بررسی سیاست‌های اپیک گیمز در برابر استیم؛ دو پادشاه، یک اقلیم
بررسی سیاست‌های اپیک گیمز در برابر استیم؛ دو پادشاه، یک اقلیم
بررسی سیاست‌های اپیک گیمز در برابر استیم؛ دو پادشاه، یک اقلیم
بررسی سیاست‌های اپیک گیمز در برابر استیم؛ دو پادشاه، یک اقلیم

بررسی سیاست‌های اپیک گیمز در برابر استیم؛ دو پادشاه، یک اقلیم

مهدی ملکی
۲۲ دی ۱۳۹۹ - 09:00
بررسی سیاست‌های اپیک گیمز در برابر استیم؛ دو پادشاه، یک اقلیم

اگر بخواهیم در مورد صنعت بازی‌های ویدیویی و تاریخچه آن سخن بگوییم، کاربران رایانه‌های شخصی مطمئناً بخش‌های زیادی از گذشته را به خود اختصاص خواهند داد. با این حال زمانی که به آینده می‌اندیشیم باز هم افق مشابهی را خواهیم دید که کاربران این پلتفرم حضور پررنگی دارند و نمی‌توان به سادگی از کنار حرفه، علاقه و البته سرمایه آن‌ها گذاشت. آن‌ها افزون بر فرهنگ بازی‌بازان پلتفرم‌های دیگر، فرهنگ خاصی را برای خود تدارک دیده‌اند و مزایای مورد بحث به هیچ وجه قابل تکذیب نیستند. این مزایا نیازی به اشاره ندارند ولی موضوع قابل توجه، خودنمایی نام ولو و فروشگاه دیجیتال آن یعنی استیم طی سالیان گذشته است. این شرکت بلندپرواز جزو معدود تولیدکنندگان محتوا محسوب می‌شود که تاکنون در زمینه‌های دیگر نیز به شدت موفق عمل کرده و با هر اقدام، برگ زرین دیگری را در تاریخ ثبت نموده است. چه بحث بر سر تولید بازی‌های داستان‌محور باشد و یا ما درباره فیزیک خارق‌العاده این عناوین سخن بگوییم، شکافی برای ورود مشکلات یافت نخواهید کرد. ولو همین سیاست را کم و بیش برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود در نظر گرفت و تا چند سال پیش یگانه ناجی کاربران رایانه‌های شخصی در این زمینه محسوب می‌شد؛ از تخفیف‌های قابل توجه تا سرورهای باکیفیت و انجمن پیشرفته، همه درون این پلتفرم تعبیه شده‌اند ولی چگونه می‌توان با سیاست‌های بهتری به جنگ با بهترین‌ها رفت؟ گویا اپیک گیمز نیز پیش‌تر به دنبال پاسخی برای این پرسش بوده است و اکنون آن را در گوشه و کنار این جهان بزرگ تعقیب می‌کند.

فروشگاه اپیک گیمز

فروشگاه اپیک در سال ۲۰۱۸ به طور رسمی راه‌اندازی شد و برخی از تحلیل‌گران باور داشتند که یک سال هم دوام نمی‌آورد؛ حال پس از مدت‌ها با روندی روبه‌رو هستیم که پایه‌های حکومت ولو را تهدید می‌کند ولی چگونه؟ در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شرکت اپیک گیمز محصولات بسیاری را طی سال‌های فعالیت خود عرضه کرده است که در حال حاضر تنها دو عدد از آن‌ها در مخیله کاربران جدیدتر می‌گنجد: بازی Fortnite و البته فروشگاه اپیک؛ اولی دنیای عناوین ژانر بتل رویال و صد البته دنیای بازی‌بازان را دستخوش تحول کرد و دومی نیز به دنبال اعمال چنین رویه‌ای در جهان کاربران رایانه‌های شخصی است. فروشگاه اپیک در سال ۲۰۱۸ به طور رسمی راه‌اندازی شد و برخی از تحلیل‌گران باور داشتند که یک سال هم دوام نمی‌آورد. این فروشگاه با در نظر گرفتن سیاست‌هایی نظیر دریافت سود کمتر از توسعه دهندگان و سازندگان بازی‌های ویدیویی، عرضه انحصاری برخی آثار رایانه‌های شخصی و البته انتشار عناوین رایگان به جایگاه قابل تاملی دست یافته است. فروشگاه استیم در جهت مخالف هنوز با دریافت سهم بیشتر و البته ارائه سیاست‌های خاص خود به رقابت ادامه و چنان نشان می‌دهد که گویا هیچ بشری قادر به تصاحب جایگاه آن نیست. حال پس از مدت‌ها با روندی روبه‌رو هستیم که پایه‌های حکومت ولو و فروشگاه آن را تهدید می‌کند، ولی چگونه؟ در ادامه به بررسی آن‌ها و سیاست شرکت اپیک گیمز خواهیم پرداخت.

