نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا
نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا
نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا
نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا

نگاهی به FPS Boost مایکروسافت؛ تجربه‌ی عناوین قدیمی دلچسب‌‌تر از همیشه

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا

نگاهی به FPS Boost

یکی از مهم‌ترین مواردی که در نسل نهم همگان امید دارند تا به طور کامل شاهد آن باشیم، تجربه‌ی عناوین به‌روز و بزرگ با فریم ریت ۶۰ و یا بیشتر و حداقل بودن مشکلات گرافیکی است. نسل هشتم با وجود آن‌که بسیار برای صنعت گیم مفید و با‌ارزش بود، اما در زمینه موارد فنی شاهد مشکلات متعددی بودیم. کم نبودند عناوینی که با وجود آن‌که محتوای قابل‌توجهی داشتند، از لحاظ هنری فوق‌العاده بودند و بودجه قابل‌توجهی نیز برای ساخت آن‌ها صرف شد، اما در نهایت به علت مشکلات افت فریم به یک شکست کامل تبدیل شدند.
در اوایل نسل هشتم عنوان موردانتظار The Evil Within بود که از لحاظ فریم ریت و ثبات فریم ریت یک فاجعه‌‌ی تمام عیار بود و نه تنها بر روی کنسول‌های نسل هفتم کیفیتی بسیار پایین داشت، بلکه کنسول‌های نسل هشتم نیز به زحمت می‌توانستند بازی را بر روی ۳۰ فریم اجرا کنند و افت ‌فریم در این بازی به دفعات بالا چشم می‌خورد. شاید اگر مشکلات فنی و خصوصا فریم ریت پایین این عنوان نبود The Evil Within می‌توانست عملکردی به مراتب بهتر از خود به نمایش بگذارد.
در ادامه‌ی نسل و در طول سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۲۰ نیز شاهد عرضه‌ی ناموفق عناوین مختلفی بودیم که بسیاری از آن‌ها از لحاظ فریم ریت با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کردند و نه تنها نمی‌توانستند فریم ریت بالای ۳۰ را ارائه دهند، بلکه در بسیاری از لحظات حتی فریم ریت ۳۰ آن‌ها نیز ثابت و پایدار نبود. برای مثال بازی Borderlands 3 که به نوبه‌ی خود عنوان بسیار موردانتظاری به شمار می‌رفت و پس از هفت سال غیبت قرار بود فرنچایز موفق Borderlands را ادامه دهد، آن‌چنان از لحاظ فریم ریت فاجعه‌بار عمل کرد که تا یک ماه پس از انتشار بازی، این عنوان تقریبا قابل بازی نبود. فریم ریت بازی به ۳۰ هم نمی‌رسید و در بسیاری از لحظات شاهد فریم ریت ۲۵-۲۸ بودیم. بخش Split-Screen بازی که از جمله عوامل محبوبیت نسخه‌ی دوم بود اصلا قابل بازی نبود چرا که در حالت Split-Screen فریم ریت گاهی تا ۲۵ نیز کاهش می‌یافت و جابه‌جایی بین منو‌های مختلف و Inventory عملا با تاخیر فوق‌العاده آزاردهنده همراه بود! البته این مشکلات پس از عرضه تا حدی برطرف شدند اما با این وجود اصلا بازی از لحاظ فریم ریت عملکرد خوبی نداشت.

نگاهی به fps boost

قابلیت FPS Boost می‌تواند خبری بسیار هیجان‌انگیز برای افرادی باشد که می‌خواهند برخی آثار قدیمی‌تر را تجربه کنند.

عنوان Metro Exodus نیز دیگر عنوانی بود که از لحاظ فریم ریت و ثبات فریم ریت فاجعه‌بار عمل کرد. به خوبی به خاطر دارم که از همان مرحله‌ی اول بازی دارای افت فریم‌های مختلفی بود و حتی در لحظاتی که صفحه شلوغ نبود و خبری از درگیری هم نبود افت فریم مشهود بود. مشکلات فنی Metro Exodus آن‌قدر زیاد بودند که به خاطر دارم حتی مکانیزم تیراندازی بازی نیز مشکل پیدا کرده بود و حتی گاهی اوقات افکت‌های صوتی انفجار و شلیک هم دچار باگ و تاخیر می‌شدند! فراموش نکنید عناوینی که مثال می‌زنم همگی در زمره‌ی عناوین شناخته شده‌ی دنیای گیم به شمار می‌آیند و در نسل هشتم عرضه شدند.
یکی از وعده‌های مهم مایکروسافت و سونی در نسل نهم، فریم ریت حداقل ۶۰ در کنار پشتیبانی از کیفیت ۴k است. چیزی که تاکنون در برخی عناوین مانند Dirt 5, Devil May Cry 5 و عناوین مختلف دیکر به وقوع پبوسته است. به نظر می‌رسد نرخ فریم ۶۰ به چیزی عادی و معمول بین تک‌تک عناوین نسل نهم، چه AAA و چه ایندی تبدیل گردد. اما برویم سراغ خود FPS Boost و آثار قدیمی‌تر …

