بررسی کارت گرافیک RTX 3060 Ti Gaming OC 8G - گیمفا
بررسی کارت گرافیک RTX 3060 Ti Gaming OC 8G - گیمفا
بررسی کارت گرافیک RTX 3060 Ti Gaming OC 8G - گیمفا
بررسی کارت گرافیک RTX 3060 Ti Gaming OC 8G - گیمفا

بررسی کارت گرافیک RTX 3060 Ti Gaming OC 8G

مهدی ملکی
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - 14:44
بررسی کارت گرافیک RTX 3060 Ti Gaming OC 8G - گیمفا

از زمان معرفی انویدیا جی فورس RTX 3060 Ti بسیاری از شرکت‌های شخص ثالث شروع به معرفی و عرضه محصولات شخصی‌سازی شده مبتنی بر این کارت گرافیک کرده‌اند. گیگابایت نیز جزو چنین شرکت‌هایی است که در همین راستا چهار کارت گرافیک از جمله جی فورس RTX 3060 Ti Gaming OC 8G را روانه بازار کرده است.

به همین جهت قصد داریم که مشخصات و البته کارایی این محصول را در قبال قیمت آن بررسی کنیم؛ یک همکاری قابل توجه بین انویدیا و گیگابایت که می‌تواند دروازه‌های جدیدی را به روی بازی‌بازان بگشاید. با وجود آن که کلیات این محصول هنوز هم با نسخه پایه یکسان است، اما نمی‌توان از فن‌های گیگابایت، پنل پشتی و البته از همه مهم‌تر، اورکلاک این کارت گرافیک نسبت به نسخه پایه گذشت.

rtx 3060 ti gaming oc 8g

انویدیا مدتی پیش با معرفی و عرضه این محصول، طیف به‌خصوصی از بازی‌بازان را هدف قرار داد که افزون بر افکار اقتصادی، هنوز هم به تجربه بازی‌ها روی رزولوشن‌های ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p علاقه‌مند یا دقیق‌تر، قانع هستند. در ادامه نگاهی به شخصی‌سازی‌های گیگابایت جهت ترفیع ارزش‌های این کارت گرافیک خواهیم داشت.

مشخصات کلی RTX 3060 Ti Gaming OC 8G

  • هسته‌های CUDA: ۴۸۶۴
  • هسته‌های Tensor: ۱۵۲
  • هسته‌های RT: ۳۸
  • واحد‌های تکسچر: ۱۵۲
  • ROPها: ۸۰
  • فرکانس بوست: ۱۷۴۰ مگاهرتز
  • نرخ داده رم (Memory Date Rate): ۱۴ گیگابیت بر ثانیه
  • مجموع اندازه ویدیو رم: ۸G GDDR6
  • رابط رم: ۲۵۶ بیت
  • پهنای باند رم: ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه
  • TDP (حداکثر گرمای تولیدی): ۲۰۰ وات
  • PSU (پاور) پیشنهادی: ۶۰۰ وات
  • رابط‌های پاور: ۱ * ۸-pin
  • ابعاد: ۲۸۲ × ۱۱۷ × ۴۱ میلی‌متر

محتویات جعبه

گیگابایت مانند همیشه در بسته‌بندی خود از قاعده یکسانی بهره برده است که طبق آن، هر چیزی باید در ساده‌ترین حالت خود باشد. بیشترین اطلاعات مربوط به کارت گرافیک جی فوری RTX 3060 Ti Gaming OC 8G را می‌توان در پشت جعبه آن مشاهده و مطالعه کرد. با این حال گیگابایت داخل جعبه این کارت گرافیک هیچ‌گونه محصول جانبی یا به عبارتی ثانویه را قرار نداده است و کاربر تنها قادر به مشاهده دفترچه راهنما درون آن خواهد بود؛ البته این مورد هم چندان قابل توجه نیست زیرا اکثر افراد توجهی به این دفترچه‌ها ندارند.

rtx 3060 ti gaming oc 8g

درون جعبه RTX 3060 Ti Gaming OC 8G هیچ محصول جانبی قرار ندارد اما با این وجود نمی‌توان از طراحی زیبای خود کارت گرافیک، جعبه و اطلاعات کامل آن سخنی به میان نیاورد.