سود کمتر، محبوبیت بیشتر

فروشگاه اپیک از ابتدا هم به دلیل کاملاً معقولی پا به میدان رقابت گذاشت. یکی از این دلایل هدف قراردادن توسعه دهندگان و رضایت آن‌ها بود. شاید نسبت به کاربران، تعداد بسیار کمتری توسعه دهنده در صنعت بازی‌های ویدیویی سهم داشته باشند ولی مطمئناً تاثیر آن‌ها هم‌اندازه بازیکنان یا حتی بیشتر از آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. در حقیقت یک اثر ویدیوگیم عالی و ماندگار تنها به وسیله دستان پرتلاش و ایده‌های پرفروغ افرادی به انتهای مسیر می‌رسد که ساعت‌ها از عمر گران‌بهای خود را صرف این صنعت می‌کنند. حال اگر شما نیز جزوی از این تیم باشید و سود بیشتری برایتان در نظر گرفته شود چگونه تصمیم‌گیری می‌کنید؟ سود کمتر در ازای کاربران بیشتر یا سود بیشتر در مقابل کاربرانی کمتر؟ مطمئناً مزایا و موارد گسترده‌تری نیز در تصمیم‌گیری دخیل هستند اما اکنون در مورد مولفه سود و دلایل اقتصادی بحث می‌کنیم. شرکت اپیک گیمز از اولین بارقه‌های شکل گیری فروشگاه اختصاصی خود همواره بر رضایت توسعه دهندگان پافشاری کرده است؛ این شرکت بلندپرواز برخلاف روند مرسوم اکثر فروشگاه‌های دیجیتال،‌ سهم کمتری از فروش محصولات را به خود اختصاص می‌دهد و این مورد را تبدیل به مقوله‌ای بحث برانگیز کرده است.

فروشگاه اپیک گیمز

فروشگاه استیم و از سوی دیگر فروشگاه‌های رسمی پلی استیشن و ایکس باکس سالیان سال است که سود ۳۰ درصدی را برای دریافت برگزیده‌اند و اپیک گیمز جزو معدود پلتفرم‌هایی محسوب می‌شود که با ۱۲ درصد سود یعنی تقریباً یک سوم دیگر رقیبان، سهم دریافت می‌کند.

فروشگاه استیم و از سوی دیگر فروشگاه‌های رسمی پلی استیشن و ایکس باکس سالیان سال است که سود ۳۰ درصدی را برای دریافت برگزیده‌اند و اپیک گیمز جزو معدود پلتفرم‌هایی محسوب می‌شود که با ۱۲ درصد سود یعنی تقریباً یک سوم دیگر رقیبان، سهم دریافت می‌کند. این امر عواقب بسیاری را در بر دارد و نه تنها سبب جذب توسعه دهندگان مستقل بیشتری می‌شود بلکه رقابت شدیدی را هم کلید می‌زند که برنده نهایی آن کاربر است. در واقع اگر توسعه دهنده مستقلی قصد شروع کار را داشته باشد و با چنین موقعیتی روبه‌رو شود، سهم دریافتی کمتر فروشگاه موقعیت خوبی را برایش رقم می‌زند. حال این سوال پیش می‌آید که آیا فروشگاه‌های دیجیتال واقعاً مستحق دریافت سود ۳۰ درصدی هستند یا اگر واقعاً به چنین رقمی نیاز است، پس اپیک گیمز چگونه در جهت دیگری حرکت می‌کند؟ در یک کلام می‌توان خلاصه گفت که این موضوع هرگز به نتیجه نمی‌رسد. مهم نیست که شما از کاربران استیم هستید یا این که خریدهایتان را از اپیک گیمز انجام می‌دهید، همیشه هزینه‌هایی وجود دارند که فروشگاه‌های اینترنتی مستحق دریافتشان هستند. نگه‌داری از سرورها، پاسخ به ترافیک سنگین کاربران، پشتیبانی مشتری‌پسند، عرضه به‌روزسانی‌ها، بازگشت پول، ارتباط با توسعه دهندگان، تامین امنیت بازی‌ها و صدها مورد دیگر جزوی از وظایف این فروشگاه‌ها است که شما نمی‌توانید از اهمیت آن‌ها غافل شوید.

همان‌طور که اشاره شد تنها کاربران می‌توانند جدای از جذب افراد، در مورد دلیل اعمال سود ۱۲ درصدی به جای ۳۰ درصدی تصمیم بگیرند ولی استودیوها چرا شانسشان را روی هر دو فروشگاه عمومی بازی‌های دیجیتال رایانه‌های شخصی محک نمی‌زنند؟ در حقیقت بسیاری از آن‌ها این کار را انجام می‌دهند ولی چرا گاهی اوقات شاهد عرضه آثار ویدیوگیم تنها روی اپیک گیمز هستیم؟ حدس زدنش سخت نیست، انحصار!