به طور کلی FPS Boost چیست؟

شرکت مایکروسافت چندی پیش اعلام کرد که بر روی قابلیتی رایگان، ساده و جذاب کار می‌کند که به وسیله‌ی آن به بازی‌بازان این امکان را می‌دهد تا برخی عناوین قدیمی که غالبا بر روی فریم ریت ۳۰ قفل هستند را با دو برابر فریم ریت یا در برخی موارد نادر تا چهار برابر فریم ریت اصلی تجربه کنند! یعنی برخی عناوین قدیمی که به علت محدودیت‌های ساختاری و ضعف کنسول‌های نسل قبل نمی‌توانستند با ۶۰ فریم اجرا شوند، اکنون با استفاده از قابلیت FPS Boost به راحتی بر روی ۶۰ فریم و در برخی موارد ۱۲۰ فریم اجرا می‌شوند!

نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا

یکی از آثاری که قربانی مشکلات فنی و افت فریم ضعیف شد عنوان The Evil Within است. چند ماه پیش دوباره به تجربه‌ی این عنوان پرداختم و متاسفانه هنوز بازی از لحاظ افت فریم مشکل داشت و اصلا روان نبود.

در واقع قدرت فوق‌العاده کنسول‌های نسل نهم مایکروسافت از دو بعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این امکان را فراهم ساخته تا عناوین قدیمی‌تر بتوانند با فریم‌‌ ریتی به مراتب بالاتر اجرا شده و تجربه‌ای روان‌تر را برای مخاطبان فراهم سازند. نکته قابل توجه تعامل عمیق FPS Boost با قابلیت Backward Compatibility است چرا که هم اکنون دارندگان کنسول‌های نسل نهم مایکروسافت نه تنها به آرشیو عناوین نسل نهم دسترسی دارند بلکه هزاران عنوان از دو نسل قبلی نیز در دسترس آن‌ها قرار دارد. به همین دلیل وجود FPS Boost این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌سازد تا عناوین قدیمی را بسیار روان‌تر، دلچسب‌‌تر و جذاب‌تر تجربه کنند.

پس به طور خلاصه FPS Boost همان‌طور که از اسمش پیداست فریم ریت عناوین قدیمی را دو یا چهار برابر می‌کند و تجربه‌ای به مراتب جذاب‌تر و روان‌تر را ارائه می‌دهد. مهم‌تر از همه سازندگان و مخاطبان نیاز به انجام هیچ‌گونه کاری ندارند و کل این قابلیت را خود مایکروسافت انجام می‌دهد.

آیا FPS Boost همه‌ی آثار قدیمی را شامل می‌شود؟

قطعا نه. آقای Jason Ronald یکی از اعضای ارشد بخش مدیریت برنامه‌ریزی مایکروسافت و یکی از اعضای مهم در خلق FPS Boost در مصاحبه‌ای چنین گفت:

قطعا تمامی آثار قدیمی شامل FPS Boost نمی‌شوند اما تلاش ما این است که اکثر بازی‌های نسل‌های قبل بتوانند از FPS Boost بهره ببرند. همچنین باید اشاره کنم تمرکز اصلی FPS Boost بر روی آثاری است که در دوره‌ی Xbox One عرضه شدند (در واقع آثار نسل هشتمی). در مورد آثار قدیمی‌تر مثل آثار مربوط به Xbox 360 همه‌چیز بستگی به شرایط دارد. در هنگام تست و ارزیابی، برخی آثار نسبتا قدیمی نیز با فریم ریت ۶۰ یا ۱۲۰ قابل بازی بودند. خود من آن‌ها را تجربه کردم. روان، جذاب و دلچسب بودند اما کمی بعد با یک Game Breaking Bug (همان باگ‌هایی که به کلی تجربه آثار را با مشکل مواجه می‌کنند) روبه‌رو شدم. در واقع آن‌قدر پردازش و فریم ریت بالا رفت که دیگر بازی نمیدانست چگونه باید این سرعت بالا را پردازش و مدیریت کند! به همین دلیل ما FPS Boost را برای آثاری قرار می‌دهیم که بدانیم افزایش فریم ریت تجربه‌ی بازی را دچار مشکل نمی‌کند. به همین دلیل می‌توان گفت FPS Boost غالبا آثار نسل هشتم و دوران Xbox One را هدف قرار داده است.

نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا

عنوان Sunset Override یکی از بازی‌های Underrated نسل قبلی بود. این بازی می‌تواند یکی از عناوینی باشد که FPS Boost را دریافت می‌کند چرا که به خاطر سبک خاص بازی، فریم ریت بالاتر تجربه‌ای جذاب‌تر نیز به ارمغان می‌آورد.

با توجه به صحبت‌های او، بدیهی به نظر می‌رسد که بیش از همه باید منتظر FPS Boost برای آثاری باشیم که در فاصله‌ی زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ عرضه شده‌اند.

آیا FPS Boost مشکلی برای کنسول ایجاد می‌کند؟

آن‌طور که به نظر می‌رسد حتی کوچک‌ترین مشکلی نیز پیش نخواهد آمد. تنها نکته‌ای که به نظر می‌رسد ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد این است که در برخی عناوین سنگین‌تر و بزرگ‌تر، ممکن است کمی رزولوشن خروجی کاهش یابد تا از طرف دیگر فریم ریت دو یا چهار برابر گردد. البته به نظر می‌رسد این افت رزولوشن بسیار جزئی باشد و به کیفیت کلی بازی آسیبی وارد نسازد.

باید منتظر چه عناوینی در آینده باشیم؟

به نظر می‌رسد برخی آثار شوتر و برخی عناوین جهان آزاد در اولویت کار مایکروسافت قرار دارند. در واقع قطعا آن‌ها بیشتر به سمت آثاری متمایل می‌شوند که می‌دانند هنوز نیز ممکن است افرادی آن‌ها را تجربه کنند و در کل آثار معروف و پرفروش شانس بیشتری دارند تا از قابلیت FPS Boost برخوردار شوند. با این وجود می‌توان انتظار داشت برخی آثار مستقل و ناشناخته‌تر نیز از قابلیت FPS Boost برخوردار گردند.

عناوین جدیدتری که از FPS Boost بهره‌مند شوند چگونه اضافه می‌شوند؟
طبق گفته افراد مختلف در تیم مدیریتی مایکروسافت، در ماه‌های آتی به مرور زمان عناوین مختلفی از FPS Boost برخوردار می‌شوند و تا چند ماه بعد احتمالا با یک لیست عریض و طویل از آثار کوچک و بزرگ روبه‌رو خواهیم بود که فریم ریت بسیار قابل‌توجهی را ارائه خواهند داد.

چه عناوینی اکنون از قابلیت FPS Boost پشتیبانی می‌کنند؟

در حال حاضر تنها پنج عدد. همه‌ی این‌ آثار به غیر از یک مورد فریم ریت ۶۰ را ارائه می‌دهند و تجربه‌ای روان و جذاب برای مخاطبان به ارمغان می‌آورند. این پنج عنوان عبارت‌اند از:

  • Far Cry 4
  • New Super Lucky’s Tale (فریم صد و بیست)
  • Sniper Elite 4
  • UFC 4
  • Watch Dogs 2
نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا

پنچ عنوانی که تا به این لحظه از FPS Boost پشتیبانی می‌کنند. حضور دو عنوان از یوبی‌سافت بسیار قابل‌توجه است.

سخن پایانی:

برای افرادی که قصد دارند سری به عناوین چند سال اخیر زده و این بار بسیار روان‌تر و سریع‌تر آن‌ها را تجربه کنند، قابلیت FPS Boost می‌تواند بسیار قابل‌توجه باشه چرا که به لطف کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت، قابلیت Backward Compatibility و قابلیت FPS Boost، حتی آثار نسبتا قدیمی نیز می‌توانند به عناوین جذاب و سرگرم‌کننده تبدیل شوند. البته این بار با فریم ریتی به مراتب بالاتر و روان‌تر. از آن‌جایی که مدت زمان زیادی از معرفی FPS Boost نمی‌گذرد، باید فعلا منتظر ماند و دید که در چند ماه آینده چه آثار شاخص و قابل‌توجهی به لیست عناوین بالا اضافه می‌شوند. در هر صورت از آن‌جایی که این قابلیت نیازمند هیچ‌گونه تلاشی از سوی سازندگان و مخاطبان نیست، باید گفت این اقدام مایکروسافت بسیار قابل‌توجه بوده است.

Espresso

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا
نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا
نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا
نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا
نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگاهی به قابلیت FPS Boost مایکروسافت- گیمفا