نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا
نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا
نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا
نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا

نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس، معجونی ناب…

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا

The Medium

از دیرباز تاکنون، ترس یکی از مهم‌ترین ابزار دفاعی بشر در مقابل خطرات و ناشناخته‌ها بوده است. درست است که در ادبیات و رسانه، عموما از ترس به عنوان مفهوم و حسی منفی یاد می‌شود، اما حقیقت این است که ترس در تار و پود ما تنیده شده است. بدون ترس، ما انسان‌ها از دوره‌ی غارنشینی نیز نمی‌توانستیم عبور کنیم، چرا که بقا با ترس و اضطراب گره خورده است.
دنیای ادبیات و رسانه، از فیلم و رمان‌ها گرفته تا بازی‌های ویدئویی، به طور مفصل به تمامی احساسات آدمی پرداخته‌اند و آن‌ها را به طرق مختلف به تصویر کشیده‌اند. ما داستان شجاعت را در دل قصه‌های قهرمانانه و فداکارانه یافتیم و نفرت و انتقام را در افرادی که همه‌چیز خود را از دست داده‌اند. در این بین ترس و اضطراب نیز جایگاه ویژه‌ای در مدیوم‌های مختلف دارد. بیش از سه دهه است که آثار ترسناک سینما (فارغ از زیرسبکی که دارند) معمولا در Box Office موفق عمل می‌کنند و به سودآوری خوبی می‌رسند. این نکته از آن‌جایی قابل تأمل است که در نظر داشته باشیم تمام آثار Horror، رده‌بندی سنی M را دریافت می‌کنند و بنابراین طیف مخاطب کمتری می‌توانند این آثار را ببینند.

در دنیای گیم نیز مفاهیمی چون ترس، اضطراب و واهمه، بخش قابل‌ توجهی از آثار این صنعت را به خود اختصاص داده‌اند. اولین اثری که در تاریخ بازی‌های ویدئویی از آن به عنوان Survival Horror نام برده شد، بازی نام‌آشنای Resident Evil در سال ۱۹۹۶ بود. جالب است بدانید این اثر به طور گسترده، خود از آثار قدیمی‌تری چون Sweet Home و Alone in the Dark الهام گرفته بود. بعد از عرضه‌ی چند نسخه از سری رزیدنت ایول، کم کم سازندگان دیگر نیز به ساخت عناوین ترسناک روی آوردند و شاهد آثار Survival Horror و بعضا Psychological Horror مختلفی بودیم که قطعا Silent Hill بزرگ‌ترین آن‌ها در کنار Resident Evil به شمار می‌رفت.

نقپ و بررسی بازی the medium

به دنبال کشف ناشناخته‌ها… .

از دوران طلایی عناوین Horror تاکنون سال‌هاست که می‌گذرد و عناوین ترسناک و تمام زیر‌شاخه‌های آن دچار تحولات گسترده شده‌اند. برای مثال پس از عرضه‌ی Resident Evil 4 (که در آن شاهد المان‌های عمیق اکشن و‌ شوتینگ بودیم), دیگر سازنده‌ها نیز المان‌های اکشن را به آثار Horror اضافه کردند. تا قبل از آن تقریبا دو سوم آثار مختلف در سبک Horror به نحوی طراحی می‌شدند که عملا بازی‌بازان بدون وسلیه دفاعی یا سلاح می‌بایست در بازی پیش‌روی کنند. اما پس از عرضه‌ی فوق‌العاده موفقیت‌آمیز Resident Evil 4، کم‌ شاهد این بودیم که المان‌های اکشن به سبک Horror و زیرساخت‌های آن تزریق شدند. البته این مسأله به مانند شمشیر دولبه عمل کرد و در برخی موارد به کیفیت کلی آثار Survival Horror آسیب زد. شاید Resident Evil 6 را بتوان یک مثال بسیار خوب در این زمینه دانست.
حالا که در سال ۲۰۲۱ به سر می‌بریم، شاهد عرضه‌ی عنوانی متفاوت از جنس آثار Psychological Horror هستیم. عنوان انحصاری پلتفرم‌های مایکروسافت یعنی بازی The Medium. در ادامه پس از مقدمه‌ای کلی و توضیحاتی مهم، به نقد و بررسی این عنوان می‌پردازیم.

توجه: در ادامه به توضیح برخی مفاهیم مهم مانند Psychological Horror پرداخته‌ام. در صورتی که می‌خواهید به سراغ اصل نقد و بررسی بروید، از قسمتی که با +++ شروع می‌شود شروع به خواندن کنید. با تشکر از همراهی شما عزیزان …

نگاهی به مفهوم ترس روان‌شناختی یا همان Psychological Horror

ترس روان‌شناختی، در اصل زیرشاخه و زیرسبکی از ژانر اصلی ترس و horror به شمار می‌آید. وقتی صحبت از ترس روان‌شناختی می‌شود، به این معناست که هدف اصلی، هدف قراردادن ذهن، روان و احساسات مخاطبان است. در واقع با خلق اتمسفر و شرایطی نامطلوب، حس اضطراب، ناامنی و عدم آرامش در مخاطب ایجاد می‌شود. معمولا فیلم‌ها و آثار این سبک به جای تکیه کردن بر Jump Scare‌های متعدد، از طریق مرموز بودن داستان و یا نمادشناسی در مخاطب ایجاد ترس می‌کنند. دلیل این کار نیز مشخص است. انسان کلا از ناشناخته‌ها هراس دارد. ده‌ها هزار سال پیش زمانی که اجداد ما صدای رعد و برق را می‌شنیدند، هراسان در غارها پناه می‌گرفتند. چرا که پدیده‌ی رعد و برق مفهومی کاملا غریبه و ناشناخته برای آن‌ها بود. اما با گذشت زمان و شناخت این پدیده، نه تنها رعد و برق به پدیده‌ای شناخته شده تبدیل گشت، بلکه به ادبیات کشور‌های مختلف نیز راه یافت تا آن‌جایی که یکی از قدرتمندترین خدایان افسانه‌های Norse، خدای رعد و برق یا همان Thor است.

نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا

فضاسازی بازی فوق‌العاده است.

این حقیقت که ما از ناشناخته‌ها واهمه داریم حتی در دوران کنونی نیز صدق می‌کند. زمانی که شماره‌ای ناشناس به ما زنگ می‌زند، حس اضطراب و عدم آرامش در ما ایجاد می‌شود. چرا که نمی‌دانیم چه کسی پشت خط است. وقتی صحبت از مناطق دورافتاده و یا جنگل‌های عظیم می‌شود، حس ناامنی ما را فرا می‌گیرد چرا که در مورد آن‌ها شناخت لازم را نداریم. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد مواردی مانند UFO را نیز دنبال می‌کنند همین است. انسان از ناشناخته‌ها متنفر است و از آن‌ها می‌ترسد، تا زمانی که حقیقت واقعی آنها آشکار شود.
بازی‌های Psychological Horror، معمولا با به کارگیری داستانی مرموز و عجیب، مخاطبان را با خود همراه می‌کنند. داستان این دسته عناوین همیشه با علامت‌ سوال‌های بزرگ گره خورده است. چه اتفاقاتی در تیمارستان رخ می‌دهد؟ چه کسی کودکان را ربوده است؟ علت گم شدن افراد محلی در جنگل چیست؟ این سوال‌‌های بزرگی است که وجود آن‌ها مخاطبان را با جریان بازی همراه ساخته و حس تعلیق عمیقی در بازی ایجاد می‌کند. در واقع تقریبا تمام آثار Psychological Horror مانند The Medium، داستان را کاملا رمزآلود شروع می‌کنند و سپس در ادامه‌ی روند، کم کم راز و رمز اتفاقات و وقایع آشکار می‌شود و ابرها کنار رفته و خورشید حقیقت آشکار می‌گردد. حال چه چیزی می‌تواند بخش داستانی یک عنوان Psychological Horror را موفق سازد؟ روایت مناسب داستان و استفاده هوشمندانه از Plot Twist‌ها.

+++++++++++++++++++

شروعی کلیشه‌‌ای، داستانی جذاب

داستان بازی The Medium در دهه‌ی نود میلادی در لهستان در جریان است‌. جایی که بازی‌بازان کنترل دختر جوانی به اسم Marianne را برعهده می‌گیرند. Marianne گذشته‌ی پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته که همین گذشته موجب شده او به فردی کاملا متفاوت و خاص تبدیل شود. Marianne توانایی ارتباط و صحبت با ارواح و Spirits را داراست و هم‌چنین می‌تواند با بعد و واقعیتی متفاوت از واقعیت کنونی نیز تعامل برقرار کند. داستان از جایی شروع می‌شود که Marianne پیغامی از طرف مردی ناشناس به نام Thomas دریافت می‌کند که ادعا می‌کند اگر Marianne می‌خواهد جواب سوالات خود در مورد خودش و قدرت‌هایش را پیدا کند باید به هتل Niwa برود و خب طبیعتا مانند اکثر داستان‌های Horror، او تصمیم می‌گیرد تا به دنبال پرسش‌های بی‌پاسخ زندگی‌اش برود.

داستان بازی در دید اول شروعی بسیار کلیشه‌ای دارد و حقیقت نیز این است که آغاز داستان واقعا کلیشه‌ای است. سفر به مکانی عجیب، مرموز و ناشناخته برای بررسی چیزی و پیدا کردن جواب سوالات مختلف. در بسیاری دیگر از عناوین Horror نیز شاهد این بوده‌ایم که داستان با سفر شخصیت اصلی به تیمارستان، عمارت، هتل و مکان‌های مشابه دیگر آغاز می‌شود.

اما مسأله این‌جاست که این شروع کلیشه‌ای در ادامه مسیری کاملا متفاوت به خود می‌بیند و اتفاقات و Plot Twist‌های داستانی کاملا فضای داستان را از کلیشه دور می‌سازند. بدیهی است به دلیل خودداری از هر گونه اسپویل داستانی موارد بیشتر را نمی‌توانم بازگو کنم اما مطمئن باشید با داستانی بسیار منطقی و استوار طرف هستید که به طور بسیار هنرمندانه‌ای نگارش شده است.

نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا

حالت Dual-Reality به معنای واقعی کلمه یک خلاقیت هنری فوق‌العاده است.

اگر بخواهم بخش داستانی بازی را ارزیابی کنم باید بگویم ساختار منسجم داستان یکی از نقاط قوت بازی The Medium است. از اتفاقات مختلف گرفته تا مرتبط ساختن وقایع گوناگون، داستان بازی انسجام خوبی دارد و موارد مختلف یکپارچگی آن را از بین نمی‌برند. نکته‌ی مثبت بعدی مربوط به پرداخت قابل‌قبول شخصیت Marianne است. با وجود این‌که نمی‌توان از Marianne به عنوان شخصیتی فوق‌العاده یاد کرد، اما حقیقت این است که سیر پرداخت شخصیت او در طول داستان کاملا منطقی و اصولی است. در نهایت آخرین نکته‌ی مثبت بخش داستانی مربوط به تعلیق و کشش بسیار مناسب آن است. داستان، بخش اصلی یک بازی Psychological Horror است پس بنابراین هر چه تعلیق داستانی بیشتر باشد و مخاطبان میل بیشتری برای رسیدن به جواب داشته باشند، تجربه‌ی نهایی نیز کامل‌تر و جذاب‌تر خواهد بود.

