یکی از مدیران سابق مایکروسافت از دلایل پیشنهاد خرید نینتندو می‌گوید
یکی از مدیران سابق مایکروسافت از دلایل پیشنهاد خرید نینتندو می‌گوید
یکی از مدیران سابق مایکروسافت از دلایل پیشنهاد خرید نینتندو می‌گوید
یکی از مدیران سابق مایکروسافت از دلایل پیشنهاد خرید نینتندو می‌گوید

یکی از مدیران سابق مایکروسافت از دلایل پیشنهاد خرید نینتندو می‌گوید

محسن رضوی فر
۱۱:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
یکی از مدیران سابق مایکروسافت از دلایل پیشنهاد خرید نینتندو می‌گوید

به گفته‌ی یکی از مدیران سابق ایکس‌باکس، شرکت مایکروسافت در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ پیشنهاد خرید نینتندو را داد و به دنبال بررسی همه‌ی گزینه‌ها بود.

در اوایل ماه گذشته، خبرگزاری بلومبرگ (Bloomberg) گزارشی را منتشر کرد که در آن به جزئیات چگونگی تلاش مایکروسافت برای خرید شرکت نینتندو در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ اشاره شده بود. به گفته‌ی کوین باکوس (Kevin Bachus)، مدیر بخش ثرد پارتی ایکس‌باکس، هنگامی که بحث خرید نینتندو مطرح شد، این شرکت به نوعی مایکروسافت را مسخره کرد.

در همان مصاحبه، آقای رابی باخ (Robbie Bach)، مدیر سابق بخش سرگرمی و دستگاه‌های مایکروسافت، جزئیات بیشتری را در خصوص این داستان ارائه داد. وی توضیح داد که مایکروسافت به دنبال شریک تجاری بود و این موضوع را از هر زاویه‌ای بررسی می‌کرد. همچنین به گفته‌ی وی، دفتر نینتندو روبه‌روی دفتر مرکزی مایکروسافت در ردموند واشنگتن واقع شده بود.

وی در این باره گفت:

در روزهای اولی که ایکس‌باکس کار خود را آغاز کرده بود، مایکروسافت نمی‌خواست کار سختی انجام دهد. این چیزی نبود که می‌دانستیم چگونه آن را انجام دهیم و بنابراین ایده‌ی ما این بود که به دنبال شرکای تجاری باشیم. ما با تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی، شرکت سگا و در نهایت نینتندو صحبت کردیم. دفاتر مرکزی نینتندو نسبت به دفتر ما تقریبا روبه‌روی خیابان اصلی قرار داشت و به نوعی به آن‌ها نزدیک بودیم.

ما گفت‌و‌گویی را با نینتندو داشتیم و واکنش آن‌ها همان چیزی بود که انتظار می‌رفت. می‌دانید، مایکروسافت در آن زمان چیز زیادی برای قرار دادن در میز مذاکره نداشت. نینتندو یک کمپانی موفق بود و همیشه به یک شرکت مستقل شناخته شده است و بسیاری از محتوا را خودش خلق می‌کرد، اما باب و تیمش همه‌ی زوایای این موضوع را بررسی کردند.

آقای باخ در ادامه توضیح داد که مایکروسافت در نهایت به ساخت سخت‌افزار (کنسول) روی آورد که در واقع آخرین گزینه‌ی این شرکت بود. شاید شنیدن این موضوع که اکنون ایکس‌باکس در اکوسیستم بازی عجین شده کمی عجیب به نظر برسد.

باخ در این خصوص گفت:

در نهایت ما تصمیم گرفتیم که به توسعه‌ی سخت‌افزار روی بیاوریم که به نوعی آخرین گزینه محسوب می‌شد. ما یک شرکت سخت افزاری نبودیم و بنابراین برای ما تصمیم گرفتیم که سخت‌افزار تولید کنیم و به آن متعهد باشیم. برای انجام چنین کاری روش‌های مختلفی را امتحان کردیم و در پایان خودمان مجبور به انجام این کار بودیم.

