گزارش: پلی‌استیشن و ایکس‌باکس به دنبال خرید استودیو هستند

۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
پلی‌استیشن و ایکس‌باکس

به نظر می‌رسد که پس از انتشار کنسول‌های جدید و نسل نهمی سونی (Sony) و مایکسروسافت (Microsoft)، هم پلی‌استیشن و هم ایکس‌باکس به دنبال تقویت کردن و افزایش تعداد استودیوهای فرست-پارتی (First-party) و انحصاری ساز خود هستند.

طبق گزارش جدیدی که منتشر شده است، به نظر می‌رسد که هر دو شرکت سونی و مایکروسافت به طور جدی قصد دارند تا استودیوها و توسعه دهندگان جدیدی را خریداری کرده و به انصار خود درآورند. همچنین گفته می‌شود که تنها مایکروسافت و سونی نیستند که به دنبال تصاحب سایر استودیوها می‌باشند، بلکه بیشتر شرکت‌های صاحب نام در این صنعت به فکر توسعه‌ی استودیوهای تحت تصاحب خود افتاده‌اند.

این اطلاعات به وسیله برد سمز (Brad Sams) منتشر شده است که یکی از اینسایدرهای تقریبا مطمئن صنعت بازی‌های ویدیویی می‌باشد. سمز به تازگی ویدیوی جدیدی را در کانال یوتیوب (YouTube) خود منتشر کرده است که در آن در مورد برخی از اتفاقات و خبرهایی، که بیشتر مربوط به خرید استودیوهای جدید است، صحبت می‌کند. سمز خاطرنشان کرد که اگر چه طی چند سال گذشته، مایکروسافت تعداد زیادی استودیوی جدید خریداری کرده است، اما این شرکت همچنان در تلاش است تا توسعه دهندگان بیشتری را به استودیوهای مجموعه‌ی ایکس‌باکس (Xbox Game Studios) اضافه نماید.

در همین حال، گفته می‌شود که سونی نیز مانند مایکروسافت به دنبال تصاحب استودیوهای مستعد و جدید است. همچنین سمز گفت که پلی‌استیشن در این زمینه نسبت به رقبا آنچنان فعالیتی نداشته است و رقبای این شرکت در زمینه‌ی تصاحب استودیوهای جدید نسبت به سونی بهتر عمل کرده‌اند.

جالب‌ترین قسمت گزارش سمز این است که وی به اضافه شدن دو شرکت بزرگ دیگر، گوگل (Google) و آمازون (Amazon)، به این صنعت و گسترده شدن رقابت بین شرکت‌های متفاوت در زمینه‌ی بازی‌های ویدیویی اشاره می‌کند که آن‌ها نیز به دنبال تصاحب استودیوهای مستعد و متعددی هستند تا گستره‌ی فعالیت خود در صنعت بازی‌های ویدیویی را بیش از پیش کنند.

گفته می شود که گوگل و آمازون، که بیش‌تر به عنوان شرکت‌های خدماتی شناخته می‌شوند تا توسعه دهندگان عناوین ویدیویی، نیز خرید استودیوهای جدید را دنبال می‌کنند. هر دو شرکت هنوز به وضوح در تلاش‌اند تا خدمات ابری برای بازی‌های مختلف را بر روی سرویس‌های لونا (Luna) و استدیا (Stadia) گسترش دهند و همچنین در حال صرف هزینه‌های کلانی برای سرمایه گذاری بر روی توسعه‌ دهندگان عناوین ویدیویی می‌باشند.

الکترونیک آرتز (Electronic Arts) ناشر دیگری است که سمز در گزارش خود به آن اشاره کرده است.  این شرکت در گذشته نیز تعداد زیادی استودیو از سراسر جهان خریداری کرده بوده است. بنابراین دیدن اینکه هنوز به دنبال ادامه‌ی این روند می‌باشد، چندان عجیب نیست. در حقیقت، ماه گذشته الکترونیک آرتز اعلام کرد که قصد دارد استودیوی کدمسترز (Codemasters)، استودیوی سازنده‌ی عناوین F1 و Dirt، را به قیمتی معادل ۱٫۲ میلیارد دلار خریداری نماید.

در حال حاضر، مشخص نیست که این خریدها چه موقع به پایان رسیده و نهایی می‌شوند، اما بر اساس آنچه که سمز بیان کرده است، سه شرکت مایکروسافت، سونی و الکترونیک آرتز، که نام آن‌ها در طول خبر برده شد، بیشتر از سایر شرکت‌ها شانس خرید استودیوها را دارند. وی همچنین تأکید کرد که توسعه دهندگانی که مورد نظر این شرکت‌ها برای خرید هستند، از بهترین استودیوهای صنعت بازی‌های ویدیویی می‌باشند که خرید آن‌ها دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌گردد.

در مجموع می‌توان گفت که خبرهایی در راه است. خبرهایی که ممکن است در ماه‌های آینده تأثیرات بسیار گسترده‌ای روی صنعت بازی‌های ویدیویی بگذارند و یا به طور کلی این صنعت را متحول نمایند.

