مطلبی در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ، Last of Us 2 - گیمفا
مطلبی در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ، Last of Us 2 - گیمفا
مطلبی در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ، Last of Us 2 - گیمفا
مطلبی در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ، Last of Us 2 - گیمفا

در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ؛ اینجا دنیای واقعی است، سیاه سیاه

سعید آقابابایی
۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - 09:00
مطلبی در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ، Last of Us 2 - گیمفا

روزی که نوشتم The Last of Us: Part 2 یکی از چند بازی برتر کل تاریخ است، نه خبری از بازی سال شدن بود و نه پرافتخارترین بازی تاریخ شدن، بلکه یک هجمهٔ سنگین دروغین و پر از نفرت بود و یک یوزر اسکور دروغ‌تر از همیشه. اما من را می‌شناسید. کاری به این حرف‌ها ندارم. خودم بازی می‌کنم و حرفم را در موردش می‌زنم چون این را به شما مدیونم. اگر این کار را نکنم منتقد نیستم، بلکه یک آدم جوگیر بی‌اعتماد به نفس هستم که هر طرف باد برود من هم می‌روم. ماه‌ها گذشت و کم‌کم صدای بازی در آمد و هر چه بیشتر رد شد، هیترها ساکت‌تر شدند و برخی از آن‌ها هم جلوی چشممان رنگ عوض کردند و تا دیدند بازی دارد جایزه درو می‌کند، زود همراهش شدند. باز هم چند ماه گذشت و حالا خبر می‌رسد که The Last of Us: Part 2 تبدیل شده است به پرافتخارترین بازی کل تاریخ (از نظر انتخاب به عنوان بازی سال و درو کردن همهٔ جوایز). این‌جاست که خدا را شکر می‌کنم که توانستم همان روز اول حقیقت را بگویم و گیمرهای کشورم را آگاه کنم که گول چند نفر هیتر سراپا نفرت که ریخته بودند در متاکریتیک صفر می‌دادند را نخورند. خود متاکریتیک هم دید این‌قدر گندش در آمده است که از بعد این بازی قانونش را عوض کرد! دنیای واقعی هم چیزی سفیدتر از دنیای The Last of Us: Part 2 نیست و این‌جا هم سیاه سیاه است و پر از دروغ و نفرت و لجن، درست مثل دنیای مخوف The Last of Us: Part 2. آدم عده‌ای را می‌بیند که تا دهانشان را باز می‌کنند و دو کلمه حرف می‌زنند، بوی تعفن مغز پوسیده‌شان همه جا را بر می‌دارد. کسانی که چون یک شاهکار مربوط به پلتفرم رقیبشان است به آن “صفر” می‌دهند و آشغال خطاب می‌کنند. کسانی که خودشان را به خواب زده‌اند. کاش واقعا خواب بودند، چون در آن حالت می‌شد بیدارشان کرد، ولی بیدار کردن کسی که خودش را به خواب زده ممکن نیست. نظری خواندم که در مورد پرافتخارترین بازی تاریخ شدن The Last of Us: Part 2 حرف از «خریدن نمرات و جایزه‌های کل دنیا» زده بود! این دقیقا از همان‌هایی است که در دو سه خط بالا توضیح دادم. هیترهایی با مغز متعفن که نمی‌توانند موفقیت بقیه را ببینند و خودشان را می‌زنند به… (همان خواب). افرادی که دنیا را زشت و سیاه می‌کنند. Scar‌های دنیای ما. فکر می‌کنید این فرد نمی‌داند دارد حرف مفت می‌زند؟ چرا می‌داند، فقط خودش را به خواب زده تا مثلا با حرفش کسی را اذیت کند و دلش خوش شود. این‌ها باعث ننگ دنیای گیم هستند و شما هم بهتر است که وقتی چیزی از این افراد می‌بینید، این‌طور برخورد کنید که اصلا وجود ندارند، عین واقعیت!

  • دوستان عزیز اگر نمی‌خواهید داستان بازی را بدانید ادامه‌ی مطلب و حتی زیر عکس‌ها را مطالعه نکنید، زیرا حاوی اسپویل شدید است.
مطلبی در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ، Last of Us 2 - گیمفا

ممنونم ناتی‌داگ که ارزش و ابهت دنیای بازی‌ها و استانداردهای آن را همیشه بالا برده‌ای تا بتوانیم با افتخار بگوییم در صنعت محبوب ما The Last of Us: Part 2 ساخته می‌شود.

در روزهای اخیر مشغول تجربهٔ دو سه بارهٔ The Last of Us: Part 2 بودم و خدا می‌داند که این بازی لعنتی هر بار که آن را تجربه می‌کنی موارد جدیدی برایت رو می‌کند و بیشتر با احساس و قلب و روانت بازی می‌کند و آن‌ها را به هر سمتی که دوست دارد می‌برد. لحظه به لحظه و سکانس به سکانس این بازی، دنیایی از هنر ناب است و شکوه دنیای بازی را نمایش می‌دهد. می‌دانید The Last of Us: Part 2 چیست؟ نقطهٔ اوج و قلهٔ کوه بازی‌سازی. داستان این بازی اصلا خوب نیست. بله درست است، چون داستانش یک شاهکار بی‌بدیل و واقعی است که ذات ما انسان‌ها را وقتی در چنین شرایطی گیر کنیم به ما نشان می‌دهد. دوستان صورتی ببخشند اگر اینجا خبری از گل و بلبل نیست و روحشان اوف شده است. آدم‌های خوب طی شرایطی کارهای بد می‌کنند و حتی بد می‌شوند؛ آدم‌های بد هم گاهی کار خوب می‌کنند و حتی خوب می‌شوند. این قاعده و قانون دنیا و انسان بودن است. در دنیای واقعی، وضعیت مثل دنیاهای ابرقهرمانی آن‌قدر مسخره نیست که همه چیز سفید و سیاه باشد. در دنیای واقعی اکثر مواقع رنگ خاکستری غالب است. دنیای The Last of Us: Part 2 هم دقیقا دنیای واقعی است. این بازی کاملا نشان می‌دهد که آیندهٔ انسان‌ها اگر با یک وضعیت آخرالزمانی مواجه شوند چگونه خواهد شد. والا هنوز که آخرالزمان نیست همهٔ دنیا به حزب و گروه تبدیل شده است که هم را می‌کشند، چه برسد به آخرالزمان! فکر می‌کنید در دنیای واقعی اگر آخرالزمان رخ دهد Scars نداریم؟ پدری که جان دخترش را به میلیون‌ها آدم ترجیح دهد نداریم؟ آدم‌های خوبی که آدم‌های خوب دیگر را می‌کشند، نداریم؟ چرا دقیقا داریم. راستش خوب می‌دانید که همین الان هم این‌ها را داریم و حتما خودتان می‌دانید Scar‌ها چه کسانی هستند و دیگر نیاز نیست من بگویم.

مطلبی در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ، Last of Us 2 - گیمفا

یکی از سخت‌ترین کارها برای یک داستان‌نویس این است که در طول یک بازی ۲۵ ساعته، کاری کند شخصیتی جدید مثل Abby که محبوب‌ترین شخصیت کل سری که عاشقش بوده‌اید (جوئل) را کشته است و ابتدای بازی به حد مرگ از او متنفر بوده‌اید را طی همراهی چند ساعته، تبدیل به یکی از شخصیت‌های محبوبتان کند که کاملا با او ارتباط برقرار می‌کنید و ناگهان می‌بینید که او را دوست دارید.

دنیای سیاه و شرایط سیاه، انسان‌ها را تغییر می‌دهد و آن‌ها را عوض می‌کند. وقتی در لحظه مجبور باشی تصمیم بگیری، شاید اگر بهترین آدم هم باشی اشتباه کنی. تامی در ابتدای بازی به جوئل می‌گوید «نمی‌تونم بگم اگر منم در شرایط تو بودم، جور دیگه‌ای عمل می‌کردم.»

می‌دانید موضوع اصلی شاهکار بودن و بی‌نظیر بودن داستان و روایت بازی چیست؟ این است که انگار همه دارند کار درست را انجام می‌دهند و خود را جای هر کدام از شخصیت‌های اصلی که تصمیمات مختلفی گرفته‌اند بگذارید، می‌بینید تصمیمشان توجیه دارد!

