برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

شروع ۳ دهه خاطره سازی؛ برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 – بخش اول

سعید آقابابایی
۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - 09:00
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

افسانه‌ی پلی‌استیشن در سال ۱۹۹۴ و با اولین کنسول این خانواده که در ژاپن منتشر شد، آغاز گردید (سال ۱۹۹۵ هم عرضه‌ی جهانی شد) و سبب شد تا امروز که حدود ۳ دهه گذشته است، پلی‌استیشن تبدیل به محبوب‌ترین برند گیم دنیا شود. کنسول پلی‌استیشن ۱ در نسل پنجم، خانه‌ای بود برای کلی شاهکار بی‌نظیر که بین تمامی این بازی‎های معرکه، عناوینی وجود داشتند که نامشان در ذهن ما حک شده و تا همیشه در یاد و خاطر ما باقی مانده‌اند. در این مطلب دو قسمتی به سراغ ۲۴ بازی برتر کنسول Playstation 1 رفته‌ایم و قصد داریم کلی خاطرات عالی را برایتان زنده کنیم. این لیست به هیچ عنوان براساس ترتیب امتیاز متای عناوین نیست و بیشتر براساس محبوبیت بازی‌ها بین بازی‌بازان در دنیا چیده شده است و البته نظر شخصی نویسنده نیز در آن کاملا دخیل است و ممکن است که نظر هر کدام از شما عزیزان در مورد ترتیب این عناوین و حتی قرار داشتن یا نداشتن برخی از آن‌ها در این لیست، با بنده متفاوت باشد. بسیار خوشحال خواهم شد که به مانند همیشه در چنین مقالاتی، از نظرات و ترتیب قرار گرفتن بازی‌ها برای شما نیز آشنا شوم و با هم در این باره صحبت کنیم. هم‌چنین لازم به ذکر است که در این مطلب، از هر سری بازی، تنها یک عنوان که برترین بازی آن سری بوده است در لیست ما جای داده شده و از هیچ فرنچایزی، دو بازی مشاهده نخواهید کرد. در ادامه شما را دعوت می‌کنم به مطالعه‌ی قسمت اول مطلب برترین بازی‌‌های کنسول Playstation 1.

۲۴ – Metal Slug X

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

Metal Slug X

سازنده:  SNK

ناشر:  SNK

ژانر: Run and Gun

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows ،Nintendo Switch ،PlayStation Portable ،Android ،PlayStation 2 ،Arcade game ،PlayStation   

سال انتشار:  ۲۰۰۱ 

امتیاز متا:  ۸۵/۱۰۰

بازی Metal Slug X عنوانی در سبک Run and Gun بود که توسعه و انتشار آن را SNK عهده‌دار بود. این بازی ابتدا در سال ۲۰۰۱ و سپس در ادامه و طی سال‌های بعد، برای پلتفرم‌های Microsoft Windows ،Nintendo Switch ،PlayStation Portable ،Android ،PlayStation 2 ،Arcade game و PlayStation منتشر گردید. البته این که می‌گویم بازی در سال ۲۰۰۱ منتشر شد نیاز به توضیح دارد. Metal Slug X در واقع یک نسخه‌ی ارتقا یافته از بازی Metal Slug 2 بود که ابتدا در سال ۱۹۹۸ منتشر شده بود، ولی خب ۲-۳ بار دیگر هم با نام‌های جدید منتشر شد، مثل نسخه‌ی Metal Slug X: Super Vehicle-001 در سال ۱۹۹۹، نسخه‌ی Metal Slug X در سال ۱۹۹۹ برای Neo Geo MVS و سپس یک ورژن دیگر از Metal Slug X در سال ۲۰۰۱ برای پلی‌استیشن که در واقع همین نسخه‌ی مورد بحث ما است. در حقیقت تمام این نسخه‌ها، ورژن‌های گوناگونی از بازی دوم سری بودند. در Metal Slug X شاهد وجود مد “Combat School” بودیم که در آن بازی‌باز می‌توانست ورژن‌های جدید از مناطقی که قبلا به پایان رسانده است را با ماموریت‌ها و اهدافی جدید، دوباره بازی کند و این ارزش تکرار بازی را بالا می‌برد.
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

Metal Slug X در واقع یک نسخه‌ی ارتقا یافته از بازی Metal Slug 2 بود که ابتدا در سال ۱۹۹۸ منتشر شده بود، ولی خب ۲-۳ بار دیگر هم با نام‌های جدید منتشر شد.

Metal Slug X بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد که نشان از باکیفیت‌ بودن این عنوان داشت. این بازی خوش‌ساخت که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۸۵/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین عناوین Run and Gun در دنیای بازی‌ها شد. نسخه‌ی Metal Slug X تغییرات خیلی زیادی نسبت به بازی اصلی دوم به خود دیده بود که از آن‌ها می‌توان به کلی موسیقی‌های جدید و تغییریافته در مراحل، یک راوی جدید، امکان چاق شدن شخصیت اصلی بعد از مرحله‌ی ۲ (قبلا بعد از مرحله‌ی ۴ بود)، تعداد زیادی سلاح جدید و کلی موارد دیگر اشاره کرد. عنوان Metal Slug X در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه بیست و چهارم قرار می‌گیرد.

۲۳ – Wipeout XL

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

Wipeout XL

سازنده:  Psygnosis

ناشر:  Psygnosis

ژانر:  Racing

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows ،PlayStation ،Sega Saturn ،AmigaOS ،Classic Mac OS  

سال انتشار:  ۱۹۹۶ 

امتیاز متا:  ۹۳/۱۰۰

از نسل پنجم به بعد، Wipeout  یکی از اجزای اصلی و پایه‌های ثابت و همیشگی نام تجاری پلی‌استیشن بود و در واقع هرکنسول سونی بدون یک یا دو نسخه از این سری، انگار چیزی کم داشت. البته با بسته شدن استودیو سازنده‌ی این سری در نسل هشتم توسط سونی، کنسول پلی‌استیشن ۴ به این روند پایان داد. بین عناوین جذاب این سری، بدون شک عنوان Wipeout XL در نسل پنجم، برترین بازی است و یکی از عناوین بسیار باکیفیتی بود که برای کنسول پلی‌استیشن به صورت انحصاری (در زمان انتشار) عرضه شد. بازی Wipeout XL عنوانی در سبک Racing (البته یک ریسینگ یونیک و ضدجاذبه) بود که توسعه و انتشار آن را Psygnosis عهده‌دار بود. این بازی در سال ۱۹۹۶ برای PlayStation منتشر گردید. یک سال بعد نسخه‌ی رایانه‌های شخصی و سگا ساترن این بازی هم منتشر شد.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

با بهره‌مندی از گرافیک زیبا، موسیقی متن عالی و مقدار زیادی محتوا، Wipeout XL واقعا یکی از بازی‌های ریسینگ برتر قابل دسترس برای دارندگان پلی‌استیشن ۱ بود.

در سال ۱۹۹۹ این بازی برای آمیگا پورت شد و در سال ۲۰۰۲ برای Mac منتشر گردید. لازم به ذکر است که نام اصلی این بازی Wipeout 2097 بود، ولی در آمریکای شمالی و ژاپن با نام Wipeout XL عرضه گردید. Wipeout XL بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد که نشان از باکیفیت‌ بودن این عنوان داشت. این بازی خوش‌ساخت که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۰/۱۰۰ نائل آمد. با بهره‌مندی از گرافیک زیبا، موسیقی متن عالی و مقدار زیادی محتوا، Wipeout XL واقعا یکی از بازی‌های ریسینگ برتر قابل دسترس برای دارندگان پلی‌استیشن ۱ بود. عنوان Wipeout XL در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه بیست و سوم قرار می‌گیرد.