اما متاسفانه همه‌چیز به نکات مثبت خلاصه نمی‌شود، چرا که داستان بازی از یک نقطه ضعف نسبتا بزرگ رنج می‌برد. این نقطه ضعف مربوط به ریتم به شدت کند بازی خصوصا در نیمه‌ی ابتدایی داستان است. بله درست است که گاهی اوقات در روایت اتفاقات و سیر داستانی، کند شدن ریتم اتفاقات و سرعت پیش‌روی به منزله‌ی Build Up و آماده‌سازی برای اتفاقات بعدی عمل می‌کند، اما مسأله این است که در نیمه‌ی اول داستان، ریتم بازی گاهی آن‌قدر کند می‌شود که تجربه‌ی کلی The Medium حالتی یکنواخت به خود می‌گیرد. البته اشاره به این نکته نیز ضروری است که در نیمه‌ی دوم داستان و خصوصا یک سوم پایانی، داستان نه تنها بسیار جذاب و هیجان‌انگیز می‌شود، بلکه ریتم اتفاقات نیز بسیار سریع‌تر می‌گردد. با این وجود از ریتم کند داستان و اتفاقات در اوایل بازی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. قرار دادن اتفاق یا حادثه‌ای خاص در نیمه‌ی اول داستانی می‌توانست تا حد خوبی از این مشکل جلوگیری کند.

با این وجود باید بگویم در کل، بخش داستانی بازی The Medium بسیار عالی عمل کرده است و کاملا انتظارات را از اثری در زیرسبک وحشت روان‌شناختی برآورده ساخته است. خصوصا به لطف تعلیق بالای داستان در نیمه‌ی دوم.

خلاقیتی فوق‌العاده در قالب Dual-Reality

عناوین زیرسبک Psychological Horror، غالبا گیم‌پلی و مبارزات خاصی ندارند و بلکه بیشتر بر مواردی چون پازل‌های محیطی و مخفی‌کاری تکیه می‌کنند. بازی The Medium نیز دقیقا عملکردی مشابه دارد. بازی چیزی که بتوان از آن به عنوان مبارزه یاد کرد ندارد (که البته به هیچ وجه نقطه‌‌ی ضعف به شمار نمی‌آید). کل گیم‌پلی بازی The Medium از دو بخش کلی تشکیل شده است. اول پازل‌ها و معماهای متعدد که در جای جای بازی به چشم می‌خورند و دوم برخی سکانس‌ها و‌ لحظات گاه و بیگاه تعقیب و گریز و مخفی‌کاری.

در مورد پازل‌ها باید بگویم آن‌چنان نکته‌ی جدید و غافلگیر‌کننده‌ای وجود ندارد. در محیط‌های مختلف بازی به گردش بپردازید، نوشته‌ها، آیتم‌ها، اجسام خاص و موارد مختلف را بررسی کنید و با استفاده از نکات و اطلاعاتی که به دست آورده‌اید، معماها را حل کرده و در داستان بازی پیش‌روی کنید. همان‌طور که بدیهی نیز به نظر می‌رسد، اکثر زمان بازی، شما به رفت و آمد میان اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف پرداخته و مدام اجسام و نوشته‌های مختلف را برای کسب سرنخ یا پاسخ بررسی می‌کنید.

نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا

تعداد صحنه‌های Dual-Reality نه آن‌قدر کم است که کلا فراموش شوند و نه آن‌قدر زیاد است که حالتی تکراری و بیهوده بگیرند. تقریبا همه چیز در مورد Dual-Reality فوق‌العاده و بی‌نقص است.

اما نکته این‌جاست که شاهد امکانی خاص به نام Dual-Reality در بازی هستیم. همان‌طور که قبل‌تر گفتم، Marianne می‌تواند با دنیای ارواح و حقیقتی دیگر تعامل داشته باشد و حتی آن را تجربه کند. حال در بعضی از لحظات با جابه‌جایی میان این دو Reality، می‌توانید پازل‌ها را حل کرده و در بازی پیش‌روی کنید. اما اوج خلاقیت سازندگان جایی نشان داده می‌شود که هر دو حقیقت و دنیای بازی به طور هم‌زمان و لحظه‌ای قابل مشاهده و تعامل هستند؛ چیزی که از آن به عنوان Dual-Reality یاد می‌شود. در این لحظات خاص، صفحه به طور عمودی یا افقی به دو نیمه تقسیم شده و‌ اتفاقات بازی در آن واحد در هر دو Reality در جریان هستند. این لحظات و سکانس‌ها نه تنها از لحاظ داستانی فوق‌العاده مهم هستند و در پیش‌روی داستان بازی نقشی بسیار کلیدی ایفا می‌کنند، بلکه در حل معماها نیز دخیل هستند. برای مثال کارها و اعمالی که در Reality اصلی و دنیای واقعی انجام می‌دهید، در حقیقت دوم تغییری بزرگ ایجاد می‌کند و شما به وسیله‌ی اتفاق پیش آمده، معمای پیش‌ روی خود را حل می‌کنید.

نکته‌ی جالب این است که تمام جزئیات و موارد دو Reality با یکدیگر متفاوت است. دنیا و واقعیت اول، حالتی معمولی و انسانی دارد اما حقیقت دوم کاملا متفاوت است. در Reality دوم نه تنها محیط و فضاسازی کاملا متفاوت است، بلکه خود شخصیت Marianne نیز هم از لحاظ ظاهری هم از لحاظ برخورد و رفتار، با شخصیت خود در دنیای اول کاملا فاصله دارد. موی سفید رنگ او در Reality دوم یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که سازندگان با استفاده از آن از بازی‌بازان می‌خواهند به تفاوت این دو دنیا پی ببرند.

شخصیت Marianne یک‌سری قابلیت کلی نیز دارد که به او در حل معماها و کسب اطلاعات مختلف کمک می‌کنند. برای مثال او می‌تواند اجسام و آیتم‌های مهم و ضروری و دارای قدرت ماوراءالطبیعه را به صورت Highlight شده ببیند که این قابلیت بسیار سودمند است. همچنین او قابلیت این را دارد تا به طور موقت روح خود را از جسم جدا کند که این قابلیت برای حل برخی پازل‌های داستانی و محیطی ضروری است.
تمام فعالیت‌های شما در دنیای The Medium، یک قدم شما را به رسیدن به حقیقت نزدیک‌تر می‌کنند. از یک یادداشت معمولی گرفته تا لیوانی شکسته که نیرویی خاص دارد. در واقع، داستان بازی از صدها قطعه‌ی کوچک اطلاعات تشکیل شده که هر چه در بازی پیش‌روی می‌کنید، این قطعات و اطلاعات کنار هم قرار می‌گیرند و شما کم‌کم به ارزیابی خوبی از اتفاقات بازی می‌رسید.

نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا

برای یافتن پاسخ تا چه اندازه حاضر هستید ادامه دهید؟

در واقعیت دوم، همه چیز متفاوت است. درها از پوست انسان ساخته شده، محیط‌ها فوق‌العاده مخوف و سیاه هستند و ساکنان این دنیا، یا موجودات و هیولاهای مخوف هستند یا ارواح مختلف. در این Reality، خطرات مختلفی Marianne را تهدید می‌کند که مهم‌ترین خطر و تهدید، شخصیت The Maw است. کسی که آنتاگونیست بازی The Medium به شمار می‌آید و در صحنه‌های مختلف، شما را تعقیب می‌کند. بهتر است در مورد او بیشتر صحبت نکنم، چرا که ممکن است برخی موارد مربوط به او فاش شود، اما در همین حد بدانید که The Maw به عنوان یک آنتاگونیست بسیار خوب عمل می‌کند.

به زیبایی یک تابلوی نقاشی

گرافیک هنری بازی The Medium بسیار قابل‌قبول است. از طراحی چهره‌ی شخصیت‌ها گرفته تا کیفیت بافت اجسام مختلف و موارد مشابه دیگر، همگی کیفیت قابل قبولی دارند. در واقع The Medium از لحاظ گرافیکی بسیار چشم‌نواز است. استفاده از طیف رنگ متفاوت و هوشمندانه در رنگ‌آمیزی دو Reality مختلف نیز تصمیمی فوق‌العاده درست از سوی سازندگان بوده است.
در واقع باید گفت به لطف گرافیک بسیار استاندارد بازی، فضاسازی به بهترین شکل ممکن انجام گرفته و بازی در بالاترین سطح ممکن، احساس ترس، اضطراب و ناامنی را به مخاطب منتقل می‌سازد.
از طرف دیگر از لحاظ فنی بازی با برخی مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کند. آن‌چنان که مشخص است، بازی بر روی Xbox Series S عملکردی سینوسی دارد و از لحاظ فریم ریت و رزولوشن دچار فراز و نشیب می‌شود.
اگر یک سری افت‌ فریم و افت رزولوشن را کنار بگذاریم، از لحاظ باگ‌های فنی و مشکلات گرافیکی، عملکرد بازی بسیار قابل‌ قبول است و باگ‌های گرافیکی بازی آن‌قدر انگشت‌شمار هستند که هیچ مشکلی در روند آن ایجاد نمی‌کنند.
یکی از نقاط قوت بازی، صداگذاری فوق‌العاده شخصیت‌های بازی است. صداپیشه‌ی معروف دنیای گیم Troy Baker در نقش The Maw و خانم Kelly Burle در نقش Marianne عملکرد بسیار درخشانی از خود به جای گذاشته‌اند. در کنار این مورد، صداگذاری افکت‌های صوتی بازی نیز فوق‌العاده است. از صدای راه‌ رفتن روی چوب گرفته، تا صدای شکستن خرده شیشه و کوچک‌ترین صداهای ممکن به بهترین شکل ممکن صداگذاری شده‌اند و احساس مورد نظر را منتقل می‌سازند …

نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا

بازی The Medium بدون شک تجربه‌ای خاص در دنیای عناوین ژانر وحشت به شمار می‌آید.

سخن پایانی:

بازی The Medium بدون شک یکی از برترین بازی‌های سال ۲۰۲۱ به شمار می‌آید. تجربه‌ای دلچسب و متفاوت که پر است از خلاقیت و نبوغ. اگر ایراداتی مانند مشکلات فنی و کند شدن روند داستان بازی نبود، این عنوان قطعا می‌توانست توجهات بسیار بیشتری به خود جذب کند. با این وجود اگر دلتان برای بازی کردن عنوانی مانند نسخه‌های ابتدایی Silent Hill تنگ شده، در تجربه‌ی The Medium لحظه‌ای نیز شک نکنید…

نقاط قوت:

  • داستانی جذاب با تعلیق بالا

  • فضاسازی فوق‌العاده

  • گرافیک هنری مطلوب

  • بازی یک تجربه‌ی دلچسب Psychological Horror به شمار می‌آید

  • صداگذاری فوق‌العاده مناسب

  • خلاقیت قابل‌توجه در بخش‌های مختلف بازی

نقاط ضعف:

  • کند شدن ریتم داستان در بخش‌های مختلف خصوصا نیمه‌ی اول داستان

  • برخی مشکلات فنی و افت‌ فریم‌های گاه و بیگاه

  • گیم‌پلی بازی می‌توانست عمیق‌تر باشد

نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا

امتیاز گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا
نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا
نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا
نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا
نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • MrHill93 گفت:

    نمیدونم چرا گیمفا سعی داره همیشه بازیای مزخرف و خوب نشون بده
    این از مدیوم
    اون از والهالا و گوست ریکان بریک پوینت و کلی مثال دیگه
    واقعا درک نمیکنم 😐

    • Bluebox گفت:

      طبق حرف شما دیمنز سول، GTA v و رد دد ۲ هم مزخرف محسوب میشن 😐

    • K_R12 گفت:

      وقتی بازی رو بازی نکردین لطفا همینجوری قضاوت نکنین و ارزش اون بازیرو پایین نیارین . بازی متا قابل قبولی گرفته و همه چیز هم متا نیست . همه بازی ها قرار نیست شاهکار بشن. اول فهم و درک گیمر بودن رو داشته باشین بعد بیاین همینجوری نظر بزارین و به ساخت یک استودیو توهین کنید . بلوبر یک استودیو متوسط رو به بالا هست که تونسته با بودجه خیلی پایین بازی نسبتا خوبی بسازه و چیزی بیشتز از این هم ازشون انتظار نبود. لطفا به هرچیزی توهین نکنید

      والهالا هم بازی خوبی هست و نمره ای که گیمفا بهشون داد کاملا بجا بود.

