15 مورد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی در سالی که گذشت
15 مورد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی در سالی که گذشت
15 مورد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی در سالی که گذشت
15 مورد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی در سالی که گذشت

پانزده مورد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی در سالی که گذشت؛ بدرود ۲۰۲۰

آرش بوالحسنی
۱۱:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
15 مورد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی در سالی که گذشت

سال ۲۰۲۰ شاهد به اوج رسیدن محبوبیت بازی‌های ویدیویی بودیم. قرنطینه‌ی اجباری باعث شد تا بسیاری به این سرگرمی برای گذراندن زمان روی بیاورند. عناوین با کیفیت بسیاری هم در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند. بازی‌های اعم از Hades، Final Fantasy 7 Remake و Ghost of Tsushima و چندین عنوان فوق‌العاده‌ی دیگر باعث شدند تا تحمل سال ۲۰۲۰ کمی آسان‌تر شود. اما امسال خالی از موارد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی نبود. در این مقاله قصد داریم تا ۱۵ تا از این موارد را بررسی کرده و امیدوار شده که در سال ۲۰۲۱ کم‌تر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

تاخیرهای متعدد بازی‌های ویدیویی

بازی‌های ویدیویی

چه به بهانه‌ی پولیش بیشتر بازی و چه به خاطر شرایط دورکاری بابت شیوع ویروس کرونا، تاخیر بازی‌های ویدیویی به امری عادی در سال ۲۰۲۰ تبدیل شد. عناوینی مانند Cyberpunk 2077 با چندین تاخیر متوالی رو‌به‌رو شدند. برخی هم مانند Dying Light 2 هنوز تارخی عرضه‌ی جدیدی ندارند. برخی بازی‌ها و به‌روزرسانی‌ها هم صرفا از ترس رقابت با Cyberpunk 2077، تاریخ عرضه‌ی خود را به تعویق انداختند. مواردی مانند بتای Everspace 2 یا فصل اول Call of Duty: Black Ops Cold War.

عرضه‌ی بازی‌های ویدیویی پر از باگ

فارغ از کیفیت نهایی خود بازی، بسیاری از عناوین بزرگ امسال با باگ‌های بسیاری عرضه شدند. Assassin’s Creed Valhalla پر از باگ‌های مشهور یوبی‌سافت (Ubisoft) بود. باگ Watch Dogs: Legion بر روی ایکس‌باکس سری ایکس جلوی پیشرفت شما در بازی را می‌گرفت. Call of Duty: Black Ops Cold War دائما کرش می‌کرد و هر چه کم‌تر از Marvel’s Avengers بگوییم بهتر است. یادمان هم نرود که Cyberpunk 2077 علی‌رغم کیفیت بالای خود بازی، بر روی رایانه‌های شخصی پر از باگ و گلیچ و بر روی کنسول‌های نسل هشتم عملا غیر قابل بازی بود.

FIFA 21 بر روی سوییچ

بازی‌های ویدیویی

الکترونیک آرتس (Electronic Arts) در دو سال گذشته با عرضه‌ی دو بازی بسیار خوب از جهان Star Wars، توانسته تا کمی اعتبار برای خود دست و پا کند. اما هنوز هم مجموعه‌ی FIFA باعث عصبانیت هواداران می‌شود. از مشکلات سایر پلتفرم‌ها که بگذریم، FIFA 21 بر روی سوییچ فاجعه‌ی جدیدی بود. بازی عملا کپی برابر اصل FIFA 20 بود و تنها لباس‌ها و بازیکنان به‌روزرسانی شده بودند. کاری که تنها از الکترونیک آرتس بر می‌آید.

