۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها - گیمفا
۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها - گیمفا
۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها - گیمفا
۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها - گیمفا

رنگ رخسار خبر می‌‌دهد از سر ضمیر؛ ۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها

امیرمهدی نامجو
۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها - گیمفا

طرح روی جلد بازی‌ها، یکی از مواردی است که می‌تواند به شکلی کاملاً رسا، معرف آن بازی باشد. طراحی خوب این مورد باعث می‌شود که بازیکنان به خوبی با حس و حال و فضای بازی آشنا شوند و در صورت طراحی نامناسب، ممکن است یک بازی خوب که بازاریابی قوی نداشته، تحت تأثیر اثر نامطلوب جلد به موفقیتی که پتانسیلش را داشته دست نیابد. در این مطلب ۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها را بررسی می‌کنیم.

مقدمه

پیش از شروع لیست، باید کمی در مورد حالات مختلفی که تصویر روی جلد بازی‌ها دارند صحبت کنیم. به طور کلی، در هنگام طراحی تصویر روی جلد، عوامل مختلفی مدنظر قرار می‌گیرد. بسیاری از بازی‌هایی که به شدت روی شخصیت اصلی تمرکز دارند و می‌خواهند بازیکن خود را در نقش شخصیت اصلی تصور کند، صورت آن را به شکل چشم در چشم با بازیکن روی تصویر جلد قرار می‌دهند.

بعضی دیگر که چندین قهرمان اصلی دارند، چهره همه‌ی آن‌ها را روی جلد خود قرار می‌دهند. برخی دیگر برای ایجاد نوعی حس مرموز بودن یا تنهایی، شخصیت اصلی را از پشت نشان می‌دهند و بعضی نیز برای نشان دادن تقابل دو گروه، آن‌ها را در مقابل یکدیگر به صورت چهره در چهره به نمایش در می‌آورند. به هر حال مهم این است که این شیوه‌ی کار، با فضای بازی هماهنگی کامل داشته باشد تا شاهد یک تصویر روی جلد خوب باشیم.

با این مقدمه، به سراغ بررسی ۱۵ تصویر روی جلد برتر می‌رویم.

توجه: طبیعی است که با توجه به ذات موضوع مورد بررسی، سلیقه در آن نقش بسیار زیادی دارد. عناوینی که در زیر آمده‌اند، هر چند بر اساس یکسری اصول کلی و با بررسی نظرات افراد مختلف به دست آمده‌اند، اما به هیچ وجه به عنوان یک حکم کلی و قطعی نیستند و سلیقه در آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. بدین ترتیب بدیهی است که به دلیل محدود بودن تعداد عناوین، برخی از بازی‌هایی که تصویر روی جلد خوبی داشتند، در این لیست قرار نگیرند. ضمنا عناوین موجود در لیست، ترتیب مشخصی ندارند.

۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ ها

Psychonauts

تصویر روی جلد بازی psychonauts

تصویر روی جلد بازی Psychonauts

بازی Psychonauts در مورد ورود به ذهن افراد مختلف با بیماری‌های روانی گوناگون و کندوکاو در ذهن آنان است. تصویر روی جلد این بازی به معنای واقعی کلمه حس گیجی، شلوغی و آشوبی که از کندوکاو در ذهن این افراد در بازی به دست خواهید آورد را به شما منتقل می‌کند.

طراحی هنری شخصیت‌هایی که روی جلد هستند و اشکال عجیب و غریب و نامعمول آن‌ها، در کنار ژست شخصیت اصلی که انگار در حال هیپنوتیزم کردن فرد دیگری است، همگی دست به دست هم داده‌اند تا حس آشوب و بی‌نظمی که در این بازی خاص و منحصر به فرد وجود دارد، به شما منتقل شود. Psychonauts بازی بسیار ویژه‌ای است و از روی تصویر روی جلد آن هم می‌توان به این نکته پی برد. با این وجود بازی به دلیل تبلیغات نه چندان زیاد، آن طور که باید و شاید دیده نشده است. پیشنهاد می‌کنم تجربه این عنوان را از دست ندهید.

