کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا
کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا
کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا
کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP

سعید آقابابایی
۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - 18:11
کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

من ساعت‌های زیادی را با کنسول دستی دوست‌داشتنی و محبوب PSP یا همان Playstation Portable گذرانده‌ام و این کنسول کوچک دوست‌داشتنی، خاطرات فوق‌العاده‌ای را برای من رقم زده است. چه کسی که در سربازی با PSP، مشغول بازی کردن Kingdom Hearts Birth by Sleep بوده است؟ خب من این کار را کرده‌ام! بگذریم؛ کنسول PSP واقعا یک کنسول دستی دوست‌داشتنی و جذاب بود و مخصوصا در آن زمان که هنوز گوشی‌ها این قدر هوشمند نشده بودند و بازی موبایل زیاد معنایی نداشت، ارزش و منزلت این کنسول‌های دستی جذاب، بیشتر هم بود. در طول دوران موفق این کنسول، عناوین بسیار عالی و فوق‌العاده‌ای برای آن عرضه شدند که برای هر نوع سلیقه‌ای مناسب بوده و هر شخصی با هر سلیقه‌ای می‌توانست عنوان‌هایی بسیار جذاب را در ژانر مورد علاقه‌ی خود پیدا کرده و بر روی این کنسول دستی محبوب به بازی بپردازد. امروز دست گذاشته‌ایم روی ۱۰ عدد بازی برتر که در تاریخ بازی‌ها، برای PSP عرضه شده‌اند. در واقع در این مطلب قصد داریم Top Ten عناوین منتشر شده بر روی کنسول PSP را برای شما معرفی کرده و به خاطره‌بازی با آن‌ها بپردازیم. عناوین این مقاله، به ترتیب بر اساس نظر شخصی نویسنده قرار گرفته‌اند و ممکن است که نظر شخصی هر یک از شما عزیزان با من متفاوت باشد. مایه‌ی مسرت و افتخار بنده خواهد بود که از نظرات شما عزیزان در خصوص عناوین برتر کنسول PSP و ترتیب قرار گرفتن آن‌ها در این مقاله مطلع شده و با یکدیگر در این مورد به گفت‌وگو بپردازیم. در ادامه، شما را دعوت می‌کنم به مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله‌ی “۱۰ بازی برتر کنسول PSP.”

۱۰ – Daxter

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

Daxter

سازنده:  Ready at Dawn

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Platformer

پلتفرم مقصد: PlayStation Portable 

سال انتشار:  ۲۰۰۶  

امتیاز متا:  ۸۵/۱۰۰

سری Jak and Daxter یکی از فرنچایزهای محبوب سونی محسوب می‌شود که کلی بازی مختلف از آن تا به امروز منتشر شده است. تقریبا تمامی این عناوین بر شخصیت Jack به عنوان نقش اصلی تمرکز داشته‌اند و Daxter همیشه به عنوان سایدکیک و همراه، حضور داشته است. اما در یک بازی شرایط تغییر کرد و تمرکز اصلی بر Daxter قرار گرفت و او تبدیل به شخصیت اصلی بازی، در عنوانی هم‌نام خودش شد. بازی Daxter که در ژانر پلتفرمر قرار داشت، توسط استودیو Ready at Dawn ساخته و در سال ۲۰۰۵ توسط کمپانی سونی برای PlayStation Portable منتشر گردید. این بازی در واقع، یک اسپین‌آف یا بازی فرعی از فرنچایز محبوب Jak and Daxter بود. وقایع بازی در طول دوره‌ی زمانی ۲ ساله‌ای که در کات‌سین ابتدای بازی Jack II دیده بودیم، رخ می‌دادند و برخلاف دیگر عناوین این سری، تمرکز این بازی همان‌طور که از نامش پیداست، به جای شخصیت Jack، برروی شخصیت Daxter قرار داشت و ماجراجویی او را در زمانی که Jack زندانی بود، دنبال می‌کرد. Daxter بعد از انتشار، بازخوردهای فوق‌العاده‌ای را چه از سوی بازی‌بازان و چه منتقدین دریافت کرد و نهایتا از مجموع نقدها و امتیازاتش، موفق به کسب امتیاز متای عالی ۸۵/۱۰۰ شد و تا همیشه از آن به عنوان یکی از بهترین بازی‌های منتشر شده برای کنسول‌های دستی یاد می‌شود. این بازی از نظر فروش هم فوق‌العاده بود و با این که تنها برای پلتفرم PSP عرضه شد، تا سپتامبر ۲۰۱۹، تعداد ۴.۲ میلیون نسخه از آن به فروش رسیده بود.

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

وقایع این بازی در طول دوره‌ی زمانی ۲ ساله‌ای که در کات سین ابتدای بازی Jack II دیده بودیم، رخ می‌دادند و برخلاف دیگر عناوین این سری، تمرکز این بازی همان‌طور که از نامش پیداست، به جای شخصیت Jack، برروی شخصیت Daxter قرار داشت و ماجراجویی او را در زمانی که Jack زندانی بود، دنبال می‌کرد.

شما کنترل شخصیت Daxter را به عنوان یک bug exterminator یا نابود‌کننده‌ی حشرات برعهده می‌گرفتید و او را در مسیرش برای پیدا کردن دوستش Jack، در طول داستان بازی، یاری می‌کردید. او در بازی قابلیت‌هایی مانند پرش دوتایی و گرفتن لبه‌ها، خزیدن و رد شدن از مناطق تنگ و باریک، استفاده از وسایل نقلیه برای جابه‌جا شدن در نقشه‌ی بازی و استفاده از زیپ‌لاین را دارا بود. اکثر مبارزات بازی برپایه‌ی نبرد نزدیک با یک سلاح حشره‌کش الکتریکی blue eco قرار داشتند و شما می‌توانستید کمبوهای گوناگونی را روی دشمنان مختلف اجرا نمایید و باید گفت مبارزات بازی، جذاب و سرگرم‌کننده بودند. سلاح Daxter در طول بازی با انواع و اقسام ارتقاهای مختلف آپگرید می‌شد و جذابیت گیم‌پلی را مدام بالاتر می‌برد تا بازی اصلا برای شما خسته‌کننده نشود. هرگاه که بنا باشد لیستی از برترین بازی‌های کنسول دستی دوست‌داشتنی PSP گرد‌آوری شود، عنوان Daxter هم یکی از بازی‌های شایسته برای قرار داشتن در آن لیست خواهد بود. این بازی در مقاله‌ی امروز ما از برترین بازی‌های PSP، در جایگاه دهم قرار گرفته است.

