برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

شروع ۳ دهه خاطره سازی ؛ برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 – بخش پایانی

سعید آقابابایی
۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - 09:00
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

افسانه‌ی پلی‌استیشن در سال ۱۹۹۴ و با اولین کنسول این خانواده که در ژاپن منتشر شد، آغاز گردید (سال ۱۹۹۵ هم عرضه‌ی جهانی شد) و سبب شد تا امروز که حدود ۳ دهه گذشته است، پلی‌استیشن تبدیل به محبوب‌ترین برند گیم دنیا شود. کنسول پلی‌استیشن ۱ در نسل پنجم، خانه‌ای بود برای کلی شاهکار بی‌نظیر که بین تمامی این بازی‌های معرکه، عناوینی وجود داشتند که نامشان در ذهن ما حک شده و تا همیشه در یاد و خاطر ما باقی مانده‌اند. در این مطلب دو قسمتی به سراغ ۲۴ بازی برتر کنسول Playstation 1 رفته‌ایم و قصد داریم کلی خاطرات عالی را برایتان زنده کنیم. این لیست به هیچ عنوان براساس ترتیب امتیاز متای عناوین نیست و بیشتر براساس محبوبیت بازی‌ها بین بازی‌بازان در دنیا چیده شده است و البته نظر شخصی نویسنده نیز در آن کاملا دخیل است و ممکن است که نظر هر کدام از شما عزیزان در مورد ترتیب این عناوین و حتی قرار داشتن یا نداشتن برخی از آن‌ها در این لیست، با بنده متفاوت باشد. بسیار خوشحال خواهم شد که به مانند همیشه در چنین مقالاتی، از نظرات و ترتیب قرار گرفتن بازی‌ها برای شما نیز آشنا شوم و در این باره صحبت کنیم. هم‌چنین لازم به ذکر است که در این مطلب، از هر سری بازی تنها یک عنوان که برترین بازی آن سری بوده است در لیست ما جای داده شده و از هیچ فرنچایزی، دو بازی مشاهده نخواهید کرد. در ادامه، شما را دعوت می‌کنم به مطالعه‌ی قسمت دوم و پایانی مطلب برترین بازی‌‌های کنسول Playstation 1.


مطالعه ی بخش اول مقاله


۱۲ – Tomb Raider

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

Tomb Raider

سازنده: Core Design

ناشر: Eidos Interactive

ژانر: Action-Adventure

پلتفرم مقصد: Sega Saturn ،MS-DOS ،PlayStation ،Mac OS ،N-Gage ،Pocket PC ،iOS ،Android  

سال انتشار:  ۱۹۹۶ 

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

در ابتدا بگویم این عکس کاور عنوانی که مد نظر ما در این شماره است (یعنی بازی نخست سری در سال ۱۹۹۶)، نیست، ولی خب تنها کاوری است که می‌توانستیم از بازی‌های قدیمی سری قرار دهیم، با تشکر از بانو لارا کرافت! بازی نخست و آغازین Tomb Raider، عنوانی در سبک Action-Adventure بود که توسعه و انتشار آن را Core Design و Eidos Interactive عهده‌دار بودند. این بازی طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ برای پلتفرم‌های زیادی از جمله Sega Saturn ،MS-DOS ،PlayStation ،Mac OS ،N-Gage ،Pocket PC ،iOS و Android منتشر شده است. این بازی در زمان انتشارش واقعا کیفیت سبک اکشن ماجرایی را ارتقا داد و به نوعی، نماد کامل و بی‌نقص یک بازی اکشن ماجرایی بود که عنوانی شبیهش با این سطح از کیفیت وجود نداشت.
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

این بازی در زمان انتشارش واقعا کیفیت سبک اکشن ماجرایی را ارتقا داد و به نوعی، نماد کامل و بی‌نقص یک بازی اکشن ماجرایی بود که عنوانی شبیهش با این سطح از کیفیت وجود نداشت.

از المان‌ها و بخش‌های ماجراجویی و حل پازل‌ها گرفته تا چالش‌های پلتفرمینگ و همین‌طور بخش‌های اکشن بازی، همه و همه در بالانس کامل با یکدیگر قرار داشتند و ترکیب آن‌ها با هم، یک بازی کامل اکشن ماجرایی را خلق کرده بود که هرگز نمی‌گذاشت شما خسته و دل‌زده شوید. Tomb Raider بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد. این بازی خوش‌ساخت که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۱/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین عناوین اکشن ماجرایی در دنیای بازی‌ها شد. وقتی صحبت از برترین بازی‌های کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن مطرح باشد، بازی Tomb Raider هم یک گزینه‌ی شایسته برای قرار گرفتن در لیست است. عنوان Tomb Raider در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه دوازدهم قرار می‌گیرد.

۱۱ – Tony Hawk’s Pro Skater 2

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

Tony Hawk’s Pro Skater 2

سازنده: Neversoft

ناشر:  Activision

ژانر: Sport 

پلتفرم مقصد:  PlayStation ،Game Boy Advance ،Microsoft Windows ،iOS ،Nintendo 64 ،Dreamcast ،Game Boy, Xbox ،Classic Mac OS

سال انتشار:  ۲۰۰۰

امتیاز متا: ۹۸/۱۰۰

بازی Tony Hawk’s Pro Skater 2 عنوانی در سبک ورزشی و اسکیت‌سواری بود که توسعه و انتشار آن را Neversoft (یک استودیوی زیر شاخه‌ی اکتویویژن که البته بعدها با اینفینتی وارد ادغام شد و بعد از آن، هرگز سری Tony Hawk’s Pro Skater به روزهای خوب اولیه‌اش که توسط این کمپانی ساخته می‌شد، بازنگشت) و اکتیویژن عهده‌دار بودند. این بازی طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ برای پلتفرم‌های پرتعدادی از جمله PlayStation ،Game Boy Advance ،Microsoft Windows ،iOS ،Nintendo 64 ،Dreamcast ،Game Boy ،Xbox و Classic Mac OS منتشر شده است. Tony Hawk’s Pro Skater 2 بعد از انتشار به طور شگفت‌انگیزی عالی عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد که نشان از باکیفیت‌ بودن این عنوان داشت. این بازی شاهکار که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۸/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از چند بازی برتر در کل تاریخ بازی‌ها در تمام سبک‌ها شد!