Sunset Overdrive

تصویر روی جلد بازی sunset overdrive

تصویر روی جلد بازی Sunset Overdrive

بازی Sunset Overdrive، عنوانی بسیار شلوغ و پر زرق و برق و با گیم پلی تند و دیوانه‌وار است. بازی یک شخصیت اصلی و محوری ندارد که به تنهایی روی جلد قرار بگیرد، بلکه ذات آن دنیای خاص و شلوغش است. در نتیجه‌ی این موضوع، طراحان هنری این تصویر بعد از ساعت‌ها فکر، در نهایت به تصویری که در بالا می‌بینید رسیده‌اند. به هر گوشه‌ی تصویر که نگاه کنید، نکته جدیدی می‌بینید و در عین حال ترکیب رنگ‌های گوناگونی که در آن به کار رفته است تا فضای سریع و پرهیاهو و آشوب بازی به بهترین شکل به تصویر کشیده شود. تصویر روی جلد Sunset Overdrive بی‌شک یکی از شلوغ‌ترین تصاویر روی جلد در میان تمامی بازی‌هاست و البته با وجود این شلوغی، ذات بازی هم به کمک آن به شکلی مناسب به بازیکن انتقال داده می‌شود.

Epic Mickey

تصویر روی جلد بازی epic mickey

تصویر روی جلد بازی Epic Mickey

بازی Epic Mickey، عنوانی مبتنی بر نقاشی، خلق و تکمیل دنیاهای مختلف بود. تصویر روی جلد بازی به شکلی زیبا و ساده، این موضوع را به طور کامل به تصویر کشیده است. این عکس مانند یک صفحه سفید و خالی است که میکی با حرکت قلم‌موی جادویی خود، دنیاهای مختلفی را در آن خلق کرده است. با نگاه کردن به رد این جوهر در صفحه، ساختمان‌ها و جزئیات ریز و درشت زیادی را می‌توان مشاهده کرد. طراحی زاویه‌ی این جوهر روی صفحه هم به شکلی هنرمندانه و دقیق صورت گرفته است. این تصویر روی جلد، به شکل ساده و با چند المان اصلی، به خوبی فضا و اتمسفر بازی را منتقل کرده است و در نتیجه باید در لیست ما حضور داشته باشد.

Resistance 3

تصویر روی جلد بازی resistance

تصویر روی جلد بازی Resistance

در تصویر جلد بازی Resistance 3، اولین عنصری که به چشم می‌خورد، ترکیب رنگ قرمز و سفید مایل به زرد است. رنگ قرمز را می‌توان نمادی از خون و خشونت موجود در بازی دانست. از رنگ سفید برای به تصویر در آوردن چهره شخصیت‌های منفی بازی استفاده شده است. با این حال چیزی که باعث جذابیت و خاص شدن این تصویر جلد می‌شود، جزئیاتی است که در آن به کار رفته است. اگر به دندان‌های این موجود نگاه کنید، می‌توانید به خوبی تعدادی از ساختمان‌های معروف نیویورک نظیر مجسمه‌ی آزادی و ساختمان امپایر استیت را تشخیص بدهید. موضوعی که مشخص می‌کند که محل وقوع بازی کجاست. به علاوه نحوه‌ی به تصویر کشیده شدن این موارد، نوعی حس ویرانی و خرابی را هم منتقل می‌کند.

شاید فکر کنید نکات این طرح روی جلد، در همین حد است اما اگر به لوگوی بازی هم توجه کنید، بار دیگر مجسمه آزادی و ساختمان‌های نیویورک خودنمایی می‌کنند. هر چند در کاور اصلی بازی، قرار گرفتن لوگوهای مختلف کمی بیش از اندازه تصویر را شلوغ کرده است، اما اگر این موضوع را در نظر نگیریم و صرفاً به اصل روی تصویر جلد توجه کنیم، متوجه کیفیت بالای آن خواهیم شد. تصویری که در عین سادگی، نکات مختلفی را در خود مخفی کرده است.