بررسی کلی RTX 3060 Ti Gaming 0C 8G

اگر RTX 3070 Gaming OC و RTX 3090 Gaming OC را پیش‌تر مشاهده کرده باشید، طراحی این کارت گرافیک نیز برایتان مشابه اما اندکی کوچک‌تر به نظر خواهد رسید. این غول انویدیا هنوز به یک سیستم فن سه‌گانه مجهز است که در فن میانی آن از روند مرسوم گیگابایت برای خنک‌سازی بیشتر استفاده شده است؛ در حقیقت فن میانی در ویرایش‌های گیگابایت معمولاً برخلاف سایر طراحی‌ها، در جهتی عکس دیگر فن‌ها به گردش در می‌آید تا روند خنک‌سازی کارایی بیشتری داشته باشد.

جدای از همه‌چیز، RTX 3060 Gaming OC 8G حداقل به عنوان یک کارت گرافیک با فن سه‌گانه، ابعاد فشرده و کوچکی دارد. این محصول با طولی ۲۸۲ میلی‌متری، تنها دو عدد از اسلات‌های سیستم کاربر را اشغال می‌کند. در نتیجه این کارت گرافیک برای کسانی که خواهان بیلد یک سیستم نسبتاً فشرده اما قوی هستند، انتخاب مناسبی تلقی می‌شود. این کارت گرافیک در ترکیب با یک کیس کاور مناسب، می‌تواند یکی از کوچک‌ترین بیلد‌هایی باشد که در سال‌های اخیر و اکنون با شروع نسل نهم، به سراغش رفت.

نورپردازی معمول RGB کارت‌های گرافیک این سری در این محصول نیز به زیبایی هرچه تمام بازتاب پیدا می‌کند اما اگر شما از عاشقان سرسخت الگوهای پیچیده هستید، نرم‌افزار RGB Fusion 2 یک پیشنهاد عالی برایتان خواهد بود. از سوی دیگر اگر علاقه‌ای به چنین تزئیناتی ندارید، نرم‌افزار یاد شده باز هم مفید واقع خواهد شد؛ چرا که به وسیله آن شما قادر به خاموش کردن تمام نورپردازی‌ها و ورود به عصر تاریک و خفا هستید!

rtx 3060 ti gaming oc 8g

همانند اکثر محصولات گیگابایت، این کارت گرافیک نیز دارای فن میانی معکوس خواهد بود که به ادعای شرکت مذکور، در خنک‌سازی تاثیر شگرفی دارد. نورپردازی آن نیز همانند کارت گرافیک‌های گذشته این شرکت به صورت RGB انجام پذیرفته است که البته می‌توان در صورت تمایل آن را غیرفعال کرد.

در قسمت پاور همان‌طور که در ابتدا درون مشخصات ذکر شد، انویدیا به کاربران پیشنهاد استفاده از یک پاور با توان خروجی ۶۰۰ وات را می‌دهد اما با این وجود اگر شما صاحب یک پاور ۵۵۰ واتی با استاندارد ۸۰ پلاس و پردازنده‌ای کم‌مصرف‌تر از اینتل Core i9-10900K یا حتی AMD Ryzen 9 5900X روی سیستم خود هستید، نگران نباشید؛ همان نیز کافی و البته قابل قبول خواهد بود. برخلاف ویرایش Fonders کارت گرافیک RTX 3060 Ti که به رابط پاور PCIe ۱۲ پین نیاز دارد، گیگابایت در این نسخه تصمیم گرفته است که همانند دیگر رقبایش در این عرصه، از رابط‌های ۸ پین استفاده کند که مسلماً سهولت بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند.