  • آیا جوئل اشتباه کرد که الی را نجات داد و نگذاشت واکسن ساخته شود؟ نه اشتباه نکرد، او عاشق الی بود و نمی‌خواست یک دختر دیگرش را هم از دست بدهد. (قابل قبول)
  • آیا جوئل اشتباه کرد که الی را نجات داد و نگذاشت واکسن ساخته شود؟ بله قطعا او خودخواهی کرد و کلی آدم را به خاطر یک نفر که خودش هم راضی بود برای واکسن بمیرد، قربانی و سلاخی کرد. (قابل قبول)
  • آیا الی حق داشت جوئل را نبخشد و از او دوری کند و به او بی‌احترامی کند؟ خیر حق نداشت، زیرا به هر حال جوئل نجات جان او را انتخاب کرده بود و این کارش از روی عشق بود. (قابل قبول)
  • آیا الی حق داشت جوئل را نبخشد و از او دوری کند و به او بی‌احترامی کند؟ بله کاملا حق داشت، زیرا جوئل حق تصمیم‌گیری را از او گرفته بود و او را با یک حسرت ابدی و باری که باید روی شانه حمل کند رها کرده است و کلی انسان و حتی پزشکی که می‌توانست (شاید) واکسن بسازد را کشته بود. (قابل قبول)
  • آیا Abby حق داشت که دنبال گرفتن انتقام پدرش باشد و جوئل را بکشد؟ بله کاملا؛ بالاخره جوئل پدرش را بی‌رحمانه کشته بود و در بازی می‌یینیم که او عاشق پدرش بود و می‌خواست عدالت را اجرا کند. (قابل قبول)
  • آیا Abby حق داشت که دنبال گرفتن انتقام پدرش باشد و جوئل را بکشد؟ خیر، این کار صحیح نبود و در این حالت او نیز وارد راه غلط و مسیر کشتار می‌شود و فرقی با بقیه‌‌ی آن‌ها ندارد. اگر پدرش زنده بود نمی‌خواست Abby این کار را بکند. (قابل قبول)
  • آیا الی حق داشت که در پی انتقام مرگ جوئل برود و ده‌ها نفر را بکشد؟ بله به هر حال جوئل مثل پدرش بود و جلوی چشمش او را با بی‌رحمی سلاخی کردند و حس انتقام او طبیعی بود، مثل Abby. (قابل قبول)
  • آیا الی حق داشت که در پی انتقام مرگ جوئل برود و ده‌ها نفر را بکشد؟ خیر حق نداشت. این که به خاطر مرگ یک نفر بروی کل یک جامعه را بکشی و حتی زن حامله را بکشی، پس چه فرقی با خود جوئل داشت که کل Firefly را به خاطر نجات الی کشته بود. (قابل قبول)
مطلبی در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ، Last of Us 2 - گیمفا

وقتی در بخش‌های پایانی بازی الی قصد می‌کند که برود و Abby را پیدا کند و بکشد، در دلتان حس می‌کنید که کاش الی این کار را نمی‌کرد و پیش دینا و بچه‌اش می‌ماند و می‌گذاشت Abby هم زندگی‌اش را با Lev داشته باشد. بالاخره Abby دو بار می‌توانست الی را بکشد ولی نکشت. البته در نهایت این کار الی به نفع Abby شد وگرنه مرگ بدی داشت.

می‌بینید؟! این هنر داستان‌نویسی و شخصیت‌پردازی و همراه کردن بازی‌باز با شخصیت‌هاست، به شکلی که با همه بتواند همذات‌پنداری کند. برای همین است که این بازی شاهکار است و چند کلاس بالاتر از بقیهٔ عناوین قرار می‌گیرد، چون یک سوال داریم که دو جوابش دقیقا نقطهٔ مقابل هم هستند، ولی به طور عجیبی هر دو جواب قابل قبول هستند و می‌توانند به انگیزه، هدف بدهند. هیچ جوابی درست یا غلط مطلق نیست و بستگی به نگاه و ذات آدم‌ها دارد. به همین دلیل هم نظرات بازی‌بازان در مورد شخصیت‌ها و انگیزه‌هایشان و درست یا غلط بودن کارشان فرق می‌کند. ما عاشق جوئل هستیم، اما آیا او حق داشت یک جراح که خانواده و یک دختر جوان دارد و می‌توانست واکسن بسازد (شاید) را بکشد، در حالی که خود الی که قرار بود کشته شود، راضی بود؟

مطلبی در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ، Last of Us 2 - گیمفا

می‌دانید موضوع اصلی شاهکار بودن و بی‌نظیر بودن داستان و روایت بازی چیست؟ این است که انگار همه دارند کار درست را انجام می‌دهند و خود را جای هر کدام از شخصیت‌های اصلی که تصمیمات مختلفی گرفته‌اند بگذارید می‌بینید تصمیمشان توجیه دارد!

یکی از سخت‌ترین کارها برای یک داستان‌نویس این است که در طول یک بازی ۲۵ ساعته کاری کند شخصیتی جدید مثل Abby که محبوب‌ترین شخصیت کل سری که عاشقش بوده‌اید (جوئل) را کشته است و ابتدای بازی به حد مرگ از او متنفر بوده‌اید را طی همراهی چند ساعته، تبدیل به یکی از شخصیت‌های محبوبتان کند که کاملا با او ارتباط برقرار می‌کنید و ناگهان می‌بینید که او را دوست دارید و وقتی در بخش‌های پایانی بازی الی قصد می‌کند که برود و او را پیدا کند و بکشد، در دلتان حس می‌کنید که کاش الی این کار را نمی‌کرد و پیش دینا و بچه‌اش می‌ماند و می‌گذاشت Abby هم زندگی‌اش را با Lev داشته باشد. بالاخره Abby دو بار می‌توانست الی را بکشد ولی نکشت. البته در نهایت این کار الی به نفع Abby شد وگرنه مرگ بدی داشت. الی تمام دوستان Abby و حتی زن حامله را کشت (هر چند نمی‌دانست حامله است)، ولی Abby دقیقا زمان انتقام، عشق حاملهٔ الی یعنی دینا را نکشت و در حالی که همه چیز در اختیارش بود، از جان آن‌ها گذشت. یک‌جورهایی آدم می‌تواند بگوید در این بازی Abby شخصیت بهتری نسبت به الی است. می‌دانید پیاده کردن صحیح این کار در داستان چقدر سخت است؟ این که Abby را در چند ساعت، محبوب بازی‌باز کنید؟ ولی داستان‌نویسان The Last of Us: Part 2 این کار را کردند، آن هم به شکلی بی‌نظیر. باور کنید تمام بازی می‌خواستم از Abby متنفر باشم ولی نشد که نشد و آخرش دیدم واقعا او را دوست دارم، زیرا دختر خیلی خوش‌قلبی است که ذات پلیدی ندارد و گذشت هم دارد. این یعنی شاهکار سازندگان و نیل دراکمن.

مطلبی در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ، Last of Us 2 - گیمفا

الی تمام دوستان Abby و حتی زن حامله را کشت (هر چند نمی‌دانست حامله است)، ولی Abby دقیقا زمان انتقام، عشق حاملهٔ الی یعنی دینا را نکشت و در حالی که همه چیز در اختیارش بود از جان آن‌ها گذشت.

داستان The Last of Us: Part 2 مثل یک تنهٔ قدرتمند و محکم است که تمام شاخه‌های زیبای درخت این بازی را متصل نگه داشته است و باعث شده است تا ترکیب این شاخه‌ها و تنهٔ درخت با هم، یک زیبایی و ابهت خاصی پیدا کنند. در واقع درست است که تک‌تک بخش‌های این بازی به صورت جداگانه بی‌نقص و عالی هستند، ولی مهم‌تر این است که در ترکیب با هم، ارزش و زیبایی آن‌ها چندبرابر شده است و داریم در مجموع از یک اثر هنری صحبت می‌کنیم، نه گرافیک و گیم‌پلی و داستان و موسیقی جداگانه.