کمبود ارتقاهای نسل بعدی

چه ارتقاهای نسل بعدی را پولی بخواهید و چه رایگان، غیاب آن‌ها شدیدا در عرضه‌ی کنسول‌های جدید حس می‌شد. Spider-Man Remastered برای ارتقای نسل بعدی خود ۲۰ دلار دریافت می‌کند که تا حدی با لباس‌های رایگان برای دارندگان نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ و قابلیت انتقال فایل‌های ذخیره‌سازی آن را جبران می‌کند. Control: Ultimate Edition هم به اشتباه ارتقای نسل بعدی بازی را در دسترس دارندگان نسخه‌ی عادی قرار داده بود. مجموعا آن طور که باید و شاید، از دارندگان کنسول‌های نسل جدید پشتیبانی نشد.

مشکلات پیش‌خرید ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن ۵

سونی شاید در این زمینه بدتر از مایکروسافت عمل کرده باشد، اما وضع پیش‌خرید ایکس‌باکس‌های جدید هم تعرفی ندارد. از هنگ کردن دائم سایت‌های فروشنده تا لغو شدن خودکار پیش‌خریدها و فرستادن آیتم‌هایی غیر از پلی‌استیشن ۵، همه باعث شدند تا تجربه‌ی پیش‌خرید این کنسول‌ها بسیار ناخوشایند باشد.

Call of Duty: Black Ops Cold War بر روی کنسول‌های نسل ۹

بازی‌های ویدیویی

جدیدترین نسخه‌ی Call of Duty بخش زامبی سرگرم‌کننده و داستانی جذاب دارد، اما مشکلاتی اعم از کرش‌های متعدد، کمبود محتوا در بخش چندنفره، باگ‌های زیاد و Matchmaking مهارت‌محور، باعث شده‌اند تا این بازی فاصله‌ی زیادی با یک Call of Duty بی‌نقص داشته باشد. وضع بازی بر روی کنسول‌های نسل کنونی بدتر هم است. بازی در مقطعی بر روی ایکس‌باکس سری ایکس اجرا نمی‌شد. هم‌چنین نصب فایل‌های نادرست، می‌توانست منجر به غیرفعال شدن Ray-Tracing شود. پلی‌استیشن ۵ هم از دست این بازی در امان نبود. کاربری در Reddit نوشت که Black Ops Cold War منجر به خرابی دائم کنسول شده است. تمام این‌ها برای یک بازی که ۷۰ دلار قیمت دارد غیر قابل قبول است.

Matchmaking مهارت‌محور

Matchmaking مهارت‌محور یا Skill Based Matchmaking (به اختصار SBMM)، ذاتا چیز بدی نیست. SBMM وقتی آزاردهنده می‌شود که بر روی لذت کلی شما بدر بازی تاثیر منفی بگذارد. مثلا در Call of Duty: Black Ops Cold War اگر به قدر کافی خوب باشید، در کنار افرادی قرار می‌گیرید که همگی خوب هستند. این مهم منجر به تجربه‌ای ناخوشایندی و در مغایرت با یک بازی Casual تبدیل می‌شود. بهتر است که SBMM در انحصاری بازی‌های Ranked بماند. البته راه‌های برای دور زدن SBMM وجود دارد. مثلا اگر در Black Ops Cold War بازیکن خوبی هستید و آمار خوبی دارید، کافی  است با یک بازیکن ضعیف و با KD پایین هم‌تیمی شوید.

متقلبان بازی‌های ویدیویی

متقلبان در هر عنوانی بد و آزاردهنده هستند. اما این تقلب وقتی در عنوانی مانند Among Us که در سال ۲۰۲۰ به محبوبیت فوق‌العاده‌ای رسید رخ می‌دهد، وضعیت بیش از پیش آزاردهنده می‌شود. بازی‌های چندنفره برای سرگرمی طراحی شده و در سطح عادی اصلا عواقب مهمی در بر ندارند. برای همین بازی‌بازانی که برای پیروزی دست به هر کاری زده و تجربه‌ی سایرین را خراب می‌کنند، ابدا منطقی به نظر نمی‌رسند.

