یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا
یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا
یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا
یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

یادش بخیر؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ – بخش پایانی

سعید آقابابایی
۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - 09:00
یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

نسل ششم مال ما گیمرهای قدیمی‌تر بود. واقعا چه نسل جذابی داشتیم و پلی‌استیشن ۲ عجب کنسول افسانه‌ای و بی‌نظیری بود! بازی‌های فوق‌العاده‌ای هم داشتیم! هنوز که هنوز است مثل بسیاری از عناوین شاهکار نسل ششم و کنسول پلی‌استیشن ۲ نداشته‌ایم و برخی عناوین این کنسول، هنوز از بسیاری از عناوین جدید کامل‌تر و زیباتر هستند. حال بین تمامی این بازی‌های رنگارنگ، همواره عناوینی وجود داشته‌اند که در ذهن شما تبدیل به یک الگو و اسطوره شده و تا به همیشه و حتی سال‎‌ها بعد از آن که آن‎ها را بازی کرده‌اید نیز در یاد و خاطر شما باقی می‌مانند و هیچ‌گاه نیز پاک نخواهند شد و همواره در طول زندگی خود، با خاطراتی شیرین از این بازی‌ها یاد خواهید کرد. در این مطلب دو قسمتی به سراغ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی‌استیشن ۲ رفته‌ایم و قصد داریم کلی خاطرات عالی را برایتان زنده کنیم. این لیست به هیچ عنوان براساس ترتیب امتیاز متای عناوین نیست و بیشتر براساس محبوبیت بازی‌ها بین بازی‌بازان در دنیا چیده شده است و البته نظر شخصی نویسنده نیز در آن کاملا دخیل است و ممکن است که نظر هر کدام از شما عزیزان در مورد ترتیب این عناوین و حتی قرار داشتن یا نداشتن برخی از آن‌ها در این لیست، با بنده متفاوت باشد. بسیار خوشحال خواهم شد که به مانند همیشه در چنین مقالاتی، از نظرات و ترتیب قرار گرفتن بازی‌ها برای شما نیز آشنا شوم و با هم در این باره صحبت کنیم. هم‌چنین لازم به ذکر است که در این مطلب، از هر سری بازی تنها یک عنوان که برترین بازی آن سری بوده است در لیست ما جای داده شده و از هیچ فرنچایزی، دو بازی مشاهده نخواهید کرد. در ادامه شما را دعوت می‌کنم به مطالعه‌ی قسمت دوم و پایانی مطلب ۲۴ بازی برتر کنسول پلی‌استیشن ۲.

۱۲ – Onimusha 3: Demon Siege

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Onimusha 3: Demon Siege

سازنده: Capcom Production Studio 2

ناشر: Capcom

ژانر: Action-adventure game ،Hack and slash

پلتفرم مقصد:   PlayStation 2 ،Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۰۴

امتیاز متا:  ۸۵/۱۰۰

Onimusha 3: Demon Siege بدون شک یک حسن ختام بی‌نظیر برای سه‌گانه‌ی اونیموشا و ماجراجویی‌های سامانوسکه‌ی دوست‌داشتنی، برای شکست لرد نوبوناگا بود و قطعا برترین نسخه‌ی این سری نیز محسوب می‌شود که با ایدهٔ سفر در زمان و استفاده از یک شخصیت اصلی دیگر به همراه سامانوسکه، باعث شده بود تا بازی کاملا حال و هوای جدیدی به خود بگیرد و در واقع، هم شاهد یک اونیموشای اصیل و پایبند به ریشه‌ها بودیم و هم یک عنوان جدید با تغییراتی اساسی نسبت به نسخه‌ی قبل که آن را کاملا جدید و هیجان‌انگیز کرده بود. بازی Onimusha 3: Demon Siege که عنوانی در سبک هک‌‌ اند اسلش بود، در سال ۲۰۰۴ توسط کمپانی کپکام منتشر گردید. ساخت و توسعهٔ این بازی را Capcom Production Studio 2 برعهده داشت و پلتفرم‌های مقصد آن شامل پلی‌استیشن ۲ و رایانه‌های شخصی بودند. بازی تنها در عرض چند هفته در ژاپن بیش از یک میلیون نسخه فروخت که این امر معمولا در ژاپن رخ نمی‌دهد. کپکام به واقع در این نسخه سنگ تمام گذاشته بود و به عقیده‌ی بنده، برترین نسخه‌ی این سری تاکنون را در این عنوان شاهد بودیم و هستیم. تنها نگاهی به کات‌سین ابتدای بازی کافی بود تا شیفته و دلبسته‌ی این عنوان شوید. کیفیت این کات‌سین به حدی بالا بود که در آن زمان بی‌نظیر بود و حتی بعدا به عنوان برترین کات‌سین ابتدای بازی در آن سال و هم‌چنین یکی از برترین ویدیوهای ابتدای بازی در تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای نیز انتخاب شد.

