دیوار مرگ | نقد و بررسی بازی Trials Evolution Gold Edition - گیمفا
دیوار مرگ | نقد و بررسی بازی Trials Evolution Gold Edition - گیمفا
دیوار مرگ | نقد و بررسی بازی Trials Evolution Gold Edition - گیمفا
دیوار مرگ | نقد و بررسی بازی Trials Evolution Gold Edition - گیمفا

دیوار مرگ | نقد و بررسی بازی Trials Evolution Gold Edition

محمدرضا طلائی
۰۶:۰۰ ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
دیوار مرگ | نقد و بررسی بازی Trials Evolution Gold Edition - گیمفا

یکی از مزایای بازی های رایانه ای دور کردن مخاطب از دنیای واقعی یا انجام کارهایی است که در واقعیت انجام آنها سخت و یا غیر ممکن است . شما در واقعیت نمی توانید به دوست تان هادوکن بزنید ، یا نمی توانید بازیکن تیم محبوب تان شوید و یا خیلی بزرگتر ، نمی توانید یک لشکر را یک تنه شکست دهید . بازی های رایانه ای این امکان را به مخاطب خود می دهند تا همراه با تخیل خود در نقش کاراکتر یا قهرمان بازی قرار بگیرند و همه ی این کارها را انجام دهند .

سری بازی های Trials نیز همچنین نقشی را ایفا می کنند . شاید خیلی کم یا هیچ کسی وجود نداشته باشد تا بخواهد یکی از مراحل Trials را در واقعیت انجام دهد و هر کس این کار را انجام داد ، بدون شک دیوانه است !

نام بازی : Trials Evolution Gold Edition

سازنده : RedLynx , Ubisoft Shanghai

ناشر : Ubisoft

سبک : ریسینگ پلتفرمر

پلتفرم : PC

تاریخ انتشار : ۲۱ March 2013

682513 278215 front

همه ما Ubisoft را به عنوان کمپانی ای می شناسیم که توجه زیادی به گیمر های پلتفرم PC  نمی کند و بیشتر عناوین این شرکت با تاخیر روی این پلتفرم عرضه می شوند . در همین راستا طی اقدامی تقریبا عجیب ، Ubisoft انتشار بازی Trials Evolution ساخته ی RedLynx را برای PC تایید کرد که کاملا با سیاست های گذشته این شرکت مخالف بود .

بازی Trials Evolution دنباله ای است برای بازی Trials HD که در سال ۲۰۰۹ برای کنسول Xbox 360 بر روی شبکه XBLA و بعدها روی یک دیسک همراه چند بازی دیگر منتشر شد . Trials Evolution Gold Edition که برای PC عرضه شده است ، شامل بازی Trials Evolution محصول ۲۰۱۲ و DLC بازی به نام Origin of Pain است که در تاریخ ۲۱ ام ماه مارس سال جاری عرضه شد .

632913 20110607 screen002

TEGE را می توان بازی ای ریسینگ پلتفرمر ۲.۵ بعدی دانست که باید در کمترین زمان یک مرحله را با وجود موانع فیزیکی به پایان رساند . شما در بازی نقش موتور سواری را ایفا می کنید که می تواند فقط گاز و ترمز ( دنده عقب !) بگیرد و وزن خودش را به جلو یا عقب ، برای کنترل موتور و انجام حرکات نمایشی متمایل کند . این اعمال که انجام می دهید برای پشت سر گذاشتن موانع بازی بسیار لازم و ضروری اند و بدون هر کدام از این المان ها تقریبا انجام بازی غیر ممکن بود .

این نوع سبک بازی و گیم پلی را در بازی های زیادی دیده ایم و بازی های مشابهی بر این اساس ساخته شده اند ولی می توان گفت که هیچ کدام به اندازه Trials موفق و عالی عمل نکرده اند . اصلی ترین دلیل این موفقیت را می توان فیزیک عالی و تقریبا بی نقص بازی دانست که حتی نسبت به فیزیک بسیار خوب نسخه قبل ارتقاء و پیشرفت هایی داشته و نواقص فیزیک نسخه قبل را تا حدودی برطرف کرده است و می توان گفت در این سبک بی نظیر و بی رقیب است .

trevgold ss5

بازی با توجه به مدت زمان انجام یک مرحله و تعداد دفعات زمین خوردن شما ، مدال هایی را به شما می دهد . اگر در یک مرحله هزاران بار زمین بخورید و یک ساعت هر مرحله را طول بدهید ، بازی به شما مدال برنز می دهد و این نشان دهنده این است که شما فقط یک مرحله را به اتمام رسانده اید ولی برای دسترسی به مراحل بالاتر و کلاس های مختلف باید مدال های نقره و طلا بدست بیاورید که به ترتیب هرکدام ۲ و ۳ مدال محسوب می شوند . بعد از قابل دسترسی شدن موتور سیکلت های جدید و قوی تر می توانید دوباره به مراحل قبل بازگردید و مدال های به جا مانده را کسب کنید یا اینکه رکورد قبلی خود را جابجا کنید تا در LeaderBoard بازی نیز خودی نشان دهید .