Dishonored

تصویر روی جلد بازی dishonored

تصویر روی جلد بازی Dishonored

در تصویر نسخه‌ی اول Dishonored، چندین المان مختلف به خوبی نمایان است. اولین نکته این که تصویر شخصیت اصلی به صورت Close-up و کاملاً چهره به چهره با بازیکن قرار گرفته است تا بازیکن بداند قرار است در نقش چه فردی بازی کند. نکته دوم حضور چاقویی با رد خون است که به خوبی به فضای مخفی‌کاری و خشن بازی اشاره دارد. فضای تاریک و خشن بازی علاوه بر این عناصر و تاریکی تصویر، از لوگوی خونی آن هم مشخص است.

دست دیگر شخصیت هم ظاهری جادویی دارد که نشان دهنده وجود المان‌های فراطبیعی در بازی است. استفاده از ماسک آهنی و لنزهایی که روی آن قرار گرفته‌اند به همراه برج ساعتی که در سمت راست تصویر به چشم می‌خورد، باعث می‌شود بدانیم بازی فضایی Steampunk دارد و به علاوه برج ساعت، تا حدی ذهن را به سمت لندن می‌برد. هر چند بازی در شهری تخیلی به وقوع می‌پیوندد، اما این شهر شباهت زیادی به لندن دارد و در نتیجه بردن ذهن بازیکنان به سمت لندن نیز نکته مثبتی محسوب می‌شود. همه این نکات در کنار هم باعث می‌شوند که با یک تصویر روی جلد بسیار باکیفیت رو به رو باشیم.

The Last of Us

تصویر روی جلد بازی the last of us

تصویر روی جلد بازی The Last of Us

عکس روی جلد The Last of Us، به خوبی نشان دهنده‌ی فضای بازی است و جزئیات بسیار زیادی هم در آن قرار گرفته است. از جزئیات واقع‌گرایانه‌ی ریز نظیر ساعت جوئل و کیف الی صرف نظر می‌کنیم و به نکات کلی‌تر تصویر می‌پردازیم. با یک نگاه به تصویر بازی و توجه به ساختمان‌هایی که روی آنان گیاه رشد کرده است، می‌توان متوجه فضای آخرالزمانی و تاریک بازی شد. نوع قاب‌بندی کج تصویر هم در انتقال این حس مؤثر بوده است. به علاوه نوع قرارگیری جوئل در پشت الی در تصویر به رابطه‌ی آنان و نقش جوئل به عنوان نوعی پدر و نگهبان الی اشاره دارد. همین طور وجود ماسک در پشت جوئل هم بار دیگر تائید کننده‌ی فضای آخرالزمانی خاص بازی است. راه طولانی که در جلوی‌شان قرار دارد، هویت کلی داستان بازی پیرامون سفر از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر را به ذهن بازیکنان منتقل می‌کند. رنگ‌پریدگی‌های روی لوگوی بازی نیز بار دیگر تائید کننده این حس و حال تاریک در بازی هستند. نتیجه همه‌ی این جزئیات، اثری درخشان و ستودنی است.

Sleeping Dogs

تصویر روی جلد بازی sleeping dogs

تصویر روی جلد بازی Sleeping Dogs

تصویر روی جلد Sleeping Dogs، یکی دیگر از تصاویر روی جلد شلوغ صنعت بازی است که موفق شده به خوبی ذات بازی را به بیننده منتقل کند. این عنوان در شهر هنگ‌کنگ به وقوع پیوسته و شما را در نقش یک پلیس که به میان گروه‌های خلاف‌کار شهر نفوذ کرده است، قرار می‌دهد. تصویر روی جلد، علاوه بر این که دنیای شلوغ بازی را به خوبی به بازیکنان نشان می‌دهد، تقریباً از همه‌ی المان‌های اصلی بازی نیز رد و نشانی در خود دارد. از مبارزات خیابانی به کمک مهارت‌های رزمی گرفته تا درگیری مسلحانه، تعامل با پلیس، تعامل با خلاف‌کاران و بسیاری نکات دیگر همگی در تصویر روی جلد این بازی قرار گرفته‌اند. حتی لوگوی بازی هم به شکلی خاص طراحی شده و تا حدی تداعی کننده‌ی نشان پلیس است. تصویر روی جلد Sleeping Dogs به کمک سبک هنری خاص خود و استفاده از طیف رنگی کم، موفق شده تبدیل به نمادی ماندگار از ذات و جوهره‌ی اصلی این بازی بشود.