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

تنوع عالی‌ای که کپکام در این نسخه با استفاده از شخصیت ژاک (که به بازی اضافه شده بود) به بازی بخشیده بود، سبب گردید تا بازی از همیشه متنوع‌تر باشد و هم‌چنین استفاده از چهره و ظاهر بازیگر مشهور فرانسوی یعنی ژان رنو در نقش ژاک نیز به هر چه محبوب‌تر شدن بازی افزوده بود. Onimusha 3: Demon Siege بعد از انتشار مورد تحسین منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا قرار گرفت و بازخوردهای بسیار مثبتی را از سوی منتقدین و بازی‌بازان دریافت کرد تا در نهایت متای عالی ۸۵/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد و تبدیل به یکی از برترین عناوین هک‌‌ اند اسلش در تاریخ بازی‌ها شود. داستان بسیار جذاب و روایت عالی در دو دوره زمانی، گرافیک فوق العاده زیبا و چشم نواز در زمان خود به همراه کات سین‌های بی‌نظیر، گیم پلی و مبارزات بسیار جذاب و عالی، تنوع نسبت به نسخه‌های قبلی با اضافه کردن شخصیت جدید و مبارزه و استایل خاص این شخصیت، افکت‌های صوتی عالی، ساندترک زیبا و شنیدنی همه و همه باعث شده‌‌اند تا Onimusha 3: Demon Siege یک حسن ختام عالی بر ۳ گانه زیبا و خاطره انگیز Onimusha باشد. Onimusha 3: Demon Siege به معنای واقعی جذاب و فوق‌العاده بود و در واقع از آن عناوین هک‌‌ اند اسلشی است که قطعا می‌توان آن را برای تعریف کردن از یک سبک و یک ژانر مثال زد و از آن نام برد و این بازی زیبا در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول پلی‌استیشن ۲ در جایگاه دوازدهم قرار می‌گیرد.

۱۱ –   ICO

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

ICO

سازنده: Team Ico

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Action Adventure

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3 ،PlayStation 2  

سال انتشار:  ۲۰۰۱  

امتیاز متا:  ۹۰/۱۰۰

بازی Ico نخستین بازی از سه‌گانه‌ی بی‌نظیر Team Ico و فامیتو اوئدا بود که در سال ۲۰۰۱ عرضه گردید و بسیار مورد تحسین و تمجید منتقدین و بازی‌بازان در سراسر دنیا قرار گرفت و به یکی از برترین عناوین تاریخ پلی‌استیشن ۲ و هم‌چنین یکی از برترین انحصاری‌های تاریخ کنسول‌های پلی‌استیشن، تبدیل گردید. این بازی انواع و اقسام جوایز مختلف را نیز دریافت نمود و در نهایت هم موفق به کسب امتیاز متای ۹۰ شد. اگر شاهکار Ico را تجربه کرده باشید، محال است که جذب این بازی زیبا و رابطه‌ی عمیق و پیش‌رونده‌‌ای که بین Ico و Yorda به وجود می‌آید، نشده باشید.

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

این بازی مانند دیگر بازی‌های تیم ایکو، سرشار از عشق است و بر اساس پیشرفت رابطه‌ی بین دو شخصیت بازی بنا شده است. Ico همواره برای پشتیبانی و حمایت از یوردا حاضر است و حتی حاضر است تا در مبارزه جان خود را برای محافظت از وی فدا کند. او همیشه در کنار یوردا حضور دارد و آماده است تا او را از شر تمام شیاطین و هیولاها نجات دهد. البته تنها Ico نیست که حاضر است این‌گونه همه چیزش را برای یوردا فدا کند، زیرا در پایان، این یوردا است که ایکوی ضعیف و آسیب‌دیده را به امنیت می‌رساند. بازی یونیک و بی‌نظیر Ico، در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول پلی‌استیشن ۲ در جایگاه یازدهم قرار می‌گیرد.

۱۰ –   Prince of Persia: The Sands of Time

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Prince of Persia: The Sands of Time

سازنده:  Ubisoft Montreal

ناشر: Ubisoft

ژانر:  Action Adventure ،Fantasy

پلتفرم مقصد:  Xbox ,PC ،PlayStation 2 ،PlayStation 3

سال انتشار:  ۲۰۰۳

امتیاز متا:  ۹۲/۱۰۰

Prince of Persia: The Sands of Time یک شاهکار و معنای کامل سبک اکشن ماجرایی بود. البته غیر از این بازی هم، کل عناوین سری Prince of Persia یا شاهزاده‌ی پارسی در طول تاریخ برای بازی‌بازان میراثی جز خاطرات بی‌نظیر و لحظات لذت‌بخش نداشته‌اند و با تک‌تک نسخه‌های آن تا امروز، کلی خاطره داریم. می‌توان گفت اوج کار این فرنچایز در نسل ششم بود که شاهکارهایی مثل Warrior Within و Sands of time و … را از این سری شاهد بودیم. بازی Prince of Persia: The Sands of Time که عنوانی در سبک اکشن ماجرایی بود، در سال ۲۰۰۳ توسط کمپانی یوبیسافت منتشر گردید. ساخت و توسعهٔ این بازی را نیز شعبهٔ مونترال یوبیسافت برعهده داشت و پلتفرم‌های مقصد آن شامل پلی‌استیشن ۲، پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس و رایانه‌های شخصی بودند. Prince of Persia: The Sands of Time بعد از انتشار، مورد تحسین منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا قرار گرفت و بازخوردهای بی‌نظیری را از سوی منتقدین و بازی‌بازان دریافت کرد تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای شاهکار ۹۲/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد و تبدیل به یکی از برترین عناوین اکشن ماجرایی در تاریخ شود.