نظر شما در رابطه با این خبر چیست؟ به نظرتان این انحصار‌گرایی باعث رشد بازی‌های ویدیویی می‌شود یا به این صنعت ضربه خواهد زد؟ با ما به اشتراک بگذارید.

 

24
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • من به نظرم بلوپوینت خیلی گزینه خوبیه برای سونی ریمیک ساز عالی الانم که گفتن داره روی ای پی جدید کار میکنه
    فرام سافتور هم خوبه البته احتمالش زیاد نیست
    مایکروسافت هم سگا و رمدی به احتمال زیاد بخره

    0
    0
    • فرامسافتور زیر نظر یه کمپانی خیلییی گندست
      پس کلا منتفیه

      0
      0
      • Sony 13000 B
        Kodakawa 248 B
        ارزششون به واحد پولی ژاپن
        از نظر تئوری خریدش واسه سونی سخت نیست
        البته خرید کوداکاوا برای سونی از دو جهت سود داره
        یکیش فرام سافتور برای برند پلی استیشن سود داره
        دومی کوداکاوا انیمه میسازه و سونی ۲ تا سرویس استریم انیمه فانیمیشن و کرانچی رول رو داره

        0
        0
        • ارزش سونی خیلی بالاست
          ولی آیا اندازه ی ارزش کوداکاوا پول داره؟
          تازه بیشتر باید داشته باشه تا نظر شرکت جلب شه
          بعد یه چیز دیگه هم اینکه کوداکاوا قصد فروش نداره
          اگه داشت راحت بود خریدش
          وضعیتش مثل بثزدا نیست
          وضعش خوبه

          0
          0
          • گفتم که از لحاظ تئوری آسونه
            ولی در عمل باید ببینی شرکت مقابل قصد فروش داره یا نه باید پیشنهاد بالاتر بدی تا راضی بشه شایدم به هیچ قیمتی راضی نشه
            پرداخت پولش چطوری باشه چند درصد نقد و چند درصد بصورت سهام شرکت سونی پرداخت بشه
            پیچیدگی زیادی داره
            در شرایط عادی پلی استیشن فقط استودیو هایی رو میخره که باهاشون کار کرده باشه و مطمئن باشه کاربلدن مثل اینسامنیاک ساکرپانچ و در آینده بلوپوینت
            ولی الان شرایط عادی نیست و مایکروسافت آمازون اپل راه افتادن واسه خرید فله ای Grin
            واسه همین سونی هم باید استراتژیشو عوض کنه و چشم بسته استودیو بخره

            0
            0
        • در واقع به فرض مثال اگه سونی شرکتی مثل کادوکاوا رو بخره با یه تیر دو نشون میزنه
          هم به سود بخش Sony pictures هست
          و هم به سود بخش PlayStation

          0
          0
        • mateus_bk گفت:

          دوست عزیز ؛ کادوکاوا ۲/۵ میلیارد دلار ارزش داره ؛ پلی استیشن صرفا با سود لست۱ و آنچارتد۴ میتونه این بخش رو بخره

          0
          0
          • اون سود صرف خیلی چیزا میشه
            از حقوق کارمندان بگیر تا بودجه‌ی بازی بعدی و مشکلات دیگه ی سونی
            کوداکاوا هم قصد فروش نداره
            اگه داشت مثل بثزدا راحت زیر ارزش واقعی قابل خریدن بود

            0
            0
            • اون خط آخر که نوشتی خیلی تخیلی عه Thinking
              بتسدا حتی اگه هر استودیوشو یک میلیارد حساب کنی نهایتن ۶ میلیارد ارزش داشت
              تازه اگه با اینسامنیاک بسنجی میبینی ۱ میلیارد هم خیلی گرونه
              سونی اینسامنیاکو ۲۳۰ میلیون خرید . تانگو و ماشین گیمز و آرکین چیزی بیشتر از اینسامنیاک ندارن . فقط استودیو ی اصلی بتسدا که الدر و فالوت میسازه شاید ارزش حدود ۲ میلیارد داشته باشه بقیه ۳۰۰ ۴۰۰ میارزن

              0
              0
        • Ozhan گفت:

          سود انچنانی نداره که سونی بخاطر ی فرام سافتور بیاد کمپانی مادرش رو بخره

          0
          0
  • sorena گفت:

    سونی چندان نیازی به خرید استودیو نداره، مگر فقط به این دلیل که نخواد استودیویی دست رقیب های جدید بیافته. اما درصورت تمایل به خرید شانس بیشتری داره برای خرید های خوب. مثلا اگه فارم سافتور قصد فروش داشته باشه شانس سونی خیلی بیشتر از بقیه اس. یا کوجیما. یا حتی WB. تمایل سونی بیشتر تو پرورش دادن استعداد هست و تو این مسئله هم فوق‌العاده موفق بوده، طوری که الان از سه استودیوی برتر این صنعت دوتاش برای سونی هست. کیفیت همیشه الویت سونی بوده، این رو میشه از بازی هایی که منتشر میکنه به وضوح ببینیم.

