم می‌کنید، در این زمان کیفیت تکسچر‌ها به شدت افت کرده ولی عملکرد بازی تغییر چندانی نمی‌کند و عملا شاهد افزایش میزان فریم نخواهیم بود. پس دارندگان گوشی‌های بسیار قدیمی و ضعیف نباید دلشان را به تنظیمات گرافیکی خوش کنند، زیرا عملکرد بازی در پایین‌ترین و بالا‌ترین حد گرافیکی هم تقریبا مشابه به یکدیگر می‌باشد. شاید این مشکل مربوط به بهینه‌سازی باشد و باید امیدوار بمانیم تا در آپدیت‌های بعدی شاهد رفع آن باشیم.

از گرافیک فنی که بگذریم، به گرافیک بصری بازی Grimvalor می‌رسیم، جایی که شاهد محیط‌ها و خرابه‌های بسیار جذابی هستیم که به خوبی یک قلمروی نفرین‌شده را به ما نشان می‌دهد. قلمرویی تاریک، کثیف و پر از گرد و خاک که در هر قسمت از آن هیولایی در انتظار کشتن شما است. متاسفانه این زیبایی‌ها بعد از پشت سر گذاشتن دو فصل از بازی تکراری شده و جذابیت اولیه را از دست می‌دهد، در طول بازی شاهد محیط‌های بسیار مشابه با یکدیگر هستیم و تنها در اواخر بازی محیط‌های جدیدی به نمایش در می‌آیند و سوال این است که چرا سازندگان محیط همه فصل‌ها را مانند فصل آخر متنوع طراحی نکرده‌اند؟

گریم والور

با وجود حجم کم بازی، نمی‌توان ایراد خاصی به کیفیت تکسچر‌ها وارد کرد.

قبلا هم اشاره کرده بودیم که انواع و اقسام هیولا‌ها در بازی وجود دارند که دشمنان شما را تشکیل می‌دهند. خوشبختانه با وجود تنوع مناسب هیولاها، طراحی هر کدام از آن‌ها نیز در سطح راضی‌کننده‌ای قرار دارد و به خوبی تفاوت بین آن‌ها را متوجه خواهید شد. برخلاف هیولاها، طراحی شخصیت اصلی چندان خوب نیست و می‌توانست کمی جالب‌تر باشد. شما با یک سرباز معمولی روبه‌رو هستید که نه شخصیت‌پردازی مناسبی دارد و نه طراحی جالب!

در مجموع بازی در زمینه گرافیک فنی و بصری در حد و اندازه‌ استاندارد‌های گوشی‌های هوشمند بوده و مشکلات ریز و درشتی در آن دیده می‌شود که در صورت نبود این ایرادات، تجربه بازی Grimvalor می‌توانست بسیار جذاب‌تر باشد.

موسیقی و صداگذاری؛ ناامیدکننده

واقعا نمی‌توان دلیل اهمیت ندادن سازندگان بازی‌های گوشی‌های هوشمند به موسیقی را فهمید. همه‌ی ما می‌دانیم که موسیقی یکی از بزرگ ترین و مهم‌ترین بخش‌های یک بازی محسوب می‌شود و بسیاری از عناوین آن‌قدر در این زمینه خوب هستند که ما  به سراغ دانلود موسیقی‌های بازی می‌رویم و بار‌ها به آن‌ها گوش می‌دهیم، اما همچین چیزی در بازی‌های گوشی‌های هوشمند دیده نمی‌شود.

گریم والور

واقعا مشکل اصلی سازندگان بازی‌های گوشی‌های هوشمند با موسیقی و صدا‌گذاری چیست؟

 متاسفانه بازی Grimvalor حتی موسیقی هم ندارد، حداقل وجود یک موسیقی نه‌چندان جالب هم می‌توانست ما را راضی کند، ولی سازندگان کاملا از این بخش عبور کرده‌اند و حتی یک قطعه موسیقی هم در بازی شنیده نمی‌شود. فرض کنید در حال کشتن هیولا‌ها هستید و همراه این مبارزات سریع و هیجان‌انگیز هیچ موسیقی‌ای پخش نمی‌شود تا هیجان را بیشتر به شما منتقل کند و مبارزات کاملا در سکوت رخ می‌دهد. می‌توان گفت بزرگ‌ترین نقطه منفی عنوان Grimvalor مربوط به عدم استفاده از موسیقی است. خوشبختانه صداگذاری در بازی صورت گرفته و غرش هیولا‌ها، حرکت شمشیر و صداهای دیگر به خوبی کار شده و راضی کننده است.

سخن آخر

تجربه بازی Grimvalor را به تمامی گیمر‌ها و خصوصا علاقه‌‌مندان بازی‌های ماجراجویی و هک اند اسلش پیشنهاد می‌کنم. اگر از موسیقی و داستان نه‌چندان جالب بازی بگذریم، در مجموع می‌توان گفت که بازی  Grimvalor، یک عنوان باکیفیت برای گوشی‌های هوشمند و حتی کنسول نینتندو سوئیچ محسوب می‌شود که شما را ساعت‌ها مشغول خود خواهد کرد. عنوان Grimvalor را بر روی گوشی‌های هوشمند خود نصب کنید و از مبارزه در قلمروی Vallaris لذت ببرید.


  • نکات مثبت:
  • گیم‌پلی غنی و جذاب
  • مبارزات هیجان‌انگیز و سخت
  • تنوع خوب در سلاح‌ها، زره‌ها و هیولاهای بازی
  • مبارزه با باس‌ها فوق‌العاده است
  • گرافیک فنی راضی‌کننده
  • حجم بسیار مناسب

 

  • نکات منفی:
  • داستان بازی چیز خاصی در چنته ندارد
  • مشکلاتی در بهینه‌سازی و تنظیمات گرافیکی که در مقاله به آن اشاره شد
  • هوش مصنوعی ضعیف هیولاها
  • تنوع کم در محیط‌های بازی
  • عملا هیچ موسیقی‌ای در بازی وجود ندارد
نقد و بررسی بازی Grimvalor؛ نجات قلمروی نفرین شده - گیمفا

امتیاز گیمفا

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Grimvalor؛ نجات قلمروی نفرین شده - گیمفا