۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

شما شخصیت اصلی هستید؛ ۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول)

سعید آقابابایی
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - 09:00
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا
سبک First Person Shooter یا همان شوتر اول‌شخص، یکی از سبک‌های بسیار پرطرفدار در دنیای بازی‌های رایانه‌ای است که از زمان قدیم تا به امروز علاقه‌مندان زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب کرده و شاهد عرضه‌ی شاهکارهای بی‌نظیری در این سبک بوده‌ایم که تحسین تمام دنیا را برانگیخته و در کشور ما نیز شوتر اول‌شخص محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ژانر بازی‌های رایانه‌‌ای به حساب می‌آید که تا چند سال قبل، اصلا انگار سبک دیگری غیر از این در کشور ما وجود نداشت! بدون شک در سبک شوتر اول‌شخص نیز مانند سایر ژانرهای مختلف، برخی عناوین، شاخص و شناخته‌شده‌تر از دیگر بازی‌ها هستند و به نوعی حکم معیار و شاخص سنجش در این سبک را دارند و در حقیقت ویترین سبک شوتر اول‌شخص محسوب می‌شوند. هر ساله تعداد زیادی بازی در این سبک توسط استودیوها و کمپانی‌های مختلف ساخته و به بازار عرضه شده و با بازخوردهای مختلفی نیز روبه‌رو می‌شوند. برخی از سال‌ها ممکن است با فقر عناوین قدرتمند شوتر اول‌شخص مواجه باشیم و برعکس در برخی سال‌ها، ممکن است اوضاع کاملا بر وفق مراد دوستداران این سبک باشد. در این مطلب دو قسمتی قصد داریم تا به ۲۲ عدد از برترین بازی‌های شوتر اول‌شخص در تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای اشاره کنیم و آن‌ها را همراه شما برشماریم. شوترهایی که هر کدام برای ما خاطرات زیادی را رقم زده‌‌اند و بسیار محبوب هستند. مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکته در مورد این مطلب آن است که در این لیست عناوینی قرار دارند که ممکن است از سبک‌های مادر مختلف باشند، ولی مبارزات در همگی آن‌ها بر پایه‌ی دوربین اول‌شخص و تیراندازی با سلاح‌های گرم بنا نهاده شده‌‌ و در زیر شاخهٔ شوتر اول‌شخص جای می‌گیرند. همین‌طور توجه داشته باشید که از هر فرنچایز در این مطلب، یک بازی قرار گرفته است. این دو نکته که خدمت شما عرض کردم مهم‌ترین مواردی بودند که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده‌‌ام، تعداد بسیار زیادی گزینه‌های دیگر وجود داشته‌‌اند که می‌توانستند در این مطلب حاضر باشند، اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب‌هایی را که از نظر خود برتر بوده‌‌اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، «۲۲ بازی برتر سبک شوتر اول‌شخص در تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای» به انتخاب بنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این‌گونه است و سلیقه‌ی شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. رتبه‌بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی‌های مختلف لحاظ شده است، کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن‌ها وجود ندارد، زیرا پای سلیقه مطرح است، البته سلیقه‌ی منطقی. ما در این مطلب سعی کرده‌‌ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازی‌بازان دنیا در مورد فوق‌العاده بودن آن‌ها برقرار است. بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله‌ی سرگرم‌کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور خواهید کرد، نگاه کنید. با بیان این نکات، اگر تاکنون به خواندن مقاله ادامه داده‌‌اید، شما را به مطالعه‌ی ادامهٔ قسمت اول مطلب «۲۲ بازی برتر سبک شوتر اول‌شخص در تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای» دعوت می‌کنم.

۲۲ – Borderlands 3

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Borderlands 3

سازنده: Gearbox Software

ناشر: ۲K Games

ژانر:  RPG, first-person shooter

تاریخ انتشار: ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۹

پلتفرم مقصد: PlayStation 4 ،Xbox One ،Microsoft Windows

امتیاز متا: ۸۲/۱۰۰

Borderlands 3 عنوانی است که به لطف گان‌پلی فوق‌العاده قدرتمند، دنیا و اتمسفری جذاب، چاشنی طنز همیشگی در داستان‌گویی، المان‌های عمیق نقش‌آفرینی و همین‌طور تنوع بی‌نظیر سلاح‌ها، یکی از عناوین قدرتمند نسل هشتم محسوب می‌شود که می‌تواند مدت خیلی زیادی شما را سرگرم نماید. وقایع داستانی Borderlands 3 بعد از اتفاقات تمامی نسخه‌های قبلی روایت می‌شود. جایی که پس از کشته شدن Roland به دست Handsome Jack, اکنون Lilith فرماندهی Crimson Raiders را برعهده گرفته است. در پایان نسخه‌ی دوم، مشخص شد Vault‌های دیگری در مناطق مختلف و سیاره‌های گوناگون وجود دارند و حالا یک خواهر و برادر دوقلو، با نام‌های Troy و Tyreen Calypso, به دنبال پیدا کردن و دست‌یابی به این Vault‌ها هستند تا بتوانند از هیولاهای موجود در آن‌ها، در جهت رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. در واقع، این دفعه بیش از یک Vault در بازی وجود دارد و بازی‌بازان برای پیدا کردن این مناطق، باید به سیاره‌های مختلفی سفر کنند. هدف شما مقابله با Calypso twins و جلوگیری از به ثمر رسیدن نقشه‌های آن‌هاست و البته در این بین، خط‌های داستانی گوناگونی نیز در شهرها و سیارات مختلف پیش روی بازی‌بازان قرار می‌گیرد. در Borderlands 3 شاهد حضور چهار Vault Hunters جدید به نام‌های Moze, Zane, Amara و FL4K هستیم که در ابتدای بازی باید از بین این چهار شخصیت، یکی را به عنوان شخصیت اصلی انتخاب کنید. این چهار شخصیت نه تنها از نظر ظاهری کاملا جدید هستند، بلکه قابلیت‌های جدید، متنوع و جذابی را نیز به همراه دارند.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Borderlands 3

این‌بار هرکدام از شخصیت‌های بازی، به جای تنها یک Action Skill که در بازی‌های قبلی شاهد آن بودیم، سه عدد Action Skill در اختیار دارند. یکی از نکات مهم گیم‌پلی بازی، اضافه شدن سیستم Loot Drop جداگانه برای بازیکن‌های مختلف، هنگام بازی چندنفره است تا دیگر شاهد مشکلاتی مثل برداشتن لوت‌ها توسط یک نفر و ایجاد درگیری و تنش در بازی نباشیم. از لحاظ میزان و تنوع محتوا Borderlands 3 بسیار عظیم‌تر از عناوین قبلی سری است و دنیای فوق‌العاده وسیع و عمیقی دارد که می‌تواند با احتساب مراحل فرعی و فعالیت‌های جانبی و با وجود سیارات مختلف، هفته‌ها و ماه‌ها شما را سرگرم کند. تنوع سلاح‌های موجود در بازی مثل همیشه در این سری، نقطه‌ی عطف گیم‌پلی و جزو برترین‌ها در تاریخ محسوب می‌شود. تعداد شگفت‌انگیزی ترکیبات مختلف سلاح در بازی وجود دارند و حتی با ساعت‌ها بازی کردن نیز نمی‌توانید تمامی ترکیبات ممکن سلاح‌ها که به صورت تصادفی در بازی ایجاد می‌شوند را مشاهده کنید. گان‌پلی بازی مثل همیشه بسیار روان و جذاب به نظر می‌رسد و با پیشرفت‌ها و بهبودهایی هم که به خود دیده است، از اصلی‌ترین نقاط قوت بازی به حساب می‌آید. ویژگی‌های اضافه شده به گیم‌پلی و دنیای بازی، در کنار المان‌های ثابت و جذاب این سری، می‌تواند ساعت‌ها مخاطبان را با یک ماجراجویی دیوانه‌وار و لذت‌بخش سرگرم کند.

۲۱ – Team Fortress 2

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Team Fortress 2

سازنده: Valve

ناشر:  Valve

پلتفرم مقصد:   Playstation 3 ,Xbox 360 ,PC

تاریخ انتشار:  ۱۰ اکتبر ۲۰۰۷

امتیاز متا:  ۹۲/۱۰۰

بازی Team Fortress 2 که کار ساخت و توسعه‌ی آن را Valve برعهده داشت، عنوانی در سبک شوتر اول‌شخص چندنفره محسوب می‌شود که در تاریخ ۱۰ اکتبر سال ۲۰۰۷، شرکت Valve آن را برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس ۳۶۰ و رایانه‌های شخصی منتشر کرد. جالب است بدانید که این بازی، در واقع دنباله‌ای برای ماد Team Fortress از بازی Quake و ریمیک سال ۱۹۹۹ آن با نام Team Fortress Classic است. یعنی ماد Team Fortress به قدری عالی و جذاب و محبوب شد که باعث شد Valve که چنین فرصت‌هایی را از دست نمی‌دهد، ابتدا در سال ۱۹۹۹ یک بازی کامل براساس این ماد با نام Team Fortress Classic بسازد و آن را کاملا از سری Quake جدا کند و سپس در ادامه، بازی Team Fortress 2 را به عنوان یک بازی کامل و مجزا در ادامهٔ آن نسخه عرضه نماید تا رسما یک فرنچایز ادامه‌دار جدید خلق کند. البته انتشار نسخهٔ دوم به صورت تنها نبود و این بازی در قالب باندل ارزشمند Orange Box منتشر شد که شامل نسخهٔ کامل Half-Life 2 به همراه دو بازی جدید Portal و Team Fortress 2 بود. Orange Box واقعا کالکشنی جذاب و پر از محتوا بود که از نام بازی‌های آن مشخص است این مجموعه چه کیفیتی داشت.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Team Fortress 2

شما در این بازی می‌توانستید در قالب یکی از دو تیم RED یا BLU قرار بگیرید و سپس از بین ۹ کلاس متنوع موجود در بازی، یکی را انتخاب کرده و در مدهایی مثل capture the flag و king of the hill با دیگر بازی‌بازان به رقابت بپردازید. جالب است بدانید که ساخت این بازی را هم دقیقا دو سازندهٔ ماد اولیهٔ Team Fortress برعهده داشتند که با نسخهٔ دوم هم بی‌نظیر عمل کردند. Team Fortress ۲ به واسطه‌ی گیم‌پلی بی‌نهایت جذاب و هیجان‌انگیز و خلق تجربه‌‌ای عالی از بازی چندنفره، موفق شد تا امتیاز متای فوق‌العاده‌ی ۹۲/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا تبدیل به یکی از بازی‌های شوتر اول‌شخص باکیفیت در تاریخ بازی‌ها شود. البته این سری هم مثل دیگر فرنچایزهای Valve با وجود موفقیت عالی و فروش خوب و کلی طرفدار، به امان خدا رها شده است تا Valve فقط بچسبد به استیم!