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

شخصیت پردازی در این فرنچایز و مخصوصا در این بازی، بی‌نظیر و فوق‌العاده عمیق بود و بازی‌باز کاملا تک‌تک دیالوگ‌های شخصیت‌ها را درک کرده و با صداگذاری عالی آن‌ها، بیشتر و بیشتر در بازی غرق می‌شد و با شخصیت‌ها همذات‌پنداری می‌کرد. در طول نسخه‌ی Prince of Persia: The Sands of Time همواره Farah نقش خیلی مهمی در شکل‌گیری شخصیت پرینس داشته است. The Prince و Farah جریانات و مشکلات زیادی را با یکدیگر از سر گذرانده‌‌ و کاملا برای یکدیگر مناسب و عالی هستند، زیرا همواره یکدیگر را برای بهتر شدن به جلو می‌برند و البته طی این مسیر، عاشق و دلباخته‌ی یکدیگر نیز می‌شوند. در واقع، به نوعی می‌توان گفت شخصیت بسیار قوی پرینسس و نگاه باز و واقع‌بینانهٔ او، باعث می‌شود تا پرینس از یک جوان لوس و آزاردهنده، تبدیل به شخصیتی قوی و دوست‌داشتنی گردد. البته می‌دانید که پرینسس در پایان بازی Sands of Time همه‌ چیز را فراموش می‌کند، ولی این حقیقت، از ارزش رابطه‌ی بسیار عمیق آن‌ها و اهمیت آن‌چه که اتفاق افتاده است، نمی‌کاهد. بازی در زمینه‌ی مبارزات و المان‌های پلتفرمینگ و باس فایت‌ها، بی‌نظیر و بدون نقص بود و جای هیچ‌گونه عیب و ایرادی را باقی نمی‌گذاشت. بدون شک وقتی صحبت از برترین عناوینی که برای کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن ۲ منتشر شده‌اند، مطرح باشد، عنوان Prince of Persia: The Sands of Time هم شایستهٔ حضور در جمع برترین‌هاست و این بازی زیبا در مطلب امروز ما در جایگاه دهم قرار می‌گیرد.

۹ –   Final Fantasy X

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Final Fantasy X

سازنده: Team Ico

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Action Adventure

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3 ،PlayStation 2  

سال انتشار:  ۲۰۰۱  

امتیاز متا:  ۹۲/۱۰۰

سری عناوین فاینال فانتزی، همواره مجموعه‌‌ای از بهترین‌ها در تمام زمینه‌های مختلف بوده‌‌اند و هرگاه و در هر نسلی که نسخه‌هایی از این سری منتشر گردیده است، جزو زیباترین و جذاب‌ترین عناوین زمان خود بوده‌اند و خاطراتی به‌یادماندنی را برای ما خلق کرده‌اند. در بین این همه بازی فوق‌العاده، یکی از برترین بازی‌ها، Final Fantasy X در نسل ششم بود که هر بازی‌بازی که آن را تجربه کرده است، تا همیشه داستان و شخصیت‌ها و گرافیک و گیم‌پلی و … این بازی را به خاطر دارد. بازی Final Fantasy X که عنوانی در سبک نقش‌آفرینی بود، در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی اسکوئر انیکس منتشر گردید. ساخت و توسعهٔ این بازی را نیز اسکوئر انیکس برعهده داشت و پلتفرم‌های مقصد آن شامل پلی‌استیشن ۲ و پلی‌استیشن ۳ (در نسل هفتم) هستند. Final Fantasy X از خوش‌گرافیک‌ترین عناوینی بود که برای کنسول پلی‌استیشن ۲ منتشر گردید و با داستان عالی، گیم‌پلی فوق‌العاده و گرافیک چشم‌نواز، موفق شد تا به یکی از خاطره‌انگیز‌ترین بازی‌های این سری بین بازی‌بازان تبدیل شده و تا همیشه در یاد و خاطر ما باقی بماند.

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Final Fantasy X بعد از انتشار، مورد تحسین منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا قرار گرفت و بازخوردهای بی‌نظیری را از سوی منتقدین و بازی‌بازان دریافت کرد تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای شگفت‌انگیز ۹۲/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد و تبدیل به یکی از برترین عناوین نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌ها شود. در زمینهٔ گیم‌پلی این بازی بی‌نظیر بود و در برخی مواقع به معنای واقعی شما را به چالش کشیده و نیاز به حداکثر تمرکز و تاکتیک شما داشت. همواره در عناوین مختلف فرنچایز Final Fantasy، باس‌های عظیم و مخوف و چالش‌برانگیز و البته پرتعداد که همگی هم دارای طراحی بی‌نظیری بوده‌‌اند، یکی از برگ‌های برنده‌ی اصلی این سری محسوب شده‌‌ و بازی‌های این سری، همیشه دارای جذاب‌ترین و هیجان‌انگیز‌ترین مبارزات در زمان خود بوده‌اند. تنها کافی است تا مبارزات بی‌نظیری مثل نبرد با Braska’s Final Aeon ،Geosgaeno ،Wendigo ،Penance ،Seymour و Dark Shiva و تعداد خیلی زیادی از مبارزات معرکه‌ی دیگر در بازی Final Fantasy X را به یاد بیاورید تا دیگر نیازی به توضیح اضافی نباشد. دنیای Final Fantasy X بسیار وسیع، زیبا و فوق‌العاده با دقت طراحی شده و انواع و اقسام دشمنان مختلف و باس‌های بی‌نظیر نیز در آن‌ حضور دارند و در هر گوشه‌‌ای از این دنیای بی‌نهایت زیبا، چالشی سخت و البته پاداشی عالی در انتظار بازی‌بازان است. Final Fantasy X در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول پلی‌استیشن ۲ در جایگاه نهم قرار می‌گیرد.