وقتی که در دنیای بازی‌ها از نمرهٔ کامل و ۱۰/۱۰ صحبت می‌کنیم، شاید هیچ بازی به اندازهٔ The Last of Us: Part 2 شایستهٔ این امتیاز نباشد و در واقع می‌توانیم بگوییم The Last of Us: Part 2، تعریف نمرهٔ ۱۰/۱۰ است و مصداق بارز عنوانی است که در هیچ بخشی، هیچ نقصی، حتی کوچک‌ترین نقصی ندارد. وقتی چنین عنوانی با این کیفیت می‌سازید و این‌قدر برای جامعهٔ پلی‌استیشن‌داران ارزش قائل هستید و تازه کلی روی شخصیت‌های محبوبتان ریسک می‌کنید، پشت سر هم درو کردن جوایز بازی سال و پرافتخارترین بازی تاریخ شدن، خیلی دور از ذهن نیست، زیرا همه ارزش هنر ناب را می‌فهمند و دنیا به این هنر واکنش نشان می‌دهد.

ناتی‌داگ عنوانی ساخت که ارزشش خیلی بیشتر از چند جایزه‌‌‌ی بازی سال و پرافتخارترین بازی تاریخ شدن است. ارزش The Last of Us: Part 2 به درازای طول عمر هنر است. ناتی‌داگ حتی می‌توانست در مورد داستان و شخصیت‌ها ریسک نکند و همه را خوشحال و خندان و راضی نگه دارد، ولی واقعیت این نیست، مخصوصا در آن دنیای سیاه و تاریک و لجن‌گرفتهٔ بازی که خشونت حرف اول و  آخر را می‌زند. ناتی داگ خودش را هم به چالش کشید و نخواست راه راحت‌تر و بدون ریسک را برود. این خیلی ارزشمند است که این‌قدر برای مخاطبت ارزش قائل باشی. نکتهٔ مهم هم این‌جاست که مخاطب بالاخره ارزش کارت را می‌فهمد و دنیا تو را تحسین خواهد کرد، همان‌طور که هر روزی که از انتشار بازی گذشت، عدهٔ بیشتری آن را درک کردند و تازه بعد از ۲-۳ بار بازی کردن، اصل قضیه را دریافتند و این بازی را بر مبنای ارزشی که دارد تحسین کردند تا کل جوایز دنیای بازی را درو کند. این خیلی کار بزرگی است، زیرا خوب می‌دانید که چقدر نظر منتقدین در دنیا با هم فرق دارد و چه دامنهٔ نظرات مختلفی را در دنیا شاهد هستیم، ولی همهٔ این‌ها با هم و یک‌صدا The Last of Us: Part 2 را انتخاب می‌کنند و باعث می‌شوند پرافتخارترین بازی تاریخ شود.

مطلبی در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ، Last of Us 2 - گیمفا

می‌دانید این که Abby را در چند ساعت، محبوب بازی‌باز کنید چقدر سخت است؟ ولی داستان‌نویسان The Last of Us: Part 2 این کار را کردند. باور کنید تمام بازی می‌خواستم از Abby متنفر باشم ولی نشد که نشد و آخرش دیدم واقعا او را دوست دارم، زیرا دختر خیلی خوش‌قلبی است که ذات پلیدی ندارد و گذشت هم دارد. این یعنی شاهکار سازندگان و نیل دراکمن.

به شخصه باید بگویم واقعا متشکرم از ناتی‌داگ به خاطر خلق این سری. متشکرم از ناتی‌داگ به خاطر ساختن  The Last of Us و The Last of Us: Part 2. متشکرم از ناتی‌داگ که برخی از زیباترین خاطرات من طی حدود ۳ دهه بازی کردن را در دنیای سیاه The Last of Us خلق کرد. متشکرم از ناتی‌داگ که نشان داد در سیاه‌ترین زمانه و دنیایی مثل The Last of Us هم انسان‌های خوب وجود دارند، عشق وجود دارد، گذشت وجود دارد، خانواده ارزش دارد. متشکرم از ناتی‌داگ که با این دو بازی، چیزی به کوله‌بار ما و داشته‌هایمان اضافه کرد و فقط بازی نساخت، بلکه هنر ناب را بروز داد با تمام ابعادش. با تمام وجودم می‌گویم متشکرم نیل دراکمن و ناتی‌داگ که The Last of Us: Part 2 را به ما هدیه دادید. از پرافتخارترین بازی تاریخ شدن بازیتان لذت ببرید، زیرا این کمترین حقتان است در ازای شگفت‌زده کردن میلیون‌ها نفر و نشاندن اشک و لبخند روی صورت ما.

ناتی داگ عزیز، پرافتخارترین بازی تاریخ شدن The Last of Us: Part 2 مبارکت باشد؛ واقعا شایسته‌اش هست و هستی. ممنون که ما را به سفری بی‌نظیر بردی که تا آخر عمرمان فراموش نمی‌کنیم. ممنون که هستی ناتی داگ عزیز. ممنون که سال‌ها و سال‌ها برایم خاطره ساخته‌ای. ممنون که ارزش و ابهت دنیای بازی‌ها و استانداردهای آن را همیشه بالا برده‌ای تا بتوانیم با افتخار بگوییم در صنعت محبوب ما The Last of Us: Part 2 ساخته می‌شود. عنوانی که از هر نوع اثر هنری، اعم از فیلم و نقاشی و موسیقی و… کامل‌تر است و ترکیب بهترین‌های تمام آن‌هاست. بله، دنیایی که ما عاشقش هستیم The Last of Us: Part 2 دارد؛ پرافتخارترین بازی تاریخ…

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • oculus rift گفت:

    درود به ناتی داگ که یک بازی ساخت که فراتر از دنیایه گیم ناتی یک هنر واقعی رو خلق کرد که هر چی بیشتر میگذره مردم بیشتر به بزرگیش پی میبرن

  • NRG-souls گفت:

    من وقتی بازی رو شروع کردم از ثانیه اول ناراحت بودم ! چون میدونستم فقط یه بازیه و قراره تموم شه ….روزی نشده به این بازی فکر نکنم و بهش افتخار نکنم………………..راستی هم من هم تو میدونیم هشتگ هزار و پونصد ها کی ها هستند نمیدونم چرا ولی یه ایرانی باید بهتر بازی رو درک کنه چون هرروزش جنگهِ.

  • leftovers گفت:

    این نانی داگ خاری شده تو چشم هیترفنا

  • SSrM گفت:

    این بازی یک زندگیه واقعیه…
    بعد تموم کردنش از دنیاش بیرون‌نیومدم چون خودم تو همون دنیای سیاهم
    خیلی واقعی بود
    فقط یک‌ مشت بچه ۱۰ ساله نظر منفی راجع به این بازی میدن
    بالغ باشی اینارو نمیگی چون داستان خودِ واقعیته و بچه بازیی نیست
    حالا هم که دیگه پر افتخار ترین بازی شده و دوره ویچرو و غیره رو تموم کرده

