بررسی ساعت هوشمند هوآوی واچ فیت؛ زیبا و کارآمد - گیمفا
بررسی ساعت هوشمند هوآوی واچ فیت؛ زیبا و کارآمد - گیمفا
بررسی ساعت هوشمند هوآوی واچ فیت؛ زیبا و کارآمد - گیمفا
بررسی ساعت هوشمند هوآوی واچ فیت؛ زیبا و کارآمد - گیمفا

بررسی ساعت هوشمند هوآوی واچ فیت؛ زیبا و کارآمد

مهدی ملکی
۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - 20:01
بررسی هوآی واچ فیت

در نگاه اول باید ذکر کرد محصول مذکور به اندازه کافی طراحی مناسبی دارد که بتوان آن را از دسته محصولات «هوآوی بند» خارج و درون دسته «هوآی واچ» وارد کرد. این محصول در نگاه اول بدون در نظر گرفتن بسیاری از موارد و دیگر ساعت‌های هوشمند این شرکت، قادر به انجام وظایف بسیاری است که در این محدوده قیمت کاملاً مناسب به نظر می‌رسند.

ابتدا به مشخصات کلی ساعت هوشمند هوآوی واچ فیت نگاهی خواهیم داشت. کاربران می توانند در کنار ویژگی ضد آب ساعت هوشمند مذکور، از حسگرهای متفاوت آن هم به نحو احسن بهره ببرند. طبق ادعای هوآوی این محصول در حالت عادی قادر به ۱۰ روز شارژدهی است که در ادامه به بررسی آن و دیگر موارد مورد نیاز خواهیم پرداخت.

مشخصات هواوی واچ فیت

  • نمایشگر: ۱.۶۴ اینچی امولد لمسی
  • رزولوشن: ۴۵۶ × ۲۸۰ پیکسل؛ ۳۲۶ppi
  • پردازنده: ۵+ST
  • حافظه داخلی: ۴ گیگابایت
  • ظرفیت باتری: ۱۸۰ میلی‌آمپر ساعت (۱۰ روز شارژدهی)
  • حسگرها و قابلیت‌ها: شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، تشخیص ضربان قلب، تشخیص نور محیط، خازنی، موقعیت‌یاب (GPS)، بلوتوث، میکروفون
  • ضد آب: بله؛ تا عمق ۵۰ متر
  • سازگار: دستگاه‌های مجهز به اندروید ۴.۴ یا آی او اس ۹ و بالاتر
  • ابعاد و وزن: ۴۶ × ۳۰ × ۱۰.۷ میلی‌متر؛ ۳۴ گرم با بند، ۲۱ گرم بدون بند
  • جنس: بدنه از پلمیر و بند از سیلیکون

طراحی

هوآوی واچ فیت

در یک نگاهی کلی می‌توان حذف دکمه‌های بزرگ لبه‌های کناری را بزرگ‌ترین دستاورد هوآوی در طراحی این محصول تلقی کرد. بند این ساعت هوشمند نیز مانند بسیاری از نمونه‌های مشابه قابل تعویض است و شما انتخاب‌های زیادی برای شخصی‌سازی آن خواهید داشت.

جدای از این که جنس پلیمری بدنه در کاهش وزن ان تاثیر دارد، بند نیز از سیلیکون ساخته شده است که انتظار می‌رود در آینده از آلودگی‌های آزاردهنده در امان باشد. بند واچ فیت حدود ۱۲ گرم وزن دارد و در کنار بدنه اصلی ساعت هوشمند، وزن آن را به حدود ۳۴ گرم می‌رساند که برای چنین دستگاهی که مدت‌ها همراه کاربر و روی مچ او خواهد بود، کاملاً سبک و مناسب است.

هوآوی واچ فیت

در لبه سمت راست دستگاه می‌توان درگاه شارژ را مشاهده کرد که به خاصیت مغناطیسی مجهز شده است تا هنگام نزدیک شدن کابل شارژ، به آسانی متصل و محکم باقی بماند. خوشبختانه کاربر به لطف این طراحی قادر است که حتی هنگام شارژ نیز از واچ فیت استفاده کند یا حتی از قابلیت‌های سلامتی آن مانند تشخیص ضربان بهره ببرد. هوآوی ادعا کرده است که بدنه این ساعت تا عمق ۵۰ متری نسبت به ورودی آب مقاوم خواهد بود. اگرچه ما نمی‌توانیم به این عمق برویم (انتظار هم نمی‌رود!) اما بررسی‌هایمان نشان می‌دهند که برای استفاده از آن در استخرهای عادی هرگز به مشکل برنمی‌خورید.

