نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا
نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا
نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا
نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا

روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty؛ رسالت یک شاهکار

مجید نوری
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا

نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

قبل از آن‌که به نقد و بررسی بازی Metal GEAR Solid 2 بپردازیم، بهتر است کمی در مورد سختی ساخت دنباله صحبت کنیم. ساخت دنباله همیشه یکی از سخت‌ترین کارها در بازی‌های ویدیویی است . چرا که بعد از موفقیت نسخه اول زمانی که سازنده می‌خواهد دنباله آن را بسازد با چند مشکل اساسی رو‌به‌رو است،برای مثال اگر از همان فرمول موفق نسخه قبل با کمی پیشرفت استفاده کند،آن سازنده را به عدم خلاقیت متهم میکنند و همچنین اگر سازنده از فرمولی جدید استفاده کند این بار هم آن سازنده را به فاصله گرفتن بازی از ریشه ها و سو استفاده از اسم بازی قبل متهم میکنند! اما خب در این میان بودند سازندگانی که توانستند روی لبه‌ی پیشرفت و وفاداری به ریشه‌ها حرکت کنند و هم منتقدان و هم طرفداران سری از آن لذت ببرند، یکی از این افراد بازی‌ساز افسانه‌ای، هیدئو کوجیما است.

Metal Gear Solid 2 یکی از مورد انتظارترین بازی های‌ویدیویی در تمام دوران‌ها بود. بسیاری نسخه‌ی پیشین آن را نه تنها یکی از بزرگترین بازی‌های پلی‌استیشن بلکه یکی از بزرگترین بازی‌های تاریخ میدانستند. البته جای تعجب هم نداشت Metal Gear Solid با ترکیبی از گرافیک سه‌بعدی و سینمایی، شخصیت‌های به یاد‌ماندنی، عناصر گیم‌پلی متنوع و ابتکاری و پیچش‌های غافلگیرکننده داستانی یک شگفتی به تمام معنا در زمان خود بود‌. به همین خاطر هم گیمر‌های زیادی مشتاق بودند بدانند که در کنار Solid Snake ، قهرمان افسانه‌ای نسخه‌ی اول‌، چه اتفاقی خواهد افتاد.

زمانی که نسخه‌دوم Metal Gear Solid عرضه شد، در زمینه کسب امتیازات بازخوردهای شگفت‌انگیزی را دریافت نمود و امتیاز ۹٫۷ از آی جی ان و امتیاز۹/۶را از وبسایت گیم اسپات دریافت نمود و نهایتا موفق شد تا متای معرکه ۹۷/۱۰۰ را دریافت نماید که نشانگر یک شاهکار فوق العاده است‌.

گرچه انتظارات طرفداران از این دنباله تقریباً به شدت بالا بود، اما Metal Gear Solid 2 واقعاً به قول‌های خود عمل کرد. این بازی به همان اندازه‌ی نسخه اول فراموش نشدنی است و طولانی‌تر هم شده است و از همه بهتر ، Metal Gear Solid 2 به ریشه‌های خود وفادار مانده بود، اما در تمام زمینه‌ها رو به جلو حرکت کرده بود. همین طور داستان باورنکردنی و یک ریتم داستانی پرتنش و لذت‌بخش در قلب Metal Gear Solid 2 آن را فوق‌العاده کرد.

نقد و بررسی بازی metal gear solid 2 sons of liberty

در این نسخه شما در نقش Raiden عضو تازه‌کار گروه Fox Hound قرار می‌گیرید. البته شما کنترل Snake را خواهید داشت ، ولی به جز اوایل بازی حدود ۹۰% بازی شخصیتی که شما باید با او بازی را به جلو ببرید Raidenیا همان Jack است.

در ابتدای بازی در سال ۲۰۰۷ اسنیک متوجه می‌شود Metal Gear جدیدی به نام Ray بر روی یک کشتی‌ که ظاهرا حمل‌ نفت می‌کرده و در مسیر رودخانه Hudson حرکت می‌کند، در حال انتقال است. اسنیک سعی می‌کند با ورود به کشتی و جمع‌آوری مدارک و عکس از متالگیر جدید، آن را فاش کند. اما وقتی اسنیک با جمع کردن مدارک سعی در ترک کشتی‌نفتکش داشت، سر و کله آسلات پیدا می‌شود و تصمیم به فرار توسط Meal Gear Ray که قابلیت شناوری در آب را داشت، می‌گیرد بعد از این اتفاقات شواهدی پیدا می‌شود که سالید‌اسنیک در کشتی حضور داشته و همه تقصیرات به گردن او می‌افتد و بدین صورت او به مجرم بین‌المللی تبدیل می‌شود و ۲‌سال در خفی زندگی ‌می‌کند. بعد از این اتفاقات گروهی رئیس‌جمهور آمریکا را گروگان میگیرند و آمریکا گروهی را برای نجات  رئیس‌جمهور می‌فرستد اما کشته می‌شوند و ماموریتشان با شکست روبرو می‌شود. گروه Fox Hound مامور تازه‌‌وارد خودش به نام Raiden را که بیشتر با تمرینات VR یا مجازی آشنا است و ماموریت واقعی را از نزدیک لمس نکرده، مامور می‌کند تا رئیس‌جهمور را پیدا و نجات بدهد.