۲۰ –  Destiny 2

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Destiny 2

سازنده: Bungie

ناشر: Activision

ژانر: Open World First Person Shooter Multiplayer

پلتفرم مقصد: Xbox One ،PS4 ،PC

تاریخ انتشار: ۶ سپتامبر ۲۰۱۷

امتیاز متا: ۸۷/۱۰۰

Destiny 2 به عنوان یک شوتر اول‌شخص، از نظر کیفیت واقعا بی‌نظیر بود (و هست) و به قدری جذاب و زیباست که می‌توانید مدت‌ها و مدت‌ها آن‌ را تجربه نمایید و در بخش‌های مختلف این بازی سرگرم شوید. در واقع با این که نحوه‌ی انتشار این بازی و عنوان اول، یک ننگ بزرگ در تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای بود و سازندگان و ناشر بازی وقیحانه آن‌ها را چند قسمت کرده و چند بار به ما فروختند، ولی خب هر دو واقعا بازی‌های فوق‌العاده زیبا و جذابی بودند. انتشاری که اکتیویژن در دو بازی نخست انجام داد و دو بازی را ۶ بار فروخت، واقعا کثیف و زشت بود و اگر در نسخه‌ی سوم هم این را ببینیم (اگر نسخه‌ی سومی در کار باشد) مشخص می‌شود که مشکل از بانجی هم بوده است! بازی Destiny 2 که کار ساخت و توسعه‌ی آن را بانجی برعهده داشت، عنوانی در سبک Open World First Person Shooter Multiplayer محسوب می‌شود که در تاریخ ۶ سپتامبر سال ۲۰۱۷، شرکت اکتیویژن آن را برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس‌وان و رایانه‌های شخصی منتشر کرد.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Destiny 2

Destiny 2 برخلاف بازی نخست، عنوانی میان‌نسلی نبود و نسخهٔ دوم دیگر برای پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ عرضه نشد. سازندگان در Destiny 2 همان معدود ضعف‌های بازی اول را نیز رفع کرده و با اضافه کردن المان‌های جدید و متنوع، یک عنوان بسیار بهتر و هیجان‌انگیز‌تر از بازی اول را عرضه کردند و البته هم‌چنان هم شاهد ارتقاها و محتویات جدید و زیادی در این بازی هستیم. Destiny 2 به واسطه‌ی گیم‌پلی بی‌نهایت جذاب و هیجان‌انگیز، بهبود ایرادات نسخه‌ی اول و خلق تجربه‌‌ای عالی، موفق شد تا امتیاز متای فوق‌العاده‌ی ۸۷/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا تبدیل به یکی از بازی‌های آنلاین چندنفره‌ی باکیفیت در نسل هشتم شود. بسیاری از ما اکنون منتظر معرفی و انتشار نسخه‌ی سوم این سری و پایان سه‌گانه‌ی جذاب دستینی هستیم. البته دیگر اکتیویژن در این بازی و امتیاز آن دخیل نیست و تمام اختیار این فرنچایز در کنترل بانجی است و امیدواریم دیگر شاهد یک انتشار ننگین برای بازی سوم نباشیم.

۱۹ – GoldenEye 007

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

GoldenEye 007

سازنده:  Rare

ناشر:  Nintendo

ژانر: First-person shooter 

پلتفرم مقصد:  Nintendo 64  

سال انتشار: ۱۹۹۷     

امتیاز متا:  ۹۶/۱۰۰

بازی GoldenEye 007 یک بازی مهم در تاریخ سبک شوتر اول‌شخص محسوب می‌گردد. اول به این خاطر که بیش از پیش، کنسول‌های خانگی را به عنوان یک پلتفرم مطمئن و توانمند برای سبک شوتر اول‌شخص معرفی نمود و دوم نیز به دلیل شروع یک روند تغییر از شوترهای تخیلی و Doom‌گونه‌ی آن زمان، به شوترهایی واقعی‌تر و رئالیستیک‌. بازی GoldenEye 007 که ساخت و توسعه‌ی آن را Rare برعهده داشته است، عنوانی است در ژانر First-person shooter که در سال ۱۹۹۷ توسط کمپانی Nintendo برای پلتفرم‌ Nintendo ۶۴ منتشر گردید. دنباله‌ی معنوی بازی GoldenEye 007 (بازی Perfect Dark) که اتفاقا آن هم در این لیست حضور دارد، در سال ۲۰۰۰ عرضه گردید و همین‌طور یک نسخه‌ی تقریبا ریمیک نیز از بازی GoldenEye 007 در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. جالب است بدانید که تیم سازنده‌ی این عنوان موفق (به رهبری Martin Hollis که طی کمتر از ۳ سال این بازی را ساختند)، تجربه‌ی خاصی در زمینه‌ی ساخت چنین عنوانی نداشتند و قبلا روی ورژن سکه‌‌ای بازی Killer Instinct کار کرده بودند!
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

GoldenEye 007

در ابتدا بازی GoldenEye 007 قرار بود یک شوتر ریلی الهام‌گرفته از بازی Virtua Cop سگا باشد، ولی بعدا دوباره طراحی شد و تبدیل به یک شوتر اول‌شخص با حرکت آزادانه شد. GoldenEye 007 پس از انتشار، بازخوردهای بسیار مثبتی را از کاربران و منتقدین دریافت نمود و نهایتا متای فوق‌العاده‌ی ۹۶/۱۰۰ که نشان‌دهنده‌ی یک شاهکار است را کسب نمود. هم‌چنین بازی فروش بی‌نظیری داشت و حدود ۸ میلیون نسخه از آن به صورت جهانی به فروش رسید که آن را تبدیل به سومین بازی پرفروش تاریخ Nintendo 64 کرد و جوایز بسیار زیادی را نیز در سال انتشار خود دریافت نمود. این بازی بهترین عنوانی است که تاکنون از سری محبوب جیمز باند ساخته شده است و اتفاقا فیلمش در سال ۱۹۹۵ هم یکی از بهترین فیلم‌های سری جیمز باند است که هیچ‌گاه صحنه‌ی تعقیب و گریز ابتدای آن را فراموش نمی‌کنم. بازی دارای بخش تک‌نفره بود که در آن کنترل مامور سرویس اطلاعاتی مخفی، یعنی جیمز باند را برعهده می‌گرفتید و باید با مبارزات مختلف، سبب توقف استفاده‌ی یک سندیکای جنایتکار از یک سلاح ماهواره‌‌ای بر علیه لندن (که تمام دنیا را در بحران و رکود اقتصادی فرو می‌برد)، می‌شدید. در بازی بخش مولتی‌پلیر به صورت اسپلیت‌اسکرین نیز وجود داشت که در آن دو، سه و یا چهار بازی‌باز در انواع مختلف مدهای deathmatch رقابت می‌کردند.