انحصار؛ این‌بار در رایانه‌های شخصی

زمانی برای بسیاری مایه شگفتی بود که روزی شاهد بحث انحصار در پلتفرم رایانه‌های شخصی باشیم؛ البته منظور عرضه بازی‌های انحصاری برای رایانه‌های شخصی نیست بلکه در حال اشاره به انحصار روی فروشگاه‌های دیجیتالی این پلتفرم هستیم. با این حال وجود این امر دور از انتظار نبود و عملکرد قابل قبول استیم شرایطی را رقم زده بود که کسی به فرصت‌های بیشتر توجهی نداشت. فروشگاه GOG یا دیگر شرکت‌های فعال در این زمینه تا به حال نه در حدود اپیک گیمز حرکت کرده و نه حتی بازی‌های خاصی را در بند انحصار کشانده بودند. اپیک گیمز با ارائه پیشنهادهای همکاری،‌ عقد قرارداد نشر بازی‌ها و سیاست‌های پیچیده پرداخت سود بیشتر به سازندگان، به پیشرفت قابل توجهی در اهداف خود درون بحث انحصار دست یافته است؛ از دید یک شرکت عظیم، اگر عرضه یک بازی شخص ثالث تنها روی فروشگاه شما رخ دهد، چه معنی می‌تواند در پی داشته باشد؟ فکر نکنم کاربران با این اقدام غریبه باشند. اگر حداقل یک بار در چرخه زندگی خود به سوی کنترلرهای کنسول‌های خانگی یا کنسول‌های دستی (مشخصاً منظور نینتندو است) قدم برداشته باشید، می‌دانید که عناوین انحصاری قادر به ایجاد چه معجزه‌هایی هستند.

حال شرکت‌های تولیدکننده کنسول چه مشقت‌هایی را در این زمینه دارند؟ اگر بخواهیم توسعه دهندگان شخص ثالث را از این قاعده مستثنی کنیم، می‌رسیم به تولیدکنندگان بزرگ؛ سونی، مایکروسافت و نینتندو برای عرضه آثار انحصاری باید یک تیم توسعه دهنده زبده پرورش دهند، سال‌ها روی فعالیتشان نظارت و بودجه صرف و پلتفرم فیزیکی مناسبی را مهیا کنند که در نهایت سود زیادی به سویشان حواله شود.

فروشگاه اپیک گیمز

اپیک گیمز نه تنها سود کمتری از توسعه دهندگان شخص ثالث دریافت می‌کند، بلکه مانند دیگر بازی‌های عادی به انتشار آن‌ها دست می‌زند و در نهایت محصولی را تصاحب می‌کند که شما روی یک پلتفرم آزاد فقط یک راه برای تهیه آن خواهید داشت. از آن سو هم توسعه دهنده سود بیشتری می‌برد، هم کاربران بیشتری به سمت اپیک گیمز جذب می‌شوند و هم یک اثر انحصاری عرضه می‌شود.

توسعه دهندگان فرست پارتی با تمرکز روی یک پلتفرم به‌خصوص و دریافت پشتیبانی نامحدود، قادر به ساخت بازی‌هایی می‌شوند که در معمولی‌ترین حالت تبدیل به نماد آن پلتفرم و یکی از دلایل محکم خرید آن می‌شوند؛ آثاری که شما روی هیچ کنسول دیگری قادر به تجربه‌شان نخواهید بود و حال با اپیک گیمز رو‌به‌رو هستیم که آثار یک پلتفرم را از برخی کاربران آن پلتفرم دریغ می‌کند و در حالی این امر رخ می‌دهد که هیچ خبری از توسعه دهندگان فرست پارتی نیست.

اپیک گیمز نه تنها سود کمتری از توسعه دهندگان شخص ثالث دریافت می‌کند، بلکه مانند دیگر بازی‌های عادی به انتشار آن‌ها دست می‌زند و در نهایت محصولی را تصاحب می‌کند که شما روی یک پلتفرم آزاد فقط یک راه برای تهیه آن خواهید داشت. از آن سو هم توسعه دهنده سود بیشتری می‌برد، هم کاربران بیشتری به سمت اپیک گیمز جذب می‌شوند و هم یک اثر انحصاری عرضه می‌شود. حال در این بین نیازی به تولید کنترلر، سخت‌افزار و استودیوهای فرست‌پارتی نیز نیست. این روند هم منطقی و هم غیرمنطقی محسوب می‌شود؛ برای مثال کاربران استیم شاید به یکی از آثار انحصاری موجود روی اپیک گیمز علاقه‌مند شوند ولی بنا به هر دلیلی از ورود به این فروشگاه خودداری کنند؛ حال این کاربران پلتفرم مورد نیاز، هزینه درخواستی و به طور خلاصه تمام شرایط مورد نیاز را مهیا کرده‌اند اما نمی‌توانند به بازی مورد نظر دست پیدا کنند. با این وجود هیچ قانونی نمی‌تواند جلوی اپیک گیمز را سد کند و این امر کاملاً منطقی است. اگر آن اثر یک انحصاری کامل به شمار آید، کاربر باید به سمت اپیک متمایل شوید و اگر با یک انحصاری زمانی روبه‌رو شود، چندین ماه صبر بی‌وقفه در انتظارش خواهد بود.