با این حال محل قرارگیری این رابط‌ها برخلاف تصمیم قبلی، اصلاً کارآمد نیست. گویا گیگابایت این بار تصمیم گرفته است که برخلاف روند اتخاذ شده در RTX 3070 Gaming OC 8G یا حتی RTX 3090 Gaming OC 24G، محل قرارگیری رابط‌های پاور را تغییر دهد. البته باید ذکر شود که این محل جدید احتمالاً برای اکثر کاربران مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما اگر به دنبال مدیریت عالی و شکیل کابل‌های مختلف باشید، این‌بار بخت چندان با شما یار نیست.

اگر از پاور و مباحث آن عبور کنیم، گیگابایت از یک پنل دیگر در قسمت پشتی RTX 3060 Ti Gaming 0C 8G استفاده کرده است که در پشتیبانی از برد اصلی خیلی خوب عمل می‌کند. روزنه‌های استفاده شده در قسمت‌های انتهایی این پنل کاملاً یادآور طراحی سیستم خنک کننده ویرایش Founders کارت‌های گرافیک سری RTX 30 هستند. این روزنه‌ها، فن انتهایی نزدیک به هات سینک را قادر می‌سازند که گرمای تولید شده را به قسمت بالایی کیس PC منتقل کنند و از آن پس،‌ فن‌های خود کیس فرایند خروج گرمایی موجود را به صورت خودکار دنبال خواهند کرد.

rtx 3060 ti gaming oc 8g

استفاده از دو درگاه HDMI معمولاً چندان متداول نیست و وجود این ویژگی در RTX 3060 Ti Gaming OC 8G یک امتیاز مثبت به شمار می‌آید. حقیقتاً غیر از این چه چیزی را می‌توان از بخش خروجی یک کارت گرافیک طلب کرد؟

در قسمت درگاه‌های خروجی، کارت گرافیک مذکور گزینه‌های بسیاری در اختیار کاربر قرار می‌دهد که معمولاً امروزه در چنین محصولاتی در نظر گرفته می‌شوند. این کارت گرافیک دارای دو درگاه HDMI 2.1 و دو درگاه نمایشگر ۱٫۴a است که مخصوصاً برای بیلدهای اقتصادی بسیار مفید واقع خواهند شد؛ زیرا اکثر نمایشگرهای درون بازار تنها به یک درگاه HDMI و VGA مجهز هستند.

بنچمارک؛ بررسی عملکرد بازی‌های روز

در این قسمت برای بررسی RTX 3060 Ti Gaming OC 8G از یک سیستم با قطعات زیر استفاده شده است تا بهترین عناوین AAA با بالاترین تنظیمات گرافیکی ممکن روی آن اجرا شوند؛ در ضمن دمای محیطی در این بررسی‌ها زیر ۳۱ درجه سلسیوس بوده است.

  • پردازنده: اینتل Core i9-10900K
  • مادربرد: ایسوس ROG Maximus XII Apex
  • رم: XPG Spectrix D60G DDR4-3600 CL14
  • کارت گرافیک: جی فورس RTX 3060 Ti Gaming OC 8G
  • پاور(منبع تغذیه): Enermax MaxTytan ۱۲۵۰ وات
  • حافظه اصلی: درایو Force Series Gen. 4 PCIe MP600 ۲ ترابایت (SSD NVMe M.2)
  • حافظه ثانویه: وسترن دیجیتال بلک ۶ ترابایت
  • سیستم خنک کننده: Cooler MasterLiquid Master ML360R RGB
  • کیس: Streamcom Open Benchtable BC1
  • سیستم عامل: ویندوز ۱۰ ۶۴ بیت

در این بررسی از برادر بزرگ‌تر این کارت گرافیک موسوم به RTX 3070 استفاده شده است که مشخصاً قدرت بیشتری از RTX 3060 Ti Gaming OC 8G دارد. با این حال این بررسی می‌تواند تصور خوبی درباره قدرت کارت گرافیک مذکور و دلایل خرید آن برای هر شخص ایجاد کند.

