نقد و بررسی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury- گیمفا
نقد و بررسی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury- گیمفا
نقد و بررسی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury- گیمفا
نقد و بررسی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury- گیمفا

نقد و بررسی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury؛ ماریو در مقابل گودزیلا

امیرمهدی نامجو
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
نقد و بررسی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury- گیمفا

سری Super Mario را می‌توان نماد کل صنعت بازی دانست و تا به حال عناوین باکیفیت زیادی در این سری عرضه شده است. عنوان Super Mario 3D World + Bowser’s Fury در اصل نسخه پورت شده و بهبود یافته Super Mario 3D World است که برای Wii U عرضه شده بود و اکنون به همراه یک بازی دیگر با سبک و سیاق مشابه، در قالب یک عنوان برای سوئیچ عرضه شده است. در ادامه به بررسی این عنوان می‌پردازیم.

مقدمه

super mario 3d world + bowser's Fury

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury

از آن‌جایی که تاریخچه سری ماریو بسیار دور و دراز و پر از نکته است و خود یک مقاله مجزا را می‌طلبد، برخلاف سایر مطالب در این‌جا به تاریخچه این سری اشاره نمی‌کنیم. البته سری ماریو واقعاً نیاز به معرفی ندارد و کمتر کسی است که حتی به صورت جزئی با صنعت گیم آشنا باشد و نام ماریو را نشنیده باشد. تنها نکته حائز اهمیت که در مقدمه هم به آن اشاره شد، این است که Super Mario 3D World در اصل پیش‌تر برای Wii U عرضه شده بود و این عنوان در اصل نسخه بهبود یافته آن محسوب می‌شود که در کنار آن، عنوان Bowser’s Fury هم عرضه شده است که از نظر گیم‌پلی تا حدی شبیه این عنوان است ولی تفاوت‌های بارزی هم دارد. به هر حال نینتندو قصد نداشت که همان عنوان قبلی را دوباره با قیمت کامل عرضه کند و در عوض یک بازی اضافی هم کنار آن قرار داده است و نتیجه کار Super Mario 3D World + Bowser’s Fury است.

داستان بازی

داستان Super Mario 3D World

با این مقدمه به سراغ نقد و بررسی خود بازی می‌رویم؛ مانند همیشه از داستان شروع می‌کنیم. عناوین سری ماریو تقریباً هیچ‌گاه سعی نکرده‌اند داستان پیچیده‌ای را روایت کنند. داستان نسخه Super Mario 3D World از این قرار است که بعد از تعمیر یک لوله شیشه‌ای به وسیله ماریو و لوئیجی، یک پری کوچک (Sprixie) ظاهر شده و به آن‌ها می‌گوید که باوزر آن‌ها را اسیر کرده است و از ماریو برای آزادسازی آنان کمک می‌خواهد. ماریو به همراه دوستانش وارد لوله می‌شود تا به سرزمین این پری‌ها وارد شده و آنان را از دست باوزر نجات دهد.

داستان Bowser’s Fury

در عنوان Bowser’s Fury، ماده‌ای سیاه‌رنگ و عجیب به باوزر برخورد کرده که باعث تبدیل او به موجودی بسیار غول‌پیکر و عظیم شده و امنیت جزیره گربه‌ای را به خطر انداخته است. به همین منظور فرزند باوزر به سراغ ماریو آمده که جلوی باوزر را در نبردهایی حماسی بگیرد.

super mario 3d world + bowser's Fury - نبرد ماریو گربه‌ای با باوزر

نبرد ماریو گربه‌ای با باوزر غول‌پیکر

همان‌طور که مشخص است، روایت کلی همانند نسخه‌های دیگر سری ماریو، قرار نیست روایت خیلی عمیقی باشد و در نهایت، داستان بهانه‌ای برای انجام چالش‌های پلتفرمینگ بازی است. البته عناصر طنز و ویژگی‌های بامزه داستانی و اتمسفر همیشگی ماریو به بهترین شکل در این نسخه هم وجود دارند و با یک ماریو اصیل رو‌به‌رو هستیم.

گیم‌پلی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury

بعد از داستان نوبت به گیم‌پلی می‌رسد. عنصری که اصلی‌ترین رکن سری ماریو است. در عنوان Super Mario 3D World که اولین بار برای Wii U عرضه شد، نینتندو قصد داشت تا دوباره یک ماریو با دنیایی سه‌بعدی عرضه کند. البته نکته خاصی که در مورد این عنوان وجود دارد، این است که بعضی مراحل آن همچنان از نوعی منطق دوبعدی استفاده می‌کنند اما خود مرحله عمق دارد و می‌توان به قسمت‌های پشتی و جلویی صفحه هم دسترسی پیدا کرد. بدین ترتیب، جنبه جدیدی از محیط‌های دوبعدی برای بازیکنان آشکار می‌شود.