۸ –  Gran Turismo 3: A-Spec

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Gran Turismo 3: A-Spec

سازنده: Polyphony Digital

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Racing Simulator

پلتفرم مقصد: PlayStation 2  

سال انتشار:  ۲۰۰۱  

امتیاز متا:  ۹۵/۱۰۰

فرنچایز گرن توریسمو با عناوین شاهکاری مثل Gran Turismo ۳: A-Spec، پادشاه سبک شبیه‌ساز ریسینگ در نسل‌های ۵ و ۶ بود و یکی از برترین فرنچایزهای انحصاری‌ کنسول‌های سونی تا به امروز هم محسوب می‌شود. در واقع باید گفت برای بازی‌بازان قدیمی‌تر و هم دوره‌ی بنده که همگی فقط پلی‌استیشن داشتیم و با این کنسول بزرگ شده‌‌ایم، هرگاه صحبت از سبک شبیه‌ساز ریسینگ به وسط بیاید، سلطان فقط یک نام است و بس؛ Gran Turismo. پادشاه بی‌چون و چرای سبک ریسینگ در نسل ۵ و ۶ که همواره رقابت شدیدی را با نید فور اسپید داشت و البته غالبا برتر از آن قرار می‌گرفت. بازی Gran Turismo 3: A-Spec که عنوانی در سبک شبیه‌ساز ریسینگ بود، در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی سونی منتشر گردید. ساخت و توسعهٔ این بازی را استودیو Polyphony Digital برعهده داشت و پلتفرم مقصد آن، پلی‌استیشن ۲ بود.

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

همه چیز در بخش گیم‌پلی این بازی از مسابقات گرفته تا شبیه‌سازی ماشین‌ها و لایسنس آن‌ها و … ، بی‌نظیر و شگفت‌انگیز بودند. حال علاوه بر تمام این‌ها، گرافیک خیره‌کننده و چشم‌نواز بازی در زمان خود را نیز اضافه کنید که در نسل ۶ رویایی بود و لذت این شبیه‌ساز را با هر چه واقعی‌تر کردن ماشین‌ها و مسیرها و… تا حد بسیار زیادی بالاتر برده بود که این موضوع واقعا تحسین‌برانگیز بود. Gran Turismo 3: A-Spec بعد از انتشار موفق شد بازخوردهای شگفت‌انگیزی را از سوی منتقدین و بازی‌بازان دریافت کند تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای شاهکار ۹۵/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد و تبدیل به یکی از ۲-۳ بازی برتر تاریخ سبک ریسینگ شود. می‌دانید متای ۹۵ برای یک بازی ریسینگ یعنی چه؟ یعنی یک شاهکار تمام‌عیار و یک بازی بی‌نقص. Gran Turismo 3: A-Spec در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول پلی‌استیشن ۲ در جایگاه هشتم قرار می‌گیرد.

۷ –   Shadow of the Colossus 

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Shadow of the Colossus

سازنده:   Team Ico ،Sony Interactive Entertainment ،SIE Japan Studio

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Action Adventure

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3, PlayStation 2  

سال انتشار:  ۲۰۰۵   

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

Shadow of the Colossus عنوانی است که ۱۶ سال از انتشار آن می‌گذرد، ولی هنوز هم یک بازی مانند آن عرضه نشده است، غیر از بازسازی خودش! Shadow of the Colossus که عنوانی در سبک اکشن ماجرایی بود، در سال ۲۰۰۵ توسط کمپانی سونی منتشر گردید. ساخت و توسعهٔ این بازی را Team Ico برعهده داشت و پلتفرم مقصد آن در زمان انتشار، پلی‌استیشن ۲ بود. در این عنوان شما در نقش یک سوار شجاع و مبارز به نام Wander بودید که برای پس گرفتن زندگی عشقش Mono به سرزمین peninsula که Forbidden Land یا سرزمین ممنوعه نام داشت آمده بود و تنها همراه و کمکش در بازی، اسب وفادارش Agro بود و البته کمک‌هایی نیز از جانب یک ماهیت وجودی مرموز که Dormin (برعکس نام وی «Nimrod» است) نام داشت، به وی می‌رسید. افسانه‌ها می‌گفتند که وی توانایی زنده کرده مردگان را دارد و برای همین نیز Wander به سرزمین ممنوعه قدم گذاشته بود. وی شمشیری باستانی را در اختیار دارد که تنها سلاحی در دنیاست که قابلیت از بین بردن colossi‌ها را داراست. Dormin به Wander قول می‌دهد که در ازای از بین بردن ۱۶ عدد colossi توسط او، Mono را زنده کند و Wander با این که Dormin به او هشدار می‌دهد که باید برای زنده کردن Mono بهایی بسیار سنگین را بپردازد، اما باز هم آن را می‌پذیرد و پای به میدان نبرد می‌گذارد.

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Shadow of the Colossus بعد از انتشار مورد تحسین منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا قرار گرفت و بازخوردهای بی‌نظیری را از سوی منتقدین و بازی‌بازان دریافت کرد تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای معرکهٔ ۹۱/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد. گرافیک هنری و طراحی‌های بازی یاری‌دهندهٔ داستان در انتقال فضای غمناک و محزون بازی به بازی‌باز بودند و هر چه در بازی می‌دیدیم، به ویژه colossi‌ها طراحی بی‌نظیر و شگفت‌انگیزی داشتند. colossi‌ها موجوداتی عظیم، با چهره‌هایی معصوم و دوست‌داشتنی بودند که وقتی می‌خواستیم آن‌ها را بکشیم، ته دلمان می‌دانستیم داریم اشتباه می‌کنیم. Shadow of the Colossus در زمان عرضه‌ی خود، یکی از خوش گرافیک‌ترین بازی‌ها محسوب می‌شد و اسب‌سواری در دنیای بزرگ بازی با آن گرافیک زیبا و حرکت یال‌های اسب با آن موسیقی محزون و شاهکار، یکی از برترین جلوه‌های گرافیکی و موسیقی است که در دنیای بازی‌ها خلق شده. Shadow of the Colossus در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول پلی‌استیشن ۲ در جایگاه هفتم قرار می‌گیرد.