نمایشگر

واچ فیت هوآوی به لطف نمایشگر ۱.۶۴ اینچی منحنی OLED خود که دارای رزولوشن ۴۵۶ × ۲۸۰ پیکسل (۳۲۶ppi) است، تقریباً تمام اطلاعات و موارد مورد نیاز را به آسانی در اختیار کاربر می‌گذارد. با این حال ممکن است که مخاطب هنگام مرور برخی از نمودارهای مرسوم دستگاه که مستقیماً به سلامت او می‌پردازند، اذیت شود. البته در خصوص صفحه نمایش ساعت معمولاً هیچ نگرانی وجود ندارد زیرا نه تنها این دستگاه بلکه اکثر ساعت‌های هوشمند عرضه شده در این حوزه تنوع خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

شما می‌توانید با اتصال به سرورهای هوآوی به تم‌های بسیاری دست یابید که گویا روز به روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. به هر نحو اگر از این‌گونه موارد لذت می‌برید، شاید بهتر باشد که حالت «همیشه روشن» (Always-on) را انتخاب نکنید زیرا در آن صورت مدام به یک شارژر و صد البته یک پریز برق نیاز خواهید داشت که یافتنش در هر شرایطی آسان نیست.

هوآوی واچ فیت

البته هیچ‌یک از ساعت‌های هوشمند رایج و محبوب بازار با در نظر گرفتن این قابلیت، عمر باتری چندانی ندارند و ما هم آمار خود را با غیرفعال کردن ویژگی «همیشه روشن» گزارش می‌کنیم. گفتنی است که عمر باتری این محصول حتی با فعال بودن این ویژگی هم به حدی نمی‌رسد که ذکر شد اما تاثیر به‌سزایی در کاهش عمر باتری دارد.

سخت‌افزار، نرم‌افزار و عمر باتری

برخی از ساعت‌های هوشمند هوآوی در پاسخگویی به کاربر تاخیری را به نمایش می‌گذارند که برای بعضی از کاربران به‌ویژه افرادی که مدام به دنبال تعویض ساعت و خرید یک محصول بهتر، قابل تحمل نیست. برای مثال هوآوی واچ GT 2 پرو را شاید بتوان از بهترین ساعت‌های این شرکت نامید. هوآوی واچ GT 2 پرو به یک پردازنده کایرین A1 مجهز است که ما در واچ فیت شاهد استفاده از آن نیستیم.

هواوی در طراحی واچ فیت از پردازنده DK3.5+ST استفاده کرده که از جهات بسیاری سریع‌تر عمل می‌کند و یا حداقل این چیزی است که به نظر می‌رسد. اگرچه این پردازنده نقش مهمی در افزایش سرعت و کاهش زمان پاسخگویی داشته است اما هیچ سخت‌افزاری بدون یک نرم‌افزار خوب راه به جایی نمی‌برد. واچ فیت به سیستم عامل لایت او اس (Lite OS) مجهز است که روی دیگر محصولات پوشیدنی این شرکت از جمله ساعت واچ GT 2 پرو مذکور نیز استفاده می‌شود.

هوآوی واچ فیت

لایت او اس در نگاه اول برای کاربران پیشین ساعت‌های این شرکت آشنا و دوست داشتنی به نظر می‌رسد و مانند قبل، خدماتی که از یک ساعت هوشمند انتظار می‌رود را به خوبی و تا حد نیاز ارائه می‌کند. قابلیت‌ها و گزینه‌های موجود و تعبیه‌شده در واچ فیت به شیوه کاملاً رایجی با کشیدن انگشت به طرفین نمایان می‌شوند و شما قادر خواهید بود که در مدت زمان بسیار کوتاهی به استفاده از تک تک آن‌ها بپردازید.

با خاموش شدن نمایشگر ساعت، شما می‌توانید با فشردن دکمه لبه کناری باری دیگر به صفحه‌های مذکور دسترسی داشته باشید و به استفاده از قابلیت‌های آن بپردازید. کشیدن انگشت به سمت چپ معمولاً به عنوان بازگشت تلقی می‌شود. با کشیدن انگشت به سمت پایین می‌توانید مانند گوشی‌های هوشمند امروزی به نوار اعلان دسترسی داشته باشید. در نهایت فقط یک حرکت دیگر باقی می‌ماند: کشیدن انگشت به سمت بالا. در این قسمت می‌توان وضعیت باتری، بلوتوث، تاریخ و زمان و برخی میان‌برهای ضروری را مشاهده و استفاده کرد.

