بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا
بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا
بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا
بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا

بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G ؛ قدرتمند برای تولیدکنندگان محتوا

امیرمهدی نامجو
۰۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا

گیگابایت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مادربرد جهان است و همواره در زمینه عرضه مادربورد‌ های باکیفیت و بروز، پیشتاز بوده است. به مناسب معرفی و عرضه قریب‌الوقوع پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل، گیگابایت هم در حال عرضه مادربورد ‌های جدید خود است. در این مطلب به بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G می‌پردازیم.

دسته‌بندی مادربورد های گیگابایت

تا به حال در مطالب مختلفی که در مورد مادربرد های گیگابایت داشتیم، به دسته‌بندی‌های این شرکت یعنی Ultra-Durable، Gigabyte Gaming، Aorus Gaming و Aorus Enthusiast اشاره کرده‌ایم.

دسته اول یعنی Ultra-Durable بیش‌تر متعلق به مادربردهایی با استفاده اداری است. با این وجود به تازگی زیر Vision هم در رده Ultra-Durable ایجاد شده است که به طور ویژه برای افرادی که در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کنند، طراحی شده است.. دسته Gigabyte Gaming، مادربردهای نسبتاً رده بالایی هستند که برای استفاده از قطعات مخصوص بازی با کیفیت بالا بهینه شده‌اند.

لوگو شرکت گیگابایت gigabyte

Gigabyte

سری Aorus Gaming نیز همانند دسته قبلی برای بازی طراحی شده است اما علاوه بر این که برای بازی نیز تا حدی در دسته حرفه‌ای‌تری از دسته اول قرار دارد، یکسری امکانات اضافه‌تر نیز دارد؛ مادربردهای این دسته معمولاً با پسوندهای Ultra، Pro و Elite شناخته می‌شوند. دسته آخر یعنی Aorus Enthusiast، برای عشاق سخت‌افزار و کاربران بسیار حرفه‌ای و اورکلاکر‌ها طراحی شده است.

مادربوردی که ما امروز قصد بررسی آن را داریم، Gigabyte Z590 Vision G است که در دسته Ultra-Durable قرار می‌گیرد. این مادربرد با کیفیت ساخت بالا به طور خاص با در نظر گرفتن طراحان محتوا طراحی شده و امکانات خاصی در آن قرار داده شده که کار را برای این افراد راحت‌تر کند.

پشتیبانی از نسل یازدهم پردازنده‌ های اینتل در Gigabyte Z590 Vision G

همان طور که در مقدمه مقاله هم اشاره شد، این مادربرد با هدف پشتیانی از پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل عرضه شده است. این پردازنده‌ها به تازگی معرفی شده و قرار است به زودی به بازار عرضه شوند. پرچمدار این خانواده Intel Core i9 11900K است که از ۸ هسته فیزیکی پردازشی بهره برده و قابلیت رسیدن به فرکانس بوست ۵.۳ گیگاهرتز را دارد.

مادربورد گیگابایت gigabyte z590 vision g

مادربورد Gigabyte Z590 Vision G طراحی زیبایی دارد

چیپست Z590 برای پشتیانی از این پردازنده‌ها طراحی شده است و در Gigabyte Z590 Vision G هم شاهد استفاده از این چیپست هستیم. نکته مهم این است که پردازنده‌های نسل ۱۱ اینتل همچنان از سوکت LGA1200 استفاده می‌کنند و در نتیجه این مادربورد از پردازنده‌های نسل ۱۰ اینتل که از همین سوکت استفاده کردند نیز پشتیانی کرده و امکان استفاده از آن‌ها هم وجود دارد.