۹ – LocoRoco 2

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

LocoRoco 2

سازنده:  Sony Japan Studio

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Platformer

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4 ،PlayStation Portable 

سال انتشار:  ۲۰۰۸  

امتیاز متا:  ۸۵/۱۰۰

بازی LocoRoco 2 که در ژانر پلتفرمر قرار داشت، توسط استودیوی ژاپن سونی ساخته و در سال ۲۰۰۸ توسط کمپانی سونی برای PlayStation Portable منتشر گردید. البته بعدا در نسل هشتم این بازی برای کنسول پلی‌استیشن ۴ هم در دسترس قرار گرفت. این بازی دنباله‌ای بر عنوان موفق و محبوب LocoRoco بود که در سال ۲۰۰۶ منتشر شده بود و اتفاقا این نسخه‌ی دوم، از بازی اصلی هم بهتر و موفق‌تر عمل کرد. LocoRoco 2 بعد از انتشار، بازخوردهای بسیار مثبتی را دریافت کرد و نهایتا از مجموع نقدها و امتیازاتش، موفق به کسب امتیاز متای عالی ۸۵/۱۰۰ شد و یکی از بهترین بازی‌های منتشر شده برای PSP محسوب می ‌شود. در این نسخه، تعداد بسیار زیادی از المان‌های موفق و جذاب نسخه‌ی اول، مجددا استفاده شده بودند، در کنار برخی مکانیک‌ها و قابلیت‌ها و شخصیت‌های جدید که باعث می‌شدند بازی هرگز خسته‌کننده و تکراری نباشد.

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

به عنوان یک حمله‌ی جدید به LocoRoco، شخصیت Bon Mucho به عنوان رییس موجا، یک آهنگ وحشتناک تهیه کرد که می‌توانست نیروی زندگی را از هر موجود زنده‌ای بیرون بکشد و با ارتش خود که مجهز به نواهای مخوف بودند، قصد داشت برای همیشه سیاره‌ی LocoRoco را از بین ببرد، اما خب شما که بیکار نمی‌نشستید! بالاخره همه‌ی امید LocoRoco به شما بود.

داستان بازی از این قرار بود که بعد از شکست Moja Corpها در بازی اول، LocoRoco  به زندگی آرام و صلح‌آمیز خود بازگشته بود. اما موضوع این‌جا بود که Bon Mucho به عنوان رییس موجا، قصد نداشت شکست را بپذیرد. به عنوان یک حمله‌ی جدید به LocoRoco، او یک آهنگ وحشتناک تهیه کرد که می‌توانست نیروی زندگی را از هر موجود زنده‌ای بیرون بکشد و با ارتش خود که مجهز به نواهای مخوف بودند، قصد داشت برای همیشه سیاره‌ی LocoRoco را از بین ببرد، اما خب شما که بیکار نمی‌نشستید! بالاخره همه‌ی امید LocoRoco به شما بود. هر گاه که بنا باشد لیستی از برترین بازی‌های کنسول دستی دوست‌داشتنی PSP تهیه شود، عنوان LocoRoco 2 هم یکی از بازی‌های شایسته برای قرار داشتن در آن لیست خواهد بود. این بازی در مقاله‌ی امروز ما از برترین بازی‌های PSP، در جایگاه نهم قرار گرفته است.

۸ – Kingdom Hearts Birth by Sleep

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

Kingdom Hearts Birth by Sleep

سازنده:  Square Enix

ناشر:  Square Enix

ژانر:  Action RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3 ،PlayStation Portable 

سال انتشار:  ۲۰۱۰  

امتیاز متا:  ۸۲/۱۰۰

بازی Kingdom Hearts Birth by Sleep که در ژانر اکشن نقش‌آفرینی قرار داشت، توسط اسکوئر انیکس ساخته و در سال ۲۰۱۰ توسط همین کمپانی برای پلتفرم‌های PlayStation Portable و Playstation 3 منتشر گردید. این بازی در واقع ششمین نسخه از این فرنچایز محبوب و بزرگ محسوب می‌شد. لازم به ذکر است که یک دنباله‌ی مستقیم برای این بازی، به نام Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage در سال ۲۰۱۷ منتشر شد که بخشی از باندل Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue بود. Kingdom Hearts Birth by Sleep بعد از انتشار بازخوردهای بسیار خوبی را چه از سوی بازی‌بازان و چه منتقدین دریافت کرد. این عنوان نهایتا از مجموع نقدها و امتیازاتی که کسب نمود، موفق به دریافت امتیاز متای ۸۲/۱۰۰ شد و تا همیشه از آن به عنوان یکی از بهترین عناوین کنسول‌های دستی یاد می‌شود.

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

این عنوان، یک پیش‌درآمد یا Prequel برای این سری محسوب می‌شد. داستان بازی حول محور ماجراجویی ۳ شخصیت Terra و Aqua و Ventus قرار داشت که هر ۳ در بازی کینگدام هارتز ۲، به طور مختصر معرفی شده بودند. آن‌ها در جستجوی یافتن Master Xehanort گم‌شده و نجات دادن دنباها از شر موجوداتی به نام Unversed بودند.

وقایع داستانی Kingdom Hearts Birth by Sleep، ده سال قبل از داستان بازی اول سری رقم می‌خورد و در واقع این عنوان، یک پیش‌درآمد یا Prequel برای این سری محسوب می‌شد. داستان بازی حول محور ماجراجویی ۳ شخصیت Terra و Aqua و Ventus قرار داشت که هر ۳ در بازی کینگدام هارتز ۲، به طور مختصر معرفی شده بودند. آن‌ها در جستجوی یافتن Master Xehanort گم‌شده و نجات دادن دنباها از شر موجوداتی به نام Unversed بودند. بازی‌باز به هر ۳ شخصیت در طول بازی دسترسی داشت که هر کدام سناریوی مختص خود را داشتند. در این نسخه، یک سیستم جدید مبارزه که با دیگر عناوین قبلی این سری تفاوت داشت، به کار گرفته شده بود. هر زمان که بخواهیم لیستی از برترین بازی‌های کنسول دستی دوست‌داشتنی PSP تنظیم نماییم، عنوان Kingdom Hearts Birth by Sleep هم یکی از بازی‌های شایسته برای قرار داشتن در آن لیست خواهد بود. این بازی در مقاله‌ی امروز ما از برترین بازی های PSP، در جایگاه هشتم قرار گرفته است.