۲۲ – Spider-Man

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

Spider-Man

سازنده:  Neversoft, Treyarch

ناشر: Activision

ژانر: Action-adventure

پلتفرم مقصد:   PlayStation ،Game Boy Color ،Nintendo 64 ،Dreamcast ،Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۰۰

امتیاز متا:  ۸۷/۱۰۰

 یکی از برترین عناوین ابرقهرمانی در دنیای بازی‌ها و یکی از باکیفیت‌ترین بازی‌های ساخته شده براساس شخصیت محبوب مارول یعنی مرد عنکبوتی، بازی نسل پنجمی Spider-Man بود. بازی Spider-Man (که با نام Spider-Man 64 نیز برای کنسول Nintendo 64 شناخته می‌شود) عنوانی در سبک اکشن ماجرایی بود که توسعه و انتشار آن را Neversoft و Activision عهده‌دار بودند. این بازی در سال ۲۰۰۰ برای PlayStation منتشر گردید و یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۱ پورت‌های مختلف این بازی برای Game Boy Color و Nintendo 64 و همین‌طور Dreamcast و Microsoft Windows نیز عرضه شدند. جالب است بدانید که Neversoft، سازنده‌ی این بازی که همان سازنده‌ی سری Tony Hawk’s Pro Skater game است، دقیقا از همان انجین ساخت بازی Tony Hawk’s Pro Skater game برای ساخت نسخه‌ی پلی‌استیشن بازی Spider-Man در سال ۲۰۰۰ نیز استفاده کرد و موفق هم بود. Spider-Man بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

بازی هم شامل موارد پلتفرمینگ و تاب خوردن بین بخش‌های مختلف بود و هم شامل مبارزات با دشمنان با استفاده از قدرت‌های اسپایدرمن.

این بازی خوش‌ساخت، نهایتا به کسب امتیاز متای ۸۷/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین عناوین ابرقهرمانی در دنیای بازی‌ها شد. در بازی، کنترل اسپایدرمن را بر عهده داشتید و در هر مرحله هدف شما پیدا کردن راه خروج و یا تکمیل برخی ماموریت‌های خواسته شده از شما بود. اگر خط سلامتی اسپایدرمن در طول مرحله به پایان می‌رسید، از جایی سقوط می‌کرد و یا در برخی کارهای خواسته شده مثل نجات گروگان‌ها شکست می‌خورد، باید دوباره مرحله را از ابتدا بازی می‌کردید. بازی هم شامل موارد پلتفرمینگ و تاب خوردن بین بخش‌های مختلف بود و هم شامل مبارزات با دشمنان با استفاده از قدرت‌های اسپایدرمن (که البته محدودیت داشتند) و همین‌طور یافتن ارتقاهای مختلف در طول بازی برای قدرتمندتر کردن اسپایدرمن که سبب شده بودند گیم‌پلی بازی بسیار متنوع و جذاب باشد و بدون شک یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین بازی‌های این شخصیت فوق محبوب مارول شکل بگیرد. عنوان Spider-Man در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه بیست و دوم قرار می‌گیرد.

۲۱ – PaRappa the Rapper

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

PaRappa the Rapper

سازنده:   Sony Interactive Entertainment ،NanaOn-Sha ،SIE Japan Studio 

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Rhythm

پلتفرم مقصد:   PlayStation 4 ،PlayStation ،PlayStation Portable ،PlayStation 2 

سال انتشار:  ۱۹۹۶  

امتیاز متا:  ۹۲/۱۰۰

PaRappa the Rapper به دلیل سبک خاص و خلاقیت فوق‌العاده‌ای که در آن به کار رفته بود، خیلی زود نامش را در نسل پنجم بر سر زبان‌ها انداخت و در واقع می‌شود گفت، پایه‌گذار یک سبک جدید در دنیای بازی‌ها شد. بازی PaRappa the Rapper عنوانی در سبک ریتم بود که توسعه و انتشار آن را Sony Interactive Entertainment عهده‌دار بود. این بازی در سال ۱۹۹۶ برای پلتفرم‌ PlayStation منتشر گردید. در واقع این بازی در ابتدا یک عنوان نسل پنجمی انحصاری برای پلی‌استیشن بود که سبکی خاص و کاملا بدون مشابه داشت و مورد توجه بسیار زیادی هم قرار گرفت. یک نسخه‌ی پورت شده از این بازی نیز در سال ۲۰۰۶ برای پلی‌استیشن پرتابل منتشر گردید و در سال ۲۰۱۷ و بیستمین سالگرد انتشار بازی نیز یک نسخه‌ی ریمستر و بازسازی شده از این عنوان، برای کنسول پلی‌استیشن ۴ نیز عرضه شد. Parappa The Rapper دو نسخه‌ی دنباله داشت که یکی از آن‌ها عنوانی اسپین‌آف برپایه‌ی گیتار به نام Um Jammer Lammy بود که در سال ۱۹۹۹ برای پلی‌استیشن منتشر شد و همین‌طور یک نسخه‌ی دنباله‌ی اصلی به نام PaRappa the Rapper 2 که در سال ۲۰۰۱ برای پلی‌استیشن ۲ عرضه گردید و دیگر بعد از آن بود که حدود ۱۶ سال خبری از این فرنچایز نبود تا زمان انتشار نسخه‌ی بازسازی‌شده برای کنسول پلی‌استیشن ۴.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

این بازی، نخستین عنوان با ژانر ریتم بود که در دنیای بازی‌های رایانه‌ای منتشر گردید.

PaRappa the Rapper بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد. این بازی خوش‌ساخت که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۰/۱۰۰ نائل آمد. خالقین این بازی، یک تهیه‌کننده‌ی موسیقی به نام  Masaya Matsuura به همراه هنرمندی به نام  Rodney Greenblat بودند. بازی از یک استایل گرافیکی بسیار خاص و منحصر به فرد بهره‌مند بود و گیم‌پلی آن نیز بر اساس موسیقی رپ قرار داشت و باید بگوییم در واقع این بازی، نخستین عنوان با ژانر ریتم بود که در دنیای بازی‌های رایانه‌ای منتشر گردید. گیم‌پلی بازی به این شکل بود که شخصیت اصلی بازی یعنی Parappa باید راه خود را در طول ۶ مرحله‌ی مختلف با رپ کردن پیش می‌برد و باید با توجه به مکانیک‌هایی که بازی تعریف کرده بود، سعی می‌کرد رقبای خود را در رپ کردن شکست دهد و مانند یک دوئل رپ واقعی پیروز شود که این موضوع با جذابیت‌های خیلی زیادی همراه بود. عنوان PaRappa the Rapper در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه بیست و یکم قرار می‌گیرد.

۲۰ – Driver

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

Driver

سازنده:  Reflections Interactive

ناشر:  GT Interactive Software

ژانر: Driving

پلتفرم مقصد:  PlayStation ،Microsoft Windows ،Game Boy Color ،Macintosh, IOS

سال انتشار:   ۱۹۹۹

امتیاز متا: ۸۷/۱۰۰

جالب است بدانید که از بازی Driver به عنوان یک انقلاب در سبک گردش آزادانه در شهر یاد می‌شود که قبل‌تر از آن، توسط عناوین اولیه‌ی جی‌تی‌ای معرفی شده بود و با بازی Driver، این موضوع بسیار بهبود پیدا کرد و تکامل یافت. بازی Driver عنوانی در سبک ریسینگ (بهتر است بگویم درایوینگ) بود که توسعه و انتشار آن را Reflections Interactive و GT Interactive Software عهده‌دار بودند. این بازی در سال ۱۹۹۹ برای PlayStation منتشر گردید. در سال‌های بعد نیز شاهد انتشار نسخه‌های Game Boy Color، Macintosh و IOS هم از این بازی بودیم که هر ۳ نسخه هم ناشر جداگانه‌ای داشتند و شامل (Infogrames (GBC و (MacSoft (Macintosh و (Gameloft (iOS بودند. این بازی نقطه‌ی آغاز سری بود که تا امروز، هنوز هم پرفروش‌ترین و موفق‌ترین بازی آن به حساب می‌آید. فرنچایزی که موفقیت بالایش باعث شد تا شاهد ۷ بازی مختلف از این سری تا به امروز باشیم که البته متاسفانه آخرین آن‌ها، حدود یک دهه قبل بوده است و زمان زیادی است که دیگر نام این سری را نشنیده‌ایم. خط داستانی این بازی الهام گرفته شده از فیلم‌های ماشینی و تعقیب و گریز در دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ مثل فیلم Bullitt در سال ۱۹۶۸ و فیلم The Driver در سال ۱۹۷۸ است. وقایع داستانی بازی در ۴ شهر Miami ،San Francisco ،Los Angeles و New York City رقم می‌خورد که در بازی خلق شده‌اند.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

از بازی Driver به عنوان یک انقلاب در سبک گردش آزادانه در شهر یاد می‌شود که قبل‌تر از آن، توسط عناوین اولیه‌ی جی‌تی‌ای معرفی شده بود و با بازی Driver، این موضوع بسیار بهبود پیدا کرد و تکامل یافت.