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

گیم‌پلی بازی به معنای واقعی کلمه جذاب بود و همه چیز را برای یک بازی ورزشی شبیه‌ساز اسکیت‌سواری به طور کامل در اختیار داشت. در حقیقت بازی Tony Hawk’s Pro Skater 2، برترین بازی ورزشی تاریخ از لحاظ امتیاز قلمداد می‌شود.

در بازی، شما در نقش یک skateboarder حرفه‌ای قرار می‌گرفتید که باید انواع وظایف مختلف را انجام می‌دادید تا به عنوان جایزه، پول بگیرید. با پولی که به دست می‌آوردید، می‌توانستید قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را ارتقا دهید، حرکات جدید بخرید و همین‌طور اسکیت‌های زیبا و جدید خریداری نمایید. اغلب مراحل بازی به این شکل بودند که ۱۰ حرکت و وظیفه‌ی مختلف را باید در طول دو دقیقه انجام می‌دادید که مثلا شامل پیدا کردن ۵ نامه که روی آن‌ها نوشته شده “اسکیت” یا پیدا کردن برخی نوارهای مخفی در مرحله بودند. برخی مراحل دیگر هم به صورت رقابتی بودند که معمولا به صورت بخش‌های یک دقیقه‌ای بودند و در نهایت یک مدال به دست می‌آوردید که بسته به آن مدال، جایزه‌ی نقدی دریافت می‌کردید. گیم‌پلی بازی به معنای واقعی کلمه جذاب بود و همه چیز را برای یک بازی ورزشی شبیه‌ساز اسکیت‌سواری به طور کامل در اختیار داشت. در حقیقت بازی Tony Hawk’s Pro Skater 2، برترین بازی ورزشی تاریخ از لحاظ امتیاز قلمداد می‌شود که واقعا افتخاری بزرگ برای سازندگان بازی و شرکت اکتیویژن است. عنوان Tony Hawk’s Pro Skater 2 در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه یازدهم قرار می‌گیرد.

۱۰ – Chrono Cross

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

Chrono Cross

سازنده: Square (در آن زمان هنوز نام این کمپانی به Square Enix تغییر نیافته بود)

ناشر: Square

ژانر: RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation

سال انتشار:   ۱۹۹۹

امتیاز متا:  ۹۴/۱۰۰

سری عناوین Chrono یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین فرنچایزهای نقش‌آفرینی در دنیا محسوب می‌شوند که کار خود را از سال ۱۹۹۵ با بازی Chrono Trigger بر روی کنسول سوپر نینتندو آغاز کردند و در طول سال‌ها تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و باکیفیت‌ترین عناوین این سبک شدند. این فرنچایز همواره توسط شرکت خوشنام Square Enix (در قدیم Square نام داشت) ساخته و منتشر گردیده است. عناوین این سری محبوب تا به امروز شامل Chrono Trigger ،Radical Dreamers ،Chrono Cross و Chrono Break می‌باشند که در طول سال‌ها برای پلتفرم‌های مختلفی منتشر شده‌اند و از سوی بازی‌بازان و منتقدین مورد تحسین قرار گرفته‌اند. این عناوین تا به امروز جزو با کیفیت‌ترین عناوین اسکوئر انیکس محسوب می‌شوند و در سال ۲۰۱۱ اعلام شد که دو بازی Chrono Trigger و Chrono Cross مجموعا ۵٫۳ میلیون نسخه در دنیا فروخته‌اند که یک رقم عالی محسوب می‌شود. یکی از بهترین بازی‌های این سری، عنوان شاهکار Chrono Cross است که در این بخش از لیست، صحبت از آن است.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

حتی ساندترک اصلی این بازی نیز که توسط Yasunori Mitsuda ساخته شده است جزو تحسین‌شده‌ترین و زیباترین موسیقی‌ها در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود و نسخه‌های زیادی از آن تاکنون به فروش رفته‌اند.

شاهکار خاطره‌انگیز Chrono Cross که در ژانر نقش‌آفرینی قرار داشت، توسط Square (در آن زمان هنوز نام این کمپانی به Square Enix تغییر نیافته بود) ساخته شد و در سال ۱۹۹۹ توسط همین کمپانی برای پلتفرم پلی‌استیشن منتشر گردید. Chrono Cross بعد از انتشار فوق‌العاده عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد که نشان از باکیفیت‌ بودن این عنوان داشت. این بازی خوش‌ساخت که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۴/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین عناوین نقش‌آفرینی تاریخ شد. حتی ساندترک اصلی این بازی نیز که توسط Yasunori Mitsuda ساخته شده است جزو تحسین‌شده‌ترین و زیباترین موسیقی‌ها در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود و نسخه‌های زیادی از آن تاکنون به فروش رفته‌اند. عنوان Chrono Cross در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه دهم قرار می‌گیرد.