داستان Metal Gear Solid 2 همان چیزی است که اکشن را پیش می برد و آن چنان بخش عمده‌ای از بازی است که حتی قبل از خود گیم‌پلی بازی نیز مهم‌ترین نقطه‌ی قوت بازی است . اگرحتی یک نسخه از سری Metal Gear Solid را بازی کرده باشید، پس خواهید دانست که کاتسین‌های طولانی سینمایی و گفتگوی‌گسترده در طول بازی رایج است. از نظر فنی، کاتسین‌ها درMetal Gear Solid 2 بسیار نرم و شیک هستند ، بسیار بیشتر از آنچه در دیگر بازی های نسل‌۶شاهد هستیم . کاتسین‌ها کاملاً سه‌بعدی دقیقاً مانند بقیه بازی در خود بازی انجام میشود و باعث می‌شوند این صحنه‌ها کاملاً با گیم‌پلی واقعی ترکیب شوند. سکانس‌های داستانی اغلب بسیار دراماتیک هستند و قابل مقایسه با بزرگترین فیلم‌های اکشن‌هالیوود هستند‌. شخصیت‌ها در بیشتر موارد به لطف مدل‌های سه‌بعدی با دقت و جزئیات و انیمیشن‌های گرفته‌شده از حرکت بسیار رسا بهرمند هستند. گاهی اوقات‌، چهره‌ی شخصیت‌ها دقیقاً احساساتی را که باید احساس کنند منتقل نمی‌کند، این موارد استثنایی نادر است که البته به خاطر محدودیت‌های بازی سازی درنسل‌ششم بوده که قابل چشم پوشی است. بازی بسیار عالی و طوفانی شروع میشود و انواع سوپرایز و پیچش‌ داستانی را تجربه خواهید‌کرد اما و اما چیزی که از ارزش بخش داستانی کم میکند و ضربه‌ی بدی به آن زده است، پایان‌بندی بسیار مبهم بازی است و سرنوشت اغلب کاراکتر‌ها بی‌پاسخ میماند‌،به طوری که خود هیدئوکوجیما گفته است که تنها دلیلی که او Metal Gear Solid 4 را ساخته است پاسخ به پرسش‌های طرفداران به خاطر پایان‌بندی Metal Gear Solid 2بوده است! البته این ایراد قطره‌ای دربرابر اقیانوسی از نکات‌مثبت بازی است.

نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا

کارگردانی کاتسین‌‍‌های بازی قابل ستایش است و بار دیگر هنر کوجیما را به رخ میکشد

شایان ذکر است که بیشتر ماجرا از طریق گفتگو با بی‌سیم هوشمند خود انجام میشود‌،سیستم انتقال پیشرفته‌ای که برخی از شخصیت‌ها از آن استفاده می کنند‌،. وقتی صفحه‌ی‌ بی‌سیم ظاهر می‌شود، بازی متوقف میشود و چهره‌های دو شخصیت را در حال گفتگو نشان می دهد. نیازی به گفتن نیست که مکالمات به اندازه کاتسین‌ها جالب نیستند. با این وجود. بهترین قسمت در مورد مکالمات این است که تقریباً در هر زمان و در هر شرایطی می‌توانید برای مشاوره با متحدان خود تماس بگیرید، و در مورد چگونگی ادامه کار پیشنهادهای کلی دریافت خواهید‌کرد،البته این قابلیت در Metal Gear Solid هم وجود داشت، اما در این نسخه سیستم مکالمه جالب تر شده و همین‌طور به ندرت گفتگو‌ها تکراری میشود.

این گفتگو‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار است، اما گفتار برخی از شخصیت‌ها‌، از جمله اسنیک، اغراق‌آمیز است‌، و اگرچه دیالوگ‌ها بیشتر به صورت‌طبیعی جریان دارند‌، اما هنوز هم به صورت کتابی به نظر می رسد. موسیقی‌متن Metal Gear Solid 2، که توسط آهنگساز باتجربه هالیوود هری گرگسون-ویلیامز ساخته شده است و در خدمت بزرگ‌نمایی حماسه داستان است. آنچه به ویژه در مورد آن بسیار جالب است این است که موسیقی بازی موقعیتی است و با عملکرد گیمر تغییر می‌کند. همانطور که در حال عبور از خاک‌دشمن هستید‌، موسیقی‌متن بازی به حالتی مرموز است. اگر گرفتار شوید، به طرز ماهرانه‌ای یک اکشن‌سریع منتقل می‌شود که باعث می‌شود شما بخواهید به همان اندازه که دسته‌های محافظ با اسلحه به سمت شما میدوند، به دویدن ادامه دهید. از موسیقی برای تأثیرگذاری عالی در سکانس‌های سینمایی نیز استفاده شده است. موسیقی‌متن Metal Gear Solid 2 احتمالاً مدتها پس از اتمام بازی با شما همراه خواهد بود و بقیه جلوه‌های صوتی نیز به همان اندازه خوب هستند‌. صداگذاری بازی با وسواس زیادی انجام شده‌است به طوری که حتی صدای برخورد گلوله به سطوح‌مختلف به طور محسوسی متفاوت است‌،حتی صدای برخورد گلوله اسلحه‌های مختلف هم به سطوح یکسان متفاوت است و با اینکه Metal Gear Solid 2 یک بازی نسل‌ششمی است،اما در حد استاندارد‌های نسل‌۷و حتی نسل‌۸ است!

نسخه اول Metal Gear Solid نسبتاً کوتاه بود‌‍، به خصوص اگر از کاتسین‌های آن صرف نظر کنید. خوشبختانه‌، این دنباله طولانی‌تر است و ۱۵‌تا‌۲۰ ساعت طول می‌کشد تا اولین‌بار آن را به پایان برسانید. (با فرض اینکه تمام سکانس‌های داستان را تماشا می کنید که البته باید این کار را انجام بدهید.)