شما در بازی یک راننده‌ی ریسر قدیمی و یک افسر پلیس مخفی به نام John Tanner هستید که باید در لباس یک مجرم به درون یک سازمان جنایی نفوذ کنید و فعالیت‌هایشان را بررسی نمایید تا از نقشه‌ای که رئیس این سازمان برای ترور رئیس جمهور آمریکا دارد با خبر شوید. Driver بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد که نشان از باکیفیت‌ بودن این عنوان داشت. این بازی خوش‌ساخت که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۰/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین عناوین سبک خودش در دنیای بازی‌ها شد. خیلی از بازی‌بازهای قدیمی در نسل پنجم با Driver زندگی کردند و حتی برادر من که اصلا بازی‌باز نبوده و نیست، ساعت‌ها در این بازی در شهر می‌چرخید و رانندگی می‌کرد. جالب است بدانید که این بازی در آمریکا بیشتر به نام Driver: You Are the Wheelman شناخته می‌شود. عنوان Driver در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه بیستم قرار می‌گیرد.

۱۹ – Spyro: Year of the Dragon

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

Spyro: Year of the Dragon

سازنده:  Insomniac Games

ناشر: Sony Computer Entertainment

ژانر: Platforming

پلتفرم مقصد: PlayStation  

سال انتشار:  ۲۰۰۰ 

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

سری عناوین اسپایرو همواره از قدیم تا به امروز محبوبیت بالایی بین بازی‌بازان داشته‌ و دارند و موفقیت نسخه‌ی کالکشن بازسازی شده‌ی سه‌گانه‌ی این سری در نسل هشت، نشان داد که هنوز هم این فرنچایز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این سری، بازی‌های بی‌نظیر و حتی شاهکاری بر روی کنسول‌های پلی‌استیشن تا امروز داشته است که اگر بخواهیم به یکی از برترین آن‌ها اشاره کنیم (شاید هم برترین) که در واقع در حد یک شاهکار عمل کرد، باید از Spyro: Year of the Dragon نام ببریم. بازی Spyro: Year of the Dragon عنوانی در سبک Platforming بود که توسعه و انتشار آن را Insomniac Games و Sony Computer Entertainment عهده‌دار بودند. این بازی در سال ۲۰۰۰ انحصارا برای PlayStation منتشر گردید. البته حتما می‌دانید که اکنون دیگر ناشر این سری سونی نیست و امتیاز اسپایرو در اختیار اکتیویژن است.
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

موفقیت نسخه‌ی کالکشن بازسازی شده‌ی سه‌گانه‌ی این سری در نسل هشت، نشان داد که هنوز هم این فرنچایز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در این نسخه با یک ماجراجویی دیگر از اژدهای دوست‌داشتنی یعنی اسپایرو همراه می‌شدیم که این بار باید به دنیاهای فراموش‌شده (Forgotten Worlds) سفر می‌کرد تا موضوع دزدیده شدن ۱۵۰ عدد تخم اژدها که توسط یک نیروی شیطانی دزدیده شده بودند را پیگیری و بررسی نماید و در این مسیر، با کلی اتفاقات مختلف روبه‌رو می‌شد (و می‌شدیم). Spyro: Year of the Dragon بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد. این بازی خوش‌ساخت که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای شاهکار ۹۱/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین عناوین سبک خودش در دنیای بازی‌ها شد. ناسلامتی بازی اینسامنیاک است ها! عنوان Spyro: Year of the Dragon در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه نوزدهم قرار می‌گیرد.

۱۸ – Vagrant Story

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

Vagrant Story

سازنده: Square, Square Enix Holdings

ناشر: Square Enix

ژانر:  Action RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation ،PlayStation 3 ،PlayStation Portable و PlayStation Vita

سال انتشار:   ۲۰۰۰

امتیاز متا:  ۹۲/۱۰۰

بازی Vagrant Story عنوانی در سبک Action RPG بود که توسعه و انتشار آن را Square Enix عهده‌دار بود. این بازی در سال ۲۰۰۰ برای پلتفرم‌ PlayStation منتشر گردید. در ادامه و طی سال‌های بعد، نسخه‌های دیگر مثل ویتا، PlayStation 3 و PlayStation Portable هم از این بازی منتشر شدند. Vagrant Story به معنای واقعی کلمه، یک اکشن ماجرایی نقش‌آفرینی “یونیک” و منحصر به فرد بود. داستان Vagrant Story در قلمرو خیالی Valendia و شهر ویران شده‌ی Leá Monde اتفاق می‌افتاد. داستان، حول محور شخصیتی به نام Ashley Riot که یک مامور ویژه با لقب Riskbreaker بود، قرار داشت. او بایستی به شهر ویران شده سفر می‌کرد تا در مورد ارتباط بین رهبر یک فرقه با یکی از اعضای اصلی پارلمان Valendian به نام Duke Bardorba تحقیق و بررسی نماید. در پرولوگ بازی شما می‌بینید که اشلی در حال سرزنش شدن و مسئول قتل دانسته شدن برای مرگ دوک است و سپس جریان بازی به یک هفته قبل از آن باز می‌گردد و وقایعی که سبب شده است تا بازی به آن قسمتی که در پرولوگ دیدیم برسد، برای بازی‌باز در طول روند بازی آشکار خواهد شد. Vagrant Story بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۲/۱۰۰ نائل آمد.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

در بازی موارد رایجی مثل خرید و فروش از مغازه‌ها و تعامل بازی‌باز با دیگر شخصیت‌ها وجود نداشت! در عوض بازی بسیار بر روی خلق سلاح‌ها و ارتقا و بهبود آن‌ها یا اصطلاحا Modification تمرکز داشت.

شما می‌توانستید زاویه‌ی دوربین بازی را به اول‌شخص تغییر دهید تا بتوانید دید ۳۶۰ درجه‌ای نسبت به محیط اطراف خود داشته باشید. اشلی قابلیت دویدن، پرش و هل دادن جعبه‌ها و … را داشت تا بتواند راه خود را از بین موانع باز کند و المان‌های حل کردن پازل و پلتفرمینگ نیز در گیم‌پلی بازی وجود داشتند. در نقشه‌ی بازی می‌توانستید با دشمنان مبارزه کنید و در این شرایط وارد حالت Battle Mode می‌شدید که یک سیستم مبارزه‌ی هم‌زمان قابل توقف بود (دقیقا مشابه عنوان Parasite Eve در سال ۱۹۹۸). مبارزات بازی نیز مانند سایر المان‌های آن بسیار جذاب و هیجان‌انگیز بودند و از نقاط قوت این بازی خوش‌ساخت و زیبا محسوب می‌شدند. در بازی موارد رایجی مثل خرید و فروش از مغازه‌ها و تعامل بازی‌باز با دیگر شخصیت‌ها وجود نداشت! در عوض بازی بسیار بر روی خلق سلاح‌ها و ارتقا و بهبود آن‌ها یا اصطلاحا Modification تمرکز داشت. همین‌طور در بازی المان‌های حل کردن پازل‌ها و المان‌های استراتژی نیز وجود داشت. شما کنترل Ashley Riot را از زاویه‌ی دوربین سوم‌شخص در یک نقشه‌ی سه‌بعدی به صورت هم‌زمان یا Real Time بر عهده می‌گرفتید و به گشت و گذار و اکتشاف در شهر ویران شده و سیاهچال‌ها و مقبره‌های زیر آن می‌پرداختید. عنوان Vagrant Story در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه هجدهم قرار می‌گیرد.