۷ – LittleBigPlanet

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

LittleBigPlanet

سازنده:  Media Molecule

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Puzzle-Platformer

پلتفرم مقصد: PlayStation Portable

سال انتشار:  ۲۰۰۹  

امتیاز متا:  ۸۷/۱۰۰

فرنچایز LittleBigPlanet از نسل هفتم تا امروز، یکی از سری بازی‌های انحصاری محبوب سونی و پلی‌استیشن بوده است که مخصوصا در نسل هفتم، بسیار موفق عمل کرد. موفقیت بازی نخست این سری، سونی را بر آن داشت تا یک نسخه‌ی مجزا از این فرنچایز را براساس بازی پلی‌استیشن ۳، برای کنسول دستی محبوبش یعنی PSP نیز عرضه کند. بازی LittleBigPlanet که در ژانر پازل پلتفرمر قرار داشت، توسط استودیو مدیا ملکول ساخته و در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی سونی انحصارا برای پلتفرم‌ PlayStation Portable منتشر گردید. البته لازم به ذکر است که این بازی همان نسخه‌ی اول LittleBigPlanet که برای کنسول پلی‌استیشن ۳ ساخته شده بود، نیست و عنوانی مخصوص PSP بود که دارای یک خط داستانی مجزا بود. در ساخت این نسخه، استودیوی کمبریج سونی یا همان گوریلا گیمز، با مدیا ملکول همکاری داشت. داستان بازی در واقع ادامه‌ی نسخه‌ی پلی‌استیشن ۳ و یک Sequel برای آن بود. شخصیت اصلی بازی یعنی سک‌بوی در این نسخه تصمیم داشت تا برای تعطیلات، مناطق مختلف دنبا را بگردد. سپس او با شخصیتی به نام بروس آشنا می‌شود و در ادامه، وقایع مختلفی برای سک‌بوی رخ می‌داد که دلیل خوبی به شما برای طی کردن مراحل بازی می‌داد و شاهد یک داستان دوست‌داشتنی مثل خود بازی بودیم. در واقع با این که اساس بازی گیم‌پلی بود، ولی داستان و شخصیت‌ها هم دوست‌داشتنی بودند.

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

در ساخت این نسخه استودیوی کمبریج سونی یا همان گوریلا گیمز، با مدیا ملکول همکاری داشت. داستان بازی در واقع ادامه‌ی نسخه‌ی پلی‌استیشن ۳ و یک Sequel برای آن بود. شخصیت اصلی بازی یعنی سک‌بوی در این نسخه تصمیم داشت تا برای تعطیلات، مناطق مختلف دنبا را بگردد. سپس او با شخصیتی به نام بروس آشنا می‌شود و در ادامه وقایع مختلفی برای سک‌بوی رخ می‌داد.

تم کلی گیم‌پلی بازی مشابه با نسخه‌ی اصلی پلی‌استیشن ۳ بود، ولی قابلیت بازی چندنفره را نداشت. هم‌چنین یکی از لایه‌های ساخت مراحل در این نسخه وجود نداشت. نسخه‌ی پلی‌استیشن ۳ در طراحی و خلق مراحل، دارای ۳ لایه‌ی ضخیم و ۴ لایه‌ی نازک بود، ولی نسخه‌ی PSP، دارای ۲ لایه‌ی ضخیم و ۳ لایه‌ی نازک بود. بازی دارای بخش شروع به همراه ۲۳ مرحله‌ی اصلی و ۱۴ مینی‌لول بود. این مراحل توسط استودیوی کمبریج سونی خلق شده بودند و دارای ۷ تم مختلف بود که از نقاط مختلف دنیا مثل باغ‌های چین و صحرای استرالیا و مناطق برفی آلپاین الهام گرفته شده بودند. LittleBigPlanet بعد از انتشار بازخوردهای فوق‌العاده‌ای را چه از سوی بازی‌بازان و چه منتقدین کسب کرد. این عنوان نهایتا از مجموع نقدها و امتیازاتی که دریافت کرد، موفق به کسب امتیاز متای عالی ۸۷/۱۰۰ شد و تا همیشه از آن به عنوان یکی از بهترین بازی‌های منتشر شده برای کنسول‌های دستی در تاریخ بازی‌ها یاد می‌شود. هر گاه که قصد کنیم لیستی از برترین بازی‌های کنسول دستی دوست‌داشتنی PSP تهیه کنیم، عنوان LittleBigPlanet هم یکی از بازی‌های شایسته برای قرار داشتن در آن لیست خواهد بود. این بازی در مقاله‌ی امروز ما از برترین بازی‌های PSP، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

۶ – Persona 3

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

Persona 3

سازنده:  Atlus

ناشر:  Atlus

ژانر:  RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 2 ،PlayStation Portable 

سال انتشار:  ۲۰۰۶  

امتیاز متا:  ۸۹/۱۰۰

تعداد عناوین و فرنچایزهای نقش‌آفرینی ژاپنی که به محبوبیت جهانی نیز دست یافته‌ و توانسته‌اند تا در غرب نیز به مانند ژاپن محبوب شوند، زیاد نیست و عناوینی که به این موفقیت دست یافته‌اند، دارای کیفیت بسیار بالایی بوده‌اند که خود را در دل بازی‌بازان غربی که چشم و گوششان از ویچر و مس‌افکت و … پر است جای داده‌ و آن‌ها را مجاب کرده‌اند تا برای آن‌ها هزینه کنند. سری Persona به یقین یکی از همین فرنچایزها است که با گذشت زمان در دنیا محبوب و محبوب‌تر شده است. در واقع این سری، یکی از بزرگ‌ترین فرنچایزهای نقش‌آفرینی ژاپنی است که توانسته است در غرب هم خیلی محبوب شود و حتی راهش را به کاندیداهای بازی سال نیز باز کند و برترین سری بازی شرکت Atlus نیز محسوب می‌شود. پرسونا که در اصل با نام Shin Megami Tensei: Persona شناخته می‌شود، یک فرنچایز اسپین‌آف و یک زیرشاخه از سری اصلی Megami Tensei محسوب می‌شود که کار خود را از سال ۱۹۹۶ با بازی Revelations: Persona آغاز نمود و نسخه‌های بسیار زیادی تاکنون از این سری به فروش رفته است و حتی عنوانی مبارزه‌ای نیز با نام این فرنچایز عرضه گردیده است که اتفاقا موفق شد تا بازخوردهای بسیار مثبتی را هم کسب کند. درست است که عناوین این فرنچایز از زمان انتشار نخستین بازی خود توانستند تا محبوبیت بالایی در ژاپن پیدا کنند، ولی چند سالی است که این سری زیبا توجه کاربران و مخاطبان غربی را نیز به خود جلب کرده و محبوبیتی جهانی و همه‌گیر کسب نموده است. بدون شک در این مسئله، انتشار نسخه‌‌های غربی عناوینی مثل Persona 3 و Persona 4: Golden کاملا تاثیرگذار بوده است و این عناوین با شخصیت‌‌پردازی‌های فوق‌‌العاده و داستان‌‌گویی تحسین‌برانگیز، موفق شده‌اند تا نظر کاربران و منتقدان غربی را نیز با خود همراه کنند.

