ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال 2020 - گیمفا
ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال 2020 - گیمفا
ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال 2020 - گیمفا
ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال 2020 - گیمفا

جواهرات پنهان؛ ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰

امیرمهدی نامجو
۱۷ دی ۱۳۹۹ - 18:00
ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال 2020 - گیمفا

سال ۲۰۲۰ با تمام مشکلاتی که داشت، سال خوبی از لحاظ عرضه بازی‌های مستقل قوی و باکیفیت بود. در این سال که بعضی از عناوین بزرگ کمتر از حد انتظارات ظاهر شدند، شاهد بازی‌های مستقل، با کیفیتی فراتر از حد انتظار بودیم. با این حال عناوین مستقلی هم بودند که با وجود کیفیت بالا، چندان مورد توجه قرار نگرفتند. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی ۱+۱۰ بازی مستقل برتری که کمتر دیده شدند، بپردازیم.

وضعیت بازی‌های مستقل در سال ۲۰۲۰

پیش از شروع مقاله، باید کمی در مورد وضعیت بازی‌های مستقل نسبت به عناوین AAA در سال گذشته میلادی صحبت کنیم. در سال ۲۰۲۰ با توجه به مشکلات زیادی که وجود داشت، بسیاری از عناوین بزرگ با دشواری‌های ریز و درشت در فرآیند توسعه خود مواجه شدند و در این میان، بعضی استودیوها موفق به مدیریت وضع موجود شده و در برخی دیگر، شاهد افت کیفی محصول نهایی نسبت به انتظارات بودیم.

با این حال برای بازی‌های مستقل، با توجه به ابعاد کوچک‌تر پروژه‌ها و همچنین اختیار بالای سازندگان در تعیین تاریخ انتشار بازی، اوضاع بهتر بود. عناوینی که سازندگانشان متوجه شدند امکان عرضه کامل آن‌ها در سال ۲۰۲۰ وجود ندارد، با تأخیر روبه‌رو شدند و از این رو بازی‌های مستقلی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند، عناوینی بودند که سازنده از جنبه کیفی آن‌ها اطمینان بالایی داشت و در نتیجه شاهد بازی‌های مستقل بسیار باکیفیتی در سال گذشته بودیم.

با توجه به تعداد بالای بازی‌های مستقل و کیفیت بالای چند عنوان خاص، بسیاری از بازی‌هایی که کیفیت خوبی داشتند، آن‌طور که باید و شاید دیده نشدند. در این مقاله قصد داریم به بازی‌های مستقل برتری بپردازیم که در حد شایستگی‌شان به آنان توجه نشد. در نتیجه، در این مطلب قرار نیست شاهد بازی‌هایی نظیر Hades، Ori and the Will of the Wisps، Spelunky 2 و Fall Guys باشیم و در عوض به بازی‌های باکیفیتی می‌پردازیم که به اندازه عناوین نام برده شده معروف نیستند و زیر سایه بازی‌های بزرگ دیگر، فراموش شده‌اند.

توجه: به دلیل ذات موضوع مورد بحث، طبیعتاً سلیقه هم در انتخاب‌ها دخیل است و ممکن است عنوانی در لیست باشد که از نظر نویسنده، آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته ولی شما نام آن را زیاد شنیده باشید. همچنین لازم به ذکر است که لیست ترتیب خاصی از لحاظ بهتر بودن عناوین نسبت به یکدیگر ندارد.

معرفی ۱+۱۰ بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰

 

۱۰+۱. The Pathless

ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰ the pathless

The Pathless عنوانی است که به صورت افتخاری در لیست حضور دارد. وضعیت این عنوان از نظر میزان توجه نسبت به سایر عناوین لیست بهتر است؛ اما همچنان به اندازه لیاقتش به آن توجه نشده است.

بازی The Pathless شاید نسبت به عناوین دیگر لیست چندان ناشناخته نباشد، اما همچنان عنوانی است که در حد و اندازه‌اش دیده نشده است. The Pathless اثر استودیوی Giant Squid است که عنوان هنری و فوق‌العاده زیبای Abzu را در کارنامه خود دارد. The Pathless نیز عنوانی است که با همان طرز فکر و جهان‌بینی خاص این استودیو ساخته شده است و در نتیجه اثری بسیار زیبا و لذت‌بخش است.