طراحی مراحل

نقطه قوت تمامی بازی‌های اصلی ماریو، طراحی مرحله خاص و جذاب آنان است. نینتندو در این بازی و اکثر عناوین، عموماً از شیوه خاصی برای توسعه مراحل استفاده می‌کند. بدین شکل که معمولاً هر چند مرحله که در یک دنیای خاص جریان دارند،‌ یک مکانیزم خاص و ویژه را وارد بازی می‌کنند. این مکانیزم خاص در مراحل ابتدایی به شکل ساده به بازیکنان معرفی می‌شود و به تدریج معماهای پلتفرمینگ سخت‌تری حول آن شکل می‌گیرد و بعد از چند مرحله، به حد نهایی آن می‌رسیم. بدین ترتیب در طول چند مرحله، سازندگان از یک مکانیزم یا ایده جدید، به شکل‌های گوناگون استفاده می‌کنند و سپس وارد دنیای بعدی می‌شویم که عموماً مکانیزم دنیای قبلی را کنار گذاشته و مکانیزم جدید خود را وارد بازی می‌کند.

super mario 3d world + bowser's Fury تنوع محیط‌ها

محیط‌های بازی تنوع بالایی دارند.

این شیوه، در اکثر بازی‌های ماریو استفاده شده و به طرز اعجاب‌آوری فوق‌العاده خوب جواب داده است. Super Mario 3D World دنیاهای گوناگون و مختلفی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که مکانیزم‌ها و ایده‌های جذاب زیادی در آنان استفاده بشود. تغییر این ایده بین دنیاهای مختلف باعث می‌شود که بازی هیچ‌گاه روند تکراری پیدا نکند و درست در زمانی که از تمامی المان‌های مختلف یک مکانیزم استفاده می‌شود و دیگر نکته جدیدی برای عرضه وجود ندارد، آن عنصر کنار گذاشته شده و عنصر جدیدی در قالب دنیایی دیگر در مقابل بازیکنان قرار می‌گیرد.

این طراحی مرحله جادویی باعث خلق یک Gameplay Loop بسیار لذت‌بخش در سری ماریو شده است و اگر به دقت نسخه‌های مختلف آن را بررسی کنید، می‌بینید در هر کدام از آن‌ها نینتندو به شکلی خاص از همین ایده استفاده کرده است. البته بدیهی است که پیاده‌سازی چنین ایده‌ای کار اصلاً ساده‌ای نیست. در وهله اول باید تعداد زیادی مکانیزم مختلف برای قسمت‌های گوناگون بازی در نظر گرفته شوند و بعد هر کدام به شکل‌های مختلف بسط داده شوند تا معماهای پلتفرمینگ گوناگونی براساس آن‌ها خلق بشود. هنر طراحان مرحله نینتندو در این است که تقریباً تمامی این ایده‌ها به بهترین شکل پیاده‌سازی شده و گسترش می‌یابند و در نتیجه، بازیکنان همواره از بازی لذت می‌برند.

مکانیزم‌های کلی ثابت در سرتاسر بازی

نکته دیگری که وجود دارد، این است که معمولاً در هر عنوان از سری ماریو، یک مکانیزم جدید کلی هم وجود دارد که در سرتاسر بازی وجود داشته و بعضاً در بازی‌های بعدی هم تکرار می‌شود. در Super Mario 3D World، این مکانیزم جدید مربوط به حالت گربه‌ای ماریو است. در این حالت که با خوردن پاورآپ خاصی به دست می‌آید، ماریو از طریق کشیدن پنجه‌های گربه‌ای می‌تواند موجودات مزاحم را از سر راه خود برداشته و همچنین امکان بالا رفتن از دیوارها هم برای او ممکن می‌شود. بسیاری از معماهای مختلف بازی تا حدی از این مکانیزم‌ پایه‌ای هم استفاده کرده‌اند.

super mario 3d world + bowser's Fury - محیط برفی

نمونه‌ای دیگر از محیط‌های متنوع بازی

ترتیب طی کردن مراحل Super Mario 3D World هم ترتیبی غیر خطی دارد و به جز بعضی مراحل خاص، لزومی در طی کردن دنیاهای مختلف به ترتیب مشخص وجود ندارد و حتی می‌توانید با گشت و گذار در نقشه کلی بازی، میانبرهایی به دنیاهای دیگر پیدا کنید که باعث تقویت این ساختار غیرخطی ترتیب طی کردن مراحل می‌شوند.