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

داستان نسخه‌ی سوم بسیار جذاب و زیبا بود و روایت فوق‌العاده ای داشت. در واقع داستان، یکی از نقاط عطف و دلایل موفقیت این نقش‌آفرینی معرکه به حساب می‌آمد که باز هم مانند همیشه، یک داستان نوجوان‌پسند (teenage story) که بر وقایع ماوراء‌الطبیعه تکیه داشت را برای بازی‌بازان روایت می‌کرد.

یکی از عناوین موفق این سری، نسخه‌ی سوم در نسل ششم بود که علاوه بر کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن ۲، برای PSP هم عرضه شد. بازی Persona 3 که در ژانر نقش‌آفرینی قرار داشت، توسط Atlus ساخته و در سال ۲۰۰۶ توسط همین کمپانی، برای پلتفرم‌های PlayStation Portable و Playstation 2 منتشر گردید. Persona 3 بعد از انتشار بازخوردهای فوق‌العاده‌ای را به خود اختصاص داد و موفقیت‌های بسیار زیادی را کسب کرد. این عنوان نهایتا از مجموع نقدها و امتیازاتی که دریافت کرد، موفق به کسب امتیاز متای معرکه‌ی ۸۹/۱۰۰ شد و تا همیشه از آن به عنوان یکی از بهترین بازی‌های منتشر شده برای کنسول‌های دستی در تاریخ یاد می‌شود. داستان نسخه‌ی سوم بسیار جذاب و زیبا بود و روایت فوق‌العاده ای داشت. در واقع داستان، یکی از نقاط عطف و دلایل موفقیت این نقش‌آفرینی معرکه به حساب می‌آمد که باز هم مانند همیشه، یک داستان نوجوان‌پسند (teenage story) که بر وقایع ماوراء‌الطبیعه تکیه داشت را برای بازی‌بازان روایت می‌کرد. با ترکیب یک نقش‌آفرینی کلاسیک با عناصر جذاب داستانی، Persona 3 چیزهای زیادی برای ارائه به کسانی که می‌خواستند یک تجربه‌ی عمیق و طولانی در سبک نقش‌آفرینی داشته باشند در اختیار داشت. هر گاه که بنا باشد لیستی از برترین بازی‌های کنسول دستی دوست‌داشتنی PSP گرد‌آوری شود، عنوان Persona 3 هم یکی از بازی‌های شایسته برای قرار داشتن در آن لیست خواهد بود. این بازی در مقاله‌ی امروز ما از برترین بازی‌های PSP، در جایگاه ششم قرار گرفته است.

۵ – Grand Theft Auto: Vice City Stories

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

Grand Theft Auto: Vice City Stories

سازنده:  Rockstar

ناشر:  Rockstar

ژانر:  Action Adventure و Open World

پلتفرم مقصد: PlayStation Portable ،PlayStation 2

سال انتشار:  ۲۰۰۶  

امتیاز متا:  ۸۶/۱۰۰

سری GTA، هر زمان و روی هر پلتفرمی که راهش را باز کرده است، شاهکار آفریده و یکی از برترین بازی‌های تاریخ آن پلتفرم را رقم زده است. کنسول دستی محبوب سونی یعنی PSP هم از این قاعده مستثنی نبود و میزبان یکی از برترین عناوین این سری به نام Grand Theft Auto: Vice City Stories بود. بازی Grand Theft Auto: Vice City Stories که در ژانر اکشن ماجرایی جهان‌آزاد قرار داشت، توسط راک‌استار ساخته و در سال ۲۰۰۶ توسط همین کمپانی برای پلتفرم‌های PlayStation Portable و Playstation 2 منتشر گردید. این بازی در واقع دهمین نسخه از این سری محبوب به شمار می‌رفت که در ابتدا به عنوان یک بازی انحصاری برای PSP منتشر شد، ولی یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۷، یک پورت پلی‌استیشن ۲ هم برای این بازی، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. Grand Theft Auto: Vice City Stories بعد از انتشار موفقیت‌های بسیاری را کسب کرد و نهایتا از مجموع امتیازاتش، موفق به کسب امتیاز متای عالی ۸۶/۱۰۰ شد و تا همیشه از آن به عنوان یکی از بهترین بازی‌های منتشر شده برای کنسول‌های دستی یاد می‌شود.

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

وقایع داستانی بازی در سال ۱۹۸۴ در شهر خیالی Vice City که بر اساس شهر میامی ساخته شده بود رخ می‌داد. داستان بازی در واقع یک پیش‌درآمد یا Prequel برای بازی Grand Theft Auto: Vice City بود که در سال ۲۰۰۲ عرصه شده بود. بازی داستان یک سرباز سابق به نام Victor “Vic” Vance را دنبال می‌کرد.

وقایع داستانی بازی در سال ۱۹۸۴ در شهر خیالی Vice City که بر اساس شهر میامی ساخته شده بود رخ می‌داد. داستان بازی در واقع یک پیش‌درآمد یا Prequel برای بازی Grand Theft Auto: Vice City بود که در سال ۲۰۰۲ عرصه شده بود. بازی داستان یک سرباز سابق به نام Victor “Vic” Vance را دنبال می‌کرد که اولین بار در بازی Grand Theft Auto: Vice City به عنوان یک شخصیت نه چندان مهم، معرفی شده بود. ویکتور سعی داشت که به همراه برادرش Lance، یک امپراطوری جنایتکارانه در شهر Vice City بسازد و در این راه، با گنگ‌های رقیب، سلاطین مواد مخدر و دیگر دشمنان، درگیر می‌شد. گیم‌پلی بازی مثل همیشه بسیار جذاب و لذت‌بخش بود و علاوه بر المان‌های همیشگی این سری در کنار ماموریت‌های جانبی، یک سیستم کاملا جدید به نام empire building هم در این نسخه برای اولین بار، قرار داده شده بود که جذابیت‌های خاص خودش را داشت و به گیم‌پلی بازی عمق بیشتری بخشیده بود. هر گاه که بنا باشد لیستی از برترین بازی‌های کنسول دستی دوست‌داشتنی PSP جمع‌آوری، عنوان Grand Theft Auto: Vice City Stories هم یکی از بازی‌های شایسته برای قرار داشتن در آن لیست خواهد بود. این بازی در مقاله‌ی امروز ما از برترین بازی‌های PSP، در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