مدیر سابق مایکروسافت توضیح داد که برخی از ناشران از این شرکت می‌خواستند که به تجارت سخت‌افزار بپردازد تا رقابت بیشتری برای نینتندو و سونی وجود داشته باشد.
وی در این خصوص اظهار داشت:
شرکت‌هایی که به ما پیشنهاد کردند تا به ساخت سخت‌افزار روی بیاوریم، اغلب ناشران ثرد پارتی بودند. شرکت‌هایی مانند الکترونیک آرتس (Electronic Arts) و اکتیویژن (Activision) و برخی کمپانی‌های مشابه، شرکتی را می‌خواستند که با سونی و نینتندو رقابت کند. بنابراین داشتن یک کمپانی بزرگ سوم در بازار برای آن‌ها خوب بود. آن‌ها نمی‌خواستند همان کاری را انجام دهیم که ۳DO انجام داده است. این شرکت مجوز سخت‌افزار را به افراد دیگر داده بود. بنابراین آن‌ها شرکتی را می‌خواستند که در توسعه‌ی سخت‌افزار و بازی حضور داشته باشد. 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یکی از مدیران سابق مایکروسافت از دلایل پیشنهاد خرید نینتندو می‌گوید
یکی از مدیران سابق مایکروسافت از دلایل پیشنهاد خرید نینتندو می‌گوید
یکی از مدیران سابق مایکروسافت از دلایل پیشنهاد خرید نینتندو می‌گوید
یکی از مدیران سابق مایکروسافت از دلایل پیشنهاد خرید نینتندو می‌گوید
یکی از مدیران سابق مایکروسافت از دلایل پیشنهاد خرید نینتندو می‌گوید

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • مایکروسافت سم این صنعت بازی است ، در دورانی که تنها شش استودیو سونی توسط او خریداری شدن ، مایکروسافت بیش از پانزده استودیو خرید و همچنان به دنبال خرید های چند میلیارد دلار است . هیچ کنسولی تا کنون ناشر نخریده بود اما مایکروسافت اینکار رو با وقاحت انجام داد و حالا دنبال ناشران دیگر است . این نشان می دهد که مایکروسافت از دهه دو هزار که بارها به دادگاه ضد انحصار فدرال دعوت شد هیچ تغییر در رفتارش نشان نداده . این خریدها یک چیز را نشان می دهد که مایکروسافت چقدر خودش را ضعیف احساس می کند که قادر به خلق آثار در استودیو های داخلی اش است و جایگاه ضعیفی به نسبت نینتندو و سونی دارد . در آخر هم بگم سونی قصد دارد برای ریبوت مجموعه کیلزون و ادامه رزیستنس . بانجی را بخرد

    • Star1 گفت:

      مایکروسافت پیشنهاد ۷٫۵ میلیارد دلاری میده به سهامدار یه کمپانی دیگه اونا هم به عنوان مالک قبول میکنن بعد شما این سر دنیا که تنها ربطت به اون کمپانی اینه که ۲ نسخه از بازیاشو هکی خریدی ۵۰ تومن داری میگی چه کار وقاحانه ای و حق چنین کاری رو نداره؟

    • Hasan0930 گفت:

      جالبه بدونی که بتسدا تا نسخه چهارم الدر اسکروز رو انحصاری برای ایکس باکس می ساخت…..و با بخشی از رشدش با ایکس باکس بود… اینم بگم که خودت میگی سونی میخواد بانجی بخره پس سونی هم داره این کارا رو انجام میده مثل خرید اینسامنیاک.
      … جواب سومت هم اینکه خیلی از بازی های سونی رو ترد پارتی ها مثل سامو دیجیتال که دیستراکشن ال استارز رو ساخته یا فاینال هفت و شونزده یا ریترنال و…. بازی های دیگه پس سونی هم خودش بلد نیست محتوا بسازه میده بقیه بسازن…. جواب چهارمت هم این که خریدهای بزرگ با نشون دادن رفتار ضد رقابتی فرق می کنه…. رفتارضد رقابتی یعنی تو کاری کنی که هیچ کس نتونه تو اون زمینه حضور پیدا کنه ولی مایکرو خریدای بزرگ داشته ولی کاری نکرده بقیه تو بازار نتونن حاضر بشن….خودشون گفتن بازی هامونو برای پلی استیشنم میدیم…. یا بازی های ایندی رو روز عرضه رو گیم پس میاره تا دیده بشن…. یکم فکر کن….

    • fbjg گفت:

      یه جوری میگی مایکروسافت سمه انگار بقیه شرکت ها اصلا از این کار ها نکردند
      محض اطلاعات بگم که اول اصلا قرار نبود کنسول پلی استیشن وجود داشته و قرار بود با همکاری نینتندو کنسول مشترک بزنند که نینتندو زد زیر قرار
      بعدشم شما دلیل محبوبیت بالای ps 2 رو میدونی ؟؟ به خاطر عناوین زیاد رو کنسول بود که عمده اونها به خاطر قرارداد های انحصاری سونی با سایر کمپانی ها بود ، به حدی که سگا رو به ورشکستگی کشوند

      • ولی این قرارداد ها مادام العمر نبودن و اون استودیو ها که برای سونی بازی ساختن الآنم دارن مولتی میسازن اما سونی ناشری نخرید . پس اگر سونی دست به خرید ناشر زد و کنسول های دیگر رو از حق بازی مولتی محروم کرد ازرده خاطر نشوید به هر حال کاری شما شروع کردید سونی تمام خواهد کرد . اگر نگران جیب سونی هستید نگران نشوید چون سونی که برای ام جی ام و کلمبیا پیکچرز مجموعا نه میلیارد دلار خرج می کند برای بخش پلی استیشن هم می تواند یک هزینه اساسی بکند

    • @alistar گفت:

      منبع خرید بانجی رو از کجا اوردی به نا هم بگو .