632913 20120427 screen003

trialsevolution 07

با به پایان رساندن هر مرحله علاوه بر مدال ها ، بازی بعد از انجام هر مرحله مقداری پول هم به شما می دهند که از آن می توان برای خرید وسایل موتور و یا لباس موتور سوار استفاده کرد و در بخش شخصی سازی خوب بازی می توانآن را خرج کرد ، البته این شخصی سازی جنبه بصری دارد و هیچ تاثیری در قدرت موتور شما ندارد . در بخش شخصی سازی موتور سوار ، شما می توانید از کلاه و دستکش گرفته تا شلوار آن را به دلخواه تعویض و علاوه بر آن رنگ دلخواه خود را نیز انتخاب کنید . در قسمت اجزای موتور نیز همین روند وجود دارد و گزینه های زیادی برای شخصی سازی وجود دارد .

trials evolution 023 06032012

1270013 test trials evolution gold edition 21

همانطور که طراحی مراحل در یک بازی پلتفرمر یا حتی ریسینگ می تواند باعث موفقیت و درخشش بازی شود ، همانطور هم می تواند باعث ضربه خوردن و حتی نابود شدن یک بازی گردد . خوشبختانه در TE شما نوع اول را تجربه می کنید و بعضی مراحل بازی مانند Roller Coaster را هر چقدر هم بازی کنید ، سیر نمی شوید . طراحی مراحل باید در این نوع سبک به طور دقیق انجام بگیرد . مثلا حتی وجود یک مانع اشتباه در مرحله Suspense می توانست به طور کامل باعث از بین رفتن این مرحله شود ، اما سازندگان بسیار هوشمندانه عمل کرده اند و بسیار دقیق مراحل بازی را طراحی کرده اند و مهمتر از آن تست های زیادی کرده اند تا هیچ اشتباهی صورت نگیرد وبا انجام بازی بیشتر به این مساله پی می برید .

1270017 test trials evolution gold edition 23

علاوه بر طراحی دقیق مراحل ، تنوع مراحل نیز یکی از نقاط قوت بازی محسوب می شود . یک مرحله شما را به آسمان می برد و دیگری در داخل معدن رخ می دهد و یک مرحله دیگر در کنار چاه های نفت است . مراحل بازی هم از نظر کمی خوب عمل می کنند و هم از نظر کیفی . علاوه بر این سازندگان بازی ، با خوش ذوقی تمام مراحلی را در بازی ، از بازی های موفق XBLA طراحی کرده اند و می توان مرحله ای که در Limbo وجود دارد را نام برد که از طراحی خاص و زاویه دید دوربین این بازی بهره می برد یا مرحله Exploding Man که از بازی Splosion Man الهام گرفته که حتی گیم پلی بازی را نیز دچار تغییر و تحول کرده است . علا وه بر مراحل اصلی بازی ، قسمت دیگری به نام Skill Games وجود دارد که در بعضی از آنها  حتی گیم پلی بازی به کلی تغییر می کند . مثلا در مرحله UFO شما سوار بر سفینه فضایی می شوید و یا در مرحله دیگر در نقش یک توپ ! هستید که با رد کردن موانع به پایان خط برسید و … که اگر بخواهیم مراحل بازی را یک به یک توضیح دهیم ، یک مقاله جداگانه باید در آن مورد نوشت و مطمئنا تجربه بازی در این قسمت شیرین تر از خواندن در مورد آن است .

ss 6e29775df80024f61d9ec7ccb5fee645bf6a09391920x1080

trials evolution gold edition feb 28 13

علاوه بر مراحل زیاد بازی ، سازندگان بخشی در بازی طراحی کرده اند که شما می تونید به دلخواه خود و در هر سبکی ( حتی FPS ) بازی و مرحله بسازید . این قسمت که Track Central  نام دارد ، از دو قسمت اصلی Lite Editor که مخصوص مبتدیان است و پیچیدگی خاصی ندارد و می توان مراحلی برای بازی طراحی کرد . دیگری قسمت Pro Editor نام دارد که تقریبا همانی است که سازندگان برای ساخت بازی و مراحل استفاده کرده اند و می توان در آن مراحلی در حد مراحل اصلی بازی ساخت . علاوه بر ساخت و بازی کردن مراحل ساخته شده توسط خود شما ، می توانید مراحل ساخته شده خود را به اشتراک بگذارید و یا حتی مراحلی که دیگران ساخته اند را دانلود و به بازی آن  بپردازید . تنها ضعف بازی در این قسمت را می توان نداشتن آموزش درست و حسابی دانست که گیمر را در این قسمت تنها می گذارد و هرکس با میل خود باید به آزمون و خطا در این قسمت بپردازد تا در این قسمت مهارت پیدا کند .