درباره‌ی گیم‌پلی بازی خود بنده که قصد نقد این بازی را داشتم‌، به خودم تلقین کرده بودم این یک بازی نسل‌ششمی است و انتظار گیم‌پلی ضعیف و هوش‌مصنوعی ‌خنگ با مراحل به شدت ساده و ابتدایی را داشتم اما این بازی (با اینکه به تازگی Metal Gear Solid ۵ را هم تمام کرده ام) مرا شگفت‌زده کرد، درواقع گیم‌پلی بازی حتی در نسل ۸هم یکی از کامل‌‌ترین‌هاست. از یک بازی مخفی‌کاری چه انتظاری دارید؟ اسلحه‌های مختلف؟ هوش‌‌مصنوعی خوب؟ طراحی‌مراحلی که دست گیمر را نبندد‌؟ انواع دشمنان مختلف؟ درواقع اگر همین الان تنها این بازی از نظر گرافیکی ریمستر شود میتواند یک شاهکار لقب بگیرد‌!

نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا

در بازی میتوانید پشت دیوار پنهان بشوید و از گوشه آن محیط را چک کنید یا تیر‌اندازی کنید.

اساس گیم‌پلی بازی Metal Gear Solid 2 مانند نسخه قبلی خود است‌، اگرچه با یک سری پیشرفت ها که باعث جذابیت بیشتر آن می شود. اگر Metal Gear Solid را بازی کرده باشید، می دانید که هدف این است که هر زمان ممکن پنهان بمانید، زیرا به یک محوطه‌ی دشمن نفوذ کرده‌اید. از کامل بودن گیم‌پلی بازی در ابتدا گفتم حال برای شما به طور کامل توضیح میدهم‌.شما میتواند برای رد‌شدن از سد هر سرباز انواع سناریو‌ها را امتحان کنید،میتوانید با سلاح m9 خود دشمن را بی‌هوش کنید یا با چند حرکت‌رزمی او را نقش‌زمین کنید یا حتی او را به صورت‌مخفیانه از پشت بگیرید و کارش را تمام کنید یا کمی خشونت را بیشتر کنید و با انواع سلاح‌های سبک و سنگین به استقبال آن سرباز‌بی‌نوا بروید،تازه درست مثل بازی های روز دنیا میتوانید جنازه دشمنان را جابه‌جا کنید همین‌طور درون ساختمان‌های بازی کمد‌های مختلف وجود داردکه میتوانید در آن پنهان شوید یا جنازه‌ی‌دشمنان را در آن پنهان کنید. هوش‌ مصنوعی دشمنان هم بسیار عالی کار شده و حتی از هوش‌مصنوعی برخی بازی های نسل‌۸(بخوانید فار کرای ۵) بیشتر است، دشمنان شما مدام کشیک میدهند و جای‌خود را تغییر میدهند به همین‌دلیل هم شما باید در لحظه درست مثل یک جاسوس‌واقعی تصمیم بگیرید که ریسک کنید یا از راه‌دیگری در صورت وجود‌داشتن عبور کنید، همچنین چنان چه شناسایی شوید، دشمنان تا زمانی‌که پنهان نشوید به دنبال‌شما میگردند و تازه چنان چه هم با هزار‌ترفند پنهان بشوید اینبار از بی‌سیم دستور می‌آید و امنیت آنجا بیشتر شود و نگهبان‌ها آماده‌تر و مشکوک‌تر هستند، چرا که میدانند یک‌غریبه در همین نزدیکی‌ها است.البته یک سری ایراد‌هایی نیز هوش‌مصنوعی بازی دارد از جمله اینکه دشمنان شما یک سری سرباز کم‌شنوا هستند،برای مثال فرقی نمیکند اسنیک یا رایدن سینه‌خیز یا ایستاده حرکت کنند،اگر در محدوده‌بینایی سرباز‌ها نباشید متوجه شما نمی شوند! اما اگر با یک‌سلاح بدون صدا‌خفه‌کن شروع به شلیک کنید، سرباز‌های آن‌محیط مشکوک میشوند و به دنبال صدا حرکت میکنند‌، همین‌طور اگر با سلاح‌های دارای صدا‌خفه‌کن هم نتوانید به سرباز شلیک کنید و به تیر شما به محیط برخورد کند‌،باز هم نگهبان‌ها مشکوک میشوند.

 

نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا

شما میتوانید جنازه‌ی دشمنان را در کمد‌ها پنهان کنید یا حتی در مواقعی خودتان نیز در آن‌ها مخفی شوید.