۱۸ – Rainbow Six: Siege

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Rainbow Six: Siege

سازنده: Ubisoft Montreal

ناشر: Ubisoft

پلتفرم مقصد:   PlayStation 4 ،Xbox One ،PlayStation 5 ،Xbox Series X and Series S ،Microsoft Windows

تاریخ انتشار: ۷ آپریل سال ۲۰۱۵

امتیاز متا: ۷۹/۱۰۰

Rainbow Six: Siege یک بازی واقعا معرکه است که هر چه از عرضه‌اش گذشت، بهتر و کامل‌تر هم شد و تبدیل به عنوانی گشت که حالا بعد از ۶ سال هنوز هم بسیار محبوب است. بازی Rainbow Six: Siege که کار ساخت و توسعه‌ی آن را یوبی‌سافت برعهده داشت، عنوانی در سبک شوتر اول‌شخص محسوب می‌شود که در تاریخ ۷ آپریل سال ۲۰۱۵، شرکت یوبی‌سافت آن را برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس‌وان و رایانه‌های شخصی منتشر کرد. با آغاز نسل نهم و در تاریخ اول دسامبر ۲۰۲۰، نسخهٔ پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس و اس این بازی هم منتشر شدند که این نشان از محبوبیت بسیار بالای بازی و پشتیبانی عالی یوبی‌سافت از این عنوان دارد، زیرا با گذشت ۶ سال از عرضهٔ بازی، هنوز هم تعداد خیلی زیادی بازی‌باز (حتی در کشور خودمان)، مشغول تجربهٔ این عنوان زیبا هستند و مدام هم نام این بازی را در مراسم گیم‌اواردز هر سال در بخش‌های بهترین بازی در حال پیشرفت و بهترین پشتیبانی از یک بازی مشاهده می‌کنیم.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege به واسطه‌ی ارائه‌ی گیم‌پلی بی‌نهایت جذاب و هیجان‌انگیز با المان‌های تاکتیکی و تیمی، موفق شد تا بسیار محبوب شود و به عنوان یک بازی چند‌نفره‌ی آنلاین، امتیازات خوبی را هم دریافت کرد. البته متای این عنوان ۷۹ شد ولی خب اصولا بازی‌های آنلاین چندنفره در ابتدای عرضه، نمرات خیلی بالایی نمی‌گیرند (ساخت یوبی‌سافت بودن را هم از یاد نبرید!) و اگر این بازی مثلا یک سال بعد از عرضه و یا همین الان نقد شود، قطعا امتیازاتی در حد یکی از برترین شوترهای اول‌شخص تاریخ دریافت می‌کند، زیرا همین کیفیت را دارد و تعداد افراد جامعهٔ بازی‌بازان این عنوان، خودش نشان‌دهنده‌ی همه چیز است. در واقع وقتی یک بازی ۶ سال بعد عرضه‌اش هنوز کاملا روی بورس است و تازه برای کنسول‌های نسل جدید منتشر می‌شود، یعنی از همه نظر فوق‌العاده است، مخصوصا وقتی که هر سال کلی بازی جدید این سبک دارند منتشر می‌شوند.

۱۷ – Titanfall 2 

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Titanfall 2

سازنده: Respawn Entertainment

ناشر: Electronic Arts

ژانر: first-person shooter

پلتفرم مقصد: PlayStation 4 ،Xbox One ،Microsoft Windows

تاریخ انتشار: ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰

Titanfall 2 نسبت به بازی اول خیلی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و حتی کاندید بازی سال هم شد. دلیل اصلی این موضوع، آن بود که Titanfall 2 برخلاف نسخهٔ اول، از یک بخش داستانی نیز بهره‌مند بود که اتفاقا یکی از برترین قسمت‌های این عنوان نیز بود و روندی هیجان‌انگیز در گیم‌پلی و روایتی جالب از وابستگی یک انسان و یک تایتان را به تصویر می‌کشید. در واقع اضافه شدن بخش داستانی و تک‌نفره، تبدیل به یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت بازی شد و مشخص بود که سازندگان تنها یک بخش داستانی بیهوده و سرسری را فقط برای پر کردن عریضه در بازی قرار نداده‌‌اند، بلکه این بخش هم، چه از نظر داستان و چه عمق و جذابیت گیم‌پلی، کاملا پرداخت‌شده و باکیفیت بود و در کنار بخش چندنفره‌ی معرکه‌ی این بازی، عنوانی کامل و قدرتمند را پدید آوردند. کلا سال ۲۰۱۶ میلادی سالی بسیار عالی برای علاقه‌مندان سبک شوتر بود و همان‌طور که سال ۲۰۱۵ به نوعی سال نقش‌آفرینی‌بازها بود، سال ۲۰۱۶ نیز سال شوتربازها محسوب می‌شد و عناوین فوق‌العاده‌‌ای در این سبک برای آن‌ها منتشر گردید که هر نوع سلیقه‌‌ای را پوشش می‌دادند.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Titanfall 2

تنها کافی است به نام‌هایی مانند اوورواچ، بتلفیلد ۱، Doom و البته تایتانفال ۲ نگاهی انداخته تا متوجه شوید که در این سال، طرفداران سبک شوتر از چه عناوینی بهره‌مند بودند. حتی بعد از گذشت بیشتر از ۴ سال و عرضه‌ی کلی شوترهای جدید، خیلی از این عناوین هنوز در حال بازی شدن هستند. Titanfall 2 به واسطه‌ی گیم‌پلی بسیار بهینه‌شده و باکیفیت، استفاده‌ی عالی از تایتان‌ها برای هر چه لذت‌بخش‌تر کردن بازی و همین‌طور افزودن یک بخش داستانی تک‌نفره‌ی عالی و هیجان‌انگیز، موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازی‌بازان دریافت نماید و همان‌طور که اشاره کردم، حتی در لیست برترین‌های سال نیز قرار گرفت. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد‌ها و نمرات خود، امتیاز متای فوق‌العاده عالی ۸۹/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا تبدیل به تجربه‌‌ای موفق برای سازندگان و یکی از بازی‌های شوتر اول‌شخص باکیفیت در نسل هشتم شود. باید گفت Titanfall 2 نه فقط یکی از برترین شوترهای نسل هشتم، بلکه یکی از بهترین شوترهای اول‌شخص در طول تاریخ است که تاکنون تجربه کرده‌ایم.

۱۶ –  Overwatch  

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Overwatch

سازنده: Blizzard Entertainment  

ناشر:  Blizzard Entertainment

ژانر:   First-person shooter

پلتفرم مقصد:  Windows ،PlayStation 4 و Xbox One 

تاریخ انتشار:  ۲۴ می ۲۰۱۶  

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

Overwatch به واسطه‌ی حضور کلی شخصیت‌های جذاب و بالانس‌شده و گیم‌پلی عمیق و هیجان‌انگیز PvP، از آن دست عناوینی است که همه از انجام آن لذت می‌برند و راه سرگرم شدن خود را در بازی پیدا می‌کنند، زیرا که بازی به معنای واقعی سرشار از لذت ناب و بدون آلایشی است که امروزه زیاد پیدا نمی‌شود و در زرق و برق گرافیک و وضوح تصویر و … گم می‌شود. لذتی که هر کسی را شیفته‌ی خود می‌کند و برای همه قابل دسترسی است. Overwatch در عین قدرتمند بودن، سادگی خاصی دارد که به دل بازی‌باز می‌نشیند و حس این که انگار مدت‌هاست این بازی را می‌شناسیم به ما منتقل می‌کند. Overwatch عنوانی است در مورد آداپته شدن با شرایط اطرافتان و انجام بهترین کاری که برای تیمتان مفید است. نکته‌ی زیباتر این‌جاست که واقعا بازی در مورد این که کدام شخصیت بیشتر به استایل بازی شما می‌خورد نیست، بلکه مهم این است که از شخصیتی استفاده کنید که با وضعیت و ترکیب تیمتان بیشتر جور باشد. به عنوان یک بازی‌باز، هر نوع سلیقه و روشی که برای بازی کردن داشته باشید، Overwatch عنوانی است که برای شما محتوایی جذاب دارد و حتما شخصیتی مشابه با سلیقه‌ی شما (حتی بیشتر از یک نفر) در آن وجود دارد.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Overwatch

معمولا وقتی یک سازنده که همواره در سبکی خاص و مشخص بازی ساخته است، ناگهان یک بازی در سبکی بسازد که تا به حال تجربه‌‌ای در آن نداشته است، حتما در مورد کیفیت آن بازی نگرانی‌هایی به وجود می‌آید، اما نه وقتی که آن سازنده بلیزارد باشد. بازی‌سازان کمپانی محبوب، دوست‌داشتنی و عظیم بلیزارد که همواره در طول تاریخ به عنوان استاد ساخت نقش‌آفرینی و استراتژی و MMORPG مطرح بودند، چنین تصمیمی گرفتند و این تصمیم نهایتا به خلق «بازی سال» منجر شد. بلیزارد به حدی قدرتمند است که از همان زمان معرفی Overwatch نه تنها کسی نگران نبود، بلکه همه تقریبا مطمئن بودند عنوانی که بلیزارد بسازد، قطعا بازی فوق‌العاده‌‌ای خواهد بود. Overwatch نشان داد که فقط نام بلیزارد خودش به تنهایی یعنی تضمین بازی شاهکار و اصلا نام و سبک آن بازی مهم نیست. بلیزارد ثابت کرد که هر عنوانی در هر سبکی که بخواهد بسازد، یک بازی بی‌نقص یا بسیار کم‌نقص تحویل مخاطبین و کاربران خواهد داد و به نوعی انگار اصلا بلد نیست بازی ضعیف بسازد!