یکی از قابلیت‌های این ساعت داشبورد نامیده می‌شود. داشبورد وظیفه اطلاع‌رسانی آخرین فعالیت‌های فیزکی شما را بر عهده دارد. در این صفحه مقدار و تعداد قدم‌های شما و مدت زمان آن به صراحت نمایش داده می‌شوند. از دیگر ویژگی‌های موجود می‌توان به نحوه سازگاری آن با محصولات هوآوی اشاره کرد. برای مثال ثبت تصویر می‌تواند از طریق واچ فیت صورت بگیرد و معمولاً تاخیر چندانی هم در این بین دیده نمی‌شود.

هوآوی واچ فیت

ویژگی‌ها و فرمان‌های حرکتی این ساعت از لحاظ سادگی و یادگیری سریع برای تمام دسته‌ها مناسب خواهند بود. تمام تنظیمات مورد نیاز از طریق صفحه مربوط قابل مشاهده و تغییر هستند و هیچ دشواری در فهم و یا استفاده از آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

متاسفانه واچ فیت با وجود حفظ ویژگی‌های خوب گذشته محصولات پوشیدنی هوآوی، از وجود یک قابلیت اساسی رنج می‌برد که فقدان آن برای یک ساعت هوشمند اصلاً قابل قبول نیست. اگرچه شما به حافظه داخلی ۴ گیگابایت دسترسی دارید اما سیستم عامل به شما اجازه انتقال موسیقی به درون دستگاه را نمی‌دهد و هیچ بلندگویی هم روی آن وجود ندارد. با این وجود می‌توانید از طریق ساعت هوشمند مذکور، موسیقی در حال پخش روی گوشی هوشمندتان را کنترل کنید. به گفته هوآوی این سیستم عامل در کنار سخت‌افزار که در این‌جا منظور باتری ۱۸۰ میلی‌آمپر ساعتی این محصول است، به کاربر ۱۰ روز عمر باتری تضمین شده را هدیه می‌کند. جدای از این که ادعای هوآوی کاملاً منطبق بر واقعیت است، از سوی دیگر مقدار زمان اندک مورد نیاز برای شارژ این محصول نیز حیرت‌انگیز به نظر می‌رسد.

شما می‌توانید با یک بار شارژ یک ساعته (کم و بیش) و با غیر فعال کردن قابلیت «همیشه روشن» نمایشگر، تا ۱۰ روز یا با توجه به استفاده حداقل یک هفته با خیالی کاملاً راحت از ادامه زندگیتان لذت ببرید. این مقدار در صورت استفاده از GPS با توجه به اتصال مداوم و عملیات پردازشی که برای یک باتری ۱۸۰ میلی‌آمپر ساعتی سنگین به نظر می‌رسد، به حدود ۱۲ ساعت کاهش پیدا می‌کند. بنابراین برای استفاده از این ساعت در پیاده‌روی‌های طولانی و فعالیت‌های مشابه که از GPS استفاده می‌کنند باید ساعت هوشمندتان را بیشتر از حد معمول شارژ کنید.

هوآوی واچ فیت

ویژگی‌ها و قابلیت‌ها

با روشن کردن ویژگی هپتیکس واچ فیت، این ساعت هوشمند جدید هوآوی تبدیل به یک مربی ورزشی بی‌نقص می‌شود که هر لحظه به دنبال ورزیده کردن بدن و اندام شما است. ویژگی بازخوردهای لمسی (Haptics) با توجه به شرایط بدنی شخص می‌تواند فعالیت آن را دنبال کند و به طور خودکار قادر به تشخیص ۹۶ فعالیت و نرمش متفاوت است. به واسطه استفاده از یک سیستم موقعیت‌یاب (GPS) بهبود یافته، این دستگاه به صورت مستقل و مجزا از گوشی هوشمند تمام فعالیت‌های غیرساکن شما را با دقتی مثال‌زدنی رهگیری خواهد کرد.

اگر مدت طولانی از انجام هر کار تعریف شده‌ای که ساعت هوشمند مورد بحث قادر به رهگیری آن‌ها است، دست بردارید، واچ فیت به شما یادآوری می‌کند که سلامتی و ورزش تا چه حد گران‌بها هستند. شاید هم نمی‌دانید که کدام ورزش برای شما مناسب است اما هنگام استفاده از واچ فیت، این مشکل بزرگی نخواهد بود؛ اگر بتوانید بر تنبلی خود غلبه کنید و سرانجام یک اراده پولادین را کسب کنید، واچ فیت انیمیشن‌های زیادی برای نمایش نحوه انجام بعضی از فعالیت‌ها دارد که به اندازه کافی ذهنیت مناسبی در اختیارتان می‌گذارند.