      • به علاوه اگر نمی‌دونستی بدون دسته دوال شوک چهار ، و دوال سنس با همکاری بانجی ساخته شده و از سال ۲۰۱۳ سونی در تمامی پروژه های بانجی نقش پشتیبان و حامی رو داشته که موسس بانجی هم اینو بارها اشاره کرده که از زمان جدایی از مایکروسافت ،سونی بهترین همکاری رو باهاشون داشتن و حمایتشان کردن . به علاوه اصلا سخت نیست فهمیدنش که اگر تا الان خبری از خرید های بزرگ سونی نمی شنوید بخاطر این است که سونی مثل خرید کرانچی رول در سکوت خبری تا زمان مناسب مذاکرات رو پیش می برد

    • همین الآنم داره با سوددهی بخش های دیگه ی مایکرو این خریدها رو انجام میده… من نمیخوام بگم که کارش بده یا به ضرر طرفداراش هست ولی با همون ۷٫۵ میلیاردی که زنیمکس رو خرید میتونست هفتاد و پنج تا استودیوی جدید و تازه نفس و خلاق رو هرکدوم با بودجه ی عظیم ۱۰۰ میلیون دلاری رو پایه گذاری کنه! اونوقت میدیدن تا ۵ سال آینده کی حرف اول و آخر رو تو صنعت گیم میزد…!
      البته اینا همش خواب و خیاله و مایکرو بیشتر از این پیشرفت نمیکنه.

    • oganson گفت:

      آره بشین تا بانجی رو بخره اگه تونست از چنگ NetEase درش بیاره و قیمت بالای بانجی رو بده

  • AGS گفت:

    کلا این مایکروسافت از همون اول اعتقادی به تاسیس استودیو و این چیزا نداشت. :disdain:

  • شاهرخ گفت:

    مایکرو همیشه علاقه زیادی به خرید داشته

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    باید این رو پذیرفت که تولد ایکس باکس در مجموع خیلی خوب بوده و امیدوارم خوب هم بمونه منتها چندین سالی هست که ایکس باکس حتی به ip های خودشم رحم نکرده و واقعا میخوام این عوض شه کدوم گیمری هست که اینو نخواد ؟ یاد بیل گیتس افسانه ایی بخیر…..یکی از خوبی های ایکس باکس حداقل برای من این بود که که اگر سری ایکس برچسب ۵۰۰ دلاری بهش نمیخورد من شک نداشتم پلی ۵ الان رو ۶۰۰ یا ۶۵۰ دلار بود

  • Cell گفت:

    اینا همونایی هستن که ژاپن رفتن بعد (نینتندو ) خندیده بود یا خندیدن یا دوباره رفتن اونور خیابان (نینتندو ) دوباره بهشون خندیده بود ?:-)

  • bayenzia گفت:

    خدا کنه راکستارو بخره نمی دونم چکار به نیتندو داشت لامصب مثل یک غوله این راک ستار
    سونی که هرگز با درآمدش نمی تونه راک ستار رو بخره حتی اگه پولشو داشته باشه بجای اینکه ۲۳ میلیارد دلار بده برای خرید راک ستار می ره ۲۳ استودیوی دیگر تاسیس می کنه
    اما این راک ستار مثل معجون می مونه هرکی بخرتش میبره برا ابد

  • Star1 گفت:

    تو متن به گفته آقای رابی باخ مایکروسافت به دنبال شریک تجاری بود ولی تو تیتر میگه پیشنهاد خرید نینتندو مطرح شده.
    یه جای دیگه هم میگه ما در زمان گفت‌و‌گو با نینتندو واکنش آن‌ها همان چیزی بود که انتظار داشتیم چون اون زمان تیم ایکس باکس بودجه زیادی نداشت و چیزی برا قرار دادن بر روی میز مذاکره نبود و البته نینتندو هم نیاز به شریک نداشت.
    به نظرم مستقل موندن نینتندو اتفاق خوبی بود که افتاد.

  • یادش بخیر ۱۸-۱۹ سال پیش تجربه اولین یک ساعت بازی کردن با xbox اوریجینال رو که مرور میکنم مُچ دستم درد میگیره دوباره، از بس که کنترلر های اولیه xbox بزرگ بود.

  • Mikasa گفت:

    نمیخوام جهنمی که توش مایکروسافت نینتندو رو خریده تصور کنم D:

یکی از مدیران سابق مایکروسافت از دلایل پیشنهاد خرید نینتندو می‌گوید