دیوانه وار رو به جلو | نقد و بررسی بازی Pressure - گیمفا
دیوانه وار رو به جلو | نقد و بررسی بازی Pressure - گیمفا
دیوانه وار رو به جلو | نقد و بررسی بازی Pressure - گیمفا
دیوانه وار رو به جلو | نقد و بررسی بازی Pressure - گیمفا

دیوانه وار رو به جلو | نقد و بررسی بازی Pressure

هادی جوربنیان
۰۶:۱۰ ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
دیوانه وار رو به جلو | نقد و بررسی بازی Pressure - گیمفا

در این چند سال بازی های زیادی بر اساس ایده های ناب و المان های خاص در بخش های مختلف بازی ساخته شده که سازندگان اغلب مستقل و گاهی بزرگ با تصمیمات مختلف ، ایده های خود را خرج یک روز خوب بازیبازان کردند و بازی را به وجود آوردند که در عین سادگی برای عده ی کثیری همه چیز دارد . بازی هایی که از بین آن ها می توان به عناوینی همچون World Of Goo , Limbo , Warp , Vessel , The Binding Of Issac , Slenderman , The Bridge و سیل بازی های مستقل دیگر اشاره کرد . امروز قصد داریم بازی را بررسی کنیم که در عین سادگی و داشتن مشکلاتی که اغلب گریبانگیر عناوین مستقل می شود می تواند یک روز خوش و سرشار از تفریح را برای شما و دوستانتان رقم بزند .

نام: Pressure

سازنده: Topware Interactive

ناشر: Chasing Carrots

سبک: Action / Speed

پلتفرم: X360 , PC , PS3 , MAC

تاریخ انتشار : Mar 26, 2013

pressure cover

آب مایه ی حیات است و زندگی همه موجودات بدان وابسته است . انسان ها در طول روز در دفعات متعدد از این مایه ی بی رنگ و بی مزه به صورت های مختلف استفاده می کنند و یا آن را هدر می دهند ، دریغ از اینکه روزی ممکن است این مایه که وجود ما را تضمین می کند از بین برود .

 امروز بازی که قرار است زیر چرخ بررسی قرار گیرد ، بازی با پیش زمینه ی داستانی شاد در مورد این مایه ی حیات است ، بازی با نام Pressure  ساخته ی شرکت Topware Interactive  .

قضیه از این قرار است که یک نیمه مخترع جوان ، در یک صبح تابستانی داغ با صحنه ای دلخراش رو به رو می شود و این صحنه هم چیزی نیست جز آب دزدی توسط گروهی از ربات های یک بدمن که قرار است از آن برای ساخت حمام عمومی استفاده شود .

این صحنه ی دلخراش به قدری بر سر این جوانک ضربه زد که باعث شد به فکر باز پس گیری اموال و دارایی های خود ، یعنی آب اطراف خانه اش ( خانه ی شخصیت اول بازی یک کشتی کوچک تغییر یافته است که درون دریاچه قرار دارد ) بیافتد . شخصیت قصه ی ما در این راه از ماشین آلات مختلفی بهره می برد که وی را در راه شکست بدمن ماجرا همراهی می کنند و همین طور سبک مبارزه ی اتومبیل ها را در بازی به وجود می آورند .

pressure 1

خانه ، کشتی ، کارگاه ، استخر و …

pressure 2

خواب صبحگاهی شصیت اول بازی !

pressure 3

با مخ زمین خوردن ، خیلی درد داره ، ولی دزدین چیزایی که واست اهمیت دارن دردش بیشتره

داستان بازی بسیار زیبا و از طریق چند میان پرده روایت می شود که هم حس طنز بازی که بیشتر بر عهده ی ربات های نادان است ، به خوبی به مخاطب رسیده و هم داستان کارهایی که بدمن قصد انجام آن ها را دارد را بازگو می کند . از این میان پرده های ساده و خوش مزه که بگذریم بازی فقط شما را با گیم پلی مفرح خودش رو به رو می کند ، فقط گیم پلی …

همانطور که گفته شد بازی بر اساس مسابقات اتومبیل رانی و مبارزات آن ها در طول مسیر بنا شده است و در این قسمت شما باید از دید و زاویه ای تقریبا بالای اتومبیلتان بر صحنه ی نبرد نظارت کنید ( چیزی شبیه عناوین ایزومتریک ) .

در طول مسابقات مختلف در مسیر ها شما مورد هجوم ربات ها و ماشین های مختلف به همراهی اسلحه های گوناگون قرار می گیرید که مانع رسیدن شما به هدفتان می شوند و در نتیجه شما هم برای رسیدن به خواسته ی خود باید آن ها را به صلابه بکشید . اصل و کلیت بازی همین است و شما باید برای رسیدن به نقطه ی پایانی که در هر مرحله تشکیل شده است از سه مسیر کوچکتر ، یا دیوانه وار به دشمنان تیر پرتاب کنید و یا تیر را دیوانه وار به دشمنان بزنید و در کل مهم نیست از چه طریقی بازی را شروع می کنید چون در انتها دیوانه وار از مهلکه فرار می کنید !

با نابود کردن دشمنان و همچنین جمع آوری سکه هایی که در محیط قرار داده شده است ، در پایان هر مرحله می توانید با استفاده از تعداد سکه های بدست آمده اتومبیل خود را ارتقا دهید و خود را برای ورود به نبردی بزرگتر آماده کنید . ارتقاء های بازی تشکیل شده از بخش های خرید و تعویض  اسلحه ، خرید بخش های مختلف اتومبیل که باعث افزایش سرعت و قدرتتان می شود و همچنین تعویض کلی اتومبیل .

