۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰
۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰
۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰
۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰

۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰؛ عجایب ده‌گانه

نیما نصیری
۱۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰

سال ۲۰۲۰ به پایان رسیده و حالا بهترین زمان برای بررسی و جمع‌بندی است. در کنار تمام نام‌های بزرگ و بازی‌های پرفروش، همیشه یک سری بازی دیگر هم هستند که شاید از قلم افتاده باشند. این بازی‌ها، تا حدی از سایر عناوین فاصله دارند. یا خارج از تعاریف معمول ژانرها قرار می‌گیرند، یا جهانی غیرمعمول و جدید برای غرق شدن در اختیار بازی‌بازان قرار می‌دهند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم به بررسی ۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰ بپردازیم که ارزش تجربه کردن را دارند.

I Am Dead

۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰

I Am Dead همان طور که از اسمش معلوم است، درباره‌ی مردن است. در واقع داستان بازی درباره‌ی موریس لاپتون (Morris Lupton)، متصدی موزه، است که به تازگی فوت کرده. با این حال در جزیره‌ی محل زندگی او یعنی Shelmherston، یک آتشفشان به زودی فوران خواهد کرد. حالا موریس به همراه روح سگ فوت شده‌اش، اسپارکی (Sparky)، باید جلوی این اتفاق را بگیرد. می‌پرسید چطوری؟ با گشتن در جزیره و پیدا کردن روح‌های مختلف. برای این کار به کمک اشعه‌ی X و جست‌وجو در محیط نیاز دارید تا در نهایت راز بزرگ جزیره را پیدا کنید. در طی ماجراجویی‌هایتان هم با مناظر زیبایی مواجه خواهید شد. ماجراجویی، حل معما، جست‌وجو و طنز از بخش‌های اصلی بازی هستند. به این ترتیب I Am Dead یک بازی جذاب و کمی نامتعارف محسوب می‌شود که ارزش تجربه کردن را دارد.

Kentucky Route Zero

۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰

شاید قبلا هم تعریف بازی Kentucky Route Zero را شنیده باشید. بالاخره و پس از انتظار زیاد، قسمت پنجم و آخر آن منتشر شد و داستان بازی را کامل کرد. داستان بازی درباره‌ی کانوی (Conway)، یک راننده‌ی کامیون است که به دنبال مسیر پر رمز و رازی به نام Route Zero است تا بارش را تحویل دهد. در طول مسیر، با شخصیت‌های زیادی روبه‌رو می‌شود. داستان حول پدیده‌های جادویی، زیبایی‌های مینیمالیسیتی، یک رایانه که ماجراجویی متنی را فراهم می‌کند، شعر و بسیاری موارد دیگر جریان دارد. هدف اصلی Kentucky Route Zero مقصد نهایی نیست؛ این مسیر و اتفاقات آن است که بازی را شکل می‌دهد. این سفر کمی مبهم و اکثرا شامل نمادگرایی است. در نهایت Kentucky Route Zero تجربه‌ای به یادماندنی با سبکی منحصر به فرد است.

Maneater

۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰

اگر سطحی نگاه کنیم، Maneater یک بازی شبیه‌سازی معمولی از سازندگان بازی Killing Floor است. بازی‌بازان به عنوان یک کوسه‌ی کوچک بازی را شروع می‌کنند. این کوسه‌ی کوچولو به دنبال انتقام گرفتن از فردی به نام Scaly Pete است که مادرش را کشته. مناطق مختلفی در بازی وجود دارد و باید با برترین شکارچی هر بخش مبارزه کنید و قوی‌تر شوید. یکی از موارد ارتقا، استفاده از اسکلت خارجی است تا به کمک آن به کشتی‌ها ضربه بزنید و با بی‌رحمی محض آن‌ها را نابود کنید. راه‌های مختلفی برای ارتقا و نابود کردن وجود دارد: مسموم کردن دشمنان، افزایش جان با هر چیزی که می‌خورید، استفاده از الکتریسیته و… از نظر شخصی‌سازی هم گزینه‌های زیادی پیش‌روی بازی‌بازان است. بیشتر آن‌ها برای کارهایی مثل بیرون پریدن از آب، خوردن تعداد زیادی ماهی و انسان و در کل ویرانگری در اقیانوس به شکلی جذاب‌تر هستند.