بازی‌های ۷۰ دلاری

بازی‌های ویدیویی

چندین سال بود که بازی‌بازان از افزایش قیمت بازی‌های ویدیویی بیم داشتند. انیا فزایش بالاخره و با شروع نسل نهم اتفاق افتاد. بسیاری از بازی‌های AAA از جمله انحصاری‌های سونی، Call of Duty جدید و NBA 2K21 بر روی ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن ۵ با قیمت ۷۰ دلار به فروش می‌رسند. ناشران افزایش هزینه‌ی ساخت بازی‌های ویدیویی را بهانه کردند، اما سودآوری این شرکت‌ها دائما افزایش یافته است. همین امر هم باعث شد تا بازی‌بازان چندان از این تصمیم حریصانه راضی نباشند. خصوصا وقتی بازی‌های مانند Godfall و Black Ops Cold War هنوز هم پر از مشکلات فنی هستند.

پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای با وجود افزایش قیمت بازی‌های ویدیویی

یکی از دلایل مخالفت بسیاری با افزایش قیمت بازی‌ها، افزایش درآمد ناشران به واسطه‌ی پرداخت‌های درون‌برنامه‌ی بود. NBA 2K21 با وجود قیمت ۷۰ دلاری خود، ذره‌ای از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای خود نکاست. حتی بازی‌هایی که در آینده و انحصارا بر روی کنسول‌های نسل نهم عرضه می‌شوند، مانند Destruction AllStars، عاری از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای نیستند. گذر زمان نشان می‌دهد که آیا شاهد کاهش این مشکل خواهیم بود یا خیر. اما فعلا باید حضور آن‌ها را در بازی‌های ویدیویی تحمل کنیم.

عرضه‌ی بازی‌های ویدیویی با زمان محدود

بازی‌های ویدیویی

ایجاد رعب و وحشت در دل بازی‌بازان از این که موفق به تجربه‌ی یک بازی نمی‌شوند، یکی از کثیف‌ترین استراتژی‌های موجود برای بالا بردن فروش بازی‌های ویدیویی است. آیا به تجربه‌ی  Super Mario 3D All-Stars، مجموعه‌ای از سه شاهکار سه‌بعدی از سری Super Mario علاقه دارید؟ پس بهتر است این بازی را تا قبل از مارس ۲۰۲۱ خریداری کنید. پس از آن، این بازی هم به صورت دیجیتالی و هم به صورت فیزیکی از دسترس خارج خواهد شد. این استراتژی البته برای نینتندو بسیار موفق بود و این بازی در کم‌تر از دو هفته، موفق به فروش بیش از ۵ میلیون نسخه شد.

انحصاری‌سازی

بدون شک وجود انحصاری‌ها در فروش یک کنسول بسیار موثر است. اما بسیاری از هواداران دوست دارند تا بازی‌بازان بتوانند فارغ از هر پلتفرمی، بازی یا محتوای مورد علاقه‌ی خود را تجربه کنند. مواردی مانند انحصاری شدن Zombies Onslaught در Call of Duty: Black Ops Cold War یا شخصیت Spider-Man در Marvel’s Avengers قطعا بسیاری را عصبانی میم‌کند. در طرف دیگر هم مایکروسافت بتسدا (Bethesda) و تمام استودیوهای زیرمجموعه‌ی آن را خریداری کرد تا شاید شاهد انحصاری شدن مجموعه‌های نمادینی مانند Fallout و Elder Scrolls یا حتی فرنچایزهای جدیدی مانند Starfield باشیم. جنگ انحصاری به نفع شرکت‌ها بوده و به فروش کنسول‌های آن‌ها کمک می‌کند، اما نفعی برای بازی‌بازان ندارد.

عملکرد ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن ۵

بازی‌های ویدیویی

می‌توانید این مورد را به گردن ببازاریابی دو شرکت و ادعای آن‌ها در مورد اجرای بازی‌ها با وضوح تصویر ۴K و نرخ فریم ۶۰ بیاندازید. اما بسیاری از عملکرد Yakuza: Like a Dragon بر روی ایکس‌باکس سری ایکس ناامید شدند. هم‌چنین بازی‌هایی مانند Watch Dogs: Legion و Assassin’s Creed Valhalla بر روی هر دو کنسول با وضوح تصویر ۴K متغیر اجرا می‌شود. البته که حرککت به سمت ۶۰ فریم بالاخره شروع شده و این خبر بسیار خوبی است، اما ظاهرا فاصله‌ی زیادی با ایده‌آل ۴K/60 داریم.