632913 20120305 screen010 1

این روزها بخش چند نفره به یکی از اجزای اصلی بازی ها تبدیل شده اند و TE نیز از این قاعده مستثنا نیست . TE به جز بخش تکنفره بسیار جذاب ، سرگرم کننده و اعتیاد آور ، دارای بخش چند نفره آفلاین و آنلاین نیز هست . در حالت چند نفره TE قابلیت پشتیبانی تا حداکثر ۴ نفر را داراست که در مراحلی متفاوت با بخش تکنفره به رقابت با هم می پردازند . در بخش چند نفره آفلاین بازی به دلیل وجود نداشتن قابلیت Split Screen ، گیم پلی بازی کمی دچار تغییر می شود و کمی از لذت بازی کاسته می شود ولی باز هم این بخش جذاب و سرگرم کننده است . اما در بخش چند نفره آنلاین این محدودیت وجود ندارد و تجربه ای به مراتب لذت بخش تر از چند نفره آفلاین برای گیمر رقم می خورد .

trialsevolution 05

trialsevolution 04

Trials Evolution از زمان عرضه بر روی XBLA یکی از برترین های این شبکه از لحاظ گرافیک و طراحی بوده و هست . در TEGE هم گرافیک بازی نسبت به نسخه کنسولی ار تقاء یافته و طراحی متنوع مراحل باعث این می شود تا بازی از این بخش هم سربلند بیرون بیاید و گرافیک فنی بازی با توجه به اینکه بازی اصلی یک بازی دانلودی بوده بسیار عالی است .

متاسفانه در کنارگرافیک خوب بازی ، ضعف ها و باگ هایی هم در بازی مانند دیر لود شدن تکسچرها و یا افت فریم در اول بعضی از مراحل وجود دارد که زیاد در روند بازی تاثیر ندارد و فقط از لحاظ بصری ایراد به حساب می آیند . در همین رابطه سازندگان دو Patch برای بازی عرضه کرده اند که تقریبا به طور کامل اشکالات گرافیکی بازی را حل می کند و هیچ نگرانی ای از این جهت دیگر وجود ندارد .

trials evolution gold edition 20132410237 46

بازی در بخش صداگذاری و موسیقی نیز مانند دیگر بخش ها بسیار خوب عمل میکند و به خوبی فرق یک موتور ۱۲۵ cc را با ۲۵۰ cc متوجه می شوید ویا صدای انفجارها و افکت های دیگر به خوبی کار شده اند و نمی توان هیچ ایرادی از این بخش گرفت . تنها ایرادی که باعث می شود بازی در این بخش امتیاز کامل کسب نکند ، بعضی از ترک های موسیقی بازی اند که حتی اگر به این سبک موسیقی علاقه داشته باشید ، باز هم غیر قابل تحمل اند و حتی گاهی با حرکت بر روی اعصابتان ، باعث اشتباه در بازی هم می شوند . این مشکل یک راه حل اساسی و کارا دارد و این راه حل چیزی جز رفتن به منوی تنظیمات و قطع کردن صدای موسیقی نیست .

بازی Trials Evolution را می توان یکی از ۵ بازی برتر XBLA دانست و چند ایراد کوچک و جزئی مانع این می شوند که این بازی به یک بازی کامل تبدیل شود ولی بدون شک تجربه نکردن آن به منزله ی از دست دادن یک تجربه ی بسیار بسیار لذت بخش و تمام ناشدنی است .

در آخر این نکته را عرض کنم که توصیه می شود این بازی را در فصل تابستان و بعد از اتمام درس و امتحانات بازی کنید ، چون گیم پلی بازی به شدت سرگرم کننده و اعتیاد آور است و بازی کردن آن در چنین روزهایی به معنای افتادن از خواب و خوراک و درس است .

trials evolution gold edition review

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دیوار مرگ | نقد و بررسی بازی Trials Evolution Gold Edition - گیمفا
دیوار مرگ | نقد و بررسی بازی Trials Evolution Gold Edition - گیمفا
دیوار مرگ | نقد و بررسی بازی Trials Evolution Gold Edition - گیمفا
دیوار مرگ | نقد و بررسی بازی Trials Evolution Gold Edition - گیمفا
دیوار مرگ | نقد و بررسی بازی Trials Evolution Gold Edition - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دیوار مرگ | نقد و بررسی بازی Trials Evolution Gold Edition - گیمفا