    0
    0
  • K_R12 گفت:

    هر استودیویی یا هر ناشری اگه خریداری میشن امیدوارم فقط توسط سونی و مایکروسافت باشه چون شرکت هایی مثل اپل و آمازون و گوگل اونارو بخرن باید فاتحه اون استودیو یا شرکت رو خوند و اصلا هم خوشم نمیاد اینا وارد صنعت گیمینگ بشن

    0
    0
  • bravo6 گفت:

    فقط کسی cd projekt رو نخره بقیه مهم نیستن

    0
    0
    • pegasus گفت:

      یه لحظه فکر کن سایبر پانک زیر نظر سونی توسه یافته بود

      0
      0
      • bravo6 گفت:

        این فکر مضخرف شماس همین قضیه در مورد نینتندو یا مایکروسافت بود رنگ عوض میکردی چون فن بوی هستی واقعا فکر میکنی سونی شخصا میاد استودیو هارو مدیریت میکنه ؟ استودیو ها خودشون زحمت کشیدن
        این هم بگم cd projekt ویچر رو برا همه پلتفرم ها داد تو همشون هم خوب بود
        نیازی نداره فناش تو کل پلتفرم ها ازش محروم بشن

        0
        0
      • bravo6 گفت:

        بزار حدس بزنم سونی بخرتش یدفعه شما فن بوی ها عاشقش میشید ها ؟
        خجالت بکشید از خودتون فقط شما هستید که برا نفعتون تو بحث های فن بویی رنگ عوض میکنید این مسخره بازی رو سر خریداری شدن نینجا تئوری هم در اوردید وقتی انحصاری زمانیتون بود عاشقش بودید
        اما وقتی مایکرو خریدشون شروع کردید تحقیر کردن استودیو

        0
        0
        • pegasus گفت:

          من با بقیه فن بوی ها کار ندارم اینو می دونم مایکرو به هر چیزی دست زده محوش کرده
          از اون طرف سونی نه
          یه نگاه به بیگ وینرا و گوتی های نسل هفتم و هشتم بندازی آمار دستت میاد
          من عاشق بازیهای بتسدا هستم و اینکه رفته زیر مایکرو اصلا رنگ عوض نکردم و هنوزم دارم اسکایرم میزنم و می دونم بزرگترین ای پی هاش انحصاری نمیشه و ما بقی تو پی سی هست
          به این دلیل گفتم فکر کنین زیر نظر سونی بود چی میشد دلیلش این بود سونی عمرا اجازه میداد بازی اینطوری بیاد بیرون
          ولی مایکرو درصد اشتباهاتش نسبت به سونی بیشتره نمونش رمدی و کرایتک
          اونی که باید خجالت بکشه کسیه که فقط با چشم تعصب و فن بویی کامنت بنده رو خونده

          0
          0
  • Ali_Rosi گفت:

    بهترین گزینه برای سونی به نظرم اینان
    ۱٫ Bluepoint
    ۲٫ Kojima Productions
    ۳٫ Quantic Dream
    ۴٫ Supermassive Games
    ۵٫ Ember Lab
    ۶٫ FromSoftware
    برای مایکروسافت هم
    ۱٫ Bloober Team
    ۲٫ SEGA
    ۳٫ Remedy Entertainment
    ۴٫ Crytek
    ۵٫ Asobo Studio
    امیدوارم هر استودیویی که خریده میشه استودیوی بزرگ مثل Electronic Arts یا Activision یا Take-Two Interactive یا Ubisoft یا Capcom یا Warner Bros. Interactive Entertainment خریداری نشن اینا باید مالتی پلتفرم بمونن و خودشون آزادانه بازی بسازن تصورشم وحشتناکه انحصاری بشن

    0
    0
  • Ozhan گفت:

    این چه مسخره بازیع که راه افتاده
    ما که زورمون نمیرسه هردو کنسول رو تهیه کنیم گناهمون چیه
    خداروشکر فرام سافتور و راک استار خریدنی نیستن وگرنه خدا میدونست بازی بعدیشون انحصاری گوگل یا امازون یا هرچی میشد و دستمون کوتاه میموند

    0
    0
  • بخواهید یا نخواهید سونی در صورت فروش وارنر برادرز اینتراکتیو حتما خریداری اش خواهد کرد ، سی و هفت میلیارد دلار پول نقد رو دستش دارد و یقین داشته باشید برای حفظ و توسعه چهل و سه درصد سود خالصش که پلی استیشن آن را تشکیل می دهد حاضر به پرداخت مبالغ کلان است اصلا مهم نیست که سود خالص پلی استیشن چقدر است چون سونی آینده را می بیند نه حال و چند سال دیگر را ، به علاوه ویدیو ها و نقدهای زیادی است که پیش بینی می کنند که سونی در حال مذاکره با آی تی اند تی شرکت مادر وارنر برادرز برای خرید بخش بازیش است بخش انیمه آن را نیز که کرانچی رول بود به مبلغ یک و نیم میلیارد دلار خریداری کرده بودن امسال

    0
    0