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    به به چه مطلبی منتها دارم خودم الان بازی میکنم به ناچار نصفشو خوندم یعنی اول و اخر پست رو ،،،، والا سعید جان من تو کامنتای قبلیم هم گفتم ناتی داگ الان از نظر من پدر سبک اکشن ادونچر مدرن به حساب میاد و اینو با لست ۲ به زیبایی تثبیت کرده یکی از نکات جالب بازی که برام خیلی جالبه اینه که دنیای تاریک بازی و رفتار ها و کارای الی دقیقا مثل انسان ازاد اندیش در دنیای امروزی میمونه دنیایی که کم سیاهی نداره ،،، هر موقع اثری پاشو از ویدیو گیم فراتر میزاره باید اون رو تحسین کرد و خیلی کم هستن اینطور بازی ها خیلی کم شاید ۱۰ تا هم نباشن تو کل تاریخ ویدیو گیم از نظر من ، در مورد هیترا باید بگم اینا دقیقا سرطان های ویدیو گیم هستن یعنی پوچ تر و نادان تر از این جماعت من ندیدم ،،،، ای کاش بازی رو تموم کرده بودم و یه مطلب زیبا زیر این پست زیبا مینوشتم اما حیف که تازه ۱۰ ساعت از بازی کردنم گذشته ولی قطعا وقتی تمومش کنم یک کامنت که شایسته پر افتخارترین بازی تاریخ باشه برای دوستان مینویسم فقط اینو بگم الان که دارم خودم بازیش میکنم میبینم چقدر حرف هیترای بازی احمقانه بوده راجب اتفاقات بازی یعنی حماقت محض !
    .
    .
    من عاشق ویچر ۳ و سی دی پروجکت رد هستم یعنی تا الان ویچر ۳ بهترین بازی عمرم بوده ولی وقتی فهمیدم لست ۲ این عنوان رو بدست اورده واقعا خوشحال شدم چون هیچ چیزی زیباتر از این نیست که ویچر ۳ با اون عظمت وصف نشدنیش این عنوان رو به لست ۲ بده برای گیمری مثل من لحظه زیبایی بود شنیدن این خبر چون واقعا دیگه داشت باورم میشد انگار ویدیو گیم قرار نیست بعد از ویچر ۳ گیمرا رو محو کنه تو افق کاری که ویچر ۳ کرد و دنیای ویدیو گیم و فراتر از ویدیو گیم رو به تحسین وا داشت ولی لست ۲ به همه گیمرای واقعی این اطمینان رو داد که نه اینطور نیست هنوز و همچنان ویدیو گیم با سوپرایز های بزرگش برای گیمر ها داستان ها داره …. درود بر پلی استیشن که با پرورش استودیو ها و اعتماد به بازیسازان جوان و کار با عشق تونسته استودیویی مثل ناتی داگ و بقیه رو خلق کنه واقعا داستان پلی استیشن و ناتی داگ خودش یه تحلیل بزرگ نیاز داره فقط اینکه “با پول های میلیاردی نمیشود هنر خرید و افرید” باز هم تبریک به طرفداران لست ۲ و تبریک به سعید اقا بابایی که از روز اول میدونستن این اثر چه معجون نابی هست و تبریک به گیمر های واقعی و تبریک به خودم 😀

  • Amir-Ali-M گفت:

    واقعا ممنون مستر آقابابایی تک تک جمله ها در خور این شاهکار بی مثل و مانند بود. چی ساخت ناتی داگ . هر چقدر هم این بازی رو تجربه کنی باز هم از دوباره پلی دادنش خسته نمیشی. اینه جادوی ناتی داگ

  • Little∞God گفت:

    جناب آقابابایی دمتون گرم واقعا و باعث افتخاره که بلخره تو این مثل شما اشخاصی هستند که حقیقتو از اول بگن و زود جو زده نشون دم شما گرم خدا شما و خانواده محترمتون در پناه خودش حفظ که همچنین همه اعضا گیمفا و کل کشور از این بیماری بی….ش…رف کشنده 🙂 در کل امیدوارم خوشحال و سر زنده باشید همگی

  • Sina_2081 گفت:

    این بازی ساخته نشده تا فقط چند ساعت شما رو سرگرم کنه این بازی ساخته شد تا از هر نظر چیزی فراتر از یه بازی معمولی باشه بخصوص داستان عمیق و با مفهوم که شماره رو با واقیعت یک دنیای آخرالزمانی واقعی مواجه میکنه (برخلاف دنیاهایی که توی فیلمها و بازیها میبینیم که قهرمان داستان از اول تا آخر همه رو جر میده و ده نسخه دیگه از بازی یا فیلمش ساخته میشه)

  • XERXES گفت:

    ناچار مجبورم مقاله رو نخونم، ولی همینقدر میتونم بگم که وقتی سعید آقابابایی میگه Last of Us Part II از بهترینهای تاریخه، پس صد درصد هست و کاری به متا و یوزر اسکور ندارم دیگه، حرف شما ازین دوتا پیش من بسیار معتبر تره
    .
    بازهم به طرفداران این بازی و سعید آقابابایی عزیز تبریک میگم ایشالا همیشه خوشحال و موفق باشید
    ممنون بابت مقاله :heart: :rose:

    • oculus rift گفت:

      یوزر اسکور که تموم شد رفت همون کسایی که یوزر اسکور صفر دادن تو سایت متاکریتیک اعلام کردن که بهترین بازی the last of us part 2 هست تو تمام نظرسنجیهای مردمی هم بیشترین امتیاز رو گرفته و رکورد ویچر ۳ رو که قبل از این بالاترین نظرات مردمی رو داشت شکست داد

  • MS GAMER گفت:

    بازیه عالیی بود ولی خوب واسه من جذابیت نسخه اول که در کنار ویتچر ۳ بهترین بازیه زندگیمه نبود و دلیلاصلیشم ارتباط برقرار نکردن با شخصیت ابی بود البته باید گفت که گیم پلی بخش دوم داستان بی نظیر بود و هیجان خالص بود لامصب

  • با تشکر از استاد بابت این مقاله با تک تک کلمات مقاله موافقم ولی من شاهکار بودن لست اف اس ۲رو جایی دیگه دیدم جایی که شاید ۹۹درصد گیمر ها اصلا بهش توجه اونم جزئیات و نوشته های بازیه
    در نقش کاراکتر الی بود تقریبا اویل بازی در حال گشتو گزار بودم که یه فروشگاه متروکه پیدا کردم از سر کنجکاور و پیدا کردن چند تا تیر وارد مغازه شدم و خب چیز به درد بخوری نبود که یهو یه یاداشت پیدا کردم گفتم شاید رمز گاو صندوقی یا چیزی باشه اما نامه رو که خوندم بهت زده شدم متن نامه( با سلام به صاحب فروشگاه متسفانه خواهر من مریضه و من دارو ندارم مجبور هستم برای نجات جونش از فروشگاه شما دزدی اگه امیدوارم روزی بتونم جبران کنم ) یه لحظشه به خودم گفتم واقعا یه انسان برای مکم به کسی که دوستش داره تا کجا میتونه پیش بره یکی این دزدی کرد یکی مثل جول کلی ادم کشت یکی مثل ابی برای گرفتن انتقام کسی که دوسش داره ادم کشت ایا اینا هیولا هستن یا قاتل های بلافطره یا ادمایی خوبی که تو زمان و مکان اشتباهی هستن واقعا جوابی پیدا نکردم چرا ؟؟؟؟ چون ناتی داگ اونقدر این شخصیت ها رو واقعگرایانه ساخته که تو ۹۹درصد موارد نمیتونی بگی من بودم کار دیگه ای میکردم و حتی شاید اگه من جاشون بودم کارای بد تری انجام میدادم لست اف اس پارت ۲ درست مثل لست اف اس نیومده بود فقط چند ساعت ادرلانین مارو بالا ببره چهار نفرو بکشیم و بعد با بی حوصله گی بازی بعدی رو انجام بدیم شاید حرفم یکم اغراق امیز باشه اما لست اف اس و نسل دراکمن اومدن و ذات یه انسانو به تصویر کشیدن بدون سانسور بدون اغراق خب ما ادمیم موجوداتی که اغلب اوقات و به جای منطق احساساتمون تصمیم میگیرن و خب با اینکه شاید اتفاق خوبی نیفته ولی واقعیت اینه نمی خواستم فلسفه بافی کنم چون اصلا بلد نیستم اهل تعریف الکی و موج سواری هم برای چند تا لایک نیستم نظرمو همیشه گفتم حتی اگه کلی دیس لایک بخوره این عقیده منه و از نظر من لست اف اس پارت ۲ نه تنها بهترین بازی تاریخه بلکه اینبار نه تنها مرز های صنعت گیمو بلکه هنر هشتمو یه قدم به جلو برد تا نشون بده گیم هم میتونه کاری کنه که انسان روز ها و حتی ماه ها به تفکر وادار کنه

  • وقتی سعید اقای بابایی میگه این بازی شاهکاره یعنی شاهکاره
    جای هیچ حرفو سخنی هم نیست
    :yes: :yes: :yes:

  • دلا بهم راه داره، شایدم درخواست زیاد بوده!
    ولی دقیقا میخواستم از سعید آقابابایی بخوام همچین مقاله‌ای در وصف داستان پرافتخارترین بازی تاریخ بنویسه، دقیقا یچیزی شبیه همین مقاله. :heart: :rose: :yes:

    هرچی در وصف داستان این بازی بگیم کمه (البته از همه لحاظ عالی عمل کرده ولی داستانش مورد ظلم قرار گرفته بود)
    جایی که یکی مثل من اگه یه داستان سیاه و تلخ میخواد، خب باید بهاش رو هم بپردازه! اونجاست که یه بازی باعث میشه اشک تو چشم های آدم جمع بشه.
    دنیای گیم داستان تلخ کمتر داشته ولی بهرحال داشته. مثلا همین red dead 2 پایان تلخی داشت اما مثل tlou2 مورد هجمه قرار نگرفت.
    بنظر من دنیای گیم به همچین داستان هایی نیاز داره تا هر وقت یه گیمر پشت دستگاه میشینه، خیالش راحت نباشه که خب اینکه یه بازیه و حتما پایانش خوش و خرمه دیگه!
    حق tlou2 بود که پرافتخارترین بازی تاریخ بشه، نه فقط بخاطر کیفیت بی نظیرش تو تک تک بخش ها از گرافیک و صداگذاری بگیر تا گیم پلی بلکه بخاطر ریسک بزرگی که کرد و با داستان تلخش، شوک بزرگی به کل صنعت گیم وارد کرد و یجورایی این صنعت رو از کما درآورد…

  • درود بر آقا سعید آقابابایی…
    مثل همیشه زیبا و تاثیرگذار… قلم تون مانا باشه.
    امیدوارم همه دوستان از این شاهکار لذت ببرن.

  • god of left گفت:

    راجب این بازی اونقدر مقاله نوشته شده , من موندم اگه زمانی امکانش بود این گیم رو تجربه کنم چطوری این همه مقاله رو باید بخونم…

  • اسپویل لست

    من یکی از دلایل ک از داستان بازی خشم نیومد اینه ک حس میکنم نیل دراک من با انداختن ابی تو بازی یجورایی بین اون داستانی ک من میخاستم ببینم با الی و جول قرار میگیره ب نظرم اگه بازی ی سناریو دیگه داشت کلا بازم میتونست شاهکار بشع ی داستانی ک ابی توش نباشع مثلا هزار تا راه دیگم وجود داشت ک دراکمن داستان لست دو رو بنویسه و شاهکار بشه ب هر حال نیل دراک من ی نویسنده نابغه است دیگه ولی بازم اون کارگردان خلاق بازیه و من هیچ کارم در هرصورت نظرمو گفتم بابت مقاله ام ممنون

  • G.LN گفت:

    ممنون آقا سعید گل، عجب مقاله ی عالی بود.
    ناتی داگ به نظرم خودشو به عنوان برترین استودیو ثابت کرده.
    در آخر پرافتخارترین بازی انصافا حق این بازی بود و غیر ازین هم انتظاری نمیرفت.
    حق مطلب رو گفتید دیگه منم چیزی ندارم اصافه کنم

  • Amo Hamed گفت:

    یک مقاله و تحلیل زیبای دیگر از اقا سعید

    دست خوش حرف دلمو زدی درباره بانوی ابی :yes:

  • Farshidmc گفت:

    متاسفانه ابی نمیتونم دوست داشته باشم ولی دنیای واقعی بازی دوست دارم
    یک سری ایراد ها داره بازی ولی چون خوبی هاش زیاده باید ردش کنیم
    من خودم دو بار رفتمش و همه چیش دوست دارم
    مشکل فقط سادگی جوئل بود که بین چند غریبه خودش معرفی کرد و ابی با این که جوئل نجاتش داد باز انتقام باباش گرفت که شخصیت دوست داشتنی نیست

    • اسپویل

      تامی اونکار رو کرد که منطقی هم به نظر می رسید کارش نه جوئل

    • noobmaster69 گفت:

      به نظر من یکی از مسخره ترین ایراداتی که اکثرا به بازی میگیرن همینه
      وقتی دوتا بازی با فاصله کم بازی بشن اینو رو بعضیا ایراد میبینن وگرنه اگه یکی نسخه یکو ۲۰۱۳ یا ۲۰۱۴ بازی کنه بازی دومو همون ۲۰۲۰ متوجه تغییرات تو خودش میشه و میفهمه همون آدمه ۵ ۶ سال پیش نیست و آدما عوض میشن
      جوئل نسخه دوم جوئلی که دوباره نجاری میکنه، عینک میزنه کتابای علمی یا تخیلی فضایی برای نزدیک شدن به الی میخونه، جوئلی که دیگه زنده موندن هدف اولش نیست حفظ رابطه با الی هدف اولشه.
      هر چند شاید بازی برا پلیر های تازه باید اینو بیشتر نشون میداد شایدم نه… من همینطوری بیشتر دوست داشتم.

      اگه اون لیست حضور و غیابی که وقتی الی و دینا وقتی به ایستگاهشون میرسن و الی حضورشونو ثبت میکنه خونده باشین متوجه میشین جکسون دنبال کمک به بقیه‌س و سعی داره خودشو گسترش بده یکی از دلایلی که جلو غریبه ها گارد نگرفتن همین بود(این فرست ایمپرشن من بود)
      و در آخر جوئل خودشو به ابی معرفی کرد نه به جمع، تامی تو جمع گفت که هر چند دیر شده بود.

  • بهترین بازیهای تاریخ صنعت گیم (از نظر خودم):

    ۱٫ لست آف آس
    ۲٫ویچر
    ۳٫ردد
    ۴٫جی تی ای
    ۵٫کال آف دیوتی
    ۶٫هورایزون
    ۷٫کال آف دیوتی (مخصوصا سری مدرن وار فار)
    ۸٫بتلفیلد(مخصوصا نسخه ۱ که در سال ۲۰۱۶ اومد)
    ۹٫دف استراندینگ
    ۱۰٫ فورزا
    ۱۱٫ گرن توریسمو اسپورت
    ۱۲٫ پی اس ۲۰۱۳
    ۱۳٫ فیفا ۲۰۱۷
    ۱۴٫ اسپایدرمن (ساخته اینسامنیاک گیمز)
    ۱۵٫ سری بازی بتمن آرخام
    ۱۶٫ سری بازی مکس پین
    ۱۷٫ سری بازی گرز آف وار (مخصوصا نسخه ۳)
    ۱۸٫بازی استراتژیک جنرال (نسخه ۱و۲)
    ۱۹٫بازی استراتژیک قلعه (مخصوصا نسخه افسانه ای)
    ۲۰٫ بازی استراتژیک کمپانی آف هیروز

    همه اینا یه دنیا خاطره برام ساختن.

  • وقتی یک بنده خدایی میگفت برترین بازی تاریخ از برترین شرکت بازی سازی تاریخ از برترین ناشر تاریخ از یکی از برترین کارگردان های تاریخ صنعت گیم هستش خیلی ها بهش میگفتن فن بوی ولی
    *
    وقتی پرافتخارترین بازی نسل ۷ لست ۱ میشه
    پرافتخارترین بازی نسل ۸ لست ۲ میشه
    پرافتخارترین بازی تاریخ لست ۲ میشه
    در کنار اینکه جمع جوایز ناتی داگ از همه استودیو ها بیشتره + برخلاف بقیه استودیوها متای زرد و قرمز نداره
    این نشون میده حرفش درست بوده 😎
    *
    بعضیام بهونه حریف قوی ضعیف میکنن
    یک بار دیگه حریفای بازی اورریت و مولتی پلتفرم ویچر ۳ رو با لست ۲ انحصاری مقایسه میکنیم
    اول اینکه وقتی یک بازی مولتی باشه خیلی از سایت ها که فن بوی هستند جایزه رو به بازی مولتی میدن
    دوم نگاهی به رقیبای لست ۲و ویچر میکنیم
    *
    رقیبای ویچر
    سوپر ماریو میکر = بازی غیر داستانی و فقط برای ساخت مرحله که بقیه بازی کنن متا ۸۸ و فقط ۸ جایزه برد
    شاهکار بلادبورن = بازی ای که همه پسند نیست و انحصاری بود و بهش کم لطفی شد متا ۹۲ و فقط ۳۲ جایزه برد
    شاهکار فانتوم پین = بازی ناقص که خیلی ها رو شاکی کرد مولتی پلتفرم و متای ۹۳ و فقط ۲۹ جایزه برد
    بازی فال اوت = بازی مولتی پلتفرم و متای ۸۷ و ۶۲ جایزه برد
    *
    خب حالا میایم به رقیبای لست ۲ نگاه میکنیم
    بازی هیدس = شاهکار مولتی پلتفرم و اورریت شده متا ۹۳ و ۵۵ جایزه برده ممکنه بیشتر هم ببره
    بازی گوست آف توشیما = بازی عالی با متای ۸۳ که وقتی با هیتمن اورریت شده مقایسه میکنی متاش باید بالای ۹۰ باشه و فعلا ۵۰ جایزه برده
    بازی سایبرباگ = بازی اورریت شده از دید خیلی ها شاهکار با متای ۸۵ مولتی پلتفرم و فعلا ۲۷ جایزه برده
    بازی انیمال کراسینگ = شاهکاری همه پسند با متای ۹۰ و فعلا ۲۵ جایزه
    بازی فاینال ریمیک = شاهکار انحصاری زمانی با متای ۸۷ و فعلا ۲۱ جایزه برده
    بازی دوم اینترنال = بازی ای که از دید خیلی ها شاهکاره با متای ۸۸ و فعلا ۱۲ جایزه برده
    بازی هالف لایف = شاهکاری با متای ۹۳ و فعلا ۱۰ جایزه برده
    در کنار این ها بازی های دیگه ای هم هستند که هرکدوم یک یا چند جایزه بردن مثل دمون سولز فلایت سیمولاتور و … که همشون متاشون بالای ۹۰ هستش و تعداد کل جایزه هاشون روی هم ۲۹ جایزه میشه
    *
    با یک مقایسه ساده متوجه میشید حریف های لست نسبت به ویچر اوریت شده خیلی قوی تر و بیشتر هستند ولی با این حال لست ۲ از برترین استودیو تاریخ پرافتخارترین بازی تاریخ شده 😎

