نقد و بررسی Scott Pilgrim Vs. The World: The Game - گیمفا
نقد و بررسی Scott Pilgrim Vs. The World: The Game - گیمفا
نقد و بررسی Scott Pilgrim Vs. The World: The Game - گیمفا
نقد و بررسی Scott Pilgrim Vs. The World: The Game - گیمفا

نقد و بررسی Scott Pilgrim Vs. The World: The Game Complete Edition؛ مشت بزن، برو جلو‌!

امیرمهدی نامجو
۰۴:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
نقد و بررسی Scott Pilgrim Vs. The World: The Game - گیمفا

Scott Pilgrim vs. The World، از جمله معدود عناوین ساخته شده براساس فیلم است که توانسته حتی از فیلم خود هم موفق‌تر ظاهر شود. نسخه‌ی اصلی این بازی در سال ۲۰۱۰ عرضه شد و حال شاهد عرضه‌ی مجدد نسخه‌ی بهبود یافته آن هستیم. در ادامه به نقد و بررسی این بازی می‌پردازیم.

تاریخچه Scott Pilgrim

عنوان Scott Pilgrim vs. The World: The Game، در سال ۲۰۱۰ و براساس فیلمی با همین نام عرضه شد. فیلم Scott Pilgrim هم در اصل بر مبنای مجموعه کمیک‌ها و رمان‌های گرافیکی طنز نوشته شده توسط ادگار رایت (Edgar Wright) است. نکته‌ای که این بازی را متمایز می‌کند، این است که سازندگان آن در آن سال‌ها سعی نکردند یک کپی از فیلم را در بازی قرار بدهند و در عوض، عنوانی را خلق کردند که ضمن وفاداری به فیلم، گیم پلی خاصی مطابق با سبک و اتمسفر این سری داشته باشد. نتیجه کار بازی‌ای شد که بسیار بهتر از سایر عناوین برگرفته از فیلم بود.

داستان Scott Pilgrim vs. The World

scott pilgrim vs the world the game complete edition antagonists

شخصیت‌های منفی اصلی داستان

با این مقدمه به سراغ نقد بازی می‌رویم و از داستان آن شروع می‌کنیم. داستان این عنوان که برگرفته از فیلم است، در مورد فردی به نام Scott Pilgrim است که به دختری به نام Ramona علاقه‌مند است و برای موفقیت، باید دوستداران سابق Ramona را شکست بدهد. به‌طور مشخص، بازی از نظر ایده‌ی کلی داستان، ایده‌ی نسبتاً کلیشه‌ای را دنبال می‌کند اما اضافه شدن عناصر طنز و پارودی و عجیب و غریب زیاد، باعث می‌شود که سطح داستانی بازی بالاتر برود.

در طول داستان بازی، با اتفاقات عجیب و غریب زیادی رو‌به‌رو هستید. اتفاقاتی که بعضاً جنبه طنز و کمدی بالایی دارند و ارجاعات مختلف به سایر آثار و همچنین خرده‌فرهنگ‌های دنیای امروز دارند. از طعنه به گیاه‌خواری گرفته تا حضور زامبی‌ها در بعضی مراحل و بسیاری موارد دیگر. این موضوع در کنار شخصیت‌های متنوع بازی باعث می‌شود که بازی از سطح یک عنوان کلیشه‌ای بالاتر برود و در جایگاه خوبی قرار بگیرد. البته با این وجود روایت بازی کمی شلخته و تند صورت می‌گیرد و احتمالاً اگر فیلم را ندیده باشید، نتوانید با یکسری از جنبه‌های داستان به خوبی آشنا شوید.

scott pilgrim vs the world the game complete edition train

نمونه‌ای از محیط‌های گوناگون بازی

با این نکات، می‌توان به این نتیجه رسید که بازی در مجموع از لحاظ داستانی خوب عمل کرده است. بازی توانسته به خوبی عناصر طنز خاص داستان را وارد خود کرده و اشارات و ارجاعات مختلفی که در سری Scott Pilgrim وجود دارند، به خوبی در آن جای گرفته‌اند. با وجود این که از نظر سرعت روایت، بازی ضعف‌هایی دارد اما در مجموع بازی از این لحاظ قابل قبول است و توانسته روح و ذات Scott Pilgrim را به خوبی منتقل کند.

