دردسرهای خرید کنسول سری اول در ایران - گیمفا
دردسرهای خرید کنسول سری اول در ایران - گیمفا
دردسرهای خرید کنسول سری اول در ایران - گیمفا
دردسرهای خرید کنسول سری اول در ایران - گیمفا

مشکلات خرید کنسول سری اول در ایران؛ آیا نباید بیشتر صبر کنیم؟

سعید آقابابایی
۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - 10:00
دردسرهای خرید کنسول سری اول در ایران - گیمفا
آیا در ابتدای نسل باید کنسول سری اول را بخریم؟ اگر در هر جایی غیر از ایران هستید بله، عیبی ندارد. اما اگر در ایران هستید بهتر است صبر کنید، مخصوصا برای خرید پلی‌استیشن ۵. چرا؟ با دقت ادامهٔ مطلب را بخوانید. اتفاق خیلی بدی برایم رخ داد و کنسول پلی‌استیشن ۵ که ۲۶ میلیون تومان خریدم و تصویرش را در زیر می‌بینید، ۲ روز بعد از خرید خاموش شد و دیگر روشن نشد؛ اتفاقی که شاید در هر ده‌ هزار دستگاه هم برای یکی رخ ندهد، ولی برای من رخ داد و نشان داد که کنسول‌های اول نسل ممکن است ایراد داشته باشند. به همین خاطر هم قصد کردم این مقاله را برایتان بنویسم تا از برخی ریسک‌ها آگاه باشید. بله، این اتفاق واقعا بدشانسی بود، ولی بدترش این‌جا بود که بعد از رخ دادن این اتفاق، در ایران هیچ کاری نمی‌توانستم بکنم، چون احتمالا می‌دانید که ما جزو بقیهٔ دنیا به حساب نمی‌آییم و بهتر است این‌طور بگویم که دوست داریم به حساب بیاییم، ولی به حسابمان نمی‌آورند. وقتی که در اول نسل، کنسول پلی‌استیشن ۵ را در ایران بخری ۲۶ میلیون تومان و بعد از ۲-۳ روز دیگر روشن نشود، می‌دانید چه‌کار می‌توانید بکنید؟ سرتان را بزنید به دیوار و غصه بخورید. بقیهٔ جاها چه‌کار می‌کنند؟ فرم پر می‌کنند و سونی با عزت و احترام می‌برد دستگاهشان را عوض می‌کند و درست می‌کند و برمی‌گرداند. کنسول ۵۰۰ دلاری را که ۳ برابر پول می‌دهیم می‌خریم ۳۰ میلیون تومان، بعدش هم فقط شانس و اقبال است و اگر خراب شود هیچی. وقتی مطالب فروم‌های خارجی را می‌خواندم، دیدم چند نفر که مثل من بدشانس بوده‌اند و کنسولشان خراب شده است، خیلی راحت بعد از یک هفته، کنسول جدید گرفته‌اند و تازه از سونی تشکر هم کرده‌اند که زود کارشان را راه انداخت. می‌خواندم و دلم می‌خواست گریه کنم. بالاخره دستگاه الکترونیکی خرابی دارد، ولی مهم این است که بعدش پشتیبانی وجود دارد، ولی در ایران پشتیبانی کشک هم وجود ندارد و پولتان و ذوقتان به فنا رفته است. بگذارید تا مطلب را مجزاتر کنم و به هر بحث، جداگانه اشاره کنم تا تک‌تک مشکلات را خوب بدانید.
دردسرهای خرید کنسول سری اول در ایران - گیمفا

اتفاق خیلی بدی برایم رخ داد و کنسول پلی‌استیشن ۵ که ۲۶ میلیون تومان خریدم و تصویرش را می‌بینید، ۲ روز بعد از خرید خاموش شد و دیگر روشن نشد؛ اتفاقی که شاید در هر ده هزار دستگاه هم برای یکی رخ ندهد، ولی برای من رخ داد و نشان داد که کنسول‌های اول نسل ممکن است ایراد داشته باشند. به همین خاطر هم قصد کردم این مقاله را برایتان بنویسم تا از برخی ریسک‌ها آگاه باشید. بله، این اتفاق واقعا بدشانسی بود، ولی بدترش این‌جا بود که بعد از رخ دادن این اتفاق، در ایران هیچ کاری نمی‌توانستم بکنم.