Red Dead Redemption

تصویر روی جلد بازی red dead redemption

تصویر روی جلد بازی Red Dead Redemption

هر دو نسخه‌ی Red Dead Redemption عکس روی جلد بسیار خوبی دارند ولی به دلیل شباهت بالای دو تصویر، به عنوان نماینده‌ی این سری نسخه‌ی اول را انتخاب کرده‌ایم. اولین چیزی که در این عکس به چشم می‌خورد، غالب بودن رنگ قرمز در آن است که با نام بازی هم تناسب بالایی دارد. نکته‌ی دیگر این است که طراحی کل المان‌های روی جلد به شکلی بوده که این اثر به شدت شبیه تصویر روی جلد فیلم‌های سینمایی وسترن اسپاگتی به نظر برسد و در این زمینه نیز کاملاً موفق بوده است.

افرادی که در سمت راست تصویر روی اسب و در حال تیراندازی هستند، به همراه تفنگی که به شکل کاملاً واضح روی جلد به چشم می‌خورد، بار دیگر یادآور فضای بازی یعنی غرب وحشی است. در گوشه‌ی چپ تصویر هم بخشی از پرچم ایالات‌متحده قرار گرفته است. نقاط ریز کوچک و سیاهی که روی لوگوی بازی وجود دارند نیز به فضاسازی آن کمک بیش‌تری کرده است و نتیجه‌ی کار، یک اثر بسیار باکیفیت است.

Horizon Zero Dawn

تصویر روی جلد بازی horizon zero dawn

تصویر روی جلد بازی Horizon Zero Dawn

در تصویر روی جلد Horizon Zero Dawn، نکات بسیار زیادی پنهان شده است. اولین نکته جالب این است که علاوه بر شخصیت اصلی، ThunderJaw به عنوان نمادی از روبات‌های خاص بازی که محوریت اصلی داستان آن هم هستند، خودنمایی می‌کند؛ رباتی که نگاه چندان دوستانه‌ای هم به Aloy ندارد و نشان می‌دهد که قرار است در بازی درگیری‌های زیادی با آن‌ها داشته باشیم.

ساختمان مخروبه‌ای که در پس‌زمینه قرار دارد نشان دهنده نابود شدن تمدن فعلی انسان‌هاست. چیزی که پوشش گیاهی انبوه بازی و وجود تیر و کمان در نقش Aloy هم آن را تائید می‌کند و به شدت با وجود یک ربات بسیار پیشرفته در تصویر در تناقض است و حس کنجکاوی در بازیکنان ایجاد می‌کند. حتی اگر به زمین سمت راست نگاه کنید، ویرانه‌ای فلزی از چیزی که به نظر سردر یک ساختمان است به چشم می‌خورد و در نتیجه بار دیگر بر نابودی تمدن فعلی انسان‌ها تأکید شده است. همه این موارد باعث می‌شوند که تصویر روی جلد Horizon Zero Dawn، یکی از بهترین Cover Art های صنعت بازی باشد.

Halo: Reach

تصویر روی جلد بازی halo reach

تصویر روی جلد بازی Halo: Reach

عناوین مختلف سری Halo اکثراً تصاویر روی جلد بسیار زیبایی داشتند، اما به نظر من Halo: Reach زیباترین آن‌هاست. رنگ بندی و نورپردازی خاصی که در تصویر به کار رفته و نوعی حس حماسی همراه با غم را منتقل می‌کند، در کنار قرارگیری اعضای تیم Noble در کنار یکدیگر، همگی به شکلی زیبا ذات Halo و داستان حماسی و صد البته ناراحت کننده این نسخه را به تصویر می‌کشند.