۱۷ – Legacy of Kain: Soul Reaver

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

Legacy of Kain: Soul Reaver

سازنده:  Crystal Dynamics

ناشر: Eidos Interactive

ژانر:  Action-Adventure

پلتفرم مقصد: PlayStation ،PC ،Dream Cast  

سال انتشار:  ۱۹۹۹ 

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

یکی از عناوینی که بازی‌بازهای قدیمی‌تر خیلی خاطرات خوبی با آن دارند و همیشه از آن به خوبی یاد می‌کنند، بازی Legacy of Kain: Soul Reaver که واقعا یک اکشن ماجرایی درجه یک بود و هر چیزی که یک بازی بی‌نظیر این سبک باید داشته باشد را در خود داشت که البته بازخوردهایش هم گویای همه چیز هست. بازی Legacy of Kain: Soul Reaver عنوانی در سبک اکشن ماجرایی بود که توسعه و انتشار آن را Crystal Dynamics و Eidos Interactive عهده‌دار بودند. این بازی در سال ۱۹۹۹ برای پلتفرم‌های PlayStation و رایانه‌های شخصی منتشر گردید و یک سال بعد در سال ۲۰۰۰، نسخه‌ی دریم‌کسب آن نیز عرضه شد. Legacy of Kain: Soul Reaver بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد که نشان از باکیفیت‌ بودن این عنوان داشت. این بازی خوش‌ساخت که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۱/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین عناوین سبک خودش در دنیای بازی‌ها شد.
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

وقایع بازی که ۱۵۰۰ سال بعد از اتفاقات بازی Blood Omen: Legacy of Kain به وقوع می‌پیوستند، داستان شخصیتی به نام Raziel که یک خون‌آشام بود که تبدیل به Wraith شده را دنبال می‌کردند.

این نسخه، اولین بازی سری نبود و در واقع یک دنباله برای عنوان Blood Omen: Legacy of Kain محسوب می‌شد. وقایع بازی که ۱۵۰۰ سال بعد از اتفاقات بازی یاد شده به وقوع می‌پیوستند، داستان شخصیتی به نام Raziel که یک خون‌آشام بود که تبدیل به Wraith شده را دنبال می‌کردند. وی یکی از افسران رئیس خون‌آشام‌ها که Kain نام داشت بوده است و توسط خود Kain هم به قتل رسیده، ولی توسط The Elder God به زندگی بازگردانده می‌شود تا تبدیل به “soul reaver” شود و انتقامش را بگیرد. soul reaver نام شمشیر Kain هم بود که Raziel در طول بازی به دست می‌آورد. Legacy of Kain: Soul Reaver در تمام زمینه‌ها اعم از داستان‌گویی و روایت و گرافیک و گیم‌‌پلی، یک بازی کامل بود که طرفداران زیادی پیدا کرد و باعث انتشار ۳ بازی دیگر بعد از آن، در این فرنچایز شد. Legacy of Kain: Soul Reaver در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه هفدهم قرار می‌گیرد.

۱۶ – Crash Bandicoot 3: Warped

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

Crash Bandicoot 3: Warped

سازنده: Naughty Dog

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر: Platformer

پلتفرم مقصد:  PlayStation، PlayStation 3 ،PlayStation Portable ،PlayStation Vita  

سال انتشار:  ۱۹۹۸   

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

سری محبوب Crash Bandicoot در طول سال‌ها هم سازندگان مختلفی را به خود دیده و هم از لحاظ امتیاز بازی و ناشر تغییراتی داشته است، اما همواره از ناتی‌داگ به عنوان خالق و سازنده‌ی اصلی این فرنچایز یاد می‌شود. سونی و ویوندی و کونامی و اکتیویژن نسخه‌های مختلف این سری را در طول سال‌ها منتشر کرده‌اند و آخرین ناشر آن در حال حاضر و از سال ۲۰۰۸ به بعد، کمپانی اکتیویژن بوده و هست. عناوین Crash Bandicoot یکی از محبوب‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین عناوین در نسل پنجم و بر روی کنسول پلی‌استیشن ۱ بودند و فروش فوق‌العاده‌ی نسخه Crash Bandicoot N. Sane Trilogy در نسل هشتم، نشان داد که هم‌چنان این عناوین زیبا در یاد و خاطر بازی‌بازان باقی مانده‌اند و ارزش زیادی برای آن‌ها دارند. از این سری در طول سال‌ها عناوین مختلف و پرتعدادی در سبک پلتفرمر و ماجرایی و ریسینگ منتشر شده‌اند که اکثر آن‌ها نیز فوق‌العاده موفق عمل کرده‌اند. در این بخش، صحبت از بازی سوم این فرنچایز در نسل پنجم است. بازی Crash Bandicoot 3: Warped عنوانی در سبک پلتفرمر بود که توسعه و انتشار آن را Naughty Dog و سونی عهده‌دار بودند. این بازی در سال ۱۹۹۸ برای پلتفرم‌ PlayStation منتشر گردید و سپس در ادامه برای پلتفرم‌های PlayStation 3, PlayStation Portable, PlayStation Vita نیز عرضه شد. در نسل هشتم، این بازی در قالب ۳ گانه‌ی بازسازی‌شده‌ی این سری منتشر گردید.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

ناتی‌داگ همیشه شخصیت‌های جذابی را خلق کرده و می‌کند. چه شخصیت‌های یک داستان درام و غم‌انگیز باشند، چه شخصیتی شوخ‌طبع و دوست‌داشتنی و بذله‌گو و چه شخصیت‌های یک بازی با حالتی کاملا طنز.

Crash Bandicoot 3: Warped بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد که نشان از باکیفیت‌ بودن این عنوان داشت. این بازی خوش‌ساخت، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۰/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین عناوین سبک خودش در دنیای بازی‌ها شد. همواره در عناوین این سری علاوه بر گیم‌پلی فوق‌العاده که برگ برنده‌ی اصلی آن‌ها محسوب می‌شود، شخصیت‌های جذاب و بامزه‌ای نیز در بازی وجود داشته‌اند که به زیباتر شدن هر چه بیشتر آن کمک شایانی کرده‌اند. البته این یکی از خصوصیات بارز تمام بازی‌های ناتی‌داگ است. این استودیو همیشه شخصیت‌های جذابی را خلق کرده و می‌کند. چه شخصیت‌های یک داستان درام و غم‌انگیز باشند، چه شخصیتی شوخ‌طبع و دوست‌داشتنی و بذله‌گو و چه شخصیت‌های یک بازی با حالتی کاملا طنز. مداخله‌های تمام نشدنی کرش در کار و بار کورتکس همواره نقشه‌های او را از کار می‌اندازد و واکنش‌های وی با آن کله‌ی گنده‌اش بعد از این شکست‌ها بسیار جالب است و خنده را بر لب‌های ما می‌نشاند. عنوان Crash Bandicoot 3: Warped در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه شانزدهم قرار می‌گیرد.