  • قیمت بالا
قیمت کنسول‌های نسل جدید در ایران بسیار بالاست. البته برای پلی استیشن این‌طور است. در حال حاضر ایکس‌باکس سری ایکس و اس حدود ۱۲ و ۱۷ میلیون تومان هستند و پلی‌استیشن ۵ حدود ۲۷ میلیون. از آن‌جایی که تقاضای پلی‌استیشن ۵ اصلا قابل مقایسه با ایکس‌باکس نیست و آن‌قدر تقاضایش زیاد است که حتی سونی هم برای تولید به مشکل خورده است، بنابراین شاهد اختلاف قیمت بسیار زیادی برای دو کنسول هستیم که باعث می‌شود قیمت پلی‌استیشن ۵ واقعا مسخره و غیرمنطقی باشد و خریدش در حال حاضر زیاد قابل توصیه و صحیح نباشد، ولی خب ایکس‌باکس‌های جدید اکنون در قیمت مناسبی هستند و یک کنسول ۵۰۰ دلاری با قیمت ۱۶-۱۷ میلیون تومان، رقمی عقلانی و درست است.
دردسرهای خرید کنسول سری اول در ایران - گیمفا

کنسولم را از دوستم خریده بودم و بعد از ۳ روز خراب شد، ولی او هیچ چیزی را گردن نگرفت و هیچ کمکی به من نکرد و خودش را کنار کشید و در واقع گفت به درک که ۲۶ میلیون به من پول دادی و خراب شده. بله با این‌طور فروشندگانی طرف هستیم. یعنی طرف نمی‌گوید که بابا این رفیقم است و ۳ روز پیش ۲۶ میلیون تومان به من پول داده و کنسول خریده.

  • برخی مشکلات فنی
این موضوع عینا برای خودم پیش آمد و دلیلی است که این مقاله را نوشتم تا به شما هشدار بدهم. کنسول پلی‌استیشن ۵ من همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتم، بعد از ۳ روز ناگهان خاموش شد و دیگر روشن نشد و حتی به سیف مد هم نمی‌رفت. فکر کنید که کنسولی که ۲۶ میلیون تومان خریده‌اید ناگهان این اتفاق برایش بیفتد و هیچ کاری هم نتوانید بکنید. بالاخره اول نسل است و سری اول کنسول‌ها همیشه مشکلاتی دارند و دستگاه‌های الکترونیکی بالاخره تعدادی خرابی دارند که از شانس من، همین خرابی به من افتاد. وقتی نت را چک می‌کردم دیدم برای تعدادی دیگر هم در سراسر دنیا این موضوع رخ داده است و حسابی حالشان گرفته شده است، ولی خب برای آن‌ها حال‌گیری مقطعی است و برای ما شاید دائمی. در واقع این موضوع ما را می‌رساند به مشکل بعدی این لیست.
دردسرهای خرید کنسول سری اول در ایران - گیمفا

قیمت کنسول‌های نسل جدید در ایران بسیار بالاست. البته برای پلی‌استیشن این‌طور است. در حال حاضر ایکس‌باکس سری ایکس و اس حدود ۱۲و ۱۷ میلیون تومان هستند و پلی‌استیشن ۵ حدود ۲۷ میلیون. از آن‌جایی که تقاضای پلی‌استیشن ۵ اصلا قابل مقایسه با ایکس‌باکس نیست و آن‌قدر تقاضایش زیاد است که حتی سونی هم برای تولید به مشکل خورده است، بنابراین شاهد اختلاف قیمت بسیار زیادی برای دو کنسول هستیم که باعث می‌شود قیمت پلی‌استیشن ۵ واقعا مسخره و غیرمنطقی باشد.

  • عدم وجود گارانتی و ضمانت
وقتی کنسولی را در خارج ایران خریده‌اید و برایش مشکل پیش می‌آید، سونی و مایکروسافت سریعا گردن می‌گیرند و برای حل مشکلتان تلاش می‌کنند و اگر کنسولتان درست نشد، یکی جدید به شما می‌دهند و بدون این که کنسولتان را گارانتی خاصی کرده باشید، تا مدت‌ها مشمول حق مشتری هستید و شرکتی که از آن کنسول خریده‌اید، برایتان ارزش قائل می‌شود. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردم، همین مشکلی که برای کنسول من پیش آمد، در اسپانیا برای یک گیمر دیگر پیش آمده بود که سونی سریعا دستگاهش را گرفته بود و یک هفته بعد دستگاه نو را به او تحویل داده بودند و در ردیت پیام گذاشته بود تا از پشتیبانی خوب سونی تشکر کند. ولی این‌جا چطور است؟ هیچی. دستتان به هیچ‌جا بند نیست و پولتان رفته است که رفته است. نه گارانتی، نه ضمانت، نه انصاف و رفاقت. این انصاف و رفاقت که گفتم، ما را می‌برد به شمارهٔ بعدی لیست.
پلی‌استیشن و ایکس‌باکس