۹ – Street Fighter Alpha 3

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

Street Fighter Alpha 3

سازنده:  Capcom

ناشر: Capcom

ژانر: Fighting

پلتفرم مقصد: Arcade ،Dreamcast ،Game Boy Advance ،PlayStation ،PlayStation Portable و Sega Saturn (فقط در ژاپن)  

سال انتشار:  ۱۹۹۸ 

امتیاز متا:  ۹۳/۱۰۰

بازی Street Fighter Alpha 3 عنوانی در سبک مبارزه‌ای بود که توسعه و انتشار آن را کپکام عهده‌دار بود. این بازی طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۸ در قالب نسخه‌های مختلف، برای پلتفرم‌‌های بسیار پرتعدادی از جمله Arcade ،Dreamcast ،Game Boy Advance ،PlayStation ،PlayStation Portable و Sega Saturn (فقط در ژاپن) منتشر گردید. شاید بپرسید این بازی چطور در نسل هشتم و در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است؟ Street Fighter Alpha 3 در سال ۲۰۱۸ و در قالب نسخه‌ی Street Fighter 30th Anniversary Collection برای PlayStation 4 ،Xbox One ،Steam و Nintendo Switch نیز عرضه شده است. این بازی سومین و آخرین نسخه از “زیر سری” Street Fighter Alpha بود و از نظر داستانی، یک پیش‌زمینه برای بازی دوم سری اصلی، یعنی Street Fighter II بود. در نسخه‌ی پلی‌استیشن که مورد بحث ماست، مد انحصاری World Tour mode قرار داده شده بود و شخصیت‌های بیشتری به این بازی افزوده شده بودند.
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

این بازی نسبت به نسخه‌ی آلفا ۲، مبارزان بیشتری را به لیست شخصیت‌ها افزوده بود و هم‌چنین یک سری المان‌های جدید هم در بازی وجود داشت، مثل قابلیت انتخاب استایل نبرد که “isms” نام داشت. در واقع مدهای “Manual” و “Auto” که در دو بازی قبلی آلفا بودند، در این نسخه حذف شده و به جای آن‌ها ۳ استایل نبرد (isms) جایگزین شده بودند.

Street Fighter Alpha 3 بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد. این بازی خوش‌ساخت که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۳/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین عناوین مبارزه‌ای در دنیای بازی‌ها شد. این بازی نسبت به نسخه‌ی آلفا ۲، مبارزان بیشتری را به لیست شخصیت‌ها افزوده بود و هم‌چنین یک سری المان‌های جدید هم در بازی وجود داشت، مثل قابلیت انتخاب استایل نبرد که “isms” نام داشت. در واقع مدهای “Manual” و “Auto” که در دو بازی قبلی آلفا بودند، در این نسخه حذف شده و به جای آن‌ها ۳ استایل نبرد (isms) جایگزین شده بودند. وقتی صحبت از برترین بازی‌های کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن مطرح باشد، بازی Street Fighter Alpha 3 هم یک گزینه‌ی شایسته برای قرار گرفتن در لیست است. Street Fighter Alpha 3 در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه نهم قرار می‌گیرد.

۸ – Medal of Honor

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

Medal of Honor

سازنده:  DICE Los Angeles ،DreamWorks Interactive

ناشر: Electronic Arts

ژانر: First-person shooter

پلتفرم مقصد: PlayStation ،PlayStation 3 ،PlayStation Portable

سال انتشار: ۱۹۹۹

امتیاز متا: ۹۲/۱۰۰

 اخیرا و با یک بازی واقعیت مجازی جذاب، الکترونیک‌ آرتز نشان داد که Medal of Honor را فراموش نکرده است و امیدواریم آن بازی، یک پیش‌زمینه برای شروع دوبارهٔ این فرنچایز محبوب بوده باشد. بدون شک قدرتمندترین عنوان این سری دوست‌داشتنی، همان بازی نخست و نقطه‌ی آغازین این سری بود که تبدیل به یکی از برترین بازی‌های شوتر تاریخ شد. بازی Medal of Honor عنوانی در سبک شوتر اول‌شخص نظامی بود که توسعه و انتشار آن را DICE و Electronic Arts عهده‌دار بودند. این بازی در سال ۱۹۹۹ برای پلتفرم‌ PlayStation منتشر گردید و البته در ادامه، این بازی بر روی PlayStation 3 و PlayStation Portable نیز در دسترس قرار گرفت. Medal of Honor بعد از انتشار توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد. این بازی جذاب که امتیازات بسیار خوبی را دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۲/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین و تاثیرگذارترین عناوین شوتر اول‌شخص در تاریخ بازی‌ها شد.
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

اتفاقات بازی در دوره‌ی زمانی اواخر جنگ جهانی دوم رخ می‌داد (اواسط ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۵) و در آن باید ماموریت‌هایی مثل نابود کردن پایگاه‌های دشمن و از بین بردن نیروهای آلمانی را انجام می‌دادید.

