نقد نسخه دسترسی زودهنگام King Arthur: Knight’s Tale - گیمفا
نقد نسخه دسترسی زودهنگام King Arthur: Knight’s Tale - گیمفا
نقد نسخه دسترسی زودهنگام King Arthur: Knight’s Tale - گیمفا
نقد نسخه دسترسی زودهنگام King Arthur: Knight’s Tale - گیمفا

نقد و بررسی دسترسی زودهنگام King Arthur: Knight’s Tale؛ افسانه‌ی میزگرد

امیرمهدی نامجو
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
نقد نسخه دسترسی زودهنگام King Arthur: Knight’s Tale - گیمفا

داستان شاه آرتور و شوالیه‌های میزگرد، یکی از معروف‌ترین اساطیر بریتانیایی است که تا به حال در آثار مختلفی به تصویر کشیده شده است. King Arthur: Knight’s Tale با الهام از این افسانه، قرار است تجربه‌ای جذاب در سبک نقش‌آفرینی تاکتیکال را ارائه کند. در ادامه به بررسی نسخه دسترسی زودهنگام این بازی می‌پردازیم.

تاریخچه شرکت سازنده

پیش از شروع بررسی بازی، به پیشینه‌ی سازنده بازی می‌پردازیم. استودیوی Neocore Games یک استودیوی توانمند مجارستانی است که از سال ۲۰۰۹، بازی‌های نقش‌آفرینی مختلفی را عرضه کرده است. یکی از اولین بازی‌های آنان King Arthur: The Role-Playing Wargame بود که هر چند عنوان خیلی معروفی نیست،‌ اما نشان می‌دهد که از همان اوایل کار این استودیو به ساخت بازی‌هایی بر اساس افسانه شاه آرتور علاقه داشت.

king arthur knight's Tale

King Arthur: Knight’s Tale

دلیل اصلی معروف شدن این استودیو،‌ ساخت سری بازی نقش‌آفرینی جذاب The Incredible Adventures of Van Helsing است. این بازی برگرفته از داستان‌های مربوط به ومپایرها و شخصیت معروف ون هلسینگ بوده و از نظر گیم پلی،‌ یک بازی Diablo-Clone محسوب می‌شود. این بازی هر چند از نظر میانگین نمره، امتیاز متوسطی را کسب کرد‌ اما موفق شد طرفداران بسیاری پیدا کند و به دلیل فروش نسبتاً خوب، دو نسخه‌ی دیگر از آن هم ساخته شد.

در سال‌های اخیر، این استودیو عناوینی براساس دنیای Warhammer 40K با عنوان Warhammer 40K Inquisitor – Martyr هم ساخته است که هر چند همانند ون هلسینگ نمرات متوسطی کسب کرده است، اما در کل اثر نسبتاً قابل قبولی است و طرفداران خاص خود را دارد. در اواخر سال گذشته‌ی میلادی،‌ کمپین کیک استارتر برای عنوان بعدی این استودیو یعنی King Arthur: Knight’s Tale به راه افتاد که در نهایت با موفقیت بیش از ۱۵۰ هزار یورو برای آن جمع‌آوری شد. حال بعد از گذشت مدتی اندک، شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی Early Access این بازی در استیم هستیم. در ادامه مطلب به بررسی این نسخه از بازی می‌پردازیم.

داستان King Arthur: Knight’s Tale

ابتدا از داستان بازی شروع می‌کنیم. همان‌طور که از نام بازی هم مشخص است و پیش‌تر هم اشاره کردیم، بازی براساس افسانه شاه آرتور و شوالیه‌های میزگرد ساخته شده است. با این وجود بازی به هیچ وجه قصد نداشته که صرفاً همان روایت‌های کلاسیک این افسانه را تکرار کند. در افسانه اصلی، نبرد کاملن (Camlann) پایان داستان را رقم می‌زند. نبردی که در آن شاه آرتور با مردرد (Mordred) که یکی از شخصیت‌های منفی اصلی این افسانه است، درگیر شده و در نهایت با کشته شدن مردرد و زخمی یا کشته شدن شاه آرتور و انتقال او به جزیره‌ی افسانه‌ای اولان (Avalon) این افسانه به پایان می‌رسد.

فضاسازی مخوف بازی شاه آرتور داستان شوالیه king arthur knight's Tale

بازی فضاسازی مخوف و تاریکی دارد.