۱۵ – Parasite Eve

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

Parasite Eve

سازنده: Square (در آن زمان هنوز نام این کمپانی به Square Enix تغییر نیافته بود)

ناشر: Square

ژانر:   Action RPG و Survival horror

پلتفرم مقصد:  PlayStation, PlayStation Portable, PlayStation 3

سال انتشار:   ۱۹۹۸

امتیاز متا:  ۸۱/۱۰۰

Parasite Eve دنباله‌ای بود بر رمان هم‌نام با آن که توسط Hideaki Sena نوشته شده بود و نخستین بازی و آغازکننده‌ی فرنچایز محبوب Parasite Eve نیز به حساب می‌آمد. بسیاری از ما گیمرهای قدیمی‌تر در این روزها با دیدن نام Parasite Eve می‌گوییم یادش بخیر. واقعا هم حق داریم. بازی Parasite Eve عنوانی در سبک Action RPG و Survival horror بود که توسعه و انتشار آن را Square (در آن زمان هنوز نام این کمپانی به Square Enix تغییر نیافته بود) عهده‌دار بود. این بازی در سال ۱۹۹۸ برای PlayStation منتشر گردید. البته بعدا نسخه‌های پلی‌استیشن پرتابل و پلی‌استیشن ۳ این بازی هم در فروشگاه سونی در دسترس بازی‌بازان قرار گرفتند. داستان بازی حول محور یک بانوی افسر پلیس نیویورک به نام Aya Brea می‌چرخید که در یک واقعه‌ی ۶ روزه در سال ۱۹۹۷، تلاش می‌کرد تا جلوی یک موجود شیطانی که قصد داشت هیولایی را خلق کند که نژاد بشر را نابود نماید، بگیرد. شما می‌توانستید آزادانه در محیط‌های بزرگ بازی حرکت کرده و با دشمنان به صورت هم‌زمان مبارزه کنید و البته کلی المان‌ نقش‌آفرینی هم در گیم‌پلی بازی وجود داشتند که آن را خیلی جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر کرده و عمق خیلی بیشتری به بازی می‌بخشیدند.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

داستان بازی حول محور یک بانوی افسر پلیس نیویورک به نام Aya Brea می‌چرخید که در یک واقعه‌ی ۶ روزه در سال ۱۹۹۷، تلاش می‌کرد تا جلوی یک موجود شیطانی که قصد داشت هیولایی را خلق کند که نژاد بشر را نابود نماید، بگیرد.

جالب است بدانید که Parasite Eve نخستین بازی اسکوئرسافت با درجه‌ی سنی M یا بزرگسال بود و همین‌طور نخستین بازی بزرگ دارای روند ساخت آمریکایی- ژاپنی این کمپانی نیز به حساب می‌آمد. تهیه‌کنندگی بازی را Hironobu Sakaguchi برعهده داشت و کارگردان آن Takashi Tokita بود. موسیقی زیبای بازی توسط  Yoko Shimomura خلق شد و مورد تحسین تمام دنیا قرار گرفت. Parasite Eve بعد از انتشار موفق عمل کرد و امتیازات خوبی را از منابع مختلف دریافت نمود. این عنوان نهایتا به کسب امتیاز متای ۸۱/۱۰۰ نائل آمد که به معنای واقعی عجیب است، زیرا با این که امتیاز بسیار خوبی است، ولی کیفیت بازی بسیار بیشتر از این بود. در واقع، همه‌ی کسانی که این عنوان را تجربه کرده‌اند خوب می‌دانند که امتیاز این بازی خیلی بیشتر از ۸۱ است و به همین دلیل هم هست که با وجود این که بازی‌های قبلی لیست متاهای بالاتری دارند، ولی Parasite Eve را در جایگاه بهتری از آن‌ها قرار داده‌ام و همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردم، مطمئن هستم که اکثر افرادی که این عنوان را بازی کرده‌اند با این موضوع موافق هستند. بازی به جهت گرافیک و گیم‌پلی و داستان، بسیار تحسین شد و مواردی که باعث شده بود از آن امتیاز کم شود، شامل بیش از حد خطی بودن بازی و ارزش تکرار پایین آن بود که باید گفت اولا خطی بودن یک بازی اصلا یک نکته‌ی منفی نیست (همه‌ی بازی‌ها که نباید جهان‌آزاد و چندمسیره باشند. خیلی از بازی‌های شاهکار، خطی هستند) و دوما این که بازی ارزش تکرار پایینی هم نداشت و به شخصه یادم می‌آید که حدود ۳ بار این بازی را به اتمام رساندم. تازه اگر هم این دو مورد را عیب در نظر بگیریم، باز هم نمی‌شود امتیاز بازی را از ۱۰ به ۸ رساند و دو نمره‌ی کامل بابت دو ضعف ریز از بازی کاست، آن هم در حالتی که داستان و گیم‌پلی و گرافیک بی‌نظیر بودند و بسیار هم تحسین شدند. Parasite Eve در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه پانزدهم قرار می‌گیرد.

۱۴ – Dino Crisis 2

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

Dino Crisis 2

سازنده:  Capcom Production Studio 4

ناشر: Capcom

ژانر: Action-adventure و Survival Horror

پلتفرم مقصد:   PlayStation ،PlayStation 3 ،PlayStation Portable ،Microsoft Windows ،Nintendo 64

سال انتشار:  ۲۰۰۰

امتیاز متا: ۸۶/۱۰۰

Dino Crisis یکی از فرنچایزهای بی‌نظیر کپکام در نسل پنجم و بر روی کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن بود که که بر پایه‌ی نجات از یک فاجعه‌ی دایناسوری بنا شده بود و برخی از برترین خاطرات ما در آن نسل را رقم زد. آقای شینجی میکامی که به عنوان پدر فرنچایز رزیدنت ایول شناخته می‌شود، این سری را نیز به زیبایی هر چه تمام‌تر خلق نمود. عنوان اول Dino Crisis، بازخوردهای بسیار مثبتی را دریافت کرد و طرفداران بسیاری در سراسر دنیا پیدا نمود که بسیار به این فرنچایز جدید علاقه‌مند شده و شدیدا خواهان این بودند که نسخه‌ی دوم بازی عرضه شود. کپکام نیز که در آن سال‌ها بازی‌ها را یکی از دیگری بهتر منتشر می‌کرد، سریعا تصمیم به ساخت نسخه‌ی دوم بازی گرفت و دست به کار شد. بازی Dino Crisis 2 عنوانی در سبک اکشن ماجرایی و وحشت بقا بود که توسعه و انتشار آن را کپکام عهده‌دار بود. این بازی در سال ۲۰۰۰ برای پلتفرم‌ PlayStation منتشر گردید. البته در ادامه و طی سال‌های بعد، نسخه‌های برخی پلتفرم‌های دیگر مثل رایانه‌های شخصی, PlayStation 3, PlayStation Portable و Nintendo 64 هم از این بازی منتشر شدند. هم‌زمان با عرضه‌ی نسخه‌ی پلی‌استیشن بازی دوم در سال ۲۰۰۰، عنوان اول نیز برای کنسول دریم کست و رایانه‌های شخصی منتشر گردید.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

آزمایشات غیرقانونی حول محور “سفر در زمان از طریق انرژی سوم” باعث می‌شود تا کل آزمایشگاه، پایگاه نظامی و متروپولیس خیالی ادوارد‌ سیتی در زمان جابه‌جا شده و به زمان دیگری منتقل شوند.

Dino Crisis 2 بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد. این بازی خوش‌ساخت که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۸۶/۱۰۰ نائل آمد. داستان نسخه‌ی دوم بازی از این قرار است که بعد از وقایع نسخه‌ی اول، آزمایشات غیرقانونی حول محور “سفر در زمان از طریق انرژی سوم” باعث می‌شود تا کل آزمایشگاه، پایگاه نظامی و متروپولیس خیالی ادوارد‌ سیتی به همراه تمامی افرادی که در آن‌ها مستقر بودند، در زمان جابه‌جا شده و به زمان دیگری منتقل شوند. مامور SORT یعنی رجینا باز هم به عنوان یکی از شحخصیت‌های قابل بازی در این نسخه حاضر است و به همراه تیم نجات، برای یافتن بازماندگان واقعه‌ی سفر در زمان و هم‌چنین پیدا کردن اطلاعات مربوط به آزمایشات “سفر در زمان از طریق انرژی سوم”، در زمان جابه‌جا می‌شوند. شخصیت Dylan Morton که فرمانده‌ی تیم نجات است نیز دومین شخصیت قابل بازی نسخه‌ی دوم محسوب می‌شود. با این که رجینا و دیلان هر کدام راه جداگانه‌ی خود را می‌روند، ولی در نهایت به نقطه‌ی مشترکی می‌رسند که باید راهی برای بازگشتن به زمان خود پیدا کنند. این خلاصه‌ای بود از وقایع داستان نسخه‌ی دوم بازی. Dino Crisis 2 عنوانی است که تا همیشه در ذهن هر شخصی که حتی چند دقیقه آن را بازی کرده باشد می‌ماند. هر چند که بعید می‌دانم کسی باشد که آن را چند دقیقه بازی کرده باشد، زیرا وقتی وارد آن می‌شدید دیگر نمی‌توانستید رهایش کنید و به هر شکلی که شده سعی می‌کردید آن را به پایان برسانید. Dino Crisis 2 در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه چهاردهم قرار می‌گیرد.