گیم پلی Scott Pilgrim vs. The World

بعد از داستان نوبت به گیم پلی بازی می‌رسد. همان‌طور که از تصاویر بازی هم مشخص است، این عنوان در سبک Beat ’em up قرار دارد. معروف‌ترین بازی ‌این سبک Streets of Rage یا همان شورش در شهر معروف است که احتمالاً بسیاری از خوانندگان این مطلب، با آن خاطره دارند. این که سازندگان سعی نکرده‌اند یک شبیه‌سازی خشک سه‌بعدی و مصنوعی از فیلم را تبدیل به بازی کنند و در عوض سراغ ژانری رفته‌اند که با حال و هوا و اتمسفر داستانی هماهنگی داشته باشد، باعث شده که نتیجه کار اثری لذت‌بخش باشد.

scott pilgrim vs the world the game complete edition boss fights

باس‌فایت‌های جذابی برای بازی طراحی شده است.

مبارزات

در طول بازی توانایی کنترل پنج شخصیت مختلف را دارید که هر کدام سطح‌بندی مستقلی دارند. در ابتدا فقط توانایی مشت‌زدن و لگدزدن معمولی در اختیار شما است ولی به‌تدریج که جلو می‌روید، کمبوها و حرکات مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرند. کیفیت و تنوع این حرکات هر چند در ابتدا زیاد نیست، اما هر چه که در بازی پیشروی می‌کنید، گستره‌ی حرکات شما بسیار افزایش می‌یابد و البته برای مبارزه با دشمنان مختلف، باید از کمبوها و تکنیک‌های متفاوتی که فراگرفته‌اید استفاده کنید.

در اصل بازی با روند مناسبی شما را با تکنیک‌های مختلف آشنا می‌کند تا مطمئن شود که بر حرکت قبلی کاملاً مسلط شده‌اید و بدین ترتیب، شما را آماده رویارویی با چالش‌های دشوارتر انتهایی بازی می‌کند. این روند پیشرفت تدریجی که هم به صورت مکانیزم‌های موجود در بازی صورت می‌گیرد و هم به صورت افزایش مهارت شخصی شما، نکته مثبت مهمی است که در عنوانی در سبک Beat ’em up می‌تواند باعث تبدیل یک عنوان معمولی به یک عنوان خیلی خوب بشود.

scott pilgrim vs the world the game complete edition boss fights

نمونه‌ای دیگر از باس‌فایت‌های بازی

نکته‌ی دیگری که باید مدنظر قرار بگیرد، تنوع دشمنان بازی است. در این زمینه هم سازندگان بسیار خوب عمل کرده‌اند و دشمنان مختلفی با فیزیک بدنی و قدرت‌های مختلف در بازی قرار گرفته‌اند. به تناسب هر مرحله، از نظر ظاهری هم شاهد تفاوت‌های چشمگیری در طراحی دشمنان هستیم و در نتیجه این موضوع، تعداد انواعِ مختلفِ دشمنان از نظر تأثیری که در ذهن بازیکن می‌گذارند، بیش از تنوع واقعی آن‌ها از نظر مکانیزم‌های گیم پلی خواهد بود که در نهایت باعث افزایش لذت بازیکنان از این عنوان می‌شود.

علاوه بر دشمنان معمولی، باس‌های مختلفی هم در بازی قرار گرفته‌اند که هر کدام نیازمند شیوه‌ی مبارزاتی خاصی هستند و هر کدام در اصل جذاب‌ترین بخش هر مرحله هستند. تقریباً همه‌ی این باس‌ها طراحی بسیار خوبی دارند و باعث بالا رفتن کیفیت کلی اثر شده‌اند.