    • pc گفت:

      بازیهای ریمیک و ایندی از کی تا حالا بهشون جایزه زیاد دادن که این بار بخوان جایزه بده انیمال کراسینگ بازی شاهکار ؟جدی شاهکار اگه فروش ملاک شاهکار بودنه که هست واقعا شاهکاره و لست با اون فروش مسخرش بازی ضعیفیه که هست .گوست با متا ۸۳ رقیب اصلیش بود اونم با زد و بند سونی کنار زدن چون لست مقابل گوست هم هیچی نداشت بازی واقعیت مجازی هم آوردی تو لیست ؟ :rotfl: نگا لیستت کن خندت نمیگیره ؟ بازی واقعیت مجازی بازی ریمیک که نسخهای اصلیش جایزهاشونو گرفتن و دیگه نوآوری ندارن که جایزه بگیرن بازی ایندی که پولی بابت جایزه خرج نمیکنن و فقط از طرف مجلهای بی طرف جایزه میگیرن بازی کاملا تجاری دووم که هدفش جایزه نبوده .حالا جالبه تک تک این بازیها فروششون از لست بیشتر بوده و فقط با هزینه اضافه لست جایزهارو برده یه بازی که فقط ۳ درصد از طرفدارهای سونی میخرنش چرا جایزه باید ببره فقط اون بانکی که صاحب مجلها توش حساب دارن میدونن

    • pc گفت:

      این لیستی که دادی چرا تعداد جایزها با هم هم خوانی نداره ؟لیست پایینی ۱۰۰ تا جایزه از بالایی بیشتر میشه که

    • . گفت:

      لست ۲ یک بازیه ابر شاهکاره و پر افتخار ترین بازی تاریخ هم شد دیگه ولی ویچر ۳ اورریت!!!!؟؟ جای دیگه این حرف رو نگو فکر میکنن ناقصی

  • Mehdiip گفت:

    واقعا این بازی یک شاهکاره هنریه

  • MAX3D گفت:

    شاهکار ابدی تاریخ :inlove: مقاله خوبی بود
    با این بازی باید زندگی کرد

  • QRW گفت:

    بدترین سال برای سی دی پراجکت هم شکست سایبرباگ و هم واگذار کردن بهترین بازی تاریخ .
    بار اخرتون باشه سی دیو با ناتی مقایسه کنین و از دکلش برید بالا :rotfl:

  • Clara گفت:

    دوستان این دلنوشته رو نوشته بودم اما حیفم اومد دوباره نگم :
    ((هیچوقت یادم نمیره مراسم Play Station Experience 2016…. یک مراسم داغ داغ با شروع طوفانی مراسم با نمایش آنچارتد لاست لگسی و….. همه چی تو مراسم کامل بود اما نگاه ها جای دیگه بود…. شاون لیدن اومد روی سن : But there is one more thing…..
    و one more thing ی که الان ثمره ش رو میبینیم…..
    همه چی از یک one more thing شروع شد و الان همون بازی، همون اسم همون نام تو جایگاه برترین تاریخ تکیه زده….. سونی جواب ریسک کردن ش رو گرفت، ناتی داگ از هر زمانی بیشتر در اوج ه و لست آو آس مانند الماس تاج پادشاهی ناتی داگ ( خود تاج Uncharted و الماس ش The Last of Us ) بالاتر از هر جایگاهی قرار گرفته و به تمامی این صنعت نگاه میکنه : (( صنعت گیم تو به من مدیونی چون من …. بله من… من TLOUPII سطح و جایگاه تو رو ارتقا دادم)) چیزی رو روایت کردم که تا حالا کسی نکرده بود ، چیزی رو به مخاطب هدیه دادم که تا حالا استدیویی نداده، چیزی رو به همه ثابت کردم که تا الان کسی نتونسته ….
    و چه هوادارایی که از همون one more thing میدونستن که طوفانی در راهه…. طوفانی که بیشتر از به خاک و خون کشیدن این صنعت ، دل هواداراش رو به خاک و خون کشید
    ناتی داگ یک استدیو ثابت شده س و هیچ نیازی به این جوایز برای اثبات یکه تازی خود ش نداره اما….. اما خیلی خوشحالم که به عنوان بخشی از جامعه هواداران این استدیو این موفقیت بزرگ بازی رو با همگان شریک باشم….
    در انتهای همون تریلر فقط یک جمله هست که الان مفهوم واقعی خود ش رو پیدا کرده (( And I’m Gonna Kill Every Last One Of Them ))
    بله الی تو موفق شدی تو کل این صنعت رو…. تک تک شون رو از میون برداشتی….
    #Every_Last_One_Of_Them))

  • vergil2max گفت:

    خسته نباشید اقای اقابابایی واقعا مطالب خواندنی و تصاویر دیدنی داشت این مقاله
    خوشبختانه منتقدای ایران از محدود منتقدای دنیا بودن که ارزش این بازی را همون اول درک کردن و نمرات درخوری دادن به بازی برخلاف خارجی
    ولی متاسفانه خیلی بهشون هیت شد بویژه منتقد اروم سایت زومجی که با خاک یکسانش کردن ولی درمقابل شما هم خوب تو نقدتون اونارو اسفالت کردید.یه پا جنگ جهانی بود واسه خودش اون دوران،گرچه خوشبخاته اخیرا با کسب این افتخار دیگه برای همه ثابت شد که هیترا در اشتباه بودن حالا هرچقدر هم بخوان بخودشون فشار بیارن و خودشون فریب بدن دیگه فایده نداره چون حقیقت،اشکار است
    در پایان باید بگم واقعا فنهای واقعی سونی و لست گل کاشتن در حمایت از شرکت و استودیو محبوبشان و اینکه واقعا هم کلام شدن و دیدن نظرات این مغز تعفنی ها بقول شما واقعا سخت و دردناک و مسئله وقتی دردناکتر میشه که میفهمی قدرت در دست اوناست.کسایی که چشمشون رو به حقیقت بستن و فقط چیزای که دوس دارن و بنفع شون رو میشنوند و میگویند

  • mamad1166 گفت:

    و چه خوب که یک بازی خطی داستانی همچین افتخاراتی کسب کرده! و فروش بی نظیری هم داشته !