۱۳ – Syphon Filter

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

Syphon Filter

سازنده: Eidetic (اکنون Sony Bend است)

ناشر:  ۹۸۹ Studios (زیرشاخه سونی)

ژانر:  Third-Person Shooter ،Stealth

پلتفرم مقصد: PlayStation ،Android

سال انتشار: ۱۹۹۹

امتیاز متا: ۹۰/۱۰۰

سری مخفی‌کاری بی‌نظیر Syphon Filter، یکی از انحصاری‌های معرکه‌ی سونی در نسل پنجم و ششم بود که کمک زیادی به موفقیت کنسول‌های افسانه‌ای این شرکت کرد. البته نسل هفت و هشت دقیقا برعکس عمل کرد، زیرا کلا وجود نداشته است! در این بخش، صحبت از بازی اول این سری است. بازی Syphon Filter عنوانی در سبک مخفی‌کاری و شوتر سوم‌شخص بود که توسعه و انتشار آن را Eidetic (اکنون Sony Bend است) و ۹۸۹ Studios (زیرشاخه‌ی سونی) عهده‌دار بودند. این بازی در سال ۱۹۹۹ برای PlayStation منتشر گردید. البته در ادامه و در سال ۲۰۱۱، نسخه‌ی Android این بازی هم منتشر شد. Syphon Filter بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و نمراتش نشان از باکیفیت‌ بودن این عنوان داشت. این بازی خوش‌ساخت، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۰/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین عناوین مخفی‌کاری در دنیای بازی‌ها شد. در اکثر نقدهای بازی مهم‌ترین نکته‌ای که از آن به عنوان نقطه‌ی عطف بازی یاد می‌شود، داستان و روایت فوق‌العاده جذاب Syphon Filter است که در کنار گیم‌پلی خوش‌ساخت آن، سبب خلق یک بازی بسیار لذت‌بخش و متنوع از لحاظ داستانی و گیم‌پلی شده بود.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا

این بازی حتی چند بار کنسل شد و سازنده که تجربه‌ی زیادی در خلق بازی نداشت، با مشکلات زیادی در راه ساخت آن مواجه شد، ولی خوشبختانه نهایتا اوضاع خوب پیش رفت و بازی فیدبک‌های خیلی مثبتی را با انتشار خود دریافت کرد.

Syphon Filter به قدری زیبا بود که حتی در کلوپ‌ها بازی می‌شد و خیلی‌ها دورش جمع می‌شدند تا ببینید چه می‌شود، زیرا که این بازی را گیمرهای بزرگسال‌تر و اصطلاحا خفن‌تر بازی می‌کردند! در مراحل اولیه‌ی ساخت و خلق بازی، هدف سازندگان این بوده است که یک ژانر تقریبا جدید “super-spy” و هیبریدی را خلق کنند که بر پایه‌ی المان‌های مخفی‌کاری، اکشن و حل پازل‌های مختلف باشد. این بازی حتی چند بار کنسل شد و سازنده که تجربه‌ی زیادی در خلق بازی نداشت، با مشکلات زیادی در راه ساخت آن مواجه شد، ولی خوشبختانه نهایتا اوضاع خوب پیش رفت و بازی فیدبک‌های خیلی مثبتی را با انتشار خود دریافت کرد. وقایع داستانی بازی در مورد مامورین ویژه، Gabriel “Gabe” Logan و Lian Xing بود که توسط دولت آمریکا به آن‌ها ماموریت داده شده بود تا با یک تروریست آلمانی بین‌المللی مقابله کنند. بازی Syphon Filter در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه سیزدهم قرار می‌گیرد.


لطفا نظراتتان را با ما در مورد برترین بازی‌های پلی‌استیشن ۱ در میان بگذارید. در هفته‌ی آینده شاهد انتشار قسمت دوم و پایانی این مطلب خواهید بود.

Alireza

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    سعید جان چه کردی به به :heart: پلی استیشن ۱ محبوب ترین و خاص ترین کنسول من در تمام ادوار هست پلی استیشن ۱ حتی به نظرم انقلابی ترین کنسول تاریخ و بزرگترین جهش در ویدیو گیم حساب میاد همچنین جزوی از بهترین خاطرات زندگیم و بهترین دوران زندگیم بود دورانی که تنها دغدغه زندگیم فقط بازی بود و بازی ، واقعا یادش بخیر سعید جان ۲۴ عنوان از پلی استیشن ۱ اصلا غیر ممکن هست باید می گفتی ۲۴۰ عنوان از پلی استیشن ۱ 😀 چون تمام بازی ها اورجینال بودن و موقع یکه تازی ژانر ها و سبک ها بود و نبوغ هایی که تا به حال ندیده بودیم که به لطف پلی استیشن ۱ همه امکان پذیر شد
    .
    .
    فکر کنم چیزی بالغ بر ۵۵۰۰ عنوان بازی بلکه خیلی بیشتر رو پلی استیشن ۱ منتشر شده و من که دارم این کامنت رو مینویسیم همینطوری داره تو ذهنم مرور میشه سعید جان حداقل میتونم از ۲۵۰ بازیه سوپر شاهکار و اورجینال و بسیار ناب نام ببرم که قطعا به خاطر محدودیت مقاله نمیتونی همش رو بگی ،،،،،، چه بازی هایی :heart:
    .
    .
    اما خب مراجعه کنیم به لیست شما و اول از پارازیت ایو بگم این بازی خداااااست نمیدونم واقعا نمیدونم چرا بیشتر ادامه پیدا نکرد وقتی که این بازی اومد ترکوند گرافیک و داستان و گیمپلی شاهکار بود و چه باس هایی مخصوصا یکی از ماندگار ترین باس فایت های تاریخ بازی ها برای من رو داشت باس اخر بازی زیر مجسمه ازادی که چقدر هم چالشی بود و تازه مِنو ژاپنی بود نوشته ها و دهن ما آسفالت میشد تا بفهمیم چی به چیه ،،، از دینو کریسیس بگم که سر تموم کردن شماره یکش رقابتی افتاده بود بین دوستان و من کرکتر اولش یعنی رجینا رو خیلی دوس داشتم و با حضور پلی استیشن ۱ یک غول دیگه هم با پلی استیشن همکاری های جاودانش شروع شد و اون پیوند دو ناشر افسانه ایی تاریخ یعنی سونی و کپکام بود این ۲ اسم تاریخ گیمینگ خیلی ها رو ماندگار کردن و گیمر حفظشون کردن :heart: ….. سیفون فیلتر مخصوصا شماره ۱ که بی نظیر بود و لگاسی اف کین و کرش ای جان کرش چهار نفره :heart: ساعت بزن یارات کُند بشن بعد یه اورتگا و تمومه ماجرا :laugh: کرش جزو معدود بازی های کارتونی بود که ساعت ها با دوستان بازی میکردیم و چقدر می خندیدیم مخصوصا که هایگ هم میشدیم :laugh: من کلا زیاد با آثار کارتونی خو نمیگیرم کرش واقعا استثناء بود
    .
    .
    سعید جان ممنون بابت مقاله زیبات و ۱۳ بدرت هم مبارک باشه و راستی یک چیزی وقتی به والهالا نمره ۹.۷ دادی و گفتی شاهکاره یک سری ها براشون سوال بود که چطور نمره اون سایت گور به گور شده متا با نمره شما فرق داره صرفا جهت اطلاع الان ۷۵ ساعت بازی کردمش و نمره ایی که تا الان بهش بدم ۹.۶ هست این بازی تازه از ۵۰ ساعت رد که میشه وزن خودش و شاهکار بودنش رو نشون میده و هر منتقدی تو هر جای دنیا با زیر ۵۰ ساعت بازی کردن بهش نمره بده بسیار آدم بی انصاف و بی وجدانی هست . درود بر سعید خان گل و منتظر قسمت دوم این مقاله هستم چون واقعا برام سواله بین این همه شاهکار کدوما رو انتخاب میکنی البته برام قابل حدس هست ولی تعداد عناوین اورجینال و شاهکار در پلی ۱ بسیار بسیار زیاده