بنچمارک بازی‌ها روی رزولوشن ۱۰۸۰p

rtx 3060 ti gaming oc 8g

بنچمارک بازی‌ها روی رزولوشن  ۱۰۸۰p و Ray Tracing فعال

rtx 3060 ti gaming oc 8g

بنچمارک بازی‌ها روی رزولوشن ۱۴۴۰p

rtx 3060 ti gaming oc 8g

بنچمارک بازی‌ها روی رزولوشن ۱۴۴۰p و Ray Tracing فعال

rtx 3060 ti gaming oc 8g

بنچمارک بازی‌ها روی رزولوشن ۴K

rtx 3060 ti gaming oc 8g

بنچمارک بازی‌ها روی رزولوشن ۴K و Ray Tracing فعال

rtx 3060 ti gaming oc 8g

طبق بررسی‌های بالا همان‌گونه که قابل مشاهده است، RTX 3060 Ti کارت گرافیک به شدت قدرتمندی است که به آسانی می‌تواند برای اجرای بازی‌های بزرگ روی رزولوشن ۱۰۸۰p و حتی ۱۴۴۰p استفاده شود. با این حال استفاده از این کارت گرافیک برای مقاصد ۴K ظاهراً چندان مناسب نیست. با این وجود، کارت گرافیک مذکور به اندازه‌ای قدرتمند ظاهر می‌شود که بتواند برخی از محبوب‌ترین بازی‌های AAA این اواخر را به راحتی اجرا کند

. این کارت گرافیک یک پیشنهاد عالی برای کاربرانی است که به دنبال مهاجرت از سری کارت‌های نسبل قبلی GTX 10، به نسلی دیگر هستند. در حالی که از آن سو کنسول‌های نسل نهم با وعده‌های جذاب سازندگان راهی بازار شده‌اند تا حتی رایانه‌های شخصی را نیز به چالش بکشند، به نظر می‌رسد که مقایسه این کارت گرافیک با کنسول هم رده خود یعنی ایکس باکس سری اس منطقی‌تر باشد.

طبق اعلام مایکروسافت، ایکس باکس سری اس در اجرای ۱۴۴۰p بازی‌ها به هیچ مشکلی برنخواهد خورد و حتی نرخ فریم ۱۲۰ نیز روی آن دست یافتنی است. با این حال اندک بازی‌هایی از جمله بخش چند نفره Gears 5 تاکنون قادر به عمل به وعده‌های مایکروسافت بوده‌اند. کارت گرافیک RTX 3060 Ti Gaming OC 8G با بهره‌گیری از قدرت بالای خود، می‌تواند تا حدود زیادی در ارائه نرخ فریم تحسین برانگیز در روزولوشن ۱۰۸۰p خوب عمل کند و خروجی آن در رزولوشن ۱۴۴۰p نیز قابل قبول است.

در حقیقت با وجود آن که کارت گرافیک مذکور در دو حالت نیز همانند سری اس نمی‌تواند به نرخ فریم ۱۲۰ هرتز دست یابد اما عملکردش نسبت به قیمتش اصلاً ضعیف نیست. در ادامه باید توجه داشت که اکثر بازی‌هایی که در بررسی بنچمارک لحاظ شده‌اند، مربوط به نسل هشتم هستند و بسیار بعید خواهد بود که با عرضه آثار بزرگ نسل نهم، باز هم شاهد دست‌یابی به چنین ارقام و آماری باشیم. در حالی که اکثر کارت گرافیک‌های بالارده هنوز هم در دست‌یابی به نرخ فریم‌های بالا حتی روی رزولوشن ۱۴۴۰p (و وضعیت اسفنک‌بار تر رزولوشن ۴K) به مشکل برمی‌خورند، عملکرد RTX 3060 Ti Gaming OC 8G در مجموع قابل قبول و مناسب است.