    • چند ساعت والهالا بازی کرده بودی؟
      دویست ساعت؟
      گوست ریکون رو فقط قبول دارم که تهش هشته
      وگرنه بقیه ی بازیا به حقه مگه اینکه نمره ی پایین گرفته باشه تو گیمفا
      مثل هالو نایت و سلست و فالوت چهار که به با یه تیر نمردن دشمنا ایراد گرفته بود⁦:-|⁩

    • Ozhan گفت:

      هدف گیمفا رو درک میکنم چون خیلیا چشمشون به متاست و شاید امثال این بازی رو بخاطر متای ۷۰بازی نکنن
      واس آرمان های گیمفا میگه من نمره بالاتر از بفیه میدم تا حداقل یه عده که بخاطر میانگین بازی سمتش نرفتن؛ با دیدن این نمره برن تجربش کنن و شاید حتی عاشقش بشن، اونم بازی ای که بخاطر میانگین ۷۰ نمیخواستن تجربش کنن
      ولی باید تو این هدفشون همیشه عدالت رو رعایت کنن و نکات مثبت و منفیربازی رو به کاربراشون بگن تا یه وقت پول کسی هدر نره
      اتفاقی که بخاطر لرد او فالن واس من افتاد و بی نهایت پشیمون شدم از تجربش

      • MrHill93 گفت:

        Ozhan
        دقیقا من اصلا قصدم تجربه والهالا نبود
        چون ادسی و بازی کرده بودم دیگه نمیخاستم ی اساسینه دیگه با محوریت ار پی جی و بازی کنم
        ولی ب خاطر نقد سعید اقا بابایی رفتم ۸۰۰ هزار تومن پول اکانت ظرفیت ۲ شو دادم بعد تموم شدنش و دیدن اون داستان و پایان مزخرفش مث چی پشیمون شدم الان هم اکانت ۸۰۰ هزار تومنی مونده رو دستم هیشکی ام نیس بخرتش واقعا از کارم پشیمونم
        اگه واقعی نمره بدن مخصوصا تو ایران ک اینقد بازیا گرونه ادم سمت همچین مزخرفاتی نمیره
        ایشون اومدن والهالا رو با ویچر ۳ مقایسه کردن و گفتن والهالا در حد ویچر ۳ جذابه ک اصلا اینطوری نبود برا منی ک بالای ۴۰۰ ساعت ویچر زدم و حتی پلاتش کردم
        تو ویچر کلی میشه بیلد ساخت از بازی لذت برد هر پلی ترو با ی پلی ترو دیگه ت با انتخاب هایی ک میکنی متفاوته
        ولی والهالا چی داشت ن میشد بیلد ساخت
        ن انتخاب ها زیاد تاثیر انچنانی ایی داشت ک ادم و برای دومین بار بازی کردن ترغیب کنه ن داستان شاخ و درگیر کننده ایی داشت
        مبارزات هم ک تو سه ساعت اول خسته کننده میشد
        کلا یا باید ار یک بزنی تو بازی یا ار دو هیچ گونه خلاقیتی تو مبارزات والهالا نبود
        با ی سری ابیلیتیه مزخرف ک بیشتر مواقع باگ میشد
        ینی مزخرف ترین تجربه گیمینگم بود والهالا بعد از ۱۷ سال گیمر بودن

    • arian 76 گفت:

      دوست عزیز اولا نمره ۸ به معنای خوب نشون دادن بازی نیست و نقد بسیار منصفانه بوده
      ۲ لطفا این رو بدونید که با خریدن یه PS4 دویست و پنجاه دلاری سهام دار سونی محسوب نمیشین و باید به عنوان یه مصرف کننده به طرفداران کنسول های دیگر احترام بگذارید

    • GodHand گفت:

      نمیدونم چرا شماها سعی نمی‌کنید فن بوی بودن رو بزارید کنار و یکم منطقی باشید، gamespot و ign اگه اشتباه نکنم ۸ یا ۹ به بازی دادن، اکثر سایتای مهم همین حول حوش ۸ دادن، چهار تا سایت ناشناخته و کوچیک بهش نمره های عجیب، غریب و پایین دادن که خودش خیلی ‌مشکوکه، با این وجود میانگین متای ۷۵ یعنی یه بازی خوب، حتی اگه از بُعد متا پرستی هم نگاه کنیم،
      والهالا هم شاهکار بود (فقط بریک پوینت رو موافقم)
      جدای از این سعی کن بازی رو خودت تجربه کنی انقدر آدم ظاهر بینی نباشین، در کل «بازی رو پلی بدین نه متا رو»

    • NEON گفت:

      چی والهالا خوب نیست دادش چته؟؟؟ بازی با این همه وسعت گیم پلی خوب بنظرت مزخرفه ؟؟؟؟