۱۵ –  Left 4 Dead

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Left 4 Dead

سازنده: Valve South

ناشر: Valve Corporation

ژانر: First Person Shooter و Survival Horror

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows ،Xbox 360 ،OS X

سال انتشار: ۲۰۰۸

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰

Left for Dead با تم آخرالزمانی مخوف و گیم‌پلی بسیار عمیقش، عنوانی بسیار زیبا، هیجان‌انگیز و فوق‌العاده بود که یکی از برترین تجربه‌های کوآپ و شوتر اول‌شخص در تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای را در اختیار بازی‌بازان قرار داد و تجربه کردن آن و مبارزه با زامبی‌های مخوف بازی در کنار دوستانتان، لذتی وصف‌نشدنی داشت و به این ترتیب نام Left for Dead در تاریخ بازی‌ها جاودانه شد. یکی از برترین جنبه‌های این بازی مربوط به تعدد و تنوع عالی دشمنان بود و در بازی انواع و اقسام زامبی‌های معمولی و خاص و بزرگ و کوچک و زامبی‌های ویژه و … وجود داشتند که باید با هر کدام از آن‌ها به روشی خاص و با تاکتیک تیمی ویژه‌ای مقابله می‌کردید و آن‌ها را شکست می‌دادید که این کار در مقابله با دشمنان ویژه‌ی بازی مثل The Witch بسیار سخت‌تر هم بود. بد نیست کمی هم در مورد این Witch‌ها صحبت کنیم. دشمنانی مخوف و به یادماندنی که زنانی هستند لاغر و رنگ‌پریده که چشم‌های قرمز درخشانی دارند و آرام در گوشه‌های تاریک اتاق‌ها و … نشسته‌‌اند و انگار ضجه می‌زنند و ناله می‌کنند. در بازی، خیلی وقت‌ها لازم نیست که اصلا با این دشمنان درگیر شوید، زیرا وقتی که از آن‌ها فاصله داشته باشید کار خاصی به شما ندارند و می‌توانید آرام و در تاریکی، بدون این که متوجه شود از او بگذرید و وارد مبارزه‌‌ای دشوار نشوید. این موجودات به طور شدیدی به نور حساسیت داشته و همیشه در تاریکی حضور دارند.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Left 4 Dead

همین‌طور آن‌ها شدیدا حضور انسان‌های غیر‌آلوده را در نزدیک خود حس می‌کنند و سریعا واکنش شدیدی نشان داده و می‌توانند بدترین کابوستان در بازی شوند. آن‌ها می‌توانند در لحظه‌‌ای شما را بدرند و تبدیل به ترسناک‌ترین دشمن بازی شوند. اگر روی آن‌ها نور بیاندازید و یا زیادی نزدیکشان شوید، دیگر خدا بهتان رحم کند! آن‌ها ناگهان برمی‌خیزند و با قیافه‌ی وحشتناک خود و چنگال‌های مرگبارشان، با سرعت هر چه بیشتر به سمت شما حمله می‌کنند و البته چنان جیغ بدی هم می‌کشند که از صدای نکرومورف‌های Dead Space هم بدتر است. آن‌ها روی شما می‌پرند و به سرعت با چنگال‌های بلند و وحشتناک خود به شما ضربه وارد می‌کنند و اگر زود نتوانید نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهید، کارتان تمام است. Left 4 Dead عنوانی است که هم از نظر کاربران و هم منتقدین، فوق‌العاده بود و در واقع برخورد کاربران و مخاطبین Left 4 Dead نیز تا حدود نسبتا زیادی با امتیازات منتقدین به این بازی همسو بود نشان از این داشت که Left 4 Dead یکی از برترین شوترهای اول‌شخص تاریخ است.

۱۴ – Resistance: Fall of Man

resistance fall of man

Resistance: Fall of Man

سازنده: Insomniac Games

ناشر: Sony computer entertainement

ژانر: First Person Shooter

سال انتشار: ۲۰۰۶

پلتفرم مقصد: Playstation 3

امتیاز متا: ۸۶/۱۰۰

بازی Resistance: Fall of Man توانست موفقیت زیادی را برای سازندگان و کنسول پلی‌استیشن ۳ کسب نماید و پایه‌گذار یکی از سری عناوین انحصاری بی‌نظیر سونی شد. داستان و روایت جذاب و هیجان‌انگیز، محیط‌ها و مراحل متنوع، گیم‌پلی و مبارزات بسیار لذت‌بخش، سلاح‌های یونیک و معرکه که هیجانی بی‌نظیر به بازی می‌بخشیدند، دشمنان قدرتمند و مخوفی به نام کایمراها و همین‌طور وجود یک تم ظریف و مناسب از وحشت در لایه‌ی زیرین بازی، همگی سبب خلق یک شوتر اول‌شخص فوق‌العاده خوش‌ساخت و هیجان‌انگیز شدند که جزو بهترین لانچ‌تایتل‌های تاریخ محسوب می‌شود و اولین بازی پلی‌استیشن ۳ بود که به فروش بالای ۱ میلیون نسخه رسید. Resistance: Fall of Man مانند دیگر شوترها نیست، زیرا با گیم‌پلی جذابش و ترکیب آن با سلاح‌های معرکه از نوع اینسامنیاکی، می‌توانید لذت ناب یک بازی بسیار خوش‌ساخت را از این عنوان که در مرز شاهکار بودن قرار دارد، کسب نموده و مبارزات بسیار جذابی را با دشمنان مخوف و قدرتمند بازی یعنی انواع کایمراها تجربه نمایید. مخصوصا این که با خوش‌ذوقی سازندگان و طراحی مخوف و ترسناک کایمراها، یک تم ظریف و جذاب وحشت-بقا نیز در بازی قرار داده شده بود که آن را هیجان‌انگیز‌تر از حالت عادی می‌کرد.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Resistance: Fall of Man

وقایع بازی در سال ۱۹۵۱ (خیالی) دنبال می‌شود و داستان گروهبان Nathan Hale را دنبال می‌کند که وی و نیروهای مقاومت تلاش می‌کنند تا تهاجم یک سری موجودات بیگانه‌ی ترسناک را به بریتانیا خنثی کنند و در این راه با مشکلات و مصائب زیادی روبه‌رو می‌شوند، زیرا دشمن بسیار قدرتمند است. وقایع این بازی بعدا مستقیما در نسخه‌ی دوم دنبال می‌شود. Resistance: Fall of Man دارای نقاط قوت بسیاری است که سبب شده‌‌اند نقاط ضعف خیلی کم‌تعداد آن در بخش گرافیک فنی، بسیار کم رنگ شوند و خاطره فوق‌العاده‌‌ای از این عنوان برای بازی‌باز باقی بماند. در حقیقت، نقاط قوت پرتعداد Resistance: Fall of Man سبب می‌شوند تا یک تجربه‌ی لذت‌بخش در دل یک داستان و دنیای آخرالزمانی برای شما رقم بخورد و عنوانی را تجربه نمایید که وقنی آن را به پایان می‌رسانید، از زمانی که برای آن گذاشته‌‌اید کاملا راضی هستید. در مجموع باید گفت Resistance: Fall of Man یک شوتر اول‌شخص جذاب با گیم‌پلی عالی و سلاح‌های بسیار متنوع است که این گیم‌پلی جذاب در کنار جو و داستان تاریک و آخرالزمانی بازی و وجود موجودات مخوفی مثل کایمراها، ترکیب لذت‌بخشی را پدید آورده‌‌اند و مطمئن باشید که این را با اطمینان می‌گویم هنوز هم کاملا ارزش دارد که به نسل هفتم بازگردید و این شوتر اول‌شخص عالی انحصاری را تجربه نمایید تا یکی از بازی‌های انحصاری خوب نسل هفتم سونی و اینسامنیاک را از دست نداده باشید.

۱۳ – Perfect Dark

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Perfect Dark

سازنده: Nintendo ،Rare ،۴J Studios ،Ultimate Play the Game

ناشر: Nintendo

ژانر: First-Person Shooter

پلتفرم مقصد: Nintendo 64 (نسخه‌ی Xbox 360 بازی با نام زیرو در نسل هفتم منتشر شد که متای آن ۸۱ شد)

سال انتشار: ۲۰۰۰

امتیاز متا: ۹۷/۱۰۰

انتشار عنوان Perfect Dark در سال ۲۰۰۰ نه تنها یکی از برترین شوترهای تاریخ را رقم زد، بلکه همان‌طور که قبلا هم خدمت شما عرض کرده‌‌ام، بحث‌برانگیزترین عنوان نینتندو تا آن زمان نیز بود، زیرا که این عنوان، نخستین بازی با درجه ی M (فقط مخصوص بزرگ‌سالان) بود که نینتندو تا آن زمان عرضه کرده بود، آن هم در زمانی که این شرکت را با بازی‌های شاد و خانوادگی و مناسب سنین پایین مانند Pokémon و Mario Bros می‌شناختیم. در واقع، دو دهه‌ی قبل Nintendo ثابت کرد که اگر بخواهد بازی بزرگ‌سالانه و هاردکور و شوتر اول‌شخص هم منتشر کند، عنوانی مانند Perfect Dark است که در زمان انتشارش یک بازی بی‌نقص و شگفت‌انگیز بود و بالاترین سطح لذتی که یک شوتر می‌تواند به شما منتقل کند را در اختیارتان قرار می‌داد و به همین دلیل هم هست که امروزه به عنوان یکی از برترین شوترهای اول‌شخص تاریخ و یکی از برترین بازی‌های کمپانی Nintendo محسوب می‌شود.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Perfect Dark

بازی Perfect Dark که ساخت و انتشار آن را Rare و نینتندو برعهده داشتند، در سال ۲۰۰۰ در دسترس بازی‌بازان و علاقه‌مندان در دنیا قرار گرفت و موفق شد تا نظر تمامی بازی‌بازان و منتقدین را به خود جلب کرده و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ در دنیا مورد تحسین قرار گرفت. پلتفرم مقصد این بازی در زمان انتشار، Nintendo ۶۴ بود و البته بعدا نسخه‌ی Xbox 360 بازی هم با نام زیرو در نسل هفتم منتشر شد و با این که اصلا نتوانست مانند بازی اصلی، رویایی عمل کند، ولی عنوان بسیار خوبی بود و متای ۸۱ را کسب کرد. سرانجام و از مجموع نظرات و نمراتی که مراجع مختلف گیمینگ به این بازی که در سبک شوتر اول‌شخص قرار دارد، اعطا کردند، امتیاز متای عجیب و رویایی ۹۷/۱۰۰ برای Perfect Dark حاصل شد تا به یکی از برترین عناوین تاریخ از لحاظ امتیاز متا تبدیل شود و به عنوان یک بازی بسیار موفق، نامش در دفتر تاریخ بازی‌های ویدئویی ثبت گردد. تا مدت‌ها خیل طرفداران این عنوان، منتظر شنیدن خبری در مورد ریمستر یا ریمیک شدن این بازی بودند و سرانجام در اواخر نسل هشتم، مایکروسافت دوباره نام این بازی را به میان آورد و ساخت نسخه‌ای جدید از این سری را اعلام کرد.