سیستم Level Up و بازگشت به عقب

بازی از سیستم ارتقای سطح و Level Up هم برخوردار است. با این حال این سیستم به شیوه‌ی کلاسیک که صرفاً قدرت‌های شخصیت افزایش پیدا می‌کنند عمل نمی‌کند. منشأ اصلی کسب قدرت‌های جدید در بازی، فروشگاه‌های مختلفی هستند که هر کدام آیتم‌های مخصوصی می‌فروشند. این فروشگاه‌ها در سرتاسر مراحل بازی پخش هستند و بعضی از آن‌ها تنها زمانی که به سطح مشخصی برسید، بازگشایی می‌شوند. تک‌تک این فروشگاه‌ها آیتم‌های متمایزی می‌فروشند که خریداری کردن آن‌ها باعث تقویت یکسری از قدرت‌های شخصیت تحت کنترل شما نظیر ضربه یا سرعت می‌شود.

ترکیب مکانیزم Level Up با عناصر اصلی طراحی مرحله، باعث شده است که نیاز به بازگشت به مراحل قبلی بارها احساس شود، اما این بازگشت‌ها جنبه تکراری ندارند، زیرا بار اول مرحله را در قالب یک شخصیت ضعیف یا متوسط سپری کرده‌اید و بار دیگر که برای رفتن به فروشگاه به آن مرحله باز می‌گردید، به عنوان شخصیتی قوی دشمنان را قلع و قمع می‌کنید و با جنبه‌ای دیگر از بازی آشنا می‌شوید. این مکانیزم به شکلی واقعاً هوشمندانه در بازی پیاده‌سازی شده است و نتیجه کار نیز کاملاً رضایت‌بخش بوده است.

scott pilgrim vs the world the game complete edition co op

امکان انجام بازی به صورت Co-Op وجود دارد.

بخش Co-Op

نکته‌ی مهم دیگری که وجود دارد مربوط به حالت Co-Op بازی می‌شود. بازی هر چند در حالت تک‌نفره هم جذابیت بالایی دارد ولی اساساً ساختار آن همانند بسیاری از Beat ’em up‌های دیگر به شکلی است که انجام آن به صورت چندنفره، لذت بیش‌تری دارد. در حالت چندنفره محلی، می‌توانید با دوستان خود در یک محیط کنار هم به تجربه‌ی بازی بپردازید.

بازی از قابلیت چندنفره آنلاین هم پشتیبانی می‌کند اما سرورهای بازی در این زمینه‌ مشکلات زیادی دارد و بسیاری از بازیکنان در سراسر دنیا، با مشکلات مختلف و لگ‌های گوناگون در هر دو نسخه Switch و PC رو‌به‌رو بوده‌اند. با توجه به این که در شرایط امروزه، تجمع افراد برای انجام بازی از لحاظ سلامتی چندان معقولانه نیست، نبود بخش چندنفره آنلاین پایدار، نقطه ضعف بزرگی محسوب می‌شود.

scott pilgrim vs the world the game complete edition ninja

محیط‌های بازی تنوع بالایی دارند.

در نهایت با تمام نکاتی که در مورد گیم پلی گفته شد، می‌توان به این جمع بندی رسید که Scott Pilgrim Vs. The World: The Game Complete Edition از نظر گیم پلی وضعیت بسیار خوبی دارد. بسیاری از بازی‌هایی که براساس فیلم ساخته می‌شوند، در دام تقلید بی‌جا از آن گیر می‌افتند و به آثاری خسته‌کننده تبدیل می‌شوند. با این وجود سازندگان این بازی تصمیم گرفتند که روش خاصی که متناسب با فضای این عنوان است را پیش بگیرند. هر چند اکنون و بعد از گذشت ده سال، کمی کهنگی در طراحی مراحل بازی به چشم می‌خورد، اما می‌توان همچنان آن را اثری لذت‌بخش و سرگرم کننده دانست.

