نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا
نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا
نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا
نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا

نقد و بررسی بازی Die Young؛ بقا به هر قیمتی

مصطفی زاهدی
۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا

نقد و بررسی بازی Die Young

بازی‌های Survival به بخش جدانشدنی صنعت گیم در این چند ساله تبدیل شده‌اند. از عناوین AAA و بزرگ گرفته تا آثار کوچک‌تر و مستقلی مثل Don’t Starve. در این بین معمولا اکثر موارد، المان‌ها و ویژگی‌های عناوین Survival جهان آزاد مشترک است. بستر داستان و اتفاقات معمولا جزیره یا شهری بزرگ و دورافتاده است، ساکنان آن معمولا یا آدم‌خوار‌ها و هیولاهای مخوف هستند یا انسان‌هایی که در قالب فرقه‌ها و گروه‌های عجیب و غریب کنترل آن ناحیه را در دست دارند، بخش Loot Gathering و Crafting هسته‌ی اصلی این عناوین به شمار می‌آید و جای‌جای دنیای بازی‌های Survival پر است از راز و رمز‌های گوناگون و‌ Points of Interest‌های متعدد.
با این مقدمه قطعا این نکته را متوجه شده‌اید که مقاله امروز، مربوط به یکی از این آثار Survival است. در ادامه به نقد و بررسی بازی Die Young می‌پردازیم. عنوانی که با وجود آن‌که ساخته‌ی استودیو کوچک و گمنام Indiegala است، اما می‌توان از آن به عنوان یک بازی Survival قابل‌قبول یاد کرد.

نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا

در آستانه‌ی هدشات!

داستانی کلیشه‌ای، روایتی کلیشه‌ای

بستر آغازین بازی Die Young یک کلیشه‌‌ی تمام عیار است. می‌توان گفت ترکیبی از اتفاقات سریال Lost و داستان بازی‌های Survival دیگر. در انتها کمی از ادویه‌ی داستانی Far Cry 3 نیز به آن اضافه کنید!
داستان بازی در مورد دختر جوانی است که به همراه دوستانش در حال مسافرت است که طی فعل و انفعالاتی آنها ربوده شده و به جزیره‌ای مرموز و ناشناخته در دریای مدیترانه منتقل می‌شوند. در ابتدای بازی شخصیت شما خود را درون چاهی می‌یابد. هدف و Objective اصلی بازی مشخص است. دوستان خود را پیدا کرده و از جزیره فرار کنید …
و خب شما هستید و یک جزیره‌ی بزرگ که ساکنان آن افرادی نسبتا عجیب و غریب هستند که قصد جان شما را دارند! از این به بعد مسیر مشخص است. مسیر داستانی و مراحل اصلی را دنبال کنید، به جمع‌آوری آیتم‌ها و موارد مورد نیاز بپردازید و خود را برای رویارویی‌های مختلف آماده کنید.
اولین بخش بازی که با آن سر و کار خواهید داشت بخش Loot Gathering و Crafting است که بعید می‌دانم لازم باشد توضیحاتی در این مورد بدهم. با گردش و جست‌وجو در جای‌جای این جزیره بزرگ، می‌توانید آیتم‌های مورد نیاز اولیه برای Crafting مثل بطری خالی پیدا کنید، موارد ضروری مانند Healing Item یا همان آیتم‌های سلامتی را پیدا کرده و یا Craft کنید و با شکست دشمنان و یا جست‌وجوی مناطق مختلف سلاح‌ها و ابزار‌های کارآمد گوناگونی برای خود فراهم کنید. در بازی‌های Survival عموما پیدا کردن آیتم‌ها و مواد اولیه اولین گام جهت زنده ماندن در دنیای خطرناک بازی به شمار می‌آید. ‌آیتم‌ها و سلاح‌های بیشتر و بهتر یعنی آمادگی بالاتر و آمادگی بالاتر یعنی این‌که شما شانس بیشتری برای زنده ماندن در دنیای بی‌رحم بازی دارید.