۱۲ –  Far Cry 3

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Far Cry 3

سازنده:  Ubisoft Montreal

ناشر: Ubisoft

ژانر:  Action Adventure ،First Person Shooter

پلتفرم مقصد:  Xbox 360 ,PC ,Playstation 3

سال انتشار: ۲۰۱۲

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

بازی Far Cry 3 تمامی المان‌های لازم برای تبدیل به یک شوتر شاهکار را داشت. دنیایی بی‌نهایت زیبا و رویایی، داستان عالی و شخصیت‌پردازی‌های فوق‌العاده، گرافیک چشم‌نواز از لحاظ فنی و هنری، گیم‌پلی بسیار متنوع و پر از فعالیت‌های مختلف، گان‌پلی و سیستم تیراندازی بسیار خوش‌دست و لذت‌بخش، تنوع عالی سلاح‌ها به همراه صداگذاری و موسیقی بی‌نقص، همه و همه سبب شدند تا این بازی به یک شاهکار تبدیل شود. شاید بعد از عنوان Far Cry 2 کمتر کسی فکرش را می‌کرد که این سری با یک شاهکار و یکی از برترین شوترهای اول‌شخص تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای بازگردد، اما یوبی‌سافت این اتفاق را رقم زد، آن هم به بهترین شکل ممکن و با عنوان زیبای Far Cry 3. در ابتدای این بازی شاهد هستیم که نقش اول داستان به همراه برادر و برخی از دوستانش برای تفریح به جزیره‌‌ای می‌روند، اما خیلی زود اوضاع مرگبار می‌شود و شخصی به نام Vaas، شخصیت اصلی بازی و برادر وی و همراهان آن‌ها را می‌دزدد و قصد دارد تا از خانواده‌ی آن‌ها اخاذی نماید و بعد هم آنان را به صورت برده بفروشد.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Far Cry 3

Vaas در بازی رهبر دزدان جزیره است (هر چند که بعدا مشخص می‌گردد وی توسط شخص دیگری استخدام شده است، اما قطعا برای بازی‌بازان Vaas آنتاگونیست اصلی قصه بود). وی به واقع یک شخصیت کاملا سیاه و نماد بی‌رحمی، رذالت، جنون و سیاهی مطلق است که خودش توسط شخصیت انسان‌نمای دیگری به نام Hoyt به کار گرفته شده است تا روند آدم‌ربایی و تجارت و قاچاق انسان‌ها را برای وی مدیریت نماید. یک شخصیت کاملا مجنون و بی‌ثبات از لحاظ روحی که معنای واقعی یک جانی روانی را به تصویر می‌کشید و راهی که بسیاری شخصیت‌ها در سال‌های طولانی برای کسب محبوبیت طی کردند را با بیان چند جمله‌ی هنرمندانه و جنون‌آمیز در همان نخستین تریلر بازی Far Cry 3 طی کرد و به محبوبیتی باورنکردنی بین شخصیت‌های منفی تاریخ دست یافت. صدای وی هم بسیار روی اعصاب بود و وقتی جنون وی با هنرنمایی صداپیشه‌ی او یعنی آقای Michael Mando ترکیب می‌شد، به معنای واقعی کلمه، شخصیتی دیوانه و جانی را نمایش می‌داد. او کاملا رفتار و تفکرات و استدلالات جنون‌آمیزی هم داشت و در کنار گیم‌پلی بی‌نقص بازی، یکی از دلایل اصلی موفقیت Far Cry 3 بود.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • calvin77 گفت:

    با تشکر از شما سعید خان اقابابایی عزیز واقعا لذت بردیم :heart:
    ببینیم حضرت مسترچیف تو چه جایگاهی قرار می گیرد :inlove:
    برای خودم که صد در صد رتبه اول هستش 😀

  • بوکر گفت:

    ممنون بابت مقاله
    فقط منتظرم ببینم بایوشاک ۱ اول میشه یا اینفینت یا هف لایف ۲

    • بوکر گفت:

      هیلو رو یادم رفت ولی احتمالش رتبه اول باشه
      اقا سعید احتمالا بایوشاک رو میزاره اول

      • اگه پورتال ۲ رو هم شوتر اول شخص حساب کنیمفطعا باید اول بشه! عناوین شاهکار زیاد داریم ولی عناوین بی نقص فقط چندتا هستن که پورتال ۲ هم یکی از اونهاست

        • G_man گفت:

          😐 پورتال۲ که اصلا شوتر نیست یه بازی پازل پلتفورمه

          • در حقیقت شوتر اول شخص هم هست. یک بازی با زاویه دید اول شخص که شما داخلش به جای گلوله، پورتال شلیک می‌کنی. بازی Portal 2 از معدود آثار شوتر اول شخصی محسوب میشه که شما به یک نفر هم شلیک نمیکنی و عملاً با شلیک‌های خودت به هیچ شخصی آسیب نمیرسونی. این اثر نه تنها بهترین بازی عمرم، بلکه احتمالاً یکی از بهترین محصولات رسانه‌ای باشه که تا حالا تجربه کردم. هنوزم نمیشه باور کرد که ولو چ چیزی رو خلق کرده بود. اگر این بازی تو top 10 آثار شوتر اول شخص هم قرار نگیره مهم نیست چون احتمالاً نزدیک‌ترین مفهوم به بازی‌های ویدیویی و چیزی که از این مدیوم انتظار داریمو خلق کرده

            • AmirtheGRB گفت:

              بنظر من نمیشه بهش لقب شوتر داد(مخصوصا اگر از لحظات فوق العاده آخر بازی فاکتور بگیریم)
              درسته بجای گلوله پورتال شلیک میکنی اما من دوتا بحث دارم سر این قضیه:
              اول اینکه این شلیک به مثابه مبارزه و درگیری شلیک نمیشه و از سنت های این سبک پیروی نمیکنه.
              دوم اینکه این تفنگ پورتال میتونست به جای شوت کردن پورتال ها مثلا اونارو در لحظه بوجود بیاره یعنی وجود تفنگ و فرم شلیک میتونست با خیلی چیزای دیگه جایگزین شه و تفنگ و شلیکی درکار نباشه. وقتی کلی آلترنتیو میشه داشت برای این سیستم پس نمیشه اونو عنصر حیاتی دونست پس وجودش نمیتونه بازیرو تبدیل به شوتر کنه. ساده تر بگم منظورم اینه که ذهن داره گول میخوره بخاطر ظاهر گرافیکی که این بازی شوتره درحالی که هسته گیم پلی برپایه شوتینگ نیست پس چطوری میشه بهش گفت شوتر؟
              البته که این فقط برداشت منه و جنبه فکت وار نداره

      • Dr.Who گفت:

        کانتر استرایک اول نشه شهرو بهم میریزم

        • SiRSiNa گفت:

          متاسفم که ناامیدت میکنم اما نمیشه گفت هیچ بازی به قطع اول میشه
          دووم ، بایوشاک ، کال اف مادرن ، هیلو ، بتلفید(احتمالش خیلی کمه) و ….

          • Dr.Who گفت:

            من این صحبتا نمیزارم اون شوترای دیگه هر چقدر هم خوب باشن کانتر نمیشن بزرگی کانتر همین بس که اگه الان کانتر رو باز کنی بری قسمت سرچ مچ به تقریب ۹۸۰ هزار نفر آنلاینن به خدا اول نشه به یه سری چیزا شک میکنم دیگه اول شدن یا نشدن کانتر به دور از بحث سلیقه و این حرفاست

            • G_man گفت:

              مگه معیار بهترین شوتر تعداد پلیره؟اگه با منطق تو بخوایم پیش بریم بهترین شوتر سوم شخص تاریخ بدون شک فورتنایته 😐
              الان بازی های شوتری اومدن که گیم پلیشون چندین برابر بهتر از کانتره نمونش مولتی کالافای جدید و وارزون یا وولفنشتاین۲ و دووم و…
              بازی های شوتری مثل بایوشاک و هف لایف ۲ بخاطر نداشتن بخش مولتی تعداد پلیرهاشون از کانتر کمتره کلی به هیچ وجه کمتر از کانتر نیستن

              • Dr.Who گفت:

                من نگفتم معیار تعداد بازی باز ولی بازی که فقط در ثانیه ۲۵۰هزار سرور آنلاین داره با هیچی مقایسه نیست شما خودت بازی نکردی نمیدونی بازی که بعد از این همه سال روز به روز از قبل موفق تره با هیچی قابل مقایسه نیست روزی که اورواچ اومد فقط یه بازی فرست پرسن شووتر آنلاین بود که نه تنها تعداد پلیراش ریزش نکرد بلکه بیشتر هم شد کانتر بود شما همین الانstreamdbرو سرچ کن ببین دوبازی اول لیست چی هستن؟باریکلا کانتر و دوتا۲ حالا ببین پیک تمدید و بازی باز آنلاین کانتر چند برابر دوتاست؟روزی که برومند فنگ اومد جمع تمام دایره‌ای آنلاین ۲تا ۱۰هنوزم به کانتر نرسید بعد از این همه سال تنها بازی شرکتی و استودیوی که شهامتشو داشت رقیب کامارو بسازه کی بود و چی ساخت والورانت؟فقط یه بازی رقیب مانتره اونم نسخه بعدی مانتره شما همین الان major2021رو ببین