۴ – Crisis Core: Final Fantasy VII

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

Crisis Core: Final Fantasy VII

سازنده:  Square Enix

ناشر:  Square Enix

ژانر:  Action RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation Portable 

سال انتشار:  ۲۰۰۷  

امتیاز متا:  ۸۳/۱۰۰

بازی Crisis Core: Final Fantasy VII که در ژانر اکشن نقش‌آفرینی قرار داشت، توسط اسکوئر انیکس ساخته و در سال ۲۰۰۷ توسط همین کمپانی، برای PlayStation Portable منتشر گردید. این بازی زیبا در واقع یک پیش‌درآمد یا Prequel برای شاهکار سال ۱۹۹۷ یعنی Final Fantasy VII بود و یک بازی از سری مجموعه‌ی Metaseries با نام Compilation of Final Fantasy VII محسوب می‌شد که این سری، مجموعه‌ای از چند بازی بود که به دنیای فاینال فانتزی ۷ مربوط می‌شدند. داستان این بازی حول محور شخصیتی به نام Zack Fair می‌چرخید که یک عضو جوان از سازمان نیمه‌خصوصی نظامی (paramilitary) به نام SOLDIER بود که وظیفه‌ی پیدا کردن سرباز گمشده‌ی سازمان، به نام Genesis Rhapsodos به او محول شده بود. طی تحقیقات، Zack از ریشه‌ی Genesis به نام Project G مطلع شده و می‌فهمد که چطور این پروژه، به دو سرباز رده‌بالای سازمان به نام‌های Sephiroth و Angeal Hewley مربوط می‌شود. وقایع داستانی بازی در فاصله‌ی بین نبرد ابرشرکت شینرا (megacorporation Shinra) با مردم Wutai روایت می‌شد (که منجر به اتفاقات Nibelheim می‌شد) و داستان دقیقا قبل از شروع بازی فاینال فانتزی ۷ به پایان می‌رسید.

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

این بازی زیبا در واقع یک پیش‌درآمد یا Prequel برای شاهکار سال ۱۹۹۷ یعنی Final Fantasy VII بود و یک بازی از سری مجموعه‌ی Metaseries با نام Compilation of Final Fantasy VII محسوب می‌شد که این سری، محموعه‌ای از چند بازی بود که به دنیای فاینال فانتزی ۷ مربوط می‌شدند.

کارگردانی این بازی را Hajime Tabata برعهده داشت و تتسویا نومورای محبوب هم طراحی شخصیت‌ها را عهده‌دار بود. در ابتدا قرار بود تا این بازی، در واقع یک پورت برای PSP از بازی موبایل Before Crisis: Final Fantasy VII باشد، ولی بعدا تبدیل به یک عنوان مجزا و کامل و انحصاری برای PSP شد که فوق‌العاده هم بود.  شما در بازی کنترل زک را برعهده داشتید و می‌توانستید با دنیای بازی تعامل کنید و با NPCها صخبت کرده و از آن‌ها ماموریت بگیرید و به نبرد با هیولاها بروید. هر چیزی که یک بازی فاینال فانتزی و یک نقش‌آفرینی جذاب باید داشته باشد، در Crisis Core: Final Fantasy VII وجود داشت. Crisis Core: Final Fantasy VII بعد از انتشار بازخوردهای بسیار مثبتی را کسب کرد. این عنوان نهایتا از مجموع نقدها و امتیازاتش، موفق به کسب امتیاز متای ۸۳/۱۰۰ شد و تا همیشه از آن به عنوان یکی از بهترین بازی‌های PSP یاد می‌شود. هر گاه که قصد کنیم لیستی از برترین بازی‌های کنسول دستی PSP گرد‌آوری نماییم، عنوان Crisis Core: Final Fantasy VII هم یکی از بازی‌های شایسته برای قرار داشتن در آن لیست خواهد بود. این بازی در مقاله‌ی امروز ما از برترین بازی‌های PSP، در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

۳ – God of War: Ghost of Sparta

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

God of War: Ghost of Sparta

سازنده:  Santa Monica Studio و Ready at Dawn

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Hack ‘n Slash

پلتفرم مقصد:  PlayStation ۳ ،PlayStation Portable 

سال انتشار:  ۲۰۱۰  

امتیاز متا:  ۸۶/۱۰۰

وقتی بخواهیم از اصلی‌ترین نقاط قوت و عطف کنسول PSP نام ببریم، قطعا در ابتدا دو نام God of War: Ghost of Sparta و God of War: Chains of Olympus قرار خواهند داشت که در واقع روشن‌ترین نقاط در دوران موفق کنسول دوست‌داشتنی PSP بودند و یکی از دلایلی بودند که خیلی‌ها از جمله خود من، کنسول PSP خریدیم. باور کنید که تنها و تنها دلیل من برای خرید این کنسول دستی، بازی کردن دو عنوان God of War بود، همان‌طور که پلی‌استیشن ۲ و ۳ را هم برای God of War خریدم. بین این دو بازی God of War در کنسول PSP، عنوان God of War: Chains of Olympus بازی برتر است که در واقع برترین بازی تاریخ کنسول PSP است، ولی God of War: Ghost of Sparta هم بدون شک یک شاهکار هک اند اسلش و یکی از ۳ بازی برتری است که برای این کنسول دستی، عرضه شده است. بازی God of War: Ghost of Sparta که در ژانر هک اند اسلش قرار داشت، توسط استودیوهای Santa Monica Studio و Ready at Dawn ساخته و در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی سونی برای PlayStation Portable و بعدا برای Playstation 3 منتشر گردید. این بازی ششمین نسخه در سری عناوین God of War بود و یک پیش‌درآمد یا Prequel برای شاهکار God of War II محسوب می‌شد. God of War: Ghost of Sparta بعد از انتشار بازخوردهای فوق‌العاده‌ای را چه از سوی بازی‌بازان و چه منتقدین دریافت کرد و موفقیت‌های بسیار زیادی را کسب کرد. این عنوان نهایتا از مجموع نقدها و امتیازاتی که به خود اختصاص داد، موفق به کسب امتیاز متای عالی ۸۶/۱۰۰ شد.

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

در داستان این بازی، کریتوس که حالا خدای جنگ است، هنوز هم با Visionها و تصاویری که در ذهنش از دوران فانی بودنش می‌بیند، درگیر است و هیچ‌ آرامشی ندارد، بنابراین تصمیم می‌گیرد که به جستجوی ریشه یا Origin خود برود. او در آتلانتیس، مادرش کالیستو را پیدا می‌کند که به کریتوس می‌گوید برادرش Deimos هنوز زنده است. به این ترتیب، کریتوس راهی قلمروی مرگ می‌شود تا برادرش را نجات دهد.

