عنوان Resident Evil 4 فعلا نیازی به نسخه‌ی Remake ندارد - گیمفا
عنوان Resident Evil 4 فعلا نیازی به نسخه‌ی Remake ندارد - گیمفا
عنوان Resident Evil 4 فعلا نیازی به نسخه‌ی Remake ندارد - گیمفا
عنوان Resident Evil 4 فعلا نیازی به نسخه‌ی Remake ندارد - گیمفا

عنوان Resident Evil 4 فعلا نیازی به نسخه‌ی Remake ندارد

رضا مهرعلی
۱۷:۱۲ ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
عنوان Resident Evil 4 فعلا نیازی به نسخه‌ی Remake ندارد - گیمفا

عنوان Resident Evil 4، پس از گذشت ۱۶ سال از زمان عرضه‌اش، هنوز هم یکی از عناوین موردعلاقه‌ی بسیاری از بازی‌بازان است. این موضوع دلایل بسیاری دارد. در واقع، عنوان Resident Evil 4 این سری را دگرگون کرد و بسیاری از طرفداران این سری، از زمان عرضه‌ی عنوان موردبحث جذب سری RE شدند. از طرف دیگر، این عنوان به کنسول‌های نسل‌های مختلفی هم ارتقا پیدا کرد. در نتیجه، اگر کپ‌کام (Capcom) در فکر ساخت Resident Evil 4 Remake باشد، تعجبی ندارد. با این حال یک سوال باقی می‌ماند: آیا واقعا ساخت این نسخه از بازی لازم است؟

قطعا این سوال را کسی که به بازی در شرایط فعلی هم بسیار علاقه دارد پرسیده، نه کسی که مخالف ساخت مجدد آن است. مطمئناً اگر قرار بود این نسخه از بازی فردا عرضه شود، خود من یکی از کسانی بودم که بازی را پیش‌خرید کرده و منتظر است از اولین نفراتی باشد که بازی را آغاز می‌کند. اگرچه دلایل قانع‌کننده‌ای برای ساخت مجدد Resident Evil 4 وجود دارد، اما وقتی به سایر عناوین این سری نگاه می‌کنیم، واضح است که بازی موردبحث در اولویت نخواهد بود.

Resident Evil 4: Remake چگونه خواهد بود؟

اگر بخواهیم کاملا در رابطه با Resident Evil 4 صادق باشیم، چیزهای زیادی در این بازی وجود دارد که می‌توان در ساخت نسخه‌ی بازساخته‌ی بازی، وقت صرف آن‌ها کرد. پس از بازی کردن در نقش مایدن (Maiden) در اولین دموی عنوان Resident Evil: Village که با نام همین شخصیت عرضه شد و بخش کوچکی از قلعه‌ی Dimitrescu که دیدیم، بالا رفتن انتظارات از Resident Evil 4: Remake کاملا بجا خواهد بود. وقتی قلعه‌ی مذکور با چنین جزئیاتی ارائه شده است، نسخه‌ی بازساخته‌ی قلعه‌ی Resident Evil 4 چگونه خواهد بود؟!

البته دهکده‌ی بازی Resident Evil 4، جایی که بازی‌بازان برای اولین بار متوجه زامبی‌های هماهنگ و پیشرفته بازی می‌شوند هم در نسخه‌ی بازساخته‌ی این بازی، بسیار مورد توجه خواهد بود. در کل، محیط‌های مختلف بازی به اندازه‌ی کافی خاطره‌انگیز هستند که پروژه ساخت مجدد آن را کلید بزنند.

اگر به نسخه‌های ساخت مجدد Resident Evil 2 و Resident Evil 3 و همچنین ساخت عنوان Resident Evil: Village با دوربین اول‌شخص توجه کنیم، متوجه می‌شویم کپ‌کام مشکلی با اول‌شخص شدن دوربین Resident Evil 4 در نسخه‌ی بازسازی‌شده ندارد. در گذشته، بازی‌بازان مادهایی را ارائه کرده‌اند که این بازی را با دوربین اول‌شخص به نمایش بگذارد، اما وقتی خود استودیوی سازنده در کنار بازسازی ظاهر بازی به این کار بپردازد، تجربه Resident Evil 4 در قابی کاملا جدید بسیار جذاب خواهد بود.

اضافه شدن داستان کوتاه Mercenaries به داستان اصلی Resident Evil 4 هم در زمان خود بسیار فوق‌العاده بود. با این حال، هرچند این داستان کوتاه بسیار جای تقویت دارد، اما شانس بازسازی آن در نسخه‌ی بازساخته‌ی بازی بیش از ۵۰ درصد نیست، چراکه پروژه‌های اخیر RE همچون Resident Evil Resistance، انگیزه‌ی کافی برای انجام این کار را در کپ‌کام ایجاد نکرده‌اند.