با عبور از مرحله شما با دشمنان جدیدتری رو به رو می شوید ، این روند همین طور ادامه پیدا می کند تا وارد مرحله ی بعدی شوید . در زمینه ی تنوع بازی می توان گفت که آنقدری هست که بازیبازها خسته نشوند و در طول بازی با محیط ها و دشمنان عجیب و غریب زیادی رو به رو می شوید .

pressure 6

مراحل زیادی هستن که اینقدر خالیه ولی مراحل خیلی خیلی خیلی خیلی زیادی هم هستن که …

pressure 20134415140 18

انواع دشمنان ، در انواع محیط ها ، تنوع نسبتا خوب بازی

pressure 20134415140 17

فکر نکنین فقط خودتون قوی میشین ، قوی تر از شما هم وجود داره …

در کنار تنوع خوب مراحل ، ایجاد لحظات خشن و سریع و مفرح و … بازی Pressure از مشکلاتی رنج می برد که مورد اول را باید نواقصی که گریبانگیر اکثر عناوین مستقل می شود دانست . در این بین مواردی که بیشتر به چشم می آید طراحی نسبتا نا مناسب مسیر ها و همچنین نبود هیچ نقشه ای در بازی باعث شده که بازیبازانی که حوصله و صبر کافی برای دقت در بازی های بزن و بکش را ندارند پی در پی به دیوار ها واقعی یا مصنوعی برخورد کنند . این مورد به همراه دید نامناسب بازی که شما را در مشاهده سمت جلو محدود می کند زیاد به مزاق راحت طلبان دنیوی خوش نمی آید . اما این مشکل را می توان با تمرین بسیار ( که نباید برای یک بازی مستقل و کم حجم اینطور باشد ) پشت سر گذاشت و قلق رانندگی را یاد گرفت .

یکی دیگر از مشکلات بازی های مستقل و جمع و جور هوش مصنوعی می باشد . در  Pressureبا اینکه دشمنان از همه طرف روی سرتان خراب می شوند و عین مور و ملخ هر چه به پیش می روید تعدادشان زیاد می شود ولی هیچگاه برایتان مشکل ساز نمی شوند ، مگر اینکه خودتان نتوانید به دلیل مشکلات بازی آن ها را از بین ببرید . این را هم باید گفت که این مشکل در حالت تک نفره کمتر به چشم می آید اما در بخش چند نفره که جلوتر به آن اشاره می کنیم ، دیگر شانسی برای آب دزد ها باقی نمی ماند .

در کنار بخش تک نفره و داستانی بازی ، سازندگان بخش دیگری را هم در بازی اعمال کرده اند که می توانید به صورت چند نفره و حالت های مختلف Lan , Online  و Local بازی را با دوستانتان به پایان برسانید . در همه ی حالت های گفته شده تنها چیزی که از بازی تغییر می کند فقط اضافه شدن یک اتومبیل دیگر در کنار شما است و تغییراتی همچون نصف شدن صفحه ، زیاد شدن دشمنان و … را شاهد نیستیم .

در زمینه ی گرافیک و ظاهر ، این بازی هم همانند دیگر آثار مستقل بخش های فنی قوی و پیشرفته ای را نشان نمی دهد . کیفیت بافت ها چندان به روز نیست ، نورپردازی و سایه زنی کمی مشکل دارد ، بیشتر لبه ها در بازی تیز و نامناسب عناوین جدید ( حتی مستقل ) طراحی شده است و در کل از لحاظ فنی با بازی قابل قبولی سر و کار نداریم ولی همه ی موارد گفته شده به دلیل فاصله ی زیاد دوربین با محیط زیاد به چشم نمی آید و در سرعت محو می شود .

pressure 7

بدمن بازی و ماکت طرح ساخت حمام عمومی !

pressure 4

دقایقی بعد از خوردن با مخ روی زمین !

با وجود ضعف در بخش های فنی ، بازی در بخش هنری دوست داشتنی و همانند انمیشن های مختلفی همچون Igor طراحی شده است . شخصیت های مختلف از شخصیت اصلی تا بدمن ماجرا بسیار خوش تیپ ( ! ) و با مزه طراحی شده اند که در کنار صداگزاری جالب هرکدام مورد رضایت اکثر بازیبازان واقع شده است . موسیقی هم همانند صداگزاری خوب و لذت بخش است و در بیشتر بخش ها هیجانی کار شده و می توان فقط به دلیل کمبود تعداد آهنگ ها بر آن خرده گرفت .

در انتها فقط این جمله را می توان گفت که :

بازی Pressure ارزش یک روز تجربه را دارد …

pressure review gamefacom

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دیوانه وار رو به جلو | نقد و بررسی بازی Pressure - گیمفا
دیوانه وار رو به جلو | نقد و بررسی بازی Pressure - گیمفا
دیوانه وار رو به جلو | نقد و بررسی بازی Pressure - گیمفا
دیوانه وار رو به جلو | نقد و بررسی بازی Pressure - گیمفا
دیوانه وار رو به جلو | نقد و بررسی بازی Pressure - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دیوانه وار رو به جلو | نقد و بررسی بازی Pressure - گیمفا