البته نکته مهم این است که در ابتدا ظرفیت Inventory شما در حد قابل‌توجهی محدود است بنابراین نمی‌توانید به طور مداوم Loot کنید و امیدوار باشید تا جیب‌هایتان پر از آیتم و وسیله باشد! به همین دلیل در ساعات اولیه بازی بهتر است با برنامه‌ریزی و به شکلی هدفمند به جمع‌آوری آیتم‌ها بپردازید. البته در ادامه با ساخت Belt‌ها و Backpack‌های مختلف می‌توانید ظرفیت Inventory خود را تا حد بسیار خوبی افزایش دهید که این مسأله جمع‌آوری وسیله و آیتم را بسیار راحت‌تر می‌سازد.

نقد و بررسی بازی die young

بلاشک Crossbow پرکاربردترین سلاح بازی به شمار می‌آید.

مبارزات بازی در دو قالب مبارزات نزدیک و دور انجام می‌شوند. مبارزات نزدیک را می‌توانید با طیف وسیعی از سلاح‌های سرد و فیزیکی مختلف پشت سر بگذارید‌. از چماق و آچار گرفته تا انواع و اقسام سلاح‌های مشابه که نمونه‌اش را در عناوینی مانند Dying Light به دفعات دیده‌ایم. مبارزات از راه دور نیز عموما از طریق Crossbow صورت می‌پذیرد. سلاح Crossbow به نوعی مفیدترین و پرکاربردترین سلاح در کل بازی به شمار می‌آید چرا که هم ساکت و بی‌صداست و هم این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا از راه دور دشمنان را از پای درآورید بنابراین خود شما کمتر در معرض خطر قرار خواهید گرفت.
مبارزات و گیم‌پلی بازی با وجود سادگی قابل‌قبول هستند و خوش‌بختانه حداقل‌ها را برآورده ساخته‌اند. اما مسأله این‌جاست که در بسیاری از موارد، شما می‌توانید با دویدن و پنهان شدن به طور کامل از نبرد خودداری کنید و بازی نیز آن‌چنان مخاطب را به رویارویی با دشمنان اجبار نمی‌کند. به نظر من این مسأله تا حدی با ذات یک اثر Survival در تضاد است. به نظر من اگر فعالیت‌ها به طرق گوناگون بازی‌باز را مجبور می‌کردند تا با دشمنان درگیر شده و سپس به Loot کردن و جست‌وجوی محیط بپردازد، آن وقت بازی بیشتر حال و هوای Survival پیدا می‌کرد.
دنیای بازی پر است از Points of Interest و مکان‌های مرموز و مختلفی که می‌توانید آن‌ها را بررسی کرده و از اسرار آن‌ها آگاه شوید. از غارهای مختلف گرفته تا ساختمان‌های نیمه‌کاره و انواع و اقسام مکان‌هایی که می‌توانید در یک جزیره بزرگ پیدا کنید. اما مشکلی که این‌جا وجود دارد این است که تعداد این مکان‌ها و فعالیت‌ها نسبت به وسعت دنیای بازی بسیار کم است. تا حدی که گاهی اوقات بین دو منطقه کشف‌نشده، فاصله‌ی زیادی وجود دارد آن هم بدون این‌که در این فاصله کاری برای انجام دادن و چیزی برای پیدا کردن باشد. در این لحظات بازی شکل بی‌روحی به خود می‌گیرد و این حس را منتقل می‌کند که شما در یک منطقه بزرگ اما بدون محتوا قرار دارید. شاید اگر به جای کار کردن بر روی کمیت و بزرگی جزیره بازی، سازندگان تعداد فعالیت‌ها و مناطق جانبی را افزایش می‌دادند، در آن صورت دنیای بازی شکلی بسیار پویاتر و زنده‌تر به خود می‌گرفت.

نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا

مبارزات بازی نسبتا ساده اما سرگرم‌کننده هستند.