با وجود اینکه صحنه‌ها، انیمیشن‌ها و ظاهر شخصیت‌ها در Resident Evil 4 Remake تغییرات بسیار عالی را خواهند داشت، آیا این موضوع در کل باعث بهبود بازی خواهد شد؟

عناوین RE معمولا در دسته‌بندی Action-Horror قرار می‌گیرند. یکی از مزیت‌های Resident Evil 4، این است که با ترکیب کردن صحنه‌های اکشن و ترسناک، تعادل خاصی را در این زمینه برقرار کرده است؛ به طوریکه در یک صحنه، بازی‌باز در حال دست‌وپنجه نرم کردن با سگ‌ها، و در صحنه‌ی بعدی، در حال فرار از یکه تخته‌سنگ توپی‌شکل عظیم است.

اگرچه کنترل‌های این بازی همچون کنترل‌های عناوین اول این سری قدیمی نیستند، با این حال، به اندازه کنترل‌های نسخه‌های بازساخته‌ای که تا کنون دیده‌ایم هم روان نیستند. روان‌تر کردن کنترل‌ها در جریان بازسازی بازی، باعث سریع‌تر شدن عکس‌العمل‌ها و ضدحمله‌ها می‌شود. این موضوع ممکن است اضطراب هنگام بازی کردن نسخه‌ی اصلی را کاهش دهد.

در مقابل، مبارزه‌های مقابل بیتورس مندز (Bitores Mendez) و خواهران چین‌ساو (Chainsaw) هم از مواردی هستند که ریسک روان‌سازی‌ها را افزایش می‌دهند. هردوی این مبارزه‌ها در مکان‌های بسته و تاریک انجام می‌شود و بازی‌باز دشمن را تا زمانی که دقیقا بالای سرش نباشد، نمی‌بیند. به این موضوع کنترل محدود روی دوربین و مسیرهای حلقوی را هم اضافه کنید. همچنین ذات دشمنان به گونه‌ای است که در لحظه می‌توانند بسیار نزدیک یا بسیار دور باشند و این موضوع آن‌ها را نامنظم‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر از قبل می‌کند. حال آیا روان‌تر شدن انیمیشن‌ها و مکانیسم فرار این دشمن‌ها، سطح این مبارزات را نسبت به گذشته افزایش نمی‌دهد؟ امیدوارم که حق با من نباشد، اما به نظر می‌رسد این موضوع جذابیت مبارزات موردبحث را از بین خواهد برد.

از سایر عناوین سری Resident Evil چه خبر؟

جالب است بدانید خود مجموعه‌ی پروژه‌های قدیمی RE در استودیو کپ‌کام هم از مخالفان ساخت Resident Evil 4: Remake است. وقتی این بازی همچنان این‌قدر مورد توجه است، آیا باید عنوان بعدی که بازسازی خواهد شد باشد؟ Resident Evil-code: Veronica چه خواهد شد؟

بعد از تجربه‌ی عناوین جدید سری Resident Evil، عناوین قدیمی‌تر تکراری شده و جذابیت خود را از دست می‌دهند. همچنین بازی Resident Evil-Code: Veronica هم پس از عرضه، موردتوجه خیلی از بازی‌بازان قرار گرفت و این یعنی بازسازی آن، محقق ساختن خواسته‌ی بسیاری است و به بسیاری هم این شانس را می‌دهد که بازی مذکور را برای اولین بار تجربه کنند.

از طرف دیگر، عناوینی همچون Resident Evil 5 و Resident Evil 6 که پس از Resident Evil 4 عرضه شده‌اند، با اینکه خیلی قدیمی نیستند، برای بازسازی شدن بیشتر در اولویت قرار دارند.به عنوان مثال، تقابل کریس ردفیلد (Chris Redfield) با یک تخته‌سنگ، مخصوصا در کنسول‌های نسل نهمی، بسیار جذاب خواهد بود.

در پایان، آیا Resident Evil 4 باید بازسازی شود؟

در واقع، سوال اصلی این است که بازی مذکور، چه زمانی باید بازسازی شود. استقبال قوی از بازی پس از گذشت سال‌های طولانی از زمان عرضه‌اش، وجود Resident Evil 4: Remake را حتی اگر هیچ خبر رسمی از کار روی این پروژه در دسترس نباشد هم، تایید و ضمانت می‌کند. شنیدن این خبر بسیار خوشحال‌کننده خواهد بود و همانطور که پیش از این هم گفتم، بسیاری این بازی را پیش‌خرید کرده و منتظر روز عرضه خواهند بود. اما این‌طور به نظر می‌رسد که اگر Resident Evil 4: Remake دیرتر عرضه شود، برای خود Resident Evil 4 و سایر عناوین این سری بهتر خواهد بود. در نتیجه فعلا منتظر بازسازی شدن این بازی نباشید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

عنوان Resident Evil 4 فعلا نیازی به نسخه‌ی Remake ندارد - گیمفا
عنوان Resident Evil 4 فعلا نیازی به نسخه‌ی Remake ندارد - گیمفا
عنوان Resident Evil 4 فعلا نیازی به نسخه‌ی Remake ندارد - گیمفا
عنوان Resident Evil 4 فعلا نیازی به نسخه‌ی Remake ندارد - گیمفا
عنوان Resident Evil 4 فعلا نیازی به نسخه‌ی Remake ندارد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

عنوان Resident Evil 4 فعلا نیازی به نسخه‌ی Remake ندارد - گیمفا