سیاست انحصار بازی‌ها مطمئناً روش قدرتمندی برای جذب کاربران آن هم در زمان شروع کار یک پروژه این چنینی به شمار می‌رود اما اگر سونی و رفقا وارد جریان شوند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ مخاطبان مدتی پیش شاهد نهایی شدن قرارداد عرضه انحصاری بازی‌های آینده استودیوهای Play Dead، Gen Design و Remedy بودند؛ سازندگانی که طی سال‌های گذشته آثار به شدت باکیفیتی را تولید کرده‌اند و اشاره به Inside، Shadow of The Colossus و Control موقعیت آینده فروشگاه اپیک گیمز را برجسته‌تر می‌کند. استودیو Play Dead از جمله توسعه دهندگان معدودی به شمار می‌رود که پیش از محبوبیت همه جانبه آثار مستقل، هزاران پله را یک‌شبه پشت سر گذاشت. از طرف دیگر با استودیو Gen Design یا به عبارتی Team Ico سابق با مدیریت فامیتو اوئدا پیش خواهیم رفت که سه اثر انحصاری خاص را به صورت انحصاری برای کنسول‌های سونی عرضه کرده است. در نهایت نیز به Remedy می‌رسیم که مجموعه Max Payne آن جاودان به شمار می‌آید و بازی Alan Wake تبدیل به یک اثر کالت شده است.

فروشگاه اپیک گیمز

مخاطبان مدتی پیش شاهد نهایی شدن قرارداد عرضه انحصاری بازی‌های آینده استودیوهای Play Dead، Gen Design و Remedy بودند؛ سازندگانی که طی سال‌های گذشته آثار به شدت باکیفیتی را تولید کرده‌اند و اشاره به Inside، Shadow of The Colossus و Control موقعیت آینده فروشگاه اپیک گیمز را برجسته‌تر می‌کند.

این نمونه‌ای از همکاری‌های آینده اپیک گیمز در امر نشر و عرضه انحصاری بازی‌ها محسوب می‌شود که فروشگاه آن نیز نقش پررنگی در سیاست‌هایش اعمال خواهد کرد. با این حال به پایان مسیر نرسیده‌ایم. شرکت سونی طی سالیان گذشته بیشتر از هر زمان دیگر به اپیک نزدیک شده است و اکنون یکی از سرمایه‌گذاران رسمی آن به شمار می‌آید. عرضه دموی Unreal Engine 5 که توجهات زیادی را به سوی کنسول پلی استیشن ۵ معطوف کرد، در راستای همین همکاری‌ها رقم خورد و احتمالاً در آینده شاهد عرضه آثار انحصاری بیشتری از سوی سونی خواهیم بود. با وجود این که شرکت سونی یک تولیدکننده فعال در زمینه رایانه‌های شخصی به شمار نمی‌رود ولی پیش از این به خوبی نظاره کرده‌ایم که بازی‌هایی نظیر آثار دیوید کیج چگونه تا مدتی محدود زیر سیطره فروشگاه اپیک گیمز قرار گرفته بودند. اگر این روند به تدریج دائمی شود و سونی برخی از بازی‌های مورد نشر خود را تنها روی سرویس اپیک عرضه کند، ولو توجهی عظیم را از دست خواهد داد؛ همچنین لازم به ذکر است که ترکیب سلسله‌ای از چنین استودیوها و تنها یک ناشر بزرگ همانند سونی، می‌تواند ترکیب مرگباری از لحاظ جذب توجه کاربران و صد البته سرمایه و محبوبیت آن‌ها داشته باشد. به هر حال این موارد هنوز در ابعاد چندان بزرگی اثر گذار نبوده‌اند و استراتژی بعدی به موردی تکیه می‌کند که اثرگذار واقع شده است. متحوای رایگان و دیگر هیچ!

بازی رایگان؛ کارت برنده

احتمالاً هیچ کس جز خودتان به میزان وفاداری شما به فروشگاه مورد نظرتان اهمیتی ندهد؛ با این حال «شما» می‌توانید عقیده راسخی در انتخاب‌های خود داشته باشید و به واسطه چندین سال حضورتان در استیم، علاقه خاصی را نسبت به آن احساس کنید. می‌توانید در ادامه باز هم از آن خرید و این مقاله را همین حالا رها کنید و یا حتی با تفکراتتان از دقایق بعدی زندگی لذت ببرید؛ اما چه چیزی می‌تواند از اشیا و محتویات رایگان و همچنین عقیده‌های شما باارزش‌تر جلوه کند؟ طمع! اگر سالیان سال هم از فروشگاه استیم حمایت کرده باشید، یک جرقه کافی است تا شما نسبت به اپیک گیمز احساس بهتری پیدا کنید. فروشگاه این شرکت طی بازه‌های زمانی به خصوصی آثار رایگانی را در دسترس قرار می‌دهد که به معنای واقعی کلمه هیچ نیازی به پرداخت پول ندارند؛ برخلاف بازی‌های رایگان سرویس‌های پلی استیشن نو (Now) یا ایکس باکس لایو گلد، این عناوین به سرویس خاصی متصل نیستند و در مدت معینی به پایان راه نمی‌رسند. تنها کافی است که وارد حساب اپیک گیمز بشوید تا بازی‌های رایگان هفتگی آن را دریافت کنید و تا ابد صاحبشان باشید. این روند در تعطیلات سال نو میلادی اخیر به اوج خود رسید و فروشگاه اپیک با عرضه ۱۵ بازی رایگان، کاربران بسیاری را وسوسه کرد. کاربرانی که به عناوین انحصاری و حتی سود بیشتر سازندگان اهمیت نمی‌دادند، آن‌ها تنها به دنبال دریافت بازی‌های ارزشمندی بودند که استفاده از هیچ روش غیرقانونی برای تجربه آن‌ها لازم نیست.