  • مقاله عالی بود :chic: دست آقای آقا بابایی درد نکنه با مقاله اش که تو هیچ سایتی پیدا نمیشه مثل این :rose: با خواندنش یکم از حسی که به ابی داشتم(تنفر و نفرت و کینه و…) کم شد

  • نسل ۹ هم لست ۳ میاد با گرافیک واقع گرایانه و جزئیات دیوانه وار مقام پرافتخارترین بازی تاریخ رو از لست ۲ میگیره
    اینجوری میشه
    پرافتخارترین بازی نسل ۷ لست
    پرافتخارترین بازی نسل ۸ لست
    پرافتخارترین بازی نسل ۹ لست
    پرافتخارترین باری تاربخ لست
    حتی اگر این‌اتفاق نیفته همین که نسل‌۷ و ۸ پرافتخارترین تاریخ بوده یعنی ثابت میکنه برتربن استودیو تاریخ کیه
    و همه اینا نتیجه استعداد فضایی ناتی داگ و همینطور حمایت سلطان صنعت گیم سونی هستش

  • Silverhand گفت:

    برادر آقابابایی شما دیگه چرا؟؟
    پرافتخارترین بازی تاریخ، ویچر ۳ هست نه لست ۲.
    لست ۲ بیشترین جایزه بازی سال رو برده، اره از این لحاظ از ویچر ۳ بالاتره، ولی از نظر تعداد کلی جایزه‌ها، ویچر بالاتره

  • سپاس از جناب آقابابایی بابت نگارش این مقاله‌ی فوق‌العاده. به شخصه خواندنش برای منی که Tloup2 تاثیرگذارترین عنوان کل کارنامه گیمریم بود بسیار لذت بخش بود. :rose:

  • فرید گفت:

    وقتی کال آف دیوتی هست لست ۲ را چه کار آید :clap: (شوخی اهالی لست فن مارا مورد احترام قرار ندهند)
    واقعا لست دو جواهریه تو این صنعت که گیمر ها باید قدرشو بدونن و بخاطر اینکه انحصاری کنسول رقیبه از بازی بد نگن
    خب هرکدوم از کنسولا معایب و محاسن خودشونو دارن خب وقتی تو رفتی طرف سونی حق نداری از ایکس باکس بد بگی و همینطور بلعکس
    ولی خب از اول عاشق سونی بودمو هستم با اینکه پی سی گیمرم( به خاطر این جمله مایکرویی ها منفی نثار ما میکنند)
    مطلب خوبی بود با اینکه میدونستم اسپویل میشه و تذکر داده بودین خوندم (عجب گیری کردیم لای این اسپویلا)
    ممنون خسته نباشید بابت مطلب :rose:

  • Kourosh Abedi گفت:

    تمام حرف هاتون واقعیت بود،اگر چه من تمام متن رو بخاطر اسپویل نخوندم 😀
    حیف که اینو نتونستم بازی کنم،چون قبلش باید قسمت یک رو برم.
    خدا رو شکر ما هم جز کسایی بودیم که از این بازی نا امید نشدن.
    آقا مخلص شماییم.

  • سلام به سعید عزیز و گل
    چی بگم والا.از بس که مقاله قشنگه من چیزه دیگه‌ای نمیتونم بگم.
    متن بسیار زیبا و خسته نباشی سعیدِ گل.
    ولی دوست دارم نظر یکی از دوستانِ گیمفاییمون رو که سر پست نمراتِ بازی نوشته بود رو دوباره اینجا بنویسم.
    (۷ سال گذشت

    به همین راحتی …

    ۷سال گذشت از سکانسی که من بهش میگم ، سکانس نسل هفتم…
    شاید حتی صنعت گیم!
    سکانسی که جول سراسیمه خودشو به رستورانی میرسونه که در حال سوختنه …
    وارد رستوران میشه و دختربچه ۱۴ ساله ای رو میبینه که با خشم ، با نفرت ، با گریه و با تمام حسای بد دنیا داره پشت سر هم با یه چاقوی قصابی به صورت یه مرد میکوبه …
    میدوئه سمتش ، بغلش میکنه ،
    و واسه اولین بار بهش میگه دختر عزیزم …

    ۷ سال گذشت از لحظه ای که جول تمام دنیای خودشو تو بغلش گرفت بود و داشت میدویید و فقط یک هدف داشت :
    از اون بیمارستان لعنتی بزنه بیرون …

    ۷ سال گذشت از لحظه ای که جول تو چشمای الی نگاه کرد و بهش دروغ گفت ، از لحظه ای که موسیقی متن معروفه The path پخش شد …

    و بالاخره ، ۷ سال گذشت از انتشار یه شاهکار ، یه اثر با متای ۹۵ ، یه بازی با بیش از ۲۰۰ جایزه و پرافتخارترین انحصاریه تاریخ پلی استیشن
    یه مَسترپیس واقعی …

    میایم جلوتر…

    تقریبا ۴سال و نیم گذشت از مراسم psx 2016
    اون انفجار فراموش نشدنی…

    لحظه ای که شاون لیدن اومد روی صحنه و جلوی جمعیت وایساد و شروع کرد به صحبت کردن و تشکر کردن از حضار و داشت راجب مراسم حرف میزد اما همه حواسشون جای چیز دیگه ای بود !
    آخه قبل از شروع مراسم یسری شایعات شنیده بودن …
    امیدوار شده بودن ولی هنوز هیچی معلوم نبود !

    فقط و فقط منتظر یه جمله از شاون لیدن بودن :

    but one more thing …

    و بالاخره شاون لیدن این جمله رو گفت !!

    چراغای سالن خاموش شد و نمایی از یه جنگل متروکه نمایش داده شد …
    فضای اخرالزمانی ،
    ماشین درب و داغون ،
    لوگوی فایر فلایز ،
    جیغ وفریاد تماشاگرا !!
    لوگوی ناتی داگ ،
    و بازم جیغ و فریاد تماشاگرا !!!
    و ادامه ماجرا…

    عظمت رو میبینید؟؟
    عظمت ینی همین …

    ینی وقتی که لوگوی ناتی داگ رو میبینی مثه افراد حاضر توی اون کنفرانس ، از اعماق وجودت فریاد بزنی و از همون لحظه مطمئن باشی که قراره یه شاهکار بهت تحویل داده بشه !
    مهم نیست ۴ ماه بعد یا ۴ سال بعد …
    مهم اینه که ( ناتی داگ ) داره اون بازیو میسازه و این کلمه مساویه با افتخار و عظمت به وسعت ۳ نسل !

    به هیچ وجه خجالت نمیکشم از اینکه بگم وقتی تریلر تموم شد و دوباره صدای موسیقی گوستاوو رو شنیدم و لوگوی ( Last of us Part II ) رو دیدم از خوشحالی زدم زیر گریه !!

    هیچوقت اولین تریلر بازی
    و اون حسی که بعد رونمایی از نسخه دوم داشتم رو فراموش نمیکنم …
    ________________________________________

    و حالا …

    بعد از نزدیک به ۷ سال از زمان انتشار نسخه اول ، شاهد تقدیر و ستایش از پارت دوم حماسه تاریکی هستیم که ناتی داگ ، سالها وعدشو به طرفدارا داده بود !

    خیلی سخته واسه یه چیزی نزدیک به ۷ سال صبر کنی و توی تمام این مدت ۷ ساله ، حتی لحظه ای ام بهش شک نداشته باشی … !
    اینکه ببینی حدود ۱ ماه مونده به عرضه نسخه دوم بهترین بازی عمرت ، عالم و آدم دارن اثر مورد علاقتو بی دلیل میکوبن ولی تو هنوزم بهش اعتماد داشته باشی …

    این کامنتو فقط واسه فنای همیشگی ناتی داگ‌ و آخرین ما نوشتم .
    کسایی که مدت زیادی صبر کردن و نسبت به بازی ، با تمام حواشی اخیرش ناامید نشدن …
    چون میدونستن چه استدیویی داره بازی محبوبشونو میسازه !