علاوه بر جعبه مقوایی معروف سریMetal Gear‌، ابزارهای مختلف دیگری نیز در اختیار خواهید‌داشت. مهمترین آنها نمایشگر راداری است که نگهبانان‌دشمن را در مجاورت شما نشان می‌دهد. اگر  بازی‌‌قبلی Metal Gear بازی کرده باشید‌، بسیاری از دستگاه‌های دیگر مانند عینک‌های‌حرارتی و ردیاب‌مین آشنا هستید و استفاده از آنها هنوز جالب است. اما عقل شما همان چیزی است که شما را از نگهبانان‌، دوربین‌های‌امنیتی و موارد دیگر عبور می‌دهد.در واقع بازی شما را یک فرد کودن فرض نمیکند که هر لحظه نیاز به راهنمایی دارید، بازی تنها ماموریت شما را به شما به شما میگوید که باید فلان کار را انجام دهید انجام آن بر عهده شماست که چگونه آن را انجام دهید، همچنین بازی دست شما را به طور کامل باز میگذارد. میخواهید مانند یک شبح حتی بدون اینکه یک سرباز شما را ببیند مراحل را تمام کنید هیچ مشکلی نیست. میخواهید مانند یک سایه ترسناک در خفا تک تک دشمنانتان را بکشید به طوری که بعد از رفتن شما تنها سکوت و چند جنازه سرباز باقی بماند باز هم مشکلی نیست. میخواهید مثل فیلم‌های هالیودی یک آتش‌بازی تمام عیار راه بیندازید، اگر عواقب آن از جمله بیشتر شدن نگهبان‌ها را میپزیرید باز هم مشکلی نیست،  اما در یک پیچش جدید انحرافی‌، در بسیاری از مناطق‌،‌حتی اگر همه محافظان را بدون شناسایی نابود بکنید‌، سرانجام نیروهای‌کمکی برای بررسی دلیل قطع‌ارتباط با دیگران ظاهر می شوند. این باعث می‌شود خیلی دقیق فکر کنید که آیا بهتر نیست فقط سعی کنید دزدکی حرکت کنید.محافظان همه نسبتاً بینا هستند، شما می توانید میدان دید آنها را با یک مخروط در صفحه نمایش رادار خود ببنید و علاوه بر این‌، شما همیشه نمی‌توانید به رادار خود وابسته باشید تا مشخص کنید نیروهای دشمن در این نزدیکی هستند یا در محدوده بینایی هستید. دلیل این امر این است که‌، در بیشتر مناطق ، رادار شما در ابتدا غیرفعال می‌شود تا زمانی که یک ترمینال رایانه‌ای پیدا کنید و یک لینک اتصال ایجاد کنید. بازیکنان Metal Gear Solid باید این را درک کنند‌، زیرا آنها متوجه خواهند شد که رادار همیشه نمی تواند باشد. البته همه اینها به این معنی نیست که Metal Gear Solid 2 کاملا واقع‌گرایانه است.  Metal Gear Solid 2 واقع‌گرایی را عمدتا سطحی نگه می دارد، هنوز عناصر گیم‌پلی سنتی زیادی در بازی وجود دارد‌، مانند جیره‌هایی که می‌توانید برای جبران سریع سلامتی خود بخورید. مواردی از این دست‌، بازی را سرگرم کننده نگه می‌دارد و به نوعی نوستالژیک برای طرفداران این مجموعه می‌باشد.

نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا

سوال هوش Raiden را پیدا کنید

کار خود را با یک تپانچه تک‌شات اصلاح شده M9 آغاز خواهید‌کرد که از گلوله های آرام‌بخش استفاده می‌کند. این می تواند دشمنان شما را بیهوش کند ، اما داروها فوراً کار نمی کنند‌،مگر اینکه شلیک به ناحیه سر  کنید. انجام این کار نیاز به استفاده از نمای اول شخص دارد که می توانید با فشردن و نگه داشتن دکمه نشانه گیری  بلافاصله به آن تغییر وضعیت دهید. در اینجا‌،شما می توانید دشمنان خود را با استفاده از هر یک از سلاح‌های خود هدف دقیق قرار دهید‌، و این احتمالاً بزرگترین تفاوت در گیم‌پلی بازی Metal Gear Solid 2 با نسخه‌ی اصلی است‌، جایی که می توانید از دید اول شخص به اطراف نگاه کنید‌، اما نمی‌توانید آتش بگیرید‌، به جز با سلاح‌های خاص. در این نسخه‌، خواهید دید که همیشه از دید اول شخص عکس می گیرید ، زیرا انجام این کار از نظر تاکتیکی سودمند است. به تغییر مداوم از نمای سوم‌شخص به نمای اول‌شخص عادت خواهید کرد. از حالت اول شخص در Metal Gear Solid 2 بسیار زیاد استفاده می‌شود شما می توانید بچرخید و در حالت اول شخص به بالا و پایین نگاه کنید ، اما نمی توانید حرکت کنید.

Metal Gear Solid 2 یک بازی عمدتا خطی است که به نظر میرسد،ارزش تکرار زیادی ندارد. اما جزئیات دقیق در گرافیک بازی به گیم‌پلی بازی گسترش می یابد، به این معنی که پس از اتمام بازی، معامله خوبی برای انجام  بازی به شیوه جدید در  اختیار شما قرار می گیرد. به عنوان مثال ، اگرچه بهترین شرط شما این است که همیشه پنهان بمانید ، اما در طول بازی نیز این قابلیت را دارید که  حمام خون راه بیندازید که به همین راحتی می توانید رویکردی خشن‌تر و مستقیم‌تر داشته باشید. . یا، با اعتماد به نفس M9 خود، می توانید به طور اختیاری سعی کنید کل بازی را طوری انجام دهید بدون اینکه کسی کشته شوید. با استفاده از سلاح‌های غیر کشنده حتی می توان اکثر  باس‌ها را  را شکست داد‌، گرچه کاتیسن‌ها و روند داستانی  همچنان یکسان خواهد بود. همچنبن بازی تعدادی هم مراحل vr دارد که به نوعی چنلج مود بازی است و باید برای مثال در مدت مشخص ۱۰سرباز را هدشات کنید.این مراحل هم دو نوع هستند تعدادی مراحل برای شخصیت رایدن وجود دارد تعدادی هم برای شخصیت اسنیک .

نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا

در مراحل vr میتوانید مهارت خود را بسنجید و خود را به چالش بکشید

البته ، مانند نسخه قبلی خود ، Metal Gear Solid 2 همه چیز در مورد مخفی کاری نیست. تعدادی سکانس گیم‌پلی جالب و هیجان‌انگیز وجود دارد. بعضی از اینها به تفکر منطقی یا مهارت مشاهده خوب نیاز دارند. در یک مرحله‌، شما باید یک درب با امنیت بالا را باز کنید که بدون اسکن شبکیه توسط فرد مجاز باز نمی شود.  Metal Gear Solid بخاطر نبردهای دیدنی و جذابش با باس فایت ها مورد ستایش قرار گرفت و جنگ با  باسها  درMetal Gear Solid 2  به همان اندازهMetal Gear Solid عالی و هیجان‌انگیز هستند. در اینجا شما برای زنده ماندن به تفکر سریع و رفلکس بالا  نیاز خواهید داشت البته دیگر اثری از باس فایتی ابتکاری مثل سایکو مانتیس نیست

نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا

در مبارزه با باس‌فایت‌ها شما برای زنده ماندن به تفکر سریع و رفلکس بالا  نیاز خواهید داشت

تنظیمات دشواری بالاتر ، همراه با گزینه غیرفعال کردن کامل رادار، Metal Gear Solid 2 را بسیار دشوارتر می کند. بنابراین گیم‌پلی بازی کاملاً بی پایان است و باعث می شود ارزش تکرار  بیش از آنچه انتظار دارید داشته باشید بالا باشد. درست است که شما می توانید Metal Gear Solid 2 را در آخر هفته اختصاصی به پایان برسانید. اما بدون شک شما می خواهید چندین بار دوباره آن را مرور کنید،‌ برای ادامه دادن به آن و کشف جزئیات جدیدی که قبلاً متوجه نشده اید، چه در بازی و چه در داستان بازی.

در تریلرهای بازی کونامی وعده داده بود که دنیای Metal Gear Solid 2 بسیار زنده و تعاملی خواهد بود و همینطور هم هست. شلیک به چیزهای مختلف در محیط نتایج مناسبی را به بار می آورد. آینه‌ها و بطری‌ها خرد می شوند، جعبه‌ها و مبلمان می شکند و کیسه‌های آرد و کپسول آتش‌نشانی می ترکد  که گاهی اوقات سیم‌های سه گانه مادون قرمز را نشان می‌دهد زیرا محتوای پودر آنها در هوا می‌پیچد. سایر جزئیات از این دست بسیار است. شما روی بدن محافظان بی‌هوش  پنجه پا راه میروید سایه‌های محو ریز را می توان در کنار منابع نور که پشه کنار آن است مشاهده کرد. باران و جلوه‌های زیر آب کاملاً واقع گرایانه به نظر می رسند و شاید در نوع خود بهترین در هر بازی باشند. هنگام شلیک، خون زرشکی به دیوارها و کفهای مجاور پاشیده می شود، با وجود همه اینها ، بازی همیشه با فریم کاملاً روان اجرا می شود.

نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا

به اثر گلوله بر روی دیوار و رد خون توجه کنید این بازی متعلق به ۲۰سال پیش است

Metal Gear Solid 2 بازی مناسبی برای همه نیست. حتی اگر در بازی هایی مثل دیس‌آنرد یا گوست‌ریکان مانند یک شبح عمل می‌کردید، در Metal Gear Solid 2ممکن است بارها توسط دشمن شناسایی شوید. بازی به معنای واقعی کلمه مثل اکثر بازی های نسل ۶سخت است، اما Metal Gear Solid‌۲ نه تنها به عنوان یک دنباله‌عالی‌، بلکه به عنوان یک موفقیت مهم در تاریخ بازی‌ها یاد می شود. شما نیازی به بازی Metal Gear Solid 2 ندارید فقط به این دلیل که بقیه این کار را انجام داده‌اند، شما باید آن را بازی کنید، زیرا شانس‌خوبی برای تبدیل شدن به یکی از بازی‌های مورد‌علاقه شما در همه زمان‌ها دارد.

نکات مثبت:

  • گیم پلی جذاب
  • شخصیت پردازی عالی
  • گرافیک فنی پایدار
  • گرافیک هنری بی نقص
  • روایت جذاب داستانی
  • ارزش تکرار بالای بازی
  • باس فایت های جذاب
  • موسیق متن شاهکار

نکات منفی:

  • پایان بندی مبهم بازی
نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا

امتیاز گیمفا

 

 

 

 

 

 

 

راستین کوله

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا
نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا
نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا
نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا
نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • vas گفت:

    بسیار نقد خوبی بود لطفا متال گیر ۱ را هم نقد کنید با تشکر.

  • این بازی یه شاهکار تمام ناشدنی هست 🙂 از استارت بینظیر بازی تا اون دختره باس اول بازی تا شخصیت ریدن اسنیک و همه شخصیتا.از مخفی کاری بینقص بگم ?:-) از شوتینگ بینقص ?:-) گرافیکی که هنوز قابل تحمله ?:-) کلا این بازی تا پایانش بی تقص بود بجز پایانش 😀
    یه سوال من نمیتونم تو نسخه ای که چند وقت پیش توی gog دادن سیو کنم.چجوریه؟

  • من اینو دو ماه پیش گرفتم ولی حوصلم نکشید پاک کردم.
    الان هم به غلط کردن افتادم اساسی.

  • مجید جان عجب نقدی بود. :inlove:
    چیکار می‌کنی با دل ما مجید؟؟؟؟ :heart:
    #مجید نویسنده منطقی ۲ 😀

  • :pray: :worship: :pray: :worship: :pray: :worship: استاد کوجیما :pray: :worship: :pray: :worship: :pray: :worship:

  • Bluebox گفت:

    آقای آقابابایی تو انتخاب نویسنده ها باید یکم دقت کنن.
    ترول ترین کاربر سایت شده نویسنده 😐

  • kaname گفت:

    سلام
    از مطالب جالبی که بهشون جدیدا پرداختید بسیار متشکرم
    چه روزگاری بود منتظر بودیم تا متال گیر جدید یعنی شماره ۲ رو ببینیم
    به هر شماره از سری متال گیر بپردازید برای من جذابه
    یه پای بازیهای من همیشه مخفی کاری هست و اسپلینتر سل و یا دیس هانر ویا حتی مخفی کاریهای کمی مثل اویل ویتن هر بازی مخفی کاری داشته باشه میرم تا این خلع نبود عنوانی جدید از متال گیر پر کنه
    ولی امیدوارم شماره جدیدی از این سری با حضور کوجیما داشته باشیم و یا این ip سونی بخره تا خیالمون راحت بشه