حرارت و انرژی مورد نیاز

بررسی‌های این قسمت طی چهار ساعت و به واسطه FurMark انجام شده است تا توان سیستم خنک‌سازی در دفع حرارت به صورت دقیق ارزیابی شود. جدای از ابعاد کوچک آن، دمای حداکثری RTX 3060 Ti Gaming OC 8G به ۶۸ درجه سلسیوس می‌رسد که دلیل سر و صدای ناهنجار فن‌ها حتی از فاصله ۱۰۰ متری را به خوبی توضیح می‌دهد. بنابراین اگر شما نمی‌توانید با سر و صدای موجود کنار بیایید و احتمال پرتاب PC از پنجره را محتمل می‌دانید، می‌توانید سرعت چرخش فن سیستم خنک کننده را با نرم‌افزار AORUS Engine افزایش دهید تا مقداری از این خطر کاسته شود!

rtx 3060 ti gaming oc 8g

راهکار انویدیا در کنار شخصی‌سازی‌های اعمال شده توسط گیگابایت، RTX 3060 Ti Gaming OC 8G را از لحاظ خنک‌سازی به مقطع مناسبی رسانده است. با این حال پس از ساعت‌های متوالی استفاده از آن با حداکثر توان، سر و صدایش چندان خوشایند نخواهد بود.

کارت گرافیک مورد بحث هنگام استفاده کامل حدود ۲۱۱ وات انرژی صرف می‌کند که مقداری از همتای قوی‌تر خود یعنی ویرایش Founders کارت گرافیک RTX 3070 کمتر است. از سوی دیگر با در نظر گرفتن این موضوع که RTX 3060 Ti Gaming OC 8G نسخه اورکلاک شده RTX 3060 Ti پایه است، حتی می‌توان انتظار انرژی مورد نیاز کمتری را هم در مدل RTX 3060 Ti EAGLE داشت؛ با یک حساب و کتاب کلی انتظار می‌رود که مدل پایه هنگام کارکرد کامل، به ۲۰۰ وات انرژی نیاز داشته باشد.

جمع‌بندی

کارت گرافیک یاد شده در بُعد کارایی با توجه به بازی که در حال اجرا است، حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد نسبت به برادر بزرگ‌تر خود RTX 3070 کندتر عمل می‌کند. هیچ شکی در این نیست که RTX 3060 Ti Gaming OC 8G برای مصارف ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p گزینه مناسبی است اما در مقایسه با کارایی RTX 3070، مدل بالاتر خود، همان‌طور که بدیهی است، نباید انتظار عملکردی خارق‌العاده را داشته باشید. در واقع تفاوت قیمت ۱۰۰ دلاری این دو محصول که در بازار ایران حتی بیشتر هم نمود پیدا می‌کند و خروجی نهایی RTX 3060 که مسلماً یافتن یک کارت گرافیک دیگر در محدوده‌اش را بیش از پیش دشوار می‌کند، آن را تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌های شما خواهد کرد.

این کارت گرافیک با در نظر گرفتن قیمت در برابر کارایی، احتمالاً یکی از بهترین محصولات موجود در بازار باشد که از دست دادنش در این بازه زمانی، برای برخی افراد از بزرگ‌ترین اشتباهات خواهد بود. اگرچه این محصول قیمت مناسبی در برابر ویژگی‌هایش دارد، اما اگر باز هم به دنبال پس‌اندازه پول بیشتری هستید، RTX 3060 Ti EAGLE که مبتنی بر مدل پایه این کارت گرافیک است، پیشنهاد بهتری به نظر می‌رسد. جدای از فرکانس ضعیف‌تر، این محصول هم تفاوت بسیار بزرگی با نسخه OC 8G ندارد و می‌تواند تجربه مناسبی را به شما هدیه کند.