۶ – Silent Hill 2

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Silent Hill 2

سازنده:  Team Silent ،Creature Labs ،Konami Computer Entertainment Japan

ناشر: Konami

ژانر:  Survival Horror

پلتفرم مقصد: PlayStation 2 ،PlayStation 3 ،Xbox 360 ،Xbox ،Microsoft Windows

سال انتشار: ۲۰۰۱

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰

یادش بخیر Silent Hill ۲. عجب بازی معرکه‌‌ای بود. یادش که میفتیم، واقعا دلمان خالی می‌شود. بازی Silent Hill 2 که عنوانی در سبک وحشت بقا بود، در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی کونامی منتشر گردید. ساخت و توسعهٔ این بازی را خود کونامی برعهده داشت و پلتفرم مقصد آن در زمان عرضه‌، پلی‌استیشن ۲ بود. داستان بازی که بر اساس سرنوشت پروتاگونیست آن یعنی جیمز ساندرلند و مسیر او برای یافتن همسرش قرار دارد، فوق‌العاده بی‌نظیر، عالی و عمیق است. وقتی ماریا کشته می‌شود جیمز تصمیم می‌گیرد تا به شهر مردهٔ سایلنت هیل برود و با انواع وحشت‌ها و حوادث این شهر عجیب روبه‌رو شود. از خودگذشتگی وی برای همسرش واقعا قابل تحسین بود و وی در این راه در مواجهه با ترسناک‌ترین اتفاقات و رفتارها و هولناک‌ترین موجودات نیز دریغ نکرد و پا پس نکشید و ناامیدانه تلاش می‌کرد تا به جستجوی همسر مرده‌‌اش بپردازد و در این ناامیدی، امیدوار بود تا شاید او را جایی زنده پیدا کند. در شهر Silent Hill هیچ چیزی کاملا درست نیست، همه چیز مصنوعی به نظر می‌رسد و انگار که شما به همان دنیایی نگاه نمی‌کنید که بقیهٔ افرادی که در آن هستند، دارند می‌بینند.

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Silent Hill 2 شما را به کاوش در روح و روان شخصیت اصلی بازی وامی‌دارد و این کار را به قدری عمیق و جذاب انجام می‌دهد که لحظاتی بسیار پراسترس و ترسناک و پر از حس تعلیق را برای ما رقم می‌زند و ایجاد چنین حسی برای اکثر بازی‌های دیگر، شبیه یک رویا به نظر می‌رسد. در واقع، این‌طور دست‌کاری کردن و اصطلاحا Manipulate کردن روح و روان بازی‌باز، کاری است که از دست هر سازنده و هر عنوانی بر نمی‌آید ولی بازی Silent Hill 2 به بهترین شکل ممکن این کار را انجام می‌دهد. Silent Hill 2 بعد از انتشار مورد تحسین منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا قرار گرفت و بازخوردهای بسیار مثبتی را هم دریافت کرد تا در نهایت، متای فوق‌العاده‌ی۸۹/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که باید بگویم با این که ۸۹ برای اکثر بازی‌ها یک رویا است و در واقع نشان از عنوانی معرکه دارد، ولی برای Silent Hill 2 واقعا مسخره است، زیرا حداقل حق این بازی بالای ۹۰ است. Silent Hill 2 در حد شاهکار نبود، بلکه خود شاهکار بود. این بازی در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول پلی‌استیشن ۲ در جایگاه ششم قرار می‌گیرد.

۵ – Metal Gear Solid 3: Snake Eater

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

سازنده:  Konami, Konami Computer Entertainment Japan

ناشر:  Konami

ژانر:  Action-adventure ،Stealth

پلتفرم مقصد: PlayStation 3 ،PlayStation 2 ،Nintendo 3DS ،Xbox 360 ،PlayStation Vita

سال انتشار:  ۲۰۰۴

امتیاز متا: ۹۱/۱۰۰

سال ۲۰۰۴ و در نسل ششم بازی‌های رایانه‌‌ای بود که استودیو Konami Computer Entertainment Japan و Konami Corporation نسخهٔ سوم فرنچایز فوق محبوب متال‌گیر با نام Metal Gear Solid 3: Snake Eater را برای پلتفرم PlayStation ۲ منتشر کردند و غوغایی در دنیای بازی‌ها راه انداختند. طراح و نویسنده و کارگردان و تهیه‌کننده‌ی این شاهکار بی‌نظیر، هیدئو کوجیمای نابغه بود که با ساخت این بازی، یکی از برترین عناوین تاریخ و بهترین نسخه‌ی سری متال‌گیر را خلق نمود. Metal Gear Solid 3: Snake Eater بعد از انتشار موفق شد تحسین همه را برانگیزد و بازخوردهای فوق‌العاده‌ای را هم دریافت کرد تا نهایتا، متای شاهکار ۹۱/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد و تبدیل به یکی از برترین عناوین دنیای بازی‌ها شود و شاید هم برترین بازی مخفی‌کاری تاریخ. Metal Gear Solid 3: Snake Eater شاهکاری است که با حداکثر ریزبینی و دقت ساخته شده است. شاید اگر اکنون نیز کونامی نصف همان دقت و ریزبینی که در ساخت عناوین آن زمان، نظیر Metal Gear Solid 3: Snake Eater داشت به کار ببندد، عناوین این شرکت حال و روز خیلی بهتری پیدا کنند. Metal Gear Solid 3: Snake Eater به هیچ عنوان فقط یک «بازی» شاهکار و عالی نیست، بلکه یک پکیج کامل از بسیاری از هنرها و مدیاهاست.

