یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی
یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی
یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی
یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

یک چرخش نهایی؛ ۱۲ پیچش شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

آرش بوالحسنی
۱۱:۰۰ ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

در تاریخ بازی‌های ویدیویی شاهد داستان‌های خوب زیادی بوده‌ایم. با این حال برخی از این داستان‌ها توانسته‌اند با یک پیچش غافلگیرکننده، در ذهن بازی‌بازان زیادی ماندگار شوند. درست در زمانی که فکر می‌کنید همه چیز طبق برنامه‌ی شما پیش می‌رود، تمام نقشه‌های شما نقشه بر آب می‌شود. با این اوصاف قصد داریم تا نگاهی به ۱۲ پیچش داستانی برتر در تاریخ بازی‌های ویدیویی بیاندازیم.

برخی از این پیچش‌ها کاملا ناگهانی بوده و یک پایان به یاد ماندنی را رقم می‌زنند. در حالی که برخی روایتی آرام‌تر داشته و رفته‌رفته تعلیق می‌آفرینند. لازم به ذکر است که این مقاله داستان ۱۲ بازی را کاملا اسپویل می‌کند. در این مقاله در مورد The Last of Us، Read Dead Redemption، Resident Evil، Star Wars: Knights of the Old Republic، Final Fantasy 7: Remake، GTA: Vice City، Call of Duty: Modern Warfare 2، Bioshock، Batman: Arkham City و Metroid صحبت خواهیم کرد.

Resident Evil – هویت واقعی آلبرت وسکر

بازی‌های ویدیویی

آلبرت وسکر توانست به یکی از ماندگاترین شخصیت‌های شرور فرنچایزهای کپکام تبدیل شود.

آلبرت وسکر Albert Wesker یکی از مشهورترین و شرورترین شخصیت‌های منفی فرنچایز Resident Evil به شمار می‌رود. او دوران خود را ۲۵ سال پیش و با اولین Resident Evil آغاز کرد. در Resident Evil وسکر وظیفه داشته تا گروهی از افسران STARS را در عمارتی زامبی‌زده رهبری کند. با این حال در انتها مشخص شده که وسکر در واقع جاسوسی برای شرکت شرور Umbrella است. او هم‌چنین یک سوپر-سلاح زیستی به نام Tyrant را به جان شما انداخته تا اعضای باقی مانده‌ی STARS را هم از بین ببرد. البته Tyrant اول از همه خود وسکر را ناکار می‌کند. در پایان Resident Evil به نظر می‌رسد که کار وسکر تمام شده است. با این حال در Resident Evil: Code Veronica می‌فهمیم که او با تزریق ویروسی مهندسی‌شده به خود، توانسته جان سالم به در ببرد.

Pokemon Gold/Silver – باس نهایی

یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

در پایان Pokemon Gold/Silver با قهرمان اصلی Pokemon Red/Blue مبارزه می‌کردید.

Pokemon Gold/Silver دنباله‌ی شایسته‌ای بر Pokemon اصلی یعنی Red/Blue بود. بازی در مکان جدیدی به نام Johto جریان داشت و به شما اجازه‌ی گردآوری Pokemonهای مختلف را می‌داد. با وجود اینکه اکثر بازی در Johto رخ می‌دهد، شکست دادن تمام مربیان در این منطقه، راه را به Kanto، منطقه‌ی اصلی Pokemon Red/Blue باز می‌کند. با این حال این پیچش آخرین سورپرایز بازی نیست. پس از شکست دادن تمام مربیان در Kanto، یک چالش نهایی انتظار شما را می‌کشد. شما در آخرین مبارزه‌ی خود در مقابل Red، قهرمان اصلی Pokemon Red/Blue قرار می‌گیرید. Red بدون شک استاد بزرگی بوده و به Pokemonهای قدرتمندی مثل Charizard، Blastoise و البته Pikachu دسترسی دارد. این پیچش به لحظه‌ی ماندگار و فوق‌العاده‌ای برای طرفداران بازی اول تبدیل شد.

Final Fantasy 7 Remake – داستانی متفاوت

یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

بازسازی Final Fantasy 7 تفاوت‌های چشم‌گیری با نسخه‌ی اصلی دارد.