حافظه‌های پشتیبانی شده در نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل

نکته دیگر مربوط به پشتیانی از حافظه‌های رم است. نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل به طور کامل امکان پشتیانی از رم‌های DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز را دارد و در نتیجه Gigabyte Z590 Vision G هم امکان استفاده از‌ آن‌ها را به خوبی برای کاربران فراهم می‌کند. در حالت XMP هم می‌توان از رم‌هایی با فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز استفاده کرد. البته توجه کنید که اگر از پردازنده‌های نسل دهم استفاده کنید، بدون فعال کردن تنظیمات XMP، محدود به فرکانس ۲۹۳۳ مگاهرتز برای رم خواهید بود. معماری حافظه این مادربورد به صورت دو کاناله است و در بیش‌ترین حالت امکان استفاده از ۴ رم با حافظه ۳۲ گیگابایت و مجموع ۱۲۸ گیگابایت امکان‌پذیر خواهد بود. ضمن این که امکان استفاده از رم‌های دارای ECC هم وجود دارد ولی آن‌ها در وضعیت Non-ECC فعالیت خواهند کرد.

تکنولوژی‌های مختلف ارتباطی در Gigabyte Z590 Vision G

موضوع دیگری که در مورد این مادربرد بسیار حائز اهمیت است، مربوط به PCIe می‌شود. PCIe به طور خلاصه و با تعریف ساده، کانکتورهای خاصی روی مادربرد هستند که امکان وصل کردن قطعات مختلفی نظیر کارت گرافیک، کارت صدا و یا SSDهایی که از تکنولوژی M.2 استفاده می‌کنند را برای کاربر مهیا می‌کنند. این مادربورد سه اسلات ۱۶ تایی PCI-E دارد که یکی از آن‌ها به صورت PCI-E 4.0 x16 و دو تای دیگر به صورت PCI-E 3.0 x4 فعالیت می‌کنند. علاوه بر این ۴ اسلات M.2 برای اتصال SSDهای پرسرعت هم روی این مادربورد قرار دارد. همه این پورت‌ها با بهترین کیفیت ممکن ساخته شده‌اند تا بتوانند نیاز بالا به پهنای باند در اتصال قطعاتی نظیر کارت گرافیک را که به برای تولیدکنندگان محتوا اهمیت زیادی دارد فراهم کنند.

gigabyte z590 vision g top view

نمای Gigabyte Z590 Vision G از بالا

در مورد جزییات اتصال دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات، همان طور که در بند قبل گفته شد، ۴ اسلات M.2 وجود دارد که سه‌تا از آن‌ها به CPU متصل شده و اتصال چهارمی به چیپست است. یکی از مواردی که به CPU متصل شده تنها توسط پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل قابل استفاده است اما امکان استفاده از دوتای دیگر با استفاده از پردازنده‌های نسل دهم هم وجود دارد. برای اتصال هارد درایو و درایو‌های دیگر، شش عدد پورت SATA 6Gb/s قرار گرفته است که همگی به چیپست متصل هستند. این مادربورد از شیوه‌های اتصالی RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10 برای هارد درایو پشتیبانی می‌کند.

در مورد پشتیبانی از کارت‌های گرافیک، این مادربورد از هر کارت‌های گرافیکی هر دو شرکت Nvidia و AMD پشتیبانی می‌کند. در مورد امکان اتصال چند کارت گرافیک روی یک سیستم، با توجه به این که Nvidia کم‌کم به پشتیانی از سیستم SLI به دلیل بازدهی پایین خاتمه می‌دهد، شاهد عدم پشتیبانی از آن در مادربورد ‌های جدید هستیم و Gigabyte Z590 Vision G نیز از این تکنولوژی پشتیبانی نمی‌کند. با این وجود امکان انجام Quad-GPU Crossfire و ۲-Way Crossfire برای کارت‌های گرافیک شرکت AMD وجود دارد.

تکنولوژی VisionLINK

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث شده این مادربورد تبدیل به انتخابی ایده‌آل برای تولیدکنندگان محتوا بشود، مربوط به تکنولوژی انحصاری Vision شرکت گیگابایت است. این تکنولوژی که به طور دقیق‌تر VisionLINK نام دارد، امکان تبادل ویدیو و اطلاعات را بر بستر USB Type-C فراهم کرده و به طور همزمان، اجازه تأمین توان با ظرفیت ۶۰ وات را هم ‌می‌دهد. افرادی که از تبلت‌های طراحی حرفه‌ای استفاده کرده باشند، می‌دانند که اتصال آنان معمولاً نیازمند چند کابل جداگانه برای تبادل اطلاعات و تأمین برق است. با این وجود با تکنولوژی VisionLINK این موضوع را برطرف کرده و با کمک یک کابل اتصال این تبلت‌ها ممکن خواهد بود. به علاوه در صورت اتصال وسایل به صورت سری به روش Daisy Chain، امکان پشتیانی همزمان از ۱۰ وسیله در آن واحد وجود دارد.