با وجود زره‌هایی که افراد گروه پوشیده‌اند، تلاش برای زنده نگاه داشتن انسانیت در نحوه قرارگیری آن‌ها نمایان است. صاعقه‌ای که در آسمان وجود دارد، نحوه قرارگیری ابرها و همچنین نور خورشید که از پشت بر این سربازان می‌تابد و باعث خلق سایه در جلوی تصویر شده است، نمونه‌ای دیگر از جزییات بسیار زیبای این تصویر است. به سبب تمام این نکات، تصویر روی جلد Halo: Reach در لیست ما قرار گرفته است.

DOOM

تصویر روی جلد بازی doom

تصویر روی جلد بازی DOOM

سری DOOM هم از جمله بازی‌هایی است که طرح‌های بسیاری خوبی داشته است، اما طرح روی جلد اولین نسخه آن، یکی از نمادین‌ترین Cover Art های صنعت بازی به‌حساب می‌آید و البته طراحی بسیار خوبی هم دارد.

طراحی روی جلد DOOM، به خوبی نشان می‌دهد که قرار است با چه چیزی رو به رو بشوید. محیطی پر از موجودات جهنمی و شیطانی که قرار است یک‌نفره، تک‌تکشان را نابود کرده و بکشید. رنگ قرمز موجود در تصویر، به شدت بر خشونت بالای آن تأکید دارد و البته مشخص می‌کند که داستان بازی در محیطی جهنمی جریان دارد. از آن موجود شیطانی که در سمت چپ تصویر با زبان بیرون زده به سمت بازیکن نگاه می‌کند هم نباید غافل شد که حس خاصی را به بازیکن منتقل می‌کند. در طراحی لوگوی بازی هم از گوشه‌های نوک‌تیز برای تأکید بر خشونت استفاده شده است. تمامی این موارد را که در کنار زمان عرضه بازی یعنی سال ۱۹۹۳ قرار بدهیم، به کیفیت بالای این Cover Art پی می‌بریم.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

تصویر روی جلد بازی metal gear solid 4 guns of the patriots

تصویر روی جلد بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Solid 4 در نقاط مختلف دنیا، با تصویر روی جلد متفاوتی عرضه شده است. تصویر روی جلد نسخه آمریکایی بازی، تصویری سه‌بعدی از اسنیک است که نمی‌توان خیلی آن را تأثیرگذار دانست. با این حال، تصویر روی جلد دیگر بازی که در بالا مشاهده می‌کنید، شاهکار است. تقریباً تمامی آثار هنری که یوجی شینکاوای افسانه‌ای برای این سری خلق کرده است، حس و حال خاص و ویژه‌ای دارند و این تصویر نیز از آن مستثنا نیست. شینکاوا سبک خاصی در طراحی تصاویر هنری دارد که بی‌شباهت به مانگاهای ژاپنی نیست. تصویر روی جلد Metal Gear Solid 4 با وجود این که صرفاً یک Close Up از اسنیک است، از لحاظ هنری فوق‌العاده طراحی شده است و هویت این سری را در خود جای داده است. به جز Metal Gear Solid V، بقیه نسخه‌های این سری نیز Cover Art های زیبایی به همین سبک دارند و Metal Gear Solid 4 را به نمایندگی از تمامی آن‌ها در این لیست قرار داده‌ایم.

Heavy Rain

تصویر روی جلد بازی heavy rain

تصویر روی جلد بازی Heavy Rain

در ابتدا باید اشاره کنیم که در زمان عرضه، چند طرح روی جلد برای بازی Heavy Rain وجود داشت و طرح بالا، معروف‌ترین و زیباترین طرح روی جلد این بازی است و دو طرح دیگر از نظر کیفی به خوبی آن نبودند.

