اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا
اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا
اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا
اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا

اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟

پست گیمفا
۰۱:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا

اتاق فرار یا اسکیپ روم یکی از بازی های گروهی بسیار مهیج و البته دلهره آوری می باشد که از سال ۲۰۰۷ معرفی و در حال حاضر در تمام دنیا با استقبال زیادی مواجه شده است. به طور خلاصه می توان گفت این بازی شرایطی ترسناک و استرس زا فراهم نموده و افراد گروه باید با همفکری سرنخ های معماها را جستجو و در نهایت به رمز رهایی از اتاق فرار دست پیدا کنند. اگر دوست دارید بدانید که این بازی مهیج چیست، چه قوانینی دارد، چطور در آن موفق شویم و چرا باید آن را تجربه کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

اتاق فرار چیست؟

بازی های کامپیوتری به دلیل هیجان بسیار بالایی که در فرد القا می کنند، در مدت زمان بسیار کوتاه با استقبال افراد در گروه های سنی مختلف قرار گرفتند. به طوریکه اغلب کودکان و نوجوانان و حتی جوانان از انجام بازی های فیزیکی در دنیای واقعی فاصله گرفته و به بازی های مجازی گرایش پیدا کردند. فاصله گرفتن از دنیای واقعی و توجه بیش از اندازه به بازی های کامپیوتری شرایطی را فراهم نمود تا ذهن افراد خلاقی همچون تاکائو کیوتو ۳۰ ساله در ژاپن بفکر تلفیق این بازی ها با هم بیوفتد. به عبارت دیگر، اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که اتاق فرار چیست، به طور خلاصه می توان گفت شبیه سازی و پیاده سازی بازی های کامپیوتری در دنیای واقعی می باشد.

اتاق فرار یا اسکیپ روم نوعی بازی گروهی می باشد که در هر یک از آنها سناریوهایی طراحی شده و بر همین اساس چیدمان اتاق ها و نوع المان ها و رنگ آمیزی و موسیقی و غیره انجام میشود. در نهایت به افراد گروه حدود یک ساعت زمان داده میشود تا سرنخ هایی که در بخش های مختلف پنهان شده اند را جستجو و در نهایت با کنار هم قرار دادن آنها به جواب معماها دست پیدا کنند. پس از پیدا کردن جواب معماهای مطرح شده در هر مرحله، افراد گروه به کلید برای باز کردن درب اتاق و رهایی از شرایط بسیار استرس زا و ترسناک دست پیدا خواهند کرد.

تاریخچه اتاق فرار

در سال ۲۰۰۷ که بازی های کامپیوتری به شدت در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته و تنوع در آنها هر روز و هر ساعت بیشتر میشد، فردی ۳۰ ساله به نام تاکائو کیوتو در ژاپن محیطی ترسناک با معماهای متعدد را در دنیای واقعی ایجاد نمود تا بازیکنان بتوانند حس موجود در بازی های کامیپوتری را به صورت واقعی تجربه کنند. این ایده به شدت مورد توجه قرار گرفت و در مدت زمان بسیار کوتاه سایر کشورهای همسایه از قبیل سنگاپور نیز از آن استقبال نمود و چنین اتاق هایی را راه اندازی نمود.

پس از شکل گیری اتاق فرار در کشورهای مختلف آسیایی، در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار این ایده و بازی مهیج در سانفرانسیسکو نیز اجرا شده و اسکیپ روم ها به آمریکا و کشورهای اروپایی راه پیدا کردند. نکته جالب اینکه، در بوداپست مجارستان فردی بدون اطلاع از شکل گیری اتاق فرار در ژاپن و کشورهای آسیایی، ایده طراحی چنین بازی هایی را به صورت همزمان مطرح نمود.

تلفیق بازی های دنیای مجازی با واقعی و ایجاد شور و هیجان بسیار زیادی که در اتاق فرار فراهم میشود، باعث شده است تا در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار اسکیپ روم در کشورهای مختلف دنیا راه اندازی شوند. این بازی گروهی مهیج در سال ۱۳۹۴ وارد ایران و ابتدا در تهران و سپس در سایر شهرها راه اندازی گردید.

اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا

قوانین اتاق فرار

اتاق فرار یا اسکیپ روم ها با توجه به نوع سناریوهایی که در آنها ارائه میشود در گروه های مختلفی قرار میگیرند. به عنوان مثال برخی از آنها ماجراجویانه بوده و برخی به شدت ترسناک هستند و افراد با توجه به شرایط روحی و جسمی خود می توانند گزینه های مناسب را انتخاب و تجربه کنند. برای اینکه بتوانید از این بازی های مهیج در کنار دوستان و افراد گروه لذت ببرید و در نهایت به موفقیت دست پیدا کنید، لازم است به چند قانون مهم عمل کنید که عبارتند از:

  • با توجه به شیوه ویروس کرونا در حال حاضر تمام اتاق فرارها ملزم به ارائه برخی پروتکل های بهداشتی بوده و بازیکنان باید به آنها عمل کنند. استفاده از ماسک در تمام مدت زمان حضور در مجموعه، حفظ فاصله اجتماعی و غیره از جمله این موارد می باشند.
  • مدت زمان اختصاص داده شده برای بازی با توجه به نوع سناریو مشخص شده و تمام افراد گروه در این بازه زمانی با همفکری در نهایت باید به رمز معما دست پیدا کنند. اگر هر یک از افراد گروه نتوانند به دلایل مختلف بازی را ادامه دهند، سایر افراد نیز امکان ادامه را نخواهند داشت.
  • با توجه به سناریو و درجه سختی و آسانی آن، تعداد افراد گروه از قبل توسط مدیریت و گیم مستر مشخص شده می باشد. لذا قبل از بازی باید بر اساس قانون اتاق افراد گروه را مشخص نموده و با هم برای شروع بازی به اسکیپ روم مراجعه کنید. امکان ورود افراد جدید در حین بازی به داخل اتاق وجود ندارد.
  • هر یک از اسکیپ روم ها با توجه به ژانر سناریوها محدودیت های سنی و جسمی را برای شرکت کنندگان ارائه می دهند. به عنوان مثال، اتاق فرار با ژانر ترسناک برای خانم های باردار و کودکان و افرادی که بیماری های قلبی دارند ممنوع می باشد.

اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا

رمز رکورد زدن در اتاق فرار

همان طور که اشاره شد، اسکیپ روم نوعی بازی گروهی می باشد که هدف اصلی در آن، دست پیدا کردن به جواب معماهای مختلف مطرح شده در حین بازی برای رهایی از محیط ترسناک می باشد. با توجه به اینکه مدت زمان بازی محدود می باشد، به همین دلیل تمام افراد گروه باید بتوانند با همفکری در نهایت به جواب و کلید عبور دست پیدا کنند. چند اصل مهم برای رکورد زدن در اتاق فرار وجود دارد که می تواند شرایط را برای رسیدن به موفقیت آسان تر کند که عبارتند از:

  • مهم ترین سرمایه ای که شما در این بازی ها به همراه دارید، افراد تیم تان می باشند که اگر همفکر و همراه بوده و روحیه کار گروهی داشته باشند، می توانید به رمز نهایی دست پیدا کنید. افراد یک گروه باید شناخت خوبی از روحیات هم داشته باشند و از انتخاب افراد خود رای تا حد امکان خودداری کنید.
  • به منظور مدیریت زمان و تقسیم کارها و قرار دادن سرنخ ها در کنار هم، مدیر انتخاب کنید.
  • با دقت به محیط اطراف نگاه کنید و از جستجوی سرنخ ها در جاهای عجیب مثل کانال کولر و پشت کمد و داخل پریز برق خودداری کنید. در اغلب مواقع سرنخ ها جلوی چشمتان هستند، اما استرس زیاد و عدم توجه به جزئیات باعث میشود آنها را نبینید.
  • اتاق فرار بازی فکری و گروهی می باشد، پس هر چیزی که درباره رمز معما به ذهنتان میرسد را با صدای بلند اعلام کنید. این کار باعث میشود تا سایر افراد تیم به سرنخ هایی دست پیدا کنند.
  • سرنخ ها را دسته بندی کنید و بعد از حل هر معما، موارد اضافه را کنار بگذارید تا با نظم بهتر بتوانید به جواب های بعدی دست پیدا کنید.
  • به افراد تیم و گروه استرس القا نکنید، آرام باشید و تلاش کنید تا تمرکز ذهنتان را افزایش دهید.
  • ساده فکر کنید، مطمئن باشید که در اتاق فرار تست هوش ارائه نمیشود، بلکه می توانید با کمی خلاقیت به جواب درست دست پیدا کنید.
  • در نهایت اینکه، حدس بزنید و کمی با کدهای رمز قبل از بازی آشنا شوید و مطالعه کنید تا در زمان کوتاه بتوانید بهترین نتیجه را بدست آورید.

اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا

مزایای اتاق فرار

با توجه به اینکه اغلب اسکیپ روم ها دارای محیطی ترسناک و رعب آور می باشند، ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد بوجود آید که چرا باید اتاق فرار را تجربه کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که؛ اتاق فرار تنها یک بازی و سرگرمی نیست، بلکه مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • اولین و مهم ترین دلیل که باید این بازی را تجربه کنید، تقویت روحیه کار گروهی یا تیم ورکینگ می باشد. شما در حین بازی بدون همفکری و همراهی با سایر افراد تیم نمی توانید به موفقیت دست پیدا کنید و در زندگی واقعی نیز این چنین است!
  • قرار گرفتن در شرایط استرس زا باعث میشود تا یاد بگیرید که چطور آرامش خودتان را حفظ کنید و قطعا نتیجه خوبی را در زندگی شخصی و کاری تان به همراه خواهد داشت.
  • این بازی به شما می آموزد که چطور در کنار ترس و استرس، تمرکز ذهن داشته و مساله های مختلف را حل کنید. به عبارت دیگر، به شما یاد می دهد که علیرغم وجود ترس و استرس زیاد در زندگی، در نهایت بتوانید بهترین تصمیمات را بگیرید.
  • اتاق فرار بازی بسیار مهیج و شادی می باشد و به همین دلیل است که تمام افرادی که یک مرتبه آن را تجربه کرده اند، وابسته آن می شوند. مهم ترین دلیل برای علاقه مند شدن به تجربه مجدد اسکیپ روم، شادی بسیار زیاد آن می باشد. سپری کردن یک ساعت از زندگی در شرایط کاملا شاد و پر از هیجان و رهایی از دغدغه های ذهنی چیزی نیست که بتوان براحتی از آن گذشت.
  • همان طور که اشاره شد، از مهم ترین قوانین اتاق فرار محدود بودن بازه زمانی آن می باشد. لذا در این بازی یاد میگیرید که چطور مدیریت زمان داشته باشید و تاثیر آن را نیز بر زندگی شخصی و کاری خود احساس خواهید کرد…

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا
اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا
اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا
اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا
اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا
اتاق فرار چیست و چرا باید تجربش کنیم؟ - گیمفا