    این نمرات ، این موفقیت ، این انفجار ، و این عظمت ، فقط و فقط متعلق به شماست .
    ازش لذت ببرید …

    تبریک به جامعه بزرگ پلی استیشن
    تبریک به طرفداران فرانچایز بزرگ لست آف آس
    تبریک به طرفداران جول و الی❤)
    (کامنتِ زیبا نوشته‌شده توسط HAMED SONY.FAN@)

  • اقا سعید من با دنیای دارک سویلز و شما خاطره ها دارم و تو نقد و بررسی خیلی قبولتون دارم برعکس بعضی ها که سلیقه گیمینگیشون عجیب غریبه ولی اگر گاد اف وار نباشه میشه گفت لست بهترین بازی جهانه گاد اف وار زمانی گاد اف وار شد که ps2بود با یه گرافیک عادی البته نسبت به الان بازار رو قبضه کرد چه اشخاصی رو میشناسم که به خاطر گاد ps2وps3 وps4خریدن سه نسل رو ترکوند گاد یک و دو و سه و چهار خیلی هست که یک بازی ۴ نسخه موفیقت خودش اونم با شدت بیشتر ادامه بده حالا ما داریم لست رو که دو نسخه داده اونم رو دو نسل اون هم تازه ازps3شروع شده با گاد رو مقایسه میکنیم ؟ گاد بهترین بازی کل نسل هاست این رو میگم چون حول و حوش۲۲ سال هست گیم زدم از اتاری هم شروع کردم بعد سگا بعد ps1 و ps2وps3 وxbox360 وps4 و کامپیوتر هم از ده سال پیش تا الان پایه ثابتم بوده. کریتوس بهترین با ابهت ترین و با اراده ترین شخصیت کل تاریخ بوده هست و خواهد بود.

  • AHM.Gamer گفت:

    من نمیدونم چرا بعضیا به بازی ای که بازی نکردن ایراد میگیرن.من با اینکه PS فنم با این حال چون Halo رو بازی نکردم نمیگم چرته.ولی بعضیا لست رو هنوز بازی نکردن میگن چرته(محض اطلاع بازی کردن روی دستگاه با بازی کردن توی یوتیوب فرق داره)

  • GERALT گفت:

    درود بر سعید آقابابایی و همگی گیمرهای عزیز واقعا نمیدانم چرا همه نمیتوانند فقط بازی کنند و لذت ببرند و دست از مقایسه کردن های بی مورد و بی اساس بردارند بنده عاشق گیم هستم و طی این ۲۵ سالی که بازی کردم به شخصه از هیچ بازی هیچ چیز بدی در ذهنم نداشتم چون سازندگان زحمت می کشند و آنها را برای ما میسازند هر کس بهترین بازی تاریخ خود را دارد و این یک قضیه کاملا شخصیه و نباید به بازی های دیگه به خاطر نظر شخصی خودمون توهین کنیم بنده چون عاشق بازی هستم از هیچ بازی نمیگذرم و PS4 و PC رو با هم دارم و الان هم دارم بخاطر دیمن سولز برا PS5 پول جمع میکنم بنده سونی فن هستم ایکس فن هم هستم خلاصه هر کی بازی بسازه من فنشم چون میخوام فقط و فقط از بازی کردن لذت ببرم اینو بخاطر لست نگفتم واقعا میگم این دغدغه من بود که اینجا گفتم مطرحش کنم و واقعا خیلی خوشحالم که صنعت گیم اینقدر بزرگه که مدام بازی ها گوی رقابت رو از هم میگیرن و واقعا به نظر من لست قابل وصف نیست و یک شاهکار بی بدیل و بسیار پیچیده هست که هر کس میتونه برداشت خودش رو از گیم داشته باشه بنده ۷ بار بازی رو تموم کردم و باز هم نمیتونم چیزی بگم ممنون از آقای آقابابایی عزیز و همچنین شما گیمر های عزیز که وقت گذاشتید و نظر بنده رو مطالعه کردید.

  • یه نفر به من بگه کجای اینکه یه لشکر ادمو بکشی بعد به اصل کاری که رسیدی ببخشیش قابل قبوله؟؟ مگه نمیگید دنیای واقعیه و شما نازک نارنجی هستینو روحتان اوف شده؟؟ پس چرا الی بخشیدش ؟؟ اگه شماهم جای اون بودید همین کارو میکردید؟؟ یا مغزشو منفجر میکردید؟؟
    دنیای واقعی اینه؟؟

  • Takezo گفت:

    درود بر عوامل گیمفا و کاربران
    بنظر من the last of us 2 یک بازی عالی از نظر داستان و محتوا بود و خیلی پر ریسک!
    و این خوبه چون به ۲ دلیل =
    ۱) باعث می شه بقیه هم ریسک کنن تا دوباره یه چیزی مثل
    نسل ۷ به وجود بیاد
    ۲) این بازی باعث می شه که هنوز بازی های داستان محور
    زنده اند و قرار نیست بازی های انلاین بی محتوای داستانی
    (مثل fortnite که داره همرو می کنه فورو می کنه تو بازی )
    جای این شاهکار را بگیرد

  • ASem گفت:

    من ک شیپیش تو جیبم قاب میندازه ولی وقتی بتونم یه ps بگیرم حتما این بازیو بازی میکنم. باور کن نصف فن بوی بودن ما ایرانی ها برای نداشتن پول برای خرید ۲ کنسوله 🙂 خارجی ها هم پیسی دارن هم ایکس و هم پی اس هم پینگ خوب و هم قیمت پایین 🙁
    ولی ما هیچ کدومو نداریم و تحریمم هستیم. (ولی تو بازی های آنلاین اونا رو میزنیم :] ) پس میبینید؟؟؟ این همه دشمنی کردن با هم فایده ای نداره. این بازی میره تو گنجه شاهکار ها و شما دوست عزیز هیچکاری نمیتونید بکنید. بازیی ک خوب باشه ، خوبه !!! حقشم میگیره…
    همینطوری ک گرفت 🙂

  • Reza.X گفت:

    نود درصد این جوایز کلا ده سال هم نمی شن که به وجود اومدن و صنعت بازی های ویدئویی بیش از ۵۰ سال قدمت داره. واقعا چه اصراریه که از لفظ پر افتخار ترین بازی صنعت بازی !!!!! استفاده بشه؟؟ واقعا اون زمانی که رزیدنت اویل ۱ اومد چند تا از این جوایز بودن. یکم فکر کنیم.

  • ممنون از نویسنده عزیز
    والا متال گیر سالید ۵ فانتوم پین هم یه بازی ناقص بود از لحاظ داستانی و بخش دوم بازی کلا مراحل تکراری بود ولی منتقدا نمرات بالایی بهش دادن حتی از ign و گیم اسپات ۱۰/۱۰ گرفت و جزو نامزد های بازی سال هم شد…
    پس میشه نتیجه گرفت به هر نمره و جایزه ای نباید اعتماد کرد گاهی منتقدا بخاطر مسائل س.ی.ا.سی داخل بازی یا اسم سازنده نمره غیر واقعی میدن…

  • Rango گفت:

    خیلی ممنون از جناب آفابابایی عزیز، فوق‌العاده بود این مقاله.

  • adams-khersi گفت:

    تنها بازی که تو این وضع بد مالی نمیتونم بفروشمش، گذاشتمش کنار ۴ ۵ ماه دیگه که دلم تنگ شد بشینم باز یه دل سیر لذت ببرم و بغض کنم و آخرش دوباره یه هفته افسردگی این واقعا بازی نیس این خود عه زندگی عه

  • bayenzia گفت:

    شما چرا اینقدر ناشکرید من هنوز تو عمرم نتونستم حتی یک کنسول بخرم در تمامی نسل ها چه برسه کیس و اینا فقط یه فامیل دارم که ps4 داره وقتی میرم کالاف رو به من میبازه گیمر بودن استعداد ایرانی هاس
    کیس و لپ تاپ گیمینگ که هیچ حتی ایکس باکس سری اس هم برام رویاست شما برید با ps4 تون بازی کنید فعلا تا دوسال دیگه ps5 هم ارزون میشه ps4 که هزار تا شاهکار داره من که rdr2 داشته باشم برام کافیست دیگه بازی دیگه یی نمی کنم

  • Yasin گفت:

    این گیم با گیمای دیگه فرق داره و کاملا متفاوته من که عاشقشم نمره من ۱۰

  • مقاله‌ی بی‌نظیری بود
    از این بهتر نمی‌شد داستان بازی رو تحلیل کرد
    مرسی سعید جان

مطلبی در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ، Last of Us 2 - گیمفا
مطلبی در وصف پرافتخارترین بازی تاریخ، Last of Us 2 - گیمفا