داستان مدال افتخار توسط استیون اسپیلبرگ بزرگ نوشته شده بود و یکی از نقاط اتکای این عنوان محسوب می‌شد. در این بازی شما در نقش گروهبان Jimmy Patterson قرار می‌گرفتید که یک خلبان سابق C-47 Skytrain بود که بعدها به خدمت نیروهای OSS درآمده بود. اتفاقات بازی در دوره‌ی زمانی اواخر جنگ جهانی دوم رخ می‌داد (اواسط ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۵) و در آن باید ماموریت‌هایی مثل نابود کردن پایگاه‌های دشمن و از بین بردن نیروهای آلمانی را انجام می‌دادید. داستان و گیم‌پلی بازی به بهترین شکل با هم ترکیب شده بودند و هر یک دیگری را بهبود می‌بخشیدند تا یک عنوان سراسر جذابیت برای بازی‌باز خلق شود. بسیاری حتی معتقدند که عنوان نخست ندای وظیفه، کاملا با الهام گرفتن از مدال افتخار خلق شد و اتفاقا این دو بازی بسیار هم به یکدیگر شباهت دارند. وقتی صحبت از برترین بازی‌های کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن مطرح باشد، بازی Medal of Honor هم یک گزینه‌ی شایسته برای قرار گرفتن در لیست است. Medal of Honor در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه هشتم قرار می‌گیرد.

۷ – Castlevania: Symphony of the Night

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

Castlevania: Symphony of the Night

سازنده: KONAMI

ناشر:  KONAMI

ژانر:  platformer-adventure action role-playing

پلتفرم مقصد: PlayStation ،Xbox 360 ،PlayStation 3 ،PlayStation Portable ،Sega Saturn

سال انتشار:  ۱۹۹۷

امتیاز متا: ۹۳/۱۰

شاید باورتان نشود که از سری محبوب Castlevania تاکنون حدود ۴۲ بازی منتشر شده و آن را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین فرنچایزهای این صنعت کرده است. فرنچایزی که حول محور خانواده‌ی بلمونت (که خانواده‌ای از شکارچیان خون‌آشام هستند) و مبارزات آن‌ها با دراکولا می‌گردد. بدون هیچ تردیدی بین تمام بازی‌بازان و منتقدین دنیا و کسانی که طرفدار سری عناوین کسلوانیا هستند، یک اتفاق نظر کامل در خصوص برترین بازی تاریخ این سری برقرار است و با وجود ۴۲ بازی گوناگون در این فرنچایز، تنها یک نام را به عنوان قدرتمندترین بازی سری می‌شنویم و آن عنوانی نیست جز شاهکار Castlevania: Symphony of the Night یا همان “کسلوانیا: سمفونی شب” که یک بازی بی‌نهایت خاطره‌انگیز برای بازی‌بازان قدیمی‌تر محسوب می‌گردد و بسیاری از ما ساعت‌های خیلی زیادی را پای آن گذرانده‌ایم. بازی Castlevania: Symphony of the Night عنوانی در سبک Platformer-Adventure و Action RPG بود که توسعه و انتشار آن را کونامی عهده‌دار بود. این بازی در سال ۱۹۹۷ و سپس در طول سال‌های بعدی، برای پلتفرم‌های PlayStation ،Xbox 360 ،PlayStation 3 ،PlayStation Portable و Sega Saturn منتشر گردید. هم‌چنین در نسل هشتم این بازی به همراه یک شاهکار دیگر این سری به نام Castlevania: Rondo of Blood، در قالب یک کالکشن ارزشمند، برای پلی‌استیشن ۴ نیز عرضه شدند.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

این نسخه یک انقلاب بزرگ در سری بود و اضافات بی‌نظیری را به این فرنچایز افزود که شامل المان‌های گشت و گذار و اکتشاف، طراحی مراحل کاملا غیرخطی و همین‌طور المان‌های لذت‌بخش نقش‌آفرینی بودند. جالب است بدانید که در ابتدای عرضه‌، بازی اصلا موفق عمل نکرد، اما بعد از مدتی و با تحسین بی‌نظیر منتقدین و نمرات شاهکار بازی، کاملا اوضاع عوض شد.

Castlevania: Symphony of the Night بعد از انتشار، بی‌نظیر عمل کرد و  بازخوردهای بازی نشان از باکیفیت‌ بودن این عنوان داشت. این بازی خوش‌ساخت که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۳/۱۰۰ نائل آمد و همیشه به عنوان برترین بازی این سری و یکی از بهترین عناوین دو بعدی تاریخ بازی‌ها شناخته می‌شود. این عنوان دنباله‌ای مستقیم برای بازی Castlevania: Rondo of Blood  محسوب می‌شود و داستان آن، ۴ سال بعد از اتفاقات بازی یاد شده روایت می‌شود. پروتاگونیست بازی در این نسخه آلوکارد است که از تابوت خود بر می‌خیزد تا قصر دراکولا را جستجو کند؛ قصری که بعد از ناپدید شدن Richter Belmont، دوباره ظاهر شده است. این نسخه یک انقلاب بزرگ در سری بود و اضافات بی‌نظیری را به این فرنچایز افزود که شامل المان‌های گشت و گذار و اکتشاف، طراحی مراحل کاملا غیرخطی و همین‌طور المان‌های لذت‌بخش نقش‌آفرینی بودند. جالب است بدانید که در ابتدای عرضه‌، بازی اصلا موفق عمل نکرد، اما بعد از مدتی و با تحسین بی‌نظیر منتقدین و نمرات شاهکار بازی، کاملا اوضاع عوض شد و تبدیل به یکی از موفق‌ترین عناوین کونامی گشت. این بازی تا به حال القابی مانند “Sleeper Hit” و “Cult Classic” و همین‌طور “یکی از برترین بازی‌هایی که تاکنون خلق شده است” را از منابع و مراجع معتبر دریافت کرده و عنوانی بسیار محبوب در بین بازی‌بازان به حساب می‌آید. عنوان Castlevania: Symphony of the Night در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه هفتم قرار می‌گیرد.