فروشگاه اپیک گیمز

فروشگاه این شرکت طی بازه‌های زمانی به خصوصی آثار رایگانی را در دسترس قرار می‌دهد که به معنای واقعی کلمه هیچ نیازی به پرداخت پول ندارند؛ برخلاف بازی‌های رایگان سرویس‌های پلی استیشن نو (Now) یا ایکس باکس لایو گلد، این عناوین به سرویس خاصی متصل نیستند و در مدت معینی به پایان راه نمی‌رسند.

اما آیا کیفیت این شرایط همیشه در حد مطلوبی باقی خواهد ماند؟ در حقیقت هیچ کسی نمی‌تواند آینده را با تقریب بالایی پیش‌بینی کند اما تاکنون عملکرد مثبتی را از سوی اپیک شاهد بوده‌ایم. عرضه رایگان بازی Grand Theft Auto V یکی از مهم‌ترین اتفاقات دنیای ویدیوگیم در سال گذشته میلادی محسوب می‌شود که سرورهای این شرکت را به مدت کوتاهی دچار مشکل کرد. از نقطه نظری دیگر بازی Inside و Alien Isolation هم در تعطیلات میلادی رایگان شده بودند که هیچ اشاره‌ای به نمرات آن‌ها نخواهیم کرد و همه چیز بدیهی محسوب می‌شود. گویا هنگام انتخاب بازی‌های رایگان ژانرهای مختلفی در نظر گرفته می‌شوند و ما با کمیت بالایی روبه‌رو هستیم و احتمالاً تا مدت‌ها نیز خواهیم بود اما کیفیت عرضه چنین آثاری تنها با گذشت زمان مشخص می‌شود.

گاهی اوقات مسائل دیگری هم در این زمینه مطرح می‌شوند. استیم و اکثر فروشگاه‌ها سیاست واحد و معینی برای عرضه بازی‌های رایگان ندارند و در حقیقت انتظار وجود این سیاست نیز از ابعادی قابل دفاع نیست؛ این امر همانند این است که ما از یک فروشنده مواد غذایی انتظار پخش رایگان این خوردنی‌ها را داشته باشیم. با این حال علم اقتصاد و تجارت این‌گونه به قضیه نگاه نمی‌کند؛ باید باور داشت که محتوای دیجیتال با شرایط فیزیکی قابل سنجش نیست و سود اعمال چنین فرایندی، در طولانی مدت به مراتب بیشتر خواهد بود. این همان قسمتی است که به مسائل مطرح می‌رسیم؛ اگر اپیک گیمز پس از فتح قله‌های محبوبیت و اقبال، دست از عرضه بازی‌های رایگان بردارد،‌ شرایط چگونه پیش خواهد رفت؟ در این قسمت یک بار دیگر باید به یک جمله کلیشه‌ای ارجاع کنیم: ما انسان‌ها نمی‌توانیم حتی ثانیه‌ای از آینده را پیش‌بینی کنیم و هیچ کس نمی‌تواند در مورد روند پس از محبوبیت همگانی فروشگاه اپیک اظهار نظر کند. با این وجود شرکت اپیک سازنده محبوب‌ترین اثر بتل رویال سال‌های اخیر یعنی بازی Fortnite به شمار می‌آید. این بازی یک عنوان Free-to-Play محسوب می‌شود و کاربران به خوبی در مورد تجربه‌های گران‌بهای اپیک گیمز در زمینه آثار رایگان اطلاع دارند. اگر مقداری خوش‌بین باشیم، بازی‌های رایگان می‌تواند یکی از عمده دلیل‌های جذب کاربران جدید در تمام سال‌های پیش روی این فروشگاه تازه نفس باشد.

برنده نهایی کیست؟

این سوال احتمالاً در بطن خود راحت‌ترین پاسخ دنیا را مخفی کرده است: شما! با این که با در نظر گرفتن سرنوشت شرکت‌هایی نظیر نوکیا یا دیوو باید قاطعانه سخن نگوییم اما به نظر می‌رسد که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کنونی و محتمل آینده در شرکت اپیک، رقابت به این زودی‌ها به پایان نرسد. از سمت دیگر استیم را داریم که پایه‌های خود را سالیان سال در این صنعت محکم کرده و آن قدر این پایه‌ها را به ژرفا کشانده است که احتمالاً به زودی شاهد فوران نفت باشیم! (البته اگر سود عظیم این شرکت را همان فوران نفت در نظر نگیریم)

فروشگاه اپیک گیمز

اگر صحبت در مورد انتخاب باشد، بهترین را انتخاب کنید و بهترین در چنین زمینه‌ای محدود به یک گزینه نخواهد بود. هر سویی که باد بهتر بوزد، مسیر کاربر نیز همان جهت است و هیچ چیز نمی‌تواند این واقعیت را تغییر، تحریف و یا تخریب کند. یادمان باشد که هدف بازی کردن و راه‌های رسیدن به این هدف بی‌شمار است.