این بازی شاید تنها اثر کاملاً مستقلی باشد که به شکل خیلی جسورانه روز عرضه PS5 را برای انتشار خود انتخاب کرد و از نظر کنسولی هم انحصاری پلتفرم‌های سونی محسوب می‌شود. هر چند عرضه بازی در این روز به هر حال تا حدی باعث توجه بیش‌تر به این عنوان شد اما همچنان، The Pathless تحت‌الشعاع عناوین بزرگ و AAA و پرخرج لانچ PS5 قرار گرفت و آن‌قدر که باید و شاید مورد توجه و تقدیر قرار نگرفت. با توجه به کیفیت بسیار خوب این اثر،‌ قطعاً باید آن را در لیست برترین عناوین مستقل کمتر دیده شده سال ۲۰۲۰ قرار داد. با تمام این موارد، به دلیل این که در بین سایر بازی‌ها این عنوان به نسبت معروف‌تر است و بیش‌تر از سایر عناوین لیست هم دیده شده است، آن را در ابتدای لیست به عنوان اثر یازدهم قرار داده‌ایم. زیرا هر چند بازی به اندازه حق خود دیده نشده، اما در حد سایر عناوین لیست هم مورد بی‌مهری قرار نگرفته است.

۱۰. Creaks

ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰ creaks

Creaks عنوان جدید استودیوی Amanita Design یعنی همان شرکت سازنده Machinarium است.

برای طرفداران بازی‌های ماجرایی، Amanita Design به واسطه بازی Machinarium نام آشنا و شناخته شده است. Creaks عنوان جدید این استودیو است که از لحاظ سبک گیم پلی و همین‌طور گرافیک هنری، شباهت زیادی به Machinarium دارد. بازی همانند Machinarium معماهای زیادی دارد که تا حدی مبتنی بر آزمایش و خطا هستند. نور هم در پازل‌های خوش‌ساخت Creaks نقشی اساسی ایفا می‌کند. فضاسازی داستانی بازی هم محیطی جذاب و منحصربه‌فرد را در مقابل بازیکنان قرار می‌دهد؛ دنیایی که ساکنان آن به شکل پرنده بوده و هیولاهایی به شکل مبلمان خانه در آن ساکن هستند و به‌شدت هم از نور گریزان‌اند. شاید بازی‌های این شرکت به دلیل شباهت به همدیگر، عناوینی بدیع و نوآورانه محسوب نشوند، اما همچنان عناوین خوش‌ساختی هستند. با وجود کیفیت بالای Creaks، این عنوان آن طور که باید و شاید مورد توجه رسانه‌ای قرار نگرفت و از این رو می‌توان آن را جزو برترین عناوین مستقل کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰ قرار داد.

۹. Tenderfoot Tactics

ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰ tenderfoot tactics

Tenderfoot Tactics شکلی جدید از سبک استراتژی تاکتیکال را ارائه می‌دهد که مبتنی بر احتمال و اعداد تصادفی نیست.

Tenderfoot Tactics عنوانی از چند بازی‌ساز مستقل و کوچک است که پیش‌تر Art-Game‌های خاص پسند و منحصربه‌فردی نظیر Eidolon را خلق کرده‌اند. Tenderfoot Tactics، عنوانی خاص در سبک استراتژی تاکتیکال نوبتی محسوب می‌شود. استراتژی تاکتیکال پس از موفقیت XCOM به یکی از زیرژانرهای محبوب سبک استراتژی در سالیان اخیر تبدیل شده است. سازندگان Tenderfoot Tactics در این عنوان قصد داشتند یکی از اصلی‌ترین المان‌های این سبک یعنی نقش بسیار بالای احتمالات را حذف کنند و نتیجه این تغییر اساسی در هسته این ژانر به طرز اعجاب آوری موفقیت‌آمیز بوده است. همچنین عناصری نظیر آتش هم به شکلی پویا در گیم پلی بازی پیاده سازی شده‌اند.

بازی در دنیایی با سبک هنری خاص روایت می‌شود که نوعی مه عجیب سراسر آن را پوشانده است و شما در نقش موجوداتی که بازی آن‌ها را گابلین می‌نامد، باید در این دنیا پیشروی کرده و سعی کنید با این مه به مقابله بپردازید. بازی از نظر محتوایی هم کم و کاست خاصی ندارد. به گفته سازندگان، اگر فردی بخواهد به سرعت بازی را تمام کند، این کار در دو ساعت یا کمتر امکان‌پذیر است اما محتوای کامل بازی و بخش‌های مختلفی که در قسمت‌های گوناگون نقشه آن قرار گرفته‌اند، به حدود ۲۵ تا ۳۵ ساعت زمان برای کامل کردن نیاز دارند که مقداری فراتر از حد انتظار برای یک بازی مستقل است. شاید این عنوان یک شاهکار در این سبک نباشد اما قطعاً عنوان ارزشمندی است؛ ولی متأسفانه در میان موج عناوین دیگر خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. تجربه Tenderfoot Tactics به طرفداران استراتژی تاکتیکال به شدت توصیه می‌شود.