بازسازی مورد انتظار Final Fantasy 7 بالاخره در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. با این حال برخلاف انتظار بسیاری از هواداران، داستان این بازسازی در خط زمانی کاملا جدیدی رخ می‌دهد. حتی ظاهرا برخی از رویدادهای نمادین بازی اصلی، این بار به صورت متفاوتی روایت خواهند شد. هم‌چنین این بازسازی داستان بازی اصلی را به سه قسمت تقسیم کرده و این تنها قسمت اول آن خواهد بود. البته داستان کلی هم‌چنان مشابه به Final Fantasy 7 خواهد بود، اما Remake هم پیچش‌های جالب خود را اعمال کرده که ما را برای نسخه‌های بعدی هیجان‌زده می‌کند.

GTA Vice City – لنس خائن

یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

Vice City با داستان پر فراز و نشیب خود، همان فانتزی گانگستری Scarface را به یک واقعیت برای بازی‌بازان تبدیل کرد.

حسادت، طمع و پارانویا؛ این‌ها مواد لازم برای یک خیانت بوده که در نهایت در Grand Theft Auto: Vice City شاهد آن هستیم. در Vice City تامی، پروتاگونیست بازی، با گانگستری خرده‌پا به نام لنس ونس (Lance Vance) همکاری می‌کند تا ریکاردو دیاز (Ricardo Diaz) را زمین بزند. پس از شکست دیاز و در دست گرفتن حکومت خلاف در Vice City، همه چیز برای تامی و لنس خوب به نظر می‌رسد. با این حال لنس از این فرصت سواستفاده کرده و به تامی خیانت می‌کند. البته تامی هم شخص کمی نبوده و موفق می‌شود لنس را هم از سر راه بردارد. این پیچش داستانی بدون شک باعث تبدیل شدن Vice City به یکی از ماندگارترین داستان‌های گانگستری تاریخ بازی‌های ویدیویی شد.

Call of Duty: Modern Warfare 2 – نقشه‌ی ژنرال شپرد

یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

شپرد در حالی با خونسردی سربازان سابق خود را می‌کشد که نقشه‌ی واقعی خود برای شکست Makarov را هم برملا می‌کند.

فرنچایز Call of Duty شاهد چندین پیچش داستانی به یاد ماندنی در طول تاریخ خود بوده، اما هیچ کدام دردناک‌تر از خیانت ژنرال شپرد نیست. در Modern Warfare 2 شما در نقش یکی از سربازان Task Force 141 قرار می‌گیرید. گروهی متشکل از سربازانی ماهر مثل Ghost، Soap و صد البته کاپیتان پرایس. در حالی که به نظر می‌رسد تنها دشمن واقعی شما در این بازی Makarov است، ماموریت Loose Ends واقعیت‌های زیادی را مشخص می‌کند. در پایان این ماموریت شاهد به قتل رسیدن Ghost و سایر اعضای Task Force 141 به دست ژنرال شپرد هستیم. شپرد در حالی با خونسردی سربازان سابق خود را می‌کشد که نقشه‌ی واقعی خود برای شکست Makarov را هم برملا می‌کند.

Metroid – رونمایی از قهرمان

یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

در حال حاضر شخصیت‌های اصلی مونث به امری عادی در دنیای بازی‌های ویدیویی تبدیل شده‌اند، با این حال در دهه‌ی ۸۰ میلادی قضیه کمی متفاوت بود.

Samus Aran، شکارچی بین سیاره‌ای سری Metroid، به یکی از نمادین‌ترین قهرمانان دنیای بازی‌های ویدیویی تبدیل شده است. با این حال در اولین Metroid که بر روی کنسول NES منتشر شد، چندان خبری از داستان نبود. هم‌چنین Samus تا پایان بازی زره خود را بر تن داشته و صورت مشخصی ندارد. پس از شکست Mother Brain و بازگشت به سفینه‌ی فضایی‌تان، Samus بالاخره کلاه خود را برداشته و مشخص می‌شود که او یک شخصیت مونث است. در حال حاضر شخصیت‌های اصلی مونث به امری عادی در دنیای بازی‌های ویدیویی تبدیل شده‌اند، با این حال در دهه‌ی ۸۰ میلادی قضیه کمی متفاوت بود. این پیچش نهایی باعث شد تا بعدها راه برای قهرمانان مونث بسیار زیادی باز شود.