Mad Rat Dead

۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰

یک موش که توسط یک دانشمند کشته شده است، این فرصت را به دست می‌آورد که ۲۴ ساعت به عقب برگردد و حسابش را تسویه کند. او این کار را با پریدن و جاخالی دادن، مبارزه با کابوس‌ها و صحبت کردن با قلبش انجام می‌دهد! حال و هوای بازی را می‌توان با عبارت “انتقام‌جویی رنگارنگ” تعریف کرد. گیم‌پلی هم تا حدودی با سایر بازی‌های نقش‌آفرینی محور استودیو Nippon Ichi Software فاصله دارد. بازی به شکل دلچسبی ساده است و مانند بازی‌های دستگاه آرکید است. زمان‌بندی و مهارت حرف اول را در Mad Rat Dead می‌زنند و دیوانه‌وار بودن بازی هم تجربه را جالب‌تر می‌کند. Mad Rat Dead ماه اکتبر برای پلی‌استیشن ۴ و نینتندو سوییچ منتشر شد. درست است که این بازی جدول‌های فروش را به آتش نکشیده! اما منحصر به فرد بودن، گیم‌پلی خوب و موسیقی مناسب ارزش تجربه‌ی آن را بالا می‌برند.

۱۳Sentinels: Aegis Rim

۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰

سازنده‌ی بازی‌های Odin Sphere و Muramasa: The Demon Blade این بار داستانی درباره‌ی ۱۳ دانش‌آموز دبیرستانی را روایت می‌کند که به مبارزه با کایجوها (Kaiju) می‌پردازند. مبارزات بازی هم Tower Defense و استراتژی Real-time است و داستان بازی به صورت ۲ بعدی روایت می‌شود و انتخاب‌های مختلفی در گفت‌وگوها در نظر گرفته شده است. هر کدام از شخصیت‌ها وظیفه‌ای دارند و گزینه‌های مخصوصی در گفت‌وگوها دارد. به این ترتیب اتفاقات و راه‌های جدیدی ایجاد می‌شود. ۱۳Sentinels: Aegis Rim ترکیبی از روایت غیرخطی با پبچیدگی‌های مختلف و سفر در زمان است. این بازی مورد تحسین منتقدانی مانند Yoko Taro و Masahiro Sakurai قرار گرفته است.

BPM: Bullets Per Minute

۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰

این بازی شباهت‌هایی به Mad Rat Dead دارد. البته نه به خاطر شوتر اول شخص بودن و قرار گرفتن در نقش یک Valkyrie که با نیروهای جهان زیرین می‌جنگد که می‌خواهند آزگارد (Asgard) را تصاحب کنند. در طی بازی در سیاهچاله‌های مختلفی جست‌وجو می‌کنید، سلاح‌هایتان را ارتقا می‌دهید، قابلیت‌های جدید باز می‌کنید و ۷ باس اصلی بازی را نابود می‌کنید. این بازی درباره‌ی کشتن دشمنان آن‌ هم با ریتم و آهنگ مناسب است. تیراندازی، جاخالی دادن و پریدن، حال و هوای جالبی را ایجاد می‌کنند. موسیقی حماسی بازی نقش مهمی در ایجاد این فضا دارد. البته این تمام ماجرا نیست؛ شخصیت‌های مختلف قابل بازی و چالش‌های گوناگونی که شما را دوباره به بازی بازمی‌گردانند از موارد مهم دیگر هستند. البته شاید این سبک بازی‌ها موردپسند همه نباشند؛ اما وقتی در حال‌ و هوای آن قرار می‌گیرید، BPM: Bullets Per Minute شما را میخکوب خواهد کرد.