                • G_man گفت:

                  اول این که یکی از دلایلی که باعث شده کانتر از بازی هایی مثل وارزون و بتلفید پلیر بیش تری داشته باشه دردسترس بودنشه.نه سیستم بالایی میخواد و نه حجم بالایو.
                  در این موضوع که کانتر یکی از انقلابی ترین شوترهای تاریخه شکی نیست ولی منطقی نیست که با توجه به تعداد پلیرهاش بگی بهترین شوتر تاریخه.شوتر های داستانی پلیرهای کمتری دارن چون حیلی از کژوال پلیرها به داستان و بخش کمپین اهنیت نمی دن بعصیاشون هم مثل بایوشاک فاقد بخش چندنفره هستن که باعث میشه خیلی از گیمرها سراغشون نرن
                  بنابراین نمره منتقدا معیار بهتریه .در بهتر بودن هیلو و هلف لایف همین بس که متای کانتر ۸۹ئه ولی هیلو۱ و هلف لایف دو به ترتیب متاشون ۹۷ و ۹۶ئه
                  کانتر هم بازی کردم

                • Dr.Who گفت:

                  من مخالفم هر شوتری به اندازه کانتر رقابتی بود پلیرهاش نصف کانتر هم نمی‌شدم نزدیک تربت بازی ها به کانتر که گانپلی مثل اون داشته باشند الان چیان؟اینم که میگید سیستم پایین تری میخواد دلیل نمیشه الان توی همه خونه های این افرادی که توی سایتن یه سیستم پیدا میشه که کانتر رو بیاره حداقل ۳۰فریم ولی چند نفر توی این سایت محکم میشینه کانتر بازی کنن؟ نمره منتقدان هم اگه بری نقد ها و نظراتشان راجب مشکلات کانتر رو بخونی خندت میگیره من میگم کانتر هر گانپلی دیگه ای داشت صد در صد تا الان متروکه شده بود هر بازی یه عمری داره کالاف یه سال بتلفیلد چارسال هر شوتری بعد از یه مدت گانپلیش تکراری میشه و افت می‌کنه ولی تنها بازی که همیشه توی اوج مونده و خواهد موند کانتره

                • G_man گفت:

                  فرض میکنیم کانتر بهترین شوتر مولتی پلیره
                  درباره مقایسش با شوترهای داستانی مثل هف لایف یا بایوشاک چی میگید؟برای اون ها که بحث پلیر معنی نداره چون آنلاین نیستن و گژوال گیمرها هم سمتشون نمیرن
                  اون نقدهای مسخره متا هم تقریبا راجب همه بازی ها وجود داره.شما یه نگاه به نقد های هیلو یا هف لایف بنداز.منتقدای زیادی هستن که با دلایل مسخره نمره کم میکنن

                • Dr.Who گفت:

                  این حرفتون که شوتر مولتی پلی شوتر افلاین حرف درستی نیست شوتر شوتره و بازی بازی این که میبینید یه عده توی سایت بازی هارو دو دسته افلاین و انلاین کردن حرف رایگانی بیش نیست بازی گیم پلیش مهمه خارج از بحث اینکه افلاین یا انلاینه شما خودت میخوای بازی کنی میبینی گیم پلیش چجوره یا افلاینه یا انلاین؟حرفتون جالب نبود کژوال پلیر انلاین بازی میکنه؟ شما فک کنم معنی کژوال پلیر بد توی ذهنتون جا افتاده اتفاقا کژوال پلیر دقیقا کسی هیتش که تحمل فضای رقابتی بازی انلاین رو نداره کژوال پلیر در بهترین حالت ته تهش یه فورتنایتی بزنه دور رفیقاش شاد باشن کژوال پلیر اتفاقا طیف وسیعی از بازی هاش افلاینه کسی که تارکو و اسکواد و ارما و کانتر بازی میکنه کژوال پلیر نیست در مقایسه گیم پلی و سایر عناصر باز هم میگم شوتر رو دست کانتر نیومده

                • G_man گفت:

                  اول این که من برخلاف خیلی از کاربرای سایت اصلا نگفتم بازی های آنلاین بی محتوان و به بازی های افلاین نمی رسن. گفتم بازی های آنلاین پلیر بیش تری دارن چون گیمرهای عادی بیش تر سراغشون میرن
                  مگه کفتم فقط کژوال پلیرها سراغ کانتر میرن؟گفتم گیمرهای عادی و کژوال پلیرها بازی های آنلاین مثل کانتر رو( نسبت به بازی های داستانی و آفلاین) انتخاب میکنن. درسته تعداد کژوال پلیرهای کانتر از بازی هایی مثل فورتنایت خیلی کمتره ولی عموم گیمرها کانتر رو به علت ماهیت آنلاین و رقابتی بودن, به بازی های آفلاین ترجیح میدن
                  یعنی واقعا فکر میکنین کانتر بهترین گیم پلی شوتر رو داره 😐 وولفنشتاین ۲,کالاف دیوتی مدرن وارفیر ۲۰۱۹,هیلو,بایوشاک اینفینیت,دووم اترنال و خلاصه تعداد زیادی از بازی های شوتر هستن که گیم پلیشون بهتره.اسلحه هاشون روون تر و صدای اسلحه ها و شلیکشون هم طبیعی تره

                • Dr.Who گفت:

                  پرانتز باز دقیقا مشکل همینجاس اسلحه یا باید روون باشه که حال کنی مثل کالاف یا باید مثل واقعیت باشه مثل تارکو و دقیقا کانتر استرایک حد وسط وسط رو گرفته کالاف و بتل روونترن ولی اسلحه ها لگد انچنانی مث کانتر ندارن شما توی همین کالاف باید با کلاش قشنگ دو تیر رو بزنی حداقل تا طرف بمیره توی کانتر با helmet کلاش دقیقا هدشاته در این حد که من سی تی باشم پول خرج کلاه نمیکنم کانتر منطقی که پشت اسلحه ها و دمیج و ریکویل گذاشته دقیقا نه جوری هستش که مث اسکواد سختش کنه نه مث کالاف هندی طور باشه در زمینه صدا گذاری هم دقیقا اشتباه میکنید فقط چندتا بازی هستن که در زمینه صداگذاری از کانتر بهترن یکی اسکواد یکی ارما و صد البته تارکو که این سه تا سبکشون جوریه که باید اینجوری باشن

                • G_man گفت:

                  این حد وسطی که دارین میگین بستگی به سلیقه شخص داره ممکنه یه نفر حالت هندی طور کالاف رو ترجیح بده یکی حد وسط کانتر و یکی هم واقع گرایی تارکو درضمن حرفایی که زدین برای شوترهای نظامیه درحالی که شوترهای فانتزی مثل دووم نباید حدوسط باشنو اسلحه ها تا جای ممکن باید روون کار کنن.
                  درباره صدا هم کاملا مخالفم. الان شما کالافای جدید یا وولفنشتاین ۲ رو بازی کردید؟

                • Dr.Who گفت:

                  موافقم پیدا کردن کامنت هم اینجوری سخته ادامش باشه برای قسمت دوم من دووم اترنال و دووم قبلی رو بازی کردن من نمیگم اسلحه روون نباشه میگم رایفل بازی ریکویلش اونقدر نباشه یا شاتگانش اگه قراره تیر رو به قولن تکه تکه پخش کنه یه مسافتی بره بعد نه که دو نفر چسبیده دوش به دوش هم جلو لوله شاتگان باشن بزنی جفتشون بمیرن ولفنشتاین این جدیده که دختراش هستن نه ولی ولفنشتاین نیو کلسوس رو اره بازی کردم خوب بود حال کردم البته منظورم از صدا صرفا شلیک اسلحه نیست شما به صدای عوض کردن خشاب دقت کن حتی کالاف هم صدای ریلود کردن طیف وسیعی از پیستول هاشو یکی دراورده ولی کانتر هر کدومشون یه صدا دارن ولی خب مثلا کالاف خیلی خوب صدای پا با سطوح مختلف دراورده الی از اونور کانتر برخورد هر نارنجکش با سطح و صدای کشیدن ضامن هر نارنجک یه جوره هر کدوم تو یه جایی از اون یکی بهترن ولی خداییش کانتر سره خب اخه اهمیتی که صدا داره توی کانتر از بازی هایی مثل کالاف خیلی بیشترن شما تا حالا سراغ دارشتی کسی فلش فیک کنه؟یا مثلا ریلود فیک کنه؟اینا تنها توی کانترن یه چیزی هم که هست بلندی صداهای اسلحه کالاف توی انلاینش انگار فقط واسه خودت اونقدر بلنده بقیه افراد شدت کمتری رو میشون ولی کانتر این ور مپ با گلاک یه تیر بزن اونو مپ صداش میاد چون مجبوره اینطوری باشه واسه حالت رقابتیش ولی خب توی کالاف صدا توی صدا گم میشه

              • G_man گفت:

                با نظرتون مخالفم.ادامه بحث باشه برای قسمت دوم این مقاله

              • G_man گفت:

                ادامه بحث هم باشه برای قسمت دوم این مقاله

            • Dk-_-Man گفت:

              یه چیزی گفتی بیست دقیقس دارم میخندم

    • morfin گفت:

      بایوشاک بازی خیلی خوبیه ولی اینکه بخواد اول بشه … فکر نکنم .اینجا داستان مهم نیست .مهم شوتر اول شخص بودنه .پس بنظرم doom 1993 باید اول بشه .بازی ای که از ویندوز بیشتر فروخت تو سال بوت شدنش .بازی ای که شروع کار خیلی ها بود از جمله گیب نویل برای پورت کردنش رو ویندوز .بازی ای که باعث شد شوتر اول شخص محبوب بشه .و بازی ای که اینقدر تیم سازنده کم پول و بی پشتوانه بود که ساند ترک های بازی به صورت هدیه بهشون داده شده بود و موفقیتش باعث شد که خیلی شرکت ها بخوان با بودجه های عجیب رو این صنعت سرمایه گزاری کنن.نه بایوشاک… از یطرف باید quake هم تو این لیست باشه .از حالت کامپتتیو دوتا و لیگ تا رون هاشون مثل دابل دمیج یا از اورواچ بگیر تا کانتر همه و همه الگو برداری شده از quake هستن و صدالبته این بازی واژه ی بشین شرطی رو تو گیم نت ها آورد.