    • مدیوم اشغاله گاد اف وار اشغاله رددد اشغاله لست اف اس اشغاله انچارتد اشغاله رچت کلنک اشغاله هورایزون اشغاله اسپایدر من اشغاله بتمن اشغاله مورتال کمبت اشغاله دووم اشغاله فاینل فانتزی اشغاله جی تی ای اشغاله کراش اشغاله گوست اف سوشیما اشغاله بتلفید و کالاف اشغالند اساسین اوریجینز اشغاله اساسین والهالا اشغاله و گوست ریکان اشغاله دیمن سولز اشغاله رینبو سیکس و اورواچ اشغالن هیلو اشغاله گیرز اف وار اشغاله ماکروسافت سیمولیتور اشغاله تیکن و استریت فایتر اشغالن انتیل دان اشغاله ویچر‌ اشغاله رزیدنت اویل اشغاله فارکرای اشغاله واچ داگز اشغاله الدن رینگ اشغاله و… بازی دیگه ای هم هست که آشغال نباشه !!!شاید تو باب اسفنجی رو به عنوان ابر شاهکار انتخاب کنی؟؟؟ راستش من می دونم تو از اعضای زومجی هستی و اعضای زومجی کلاً از بازی های یوبیسافت و یکسری دیگر بدشون میومد شما ها هیتر هایی هستید که به والهالا ۷ دادین و بهش میگین متوسط روبه بالا بعد باهاش چهل ساعت گیم پلی می رید اونم روی ps5!!!!!?? بعد توی سایت زومجی نوشتید که نقد های گیمفا اصلاً عادلانه نیست و مبالغه است و می‌گویید کسی که والهالا رو نقد کرده یعنی آقای آقابابایی فن دو اتیشه یوبیسافته و اینو شاهکار میدونه شاید این بازی هایی که گفتم رو آشغال و بچگانه و کلیشه ای و بی محتوا و شیردوشی و ضعیف و داغون و بی ارزش بدونی اما تمامی این هایی که اسم اوردم با یکسری ها که یادم نمیاد همشون دارن توی سبک و شیوه بازیشون سلطانی و فرمانروایی میکنن مخصوصاً والهالا با‌ اینکه نویسندگان زومجی‌ سبک نقش آفرینی این بازی رو عجیب می‌دونند اما این بازی شخصاً معتقدم بهترین بازی نسل۸ یوبی سافته و از عظیم ترین جهان باز های تاریخه و در کنار اوریجینز و اساسین۲ جزو بهترین هاست در سری خودش و حتی جزو بهترین بازی های نسل است و جزو ده بازی برتر سال است برچسب‌الکی‌ به بازی نمیزنم این اینجوریه!!!! من به عنوان نمایندگان بازیبازان والهالا و کسی که این بازی رو ۶۵ ساعت تجربه کرده بی طرف این حرف را میزنم و گوست ریکان هم بازی فوق العاده ای است بنظرمن این بازی از بهترین شوتینگ های نسل است بقیه بازی ها هم همینجوری حالا حرف حسابت چیه؟؟!؟؟

      • کاری به محتوای کلی بحثت ندارم ولی چون فن یوبیسافتی میخوام نظرمو در این مورد بگم به نظرم بهترین اساسین نسل هشت یونیتی هست اگه مشکلات فنیشو چشم پوشی کنیم که بعدا با اپدیت هم حل شدند والهالا وسعت زیادی داره محتوای زیاد داره اما محتوای زیاد به معنای شاهکار بودن نیست والهالا یه بازی کپی شده خوب در ابعاد مختلفه ولی چیزی از خودش نداره یه بازی تقلیدیه که خوب تونستند درش بیارن

      • دمت گرم
        حرف حق
        دقیقا یه سری آدم که ارزش گیم رو نمی‌دونن میان هیتر بازی در میارن
        والهالا فق ۳۰ ۴۰ ساعت کات سین داره
        خدا میدونه چه زحماتی داره ساختن این همه کات سین با اون حجم از گرافیک و کیفیت …
        خدااا میدونه

    • andromeda گفت:

      PS فنی دیگه کاریت نمیشه کرد تو برو همون بازیای بچه گانتو بازی کن گاد اف وار بازی کن شمشیر بکش ۱۰۰ متر :laugh: :laugh: :laugh: در ضمن اینو بدون مایکرو چند سال دیگه صنعت گیمو درو میکنه نصف شرکتای بازی میشن زیر نظر مایکروسافت سونی هم بره همون دوربینشو بسازه

      • حرفت اصلا درست نیست دیگه شما هم داداش
        من کامنت‌های قبلی مو ببینی همش از مدیوم تعریف دادم
        کسی که به مدیوم بگه مزخرف هیچی از بازی سرش نمیشه
        یا به سری فوق العاده‌ی هیلو و گیرز او وار
        ولی شما هم نباید بیای به گاد او واری که بازی سال شده و یکی از بهترین هک اند اسلش های تاریخه ایراد الکی بگیری
        یعنی چی فقط شمشیر میزنی؟!!
        خو توی هیلو و گیرز هم فقط تیر میزنیم … ماهیت بازی مگه قراره چیزی غیر این باشه؟!!!!!!!!!

      • فرید گفت:

        هروقت ایکس باکس و مایکرو درو کرد ماهم میریم سمت ایکس باکس
        فعلا با انحصاری های جذاب سونی داریم زندگی میکنیم
        دومن باید مایکرو اونقد محتوای جذاب داشته باشه که پلی فنا برن سمتش اونم با این همه خاطره ای که سونی واسمون ساخته فکر نکنم بشه رفت سمت مایکرو

    • والهالا با متای ۸۶ مزخرفه؟!!
      شما گیمر نیستی اصلا عزیز جان
      برو یه سرگرمی دیگه پیدا کن …
      در ضمن مدیوم هم از خیلی جاهای معتبر نمره‌ی بالای ۸۵ گرفته …
      برای طرفداران ژانر وحشت قطعا عنوان باارزشیه …
      ولی در کل کسی که به بازی والهالا می‌گه مزخرف، داره به کل صنعت گیم بی‌احترامی می‌کنه …

      • MrHill93 گفت:

        محمد کرامت فر

        اره حاجی والهالا ۸۶ عه همین مدیوم هم ۹۹ عه این نمراتی ک تو متاکریتیک هست هم الکیه فقط ی سری بچه سال مث شما ها حرفاتون درسته
        والهالا متا ۸۰ گرفته بعد میگه ۸۶ :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

        • اولا طرز حرف زدنت اصلا درست نیست
          حالا مهم نیست ولی همین الان رفتم تو ویکی پدیا چک کردم، والهالا روی کنسول‌های نسل نه نمرش شده ۸۴ … حالا من چهار و با شیش جابه‌جا گفتم … خیلی به شما برخورد؟!
          مطمئنم شما از اونایی که والهالا رو ده ساعتم بازی نکردی …
          حالا شما خوشت نمیاد کسی مجبورت نکرده بازی کنی
          والهالا بده … مدیوم بده … چیز دیگه‌ای هم موند دیگه؟

    • دوست عزیز گیمفا بیشتر به خاطر اینکه این کار میکنتد که خیلی به متا وابسته است هرکی فکرمیکنه متای ۷۰ ی بازی مضخرفه ولی در اصل نه عنوان هایی مثل اسپک که داستانی داشت که هیچ بازی نتونست پای برسه دایینگ لایت که خلاقیت خلاص تو گیم پلی بود ولی آخر متای ۷۰ گرفتند ولی این متا مهم نیست بلکه مهم تجربه شخصه که این دو عنوان شاهکار در آورده اند

  • venom گفت:

    من دو ساعت اول بازی رو تو یوتیوب دیدم . متاسفانه pc یم نمیکشه اجراش کنه 😥 . بشدت مجذوبش شدم . یکم دوربین بازی اذیت میکنه . تعدادی باگ دیدم و آنچنان هم حس ترس رو القا نمیکنه . اگه یکم بیشتر روش وقت میذاشتند و ایده های بهتری به بازی اضافه میکردن حتی میتونست متای بالای ۹۰ بگیره .