۶ – Final Fantasy VII

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

Final Fantasy VII

سازنده: Square Enix

ناشر: Square Enix

ژانر:  RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, PlayStation ،PlayStation 3 ،PlayStation Portable ،Android ،iOS ،Microsoft Windows

سال انتشار:   ۱۹۹۷

امتیاز متا:  ۹۲/۱۰۰

 همواره و در طول تاریخ ۳۰ ساله‌ی فرنچایز Final Fantasy، بازی‌های این سری جزو برترین و محبوب‌ترین بازی‌ها بوده‌اند و دنیایی فانتزی و بسیار زیبا را به بهترین شکل طراحی کرده‌اند تا همه از شدت زیبایی این عناوین شگفت‌زده شوند. در واقع فاینال فانتری محبوب‌ترین فرنچایز ژاپنی است که سال‌ها با نسخه‌های مختلف خود، قلب طرفداران را به دست آورده است و شاهد شاهکارهایی از این فرنچایز بوده‌ایم که جزو شیرین‌ترین خاطرات بازی‌بازان مختلف در سراسر دنیا محسوب می‌شوند. بین عناوین این سری، عنوان شماره‌دار هفتم و دهم، محبوب‌ترین و برترین بازی‌ها محسوب می‌شوند، ولی در نهایت نسخه‌ی هفتم، محبوب‌ترین است و آن‌قدر طرفدار دارد که باعث شد در نسل هشتم دوباره شاهد بازسازی کامل این بازی باشیم. بازی Final Fantasy VII عنوانی در سبک نقش‌آفرینی بود که توسعه و انتشار آن را اسکوئر انیکس عهده‌دار بود. این بازی در سال ۱۹۹۷ و سپس در طول سال‌های بعدی، برای پلتفرم‌های PlayStation 4, PlayStation ،PlayStation 3 ،PlayStation Portable ،Android ،iOS و Microsoft Windows منتشر گردیده است. Final Fantasy VII بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و این بازی خوش‌ساخت که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۲/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین عناوین نقش‌آفرینی تاریخ شد.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

این بازی یکی از خوش‌گرافیک‌ترین عناوین زمان خود محسوب می‌شد و با داستان عالی، گیم‌پلی فوق‌العاده و گرافیک چشم‌نواز، موفق شد تا به یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های نقش‌آفرینی بین بازی‌بازان تبدیل شود و تا همیشه در یاد و خاطر ما باقی بماند.

Final Fantasy VII روایت‌گر قصه‌ی یکی از بی‌نظیرترین شخصیت‌های دنیای بازی‌های رایانه‌ای یعنی Cloud Strife است و حول محور مبارزات او به همراه گروه مقاومت AVALANCHE در برابر گروه فاسد Shinra megacorporation و رهبر آن‌ها Sephiroth (که وی نیز یکی از محبوب‌‌ترین نقش‌‌های منفی در دنیای بازی‌ها محسوب می‌‌شود) می‌‌گردد. در Final Fantasy VII طراحی تک‌تک بخش‌های بازی از دنیای آن و محیط اطراف گرفته تا ریزترین المان‌های شخصیت‌های بازی و لباس‌های آن‌ها، به زیباترین شکل ممکن انجام شده است و شما را شیفته‌ی خود می‌کند. این بازی یکی از خوش‌گرافیک‌ترین عناوین زمان خود محسوب می‌شد و با داستان عالی، گیم‌پلی فوق‌العاده و گرافیک چشم‌نواز، موفق شد تا به یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های نقش‌آفرینی بین بازی‌بازان تبدیل شود و تا همیشه در یاد و خاطر ما باقی بماند. طراحی ظاهری و صورت شخصیت‌ها و لباس‌های آن‌ها و حرکت موهای آن‌ها در زمان خود، بی‌نظیر بودند و به قدری شخصیت‌های اصلی بازی، زیبا و دوست‌داشتنی طراحی شده‌اند که هر بازی‌بازی را شیفته‌ی خود می‌کنند. دنیای Final Fantasy VII بسیار وسیع و زیبا طراحی شده و انواع و اقسام محیط‌ها و مناظر چشم‌نواز را می‌توانستید در آن مشاهده کنید و هم‌چنین نورپردازی نیز در این عنوان، سطح خیلی بالایی داشت. جالب است بدانید که یکی از عناوینی که در طول تاریخ بازی‌‌های رایانه‌ای بیشترین درخواست‌‌ها از سوی طرفداران برای انتشار نسخه‌ی بازسازی شده‌ی آن به سازندگان داده شده بود، همین شاهکار بی‌نظیر و خاطره‌انگیز Final Fantasy VII است. عنوان Final Fantasy VII در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه ششم قرار می‌گیرد.