اندازه‌ی پلی‌استیشن ۵

بازی‌های ویدیویی

ظاهر و زیبایی یک کنسول را باید شخصا بپسندید. به شخصه عاشق ظاهر آینده‌نگرانه‌ی پلی‌استیشن ۵ و شباهت آن به محصولات Alienware هستم، اما اندازه‌ی آن بدون شک مشکل‌ساز است. این کنسول از هر کنسول دیگری در تاریخ مدرن بازی‌های ویدویی بزرگ‌تر است. شاید کسانی که از یک میز کامپیوتر و چینش دسکتاپ‌گونه استفاده می‌کنند به مشکل نخورند، اما این کنسول به آسانی در سینماهای خانگی جا نمی‌شوند. برخی مجبور شدند تا کنسول خود را پشت تلیوزیون جا دهند که در مغایرت کامل با فلسفه‌ی سونی در طراحی کنسول قرار می‌گیرد. البته خوشبختانه اندازه‌ی بزرگ کنسول، منجر به خنک‌کنندگی کارآمد و صدای کم شده است.

ریمسترها و ریمیک‌های افتضاح

امسال شاهد ریمسترها و ریمیک‌های بسیار خوبی بودیم که از میان آن‌ها می‌توان به Final Fantasy 7 Remake، Demon’s Souls، Black Mesa، Mafia Definitive Edition و Command and Conquer Remastered اشاره کرد. اما هم‌زمان بسیاری از ریمسترها و ریمیک‌های عرضه شده افتضاح بودند. Warcraft 3: Reforged، XIII Remake و ریمستر Mafia 2 همگی ناامیدکننده بوده و در زنده کردن خاطرات خوش بازی‌بازان شکست خوردند. امیدواریم که در نسل جدید شاهد ریمسترهای بهتری باشیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

15 مورد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی در سالی که گذشت
15 مورد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی در سالی که گذشت
15 مورد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی در سالی که گذشت
15 مورد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی در سالی که گذشت
15 مورد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی در سالی که گذشت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • farshadx گفت:

    با تمام موارد بالا موافقم به خصوص بخش انحصاری :yes: :yes:

  • گرافیک طوفانی هیلو اجرا شدن شاهکار واچ داگز کولدوار والهالا رو سری اکس نسبت به پلی ۵

  • bravo6 گفت:

    اخر نفهمیدیم انحصاری شدن یه بازی به نفع بازی بازانه یا نه.
    یه عمر تو بحث های این سایت گفته میشد به نفعشونه حالا که مایکرو بتزدا رو خرید میگن نیست.
    مگه یه عمری سر اینکه انحصاری نداشتن نمیکوبیدینشون و ترولشون نمیکردین ؟
    اصلا هم به من نگید که انحصاری بسازن خودشون یا برن استودیو بسازن ثرد پارتی هارو نخرن
    چون تمام استودیو های خود سونی هم یه زمانی ثرد پارتی بودن ناتی داگ رو سونی نساخت .خریدش.
    اینسامنیک رو خرید که داره براش اسپایدر من میسازه
    استودیو های الان مایکرو هم از اول توسط خود مایکرو ساخته نشدن بلکه خریداری شدن

    • Dr.Who گفت:

      ببین اگه یه سیاست آنتی کانسیومر باشه همین بحث انحصاره حالا تو تا فردا میشنوی نمیدونم اگه فلان نبود بیسان نمیشد اگه x نبودyپیشرفت نمیکرد اگه انحصار نبود نمیدونم اینجور میشد ولی ته ته تهش تنها میبینی یه نفر میاد یه طومار مینویسه پرش میکنه از فرق گذاشتن بین انحصار سونی و ماکرو و نینتندو و میگه این انحصار خوبه و اون بده ولی اره انحصاری توی این سایت خوبه هر کی هم پرسید اینجا ازت بگو اره خوبه….یا میتونی مث من بشینی یه گوشه و با اطمینان به اینکه جواب کامنتت به مقایسه سخیف تایید نمیشه صبر کنی:
      https://uupload.ir/files/jjgt_louder-crowe-uder-crowder-console-exclusives-are-anti-consumer-change-66727586.png