گرافیک بازی

بعد از گیم پلی نوبت به گرافیک بازی می‌رسد. از بعد هنری، سازندگان سعی کرده‌اند که بازی را به‌شدت به کتاب‌های گرافیکی آن نزدیک کنند و قصد تقلید صرف از فیلم را نداشتند. این موضوع باعث شده که ارزش هنری بازی بالاتر برود و این اثر از لحاظ هنری به منشأ اصلی سری Scott Pilgrim نزدیک‌تر باشد. سبک کلی بازی به صورت Pixel Art است و سازندگان با هنرمندی تمام شخصیت‌ها و محیط‌های سرزنده و گوناگون این سری را به تصویر کشیده‌اند.

scott pilgrim vs the world the game complete edition ‌bonus

در قسمت‌های امتیازی بازی،‌ با شکستن قلک‌های خوکی پرنده پول بدست می‌آورید.

موسیقی و صداگذاری

در نهایت به موسیقی و صداگذاری می‌رسیم. موسیقی بازی همانند بسیاری از آثار این سبک، اصطلاحاً از استایل Chiptune که سبک خاصی از موسیقی ۸ بیتی است استفاده می‌کند. قطعات مختلفی متناسب با شرایط گوناگون در بازی طراحی شده‌اند که هر کدام حال و هوای خاص خود را داشته و همگی کیفیت بالایی دارند. در بعد صداگذاری، دوبله خاصی روی شخصیت‌ها صورت نگرفته است و شاید تا حدی بتوان آن را نقطه ضعف به حساب آورد. هر چند منظور شخصیت‌ها به کمک اصوات دیگر به خوبی منتقل می‌شود و بقیه‌ی ابعاد صداگذاری بازی هم ایراد خاصی ندارند.

نتیجه‌گیری نهایی

با تمام موارد گفته شده، می‌توان به این نتیجه رسید که Scott Pilgrim Vs. The World: The Game Complete Edition برخلاف بسیاری از عناوینی که براساس فیلم ساخته شده‌اند، عنوانی موفق است. این بازی می‌تواند گیم پلی لذت‌بخشی در سبک Beat ’em up ارائه دهد و با وجود گذشت بیش از ۱۰ سال از عرضه‌ی آن، همچنان کیفیت بازی قابل قبول است. هر چند ایراداتی در زمینه‌ی ساختار کلی بعضی مراحل و همچنین مشکلات بخش Co-Op آنلاین وجود دارد، اما در مجموع بازی برای طرفداران این سبک عنوان جذابی خواهد بود.

نمره: ۸٫۰ از ۱۰

نکات مثبت:

  • طنز داستانی خوب و قوی
  • گیم پلی هیجان انگیز
  • پیشرفت تدریجی بازیکن در طول بازی، چه از لحاظ مهارت‌هایی اکتسابی بازی و چه مهارت‌های شخصی بازیکن
  • گرافیک هنری خوب
  • موسیقی Chiptune باکیفیت

نکات منفی:

  • ساختار بعضی مراحل نسبت به استانداردهای امروز شاید کمی قدیمی به نظر برسد.
  • مشکلات مختلف در بخش Co-Op آنلاین با توجه به عرضه‌ی بازی در دوره‌ی فعلی، نکته‌ی منفی مهمی محسوب می‌شود.
  • روایت داستانی بازی کمی شلخته است و احتمالاً اگر فیلم را ندیده باشید، کامل متوجه آن نخواهید شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی Scott Pilgrim Vs. The World: The Game - گیمفا
نقد و بررسی Scott Pilgrim Vs. The World: The Game - گیمفا
نقد و بررسی Scott Pilgrim Vs. The World: The Game - گیمفا
نقد و بررسی Scott Pilgrim Vs. The World: The Game - گیمفا
نقد و بررسی Scott Pilgrim Vs. The World: The Game - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی Scott Pilgrim Vs. The World: The Game - گیمفا