احتمالا عناوین آیندهی سونی از تبلیغات درون بازیها استفاده نمایند
به تازگی شرکت سونی پروندههایی در مورد یک ثبت اختراع جدید و خلاقانه را به ثبت رسانده که اگر با موفقیت همراه شود، ممکن است در آینده شیوهی تبلیغات در صنعت بازیهای ویدئویی را به طور کامل دگرگون سازد.
همانطور که گفته شد، اخیرا اسنادی منتشر شده که نشان میدهند شرکت سونی در حال ثبت اختراع یک فناوری جدید و منحصر به فرد است. این ثبت اختراع مربوط به هیچ بازی خاصی نمیشود و برای استفاده از حضور مخاطبان در بازیهای ویدئویی و انجام تبلیغات به شیوهای نوین کاربرد خواهد داشت.
این ثبت اختراع جدید شرکت سونی Advertising Impression Determination نام دارد و به ارائهی تبلیغات درون محیط بازی میپردازد؛ بدین صورت که بازیبازان ممکن است با گشت و گذار در نقاط مختلف شهر و مشاهدهی بیلبوردها یا تبلیغات تلویزیونی مختلف، با تبلیغاتی واقعی روبهرو شوند که این امر هم خلاقانه به شمار میآید و هم میتواند باعث بروز نگرانیهایی شود. در واقع ثبت اختراع Advertising Impression Determination به توسعهدهنده نشان میدهد که میزان بازدید بازیبازان درون نقاط مختلف از محیط یک بازی به چه میزان است.
با این حال این اولین باری نیست که یک شرکت در زمینهی تبلیغات درون بازیها به ثبت اختراع میپردازد؛ به طور مثال شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) به ثبت اختراعی پرداخته است که برای بازیبازان در صفحات بارگذاری به صورت اجباری به نمایش تبلیغ میپردازد. البته ثبت اختراع سونی هدف بسیار متفاوتی دارد؛ چرا که بسیاری از بیلبوردها، اعلامیهها، شبکههای تلویزیونی و رادیویی در عناوین مختلف هستند که تبلیغاتی غیر واقعی را در بر دارند و میتوان به جای برخی از آنها از تبلیغات واقعی استفاده کرد.
در متن مربوط به توضیحات این ثبت اختراع آمده است:
صنعت بازیهای ویدیویی به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از جدیدترین محلهای تبلیغات با بازده بسیار بالا است؛ در واقع بسیاری از بازیبازان در هنگام تجربهی عناوین مختلف به محیط بازی و محلهای مختلف آن توجه دارند. این امر فرصت را برای توسعهدهندگان ایجاد خواهد کرد تا به شیوهای جالب برخی تبلیغات در مقابل دید بازیبازان قرار دهند.
چند سالی میشود که تبلیغات بخشی از فضای بازیهای مختلف شده است؛ به عنوان مثال دو بازی محبوب و پر طرفدار NBA 2K20 و NBA2K21 در جریان مسابقات خود در کنار زمین یا به صورت نمایش اسپانسرها از تبلیغات واقعی استفاده میکنند. با این حال بسیاری از کاربران عقیده دارند وجود تبلیغات در بازیهای ویدئویی باعث کاهش غوطهوری و تمرکز در حین انجام بازی میشود. همچنین بسیاری از کارشناسان عقیده دارند وجود تبلیغات اجباری در بازیها موضوع جالبی نخواهد بود، به خصوص که در برخی از عناوین حتی با وجود تمام شدن صفحهی بارگذاری، همچنان نمایش تبلیغ ادامه مییابد و بازیبازان گزینهای برای رد شدن از آن ندارند.
منصفانه است که بگوییم تبلیغات سود خوبی برای توسعهدهندگان و ناشران خواهد داشت. با این حال، این روش تنها یکی از راههای کسب درآمد از جیب بازیبازان به شمار میآید. پیش از این راههای دیگری به مانند فروش چندین نسخه از یک بازی به مانند اکثر آثار شرکت یوبیسافت (Ubisoft)، محدودسازی امکان فروش بازی دست دوم، فروش بازیهای ناتمام و ناقص به قیمت بازی کامل و سپس کامل کردن محتویات آن با عرضهی بهروزرسان به مانند اقدامات اخیر شرکت سیدی پراجکت رد (CD Projekt RED)، وجود لوتباکس و پرداختهای درون برنامهای در آثار محبوب شرکت الکترونیک آرتس، مکانیک قمار درون بازی به مانند GTA Online، برش محتویات بازی و ارائهی آنها در قالب بهروزرسان و بسته الحاقی پولی و بسیاری از موارد دیگر نیز برای کسب سود بیشتر توسط برخی ناشرین و توسعهدهندگان به کار گرفته شده بودند.
در هر صورت باید توجه داشت که تاکنون ثبت اختراعهای بسیاری عرضه شده و حتی بسیاری از آنها به صورت رسمی درج شدهاند اما هرگز به مرحلهی عملیاتی نرسیدهاند. حال باید منتظر ماند و دید که شرکت سونی در مورد این ثبت اختراع جدید خود چه برنامههایی در آینده خواهد داشت.
پر بحثترینها
- مایکروسافت هماکنون روی پلی استیشن بازیهای پرفروش بیشتری نسبت به سونی دارد
- نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند
- شایعه: احتمال عرضه Helldivers 2 روی Xbox Series X|S وجود دارد
- بازی هایی که مورد بیمهری مخاطبین قرار گرفتند (قسمت دوم)
- دنیاهای آخرالزمانی که اگر در واقعیت رخ بدهند بقاء در آنها دشوار خواهد بود (قسمت اول)
- رتبهبندی شخصیتهای اصلی سری GTA
- انتقاد EA از ممنوعیت فروش Dead Space در ژاپن اما صدور اجازه انتشار به Stellar Blade
- آیا Final Fantasy 7 Rebirth فروش کمی داشته است؟ تحلیلگران پاسخ میدهند
- شایعه: سری Watch Dogs به پایان راه خود رسیده است
- آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد
نظرات