    • AmirtheGRB گفت:

      محتوای انحصاری رقابت ایجاد میکنه. من با این قضیه که انحصار به ضرر گیمراس مخالفم. یک سری انحصاری کردنا کار جالبی نیست مثلا اگر الدراسکرولز بعدی انحصاری شه خیلی حرکت زشتیه. بنظرم انحصاری کردن اسپایدرمن هم کار واقعا قشنگی نبود. ولی خلاصه انحصار شاید از یک سری لحاظ به نفع ما نباشه اما درکل این رقابت خوبی ایجاد میکنن. اگه انحصار نبود که هر چرتی میساختن میگفتن بیاید بخرید همینه که هست چاره دیگه ای داری داداش؟

      • یعنی مثلا راک استار با ناشرین دیگه رقابت نمی‌کنن…اگه کیفیت مسأله باشه رقابت هم میشه…الان واقعا فکر می‌کنید صنعت بازیسازی نسبت به بیست سال گذشته خیلی انقلابی عمل کرده؟ والا زمان ما رزیدنت اویل چهار بود از لست حالا صد پله بهتر…درسته اونم انحصاری بود ولی حرف من اینه که انحصارگرایی کمکی به پیشرفت قضیه نمی‌کنه؛ آهسته و پیوسته این صنعت داره مسیر خودش رو میره و تکامل پیدا می‌کنه؛ رقابت همیشه هست هیچ‌وقت اگه انحصاری حذف بشه بازیساز نمیگه «خب حالا دیگه انحصاری نداریم من بازی بد بسازم» الان اگه سونی و ماکرو هر دو ناشر بودند و کنسولی نداشتن رقابت بینشون می‌مرد؟ اون موقع هم سونی می‌گفت برای اینکه از رقیبم جلو بزنم باید بازی با کیفیت بسازم. دیابلو ۲ نقش آفرینی تکیه که هنوز هیچ رو دستی توی نقش آفرینی های ایزومتریک نداره (بجز دیواینیتی) خب اونموقع هیچ انحصاری نبود چرا بلیزارد «هر چرتی نساخت» بگه بیاید بخرید همینه که هست

        • راستش بنظرم این حرفا همش بازیه این دوتا شرکته…جفتشون دارن حسابی از این انحصارگرایی سود می‌برن و بخاطر همین هم این دروغا رو به خورد ملت می‌دن

          • AmirtheGRB گفت:

            حرفت درسته میگیرم چی میگی. ولی اگر محتوای انحصاری نبود الان سگا و سونی برای رقابت با ماریو سونیک و کرش نمیساختن یا فورتزایی نبود که بخواد با گرن توریزمو رقابت کنه. اینکه یه استودیو بره خودش چیکار میکنه بحثش جداس اما به شخصه توی ۲۰ سال اخیر ۷۰ درصد بازیایی که صنعت رو پوش کردن انحصاری میدونم. هیلو و گیرز و ماریو و زلدا و تلو و فورتزا … بازیایی بودن که تحت فشار رقابتی بوجود اومدن.
            مثال حرفم تو تاریخ هست. اون موقع که آتاری داشت یکه تازی میکرد با آشغالای کپی پیستیش تا زمانی که نینتندو اومد و به آتاری گفت یه تکونی به خودت بده. و بعدش نینتندو داشت بازیای تکراری میساخت که سگا اومد گفت یه تکونی بده. و بعدش پلی استیشن هم اومد به سگا گفت زکی
            یا سونی وقتی هیلو رو دید اومد و کیلزونو ساخت

    • farshadx گفت:

      داداش اینایی که گفتی بیشتر بهانه بعضی سونی فن هاست
      کلآ صنعت گیم بدون انحصار طلبی خیلی بهتره خواهد بود
      چه واسه ماکرو چه واسه نینتندو چه واسه سونی
      منتها اگه اینکارو بکنن رقابت خیلی بیشتر و سنگینتر میشه و ممکنه بعضی از این شرکتها ضرر کنن پس رقابت براشون نمیصرفه در نتیجه بهترین راه حل براشون انحصاری کردن
      ماکرو نسل ۸ سیاستش رو تغییر داد اتفاقآ سود هم کرد چون بازارش رو بزرگتر کرد در حدی که سونی هم اقوا شد و چند تا بازی برای pc داد
      از همه بدتر نینتندو هست چون کنسول ضعیفتری هم داره ریسک خیلی بزرگی داره براش
      اما اگه نینتندو وفقط زلداش رو برای پلتفرهای دیگه هم بده چنان ازش سود میکنه که تمام قسمتهای بقیه رو هم عرضه کنه زلدا حداقل روی pc طرفدار خیلی زیادی داره

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      انحصاری شدن خصوصا تو این دهه گذشته خیلی به کیفیت بازی کمک میکنه با اینکه کلا با انحصار در گیم مشکل دارم ولی خب باید واقعیت هم قبول کرد بازی وقتی انحصاری هست خیلی چیزا رو میشه در موردش مطمئن بود ، البته اینم بی ایراد نیست ولی فعلا بهترین گزینه هست

    • TemporaryUser گفت:

      ببین مطمئنا به نفع پلیر نیست.
      البته این قضیه درجاتی داره. خیلی فرق هست بین بازی ای که صاحب پلتفرم برای پلتفرمش میسازه و بازی ای که یه شرکت دیگه ساخته و طبق یه قراردادی محدودش میکنه به یه پلتفرم.
      وقتی یه بازیو خود نینتندو، سونی یا مایکروسافت میسازن در واقع دارن اون بازیو برای قشر محدودی از پلیر ها (کسایی که پلتفرم اون شرکتو دارن ) میسازن.
      ولی وقتی مثلا بازی بثزدا انحصاری شه، یا گوست وایر توکیو یا استریت فایتر ۵ مثلا انحصاری میشن در واقع فقط اون صاحب پلتفرم یه هزینه ای کرده که این بازیو بقیه بازی نکنن.
      بذار واضح تر بگم: مثلا چه سونی با کپکام قرارداد انحصاری میبست چه نمیبست، استریت فایتر ۵ برای پی اس ۴ عرضه میشد و کسایی که پی اس داشتن میتونستن بازی کنن. پس چیزی بدست نیاوردن.صرفا سونی با همچین قراردادی بقیه رو ازین بازی محروم کرده. در حالی که میتونست با همین پولی که به کپکام داده یه بازی عالی دیگه توسعه بده که قائدتا بیشتر به نفع سونی فن ها بود.
      همین قضیه در مورد بازیای دیگه ای که با این فرمت انحصاری شدن مثل stalker 2، فاینال فنتزی ۷ ریمیک و….. برقراره

    • NEON گفت:

      واقعا بدم میاد یک بازی هایی رو انحصاری میکنن لازمه یک کنسول بازی انحصاری داسته باشه ولی این دیگه زیادی رویه چه سونی چه ایکس باکس فرقی نداره فقط به تجربه گیمرای دیگه ضربه میزنن و واقعا من بدم میاد از بازی هایی رو که انحصاری زمانی میکنن مثلا نمونش فاینال فانتزی ۷ ریمیک یا bright memory infinite یا call of duty black ops cold War که اونم خبرش تو این سایت اومد که گفتن برای کسانی که تو ps4 یا ps5 این بازی را انجام می‌دهند xp دو برابر میدن این یک بی انصافی محضه یعنی چی مثلا xp دو برابر فقط دارید یا بازی هایی رو برای گیمرای دیگه تو یک پلتفرم دیگه این بازی رو انجام میدن زهر مار میکنید من بخوام صادق باشم یک سونی فنم پس نیایید بریزید سرم بگید مایکروفنه و از این حرفا چون دارم حرف حق رو میزنم