یکی از نکات قابل توجه بازی، استفاده از قابلیت‌های پارکور و Climbing به طور گسترده است. چیزی نزدیک به سری Dying Light (البته نه با آن کیفیت). از آن‌جایی که جزیره‌ی بازی پر است از مناطق مرتفع و کوهستانی، بنابراین بالارفتن از این مناطق و استفاده از پارکور نقش پررنگی در بازی Die Young ایفا می‌کند. با بالارفتن از مناطق کوهستانی و قسمت‌های مشابه دیگر، گاهی اوقات به مناطق و بخش‌های مخفی نیز دست پیدا می‌کنید که خود نکته‌ی قابل‌توجهی به شمار می‌آید.
در کل روند بازی Die Young مشخص است. ماموریت‌ها را انجام دهید، با گردش در مناطق مختلف به آیتم‌‌های مهم دست یابید و با بالارفتن از مناطق مختلف به نقاط کشف نشده برسید. و خب در این بین هر از چندگاهی با برخی دشمنان نیز مواجه خواهید شد!

گرافیک هنری بازی Die Young به شکل غیرقابل‌باوری خوب است. با آن‌که این بازی اثری مستقل به شمار می‌آید، اما کیفیت بافت‌ها، نورپردازی، استفاده از طیف رنگ متنوع، سایه‌زنی، کیفیت اجسام و در کل موارد مشابه در سطح بسیار قابل‌قبولی قرار دارند. بازی از لحاظ ظاهری بسیار چشم‌نواز و زنده است و این زیبایی بصری به جذابیت‌های بازی به شدت اضافه می‌کند.
در بخش فنی کمی شرایط فرق می‌کند. اول آن‌که شاهد یک‌سری افت فریم‌های گاه و بیگاه هستیم که به نوبه‌ی خود بر تجربه‌ی بازی اثر منفی می‌گذارند. همچنین گاهی اوقات برخی تکسچر‌ها دیر لود می‌شوند و بی‌کیفیت هستند. البته این موارد را کنار بگذاریم، در کل عملکرد فنی بازی را می‌توان با کمی چشم‌پوشی در سطح معمولی در نظر گرفت. خصوصا از آن‌جایی که با یک بازی مستقل طرف هستیم نه یک پروژه عظیم چند ده میلیون دلاری …
در بخش موسیقی و صداگذاری، عملکرد بازی Die Young قابل‌قبول است. افکت‌های صوتی مبارزاتی و محیطی مناسب هستند، صداگذاری‌های انجام شده حداقل استاندار لازم را دارا هستند و موسیقی متن بازی نیز هم‌خوانی خوبی با فضا و اتمسفر کلی این عنوان دارد. معمولا آثار مستقل در هر بخشی نقص داشته باشند، در بخش صداگذاری و موسیقی عملکرد قابل‌قبولی از خود به نمایش می‌گذارند.

نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا

طراحی هنری بازی فوق‌العاده است.

سخن پایانی:

بازی Die Young یک اثر معمولی و سرگرم‌کننده در بین آثار Survival/Adventure به شمار می‌آید. به لطف طراحی بسیار زیبای بازی، دنیای بزرگ و سیستم Loot Gathering و Crafting جذاب، بازی برای علاقه‌مندان به آثار Survival تجربه‌ی قابل‌قبولی خواهد بود. متاسفانه یک‌سری مشکلات مانند محتوای کم دنیای بازی و برخی مشکلات فنی باعث شده‌اند بازی Die Young نتواند تمام پتانسیل بالقوه خود را به بالفعل تبدیل سازد.

نقاط قوت:
دنیای بزرگ بازی
گرافیک هنری چشم‌نواز
سیستم Crafting استاندارد
مبارزات قابل‌قبول
تجربه‌ی جذاب Survival

نقاط ضعف:
داستان کلیشه‌ای و ضعیف
برخی مشکلات فنی
محتوای بازی می‌توانست بیشتر باشد و نقشه‌ی بازی فعالیت‌های بیشتری داشته باشد

نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا

امتیاز گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا
نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا
نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا
نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا
نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا
نقد و بررسی بازی Die Young، بقا به هر قیمتی- گیمفا