یکی از بخش‌های بسیار جالب بازی،‌ مربوط به یک سری مأموریت فرعی Captain Toad هستند. در این مأموریت‌های فرعی، شما کنترل Captain Toad را بر عهده می‌گیرید. او به علت کوله‌پشتی سنگینش، امکان پریدن ندارد و در نتیجه باید با زمان‌بندی درست و راه رفتن بین قسمت‌های مختلف بازی،‌ معماهای پلتفرمینگ آن را حل کنید. این قسمت به قدری خوش‌ساخت است که نینتندو یک بازی جداگانه هم با محوریت این شخصیت ساخته است.

تغییرات نسخه سوئیچ Super Mario 3D World

موضوعی دیگری که در نسخه سوئیچ این بازی باید مورد توجه قرار بگیرد، اضافه شدن حالت چندنفره آنلاین است. در این حالت چند بازیکن می‌توانند وارد یک محیط شده و بازی را در کنار همدیگر انجام بدهند. همان‌طور که انتظار می‌رود، این بخش پر از هرج و مرج و آشوب است و بازیکنان گاهی همدیگر را اذیت کرده و به بیرون از محیط بازی پرتاب می‌کنند! البته همه این موارد، باعث جذابیت خاص این بخش می‌شود و هر چند مراحل بازی به طور خاص برای انجام به صورت چندنفره طراحی نشده‌اند اما در این حالت هم همچنان با اثری جذاب رو‌به‌رو هستیم.

super mario 3d world + bowser's Fury

تاکید زیادی روی ماریو گربه‌ای شده است.

البته بخش چندنفره بازی متأسفانه بی‌نقص نیست. اول این که کنترل اصلی دوربین در این حالت برعهده بازیکن میزبان اصلی است و ممکن است کمی عادت کردن به این موضوع سخت باشد و گاهی‌اوقات هم بعضی‌ها از کادر اصلی خارج بشوند. نکته دوم هم این است که کمی تأخیر انجام حرکات شخصیت‌ها در این حالت افزایش‌ می‌یابد. هر چند این موضوع خیلی دردسرساز نمی‌شود اما به هر حال به عنوان یک عامل آزاردهنده کمی از کیفیت این بخش می‌کاهد.

نکته دیگر مربوط به تغییرات سرعت حرکت شخصیت‌هاست. در نسخه Wii U بازی یکی از انتقاداتی که به بازی وارد بود، سرعت کم حرکت شخصیت‌ها بود. در این نسخه شاهد افزایش قابل ملاحظه سرعت حرکت کردن آنان هستیم و در نتیجه بازی روان‌تر شده است. البته این موضوع باعث شده که اندکی هم در بعضی قسمت‌ها سخت‌تر بشود.

بررسی گیم‌پلی Bowser’s Fury

بعد از Super Mario 3D World باید به Bowser’s Fury هم بپردازیم. این بازی عملاً یک عنوان مجزاست که با تأکید بر یک سری از مکانیزم‌ها و موجودات مختلف Super Mario 3D World ساخته شده است. البته این دو عنوان در قالب یک اثر روی کنسول نصب می‌شوند ولی بعد از ورود به بازی، باید در یک صفحه مجزا انتخاب کنید که قصد انجام کدام یک را دارید و این موضوع نشان می‌دهد که عملاً Bowser’s Fury را باید یک بازی مجزا –ولی در ابعادی کوچک‌تر از ۳D World- به حساب بیاوریم.

super mario 3d world + bowser's Fury - تم گربه‌ای در Bowser's Fury

تم غالب در کل محیط Bowser’s Fury، تم گربه‌ای است. همه چیز به شکل گربه طراحی شده است.

نحوه برخورد Bowser’s Fury با طراحی مرحله با Super Mario 3D World فرق دارد. Bowser’s Fury عملاً سبک و سیاق یک بازی Sandbox را پیش گرفته است. بازی در یک مجمع‌الجزایر بزرگ که در آن همه چیز شکل گربه دارد، اتفاق می‌افتد. این مجمع‌الجزایر از یک سری جزیره کنار هم تشکیل شده که هر کدام معماهای خاصی را در خود جای داده است و به راحتی از طریق یک موجود دریایی غول‌پیکر، می‌توان بین آن‌ها جابه‌جا شد. همچنین امکان ذخیره کردن پاورآپ‌ها برای استفاده در زمان‌های دیگر هم وجود دارد که هر چند بعید است در دیگر بازی‌های ماریو استفاده شود، اما با توجه به ساختار Bowser’s Fury به خوبی پیاده‌سازی شده است.

