سینما فارس: یادداشتی بر فیلم Minari | بهای انتفاع
“میناری” قصهی لمسکردن انسان با معضلات مفهومی به نام مهاجرت است. داستانی خطی که رویکرد مینیمالش برای ایجاز طبیعت حربهای بزرگ به اثر وارد کرده است. فیلم از دل خانوادهای که در محتوای خود دارد باید به غایت درونمایههای مدنظرش برسد. این مسیر رهاوردی جز احساسات معلقِ برآمده از خردهپیرنگها ندارد. در واقع کارکرد تدوین به عنوان یک مولفهی تکنیکال و زیباییشناسانه همگام با حفرههای فیلمنامه چشماندازی جز احساسات توخالی و عجز در خلق معنا ندارد. سادگیهای تعبیه شده در میزانسن ریتم درستی ندارند بنابراین آن کلافی که رشتههایش به عمق فاجعه منتهی میشوند، از تپشی سطحی برخوردار است.
در آثاری که یک عده در نسبیتِ خویشاوندی به سر میبرند و یک خانواده تلقی میشوند، باید این نسبیت در موازات با کاراکترها شکل بگیرد تا درونمایههای فیلم در بطن محتوا به شکلی ملموس خود را در لایههای بیرونی روایت ببیند. قصهی خطیِ میناری جانمایهاش در مدیوم دیالوگ جا میگیرد و همین موضوع علت شکست این فیلم است. دیالوگ به تنهایی توان بردوش کشیدن بار معنایی ندارد. دیالوگ در فیلم میناری نه تنها تنپوش تحتالفظیاش را حفظ نکرده بلکه عقبتر از آن به کار میآید، یعنی قدرت مرتبطسازیِ اجزای فیلمنامه را هم به شکلی کاربردی ندارد.
ادامه مطلب را از اینجا و نقد ویدیویی را از اینجا مشاهده فرمایید.
پر بحثترینها
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن
- آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- دیجیتال فاندری: کیفیت Horizon Forbidden West روی PS5 Pro معادل با قویترین رایانههای شخصی است
- پلی استیشن ۵ پرو با قیمت نجومی وارد ایران شد
- تماشا کنید: گیمپلی چندین بازی روی پلی استیشن ۵ پرو
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- تهیهکننده Final Fantasy: اسکوئر انیکس میخواهد بازیهای آینده را همزمان روی Xbox منتشر کند
نظرات