۸. In Other Waters

ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰ in other waters

In Other Waters عنوانی بسیار خاص است و شاید بتوان گفت هیچ نمونه مشابهی ندارد.

In Other Waters عنوانی بسیار خاص و ویژه در سبک بازی‌های ماجرایی کاوش محور محسوب می‌شود. در این بازی، شما کنترل هوش مصنوعی یک زیردریایی خاص را بر عهده دارید که وظیفه دارد به یک زیست‌شناس موجودات فضایی که در اقیانوس یک سیاره بیگانه گیر افتاده است، کمک کند تا اسرار این سیاره را کشف کرده و همچنین همکار گمشده خود را بیابد.

چیزی که این بازی را خاص می‌کند، سبک گرافیکی بسیار ویژه آن است. تمامی محیط‌های بازی به شکل نقشه‌های توپولوژیک به نمایش در می‌آید و در آن گونه‌های فضایی بیگانه هم با رنگ زرد مشخص شده‌اند. پالت رنگی مورد استفاده در بازی و تناسب خاصی که میان رنگ‌های آبی آسمانی، فیروزه‌ای، زرد و البته گاهی اوقات هم سیاه و قرمز در بازی به وجود آمده باعث خلق فضایی کاملاً منحصربه‌فرد در این عنوان شده است. به دلیل این سبک گرافیکی خاص، موجودات مختلفی که در بازی وجود دارند، به شکل متنی توصیف می‌شوند و آن‌قدر این متن‌ها زیبا و دقیق نوشته شده‌اند که در طول بازی، می‌توانید به شکل ذهنی تصویری شفاف از دنیای خاص این بازی در خیالتان شکل بدهید. این عنوان خوش‌ساخت هر چند در رسانه‌های مربوط به بازی تا حدی مطرح شد، اما متأسفانه با وجود کیفیت بسیار بالا، در حد شایستگی‌اش به آن توجه نشده است. اگر طرفدار عناوینی هستید که به شکل کاملاً خاص ساخته شده‌اند و شباهتی به سایر بازی‌های هم سبک خود ندارند، پیشنهاد می‌کنم In Other Waters را از دست ندهید. شما می‌توانید نقد بازی در گیمفا را از این لینک مطالعه کنید.

۷. Pendragon

ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰ pendragon

Pendragon براساس افسانه شاه آرتور و شوالیه‌های میزگرد ساخته شده است.

Pendragon یک عنوان داستان محور استراتژی تاکتیکال از استودیوی inkle است. استودیویی که همه آن را به خاطر بازی اقتباسی ۸۰Days و همچنین Heaven’s Vault می‌شناسند. بازی Pendragon پیرامون افسانه شاه آرتور و شوالیه‌های میزگرد است و با الهام از مبارزات بین شاه آرتور و مردرد (Mordred) ساخته شده است.

بازی از طراحی هنری خاصی بهره می‌برد؛‌ در این سبک از رنگ‌های گوناگونی استفاده شده که حس و حال گیم پلی بازی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. در گیم پلی بازی علاوه بر عناصر سنتی سبک تاکتیکال، از المان‌های عنوان ۸۰Days  در ایجاد تغییرات داستانی مختلف هم استفاده شده است و در نتیجه‌ی آن، وقایع مختلف بازی می‌تواند دستخوش تغییراتی بشود که بر گیم پلی هم اثرگذار هستند. این عنوان شاید اثر همه‌پسندی نباشد و ایراداتی هم دارد، اما در کل عنوانی خاص است که به شکلی زیبا از عناصر روایی غیرخطی در ترکیب با سبک استراتژی تاکتیکال استفاده کرده است و قطعاً ارزش تجربه دارد.

۶. Wildfire

ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰ wildfire

استفاده از عناصر مختلف نظیر آب و آتش و تعاملات آن‌ها با محیط نقش اساسی در پیشروی در Wildfire دارد.

بازی Wildfire یک عنوان دو بعدی در سبک Immersive Sim است. Immersive Sim سبک بازی‌هایی نظیر Deus Ex و Dishonored محسوب می‌شود که در آن روش‌های مختلفی برای اتمام مراحل وجود دارد. کمتر عنوانی در این سبک با گرافیک دو بعدی و آن هم آرت استایل Pixel Art وجود دارد و جسارت سازندگان برای ارائه عنوانی در این ژانر با این سبک گرافیکی خاص ستودنی است.