در این بازی، در زمان‌های مشخص، باوزر به شکل غول‌آسایی از زیر دریا خارج شده و با پرتاب آتش به شما حمله می‌کند. هدف اصلی ماریو جمع‌آوری یک سری آیتم به نام Cat Shine است. با جمع آوری این آیتم‌ها، امکان تبدیل به Giga Cat Mario برای شما فراهم می‌شود. در این حالت ماریو هم تبدیل به یک گربه غول‌پیکر شده و می‌تواند به نبرد با باوزر غول‌پیکر برود. این حالت تا حدی شبیه نبرد دو Kaiju (شخصیت‌های سری گودزیلا) پیاده‌سازی شده است و مشابه آن در سری ماریو سابقه نداشته است.

مشکلات Bowser’s Fury

البته این قسمت بدون مشکل هم نیست. همان‌طور که گفته شد، برای یک سری از معماهای پلتفرمینگ بازی، باید منتظر باشید که باوزر در ابعاد بزرگ ظاهر شده و یک سری از موانع را از بین ببرد. نکته‌ای که وجود دارد، این است که گاهی باید زمانی را بیهوده در کنار یک قسمت تلف کنید تا باوزر سر و کله‌اش پیدا شود. به علاوه مشکل دیگری هم که وجود دارد، این است که در حالت Co-op این عنوان، امکان کنترل فرزند باوزر وجود دارد اما عملاً او کار خیلی ویژه‌ای انجام نداده و حتی خطری هم از نظر آسیب زدن وی را تهدید نمی‌کند. در نتیجه عملاً چالشی هم متوجه وی نیست و این حالت جذابیت چندانی ندارد. همچنین نبود Waypoint روی نقشه یا محیط با توجه به بزرگی آن هم تا حدی نقطه ضعف به شمار می‌رود.

super mario 3d world + bowser's Fury

با استفاده از این موجود دریایی می‌توانید بین قسمت‌های مختلف جا‌به‌جا بشوید.

در کل این قسمت جدید، یک سری ایرادات ریز دارد که از آن‌جایی که معمولاً بازی‌های ماریو از این لحاظ نسبتاً بی‌نقص عمل می‌کنند، کمی غیر منتظره است. با این وجود کیفیت کلی مراحل Bowser’s Fury هم همانند بازی اصلی بسیار بالاست.

با همه توضیحات، ‌در کل در این دو عنوان همانند اکثر بازی‌های Super Mario با یکی از باکیفیت‌ترین پلتفرمرهای موجود طرف هستیم. اثری که از هر لحاظ در سطح استاندارد بالایی قرار دارد و بی‌شک تجربه آن برای دوستداران این سبک واجب است.

گرافیک Super Mario 3D World + Bowser’s Fury

بعد از گیم‌پلی نوبت به گرافیک بازی می‌رسد. بازی‌های ماریو همواره از نظر هنری عناوین جذابی بوده‌اند. این دو عنوان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. محیط‌های بسیار متنوعی در Super Mario 3D World طراحی شده است که به طور کامل با یکدیگر تفاوت دارند. استفاده از طیف‌های رنگی گوناگون در هر کدام از مراحل نیز بر جذابیتشان افزوده است. Bowser’s Fury هم به عنوان یک اثر کوچک‌تر، ‌تنوع و جذابیت بالایی دارد و قطعاً هر دو عنوان از این لحاظ راضی‌کننده هستند.

از بعد فنی هم تقریباً می‌توان وضعیت را قابل قبول توصیف کرد. در Bowser’s Fury برای اولین بار در این سری شاهد به تصویر کشیده شدن نبردهایی در ابعاد بسیار بزرگ هستیم و سیستم سوئیچ به خوبی از پس هندل کردن آن برآمده است. تنها مشکل مربوط به مقداری افت فریم در حالت Co-Op در Super Mario 3D World می‌شود که هر چند خیلی آزاردهنده نیست اما در مواردی اندک احساس می‌شود.

super mario 3d world + bowser's Fury

طرفداران بازی‌های پلتفرمر و دارندگان سوئیچ به هیچ عنوان نباید این بازی را از دست بدهند.

موسیقی بازی

در نهایت به موسیقی و صداگذاری می‌رسیم. در این بعد هم همانند همه عناوین این سری عملکرد سازندگان بسیار خوب بوده است. آهنگ‌های سری ماریو همواره به شکلی بوده‌اند که بعد از چند بار انجام دادن تا مدتی -و بعضاً تا همیشه- در ذهن می‌مانند و این نسخه نیز در این زمینه مستثنی نیست. در زمینه صداگذاری هم هر چند شاید در نگاه اول به چشم نیاید، اما صداهای مختلفی که در برخورد به بلوک‌ها، دشمنان مختلف و … وجود دارد، همگی امضای این سری هستند که باعث می‌شوند آن حس و حال مثبت همیشگی به طرفداران دست بدهد و Super Mario 3D World + Bowser’s Fury به اثری باکیفیت در این زمینه تبدیل شود.