  • راجب متال گیر همین بس که نسخه پنجم که به عنوان ضعیف ترین نسخش شناخته میشه به جرات میگم از لحاظ روایت و پیچیدگی داستان و مفهوم و فلسفه از بقیه عناوین صنعت گیم بجز بایوشاک جلوتره البته اونم فقط نسخه فنتوم پین وگرنه بقیه عناوین متالگیر جلو تر هستن…اگه بخوام راجب داستان فانتوم پین و ریزه کاری هاش بحرفم تا صبحم تموم نمیشه

    • SOLID گفت:

      داداش mgs5 فقط با نقل قول از افراد مثل نیچه می گوید یک بازی فلسفه ای هستم در حال که شاهکار مثل بایوشاک بدون نقل قول از افراد با سخنان شخصیت فضا شهر ها فسلفه رو می رسوند نه با نقل قول از افراد 😐
      این همش ادا درآوردن هستد تا فلسفه 😐 اگر مایل بودید در پیام بیا با هم صحبت کنیم :yes:

      • داداش نقل قول نیچه هم خودش فلسفه داره..
        اسپویل:

        ما کجا این نقل قول رو میبینیم؟قبل از مرحله ۴۶که اخرین مرحله بازی هست حالا نقل قول نیچه اینه:حقایق وجود ندارند فقط تفاسیرند بعدش ما اتاق اسنیک رو میبینیم در اینده که اینجا در واقع برمیگردیم به پایان mgs1 که ونوم اسنیک به دست سالید اسنیک کشته میشه در حالی که از لحاظ تایم لاین ونوم اسنیک اوتر هیون رو تاسیس کرده ولی ما هنوز آرم دایموند داگز رو روی سپر هایی که داخل اتاقن میبینیم ولی چرا؟چون ونوم اسنیک یه فرد به شدت متوهم هست که دلیلش یکی همون درد فنتومی هست که بازی بر اساسش اسم گذاری شده و دلیل علمی داره دلیل دیگش هم قرص هایی هست که ونوم اسنیک مصرف میکنه که اگه به اسم قرصها دقت کنین اون وقتی که دوربین نشونشون میده قرص هایی رو میبنید که متعلق به افراد دارای اختلالات روانی هست خب حالا چرا ما هنوز آرم دایموند داگز رو دیدیم؟چون اخر بازی داستان داره مستقیما از نگاه ونوم متوهم روایت میشه بر خلاف جاهای دیگه بازی که بیشتر از دید سوم شخص ما داریم میبینیم و با توجه به متوهم بودن اسنیک ما داریم حقایق رو متفاوت از واقعیتی که هست میبینیم وتفسیر اسنیک از حقییقت با اون چیزی که ما میبینیم متفاوت هست

        یا اصلا راجب فلسفه زبان توی بازی بحرفیم
        وقتی اسکال فیس ونوم رو دستگیر میکنه و میخواد ببره که ساحلنتروپوس( اسمش از انسان ساحلی گرفته شده که ساحلنتروپوس بهش گفته میشه)رو نشونش بده بهش میگه اون ویتی که نظامی بودم با تغییر بالا دستی هام من هم تغییر میکردم و با هر تغییر زبانی هم که با اون تکلم میکردم عوض میشد یااصلا به فلسفه اسم گذاری شخصیت های بازی دقت کنینمیبینین که اسم هرکدوم یک مفهوم رو تو ذهن شما تداعی میکنه و میخواد به ما بفهمونه که زبان فراتر از یک وسیله ارتباطی هست و گاهی حتی کل هویت فرد رو در برمیگیره…این هایی که من خدمتتون گفتم حتی یک هزارم از داستان و فلسفه و جزییات فانتوم هم نمیشه در ضمن من با حرفتون موافق نیستم که ادا دراوردن هست اگه ادا بود فلسفه زبان توی بازی

        • دستم خورد پیامم یهو ارسال شد…
          اگه ادا بود فلسفه زبان هم ادا بود ولی میبینی که کوجیما به بهترین شکل ممکن ازش استفاده کرد چ بسا همون جمله نیچه هم یه دام باشه واسه این که ذهن شمارو از اصل موضوع پرت کنه ولی اگه به اسم همون مرحله اخر دقت کنی که truthهست اگه درست نوشته باشم میبینی که با این نامگذاری میخواسته شمارو به اشتباه بندازه که فک کنین چیزی که میبینیم حقیقته در کل با احترام به بقیه کاارگردان های دنیای گیم کوجیما توی داستان سرایی فراترواز مدیوم گیم عمل میکنه
          و این که کوجیما شخصی هست که ازکوچیک ترین نمادها هم برای روایت داستان استفاده میکنه برخلاف بقیه کارگردان ها که بیشتر از دیالوگ برای روایت داستان استفاده میکنن کوجیما یک انسان به شدت بصری هست ک ترجیح میده خیلی از جاها از طریق بصری داستان و فلسفشو روایت کنه کاری که توی سینما هیچکاک و فینچر و لینچ بخوبی انجامش میدن…بایوشاک هم بازی قابل احترامیه ولی متال گیر زمانی پای فلسفه رو به دنیای گیم باز کرد که اصلا توی مدیوم گیم نبود…راجب گفت و گوهم بنظرم همین جا حرف بزنیم بهتره چون حداقل باعث میشه یه گفت و گوی مفید تویسایت داشته باشیم و جو بد سایت یکم بهتر بشه و هم این که ممکنه بقیه یه اطلاعاتیی رو به اشتراک بزارن که باعث بشه دید ما نسبت به یه بازی که ممکنه به چشممون بازی خوبی نباشه عوض بشه