هسته اصلی گیم پلی بازی همانند سایر عناوینی که در سبک Immersive Sim قرار دارند، به شدت سیستماتیک طراحی شده است. بدین معنی که عناصر مختلفی نظیر گیاهان، چوب، آب و آتش همگی به شکلی پویا با یکدیگر تعامل دارند و در نتیجه برای عبور از مراحل مختلف این بازی باید با کمک تأثیرگذاری متقابل اجزای مختلف محیط بر روی یکدیگر پیش روی کنید. Wildfire هر چند یک اثر شاهکار به‌حساب نمی‌آید، اما عنوان خوش‌ساخت و زیبایی است و لایق توجه بیش‌تری در سال گذشته بود.

۵. !PHOGS

ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰ phogs

شخصیت‌ اصلی PHOGS شباهت ظاهری فراوانی به شخصیت اصلی انیمیشن گربه سگ دارد.

بازی !PHOGS یک عنوان دونفره در سبک پلتفرمر است. پایه و اساس این بازی بر اساس بازی به صورت دونفره است و در آن شما به همراه یک نفر دیگر، باید کنترل یک سگ دراز دو سر و بامزه را بر عهده بگیرید و به کمک قابلیت‌های این سگ دو سر، مراحل مختلف بازی را پشت سر بگذارید. طراحی هنری این سگ دو سر شباهت بالایی به شخصیت اصلی انیمیشن معروف گربه سگ دارد.

بازی از نظر هنری طراحی بسیار رنگارنگ و شادی دارد و به طور کلی سعی دارد با معماهای جذاب –و البته نه‌چندان دشوار خود- لحظات شاد و مفرحی را برای شما فراهم کند. دنیاهای مختلفی پیرامون موضوعاتی نظیر غذا، بازی کردن و خوابیدن به شکل بسیار رنگارنگ در بازی طراحی شده‌اند که هر کدام از لحاظ بصری جذابیت‌های خاص خود را دارد. با وجود این که تمرکز اصلی !PHOGS بر بازی به صورت دونفره است، اما امکان انجام آن به صورت تک‌نفره هم وجود دارد و هر چند قطعاً تجربه دونفره آن جذاب‌تر است ولی تجربه آن به صورت یک‌نفره هم به اندازه کافی خوب و لذت‌بخش هست و مشکل خاصی هم از بابت کنترل کردن همزمان شخصیت وجود ندارد. به هر حال اگر به بازی‌های پلتفرمر مبتنی بر پازل علاقه داشته و دنبال یک بازی خوب سرگرم‌کننده هستید، !PHOGS می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

۴. Disc Room

ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰ disc room

تمرکز و سرعت عمل بالا حرف اول را در Disc Room می‌زند.

Disc Room یک بازی بسیار دشوار و خاص است که نیازمند سرعت عمل بسیار بالای بازیکن است. در این بازی، شما در یک اتاقک عموماً مربعی شکل قرار می‌گیرید که به تدریج، تیغ‌های دایره‌ای بسیار برنده‌ای با اندازه‌های مختلف در گوشه و کنار آن شروع به حرکت می‌کنند. هدف شما هم این است که تا حداکثر زمانی که می‌توانید در این محیط خشن زنده بمانید و به این تیغ‌ها برخورد نکنید.

بازی Disc Room عملاً یک بازی رکورد محور است و اصل جذابیت آن به زدن رکوردهایی با مدت زمان بالای زنده ماندن در مراحل دشوار بازی است. نکته‌ای که باعث حفظ جذابیت بازی می‌شود، وجود تیغ‌های مختلف با سرعت‌ها و ویژگی‌های گوناگون است و از این رو بازی چالش‌های متفاوتی را در مقابل بازیکنان قرار می‌دهد. این عنوان خوش‌ساخت با توجه به ذات رکوردی خود، پتانسیل بیش‌تر دیده شدن را دارد.

۳. Carto

ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰ carto

هسته اصلی گیم پلی Carto تغییر نقشه بازی است و با کمک این ویژگی، معماهای جذابی در بازی خلق شده است.

Carto یک بازی ادونچر و ماجرایی خاص و بسیار ویژه است. بازی به طور کامل با تمرکز بر اکتشاف و گشت و گذار طراحی شده و هسته اصلی گیم پلی آن هم بر مبنای تغییر دادن نقشه بنا شده است. در حین بازی، بازیکن می‌تواند با مشاهده نقشه محیط آن، قسمت‌های گوناگونی از نقشه را که به صورت مربع‌های جدا از هم قرار دارند، جدا کرده و در نقطه دیگری قرار بدهد. این کار باعث می‌شود که محیط بازی هم دچار تغییر بشود.