شرکت ولو با ارائه تخفیف‌های مناسب، پشیبانی مثال‌زدنی، امکانات بی‌نظیر و موارد دیگر استیم، یک فروشگاه دوست‌داشتنی و محبوب را مدیریت می‌کند اما گاهی به نظر می‌رسد که افزون بر منافع اقتصادی،‌ تنها رقابت است که می‌تواند این چنین شرکتی را مجبور به رضایت کاربران کند. پادشاهی یک شرکت هر چه قدر بیشتر به خطر نزدیک شود، احتمال خلق ایده‌های نو و افزایش کیفیت نیز به همان میزان افزایش می‌یابد. فروشگاه اپیک تا به این‌جا پیشرفت خوبی را پشت سر گذاشته است و تا زمانی که رقابت در زمینه رایانه‌های شخصی سودآور باشد، نویسنده مطلب حتی به افتتاح سومین رقیب نیز خوشامد خواهد گفت. اگر صحبت در مورد انتخاب باشد، بهترین را انتخاب کنید و بهترین در چنین زمینه‌ای محدود به یک گزینه نخواهد بود. هر سویی که باد بهتر بوزد، مسیر کاربر نیز همان جهت است و هیچ چیز نمی‌تواند این واقعیت را تغییر، تحریف و یا تخریب کند. یادمان باشد که هدف بازی کردن و راه‌های رسیدن به این هدف بی‌شمار است. با نگاهی اجمالی به آینده می‌توان افق‌های روشنی را مشاهده کرد که رضایت کاربران را بازتاب می‌دهند. بنابراین تا زمانی که رقابت وجود دارد و احتمال رویدادنش پیش‌بینی می‌شود، برنده کاربران و بازی‌های ویدیویی ماندگار هستند.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • اووووف این پست خوراک خودمه. ممنون آقای ملکی لذت بردم.
    من همیشه انتخابم استیم بوده ، بخاطر شبکه وسیع تر و بازی های متنوع تر. و همچنین تخفیف های فوق العاده ای که توی هیچ فروشگاه دیگه ای شبیهش نیست.
    یه بررسی از GOG هم بذارین کار خیلی خوبی میکنین. چون زیاد باهاش آشنایی ندارم

  • The Red Devil گفت:

    کسایی که پی سی دارن یه سوال : آیا یه نفر نمیتونه کاربر هر دو فروشگاه باشه؟

  • Dr.Who گفت:

    بیاید راجب اپیک گیمز کلا حرف نزنیم چیزی که معلومه دیگه حرفی واسه گفتن نمیذاره این دعوای انحصاری کردن اپیک هم واسهpc نیست…
    https://uupload.ir/files/9wo2_monkey-steam-users-taking-free-gta-v-from-epic-games-i-hate-you-but-thanks.jpg

  • در هر صورت استیم برنده هستش و بهتره.
    اپیک داره به هر دری میزنه که بتونه به استیم برسه با اون سیاست های انحصاری کردن و … ولی محاله

  • درسته برنده ی اصلی ما هستیم
    ولی یه چیزی رو در نظر نگرفتید تو رقابت
    اینکه پیسی گیمر ها اصولاً چیز ها به راحتی یادشون نمیره
    یعنی خدمات استیم
    بخاطر همین هر چقدر هم گند بزنه ( که نمیزنه ) ما بازم پشت استیم می‌مونیم
    بخاطر خاطراتی که والو برامون رقم زده و پشتیبانی که کرده
    البته که کاملا با مقاله موافق بودم مخصوصا قسمت آخر

  • DOTA_2 گفت:

    ایراد های استیم
    ۱) بی توجهی شدید استیم به چیتر ها که آنتی چیت vac بشدت ضعیفه و عملا کاری نمیکنه
    ۲)عدم توجه به پلیر های سم و بی اخلاق و جولان اون ها در بازی های این شرکت مخصوصا دوتا دو
    ۳)عدم رعایت بالانس در تیم یا بشدت قوی یا بشدت ضعیف و نوب
    ۴)استیم بابت فروش آیتم ۱۵% بر میداره
    نکات مثبت استیم
    ۱)فروشگاه استیم در مقایسه با اپیک مثل ایران مال در مقابل دکه میمونه
    ۲)عدم تحریم ایران
    ۳)با هر خرید میتونید لول آپ کنید که کلی آپشن بهتون برای ساخت پروفایل میده
    ۴)مارکت بسیار بزرگ برای خرید آیتم
    ۵)تخفیف های پی در پی و واقعی نسبت به ارزش بازی
    ۶)وجود ریجن های متنوع برای خرید بازی ارزان
    ۷)ورکشاپ فوق العاده
    ۸) وجود انحصاری های اعتیاد آور

    • سه تا از اونایی که گفتی به استیم ربط نداره
      یکیشم به ما ربطی نداره ⁦:-D
      درباره ی سومی اصلا تو کانتر اینطوری نیست
      قشنگ بالانسه مچ های بازی

      • griffith گفت:

        دادا ی سری از اینا اشتباه بود
        ایراد ها
        ۱) vac یا همون valve anti cheat به بخشی از شرکت ولو مربوت هست که پروژه دستشه نه کل شرکت و فکنم ۲ تا ۳ سال پیش سی اس رو یادت نیست چه چیتر های بودن تا الان که خیلی پیشرفت کرده