visionlink

تکنولوژی VisionLINK امکان اتصال تبلت‌های طراحی را با یک سیم به سیستم میسر می‌کند. این تکنولوژی کاربرد‌های دیگری هم در اتصال بهینه دستگاه‌های مختلف دارد.

نکته دیگر که به درد طراحان گرافیکی می‌خورد، مربوط به وجود پورت ورودی DisplayPort است. بسیاری از طراحان برای برآورده کردن نیاز‌های سخت‌افزاری کار خود نیازمند استفاده از کارت گرافیک‌های اکسترنال هستند. با کمک پورت ورودی DisplayPort امکان اتصال کارت گرافیک خارجی به سیستم وجود دارد. به کمک این امکانات، می‌توان سیستم را طوری تنظیم کرد که مثلاً تصویر روی مانیتور اصلی با کمک کارت گرافیک روی مادربورد تهیه شده و تصویر روی تبلتِ طراحی به وسیله کارت گرافیک جانبی تأمین شود.

در مورد سیستم صوتی، این مادربورد از کدک سخت‌افزاری جدید و پیشرفته Realtek ALC 4080 استفاده کرده و برای طراحی سیستم صوتی آن از خازن‌های بسیار با کیفیت آلمانی WIMA FKP2 استفاده شده تا یک سیستم صوتی با ضریب سیگنال به نویز بسیار بالا ارائه بشود. علاوه بر این موارد، از تکنولوژی صدای فراگیر DTS: X Ultra در این مادربورد استفاده شده است تا یک تجربه صوتی تمام عیار به خریداران ارائه شود.

برای سیستم اتصالی شبکه، از چیپ Intel 2.5GbE استفاده شده است. این چیپ برای اتصالات LAN در این مادربورد قرار گرفته و نسبت به چیپ رایج ۱٫۰GbE حداقل ۲ برابر افزایش سرعت دارد و در بهترین حالت می‌تواند سرعتی بیش از ۲.۵ برابر را ارائه بدهد. این موضوع به خصوص برای تولیدکنندگان محتوا در زمینه انتقال فایل‌های حجیم ویدیویی اهمیت دارد.

smart fan 6

نرم افزار Smart Fan 6

سایر مشخصات Gigabyte Z590 Vision G

باید به پورت‌های جانبی مختلفی که برای این مادربورد طراحی شده هم اشاره کنیم. مهم‌ترین مورد پشتیبانی از USB 3.2 Gen2x2 است که برای دستگاه‌هایی که از آن پشتیبانی کند، می‌تواند سرعت انتقال داده ۲۰ گیگابیت بر ثانیه را به همراه آورد. در پنل پشتی مادربورد شاهد حضور دو پورت USB2.0، چهار پورت USB 3.2 Gen1، یک پورت USB Type-C با قابلیت پشتیانی از USB 3.2 Gen2x2 و یک پورت USB Type-C با قابلیت پشتیانی از USB 3.2 Gen 1 هستیم. پورت PS2، خروجی HDMI، ورودی Display Port، شش عدد جک صوتی و همچنین پورت LAN یا به طور دقیق‌تر RJ45 هم در پنل پشتی این مادربورد قرارگرفته‌اند.