Batman: Arkham City – باز هم جوکر

یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

Batman: Arkham City یکی از بهترین داستان‌های روایت‌شده از بتمن و جوکر است.

جوکر و بتمن یکی از جذاب‌ترین روابط بین شخصیت‌های تخیلی را داشته‌اند. سری Batman: Arkham هم نمایش فوق‌العاده‌ای از تعاملات دیوانه‌وار این دو نفر است. پس از اتفاقات Arkham Asylum، جوکر در شرایط بدی به سر می‌برد. ونومی که او در بازی قبلی به خود تزریق کرده، حالا به ویروس مرگباری تبدیل شده است. بتمن هم به لطف جوکر به این ویروس مبتلا شده و حالا باید به دنبال درمانی برای هر دوی آن‌ها باشد. در پرده‌ی پایانی بازی، به نظر می‌رسد که جوکر خود را درمان کرده و شرایط خوبی دارد. با این حال در ماموریت پایانی متوجه می‌شوید که جوکر سالم، نه خود جوکر، بلکه Clayface بوده است. بازی به طرز هوشمندانه‌ای سرنخ‌هایی را به شما ارائه داده که به این موضوع اشاره می‌کنند. مثلا در یکی از نبردها با جوکر، اگر حالت کارآگاهی خود را فعال کنید، متوجه خواهید شد که جوکری روبه‌روی شما بدون استخوان است. با این حال این پیچش در عین غافلگیری، به لحظه‌ی ماندگاری برای تمام طرفداران بتمن تبدیل شده است.

Star Wars Knights of the Old Republic – هویت واقعی دارث رِوان

یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

Knights of the Old Republic بدون شک یکی از بهترین داستان‌های دنیای Star Wars است.

بایوور (Bioware) در دوران اوج خود با Knights of the Old Republic یکی از بهترین داستان‌های جهان Star Wars را روایت کرد. در این بازی شما در نقش یک جدای قرار دارید که باید حافظه‌ی خود را پس گرفته و ارباب سیث شیطانی یعنی دارث ملک (Darth Malak) را از بین ببرد. ملک یکی از شاگردهای یک سیث قدرتمند به نام دارث روان (Darth Revan) بوده و تا کنون توانسته جدای‌های زیادی را از بین ببرد. با این حال پس از رویارویی با دارث ملک، متوجه می‌شوید که خود شما دارث روان هستید. محفل جدای پس از دستگیری‌تان، شما را شست‌و‌شوی مغزی داده تا به طرف روشنایی بیایید. در پایان هم با یک انتخاب بایووری و دشوار واقعی روبه‌رو خواهید شد. آیا ملک را شکست می‌دهید یا بار دیگر به سمت تاریکی رفته و قدرت خود را پس می‌گیرید؟

Bioshock – لطفا

یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

مگر می‌شود از پیچش‌های داستانی گفت و نام Bioshock را نیاورد؟

همانند مثال قبلی، اینجا هم با یک شست‌و‌شوی مغزی دیگر طرف هستیم. پیچش نهایی Bioshock مدت زیادی است که به عنوان یکی از بهترین غافلگیری‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود. این پیچش حول عبارتی در ظاهر ساده یعنی Would You Kindly می‌چرخد. داستان بازی از جایی آغاز می‌شود که جک، پروتاگونیست Bioshock، پس از سقوط هواپیمایش خود را به رپچر می‌رساند. در رپچر فردی به نام Atlas با شما ارتباط برقرار کرده و شما را راهنمایی می‌کند. Atlas در نهایت شما را به سمت کشتن اندرو رایان (Andrew Ryan)، بنیان‌گذار رپچر، سوق می‌دهد. یکی از عبارت‌های مورد علاقه‌ی Atlas پیش از بیان هر درخواست هم Would You Kindly است. پس از کشتن رایان مشخص می‌شود که اتلس تمام این مدت یکی از رقبای سیاسی رایان بوده است. هم‌چنین او برملا می‌کند که شما تمام این مدت تحت شست‌و‌شوی مغزی بوده‌اید و هیچ کدام از خاطرات پیش از هواپیمای شما واقعی نیستند. در واقع عبارت Would You Kindly در ذهن جک حک شده و باعث فرمانبرداری او می‌شود. این پیچش غافلگیرکننده باعث شده تا تمام اعمال‌تان در بازی معنای تازه‌ای داشته باشد.