سازندگان King Arthur: Knight’s Tale دقیقاً همین نقطه‌ی پایانی افسانه را نقطه شروع داستان بازی خود قرار داده‌اند. در ابتدای بازی،‌ بانوی دریاچه، مردرد را که کشته شده است زنده می‌کند؛ زیرا شاه آرتور هم زنده مانده است و این موضوع باعث وقوع مشکلی در روند تعادل جهان شده است؛ از این رو بانوی دریاچه قصد دارد با زنده کردن مردرد، او را مأمور کشتن دوباره شاه آرتور کند تا جهان بازی از وضعیت نا‌به‌سامان خود خارج شود.

هر چند نسخه Early Access بازی بخش زیادی از داستان را آشکار نمی‌کند، اما همین قسمت‌های اندکی که در این‌جا مشاهده می‌کنیم نشان می‌دهد که اگر کیفیت داستانی بازی در نسخه‌ی نهایی هم در همین حد باقی بماند، با اثر جذاب و بسیار خوبی در این زمینه روبه‌رو خواهیم بود.

با توجه به ‌پیش‌زمینه‌ی سازندگان در ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی داستان محور، به نظر می‌رسد که بتوانند به خوبی از پس روایت و طراحی داستانی جذاب برای این عنوان هم بر بیایند. در داستان بازی اصلی قرار است انتخاب‌هایی که در طول داستان می‌کنید، بر روند کلی آن و همچنین پایان‌بندی بازی تأثیر اساسی داشته باشند. هر چند در کل نمی‌توان براساس نسخه فعلی که تنها دو مأموریت اصلی دارد در این مورد نظر داد اما به نظر می‌رسد که نتیجه کار رضایت‌بخش باشد.

strange creature in king arthur knight's Tale

موجودات عجیب و غریب زیادی در بازی وجود دارند که باعث متمایز شدن بازی نسبت به سایر بازی‌های ساخته شده براساس شاه آرتور می‌شود.

گیم پلی King Arthur: Knight’s Tale

بعد از داستان نوبت به گیم پلی بازی می‌رسد. گیم پلی این عنوان ترکیبی از سبک نقش‌آفرینی و تاکتیکال است. در زمینه مبارزات بازی به شدت شبیه عنوانی نظیر XCOM‌ است. شخصیت اصلی تحت کنترل شما مردرد است و در کنار او، در طول بازی می‌توانید اعتماد شوالیه‌ها و افراد مختلفی را جلب کنید تا به شما ملحق شوند. هر کدام از افرادی که در اختیار دارید، کلاس خاصی دارند که باعث می‌شود در زمینه‌هایی نظیر مبارزه‌ی نزدیک، تیراندازی یا جادوگری توانمند بشوند.

king arthur knights tale cover system

در King Arthur: Knight’s Tale همانند سایر بازی‌های تاکتیکال، سنگر گرفتن پشت عناصر محیطی مختلف برای در امان ماندن از حمله دشمنان، اهمیت دارد.

مبارزات

مبارزات بازی به صورت کاملاً نوبتی انجام می‌شود. به این شکل که یک دور نوبت شماست تا حرکات خوب را انجام بدهید و پس از آن نوبت دشمنان خواهد بود. محیط بازی در حین مبارزه به بخش‌های مربعی شکلی تقسیم‌بندی می‌شود و شخصیت‌ها باید بین این خانه‌ها حرکت کنند. همانند سایر بازی‌های این سبک، هر شخصیت میزان مشخصی AP یا Action Point در هر دور دارد و حرکت کردن از هر خانه به خانه‌ی دیگر، مقداری از این AP را مصرف می‌کند و انجام کارهایی نظیر حمله یا جادوهای مختلف هم نیاز به مقدار مشخصی AP دارند.

king arthur knight's Tale Grid

در هنگام مبارزات، زمین بازی به تعدادی مربع تقسیم می‌شود.

هر مرحله‌ی بازی، شامل تعدادی مبارزه مختلف است و باید با حرکت در محیط‌های مختلف بازی که شبیه به Dungeon‌های بازی‌های نقش‌آفرینی Diablo Clone هستند، با دشمنان مختلفی روبه‌رو شوید. بعضاً هر مرحله شامل قسمت‌های فرعی هم می‌شود. اگر از اول بدانید که دقیقاً باید سراغ کدام بخش بروید، می‌توانید هر مرحله را با سرعت تمام کنید ولی معمولاً به دلیل پیچیده بودن محیط‌ها، در ابتدا دقیقاً نمی‌دانید که باید به سراغ کدام مرحله بروید و در نتیجه ممکن است درگیر مبارزات مختلفی بشوید. مبارزات بازی شاید به تنهایی خیلی سخت نباشند ولی وجود چندین مبارزه در هر بخش وجود دارد و عدم بازیابی خودکار سلامتی شخصیت‌ها، باعث دشوار شدن مراحل بازی می‌شود. مخصوصاً باید توجه کنید که به جز مردرد، بقیه‌ی افراد شما در صورت کشته شدن، به طور کامل از بازی حذف خواهند شد و Respawn نمی‌شوند و به همین دلیل، باید سراغ افراد جدیدی بروید.