    • morfin گفت:

      البته بایوشاک می تونه نفر اول “۲۲ شوتر به سلیقه ی نویسنده بدون در نظر گرفتن گیم پلی و تاریخچه “بشه

    • sonicer گفت:

      بی برو برگرد جایگاه اول برای half life 2 هستش. اما با توجه به سلایق آقای آقابابایی ممکنه کیلزون یا بایوشاک باشه.

    • درود بر شما. خیلی ممنونم که مطالعه فرمودید.
      عرض کنم خدمتتون که از هر بازی فقط یک بازی در لیست قرار داره و از هیچ فرنچایزی دو بازی نداریم.

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    تشکر از اقا سعید گل با مطالب همیشه جذابشون ، واقعا بازی های بزرگی تو لیست هستن منتظر قسمت دوم هستم و منم چند تا از بهترین شوتر هام رو میگم و یا حالا اول شخص ، تو این قسمت بوردرلند ۳ و فارکرای ۳ و پرفکت دارک با سلیقه من خیلی جوره و البته رسیستانس …..

  • Yasin گفت:

    پس کال اف دیوتی و دووم چی میشع

  • ghost.007 گفت:

    نیازی به یاد آوری نداره که اول و دوم کال و بتل اند. بخصوص MW2 که اصن تو اول بودنش شکی نیست بنظرم 😥 هوسشو کردم

  • Sami 227 گفت:

    سلام به آقا سعید بازم گل کاشتید با مقاله زیبا تون :rose: منتظر قسمت دوم و رقابت هیلو و هاف لایف و بایوشاکم(هر کدومشون لیاقت جایگاه اولو داره ) با اینکه احتمال میدم بایوشاکو اول بزارید ولی دوست دارم هیلو اول باشه 😀

  • Ozhan گفت:

    بجان خودم اگ یکی بخواد دوباره بحث کیلرون یا هیلو رو شروع کنه تو این پست با جفت پا میرن تو چشش

  • پدر سبک شوتر، سری Doom هستش، واقعا جایگاهش تو این لیست باید اول باشه

  • دستینی۲رو فکر میکردم بد باشه
    اخه خیلی بد تعریف میکردن
    نگو متاش۸۷

  • Bluebox گفت:

    خب یازده تای اول تقریبا قابل حدسه
    هیلو ۱ ، کالاف دیوتی۴ مدرن وارفر ، کالاف دیوتی مدرن وارفر ۲ ، دووم ، بایوشاک ، هیلو ۲ ، کیلزون ۲ ، دووم ایترنال ، بایوشاک اینفینیت

  • daniel lamb گفت:

    برای من بهترین fps همون half life 2 بود البته نه فقط در بخش fps بلکه تو کل صنعت
    گیم من بازی شاهکارتری از half life 2 ندیدم

  • darkwarrior گفت:

    سریresistanceو کیل زون برام بهترین تجربه شوتر رو رقم زد
    توی نسل هشتم شوتری نتونسته نظرمو جلب کنه

  • اکر ویچر اول شخص بود تو لیست آقای بابایی اول میشد :rotfl:
    *
    اسپم
    لامصب قدرت دسته چک چه کار میکنه سایت فن بوی thegamer به بازی استراکشن آل استار سونی ۴۰ داده بعد به بازی مدیوم ۱۰۰ ROTFL داداش حداقل ۸۰ میدادی تابلو نشی خود همین ۴۰ که داده کلی نمره رو خراب کرده

  • Neil_druckman گفت:

    سلام اقای اقابابایی.میخواستم یه چیزی رو به عرضتون برسونم.گیمفا سال هاست داره برای کاربراش زحمت میکشه و ما هم بسیار سپاسگذاریم ولیکن الان اوضاع سایت خیلی خراب شده.
    اولیش سیستم تایید نظرات هست.قشنگ نصف روز طول میکشه کامنتا تایید بشه خب این واقعا حس کامنت گذاشتن و فعالیت کردن رو از ادم میگیره لطفا یه بررسی بکنید یا کلن برش دارید نمیدونم یه کاری بکنید که این درست بشه چون واقعا تا اون موقع نمیشه فعالیت کرد.دومین مورد در مورد مقالات هست.ما اگر عاشق گیمفا بودیم اول از همه دلیلش مقالات شخص شما بوده ولی متاسفانه الان مقاله های شما رفته سمت نقد و بررسی و این اصلا خوب نیست.ما با مقالات شما عشق میکردیم مثل اون مقاله ای که در مورد خشن ترین بازیا و جنجالی ترینا نوشتید که خودش مثل بمب صدا کرد.راسیتش فکر نکنم کاربر های زیادی باشن که نقد و بررسی بازی رو به همچین مقالاتی توسط شما ترجیح بدن.ایکاش نقد و بررسی رو نویسنده های دیگه انجام بدن و ما شاهد همچین مقالات جذابی از سوی شما باشیم‌.
    چون میدونید شما میایید در مورد مثلن والهالا یه نقد و بررسی خیلی سنگین و بزرگ مینویسید ولیکن تعداد کمی هستن که بشینن اون مقاله رو بخونن خب دلیلیشم اینه که اکثرن میرن فقط نمره و تیتر ها رو چون برای تعداد کمی جالبه که بیان نفد و بررسی یه ازن بزرگی رو در نورد مثلن والهالا یا هر بازیه دیگه ای بخونن چون ذات بررسی یه بازی اینه.ولی اون دست مقالات امکان نداشت کسی یه خطشو بخونه و ولش کنه تا ته نره انقدر جذاب بودن
    امیدوارم دوباره سیسات های قدیمی رو پیش بگیرید و این زحمتی که میکشید رو روی موارد بهتر بزارید

    • بهتره که کاربرایی که بالای ۱۵ تا کامنت تایید شده دارن دیگه کامنتاشون نره برا بررسی

    • Drama گفت:

      من یه پیشنهاد عالی در رابطه با بخش نظرات دارم اینکارو کنن عالی میشه
      اینکه کاربر هایی که خودتون میدونید و گیمفایی هستن مخصوصا قدیمی ها رو به راحتی میتونید اکانت اینارو بدون نیاز به تایید نظراتشون فعال کنید یعنی کامنت میزارن بدون نیاز به تایید کامنت هاشون رو بزارن کلمات زشت رو هم میتونید فیلتر کنید مثل بعضی سایت ها که کسی فحاشی کرد یا حرف بد زد بره واسه تایید اینکارو کنید عالی میشه واقعا کاش یه فکری به بخش نظرات کنید تا کی اینجوری ممنون

    • فرید گفت:

      با هردو مورد موافقم برید مطالب یه چن سال پیش گیمفا رو بخونید واقعا اون موقع مطالب جذاب تری بود
      الان فقط نقد و بررسی هست و اینجور مطالب خیلی کم پیدا میشه :smug:

    • سلام و درود خدمت شما. خیلی ممنونم از نظرتون و بسیار برام قابل احترام و عزیزه. عرض کنم حضورتون که بنده منتقد هستم و کار اولم نقد کردن بازی هاست. با این حال باز هم همیشه ۷۰ درصد مقالاتم مقالات جانبی و ۱۰ برتر و تحلیلی هستن و جالبه همین مقاله ای که در اون نظر گذاشتید مقاله ی ۱۰ برتر هست!! بنده باید همه نوع مقاله بنویسم و نمیتونم محدود بشم به یک نوع مقاله. بنده در این ۷-۸ سال برای شما ۷۴۰ مقاله نوشتم که همه نوع مقاله از راهنما و مقالات اموزشی بگیرید تا نقد و پیش نمایش و ویدئو و انالیز و ۱۰ برتر و… توش بوده و به بعد هم همینطور خواهد بود. تقریبا میشه گفت مقاله ی ۱۰ برتری وجود نداره که براتون نوشته باشم. قطعا در ادامه هم نقد و بررسی رو در کنار انواع مقالات دیگه خواهم داشت. شاید شما نقد رو نخونید ولی مقالات نقد مثل همون نقد والهالا از پربازدیدترین مقالات سایته و خیلی بیشتر از خیلی از ۱۰ برترها مخاطب داره. شما نمیتونید در مورد بقیه بگین که چی میخونن و چی نه، چون ما امار بازدید سایت و مطالبش رو میبینیم. از این گذشته هم من در درجه ی اول منتقد بازی های ویدئویی هستم و نقد نوشتن اصلی ترین وظیفه م هست. با این حال نظرتون بسیار برام محترم و عزیزه و امیدوارم که در ادامه راضی باشید از مقالات. خیلی ممنونم از نظرتون.