این مکانیزم تغییر دادن محیط بازی و ظاهر آن و تمرکز کامل بر مفهوم نقشه، باعث خلق معماهای منحصربه‌فرد و جذابی در بازی شده است. در کنار این موضوع، طراحی هنری بازی هم به شکل بسیار زیبایی انجام شده تا هماهنگی کاملی با این مکانیزم اساسی گیم پلی بازی داشته باشد. Carto از جمله عناوین بسیار نوآورانه امسال بوده و شایسته این است که توجه بیش‌تری به آن بشود.

۲. Signs of the Sojourner

ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰ signs of the sojourner

Signs of the Sojourner به طرز زیبایی از کارت‌ها به عنوان ابزاری در گیم پلی برای به تصویر کشیدن مفهوم ارتباط برقرار کردن و مکالمه استفاده می‌کند.

Signs of the Sojourner عنوانی خاص و در سبک کارتی با روایتی جذاب و در مورد نحوه تعامل و برقراری ارتباط بین افراد است. شخصیت اصلی این بازی یک فروشگاه سیار را اداره می‌کند و از شهری به شهر دیگر می‌رود تا کالاهای گوناگونی را برای تجارت به دست آورد و در این مسیر، با افراد و شخصیت‌های گوناگونی آشنا می‌شود. کارت‌هایی که شما در بازی در اختیار دارید، به نوعی بیانگر شخصیت و تجربیات قهرمان بازی است و او از طریق قرار دادن این کارت‌ها به ترتیب مشخص، می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کرده و با آنان صحبت کند.

بازی با وجود این که یک عنوان کارتی است، به شدت با سایر بازی‌های کارتی متفاوت است و تمرکز بالای آن بر بخش روایی و همچنین شخصیت‌پردازی بسیار خوب کاراکترهای گوناگونی که در بازی ملاقات می‌کنید، باعث می‌شوند که با اثری ویژه روبه‌رو باشیم. از نظر گرافیک هنری و همچنین موسیقی نیز Signs of the Sojourner عنوان بسیار قدرتمندی است. با وجود تمام این تفاسیر و تعاریف منتقدان از بازی، این عنوان خیلی سر و صدای زیادی نکرد. در نتیجه به شایستگی در لیست ده بازی مستقل کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰ قرار می‌گیرد.

۱. Lair of the Clockwork God

ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال ۲۰۲۰ lair of the clockwork god

Lair of the Clockwork God تلفیقی زیبا از سبک پلتفرمر و اشاره و کلیک را در داستانی با درون‌مایه طنز ارائه می‌دهد.

Lair of the Clockwork God از جمله بازی‌هایی بود که واقعاً نسبت به ارزشش به آن بی‌توجهی شده است. این بازی ترکیبی از عناوین پلتفرمر و اشاره و کلیک است که با سطحی بسیار غنی از کمدی و طنز همراه شده و اثر نهایی، معجونی دل‌چسب و لذت‌بخش از ترکیب سبک‌های گوناگون است. سطح طنز مورد استفاده در این بازی و ادغام شدن آن با قسمت‌های مختلف بازی به همراه ارجاعاتی که به عناوین مختلف دیگر در آن داده می‌شود، واقعاً کیفیت بالایی دارد.

علاوه بر طنز، بازی از لحاظ گیم‌پلی هم تنوع بالایی دارد. همان طور که گفته شد، بازی هم قسمت‌های پلتفرمر و سکوبازی دارد و هم در قسمت‌هایی، تبدیل به یک عنوان اشاره و کلیک می‌شود. این که بازی دو شخصیت دارد و به طور همزمان در قسمت‌های زیادی از بازی می‌توان بین این دو شخصیت با سبک بازی متفاوت سوئیچ کرد، هم باعث جذاب‌تر شدن بازی شده و هم منجر به خلق معماهای گوناگونی شده است. بازی Lair of the Clockwork God واقعاً عنوان باکیفیتی است ولی به نظر می‌رسد عرضه آن در اوایل سال ۲۰۲۰ و سپس عرضه شدن عناوین ریز و درشت مختلف و حتی عنوانی نظیر Ori and the Will of the Wisps در ماه‌های بعدی، باعث شده تا این عنوان به اندازه شایستگی‌اش دیده نشود. به هر حال توصیه می‌کنم تجربه این بازی را به هیچ وجه از دست ندهید.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال 2020 - گیمفا
ده بازی مستقل برتر کمتر دیده شده در سال 2020 - گیمفا