یکسری کانکتور مختلف برای پورت‌های گوناگون هم در روی مادربورد قرار گرفته‌اند که اگر کیس شما از آن‌ها پشتیبانی کند و یا قطعه مشخصی که به آن‌ها متصل بشود را داشته باشید، امکان اتصال به آنان فراهم می‌شود. از جمله این موارد باید به اتصال Thunderbot، خروجی S/PDIF، یک هدر USB Type-C، یک هدر USB 3.2 و دو هدر USB 2.0 اشاره کرد. همچنین قابلیت اتصال ماژول‌های امنیتی TPM به این مادربورد هم وجود دارد. به علاوه، یک هدر برای اتصال فن پردازنده، چهار هدر برای اتصال فن‌های کیس و همچنین دو عدد هدر برای اتصال نوار RGB LED هم قرار گرفته است.

gigabyte z590 vision g

Gigabyte Z590 Vision G سیستم دفع حرارت قدرتمندی دارد

سیستم دفع حرارت و انتقال توان

باید به سیستم انتقال توان و دفع حرارت این مادربورد هم اشاره کنیم. برای انتقال توان از سیستم رایج ۱۲ فاز شرکت Gigabyte در کنار ماژول‌های انتقال توان سنکرون DrMOS استفاده شده است. قسمت‌های دفع حرارت و همچنین هیت‌سینک‌های این مادربورد به بهترین شکل ممکن طراحی شده‌اند تا دفع حرارت در هنگام کار‌های سنگین را به بهترین شکل ممکن انجام بدهند. شرکت گیگابایت از تکنولوژی خاصی موسوم به M.2 Thermal Guard هم برای دفع حرارت تولید شده توسط SSDها استفاده می‌کند تا شاهد افت عملکرد آنان در هنگام کار‌های سنگین نباشیم.

gigabyte z590 vision g ‌back panel

اتصالات پنل پشتی Gigabyte Z590 Vision G

ویژگی‌های نرم افزاری

در مورد ویژگی‌های نرم‌افزاری مادربورد، همانند همیشه شاهد حضور APP Center گیگابایت هستیم که امکان انجام تنظیمات مختلف روی مادربورد را فراهم می‌کند. به کمک این قسمت می‌توان وضعیت مادربورد را در هنگام انجام بازی بهبود داد و یا از طریق بخش RGB Fusion رنگ‌بندی نوار‌های RGB که بسیاری به مادربورد متصل می‌کنند را تنظیم کرد. در کنار این‌ها سیستم جدید Smart Fan 6، امکان کنترل بهتر بر روی عملکرد فن‌ها را فراهم می‌کند. مثلاً می‌توان نقاط خاصی را از نظر دمایی مشخص کرد که در صورت رسیدن به آن‌ها سرعت چرخش فن‌ها تغییر کند و در نتیجه تعادل بین دما و صدای تولیدی توسط سیستم ایجاد بشود. قابلیت‌هایی نظیر Q-Flash برای فلش کردن سریع BIOS همانند سیار مادربورد های گیگابایت بر روی این مادربورد‌ هم در دسترس هستند.

در نهایت باید به ابعادی فیزیکی این مادربورد اشاره کنیم. این مادربورد با فرم فاکتور ATX ساخته شده است و ۳۰.۵ سانتی‌متر طول و ۲۴.۴ سانتی‌متر عرض دارد و البته در اکثر کیس‌های رایج امکان قرار گرفتن آن وجود دارد. همچنین در طراحی ظاهری این مادربورد از رنگ سفید و نقره‌ای استفاده شده و نوار‌های با طیف نوری بنفش روی آن قرار گرفته که ظاهری جذاب به آن می‌دهد.

مادربورد گیگابایت gigabyte z590 vision g

Gigabyte Z590 Vision G

 

نتیجه‌گیری نهایی:

در نهایت می‌توان به این نتیجه رسید که Gigabyte Z590 Vision G یک انتخاب عالی برای افرادی است که قصد تهیه پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل را داشته و در زمینه تولید محتوا و یا طراحی گرافیکی فعالیت می‌کنند. تکنولوژی VisionLINK به خوبی امکان اتصال تبلت‌های طراحی و یا سیستم‌های دیگر را که نیاز به چند کابل اتصال دارند، از طریق یک کابل فراهم کرده و همچنین وجود ورودی Display Port قابلیت استفاده از چند کارت گرافیک را به کاربران می‌دهد. Gigabyte Z590 Vision G محصولی ارزشمند و حرفه‌ای است و برای افرادی که در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کنند،‌ می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل باشد.

بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا
بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا
بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا
بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا
بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا
بررسی مادربورد Gigabyte Z590 Vision G- گیمفا