نکته‌ی دیگر این است که همانند XCOM بخش‌هایی برای توسعه‌ی مقر هم در بازی در نظر گرفته شده است. بعد از هر مأموریت، باید مقر اصلی خود که قلعه Camelot است را ارتقا دهید تا امکانات جدیدی به دست بیاورید تا بتوانید با امکانات بیش‌تری به سراغ مأموریت‌های بعدی بروید.

king arthur knight's Tale Magic

جادو هم در مبارزات بازی نقش اساسی دارد.

عناصر نقش‌آفرینی در King Arthur: Knight’s Tale

جنبه‌ی نقش‌آفرینی بازی هم بسیار پررنگ است. به سبک بازی‌هایی نظیر Diablo، آیتم‌های مختلف با درجه‌های کمیاب بودن (Rarity) مختلف در بازی وجود دارند و هر کدام می‌توانند تأثیر خاصی روی قدرت شخصیت‌ها بگذارند. در طول مراحل مختلف باید به دنبال جمع‌آوری آیتم‌های گوناگون هم باشید زیرا نقش بالایی در عملکرد نهایی گروه شما ایفا می‌کنند.

المان‌های پیچیده‌ی دیگری هم در بازی وجود دارند که باعث می‌شوند عمق نقش‌آفرینی و تا حدی استراتژی بازی بیش‌تر بشود. شوالیه‌ها و افراد تحت فرمان شما، سرباز گوش به فرمان شما نیستند و در صورتی که رفتارهای شما در اداره‌ی مقر اصلی و قلمرو تحت کنترلتان مطابق میلشان نباشد، به مرور وفاداری خود را نسبت به شما از دست داده و ممکن است از گروه شما جدا شوند. به علاوه افراد مختلف گروه روابط گوناگونی دارند و ممکن است حضور یک نفر در جمع، باعث ناراحتی فرد دیگری شده و منجر به نارضایتی آنان بشود. در نتیجه، باید حواستان به این نکات هم باشد.

king arthur knight's Tale Early Combat

در اوایل بازی، مبارزات ساده هستند اما به مرور پیچیده شده و برای موفقیت در بازی باید با برنامه و استراتژی قبلی عمل کنید.

با وجود تمام این نکات، باید توجه کرد که خیلی از این نکات هر چند در نسخه فعلی بازی حضور دارند، اما نقش آن‌ها به طور خیلی پررنگ در نسخه Early Access بازی احساس نمی‌شود. تمام کردن این نسخه زمان زیادی نمی‌برد و در نتیجه خیلی از اتفاقات بازی را نمی‌توانید در آن تجربه کنید. ضمناً باید توجه داشته باشید که با توجه به این که بازی هنوز در حال ساخت است، امکان وجود باگ‌های عجیب و غریب هم در آن وجود دارد. باگ‌هایی که بعضاً باعث می‌شوند مجبور شوید بازی را از ابتدا شروع کنید. در نتیجه اگر قصد تهیه بازی را دارید، باید به این نکته که بازی هنوز نهایی نشده است توجه کافی را داشته باشید.

king arthur knight's Tale Dark Environments

اکثر محیط‌های بازی فضایی تاریک دارند.

گرافیک بازی

بعد از گیم پلی به گرافیک بازی می‌رسیم. از نظر هنری، سازندگان ترجیح داده‌اند فضایی نسبتاً واقع‌گرایانه و البته تاریک را به تصویر بکشند. در نتیجه شاهد رنگ‌های مرده و بی‌روح زیادی در بازی هستیم. البته با توجه به سبک و سیاق داستانی بازی،‌ این سبک هنری متناسب King Arthur: Knight’s Tale است. همچنین استودیوی Neocore در بازی The Incredible Adventures of Van Helsing هم از همین سبک و سیاق هنری استفاده کرده است و در آن تبحر دارد.