در داستان این بازی، کریتوس که حالا خدای جنگ است، هنوز هم با Visionها و تصاویری که در ذهنش از دوران فانی بودنش می‌بیند، درگیر است و هیچ‌ آرامشی ندارد، بنابراین تصمیم می‌گیرد که به جستجوی ریشه یا Origin خود برود. او در آتلانتیس، مادرش کالیستو را پیدا می‌کند که به کریتوس می‌گوید برادرش Deimos هنوز زنده است. به این ترتیب، کریتوس راهی قلمروی مرگ می‌شود تا برادرش را نجات دهد و در ادامه کلی وقایع مختلف رقم می‌خورد و دو برادر متحد می‌شوند تا با هم خدای مرگ، Thanatos را از بین ببرند. گیم‌پلی بازی مانند نسخه‌های قبلی‌اش، یک شاهکار هک اند اسلش بود که برپایه‌ی خلق کمبوهای مختلف بنا شده و لحظه‌لحظه‌ی بازی را برای شما جذاب و لذت‌بخش نگه می‌داشت. God of War: Ghost of Sparta نمونه‌ای از یک بازی کامل برای یک کنسول دستی بود و از قدرت PSP در بالاترین سطحش بهره می‌برد و توانایی این کنسول دوست‌داشتنی را بیشتر نشان می‌داد. هر گاه که بنا باشد لیستی از برترین بازی‌های کنسول دستی محبوب PSP گرد‌آوری شود، عنوان God of War: Ghost of Sparta هم یکی از ۲-۳ بازی‌ شایسته برای قرار داشتن در صدر آن لیست خواهد بود. این بازی در مقاله‌ی امروز ما از برترین بازی‌های PSP، در جایگاه سوم قرار گرفته است.

۲ – Metal Gear Solid: Peace Walker

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

Metal Gear Solid: Peace Walker

سازنده:  Kojima Productions

ناشر:  Konami

ژانر:   Action-Adventure Stealth

پلتفرم مقصد: PlayStation Portable ،Xbox 360 و PlayStation 3

سال انتشار:  ۲۰۱۰  

امتیاز متا:  ۸۹/۱۰۰

کوجیما روی کنسول دستی هم با سری متال‌گیر گل کاشت و یک شاهکار به‌یادماندنی به نام Metal Gear Solid: Peace Walker را برای ما خلق کرد که نه تنها یکی از برترین بازی‌های کنسول‌های دستی در تاریخ است، بلکه یکی از برترین عناوین کل سری شاهکار متال‌گیر و یکی از برترین عناوین مخفی‌کاری که تا امروز خلق شده نیز محسوب می‌شود. بازی Metal Gear Solid: Peace Walker که در ژانر اکشن ماجرایی و مخفی‌کاری قرار داشت، توسط استودیو کوجیما پروداکشنز ساخته و در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی کونامی برای PlayStation Portable و بعدا برای Playstation 3 و ایکس‌باکس ۳۶۰ منتشر گردید. نویسندگی، کارگردانی و طراحی این بازی هر ۳ برعهده‌ی خود کوجیما بودند. این بازی در واقع هفتمین بازی از سری متال‌گیر محسوب می‌شد و دومین بازی این سری بود که برای کنسول PSP بعد از Metal Gear Solid: Portable Ops عرضه می‌شد. وقایع داستانی این بازی در کشور کاستاریکا و در سال ۱۹۷۴ دنبال می‌شد و شاهد بازگشت پروتاگونیست محبوب، یعنی اسنیک در این بازی بودیم که رهبری گروه Sans Frontières یا Soldiers Without Borders (سربازان بدون مرز) را عهده‌دار بود.

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

وقایع داستانی این بازی در کشور کاستاریکا و در سال ۱۹۷۴ دنبال می‌شد و شاهد بازگشت پروتاگونیست محبوب، یعنی اسنیک در این بازی بودیم که رهبری گروه Sans Frontières یا Soldiers Without Borders (سربازان بدون مرز) را عهده‌دار بود.

بازی دارای دو مد گیم‌پلی بود که شامل “Mission” و “Mother Base” بودند. بخش ماموریت‌ها در واقع سکانس‌های اکشن بازی بودند که در آن‌ها باید مثلا به پایگاه دشمن نفوذ می‌کردید یا یک باس را شکست می‌دادید. بخش “Mission” and “Mother Base”، یک مد مدیریت ارتش یا  army management mode بود که در واقع چیزی مشابه briefing screen در Portable Ops بود. Metal Gear Solid: Peace Walker بعد از انتشار بازخوردهای فوق‌العاده‌ای را چه از سوی بازی‌بازان و چه منتقدین دریافت کرد. این عنوان نهایتا از مجموع نقدها و امتیازاتش، موفق به کسب امتیاز متای بی‌نظیر ۸۹/۱۰۰ شد و تا همیشه از آن به عنوان یکی از بهترین بازی‌های منتشر شده برای کنسول‌های دستی و یکی از برترین بای‌های مخفی‌کاری تاریخ یاد می‌شود. هر گاه که بنا باشد لیستی از برترین بازی‌های کنسول دستی دوست‌داشتنی PSP تهیه شود، عنوان Metal Gear Solid: Peace Walker هم یکی از ۲-۳ بازی شایسته برای قرار داشتن در بین ۳ بازی برتر لیست خواهد بود و حتی می‌تواند بازی اول هم باشد. این بازی در مقاله‌ی امروز ما از برترین بازی‌های PSP، در جایگاه دوم قرار گرفته است.

۱ – God of War: Chains of Olympus

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

God of War: Chains of Olympus

سازنده:  Santa Monica Studio و Ready at Dawn

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Hack ‘n Slash

پلتفرم مقصد:  PlayStation ۳ ،PlayStation Portable 

سال انتشار:  ۲۰۰۸  

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

تا جایی که اطلاع دارم، تنها عنوانی که بر روی کنسول محبوب PSP، امتیاز متای بالای ۹۰ را در اختیار دارد، عنوان شاهکار God of War: Chains of Olympus است. بازی God of War: Chains of Olympus که در ژانر هک اند اسلش قرار داشت، توسط استودیوهای Santa Monica Studio و Ready at Dawn ساخته و در سال ۲۰۰۸ توسط کمپانی سونی برای PlayStation Portable و بعدا برای Playstation 3 منتشر گردید. این بازی که چهارمین نسخه از سری گاد آو وار محسوب می‌شد، در واقع یک پیش‌درآمد برای عنوان نخست سری بود و در آن کنترل کریتوس به عنوان یک لرد اسپارتان را برعهده داشتیم که به خدایان المپ خدمت می‌کرد. در این عنوان هم مثل همیشه در این سری، همه چیز در بالاترین سطح یک بازی کنسول دستی قرار داشت و سبب می‌شد تا دوباره، یک ماجراجویی جذاب و پر از هیجان و خشونت را همراه با کریتوس کبیر دنبال کنیم که هر لحظه‌اش برای ما لذت و جذابیت بود.