    • aladarlover گفت:

      انحصاری کردن با بازی انحصاری ساختن فرق داره

      • bravo6 گفت:

        برادر من آی پی رو خریدن بخان میفروشنش بخان میسوزوننش هر کاری بخان باهاش میکنن چون پولشو دادن برا انحصاری جدید ساختن هم باید پول بدن فکر میکنی انحصاری رو تو ۱ سال میشه ساخت ؟ اینا بجا طلف کردن وقتشون اومدن کلشو با هم خریدن در اسرع وقت بیشترین انحصاری رو بازی اای الانشون اضافه کنن شاید بازی هاشون بهترین نشه ولی بیشترین انحصاری رو میدن این نسل

    • به نظر من انحصاری تو کوتاه مدت به نفع بازیباز نیست
      ولی تو بلند مدت باعث رقابت میشه بین کمپانی ها

  • اوسعلی گفت:

    همشون قابل قبول هستن ولی “عرضه‌ی بازی‌های ویدیویی با زمان محدود” اصلا قابل تحمل نیست :no:

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    دیگه باگ و تاخیر با توجه به شرایط امروز دنیا تقریبا عادی شده ، بهتره گیمر های محترم خودشونو با این شرایط وقف بدن چون از دست ما کاری ساخته نیست :-*

  • sonicer گفت:

    دمتون گرم آقای ابوالحسنی بخاطر این مطلب جامع و کامل. ۱سایت هم بود که تو لیست ۱۰ اتفاق بد سال ۲۰۲۰، اومده ۲تاش رو از لست (بخاطر داستانش و اسپویل شدن) انتخاب کرده. اون دیگه خیلی طرفدار بازی tlou2 بوده گویا.

  • TemporaryUser گفت:

    “جنگ انحصاری به نفع شرکت‌ها بوده و به فروش کنسول‌های آن‌ها کمک می‌کند، اما نفعی برای بازی‌بازان ندارد.”
    با وجود اینکه مقاله عالی ای بود بنظرم قابل تامل ترین جملش این بود

  • Amo Hamed گفت:

    اندازه‌ی پلی‌استیشن ۵ خیلی هم مناسبه ! چون کاملا مهندسی شده هست

    فضای میز تلویزیون هارو آپدیت کنید !!

  • با همه موارد بالا کاملا موافقم
    ولی گرافیک هیلو هم باید اضافه میشد
    اسپویل شدن داستان لست ۲ هم می تونست باشه

    خلاصه ۲۰۲۰ اصلا سال خوبی نبود
    ۲۰۲۱ امیدوارم خوب باشه

  • واقعا نینتندو همچین کاری میکنه عجب!!

  • HGY007 گفت:

    مایکروسافت کل بتسدا رو‌ یه جا بلند کرد . نه مثل سونی که میاد از توی یه بازی شخصیت انحصار می‌کنه . انحصاری به شکل مایکروسافت بد نیست ولی سبک سونی توهین به مخاطباست

  • Phobia گفت:

    عناوین انحصاری همیشه هم بد نیستن. به عنوان یه گیمر طرفدار بازی خوبم (که سلیقه ایه) حالا تو هر پلتفرمی. مشکل اینجاس که وضعیت اقتصادی و … فاجعه آمیز ما حق انتخاب رو از ما گرفته وگرنه صنعت گیم بر پایه ی سرگرمی برای عموم مردم هستش و هیچوقت کالای لوکس محصوب نمیشه. من خودم ps فنم ولی دوست دارم ک درکنارش xbox هم داشته باشم. هم تجربه ی متفاوتیه و هم بازی های انحصاری هر کنسول جنبه های انحصاری کنسول رو تو تجربه ی بازی هاش ارائه میده مثل ssd یا dual sense

15 مورد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی در سالی که گذشت
15 مورد آزاردهنده‌ی بازی‌های ویدیویی در سالی که گذشت