۵ -‌Silent Hill

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

Silent Hill

سازنده: KONAMI

ناشر:  KONAMI

ژانر: Survival-Horror

پلتفرم مقصد: PlayStation و Game Boy Advance  

سال انتشار:  ۱۹۹۹ 

امتیاز متا:  ۸۶/۱۰۰

با عنوان ‌Silent Hill در نسل پنجم بود که ماجرای یکی از تاثیرگذارترین و باکیفیت‌ترین فرنچایزهای وحشت بقا در تاریخ بازی‌ها، آغاز شد. بازی Silent Hill عنوانی در سبک وحشت بقا بود که توسعه و انتشار آن را کونامی عهده‌دار بود. این بازی در سال ۱۹۹۹ برای PlayStation به صورت انحصاری منتشر گردید. سپس در سال ۲۰۰۱ بود که نسخه‌ی Game Boy Advance این بازی نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. سازندگان بازی برای این که گرافیک بالای آن بر روی سخت‌افزار کنسول پلی‌استیشن مشکل‌ساز نشود، از کلی افکت مه در شهر سایلنت هیل استفاده کرده بودند که به نوعی از سنگینی گرافیک بکاهد و محیط‌ها را بپوشاند. برخلاف عناوین وحشت بقای دیگر در آن زمان که اکثرا بر پروتاگونیستی تمرین‌دیده در مبارزات تمرکز داشتند، در سایلنت هیل شما کنترل یک فرد عادی را بر عهده داشتید و به همین خاطر راحت‌تر می‌شد با او هم‌ذات‌پنداری کرد. داستان بازی حول محور شخصیتی به نام هری میسون قرار داشت که در شهر سایلنت هیل، به دنبال دخترخوانده‌اش Cheryl می‌گشت.
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

برخلاف عناوین وحشت بقای دیگر در آن زمان که اکثرا بر پروتاگونیستی تمرین‌دیده در مبارزات تمرکز داشتند، در سایلنت هیل شما کنترل یک فرد عادی را بر عهده داشتید و به همین خاطر راحت‌تر می‌شد با او هم‌ذات‌پنداری کرد. داستان بازی حول محور شخصیتی به نام هری میسون قرار داشت که در شهر سایلنت هیل، به دنبال دخترخوانده‌اش Cheryl می‌گشت.

در این بازی بسته به اعمال شما، ۵ پایان مختلف می‌توانست رقم بخورد که واقعا در آن زمان فوق‌العاده بود و ارزش تکرار بازی را خیلی بالا می‌برد. جالب است بدانید که یکی از این پایان‌ها در واقع پایانی کمدی و joke ending بود! گیم‌پلی بازی یک ترکیب فوق‌العاده عالی و بالانس‌شده از مبارزه، گشت و گذار، اکتشاف و حل پازل بود و ترکیب این گیم‌پلی معرکه با داستان جذاب بازی، واقعا شما را به عمق دنیای بازی و شهر نفرین‌شده‌ی سایلنت هیل فرو می‌برد. Silent Hill بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد. این بازی خوش‌ساخت که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۸۶/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین و مهم‌ترین عناوین وحشت بقا در دنیای بازی‌ها شد. وقتی صحبت از برترین بازی‌های کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن مطرح باشد، بازی Silent Hill هم یک گزینه‌ی شایسته برای قرار گرفتن در لیست است. عنوان Silent Hill در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد.

۴ – Tekken 3

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

Tekken 3

سازنده:  Namco, Production I.G

ناشر:  Bandai Namco

ژانر: Fighting  

پلتفرم مقصد:  PlayStation ،Arcade game ،Namco System 12 

سال انتشار:  ۱۹۹۷

امتیاز متا: ۹۶/۱۰۰

عناوین سری تکن واقعا تکن! بازی‌هایی که همیشه از جذاب‌ترین‌های سبک مبارزه‌ای در دنیا بوده و هستند و طرفداران بسیار زیادی را از زمان عرضه‌ی نخستین نسخه تاکنون برای خود دست و پا کرده‌اند و جزو بازی‌های مبارزه‌ای بسیار محبوب و داری استایل هستند که طرفداران خود را همواره با نسخه‌های جدید، شادمان کرده‌اند. نکته‌ی خوب در مورد این عناوین آن است که همیشه یک کیفیت استاندارد را حفظ کرده‌اند و ممکن است گاهی در حد بی‌نظیر ظاهر نشده باشند، ولی هیچ‌گاه هم مانند یک فاجعه نبوده‌اند. از دلایل اصلی جذابیت در بازی‌های سبک مبارزه‌ای، شخصیت‌های جالب و محبوب هستند که علاوه بر قدرت فیزیکی و مبارزات عالی و اجرای فنون مختلف، از نظر ظاهری و پیشینه‌ی داستانی نیز غنی باشند تا در مجموع، یک شخصیت کاریزماتیک را شاهد باشیم. شخصیت‌های متنوع و گوناگون برای تمامی سلیقه‌های مختلف، همواره در عناوین تکن وجود داشته‌اند و تکن مخصوصا در کشور ما، همواره یکی از دو سری محبوب مبارزه‌ای محسوب می‌شود. بین عناوین این سری، بازی TEKKEN 3 به نوعی ستون و اسطوره‌ی عناوین تکن به شمار می‌رود و یکی از ۲-۳ بازی برتر مبارزه‌ای در تاریخ نیز هست. بازی Tekken 3 عنوانی در سبک فایتینگ بود که توسعه و انتشار آن را Namco عهده‌دار بود.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

TEKKEN 3 انواع شخصیت‌های کاریزماتیک را در اختیار داشت و علاوه بر گیم‌پلی و گرافیک عالی، داستان و پیشینه‌‌ای که برای هر یک از شخصیت‌ها وجود داشت، مبارزات را جذاب‌تر کرده بود.

این بازی در سال ۱۹۹۷ برای پلتفرم‌های PlayStation ،Arcade game و Namco System 12 منتشر گردید. TEKKEN 3 انواع شخصیت‌های کاریزماتیک را در اختیار داشت و علاوه بر گیم‌پلی و گرافیک عالی، داستان و پیشینه‌‌ای که برای هر یک از شخصیت‌ها وجود داشت، مبارزات را جذاب‌تر کرده بود. Tekken 3 بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد که همه نشان از باکیفیت‌ بودن این عنوان داشت. این بازی نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۶/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین عناوین مبارزه‌ای تاریخ شد. در واقع به راحتی می‌شود گفت Tekken 3 یکی از چند بازی شاخص نسل پنجم بازی‌های رایانه‌‌ای و کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن محسوب می‌شود. وقتی صحبت از برترین بازی‌های کنسول پلی‌استیشن مطرح باشد، بازی Tekken 3 هم یک گزینه‌ی شایسته برای قرار گرفتن در لیست است. Tekken 3 در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد.