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Metal Gear Solid 3: Snake Eater تبلور هنر ناب و نبوغ عجیب کوجیماست و ترکیب همگونی از چندین شاخه‌ی هنر، مانند داستان‌سرایی و سینما و موسیقی و … آن هم در بالاترین و حداکثر کیفیت ممکن است. این بازی از آن دست عناوینی است که در طول یک یا حتی دو نسل از بازی‌های رایانه‌‌ای، تنها چند عدد انگشت‌شمار شبیه آن منتشر می‌شوند. عنوانی که بدون شک برترین و زیباترین نسخه‌ی متال‌گیر است و وقتی می‌گوییم یک بازی، برترین عنوان در فرنچایزی مانند متال‌گیر است (که همه‌ی بازی‌هایش شاهکار هستند)، دیگر همه‌چیز خود به خود مشخص است. بسیار حیف و البته خیلی عجیب است که گیمر باشید و لذت تجربه‌ی Metal Gear Solid 3: Snake Eater را از خود دریغ نموده باشید، زیرا گناهی است بس نابخشودنی، مگر تحت عذری خاص! Metal Gear Solid 3: Snake Eater شاهکاری جاودان است که تا همیشه نام پرافتخار و با شکوهش، بر پهنهٔ عظیم دنیای بازی‌های ویدیویی حک شده و  بر بلندای عرصه‌ی اساطیر بازی‌های ویدیویی، سیطره گسترانیده است. Metal Gear Solid ۳: Snake Eater در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول پلی‌استیشن ۲ در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد.

۴ – Devil May Cry

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Devil May Cry

سازنده: Capcom

ناشر: Capcom

ژانر: Action-adventure, hack and slash

پلتفرم مقصد: PlayStation 2 ,PlayStation 3  ,Xbox 360

سال انتشار:  ۲۰۰۱

امتیاز متا:  ۹۴/۱۰۰

سری Devil May Cry توسط هیدکی کامیای بزرگ خلق شد و وقتی برای نخستین بار بازی اول Devil May Cry منتشر گردید، تمام صنعت بازی و منتقدان و بازی‌بازان را شگفت‌زده کرد، چون تا آن زمان بازی هک‌‌ اند اسلشی مثل این شاهکار وجود نداشت. بازی نخست سری Devil May Cry در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی کپکام منتشر گردید. ساخت و توسعهٔ این بازی را خود کپکام برعهده داشت و پلتفرم مقصد آن در زمان عرضه‌، پلی‌استیشن ۲ بود. بازی پر بود از نکات مثبت و خالی بود از ضعف‌های بزرگی که بتوانند لطمه‌‌ای به تجربهٔ ناب بازی‌بازان وارد کنند. بازی، کمبو و فنون و مبارزات فوق سریع و مرگباری داشت، داستان بسیار زیبایی را روایت می‌کرد، شخصیت‌های آن عالی بودند. هم‌چنین گرافیک فنی و هنری بازی در زمان خود شاهکار بودند و در مجموع، همه‌چیز در این عنوان، در نقطه‌ی اوج کیفیت قرار داشت. مبارزات بازی بر استفاده از شمشیر تمرکز داشتند اما به سنت تقریبا همیشگی این سری که از همین بازی اول آغاز شد، بعد از شکست هر باس در بازی، سلاح جدیدی را به دست می‌آوردید که نهایتا باعث می‌شد تعداد بسیار زیادی سلاح‌های متنوع در اختیار داشته باشید که هر کدام کاملا متفاوت از دیگری بودند. Devil May بعد از انتشار موفق شد فوق‌العاده عمل کند و از مجموع امتیازاتش، متای رویایی ۹۴/۱۰۰ را به خود اختصاص داد.

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

در واقع با پیشرفت در بازی هرگز احساس خستگی و تکراری شدن به شما دست نمی‌داد، زیرا مدام سلاح‌هایی جدید با کارآیی و قابلیت‌های جدید در بازی در اختیار شما قرار می‌گرفت تا انواع و اقسام کمبوهای قدرتمند را با آن‌ها خلق نمایید. دانته که شخصیتی بسیار خوش‌تیپ و جذاب است، در بازی نخست یک شکارچی شیاطین است که بعد از آن که برادر و مادرش را از دست داده است (فکر می‌کند برادرش را از دست داده، زیرا بعدا همین برادر، مدام او را مورد عنایت قرار می‌دهد!) برای انتقام گرفتن از شیاطین، وارد این بیزینس شده است و شیاطین را در ازای دریافت سفارش کار، شکار می‌کند. او در بازی زنی به نام تریش را ملاقات می‌کند که او را به یک ماجراجویی جهت شکست دادن شیطانی به نام موندوس می‌برد و داستان از این‌جا ادامه می‌یابد و با کات‌سین‌های فوق‌العاده، بازی‌باز را تشنه‌ی پیشروی در بازی نگاه می‌داشت. این عنوان، شروع بی‌نظیری برای این فرنچایز بود و هنوز هم برترین امتیاز را بین کل عناوین این سری در اختیار دارد و آغازی جذاب بر یکی از محبوب‌ترین فرنچایزهای تاریخ است. Devil May Cry در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول پلی‌استیشن ۲ در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد.