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا

این بازی که چهارمین نسخه از سری گاد آو وار محسوب می‌شد، در واقع یک پیش‌درآمد برای عنوان نخست سری بود و در آن کنترل کریتوس به عنوان یک لرد اسپارتان را برعهده داشتیم که به خدایان المپ خدمت می‌کرد.

God of War: Chains of Olympus بعد از انتشار، موجی از تحسین‌ و تقدیر را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا دریافت کرد و موفقیت‌های بسیار زیادی را کسب نمود. این عنوان نهایتا از مجموع نقدها و امتیازاتی که به خود اختصاص داد، موفق به کسب امتیاز متای شاهکار ۹۱/۱۰۰ شد و نه تنها یکی از بهترین بازی‌های منتشر شده برای کنسول‌های دستی در تاریخ بازی‌ها، بلکه یکی از برترین عناوین هک اند اسلشی که تا امروز خلق شده نیز هست. بدون شک اکثر بازی‌بازان و افراد حاضر در صنعت گیم با بنده هم‌عقیده هستند که هر گاه بنا باشد لیستی از برترین عناوین کنسول دستی دوست‌داشتنی PSP گرد‌آوری شود، عنوان God of War: Chains of Olympus اولین گزینه برای قرار گرفتن در صدر لیست خواهد بود. شاهکار جذاب God of War: Chains of Olympus، در مقاله‌ی امروز ما از برترین بازی‌های PSP، در جایگاه نخست قرار گرفته است.


نظر شما در مورد این لیست و برترین بازی‌های PSP چیست؟ لطفا برترین‌های خود را برای ما در بخش نظرات بنویسید.

Dark FantasyAlireza

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • adams-khersi گفت:

    من داداشم psp داشت گاد که خدا بود ولی یه نسخه تنیس روش نصب بود گرافیک و کیفیت اش برای اون موقع فوق عالی بود، عاشقش بودم

    • sonicer گفت:

      در اینکه بهترین بازی psp همین نسخه Chains of Olympus هستش که شکی نیست. اما متاسفانه همون اولش توهین عجیبی به پادشاهان هخامنشی میشه که برای عشاق سونی و ایران باستان، پارادوکس ایجاد میکنه.

      بازی Crisis Core: Final Fantasy VII هم خیلی خوب بود. عجب بازی و شخصیت پردازی داشت. به طرفداران انیمیشن ff advent children بسیار پیشنهاد میشه.

  • Kℭ₦Å گفت:

    این PSP یک کنسول دستی عالی و با کیفیت بود چقدر بازی براش عرضه شد و انحصاری های خیلی خوبی داشت
    بازی کردن باهاش لذت خیلی خوبی داشت بعداز گذشتن ۱۰ سال بیشتر که دارمش هنوز هیچیش نشده و سالمه کامل
    بازی های بزرگ و عالی زیادی داشت از مید نایت کلاب و جی تی ای و گاد اف وار و عناوین دیگه گرفته تا هزاران بازی دیگه عناوین ژاپنی زیادی داشت بازیای خوب و بزرگ دیگش OBSCURE و PRINCE OF PERSIA WARRIOR WITHIN که عالی بودن یادش بخیر

  • گاد اف واراش فوق العاده بود یادش بخیر چقدر حال کردم باهاشون جی تی ای هم خیلی خوب بود متال گیر هم که دیگه نیازی به تعریف من نداره خیلی کنسول دستی خوبی بود حیف ویتا خراب کرد وگرنه چقدر پتانسیل بالایی داشت یعنی سونی میتونست قشنگ بازیهای هاردکور رو تو قالب کنسول دستی با گرافیک بالا بده بیرون اگه ویتا موفق میشد کنسول های دستی بعدیم میزد هرجا میرفتی راحت با خودت میبردی تصور اینکه یه گاد اف وار با گرافیک گاد ۳ رو کنسول دستی بزنی خیلی خوبه

  • یادش بخیر دومین کنسول عمرم بود هنوز لحظه خریدش رو یادمه اون موقع بچه بودم بازی های زیادی رو روش تجربه نکردم ولی بین همه اونا گاد او وار بنظرم بهترین بود البته که همش میمردم :rotfl:

  • Rich Man گفت:

    واقعا که خوش سلیقه ایی سعید جان . از میون انبوهی از مطالب و مقاله ها هنوز به موضوعاتی اشاره میکنی و مقاله می نویسی که برای ما آن زمان یک زندگی بودن .
    سربازی همه میرفتن سرویس سیگار بکشن اما شما گیم میزدی . این خودش نماد یک گیمر واقعیه . خوشحالم ۸ ساله که گیم فا رو دنبال میکنم .

  • ALI_BABA گفت:

    اینجا جا داره که بگم خاک تو سرت سونی همچین کنسول موفقی رو درست کرد اما برای ps vita که میتونست از اینم موفق تر بشه گند زد توش اون موقع که دیگه جیم رایان بدبخت نبود حالا سوییچ رو ببینین الان ps vita باید به جای سوییچ میتازید

    • sonicer گفت:

      پشتیبانی سونی از پی اس ویتا کم بود، چون نینتندو با ۳دی اس داشت میتازوند و شکست WII U با موفقیت ۳دی اس جبران میشد؛ همونطور که نینتندو همیشه تو کنسولهای دستی داره خدایی میکنه. از طرفی ویتا کنسول گرونی بود و سونی هم تو اون سالها شرایط خوبی نداشت. برای همین پی اس ویتا، لپتاپ وایو و گوشی های اکسپریا (بخش محصولات پرتابل سونی) کم کم فراموش شدن.