۳ – Gran Turismo

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

Gran Turismo

سازنده:  Polys Entertainment (نام قدیمی Polyphony Digital)

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر: Racing Simulator

پلتفرم مقصد: PlayStation

سال انتشار:  ۱۹۹۷  

امتیاز متا:  ۹۶/۱۰۰

نسخه‌های اول و دوم سری گرن توریسمو بر روی کنسول پلی‌استیشن، دو بازی افسانه‌ای بودند و  بهتر است این‌طور بگویم که در واقع، جزو آن بازی‌هایی بودند که فروش کنسول را به تنهایی بالا می‌بردند. در این بخش، صحبت از بازی نخست سری است که به نمایندگی از دو بازی اول و دوم این فرنچایز که هر دو در نسل پنجم بودند، در لیست ما قرار گرفته است. بازی Gran Turismo عنوانی در سبک ریسینگ بود که توسعه و انتشار آن را Polys Entertainment (نام قدیمی Polyphony Digital) و Sony Interactive Entertainment عهده‌دار بودند. این بازی در سال ۱۹۹۷ به طور انحصاری برای پلتفرم PlayStation منتشر گردید.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

این بازی نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۶/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های ریسینگ تاریخ (اگر نگوییم بزرگ‌ترین و برترین)، یکی از برترین بازی‌های تاریخ در تمام سبک‌ها و البته یکی از موفق‌ترین بازی‌های شرکت Sony شد.

همه‌ چیز در بخش گیم‌پلی این بازی (از مسابقات گرفته تا شبیه‌سازی ماشین‌ها و لایسنس آن‌ها و …) بی‌نظیر و شگفت‌انگیز بود. حال علاوه بر تمام این‌ها، گرافیک خیره‌کننده و چشم‌نواز بازی در زمان خود (که در نسل ۵ رویایی بود) را نیز اضافه کنید که لذت این شبیه‌ساز را با هر چه واقعی‌تر کردن ماشین‌ها و مسیرها و … تا حد بسیار زیادی بالاتر برده بود که این موضوع، واقعا تحسین‌برانگیز بود. Gran Turismo بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد. این بازی نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۶/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های ریسینگ تاریخ (اگر نگوییم بزرگ‌ترین و برترین)، یکی از برترین بازی‌های تاریخ در تمام سبک‌ها و البته یکی از موفق‌ترین بازی‌های شرکت Sony شد. وقتی صحبت از برترین بازی‌های کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن مطرح باشد، بازی Gran Turismo هم یک گزینه‌ی شایسته برای قرار گرفتن در لیست است. عنوان Gran Turismo در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

۲ – Resident Evil 2

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

Resident Evil 2

سازنده: Capcom

ناشر: Capcom

ژانر: Survival-Horror

پلتفرم مقصد: PlayStation ،Windows ،Nintendo 64 ،Dreamcast ،GameCube ،Game.com  

سال انتشار:  ۱۹۹۸ 

امتیاز متا:  ۸۹/۱۰۰

Resident Evil 2 از هر جهت عنوان اول را گسترش داد و در تمامی زمینه‌ها موفق عمل کرد؛ از تنظیمات بهتر گرفته تا صحنه‌های ترسناک و دلهره‌آور بیشتری که در این عنوان قرار داشتند. به عنوان مثال، چند صحنه در نسخه‌ی اول بسیار به یاد ماندنی بودند، مثل بیرون پریدن سگ‌ها از پنجره، اما این صحنه در حالت نرمال بازی، در راهرویی کاملا روشن اتفاق می‌افتاد. اما در نسخه‌ی دوم بازی‌، همین صحنه در حالتی بسیار استرس‌زاتر و ترسناک‌تر (در اتاقی که از فرط تاریکی چشم درست نمی‌بیند و شما مشغول سر و کله زدن با آیتم‌های کوله‌پشتی خود هستید)، اتفاق می‌افتد. این صحنه‌ی پریدن سگ‌ها از پنجره به بیرون، به جرات یکی از برترین صحنه‌های به اصطلاح Jump Sacare (صحنه‌ای که شما از ترس از جای خود بپرید) در تاریخ بازی‌هاست و تا مدت‌ها در خاطر شما می‌ماند و از بغل هر پنجره‌ای که رد می‌شوید، استرس می‌گیرید. همین صحنه، مثالی بارز از پیشرفت نسخه‌ی دوم در ترساندن بازی‌بازان نسبت به نسخه‌ی اصلی است. حالا مثل همیشه در عناوین ۱۰ برتر، برویم سراغ معرفی کلی این بازی. Resident Evil 2 عنوانی در سبک وحشت بقا بود که توسعه و انتشار آن را کپکام عهده‌دار بود. این بازی در سال ۱۹۹۸ و سپس طی سال‌های بعد، برای پلتفرم‌های PlayStation ،Windows ،Nintendo 64 ،Dreamcast ،GameCube و Game.com منتشر گردید. در ابتدا این بازی در سال ۱۹۹۸ یک بازی انحصاری پلی‌استیشن بود و سپس از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳، سایر نسخه‌های آن نیز عرضه گردید.