۳ – Grand Theft Auto: San Andreas

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Grand Theft Auto: San Andreas

سازنده: Rockstar Games

ناشر: Rockstar Games

ژانر: Action-Adventure و Open-world و Third Person Shooter

سال انتشار: ۲۰۰۴

پلتفرم مقصد: PlayStation 2 ,Microsoft Windows ,Xbox ,Mac OS X ,iOS ,Android ,Windows Phone ,Fire OS ,Xbox 360 ,PlayStation 3

امتیاز متا: ۹۵/۱۰۰

بله دیگر! لیست برترین‌های پلی‌استیشن ۲ که بدون San Andreas نمی‌شود! بازی Grand Theft Auto: San Andreas عنوانی است به سازندگی راک استار که خود این کمپانی نیز مثل همیشه وظیفه‌ی انتشار آن را برعهده داشت. این بازی که در ژانر اکشن ماجرایی و جهان آزاد و شوتر سوم شخص قرار داشت، در ابتدا تنها بر روی پلتفرم  پلی‌استیشن ۲ در نسل ششم منتشر گردید، ولی بعدا و طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ برای کلی پلتفرم دیگر که شامل ,Microsoft Windows ,Xbox ,Mac OS X ,iOS ,Android ,Windows Phone ,Fire OS ,Xbox 360 و PlayStation 3 بودند نیز عرضه گردید تا همه از تجربه‌ی این شاهکار بهره‌مند شوند. وقایع بازی در ایالتی خیالی از آمریکا به نام San Andreas دنبال می‌شود که کاملا برگرفته از کالیفرنیا و نوادا است. ایالت San Andreas خودش شامل ۳ شهر بزرگ است. شهر Los Santos که برگرفته از Los Angeles است. شهر San Fierro که برگرفته San Francisco است و همین‌طور شهر Las Venturas که الهام گرفته شده از Las Vegas خودمان است! بخش تک‌نفره‌ی بازی، داستان شخصیتی به نام Carl «CJ» Johnson را دنبال می‌کند که یک gangbanger سابق است و بعد از به قتل رسیدن مادرش، از لوس‌سانتوس به خانه، یعنی لیبرتی‌سیتی بازگشته است.

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

CJ مجددا دوستان و خانواده‌‌اش را پیدا می‌کند و بیشتر زمان بازی در تلاش برای دوباره سرپا کردن و تثبیت کردن وضعیت گروه و گنگ سابقش، برخورد با پلیس‌های فاسد و هم‌چنین ذره‌ذره یافتن حقیقت درباره‌ی قتل مادرش است. Grand Theft Auto: San Andreas به واسطهٔ داستان و روایت قدرتمند، المان‌های گیم‌پلی بی‌نهایت جذاب و آزاد گذاشتن کامل بازی‌باز، موفق شد تحسین منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا را برانگیزد تا در نهایت، متای شاهکار ۹۵/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد و تبدیل به یکی از برترین عناوین تاریخ بازی‌ها شود. جالب است بدانید که پلات و هسته‌ی داستانی بازی، بر پایه‌ی چندین اتفاق واقعی در شهر لوس‌آنجلس نوشته شده است. وقایعی مثل درگیری گنگ‌های خیابانی واقعی Bloods، Crips و Hispanic، اپیدمی کرک در دهه ۸۰ و اوایل ۹۰، رسوایی پلیس طی LAPD Rampart scandal و همین‌طور ۱۹۹۲ Los Angeles riots که در ترکیب با یکدیگر، سبب خلق کلیت داستانی بازی Grand Theft Auto: San Andreas شدند. Grand Theft Auto: San Andreas در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول پلی‌استیشن ۲ در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

۲ –   God of War

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

God of War

سازنده: SCE Santa Monica

ناشر: Sony Computer Entertainment

ژانر:  Hack and Slash

پلتفرم مقصد: PlayStation 2

سال انتشار:   ۲۰۰۵

امتیاز متا:  ۹۴/۱۰۰

وقتی بازی نخست God of War در نسل ششم عرضه شد، صنعت بازی و منتقدین و بازی‌بازان، رسما همگی با هم هنگ کردند! عنوانی عرضه شده بود که اصلا تا آن روز چیزی شبیهش وجود نداشت و به قدری باکیفیت بود که سیلی از بازی‌بازان از جمله خود من، برای همین یک بازی، کنسول پلی‌استیشن ۲ خریدیم. اصلا حتی وقتی داشتیم آن را بازی می‌کردیم هم در حال خودمان نبودیم و یک‌ضرب در حال کف کردن و جمع کردن فکمان از روی زمین بودیم! بازی God of War که عنوانی در سبک هک‌‌ اند اسلش بود، در سال ۲۰۰۵ توسط کمپانی سونی منتشر گردید. ساخت و توسعهٔ این بازی را استودیو سانتا مونیکا برعهده داشت و پلتفرم مقصد آن پلی‌استیشن ۲ بود. God of War بعد از انتشار مورد تحسین منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا قرار گرفت و بازخوردهای بی‌نظیری را دریافت کرد تا نهایتا متای رویایی ۹۴/۱۰۰ را کسب نماید. باید گفت بازی نخست سری خدای جنگ در نسل ششم، یک انقلاب عظیم در سبک هک‌‌ اند اسلش ایجاد کرد و باعث خلق فرنچایزی شد که در طول سال‌ها و از زمان اولین نسخهٔ خود تاکنون، همواره به عنوان برترین فرنچایز هک‌‌ اند اسلش تاریخ شناخته می‌شود و تبدیل به نماد اصلی و اول پلی‌استیشن نیز شد.