    • alipower_fan گفت:

      ۷۹۱۸ بازی ریلیز شده رو این کنسول
      اکس سری اکس با بکواردشم انقدر نداره :rotfl: :rotfl:

    • Reciver گفت:

      انها که به شما دیس لایک داده اند گیمر نیستند فقط میخواهند بهترین کاربر های سایت را دلخور کنند از کامنت گذاشتن.احسند بر شما که به انها اهمیت نمیدهید.برایم سوالی پیش امده است میدانم شما طرفدار سرسخت سیدی پراجکت رد هستید و میدانید من از این شرکت اصلا خوشم نمی اید اما علاقه شما به سیدی پراجکت رد برایم جالب است مثل اینکه در دنیایی خاص زندگی میکنید بازی سایبر پانک را میدانم بازی کرده اید و همچنین شاهکار بزرگ این صنعت لست اف اس ۲ را سوالم شاید عحیب باشد و چالشی برای شما ولی برایم جالب است بدانم بین سایبر پانک و لست ۲ کدام را برتر میدانید و چرا.چون شما هیچ وقت به همچین موردی اشاره نداشتید و جواب شما برای من مهم است که بدانم.موفق باشید.

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        منو دلخور کنن از کامنت گذاشتن ؟ من برا دلخوشی کسی کامنت نمیزارم عزیز جان فقط به خاطر عشقم که ویدیو گیم هست کامنت میزارم و همچنین هم صحبتی با دوستانی که در گیمفا شناختم لایک و دیس لایک برای من وجود خارجی نداره :-))
        .
        .
        در مورد سوالت خب ترازو به سمت لست ۲ خیلی سنگین تر هست اولا من لست ۲ رو کامل بازی کردم و این بازی شد جزو بازی های مقدس عمرم که بالاترین رتبه تو دنیای گیمینگ من هستن ، بعد از ۳ دهه فقط شاید ۱۰ یا ۱۵ بازی مقدس دارم که جایگاهشون خیلی بالاست برام و حالا بازی فوق العاده و شاهکار و فرا شاهکار به کنار اما من هرگز هیچ بازی رو با هم مقایسه نمیکنم خصوصا سایبر پانک و لست ۲ که تقریبا هیج شباهتی به هم ندارن حتی یک مورد ،،،،، من سایبر پانک رو کامل بازی نکردم فقط ۲۰٪بازیش کردم یعنی تا اکت ۲ اما حین بازی کردنش احساس بازی کردن یه بازیه مقدس بهم کاملا دست داد فقط به خاطر مشکلات فنیش تجربه کاملش رو به زمان دیگری سپردم ، اگر سایبر پانک موفق بشه برام از شاهکار بالاتر بره و مقدس بشه میشه برام هم رده لست ۲ و تعدادی بازیه دیگه و منم بازی های مقدس عمرم رو هرگز و هرگز با هم قیاس نمیکنم و توانایی انتخاب بهترین بین این اثار رو ندارم نه میخوام نه میتونم. پس جواب سوالت رو وقتی میتونم به یقین جواب بدم که سایبر پانک رو کاملا بازی کنم و تمومش کنم اما در حال حاظر لست اف اس ۲ بسیار تا دندان مسلح هست و مثل ترمیناتور تو دنیای گیم عمل کرده :heart:

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      مخلصم سعید جان منم بسیار ممنونم که انقدر مطالب جذاب و فوق العاده می نویسی با حفظ یک حس گیمری ناب که عاشقشم

  • Never hood skullmonkeys2 به نظرم یکی از بهترینای پلی استیشن یک بود امیدوارم یه ریمیکی چیزی بزنه ازش خییلی دلم تنگ شده دوباره بازیش کنم اونایی که مخالف پورت بازیای پلی استیشن رو پیسی هستن میبینید اگه پورت نشن بعدا بعضیاشون فراموش میشن

  • dizard گفت:

    عالی دستتون طلا برای این مطلب :heart: حتما دانلودشون میکنم تو گوشی 😀

  • :heart: :heart: :heart:
    PS1 واقعا آخرت نوستالژیه.
    بازیها هنوز به یه گرافیک درست و حسابی نرسیده بودن ولی با یه دنیا عشق ساخته میشدن و هر کدوم از عناوین خوب رو میشد بارها و بارها بازی کرد.
    هنوز بوی پاکت های روغنی و سی دی های نوی بازیهای این کنسول تو خاطرم هست که با چه ذوق و شوقی میخردیم.
    برای من Parasite eve 2 بهترین بازی Ps1 بود، یه بازی که شاید ۱۰۰ بار تا آخرش رفتم ولی انقدر خط های داستانی و پایان های مختلف و رازهای جذاب و مبارزات چالش برانگیز داشت که همین الآن هم اگه بازی کنید، تعجب میکنید از کیفیت بالای بازی.
    و بازم تشکر میکنم از سعید آقابابایی که برای تمام نسل های مختلف مقاله و مطلب داره. :heart: :rose:

  • Price گفت:

    همشون بازیهای خوبی بودن.با خیلی هاشون خاطره دارم از درایور تا سایفون فیلتر یا حتی فاینال فانتزی هفت با اون موزیک خیلی قشنگش و گوش نوازش که خیلی باهاش حال کردم.خیلی ممنون بابت این مقاله بسیار لذت بردم. :-)) :-))

  • مازیار گفت:

    هر چقدر بخوام مقالتون رو توصیف کنم بازم کم میارم از بس که بی نظیره حالا که مقالتون رو دیدم خیلی دوست دارم که هرچه سریعتر یکps1یاps2بخرم حرف از بازی شد هرچقدر هم در مورد بازیاش بگم بازم کمه ولی بین شاهکارا همون
    Gran Turismo 2
    Silent Hill 1
    Worms Armageddon
    Dino Crisis 2
    Syphon Filter
    Resident Evil 2
    Final Fantasy VIII
    Tekken 3
    Metal Gear Solid
    Tomb Raider II
    و خیلیای دیگه که همشون سنگ تموم گذاشتند :inlove:

  • واقعا گیمای پلی۱ از شاهکارم اونورتر بودن…..۵تا کرش،تیکن۳،رزیدنت اویل،۲تا مدال افتخار،پپسی من،۲تا اسپایدرمن،سایفون فیلتر۳،درایور۱و۲،c12،تام ریدر،جکی چان،زینا و…..وای خدای من.واقعا یادش بخیر.قبلا همه چی بهتر بود…..واقعا با پلی۱ بهترین خاطراتو دارم :yes:

  • IntOner One گفت:

    خسته نباشید جناب آقابابایی،کار جالبی کردید که به بازی ها قدیمی سری زدید،برای من از این لیست با وجود کراش و متال اسلاگ،عنوان Vagrant Story تعریفش به خاطر داستانش زیاد شنیدم و خیلی برام جالبه که عنوان از عناوین خیلی قدیمیه.عناوین زیادی برای لیست بعدی میتونن جا داشته باشن،ولی امیدوارم حداقل به یکی از عناوین سری بازی مگامن( اولین عنوان روی پلی استیشن ۱ بازی mega man x4 هه) اشاره کنید،این بازیا اون زمان،سولز بورن واقعا حساب میشدن،و هنوز جذاب اند

  • من خودم خیلی بازی های نسل شش رو بازی نکردم
    ولی همین کرش و اسپایرو و درایور و اسپایدی رو بازی کردم و همشون شاهکارن
    کرش با اختلاف بهتره
    ولی حالا که به لیست نگاه میکنم میبینم همه ی اینا رتبه های پایینی دارن و خب معلومه کیفیت بازیای اون دوره خیلی بالاست
    تنها حدسی که از بعدی دارم متال گیره⁦:-D⁩

  • Sadegh گفت:

    آخ یاد اون دوران بخیر اولین بازی های که بازی کردم سه گانه کرش بود و متال اسلاگ و اِلِون سه.
    مموری کارت خریدم ۵۰۰ تومن یادمه همین سه گانه کرش کلا سیو نمیشد مجبور شدم هر کدوم رو تو یه روز برم
    Dino crisis نسخه اول دیسکشو گرفتم همه دیالوگا ژاپنی بود همیشه گزینه سمت راست رو به عنوان yes درنظر میگرفتم
    متال اسلاگ رو قشنگ ۵۰ بار تمام کردم
    هنوزم بهترین شوتر واسم همون مدال نسخه اوله
    یادمه درایور ۲ تو کات سین هاش اسلحه داشت چقدر دوست داشتم تو جریان بازی هم اسلحه دستم بگیرم
    اینم بگم شاید تعجب کنید تو بازی دلتا فورس یه ماه طول کشید تا فهمیدم با آنالوگ باید دوربین رو بچرخونم مرحله اول رو همینطور دو بعدی با نارنجک رفتم رسیدم به مرحله ۲ اونجا باید با اسنایپر کار میکردی همونجا موندم جلوتر نرفتم
    هنوزم کنسول و مموری کارت و تمام بازی هام رو دارم
    لامصب اون نسل ته خلاقیت و ایده بود.