  • DOOM Slayer گفت:

    من خیلی باهاش خاطره داشتم از ۶ سالگی خودم

  • Cell گفت:

    چند وقت پیش در حال تکمیل آرشیو Psp بودم البته بهترینا رو
    به موردی بر خوردم گفتم شاید برای دوستان جالب باشه و استفاده کنند
    UnDUB project for Psp by nks :heart:
    .
    Nks یه کالکشن بازیهای psp رو به سلیقه خودش UnDuB کرده و واقعا کالکشن با ارزشی هست
    در واقع Rework کرده
    مثلا Crisis Core انیمیشن های ژاپنی (زبان ژاپنی ) رو با انیمیشن های نسخه انگلیسی (زبان انگلیسی ) عوض کرده که واقعا دیالوگ های انگلیسی که واقعا رو مخ بودن تغییر کرده به دیالوگ های ژاپنی تغییر کرده
    یعنی نسخه انگلیسی میگیری ولی انیمیشن های اورجینال ژاپنی هستن و زیر نویس انگلیسی که واقعا عالین :rose: :heart:
    من لذت بردم امیدوارم شما هم لذت ببرید :yes:

  • Cell گفت:

    Psp عناوین انحصاری و خفن زیاد داشت
    چنتاش رو نام ببرم
    Patapon سه نسخه
    Monster hunter
    The 3rd Birthday
    Mgs Portable ops
    Guilty gear سه نسخه
    Harvest Moon boy and girl که نسخه ریمستر PS1 هست
    Kill zone liberation
    Me & My Katamari :heart:
    Naruto
    البته به نظر من یکی از آی پی های بزرگی که واقعا کمک کرد به فروش بالای Psp عنوان زیبای
    Crisis Core: Final Fantasy VII بود
    Square Enix واقعا سیاست خوبی با سونی پیاده کردن و تصمیم درست و بجایی بود
    یادمه اون زمان سر و دست میشکوندن برای این عنوان البته خارج و ناراحت بود چرا این عنوان عرضه نشده برای PS3 و PS2
    خلاصه خاطرات فراموش نشدی هست

  • Kourosh Abedi گفت:

    سلام و دورد خدمت آقای آقابابایی.
    ممنون که این مقاله رو نوشتید.
    یادمه چند هفته پیش تو یه مقاله روزی روزگاری،از شما درخواست این مقاله را کردم.
    واقعا ممنون که به درخواست ها توجه میکنید.
    دمتون گرم که کامنت ها رو میخونین،جواب میدین،و به درخواست توجه میکنین.
    اینم یکی از چیز هایی که گیمفا رو خاص میکنه.
    دمتون گرم.
    آقا مخلص شماییم.(دیگه عادت شده 😀 😀 )

  • من متأسفانه هیچ‌وقت PSP نداشتم ولی تو این لیست چشمم به MGS: Peace Walker خورد که در کنار MGS3: Snake Eater روی ایکس‌باکس ۳۶۰ (MGS HD Collection) تمومش کردم. یادش بخیر؛ بازی خیلی قشنگی بود. حیف که نه خود کوجیما (فانتوم پین بازی عالی‌ای نبود) و نه کونامی نتونستن میراث این فرنچایز رو طوری که باید ادامه بدن.

  • arselan گفت:

    Silent hill shattered memories و silent hill origin .
    میدونم متاشون کمتر از بازیهای بالاست ولی من کلی با این دو بازی خاطره دارم. مخصوصا shattered memories

  • مقاله عالی بود
    خسته نباشید
    psp واقعا افسانه ای بود.من حتی از ps2 هم بیشتر دوسش داشتم.لعنتی زمان ما خیلی باکلاس بود داشتنش 😀
    مثلا میرفتی اردو،psp رو در میاوردی همه تحت تاثیر قرار میگرفتن 😀
    یا موقع دید و بازدید سر ادمو گرم میکرد.
    تنوع بازی های psp بی نظیر بودن
    جای Valkyria Chronicles2 هم بنظرم خالی بود تو مقاله.

  • Ali گفت:

    هرجا مطلبی در مورد پی اس پی میخونم میبینم به ویتا کم لطفی میشه در حالیکه تنها عیب ویتا کارت حافظه‌اش بود وگرنه در همه چیز عالی بود. صفحه اولد و سخت افزار عالی.
    دلیل اصلی شکست ویتا به نظر من فقط و فقط به زمان عرضه‌اش برمیگرده. اون سال موبایل‌ها خیلی پیشرفت کرده بودن و کسی حاضر نبود بابت کنسول دستی پول بده. بازی‌های موبایلی گیم لافت خیلی خوب و ارزون بودن.
    حتی نینتندو هم میشه گفت در مورد تری دی اس شکست خورد چون فروش افسانه‌ای دی اس کجا و تری دی اس کجا!! در ضمن نینتندو سلطان کنسول دستی است و کلی محتوای مخصوص آن داره. با این حال خود نینتندو هم متوجه شرایط شد و سوییچ رو عرضه کرده که هم کنسول دستی است و هم خانگی.
    با وجود موبایل‌ها که هر روز پیشرفته‌تر و قوی‌تر میشن دیگه محال است سونی وارد تولید کنسول دستی بشه.

    • vendor گفت:

      به نظر من سونی نتونست نظر شرکت های بازی سازی رو جلب کنه که براش بازی انحصاری بسازن. البته چند بازی انحصاری خوب داره ولی کافی نیست. البته عرضه گوشی های هوشمند هم باعث شد خیلی ها سراغ گوشی برن.
      به نظر من ویتا ۱۰ سال زود تر عرضه شد. چون سخت افزاری که براش ساخته شده هنوز هم از گوشی های هوشمند قویتره.

      • Ali گفت:

        ۲ سال اول سونی ازش خوب پشتیبانی کرد ولی همانطور که گفتم دیگه دوره کنسول دستی سر اومده. نینتندو هم که امروز با سوییچ موفق است قبلش ضرر زیادی به خاطر وی یو کرد و ایضا نینتندو تری دی اس هم شاید حدود یک سوم نینتندو دی اس فروش رفت! نینتندو زرنگی کرد و برداشت هر ۲ رو یکی کرد و سوییچ به وجود اومد.
        تا ۵ سال دیگه هم ۵ جی فراگیر میشه و هر بازی رو که بخوای میتونی رو گوشی بازی کنی بدون نگرانی از افت فریم یا کاهش شدید شارژ.

  • vendor گفت:

    بازی The 3rd Birthday رو هم باید تو لیست بالا میزاشتین.

  • legendboy گفت:

    تنها کنسولی که از برند سونی داشتم همین psp بود
    به نظرم یکی از بهترین کنسول های دستی تاریخه
    بهترین بازی ای هم که باهاش بازی کردم و فوق العاده منطبق شده بود با این کنسول، گاد آف وار ghost of sparta بود که یه تجربه بی نظیر و لذت بخش رو رقم میزد.

  • رتبه اول لیست یکی از ضد ایرانی ترین بازی های تاریخه هرچند از کیفیت بازی کم نمیشه ولی دوست داشتم پیس واکر اول شه اصلا psp با پیس واکر معنا میشد 😀

کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا
کنسولی کوچک با بازی هایی بزرگ؛ ۱۰ بازی برتر کنسول PSP -گیمفا