king arthur knight's Tale Enemy Concept Art

طرح هنری یکی از موجودات عجیب و غریب بازی

از نظر فنی، King Arthur: Knight’s Tale برای عنوانی در این سبک، سطح کیفی قابل قبولی دارد. کیفیت کلی بافت‌های بازی و همچنین مدل‌های استفاده شده برای اجزای محیط بسیار خوب هستند و به جزئیات ریز و درشت مختلفی در طراحی محیط‌های بازی توجه شده است. بازی از نظر نرخ فریم در هنگام مبارزات نسبتاً روان و بدون مشکل است ولی بعضاً در سایر قسمت‌های بازی شاهد افت فریم‌های زیادی هستیم. این مورد را می‌توان به خاطر Early Access بودن بازی دانست. احتمالاً سازندگان سعی کرده‌اند هسته‌ی اصلی بازی یعنی مبارزات را برای این نسخه بهینه کنند ولی فعلاً بهینه‌سازی‌های ویژه‌ای برای سایر قسمت‌های آن انجام نشده است.

موسیقی و صداگذاری

از بعد موسیقی و صداگذاری هم به نظر با اثر قابل قبولی روبه‌رو هستیم. از آن جایی که بازی محتوای خیلی زیادی ندارد، نمی‌توان به طور کامل در مورد آن اظهار نظر کرد ولی حداقل وضعیت فعلی بازی از هر دو لحاظ، قابل قبول است. اگر باقی موسیقی‌های نسخه‌ی نهایی بازی هم با همین کیفیت ساخته شوند و صداگذاری هم در حد وضعیت فعلی بازی باشد، با عنوانی خوب در این زمینه روبه‌رو خواهیم بود.

king arthur knight's Tale

King Arthur: Knight’s Tale

نتیجه‌گیری نهایی

King Arthur: Knight’s Tale یک عنوان نقش‌آفرینی تاکتیکال جذاب است که سعی دارد داستانی نوین را بر پایه افسانه شاه آرتور ارائه بدهد. بازی از لحاظ داستانی حداقل در نسخه Early Access‌ موفق عمل می‌کند و از بعد گیم پلی هم عمق کافی را داشته و نتیجه فعلی رضایت‌بخش است. هر چند در نسخه‌ی فعلی باگ‌های بعضاً آزاردهنده‌ای در بازی وجود دارد اما اگر سازندگان بتوانند ضمن رفع باگ‌ها، در عنوان نهایی سطح گیم پلی بازی را همچنان بالا نگاه دارند و حتی ارتقا بدهند، با یکی از بازی‌های قدرتمند این سبک روبه‌رو خواهیم بود.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد نسخه دسترسی زودهنگام King Arthur: Knight’s Tale - گیمفا
نقد نسخه دسترسی زودهنگام King Arthur: Knight’s Tale - گیمفا
نقد نسخه دسترسی زودهنگام King Arthur: Knight’s Tale - گیمفا
نقد نسخه دسترسی زودهنگام King Arthur: Knight’s Tale - گیمفا
نقد نسخه دسترسی زودهنگام King Arthur: Knight’s Tale - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Reza51 گفت:

    سلام،
    کاش به بازی های early access که دوباره قرار نیست نقد بشن هم نمره بدین
    #XBOX_Live_for_Iran

    • سلام گیمفا جان این پِتیشن ایکسباکس لایو فور ایران رو پوشش بده لدفا شاید یه فرجی بشه.
      امیدوارم دوستان طرفدار هر کنسولی هستند این پتیشن رو امضا کنند، از خباثت ماکروسافت سر این قضیه شکی نیست ولی اینجا بحث فنبازی نیست ، بحث حقوق بدیهی یک ملت مظلوم هست.
      حتی اگه ترتیب اثر داده نشه ، ما حرفمون رو زدیم.

  • Lord_Sega گفت:

    حالا من نمیدونم اینا اگر این آرتور خیالی رو نداشتن می خواستن چیکار کنند تا حالا ۲۰۰۰ تا بازی و فیلم از روی این داستان خیالی چند صفحه ای ساختن، اما کشور پهناور ما با داشتن قهرمانان ملی و یا حتی جهانی مثل (سردار و پادشاه بهرام چوبین،سردار پرافتخار سرنا،کوروش کبیر،داریوش بزرگ،سردار آریو برزن،به بند کشنده ی نماد فرهنگ غربی( سزار روم)>>>> سردار و پادشاه شاهپور اول و هزاران سردار و پادشاه بزرگ دیگه که تا بی نهایت میشه از زندگی پرافتخارشون میلیون ها فیلم و بازی ساخت

نقد نسخه دسترسی زودهنگام King Arthur: Knight’s Tale - گیمفا
نقد نسخه دسترسی زودهنگام King Arthur: Knight’s Tale - گیمفا