  • Ali گفت:

    اسم سایفون فیلتر میاد من رو غرق در خاطرات بهترین روزهای نوجوانی‌ام در کلوپ میکنه. حتی صاحب کلوپ هم سایفون فیلتر بازی می‌کرد. ارزومه که نسخه جدیدی ازش بیاد. کلا عاشق اینجور بازی‌ها هستم. اسپلینتر سل و سایفون فیلتر و متال گیر و …
    اون موقع اینترنت اینقدر فراگیر نبود و روی بعضی بازی‌ها گیر میکردیم. کسی هم انگلیسی درست و حسابی بلد نبود و با دیکشنری لغت به لغت معنی میکردیم. سایلنت هیل یه معمای پیانو داشت که اگه درست یادم باشه اسم پرندگان و رنگ‌ها بود. کلی روی اون گیر کرده بودیم!!!
    اصلا همه چیز لذت دیگه‌ای داشت.

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      رمز پیانو یکی از معروفترین رمز های دوران پلی ۱ هست فکر کنم ۲ ماه سرش گیر کردم و مفخترم بگم که نفر اول تو شهرمون رمزشو زدمو :laugh: میدونی اون موقع چی جالب بود همین گیر کردن ها چون به قول شما اینترنت نبود و زبان انگلیسی هم وارد نبودیم ، من سر بازیه broken sowrd شماره یکش که یه بازیه مقدسِ برام و دیالوگ محور سر یه گیرش یکسال موندم این بین کلی بازی تموم کردم :laugh: یادش بخیر همه چی یه رنگ دیگه داشت.

  • دستت طلا آقای آقابابایی با این مقاله توپ ،من متال اسلاگ رو روی پلی۲ و ۱ با بستگانم که بالای چهل پنجاه سال سن دارن بازی می‌کردم اونا عاشق این بازی شدند میگفتن کاش همه بازی ها اینجوری بود با یکیشون متال اسلاگ۳ رو فقط حساب کردیم دیدیم ۲۱ بار تا ته رفتیم 😀

  • درود بر آقا سعید عزیز بابت نوشتن این مقاله دوست داشتنی!
    واقعا از خوندنش لذت بردم
    خیلی نوستالژیک بود! خیلی چسبید بهم
    بازی های پلی استیشن ۱ واسه بیشترمون خاطرات خیلی خوشی رو ساختن

  • خسته نباشید جناب آقابابایی عزیز یادش بخیر اون زمونا نه متا مهم بود نه فن بازیو بچه بازی مد بود بازی میکردیم و فقط لذت می‌بردیم
    سری مورتال کمبت
    متال گیر
    رزیدنت ایول
    پارازیت ایو
    دینو کرایسیس
    یه نفر تو محلمون بود یه کتاب راهنما کامل از بازیهای PS1 داشت تو کلوپ میومد بچها مثل خدا بهش نگاه میکردن یادش بخیر

  • Legacy of Kain: Soul Reaver بهترین مقاله . بهترین بازی .Syphon Filter. بهترین بازی .
    چکار کردی آقای بابایی. جگیرمان حال اومد.

  • metal slug و spiderman یادش بخیر
    بچه بودم همون ده دقیقه اول اسپایدر من گیر کردم دیگه هم نتونستم ردش کنم چه زود گذشت :weep:

  • NEON گفت:

    وای metal slug چقدر من با این بازی رو ps2 خاطره دارم :inlove: واقعا حال میداد با فامیل دونفره بازی میکردی

  • Ali گفت:

    سلام به همه بچه های گیمفا و آقا سعید گل برای بار اول که نظر میدم یه لحظه همه خاطرات دوران بچگی هام اومد جلو چشام دست بابت نظرها درد نکنه :yes:

  • Tang Hao گفت:

    مرسی آقای آقابابایی کلی از خاطراتمون رو زنده کردید مخصوصا به خاطر Metal Slug

  • squall_vahid گفت:

    خیلی خوب ما که سالها با همشون زندگی کردیم،منتظر قسمت بعدیم که فاینال فانتزیها،چرنو کراس،پارازیت ایو ۲،و چندین بازی دیگه که نمیشد همه رو بنویسم

  • عشق ابدی من رزیدنت اویل ۳ تو ۱۲ تای اولیه :shy: :shy: :shy:

  • به به نسل ۵ نسلی است که منو با گیم آشنا کرد و طولانی ترین نسل برای من چقدر باهاش خاطره دارم تقریبا ۵ سالم بود توی خونه بابابزرگم عموهام داشتن بازی میکردن (استریت فایتر ای ایکس ۲ پلاس بود اسمش فکر کنم) من هر وقت میرفتم جاشون دونفره کراشو مورتال۳ و استریت فایتر و…. بازی میکردیم بعدن خودمون یکی خریدم من توش با ترس لرز رزیدنت اویل ۱ ۲ ۳ و survival بازی می‌کردم بعد داینو کرایسیس ۲ و کراش باش و شورش در شهر و کشتی و گران توریسمو و غیره و غیره
    دستتون درد نکنه آقای آقابابایی :rose:

    • درود بر امیرحسین عزیز و گل. بسیار ممنونم از محبت شما. خوشحالم که گیمر قدیمی مثل شما میخونه مقالاتم رو. باعث افتخار منه که رضایت داشتید از مقاله. مرسی از محبت و حمایتتون امیرحسین عزیز.

    • nfs3forever گفت:

      من گیمو با آتاری شروع کردم : ماشین برفی ، هواپیما ، دزد و پلیس و … البته خونه عموم بازی میکردم خودم آتاری نداشتم بعدا بابام میکرو خرید اولین بازیم کنترا بود . بزرگتر که شدم با pc بازی میکردم رزیدنت ایول ۱ و۲ ، شدو واریور ، توم ریدر و …
      بعدا سیستمم نکشید ps2 خریدم

  • REZAxpab گفت:

    عالی بود لذت بردیم البته توقع داشتم سایفون فیلتر جزو ۵ تا یا نهایتا ۸ تای اول باشه
    به تشکر هم میخواستم بکنم واسه پیج خیلی خ.ب . با اصالتتون که با این مقاله های نستالژی مارو میبرین به خاطرات خوب گذشته

    دقیقا فرق شما با پیج های رقیب مخصوصا پیج همسایه که همه میدونن کیو میگم همین اصیل بودنتونه اونا هر جقدر هم پیجشون خوب باشه بازم مشخصه که خیلی عمر گیمری ندارن نهایت نستالژی بازیشون اینه که برن یه بازی رو با شبیه ساز بازی کنن بعد بشینن ۳تایی نقدش کنن و در موردش حرف بزنن :))

    خلاصه که خواستم تشکری بکنم و ابنم درخواست کنم که بخض بازی های قدیمی رو پررنگ تر هم بکنین مثلا نقد و بررسی بازیای قدیمی رو بیشتر کنین

  • mehrshad گفت:

    فقط harvestmoon جامونده :)))
    گیم پلی پر تر از این بازی نبود

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش اول - گیمفا