  • A گفت:

    آقا قبل از اینکه تو این پست بخواهید همدیگر را تیکه و پاره من یه چیزی بگویم.
    خدای این ژانر متا ۸۹ گرفته.
    یه خورده به اون متا مشکوکم.
    آخه سایت های بزرگ همه ۸ و ۹ یا نهایتا ۷ داده اند اما یه سری رسانه های کوچک نمره خیلی پایینی داده اند .
    من که هیچ جوره نمی توانم این موضوع را هضم کنم.

    • Ozhan گفت:

      نمره گیم اسپات رو هیچوقت در نظر نگیر
      چه وقتی نمره بالا میده چه وقتی یه بازی رو میکوبه
      کلا اینو بدون که too much water
      این از این
      نمره میانگین همیشه نزدیک ترین چیزیه که کیفیت یه اثرو نشون میده
      حالا بازم اگ نمره میانگین رو قبول نداری میتونی یه رسانه معتبر رو واس خودت مرجع قرار بدی
      یا یه منتقد معتبر
      من خودم اقای اندی مک کارا تا قبل اینکه بازنشسته شه محبوبترین منتقدم بود ولی الان کسری کریمی طار رو قبول دارم
      از رسانه هام گیم اینفورمر یا گیمینگ بولت یا گیم رادار و ای جی ان اکثرا میانه رو ان و ادیتورهاشون واقعا کاربلدن

    • سایت های کوچک 😐 تا کی میخواید خودتونو گول بزنید؟
      سایت فن بوی استیور بهش ۷۵ داده سایتی که به ۹۹% بازی های ایکس باکس بالای ۸۰ تا ۱۰۰ میده

      Game Revolution 70

      TrueAchievements 70
      IGN France 70
      Pure Xbox 60 این که برای خودتونه
      Trusted Reviews 60 اینم کوچیکه؟
      DualShockers 55 اینم کوچیکه؟
      Attack of the Fanboy 50 اینم کوچیکه
      Metro GameCentral 40 این دیگه خیلی کوچیکه

      Guardian 40
      و …
      فقط سایت هایی که اسمشون ایکس باکس هستش بهش نمره بالا دادن بقیه روی همین حدودها میچرخه
      اکانت جدیدت مبارک محمدرضا ایکس باکس وان

  • vas گفت:

    خب پس با توجه به نقد جناب زاهدی عزیز اگر فرصتش پیش اومد حتما تجربه میکنم.

  • SSrM گفت:

    ارزوی تجربشو دارم
    تبریک به مایکروفنا
    همه چی عالیه
    دوربینش خیلی متفاوته تکراری نیست

  • خب به نظر من بازی نسبتا قابل قبول بود گرچه پتانسیل این رو داشت که خیلی خیلی بهتر بشه.البته من روی سیستم تجربش کردم واقعا ارزش تجربه رو داشت ولی اگر ماکروسافت می خواد ملت خرج کنند کنسول نسل نهمیش رو بخرن باید بازی هایی عرضه کنه وه در حد انحصاری های سونی باشن . متاسفانه فکر نکنم چنین چیزی محقق بشه و بازهم سونی تو این نسل برندست چون انقدر احصاری داده که خیلی راحت تو این نسل اگه از هرکدوم یه نسخه جدید بسازه نسل رو قبضه کرده ولی ماکرو هم میتونست ولی نکرد. داریم به چشم می بینیم که ایده و خلاقیت مهم تر از پول و سرمایه شرکت هاست. یادش بخیر سایلنت هیل و اینه هاش و رزیدنت اویل ۱ و شات گان برداشتنش از روی دیوار و از در خارج شدن و حرکت سقف پر از تیغ . شنیدن صدای تیر برای اولین بار توی عمارت . نمیسیس مخوف.رسوندن سرم توسط جیل به ریچارد . حس کمبود تیر و اسلحه و ترس برای پیدا کردن مرکب تو بازی برای سیو کردن. اشلی و لیان و دهکده جالبش حتی عناوین جدید تر مثلdead spaceکه عجب جامپ اسکیر هایی داشت.و در اخر کله هرمی که مو به تنتون سیخ میکرد و یا باز هم شاهکار های اخیر مثل اویل ویتن و سباستین کاستیانوس خوشتیپ و لحظات نابش . برای اینا دلم تنگ شده کاش چنین چیز هایی دوباره ببینیم .

  • ایول پس بلوبر بازم یه بازی خاص ساخته
    هایپ شدم⁦:-D⁩

  • SEHSANHS گفت:

    نمیدونم فقط مشکل منه یا خیلیا این مشکلو دارن ولی من الان به گروه ها و ریپلای هام دسترسی ندارم و وقتی میرم تو پروفایلم فقط صفحه ی اصلی و مشخصاتم هستن

  • Ninja Theory گفت:

    مرسی بابت نقد. با نقد فهمیدم که بی درنگ باید سراغ تجربش برم. بلوبر گل کاشته :yes:

  • bravo6 گفت:

    آدم وقتی بازی های اکس باکسو میبینه بجای اینکه جذب بشه به اکس باکس خیالش راحت میشه که خرید ps5 انتخاب درست بوده حتی xbox one هم اولاش با بازی هاش منو جذب میکرد ولی سری ایکس کلن چیزی نداره جذبمون کنه یادمه titanfall و sunset overdrive و کوانتوم بریک خیلی خفن بنظر میومدن حتی بازی های کنسل شده اونا هم باحال بنظر میومد اما الان هیچ کلن یه هیلو داشتن که با گیمپلی اون روزش نا امیدمون کرد

  • xbox and halo گفت:

    کل بازی های جهان بد ، فقط لست خوبه.