نکات مثبت:

  • کارایی عالی برای بازی روی رزولوشن‌های ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p
  • کیفیت ساخت مناسب
  • در اکثر مواقع صدای کمی تولید می‌کند.
  • مجهز به دو درگاه HDMI
  • ابعاد کوچک که سبب قرارگیری آسان آن در طیف وسیعی از بیلدها می‌شود.

نکات منفی:

  • قیمت آن نسبت به انتظارات و بقیه محصولات هم‌رده اندکی بالاتر به نظر می‌رسد.
  • محل قرارگیری رابط پاور می‌تواند برای برخی از افراد ناخوشایند باشد.

بررسی کارت گرافیک RTX 3060 Ti Gaming OC 8G - گیمفا بررسی کارت گرافیک RTX 3060 Ti Gaming OC 8G - گیمفا بررسی کارت گرافیک RTX 3060 Ti Gaming OC 8G - گیمفا

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • F-d گفت:

    ی مشکلی با کارت گرافیکم از همون اول داشتم ک کسی میدونه ی راهنمایی کنه :
    ۲۰۸۰ آروس اکستریم دارم ک وقتی دما دقیقا ب مرز ۷۷ تا ۸۸ درجه میرسه یکی از فن ها دورش ۲ برابر میشه و تا ۴۰۰۰rpm میرسه در حالی ک اون یکی فن همون حدودای ۲۰۰۰ هست و جالب اینه فن ها توی تنظیمات ۱۰۰ درصد نهایتا ۳۵۰۰rpm دورشون برسه.من فن ها رو کاستوم میچینم تا دما ب ۷۷ نرسه ولی خب خوبه ک بدونم مشکل از چیه.تقریبا ۱ سال و نیمه این مشکلو دارم.

    • PCMR گفت:

      بهتره سوالت رو توی فروم های تخصصی مطرح کنی چون حرفه تر هستن و جواب بهتری بهت میدن
      ولی واقعا دمای گراف تا ۸۸ میرسه؟؟البته دمای گرافیک تا ۸۵ مشکلی نداره ولی بالاتر از اون یه نوع زنگ خطر هست…
      من خودم مشکل گردش فن رو با گرافیک ۹۷۰ داشتم(خیلی بالا میرفت نویز زیادی داشت) بعد که گردش رو به صورت دستی تغییر دادم و پایین بردم دما خیلی بالا رفت(حدود ۹۰ درجه رسید)بعد که گذاشتم روی حالت دیفالت کلا فن از کار افتاد!!!برام خیلی عجیب بود!از هرکسی هم پرسیدم جوابی بهم نداد…
      مجبور شدم فن رو عوض کنم ولی بازم دما خیلی بالا میرفت دیگه اخر سر هم گرافیک رو اندرولت کردم دما بهتر شد…

  • aladargtr گفت:

    برای بازی که عالیه بویژه در رزولوشن ۱۰۸۰ فریم ها رو میخوره.منتها قیمتش واقعا بالاست.

  • prince2019 گفت:

    سلام
    پاور گرین ۵۸۵B برنز دارم با بازدهی ۸۵ % …
    دو تا خروجی ۶+۲ پین هم داره…
    یک پردازنده ی ۲۵۰۰k اینتل دارم
    دو تا رم ۸ گیگ و یه هارد ..
    ۳۰۶۰ ti روی این سیستم میشه نصب کرد؟..
    توی فروم های خارجی دیدم نوشته حداقل ۶۰۰ وات می خواد و مصرفش توی بیکاری ۲۰۰ و در فشار بار ۴۰۰ وات هست..
    پاورم کفایت می کنه؟
    یعنی کرش نمی کنه؟…و اگر توان ش کم باشه به کدوم قطعه بیشتر فشار میاد و ممکنه آسیب ببینه؟

    مادربرد
    پاور
    یا کارت گرافیک ؟

    پاسخ

بررسی کارت گرافیک RTX 3060 Ti Gaming OC 8G - گیمفا