در این تصویر، شاهد این هستیم که با وجود نبود المان‌های زیاد در تصویر، به خوبی ذات بازی منتقل شده است. المان باران که در نام بازی هم ظاهر شده، حسی مرموز به بازی می‌دهد که در کنار رنگ‌بندی مورد استفاده، ذهن را به سمت ماجراهای کارآگاهی و قتل رهنمون می‌کند. اریگامی استفاده شده هم حالتی اسرارآمیز دارد و در داستان معمایی بازی، نقشی اساسی ایفا می‌کند. پایین اوریگامی هم به خون آغشته شده که بار دیگر به بازیکن خاطر نشان می‌کند قرار است با داستانی جدی و تلخ رو به رو شود. ایتالیک نوشته شدن کلمه RAIN برای هماهنگی با خط تای روی اریگامی در حالی که کلمه Heavy به صورت صاف نوشته شده است نیز از دیگر نکات جالب توجه این طرح روی جلد است. همه این موارد باعث می‌شوند که با وجود سادگی، تصویر روی جلد Heavy Rain از جمله بهترین Cover Art های بازی‌ها باشد.

Borderlands 2

تصویر روی جلد بازی borderlands 2

تصویر روی جلد بازی Borderlands 2

هر سه نسخه سری Borderlands، از جمله عناوینی هستند که تصویر جلدشان با فضای بازی به شدت هماهنگ است. با این حال عکس روی جلد Borderlands 2 نسبت به بقیه آن‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار است. شخصیت روی جلد، دو دست خود را به شکل تفنگ زیر چانه خود قرار داده است و تصویری از قسمت‌های مختلف بازی در بالای سر او، درست به شکلی که انگار محتویات مغز او در اثر شلیک گلوله بیرون ریخته باشد به نمایش در آمده‌اند. وجود دو تفنگ با دو انگشت هم به شکل مستقیم به این که با دومین نسخه Borderlands رو به رو هستیم اشاره دارد.

استفاده از رنگ‌های تند و همچنین بی‌نظمی موجود در دو شکل اطراف سر شخصیت نیز، به هرج و مرج و بی‌نظمی موجود در بازی اشاره دارند. به طور کلی این عکس به خوبی فضای بازی را که پر از آشوب و هرج و مرج و همچنین خشونت آمیخته با طنز است، به تصویر کشیده و همچنین به شکل خیلی واضح به عدد دو در آن اشاره شده است.

ICO

تصویر روی جلد بازی ico

تصویر روی جلد بازی ICO

تقریباً همه چیز بازی‌های فومیتو اوئدا، خاص و منحصر به فرد هستند. عکس روی جلد بازی ICO هم از این موضوع مستثنا نیست. البته باید ابتدا توجه کنید که منظور، عکس روی جلد فاجعه نسخه آمریکایی بازی نیست و منظور تصویر روی جلد نسخه اروپا و ژاپن این عنوان است که در بالا مشاهده می‌کنید.

تصویر روی جلد این بازی، به شدت مینیمالیستی و در عین حال سورئال است. از شخصیت اصلی و دختر همراه او، تنها شمایلی کوچک در تصویر دیده می‌شود. ساختمان‌ها، رنگ پردازی محیط، همگی طراحی‌ ساده و در عین حال، سورئال دارند. نردبانی که در سمت راست وجود دارد و به سکوی باریک بالایی منتهی می‌شود، آسیابی که به شکلی غریب در تصویر قرار گرفته و حتی نرده‌های ساختمان، حسی خاص و عجیب را به این تصویر منتقل داده‌اند. تصویر روی جلد این عنوان، همانند خودش، یک اثر هنری به تمام معناست و در عین سادگی، ذات و مفهوم اصلی بازی را در خود جای داده است.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها - گیمفا
۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها - گیمفا
۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها - گیمفا
۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها - گیمفا
۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها - گیمفا
۱۵ تصویر روی جلد برتر بازی‌ها - گیمفا