        ۲) اون هم مربوط به بخش دوتا دو هست نه کل ولو من کمرم درده نمیرم دندون پزشکی

        ۳) همون دو و یک هست فقط جمله رو تغیر دادی

        ۴)اول اینکه ۱۵ نه ۲ درصد برمیداره که اونم نسبت به سقف پولی که برای فروش گزاشتی بالا پایین میشه

        نکات مثبتت هم

        ۲)تحریم کردن ایران که تو لیستشون بود بعد از دیدن مقدار آی پی های متصل از طرف ایران و آنالیز تعداد پلیر های ایران داخل استیم و مقدار درامد استیم از طرف آی پی ما لغو شد (پروژه آنالیز یک هفته بود که شامل مصر و چند کشور دیگه بود)

        ۳) تقریبا اشتباه با خرید لول اپ نمیشی بلکه سکه استیم میگیری برای تغییر پروفایل برای لول آپ استیم نیاز به جمع کردن کارد یا خرید کارد و بدج کردن کارت ها میشید
        ۶) اینم بعد از قوانین جدید سخته مخصوصا برا ما ایرانی ها که حتی واحد تومن یا ریال رو اضافه نکردن بعد از کلی از درخواست

        ۷) ولو رسمی فقط بازی های ولو رو انحصاری نگه میکنه بقیه درخواست خود شرکت ها هست یا دولپر ها

    • Kamran1380 گفت:

      جاهای دیگه حتی امکان فروش ایتم نیست حالا دیگه ۱۵ درصد میخواد استیم برداره در مقابل اینکه تنها پلتفرمیه که این قابلیتو میزاره چیزی نیست

  • Lord_Sega گفت:

    سرویسی که در ابتدا همه ازش متنفر بود به خاطر مجانی کردن چند تا بازی خیلی شاخ (GTA V,…….) شد محبوب گمیرها
    سیاست های حمایت کننده ی اپیک گیمز واقعا درخور تجلیل هست

  • من یکی که تو هر دوتا هستم (بازی مفتی اپیک :laugh: :laugh: ) و با اینکه استیم رو بیشتر میپسندم و براش احترام قائلم . خیلی مسخره ست که برای اد فرند و خرید و فروش و … باید ۵ دلار پول بدی . -__- |:

    • farshadx گفت:

      پول نیابد بدی باید خرید کنی
      اتقافآ کار خوبی کرده
      اگر نبود ملت تند نتد اکانت میساختن و تبلیغ میکردن یا مثلآ چیتری که بن شده دوباره راحت اکانت میساخت اومدم یا با کسی دعوات شده و با اکانتای مختلف میاد مزاحمت میشه و ….

  • ghost.007 گفت:

    هم قبل اینکه اپیک هر اقدامی بکنه بنظرم بیاد همین لانچرشو از پایه بکوبه دوباره بسازه که خیلی افتضاحه!!! هم از لحاظ بهینه بودن هم از لحاظ UI هم از لحاظ سیستم دانلود! کلا خیلی داغونه از origin بنظرم بدتره. همین حرکت اپیک مطمئن باشه که به نفعش تموم بشه و عده زیادی سمتش میان چون الان تعدادی بازی هم تو استیم هست هم تو اپیک بعد قیمتش برای یک نفر یکسانه چی بخواد تو استیم بگیره چه بخواد تو اپیک ولی وقتی میاد میبینه یک لانچر اپیک ممکنه دهنشو سرویس کنه خب میره سمت استیم که کاملا طبیعیه پس بنظرم تو مرحله اول مهم ترین کار اینه که یک لانچر بهینه و با کیفیت و امکانات متنوع رو در اختیار بذاره که بتونه تو زمینه سهولت کاربراشو راضی کنه.
    درمورد بازی های رایگان درسته باعث جذب کاربر میشه ولی بنظرم فقط میتونه کاربر رو بصورت محدود جذب کنه و کاربر فقط بازی رایگانو نصب میکنه و بازی میکنه همین! دیگه سمت فروشگاه نمیره که توش یکم بگرده و ترغیب بشه به خرید بازی! هم از بین اون همه اکانتی که بازی GTA V رو رایگان گرفتن چند درصدشون بجز GTA V یک بازی رو از پیک خریدن؟؟ شاید عددش کمتر از ۵۰ درصد باشه!
    از دیگه کارایی که بنظرم اپیک برای بهبود وضعیت خودش باید بکنه افزایش بازی هاشه. الان بازی در مقایسه با استیم و gog یا حتی origin , uplay کمتر داره یا برابره که برای فروشگاهی که میخواد جلو استیم واسته کافی نیست قطعا نیاز به بازی های بیشتری تو استورش داره که بتونه ژانر های مختلف رو پوشش بده که باعث گشت گذار کاربر تو سایت و لانچرش بشه درحالی که الان شما ۴ تا بازی نگاه میکنی بعد از یکم گشت و گذار بیشتر بازی های تکراری به چشمت میخوره
    مورد بعدی هم تخفیف های متنوع و هفتگیه که اپیک بنظرم باید روش کار کنه که نه در حد استیم ولی نزدیک بهش باشه چون اونایی که استیمو دیدن میدونن که مثلا یک هفته کامل میاد بازی های یک ناشر بزرگ رو تخفیف میده! یا یک هفته بازی های یک ژانر! این حرکت جالب استیم باعث شده من هر هفته حتما یک ایمیل از استیم برای تخفیف whislistم بگیرم که خب سیستم تخفیف استیم رو نشون میده که چقد متنوع و خوبه و تو هر موقعی از سال باشه میتونه کاربر رو ترغیب به خرید بازی هاش بکنه و لزومی نداره حتما تابستون باشه یا کریسمس باشه.