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

مبارزات و گیم‌پلی در این بازی به قدری حماسی و شگفت‌انگیز و شاهکار بودند که کلمات از گفتن آن قاصرند و فقط باید آن‌ها تجربه می‌کردید تا قدرت واقعیشان را لمس کنید.  هر قدر که فکر می‌کنید گیم‌پلی و مبارزات در God of War جذاب بودند را چندین برابر کنید تا عظمت و کیفیت این عنوان را در یابید. Kratos نماد قدرت و خشم و مرگ در بازی‌های رایانه‌‌ای است و این را در طول ۳ گانه‌ی افسانه‌‌ای God of War به خوبی به ما ثابت کرد. مردی که از یک موجود فانی تبدیل به یک خدا شد و تک‌تک خدایان و حتی تایتان‌های عظیم‌الجثه و افسانه‌‌ای را سلاخی کرد. هیچ انسان و خدا و قهرمان و ضدقهرمان و تایتان و … را یارای مقاومت در برابر او نیست و هر کس با وی تیغ به تیغ شده است، در انتها تیغه‌ی مرگ را بوسه زده و به خاک افتاده است. هیچ کسی نمی‌تواند در برابر Kratos افسانه‌‌ای قد علم کند، می‌خواهد خدای جنگ باشد یا خدای خورشید یا خدای خدایان. می‌خواهد مادر زمین باشد یا تایتانی عظیم‌تر به نام کرونوس. وی خدای خدایان را نیز سلاخی می‌کند، پس دیگر بقیه شخصیت‌های قدرتمند و ابرقهرمانان و … که چیزی برای او نیستند و حتی فکر نمی‌کنم Kratos وقتش را برای مبارزه با آن‌ها بگذارد. هیچ‌وقت و هیچ‌گاه و در هیچ عنوانی، شخصیتی قدرتمندتر، باابهت‌تر، خشمگین‌تر و البته مرگبار‌تر از Kratos ندیده‌‌ایم و بی‌شک وی کابوسی برای هر شخصیت دیگری در دنیاست. شاهکار God of War در مطلب امروز ما از برترین عناوین کنسول پلی‌استیشن ۲ در جایگاه دوم قرار می‌گیرد، ولی خب اصلا فرقی با رتبهٔ یک ندارد و هم‌سطح رزیدنت اویل ۴ است.

۱ –  Resident Evil 4

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Resident Evil 4

سازنده: Capcom Production Studio 4

ناشر: Capcom

ژانر:  Survival Horor – Third-person shooter

پلتفرم مقصد:  GameCube ،PlayStation 2 ،Microsoft Windows ،Wi ،Zeebo ،iOS ،PlayStation 3 ،Xbox 360 ،Android ،PlayStation 4 و Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۰۵

امتیاز متا:  ۹۶/۱۰۰

کسی وجود ندارد که بازی Resident Evil 4 را تجربه کرده باشد و نام این بازی تا ابد در قلبش جاودانه نشده باشد و از آن به عنوان یکی از برترین تجربه‌های زندگی گیمری خود یاد نکند. این بازی اصلا یک چیز عجیب و غریبی بود. یک جادوی خاصی داشت که تا تمامش می‌کردی، دوباره شروعش می‌کردی! شاهکار بی‌بدیل استاد میکامی یعنی Resident Evil 4 توسط استودیو Capcom Production Studio ۴ در سبک Survival Horor و Third-person shooter ساخته شد و در سال ۲۰۰۵ و سپس در طول سال‌های بعد، توسط کمپانی کپکام برای پلتفرم‌های  GameCube ،PlayStation 2 ،Microsoft Windows ،Wi ،Zeebo ،iOS ،PlayStation 3 ،Xbox 360،Android PlayStation 4 و Xbox One منتشر گردید. Resident Evil 4 بعد از انتشار موفق شد تحسین منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا را برانگیزد و بازخوردهای بی‌نظیری را از سوی منتقدین و بازی‌بازان دریافت کند تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای شاهکار و شگفت‌انگیز ۹۶/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد و تبدیل به یکی از برترین عناوین تاریخ شود که تا ابد در قلب بازی‌بازان، نامش جاودانه است و خالقش یعنی استاد میکامی، همواره مورد احترام کل صنعت بازی بوده و هست و خواهد بود. Resident Evil 4 عنوانی است که وقتی برای نسل ۸ عرضه شد و آن را بازی کردیم، هنوز ما را شگفت‌زده‌ کرد که این بازی چطور برای پلی‌استیشن ۲ بوده است و هنوز که هنوز است، از خیلی عناوین جدید، برتر و لذت‌بخش‌تر و باکیفیت‌تر است.

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا

Resident Evil ۴ به نوعی پدر بازی‌های شوتر سوم‌شخص مدرن، پدر عناوین وحشت بقای مدرن و خالق مبارزات شوتر سوم‌شخص با دوربین روی شانه، در صنعت بازی محسوب می‌شود و در واقع هر بازی‌ای که در این زمینه موفق عمل کرده است، در اصل از Resident Evil 4 الگو گرفته است. در حقیقت میکامی این سیستم را خلق کرد و استاندارد جدیدی را به سبک شوتر‌ سوم‌شخص آورد و سطح این عناوین را بالاتر برد. در واقع بعد از Resident Evil 4 بود که تمام بازی‌های خوب شوتر سوم‌شخص که امروز می‌بینیم عرضه شدند و با استفاده‌ی صحیح از این سیستم و بهبود آن، مبارزاتی بسیار جذاب را خلق کردند. اما به هر حال همیشه اولین بودن از همه‌چیز مهم‌تر است. شاید برخی بازی‌ها، گان‌پلی و مبارزات و دوربین روی شانه‌ی لذت‌بخش‌تری از Resident Evil 4 داشته باشند، اما Resident Evil 4 بود که باعث شد آن‌ها اصلا بتوانند چنین سیستمی را پیاده کنند که حالا بعد بخواهند ارتقایش دهند و بهبود بخشند. در نهایت باید بگویم فکر می‌کنم اکثر بازی‌بازان و منتقدین دنیا در این زمینه با من هم‌نظر باشند که بدون شک Resident Evil 4، برترین بازی کنسول پلی‌استیشن ۲ و یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های تاریخ است.

مطالعه‌ی قسمت اول مقاله‌ی برترین بازی‌های تاریخ پلی‌استیشن ۲

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یادش بخیر ... ؛ ۲۴ بازی برتر کنسول پلی استیشن ۲ - گیمفا