  • فرید گفت:

    من داشتم دنبال سری cod میگشتم مطلب تموم شد
    شوتر اول شخص واقعا عناوین جالب و درجه ۱ زیادی رو داشته و داره اون از سه گانه ام دبلیو فارکرای ۳ (که اگه مراحل اصلیو حساب نکنی سیستم کرفت و شکار حیوانات همینطور چن ماه سرگرمت میکرد دیگه حمله به پایگاه دشمنا به صورت مخفیانه بماند) آی جی آی نسخه اول واقعا خیلی عالی بود مراحل مذاب و تاطره انگیزش و همینطور دلتافورس نسخه ۱ واقعا فضای برفیش خیلی جذاب بود با کیفیت کمی که داشت اون موقع کیفیت ps1 در حد همین ۴k بود
    مدال ۲۰۱۰ هم خیلی خوب بود ولی از نظر گیم پلی جلو بلک آپس ۱ حرفی نداشت واسه گفتن پایانشم یکم عجیب بود
    از بهترین شوترای اون موقع هلف لایف رو هم میشه نام برد
    ممنون از این مطلب نبود این طور مطلبا حس میشد واقعا چن روز از این جور مطلبا کم تر دیده میشه اگه میشه این طور مطالب رو افزایش بدین چون همیشه جذابیت خاصی دارند
    ممنون خسته نباشید به عوامل گیمفا

  • Rango گفت:

    خیلی ممنون از جناب آقابابایی عزیز واقعا لیست بسیار عالیی بود، به احتمال زیاد هف لایف ۲ اول هست و بایوشاک دوم.

  • با تشکر از شما اقای آقابابایی
    از نظر خود من بهترین شوترهای اول شخص بایوشاک و بایوشاک اینفینیت هستند در رتبه ی اول (در نظر شخصی خود بنده)
    چون اون حسی که بایوشاک ها بهم دادن هیچ بازی شوتر اول شخص دیگه ای بهم نداده بود.
    خصوصا سیستم شوتینگ بایوشاک اینفینیت کیف میکردی از رو اسکای لاین با هفت تیر شلیک کنی بعد بپری پایین و با شاتگان تیر بزنی و همزمان از ویگور ها هم استفاده کنی

    با تشکر از شما

  • Dr.Ali گفت:

    تو این لیست برای من Far Cry 3 با Vaas در صدر هست.
    شروع این بازی واقعا طوفانی و هیجان آور بود. کلا سری Far Cry استارت داستانی خیلی خوبی دارن. به امید یه فار کرای ۶ خوب از یوبی سافت. :yes:

  • mbox گفت:

    قطعا هیلو بهترین ای پی شوتر اول شخص تاریخه
    در رتبه های های بعدی هم مدرن وارفر های کلاسیک و بایوشک و دووم و پرفکت دارک و گلدن ای
    مابقی هم میرن زیر ده چون تو ده تای اول حداقل سه چهار تا هیلو هست سه چهارتا هم cod و سایرین

  • تا پنج تای اول فکر کنم کیلزون دو و رزیستنس دو هم جای بگیرد

  • Dk-_-Man گفت:

    ممنون از مقاله ی فوق‌العادتون فقط احساس میکنم یکم رتبه رینبو پاینه

  • ERFAN103079 گفت:

    کاش یک روزی برسه ما هم بتونیم golden eye یا perfect dark رو هم تجربه کنیم و از این لیست Far cry 3 و Titanfall 2 و borderland 3 خیلی بخش کمپین یا همون داستانیشون بهم حال دادن و left4dead هم جز بهترین های کو-آپ هستش 😉 :yes:

  • فکر میکردم far cry 3 و borderlands 3 رتبه های بالاتری داشته باشن ولی احتمالا شماره های دیگه این بازیها تو مقاله بعد باشه.
    من میدونم بهترین شوتر تاریخ از نظر سعید جان کدوم بازی هست و واقعا خوشحالم که این بازی رو انتخاب میکنه نه چیزایی که تو ذهن اکثر کاربراست. :yes:

    • سلام و درود خدمت نوید عزیز و گل. خیلی متشکرم از نظرت نوید جان مثل همیشه.
      نوید عزیز این مقاله خب بیشتر از این که نظر شخصیم باشه بر اساس معیارهای جهانی تر و منطقی تر هست وگرنه من رو خوب میشناسی که فارکرای ۳ و بردرلندز حتما برای من جزو بالاترین ها بودن. نوید جان از هر فرنچایز فقط یک بازی هست و دیگه در قسمت بعد این دو بازی نیستن چون مقاله نظر شخصیم نیست به تنهایی.
      مطمئن هستم که میدونی چه بازی اول هست نوید جان. مرسی از نظرت نوید عزیز.

      • سعید جان حقیقتش زمانی که این کامنت رو دادم، هنوز وقت پیدا نکرده بودم مقاله ات رو بخونم و فقط خواستم محض ابراز ارادت یچیزی نوشته باشم تا دلگرمت کنم که گند زدم.
        دقیقا همون اول مقاله اشاره کردی که از هر فرنچایز فقط یه بازی انتخاب شده.
        فقط اینو بگم که الآن دیگه مقاله رو کامل خوندم و باید بگم هر چه از دوست رسد نیکوست. :rose: و مهم توضیحات زیبات زیر هرکدوم از بازیهاست که باعث تجدید خاطره یا شناخت اون بازی میشه.
        و اینکه یوقتایی هیچ جوره وقت نیست! از مشکلات زندگی تا اتفاقات شیرین مثل بازی دستجمعی با رفقا! وگرنه من نهایتا حتما تمام مقالاتت رو کامل میخونم، حتی وقت باشه مقالات قدیمیت رو هم دوباره میخونم که خب گاهی بهترین انگیزه میشه برای شروع یه بازی… :heart:

      • Vigilante گفت:

        هرجا سخن از بهترین بهترینها هست،نام سری بیوشاک می درخشد.

  • farshadx گفت:

    خیلی ممنون از مقاله عالی
    اقای بابای لطفآ برای بقیه ژانر هام بزارید

  • هر چقدرم اورواچ بازی قشنگی باشه من هیچ وقت نمی تونم تحملش کنم
    یعنی ناخودآگاه وقتی یاد گیم اواردز میفتم که به جای آنچارتد ۴ گوتی رو به اورواچ دادن حالم بد میشه :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed:
    بی صبرانه منتظر قسمت بعدی مقاله هستیم سعید جان :inlove: :inlove: 😎 😎
    پیش بینی من از موارد بعدی Doom Eternal و Call of Duty Modern Warfare Series و Killzone هست 😎 :yes:

  • Stalin 657 گفت:

    با شناختی از آقای بابایی دارم یک نسخه killzone هم در لیست است اول لیست از همین حال هم پیداست بایوشاک :yes:

  • هیلو یک
    کیلزون دو
    دووم ۶۴ یا اترنال
    کاد دو
    بتل دو
    Coming soon
    بنظرم جایگاه تیم فورترس یکم باید بالاتر باشه
    هفلایف هم احتمالا اول میشه و کانتر دوم
    ⁦:-D⁩

  • سلام بر سعید عزیز و گل
    تشکر بابت مقاله سعید جان واقعا عالی بود قسمت بعدی خیلی جالب میشه.خسته‌نباشی سعید‌جان :rose: .

  • alipower_fan گفت:

    به به اقای بابائی خسته نباشید. انریل تورنامنت فقط یادتون نره. خیلی وقتع هیچ خبری ازش نیست گفتم یاداوری کنم

  • Karrar گفت:

    فقط جای سری کالاف دیوتی توی این لیست خالیه

  • خیلی ممنون سعید جان بابت این مقاله‌ی زیبا و فوق العاده
    از توی این لیست فارکرای سه و لفت فور دد رو بالای پنجاه ساعت بازی کردم هرکدومو و واقعا واقعا جزو بهترین تجربه‌های زندگیم بودن …
    هرچند که فارکرای چهار هم با صداپیشگی زیبای آقای تروی بیکر در نقش آنتاگونیست جذاب بازی …
    متاسفانه اکثر محتوای بازی‌های شوتر اول شخص، به صورت آنلاین هستش که منم اهل آنلاین بازی کردن نیستم …
    و این که سعید جان طبق شناختی که ازتون دارم میدونم بازی rage و احتمالا نسخه دومش، رتبه‌ی بالایی در مقاله‌ی بعدی این لیست خواهد داشت … که اگه باشه قطعا هم شایستشه …

  • میدونم که صرفا نظر شخصی خودمه و افراد زیای باهاش موافق نیستن، ولی اگه به شخصه می‌خواستم بهترین شوتر اول شخص زندگی مو بگم، از همه نظر، قطعا بازی the darkness 2 بود … با اون صدا پیشه عشقش (که هم توی چهار ریبوت ولفنشتاین، صداگذار ایجنت بلازکوویچ بوده و هم صدا گذار پروتاگونیست کالاف دیوتی اینفینت وارفر بوده)
    واقعا دارکنس دو توی شوتر سوم شخص برای من حکم مکس پین دو رو داره توی شوتر سوم شخص … هر دوتا عاشقانه … هردوتا انتقام … هردوتا دیوونه کننده و با یک تم دارک و خفن و عشق :brokenheart:
    هییی
    هیچ وقت این دارکنس دو برام تکرار نمی‌شه
    هیچ وقت
    امیدوارم تو نسل نه مکس پین چهار و یا دارکنس سه‌ای ببینم که مطمئنم اگه بیان هرکدومشون رو بالای ۷۰ ساعت بازی خواهم کرد …

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت اول) - گیمفا