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

صحنه‌ی پریدن سگ‌ها از پنجره به بیرون، به جرات یکی از برترین صحنه‌های به اصطلاح Jump Sacare (صحنه‌ای که شما از ترس از جای خود بپرید) در تاریخ بازی‌هاست و تا مدت‌ها در خاطر شما می‌ماند و از بغل هر پنجره‌ای که رد می‌شوید استرس می‌گیرید.

در این بازی تمامی المان‌های شگفت‌انگیزی که میکامی در نسخه‌ی اول خلق کرده بود، با پیشرفت همراه شده و به یک سطح بالاتر ارتقاء یافته بودند. قطعا نسخه‌ی اول و دوم و سوم این سری محبوب، شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارند، اما نسخه‌ی دوم را به نمایندگی از این ۳ بازی کلاسیک و ترسناک نسل پنجمی، در لیست قرار داده‌ایم. همه چیز در این بازی فوق‌العاده بود و ترکیب کلی المان‌های جذاب با یکدیگر، باعث شدند تا Resident Evil 2 به یکی از شاهکارهای صنعت گیم و یکی از ترسناک‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شود. Resident Evil 2 بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و نهایتا به کسب امتیاز متای ۸۹/۱۰۰ نائل آمد. تا به امروز، کلی بازی فوق‌العاده در سبک وحشت بقا، از Resident Evil 2 الهام گرفته‌اند و حتی وقتی خود این بازی در نسل هشتم بازسازی شد، کاندید بازی سال شد که این موضوع خیلی کم برای یک ریمیک رخ می‌دهد. وقتی صحبت از برترین بازی‌های کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن مطرح باشد، بازی Resident Evil 2 هم یک گزینه‌ی شایسته برای قرار گرفتن در لیست است. عنوان Resident Evil 2 در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول Playstation 1 در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

۱ – Metal Gear Solid

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

Metal Gear Solid

سازنده: KONAMI

ناشر:  KONAMI

ژانر: Action ،Stealth

پلتفرم مقصد: PlayStation و PC  

سال انتشار:  ۱۹۹۸ 

امتیاز متا:  ۹۴/۱۰۰

با در نظر گرفتن مجموع شرایط و المان‌های مختلف، می‌شود گفت برترین عنوانی که روی کنسول محبوب پلی‌استیشن منتشر شده است، بازی شاهکار Metal Gear Solid بود. بازی Metal Gear Solid عنوانی در سبک اکشن ماجرایی و مخفی‌کاری بود که توسعه و انتشار آن را کونامی عهده‌دار بود. این عنوان نخستین بار در توکیو گیم شو ۱۹۹۶ معرفی شد و سپس در مراسم E3 سال ۱۹۹۷ به نمایش درآمد. Metal Gear Solid در سال ۱۹۹۸ برای PlayStation منتشر گردید و سپس در سال ۲۰۰۰ نسخه‌ی رایانه‌های شخصی آن نیز عرضه شد. نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان این بازی، کوجیمای افسانه‌ای بود. شاید برخی از شما این را ندانید که این بازی، در واقع دنباله‌ای بر دو بازی Metal Gear و Metal Gear 2: Solid Snake بود که قبلا برای  پلتفرم MSX2 عرضه شده بودند.
برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا

Metal Gear Solid در محبوب‌ کردن سبک مخفی‌کاری تاثیر بسیار شگرفی داشت و به همین دلیل هم در لیست ۱۰ بازی مهم و تاثیرگذار در تاریخ بازی‌ها قرار گرفت. هم‌چنین این بازی باعث رواج کات‌سین‌های رندر شده توسط انجین بازی نیز شد.

در این عنوان شما کنترل سالید اسنیک را بر عهده داشتید که باید به یک پایگاه نظامی هسته‌ای نفوذ و تهدید تروریستی از سوی گروه FOXHOUND را خنثی می‌کردید. شما باید گروگان‌های مختلف را آزاد می‌کردید و مانع از لانچ حمله‌ی مخوف هسته‌ای از سوی تروریست‌ها می‌شدید. Metal Gear Solid بعد از انتشار کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست هم رضایت بازی‌بازان و هم تحسین منتقدین را به خود اختصاص دهد. این بازی شاهکار که امتیازات بسیار خوبی را از منابع مختلف دریافت کرده بود، نهایتا به کسب امتیاز متای ۹۴/۱۰۰ نائل آمد و تبدیل به یکی از برترین عناوین مخفی‌کاری در دنیای بازی‌ها و آغازگر یک فرنچایز افسانه‌ای شد. Metal Gear Solid در محبوب‌ کردن سبک مخفی‌کاری تاثیر بسیار شگرفی داشت و به همین دلیل هم در لیست ۱۰ بازی مهم و تاثیرگذار در تاریخ بازی‌ها نیز قرار گرفته است. هم‌چنین این بازی، باعث رواج کات‌سین‌های رندر شده توسط انجین بازی نیز شد. وقتی صحبت از برترین بازی‌های کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن مطرح باشد، بازی Metal Gear Solid شایسته‌ترین گزینه برای قرار داشتن در جایگاه نخست است و این بازی شاهکار و تاریخ‌ساز در لیست ما، رتبه‌ی نخست را به خود اختصاص داده است.

از نظر شما برترین عناوینی که برای کنسول پلی‌استیشن در نسل پنجم منتشر شدند، چه بازی‌هایی هستند؟ لطفا نظرتان را در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید.

NimaOne Of The Nineیه گیمر سادهaref44Alireza

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

برترین بازی‌ های کنسول Playstation 1 - بخش پایانی - گیمفا