Red Dead Redemption – آخرین ایستادگی مارستون

یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

پایان Red Dead Redemption هم‌زمان شوکه‌کننده، تراژیک و حماسی است.

وقتی صحبت از خانواده می‌شود، بسیاری هر کاری که لازم باشد را برای امنیت اعضای آن می‌کنند. همین مهم باعث شده تا جان مارستون (John Marston)، پروتاگونیست Red Dead Redemption، با مامورهای دولت آمریکا معامله‌ای را ترتیب بدهد. طبق این معامله، جان موظف است تا تمام اعضای باقی‌مانده از گنگ قبلی خود را بکشد. پس از اتمام این وظیفه، او می‌تواند با خانواده‌ی خود در امنیت کامل زندگی کند. با این حال حتی پس از موفقیت و کشتن دوستان قبلی خود، مارستون به خواسته‌ی خود نمی‌رسد. چرا که سربازان ارتش آمریکا برای کشتن مارستون و پاک کردن تمام ردهای گنگ ون در لین (Van Der Linde) بازمی‌گردند. جان همسر و پسر خود را فراری داده و برای بار آخر در مقابل سربازان می‌ایستد. پایانی تراژیک و هم‌زمان قهرمانانه برای یکی از بهترین پروتاگونیست‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی.

Braid – داستانی قدیمی؟

یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

Braid پیچش جالبی بر داستان قدیمی شوالیه و پرنسس است.

پلتفرمینگ منحصر به فرد و مکانیک‌های دستکاری زمان Braid قطعا عالی هستند. با این حال داستان بازی هم در ذهن بسیاری ماندگار شده است. در ابتدا به نظر می‌رسد که Braid همان داستان قدیمی نجات پرنسس توسط شوالیه است. با این وجود تنها در مرحله‌ی پایانی مشخص شده که شما در واقع به دنبال نجات پرنسس نیستید. البته در طول بازی سرنخ‌هایی در این رابطه مشاهده می‌شود. در نهایت مشخص می‌شود که پرنسس تمام این مدت در حال فرار از شما بوده است. در بازی به نظر می‌رسد که شما قهرمان هستید، اما در واقع شما آمده‌اید تا پرنسس قصه را بدزدید. پایانی جالب و سرگرم‌کننده که قطعا برای بازی‌بازان زیادی ماندگار است.

The Last of Us – تصمیم دشوار جول

یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

The Last of Us با روایت هوشمندانه و داستان عمیق خود، به انقلابی در صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شد.

پس از گذشت بیش از ۷ سال، هنوز از داستان The Last of Us اصلی به نیکی یاد می‌شود. تیم ناتی داگ (Naughty Dog) با روایتی استادانه توانست داستانی قدیمی را دوباره زنده بکند. با این حال این پیچش نهایی داستان بوده که آن را برای همیشه در ذهن بازی‌بازان ماندگار می‌کند. در طول بازی جول (Joel) سعی دارد تا الی (Ellie) را به پایگاه گروهی به نام Fireflies برساند. مصونیت الی به ویروس آخرالزمانی بازی، باعث شده تا او ارزش زیادی داشته باشد. با این حال در طول سفر این دو، رابطه‌ی عمیق و دوستانه‌ای بین جول که دختر خود را ۲۰ سال پیش از دست داده و الی شکل می‌گیرد. در نهایت مشخص شده که برای دستیابی به یک واکسن، الی باید بمیرد. با این حال جول این سرنوشت را قبول نکرده و با تصمیمی خودخواهانه اما کاملا باورپذیر و انسانی، الی را نجات داده و خیل عظیمی از اعضای Fireflies را می‌کشد.

0zade

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی
یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی
یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی
یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی
یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی
یک پیچش نهایی؛ ۱۲ پایان شوکه‌کننده در تاریخ بازی‌های ویدیویی