اگر ایکس‌باکس جدید می‌خواهید بله بخرید، ولی اگر پلی‌استیشن ۵ می‌خواهید و خیلی برایتان فرق نمی‌کند که مدتی بگذرد، الان نخرید تا هم قیمتش درست شود، هم ایرادات سری اول کنسول رفع شود و هم تعمیرکاران حرفه‌ای و کاربلد برای آن در ایران زیاد شوند. البته یک وقت فکر نکنید که می‌گویم اگر بخرید خراب می‌شود ها. اصلا این‌طور نیست. میلیون‌ها نفر خریده‌اند و دارند بازی می‌کنند و فقط برای عدهٔ خیلی خیلی محدودی مشکل پیش آمده است، ولی خب یکی از همان‌ها من هستم که لازم دانستم برایتان این مطلب را بنویسم و هشدار بدهم که اگر ۱ در هزار یا ۱ در ده هزار این مشکل برایتان پیش بیاید، دستتان به هیچ جا بند نیست.

  • فروشندگان بی‌انصاف و بی‌معرفت
کنسول را از دوستم خریده بودم و بعد از ۳ روز خراب شد، ولی او هیچ چیزی را گردن نگرفت و هیچ کمکی به من نکرد و خودش را کنار کشید و در واقع گفت به درک که ۲۶ میلیون به من پول دادی و خراب شده. بله با این‌طور فروشندگانی طرف هستیم. یعنی طرف نمی‌گوید که بابا این رفیقم است و ۳ روز پیش ۲۶ میلیون تومان به من پول داده و کنسول خریده. شاید بتوانند کنسول خراب را بدهند به آن عمده‌فروشی که از سونی خرید کرده است و او هم کنسول را بدهد به سونی، ولی این کار را نمی‌کنند، حتی برای رفیقشان، چه برسد که غریبه باشید. طرف می‌گوید شانس بدت بوده که خراب شده و به من ربطی ندارد.
دردسرهای خرید کنسول سری اول در ایران - گیمفا

وقتی که در اول نسل، کنسول پلی‌استیشن ۵ را در ایران بخری ۲۶ میلیون تومان و بعد از ۲-۳ روز دیگر روشن نشود، می‌دانید چه‌کار می‌توانید بکنید؟ سرتان را بزنید به دیوار و غصه بخورید. بقیهٔ جاها چه‌کار می‌کنند؟ فرم پر می‌کنند و سونی با عزت و احترام می‌برد دستگاهشان را عوض می‌کند و درست می‌کند و برمی‌گرداند. کنسول ۵۰۰ دلاری را که ۳ برابر پول می‌دهیم می‌خریم ۳۰ میلیون تومان، بعدش هم فقط شانس و اقبال است و اگر خراب شود هیچی.

  • با تمام این توضیحات آیا الان کنسول بخریم؟
اگر ایکس‌باکس جدید می‌خواهید بله بخرید، ولی اگر پلی‌استیشن ۵ می‌خواهید و خیلی برایتان فرق نمی‌کند که مدتی بگذرد، الان نخرید تا هم قیمتش درست شود، هم ایرادات سری اول کنسول رفع شود و هم تعمیرکاران حرفه‌ای و کاربلد برای آن در ایران زیاد شوند. البته یک وقت فکر نکنید که می‌گویم اگر بخرید خراب می‌شود ها. اصلا این‌طور نیست. میلیون‌ها نفر خریده‌اند و دارند بازی می‌کنند و فقط برای عدهٔ خیلی خیلی محدودی مشکل پیش آمده است، ولی خب یکی از همان‌ها من هستم که لازم دانستم برایتان این مطلب را بنویسم و هشدار بدهم که اگر ۱ در هزار یا ۱ در ده هزار این مشکل برایتان پیش بیاید، دستتان به هیچ جا بند نیست. تعداد این مشکلات هم صفر نیست و ممکن است که برای هر کسی پیش بیایند، چون اول نسل است، پس بهتر است برای خرید پلی‌استیشن ۵ مثلا تا تابستان یا بعد از آن صبر کنید. اکنون نه از نظر قیمت، نه از نظر گارانتی یا تعمیر و نه از نظر صفر بودن درصد مشکلات، وقت خیلی خوبی برای خرید پلی‌استیشن ۵ نیست، مگر که خیلی خیلی مثل من آن را بخواهید و حتی به کار کردنتان هم مربوط باشد. اگر پلی‌استیشن ۵ یا ایکس‌باکس جدید خریدید، بازی کنید و لذتش را ببرید و انشالله مشکلی برایتان پیش نمی‌آید، ولی هدف این مقاله این بود که به شما بگویم بدانید که درصد مشکل، «صفر» نیست و ممکن است برای هر کدام از ما رخ بدهد، همان‌طور که برای من رخ داد. در واقع مثال بارز این موضوع برایتان این مقاله را نوشته، در هر حالی که ۲۶ میلیون تومان پولش باد هوا شد.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دردسرهای خرید کنسول سری اول در ایران - گیمفا