هوآوی واچ فیت

در این هنگام شما می‌توانید با فراموش کردن جزئیات و مقداری زحمت بیشتر افزون بر فعالیت‌های پیش‌فرض از جمله پیاده‌روی، دویدن و برخی موارد دیگر، به صورت اختیاری ورزش‌هایی مانند یوگا، بوکس، دوچرخه‌سواری، شنا، باله و … را نیز به فهرست مورد علاقه خود اضافه کنید تا ساعت بتواند آن‌ها را تشخیص دهد. لازم به ذکر است که تمام این فعالیت‌ها به آسانی توسط واچ فیت شناسایی و رهگیری می‌شوند و نتیجه آن‌ها هم کاملاً دقیق هستند.

استفاده از یک سیستم GPS بهبود یافته به کاربر کمک می‌کند که فعالیت‌های پویای خود را بدون نگرانی از دست دادن جزئیات به‌خصوصی به سرانجام برساند. معمولاً بعضی از فعالیت‌ها مانند پیاده‌روی یا دویدن در لحظات اولیه شروع فعالیت توسط واچ فیت شناسایی می‌شوند اما برای استفاده از دیگر ورزش‌ها مانند دوچرخه‌سواری، اغلب باید آن را به صورت دستی تنظیم کنید. جدای از این که به تنظیم دستی برخی فعالیت‌ها اشاره کردیم ولی ساعت جدید هوآوی در ادامه، فعالیت‌های تنظیم شده را به درستی رهگیری می‌کند.

 

هوآوی واچ فیت

جمع‌بندی

واچ فیت، ساعت جدید هوآوی با دارا بودن ویژگی ضد اب، استفاده از برنامه‌های ورزشی بسیار متنوع، شارژدهی خوب، وزن سبک و کیفیت بدنه مناسب برای طیف عظیمی از کاربران انتخاب مناسبی خواهد بود. با این حال عدم پشتیبانی از موسیقی‌ها در حافظه داخلی، عدم پشتیبانی از هدست‌های بی‌سیم و سازگار نبودن بعضی از ویژگی‌های این ساعت هوشمند با برخی از محصولات دیگر، اندکی آن را ضعیف جلوه می‌دهد اما نمی‌توان تلاش‌های بسیار هوآوی در ساخت یک محصول باکیفیت را نادیده گرفت.

هوآوی واچ فیت در حال حاضر و حتی با وضعیت ناخوشایند تورم، بالای ۲ میلیون تومان قیمت دارد که نسبت به بسیاری از محصولات مشابه، اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد. این قیمت در مقایسه با اپل واچ‌های سری‌های گذشته که هنوز هم در کشور ما قیمت گزافی دارند، بسیار مناسب است و می‌تواند بسیاری از نکات منفی موجود را موجه کند. اگر به دنبال خرید یک ساعت هوشمند باکیفیت هستید که نسبت به قیمتش قابلیت‌های خوبی داشته باشد و بتواند جوابگوی نیازهای ورزشی شما باشد، هوآوی واچ فیت فعلاً یکی از بهترین گزینه‌ها مخصوصاً در بازار متلاطم ایران است.

نکات مثبت:

  • بدنه و بند باکیفیت و سبک
  • نمایشگر باکیفیت
  • عمر باتری مناسب
  • ضد آب
  • برنامه‌های ورزشی بسیار گوناگون همراه با انیمیشن‌های اختصاصی
  • عملکرد مناسب در تشخیص و رهگیری فعالیت‌های مختلف

نکات منفی:

  • عدم پشتیبانی از موسیقی‌ها در حافظه داخلی
  • عدم اتصال به هدست‌های بی‌سیم
  • در زمینه سازگاری با دستگاه‌های دیگر برخی مشکلات فاحش هستند.
  • کاربر به غیر از تم‌های هوآوی، قادر به نصب هیچ‌گونه اپلیکیشن از توسعه دهندگان شخص ثالث نیست.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی ساعت هوشمند هوآوی واچ فیت؛ زیبا و کارآمد - گیمفا
بررسی ساعت هوشمند هوآوی واچ فیت؛ زیبا و کارآمد - گیمفا