          • SOLID گفت:

            داداش نگاه کن فلسفه بازی سری بایوشاک در هر نسخه تفاوت داره نسخه اول جامعه شناختی است درست ولی نسخه آخر بروی اعتقاد به خدا و دین ها آسمانی است که بروی من خیلی تاثیر گذار بود شما اگر به سخنان کوستامک گوش کنی اعتقاد شخصی شما زیر سوال می ببرد حال از بحث دور نشویم بله کوجیما عادت داره که از نماد ها استفاده کنه به عنوان کسی از mgs2 تا همین mgs5 رو بازی کردم این رو می گم ولی این ها نه فلسفه بازی زیاد می کنن و نه کم mgs5 تناقض ها زیاد داره این که با بازی بایوشاک مقایسه کنیم اشتباه است اون نمام گذاری هم هیچ اثر نمی گذارد بر مخاطب

        • SOLID گفت:

          اون فلسفه درسته در بازی توضیح داده می شه
          اسپویل
          لی یا لیکوئید اسنیک هم دلیل این خوشش نمی یاد که با نام اصلی صدا زده بشه دلیلش این که نام write mamb ( دقیقا اسمش رو یادم نیست ) شهرت و وظیفه اون رو به عنوان رهبر ارتش بچه رو نشان می دهد یا اسم بیگ باس روی venom snake کاری می کنه که همه سرباز ها به اون به مثل یک رهبر نگاه کنن حال شاید اون بیگ باس نباشه ولی این قدرت کلمات رو نشان می دهد خود لقب آسلات بین مجاهدین Shalashaska است که روحیه سادیست آسلات را نشان می دهد
          در بخش اول کامنت شما گفتید که ونوم اسنیک آدم خیالاتی و متوهم است دلیل این که در اول بازی اگر یاد شما باشد سرنگ که اسماعیل به ونوم زد در واقع یک سرنگ توهم زا بود به موارد مثل دکتری که کشته شد درست قبل از این اسماعیل که بیاد جسدش پر از خون بود ولی بعد از تزریق سرنگ خون ها از بین رفتن صورت اسماعیل هم همین طور پر از خون بود ولی با تزریق سرنگ تمام چیز ها از بین رفت دوم در موارد که نور زیاد باشه فضا یک جوری رنگ دیگر می گیرد این خودش نشان می دهد که دارو ها که ونوم استفاده می کند قرض ها روان گردن است نه قرض عادی به درد فانتوم‌ ربطی ندارد
          از نظر من بازی می خواهد بگوید فلسفی است ولی خودش رو ثابت می کند در مقایسه با بایوشاک :yes:

    • لا اله الی الله 😐 فلسفه رو دست بایوشاک نبوده نیست نخواهد آمد.آقا به این میگن قانون پایستگی بایوشاک 😀 بایوشاک سطحی ترین فلسفه اش آرمان گراییه 😉 تا صبح میتونم فلسفه بگم برا بایوشاک.فقط اسم فلسفه ها را :laugh:

      • AmirtheGRB گفت:

        بایوشاک بیشتر از فلسفه، جامعه شناختی و روانشناسانس. بماند که دنیاهای موازی و ربط دادن رپچر به کلومبیا و امثال اینا بهونه ای برای زدن حرفای بزرگتره.

      • ‘فلسفه رو دست بایوشاک نبوده نیست نخواهد امد’
        این فقط نظر شخصی شماست حقیقت متفاوت از چیزیه که شما فکر میکنی بعدم وقتی نسخه اول و دوم mgs اومد اصلا فلسقه توی مدیوم دنیای گیم نبود با احترام به بایوشاک که بیشترم جامعه شناختیه ولی در حد متال گیر نیست اما نزدیک ترین بازی هست بهش

        • SOLID گفت:

          همون جامعه شناسی هم خیلی فلسفه و توضیح می خواهد که mgs5 نمی تواند با اجازه خود آرمان شهر بیگ باس و solidus یک جور به بایوشاک وصل می شود همه گی به فلسفه ثبات شده بایوشاک که آرمان شهر به هیچ وجه قابل ساختن نیست نه با جدایی از دنیا نه با جدایی از سیاستمداران 😐
          نگاه کن بیگ باس در mgs4 به شکست خودش برای ساختن بهشت بیرونی اعتراف می کنه که همون فلسفه بایوشاک ثبات می کنه بهشت که یک عمر با سایفر و مهین پرستان جنگید ولی در آخر نتوانست بهشتی بیرونی رو بسازه یا به رویا باس که یک جهان بدون بمب اتمی و صلح آرامش باشه جامعه عمل بپوشاند بعضی حقیقت هیچ وقت تغییر نمی کنن حتا در جهان بازی 😀
          آره داداش شما چون تنها یک عنوان فلسفی رو بازی کردی دلیل نمی شه اون عنوان بهترین عنوان فلسفی باشه 😐 بحث این که mgs5 بیشتر فلسفه رو داره رو کنار بزار تا بایوشاک باشه هیچ عنوانی نمی تواند جایی آن را بگیرد

  • . گفت:

    نقد خیلی خوبی بود مجید جان تبریک میگم.. واقعا چه بازی شاهکاری بود آدم هنوزم نگاش میکنه هوس می‌کنه بره بازیش کنه یادش بخیر 😥

  • سونی به یک متال گیر و سایلنت هیل دارد تا آینده پلی استیشن فایو رو تضمین کند طرفداران تشنه لب بازی های گذشته هستند تا روزهای خوب گذشته را تداعی کند

  • Ninja theorey گفت:

    هنون موقع بازی گرفتم جذابیت و مخصوصا جو فضای تنهایی که تو نسخه ۱ بود اصلا نداشت این وضع زمانی بدتر شد برام که کنترل اسنیک یکم جلوتر عوض شد و بازی باید با یک شخصیت دیگه بازی میکردم اسمی مرد بود ولی ظاهر و رفتار بیشتر به زن میخورد که این هم از همون ژاپنی بازیهای سازده بود که بازی به گند کشید متاسفانه.در مجموع تمام نسخه های متال گیر در برابر نسخه ۱ خیلی حرفی واسه گفتن نداره

    • mm_44 گفت:

      چرا متال گیر سالید ۳ حرفی برای گفتن داره خودم ۱ رو بیشتر دوست دارم به خاطر نوستالژی ولی ۳ بهتره هم از لحاظ داستان هم باس فایت ها هم شخصیت پردازی هم موسیقی و گیم پلی فکر نکنم دیگه متال گیری بهتر از شماره ۳ ساخته بشه

  • فرید گفت:

    خسته نباشید آقا مجید
    نقد عالی

  • من همین نسخه و۴ رو پلی نکردم.۴که انحصاریه و این هم پورتpc خیلی بده.ولی در کل بهmgs1 نمیرسه و رایدن هم در مقابل سالید هیچی نیست.ترتیب اونایی که پلی کردم بنظرم:
    ۱.mgs5
    ۲.mgs1
    ۳.mgs3
    وmgs5 که بهترین بازی عمرم هست
    Im big boss and you are too…..

  • mm_44 گفت:

    بحث متال گیر شد به نظرتون بهترین نسخه های متال گیر به ترتیب کدومن
    از نظر خودم اول
    متال گیر سالید ۱
    متال گیر سالید ۳
    متال گیر سالید ۲
    متال گیر سالید ۵
    پیس واکر
    رایزینگ
    متال ۴ رو بازی نکردم
    از نظر اکثریت ۳ بهترینه ولی خودم استثنا عاشق شماره اولم فکر کنم یه ۲۰ دفعه ای تمومش کردم یادش بخیر اولش هی موقع شکنجه های اسلات تسلیم میشدم بعد پایان بد بازی گیرم میومد اخرشم فهمیدم اگه مقاومت کنی پایان خوب بازی گیرت میاد بعد جالبیش این بود که وقتی میفتید زندان فقط سه تا راه فرار هست یکیش با سس کچاپ یکیش اینکه برید زیر تخت تا نگهبان فکر کنه شما نیستید بیاد تو سلول یه راه دیگه هم بود که اگه زیادطول بدید گری فاکس میاد از زندان نجاتتون میده ببنید تو سال ۱۹۹۸ کوجیما چه شاهکاری خلق کرده

  • F-d گفت:

    عالی بود :yes: واقعا با اینجور پست ها خاطرات ادم زنده میشه.

  • متشکرم بابت این نقد بسیار عالی، سری متال گیر سالید از بهترین سری بازی های دنیاست با داستان و شخصیت های باحال اش از ونوم اسنیک تا بیگ باس و سالید اسنیک و اسلات و…. واقعا کوجیما جز شاهکار چیز دیگری بلد نیست بسازه 😀 (به امید اینکه کونامی به جز pes یاد فرنچایز های دیگه اش بیفته و ادامه شان رو بسازه مثل سری متال گیر سالید و….

  • آرین گفت:

    سلام
    مخفی‌کاری بدرد نمی‌خوره، امیدوارم همینطوری ضعیف و ضعیف‌تر بشه و جای خودش رو به سبک هنرمندانه و فوق احساسی اسلشر بده، مخفی‌کاری یه دور باطل هست و همش وقت تلف کردنه. برنامه‌ریزی و نظم رو با سبک اسلشر یاد بگیرید و از این مخفی‌کاری ها دوری کنید.
    می‌خوام صد سال سیاه دوری نکنید.
    در پناه خدا

  • Bobysad58 گفت:

    جزئیات این بازی هنوزم دیوانه کننده است. برای مثال وقتی لباس سربازان دشمن رو می پوشیدیم و بینشون می رفتی اگه اسلحه آن با اسلحه سازمانی اونا فرق داشت بهت مشکوک می شدن و گیر می دادن. تو اوایل بازی اگه به چند تا مرغ دریایی شلیک می کردی با رادار بهت اخطار می دادن و در صورت تکرار گیم اور می شدی. اگه به لیوان های که توش یخ بود شلیک می کردی می تونستی افتادن یخ به بیرون و بعد آب شدنش رو ببینی. و ده ها نکته دیگه.

  • Ozhan گفت:

    استلت بازی میکردیم زمانی که استلت مو نبود 😀

  • mbox گفت:

    من بیشترین لذت رو از این نسخه متال گیر بردم
    بعد هم نسخه اول

  • این نسخه که نقد کردین واقعا روزی روزگاری داره

  • alizalogy گفت:

    مجید عزیز دم شما گرم که تجدید خاطره کردی…
    باورم نمی شه ۲۰ سال آقای کوجیما مارو با خودش تا اینجا کشونده.
    سال ۹۹-۲۰۰۰ بود حدودا، بنده هم در دوران اوج ترشحات تستسترون، یعنی دوروبره ۱۵ سالگی که واسه اولین بار روی PlayStation بازی ۴ دیسکیه متال گیر سولید ۱ رو بازی کردم، اونموقع که کوجیما رو نمی شناختم، و اصلا به اینکه کی بازی رو ساخته فک نمی کردم. هیچوقت فکرش نمی کردم بیشتر از ۲۰ سال پیگیر یه ویدیو گیم باشم. ولی متاسفانه کونامی زد و همه چی رو خراب کرد، ساخت متال گیر بعدی به عهده ی کوجیما نیست و راستش اصلا منتظرش نیستم

نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا
نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - گیمفا