Ikenfell

۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰

یک بازی نقش‌آفرینی با مبارزات نوبتی و حال و هوای بازی‌های پیکسلی و قدیمی. Ikenfell در یک مدرسه‌ی جادو جریان دارد. تمرکز بازی روی ۶ شاگرد است که با تهدیدهای مختلفی مانند ارواح و معلم‌ها مواجه می‌شوند. این بازی شباهت‌هایی با Paper Mario، The Thousand Year Door و Steven Universe هم دارد. Ikenfell نسبت به سایر بازی‌های نقش‌آفرینی شیرین‌تر است و در کل تجربه‌ای مفرح و داستانی احساسی را فراهم می‌کند.

Creaks

۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰

بازی جدید آمانیتا دیزاین (Amanita Design)، سازنده‌ی Samorost و Machinarium، حال و هوایی جدید و در عین حال آشنا دارد. Creaks با موسیقی سمفونیک و زیبا و فضای تیم برتونی را به خوبی در کنار هم قرار داده است. رمز و رازهای بازی هم بسیار جالب توجه هستند. شما در نقش فردی قرار می‌گیرید که در اتاق خودش نشسته و کاری با کسی ندارد. اما ناگهان یک صدای بلند و عجیب آرامش او را برهم می‌زند. پس از این صدا و لرزش‌های حاصل از آن، دریچه‌ای به هزارتوی پیچیده‌ای از نردبان‌ها، اتاق‌های نشیمن، زیرشیروانی و راهروها باز می‌شود. مبلمان و اثاث خانه زنده می‌شوند و تهدید به بلعیدن شما می‌کنند! برای پیش رفتن باید نور و محیط اطراف را دستکاری کرده تا مسیرتان را باز کنید. نقاشی‌های عجیب و غریبی در جهان بازی وجود دارند که طراحی پیچیده و زیبای بازی را دوچندان می‌کنند. با وجود عجیب و غریب بودن (مانند همه‌ی بازی‌های دیگر آمانیتا دیزاین)، Creaks یک بازی پلتفرمر معمایی بسیار خوب است که روی زمان‌بندی به اندازه‌ی کاوش و مخفی‌کاری تاکید دارد.

Bugsnax

۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰

از همان اول Bugsnax یک ماجراجویی عجیب و غریب و شاید کمی ترسناک در پشت جهانی کارتونی و بانمک به نظر می‌رسد. داستان بازی چندان ترسناک نیست؛ اما با این حال Bugsnax همچنان یک عنوان جالب با حس و حال عجیب محسوب می‌شود. شما در نقش یک خبرنگار قرار می‌گیرید که به جزیره‌ی Snaktooth رفته تا به دنبال Lizbert Megafig بگردد. در این مسیر، خبرنگار ما با موجوداتی به نام Bugsnax آشنا می‌شود. این موجودات مخلوطی از حشرات و خوراکی‌ها هستند! خوردن آن‌ها بدن افراد را تبدیل به همان خوراکی می‌کند. پس شما به دنبال Bugsnaxها می‌گردید تا شهروندان Snaxburg را کنار هم برگردانید. با این کار می‌توانید Lizbert را پیدا کنید و پرده از راز وحشتناکی که مخفی شده بردارید. چه اتفاق بدی می‌تواند رخ بدهد؟

Chicken Police

۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰

یک بازی کارآگاهی قوی و مهیج که پرندگان در نقش کارآگاه قرار گرفته‌اند. داستان بازی درباره‌ی Sonny Featherland و Marty MacChicken است که مجبورند با هم متحد شوند تا یک پرونده‌ی مرموز را حل کنند. با جست‌وجو در Clawville با موجودات مختلفی مانند یک گربه‌ی آوازخوان و یک راکون مرموز روبه‌رو می‌شوند. در طراحی بازی از تصاویر ۳ بعدی به همراه عکس‌های واقعی استفاده شده است. در ساخت Chicken Police از بازی‌هایی مانند Policenauts، Snatcher، The Big Sleep و Bojack Horseman الهام گرفته شده است. صداگذاری کیفیت خوبی دارد، سیستم کارآگاهی و بازجویی هم به خوبی طراحی شده‌اند. موسیقی‌های بازی هم تاثیرگذار هستند. تمام این موارد Chicken Police را به یک بازی با ارزش تبدیل می‌کنند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰
۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰
۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰
۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰
۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ بازی عجیب و غریب سال ۲۰۲۰