نتیجه‌گیری نهایی

در نهایت،‌ با تمام مواردی که گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که Super Mario 3D World + Bowser’s Fury یکی از برترین بازی‌های پلتفرمری است که می‌توانید تهیه کنید. هر چند مشکلات کوچکی در بخش Co-Op که در نسخه سوئیچ اضافه شده وجود دارد و Bowser’s Fury هم یک سری ایرادات ریز دارد، اما هسته اصلی بازی همچنان نشان‌دهنده یک بازی پلتفرمر بسیار قدرتمند است که تجربه آن برای طرفداران این سبک و همه کسانی که کنسول سوئیچ را دارند، واجب است.

نکات مثبت:

  • طراحی مرحله فوق‌العاده
  • ایده‌های گوناگون در مراحل مختلف
  • گرافیک هنری بسیار خوب
  • تنوع بالای مراحل
  • ‌بهبود سرعت بازی نسبت به نسخه Wii U

نکات منفی:

  • بخش آنلاین در نسخه سوئیچ کمی مشکل دارد
  • در Bowser’s Fury گاهی اوقات باید زمانی را تلف کنید تا Bowser ظاهر شود تا بتوانید از یک قسمت بازی عبور کنید
  • بخش Co-op در Bowser’s Fury برای نفر دوم خیلی جذاب نیست.
نقد و بررسی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury- گیمفا

امتیاز گیمفا

Marioman

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury- گیمفا
نقد و بررسی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury- گیمفا
نقد و بررسی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury- گیمفا
نقد و بررسی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury- گیمفا
نقد و بررسی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • sonicer گفت:

    نینتندو چنان خلاقیتهایی تو بازی اجرا میکنه که آدم تعجب میکنه چرا قبلا به فکر سایر شرکتها نرسیده بوده.

  • آخرین ماریو ای کا بازی کردم، اولین اش بود 😥 😀 😀

  • THEVIL گفت:

    دوستان این بازی به صورت عجیبی خیلی خوب روی PC با استفاده از Emulator Yuzu اجرا میشه
    در حدی که فیتگرل براش نصب ساخته که خود بازی و امولاتور رو با هم داره و خوشبختانه اصلا کارت گرافیک قوی نمی خواد فقط پردازنده متوسط رو به بالا کافیه

  • Cell گفت:

    امیرمهدی نامجو@
    زحمت کشیدین برای نقد و بررسی :yes: :rose: تشکر میکنم
    .
    چه خوب که به عناوین Switch هم اهمیت داده میشه و امیدوارم بیشترم بشه بررسی های نینتندو

    Marioman
  • Cell گفت:

    در مورد پورت نسخه WiiU به Switch عنوان
    Super Mario 3D World + Bowser’s Fury
    نسخه اصلی WiiU نسخه کاملی هست و پورت نسخه Switch نیازمنده آپدیت هایی هست که امیدوارم حل بشه
    .
    مشکلات
    نسخه سوییچ سایه ها بعضی مواقع دقت کنید تک تک هستن
    بافت بازی یخورده دیر رند میشن و قطعی دارن در فاصله دور
    که امیدوارم با آپدیت حل بشن
    .
    خوبیها
    در نسخه سوییچ بعضی از پازل ها از قابلیت تاچ و صفحه لمسی استفاده میکنید که واقعا جالبه
    فریم در نسخه سوییچ ۶۰ ثابت هست و نسخه WiiU فریم ۳۰
    WiiU رزولوشن ۷۲۰p پویا بهینه شده ولی سوییچ نسخه ۱۰۸۰ پویا
    سرعت و جهت حرکت ماریو در نسخه سوییچ بهینه تر شده
    انتخاب کاراکتر در نسخه سوییچ اضافه شده
    تجربه لذت بخشی هست در سوییچ
    چه دستی و چه کنسولی :yes:

  • بیشتر بازی رو تجربه کردم
    واقعا اثر جالبی هست
    بعد ۶ سال ماریو بازی کردم:/

    دوستانی که پیسی نسبتا پایین رده دارن این بازی رو به شبیه ساز بگیرن
    تقریبا خوب و پایدار اجرا میکنه

نقد و بررسی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury- گیمفا