    این نظر کلی من بود ولی چقد حرف زدم :laugh: شرمنده :yes: کله صبح پاشدم فک کنم مغز خر خورده بودم :laugh:

  • Zgamer گفت:

    واقعا مقاله خوبی بود«بنابراین تا زمانی که رقابت وجود دارد و احتمال رویدادنش پیش‌بینی می‌شود، برنده کاربران و بازی‌های ویدیویی ماندگار هستند.»واقعا به نکته زیبایی اشاره فرمودید رقابت باعث پیشرفته
    .

    اپیک راه زیادی داره تا بتونه محبوبیت استیم رو بدست بیاره

  • Ozhan گفت:

    دو پادشاه؟؟؟
    دومی کو؟کجاست؟نمیبینم

  • farshadx گفت:

    ۱- تعداد بازیهای بسیار کمتر نسبت به استیم
    ۲- لانچر یا کلاینت افتضاح (همین حالا هم از cpu بیش از اندازه میکشه و باعث گرم شدن cpu میشه)
    ۳- تخفیف های شخمی و هردمبیل که حتی به سازنده هم خبر نداده بودن و باعث شد از همه معذرت خواهی کنن
    اپیک داره ضعف هاش رو با انحصاری و بازی رایگان میپوشونه
    اما استیم این ضعف هارو نداره و نیازی نداره به این کار
    استیم پلتفرم بسیار شفافی هست حتی از پلی استیشن و نینتندو و ایکس باک شفاف تر هست
    از اون ور اپیک نه تعداد انلاین هم زمانه اش معلومه و نه امار فروش بازیهارو میده
    فقط میگه از نسخه قبلی رو pc بهتر بوده که معلومه میخواد به استیم تیکه بندازه
    اپیک یک شبه به اینجا رسید و پولهایی که از فروتنایت در میاره رو میده بازی انحصاری میکنه
    ولی استیم یک شبه به این جایگاه نرسیده که بخواد با سیاست های کثیف پیشرفت کنه

  • خسته نباشید آقای ملکی قلم بسیار زیبایی دارید منو یاد میثم عبدالهی پور می اندازید.به عقیده ی من Epic Games همین الان هم به قطب صنعت بازی تبدیل شده البته برای من همیشه این شرکت در اوج بوده با یک نگاه به کارنامه ی ۲۰ سال اخیر کاملا مشخصه که Epic Games از تأثییرگذارترین شرکت های صنعت بازی سازی به حساب می ره از ساخت بازی Unreal Tournament که انقلابی در بازی های شوتر اول شخص آنلاین رقم زد تا ساخت بازی Gears Of War که تحولی همه جانبه در بازی های شوتر سوم شخص به وجود آورد و مهارت و استعداد بسیار بالای شرکت Epic Games در هر دو بخش سبک بازی های شوتر یعنی شوتر اول شخص و شوتر سوم شخص به همه نشان داد که غیر از این شرکت کم تر شرکتی توانایی همچین کاری رو تا حالا داشته که هم انقلابی در بازی های اول شخص ثبت کرده باشه و سپس بر روی یک اثر سوم شخص کار کرده باشی و دوباره همون تحول تکرار بکنه،و سپس می رسیم به بازی Fortnite که باز هم شاهد تحولی دیگر توسط شرکت Epic Games این بار به صورت همه جانبه که فقط با یک بازی آنلاین رایگان باعث دگرگونی این صنعت شده و در نهایت می رسیم به Epic Games Store که از همین الان به قطب شبکه ی دیجیتالی تبدیل شده پس همین طور که مشاهده می کنید هر وقتی که شرکت Epic Games دست به کاری زده حالا ساخت بازی می خواد باشه یا ثبت موتوربازی سازی یا تأسیس فروشگاه دچار تقییر و تحولات زیادی در صنعت بازی سازی شده که بسیار به رشد این صنعت کمک کرده و حالا هم با سرمایه گذاری شرکتی غولی مانند Sony بر روی Epic Games باید منتظر تقییر و تحولات زیادی توسط این شرکت برای این صنعت باشیم الحق که شرکت Epic Games هم نام با اسم خود شرکتش عمل می کنه همون قدر Eipc همون قدر خاص. :yes: :yes: :yes:

بررسی سیاست‌های اپیک گیمز در برابر استیم؛ دو پادشاه، یک اقلیم
بررسی سیاست‌های اپیک گیمز در برابر استیم؛ دو پادشاه، یک اقلیم