  • xbox and halo گفت:

    ببخشید این کامنتم ریپلای برای کامنت اقای soheil هست.

  • به به.
    عجب شاهکاریه.
    منی که ps5 دارم تصمیم گرفتم برم سری ایکس بگیرم

  • GodHand گفت:

    اکثر سایتای مهم و خیلی سخت گیر حداقل همین ۸ یا حتی ۹ دادن، حالا چرا سایتای ناشناخته و کوچیک نمره های پایین و عجیب غریب دادن، خیلی خیلی مشکوکه، و یه فطعا چیزی این وسط درست نیست.

  • andromeda گفت:

    دوستان بازیش عالیه داستان خفن گرافیک خوب Dual-Reality …اصلانم افت فریم ندیدم خیلی روون اجرا شد البته با گرافیک ۱۰۷۰ اونایی ک اهل اینجور بازیان حتما نصبش کنن به حرف یه عده ک فقط تو عمرش استراتژیک بازی کرده یا ps فنه و میگه بدرد نمیخره نکنید برید بازی کنید حالشو ببرید.

  • به نظر من حق ترین نمره.
    البته این بازی مخاطب خاص خودش رو داره و باید به سلیقه هم احترام بزاریم.
    من به شخصه عاشق این سبکم

  • arm4nii گفت:

    بر اساس تجربه خودم بگم که ۴ ساعت تجربش کردم.
    گرافیک بازی عالیه واقعا.صداگزاری فوق العادست.داستان عالیه.
    مشکلات فنی اصلا زیاد نیست و معدوده و اسیبی به بازی نمیرسونه.حس ترس کاملی القا میکنه و حتما با هدفون تجربش کنین.
    من بهش ۹ میدم.اولای بازی داستان میتونست بهتر باشه اما کم کم درگیر میکنه ادمو.
    حتما پیشنهاد میکنم.
    روی سری ایکس خیلی عالی اجرا میشه جز صحنه های معدود

  • Yato گفت:

    چقدر برای این بازی انتظار کشیدم بعدش بازی طوری عرضه شد که با رزولوشن HD با کیفیت Low هم کامپیوترم به زور بالاش میاره ، بلوبر با این بهینه سازیش ر#@ده ، از استریم هایی هم که از بازی دیدم محیط و موسیقی و داستان همون طور که انتظار داشتم عالی هستن و ایده دو جهان خیلی عالی از اب در امده است ولی روند بازی خیلی کند هست و حس ترس ان طور که باید القا کنه نیست

  • با این که فن سونیم ولی همیشه واقعیتو میگم راجب این باازی بنظرم بازی خوبیه وایده های خوبی داره ولی واقعیت اینه نمیتونه کسیو متقاعدکنه بره بخاطرش xsxرو بخره و بنظرم مایکروسافت به انحصاری های بیشتری واسه جلب مشتری ها به سمت xsxنیاز داره در حال بنظرم هیچ دلیلی واسه خریدxsxنیست وقتی همه بازیاش روی pcهم قابل اجراس..این بازی هم مبارک فن های عزیز مایکروسافت امیدوارم لذتشو ببرن مخلصشونم هستم…

  • alipower_fan گفت:

    این وسط بهم پریدن هاتون یاداوری کنم
    ps4 تو این چند ماه از جمع اکسباکس سری اکس و اس و کل اکس وان ها کل اکس باکس۳۶۰ و اورجینال بیشتر فروخته
    ps5 که آمارش بماند :rotfl: :rotfl: :rotfl:

  • به نظرم به عادلانه‌ترین شکل ممکن نمره داده شده
    مرسی مصطفی جان
    واقعا متای ۷۵ خیلی کمتر حق این بازی بوده و مظلوم واقع شده
    کما این که به layers of fear هم کمتر حقش نمره دادن …

  • vergil2max گفت:

    با تشکر و خسته نباشید
    کاش ناشرها اینقدر این مشکلات فنی رو دست کم نمیگرفتن

  • طبیعیه اکثرا به نمره نگاه کنن برا تشخیص خوب و بد بودن بازی اما دقت کنید انتظار منتقد ها با انتظار مردم متفاوته مثلا خیلی از متای فیلم ها پایینه ولی میبینی ازشون لذت میبری و جالبه نمره مردمی بهش تو imdb بالاست پس با این جنگ و دعوای کنسولی و فن بوی بازی لذت بازی کردنو از خودتون نگیرید

    Richman
  • Red devil گفت:

    کاری با متای بازی ندارم بازی silent hill the room نمرش ۷۶ بود یا home coming شصتو خورده ای با هر دو

    تا هم خیلی حال کردم . خلاصه لذت بازی کردن تو متا نیس جان اصغر 😀 … اونم این چند وقت ک بازی ترسناک

    روانشناختی خیلی کم شده

    Richman
  • ali گفت:

    نمره ۷۰ (۷) برای بازی عادلانه هست . کشش لازم نداره . زیادی روانشناسی و فلسفی هست . هیجان کم . گرافیک فنی متوسط .

    Richman
  • mbox گفت:

    اقا موسیقی شاهکاره و اشاره نکردید قطعا نیم تا یک نمره باید برید بالا برای این موسیقی

    Richman
  • Richman گفت:

    چقدر بخش کامنتای این مقاله چرت بود .
    دو نفر بازی رو تجربه نکردن یه ذره حرف حساب بزنن . عناصری که براشون جذاب بوده در این بازی رو شرح حال کنن .
    هنوز نفهمیدن اینجا همه یه خانواده ایم .

نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا
نقد و بررسی بازی The Medium؛ خلاقیت و ترس- گیمفا