Agent؛ داستان جالب عنوانی که هرگز ساخته نشد
Agent؛ داستان جالب عنوانی که هرگز ساخته نشد
Agent؛ داستان جالب عنوانی که هرگز ساخته نشد
Agent؛ داستان جالب عنوانی که هرگز ساخته نشد

Agent؛ داستان جالب عنوانی که هرگز ساخته نشد

آرش بوالحسنی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
Agent؛ داستان جالب عنوانی که هرگز ساخته نشد

در سال ۲۰۰۹ بود که مایکروسافت با هزینه‌ی چند میلیون دلاری، راکستار (Rockstar) را مجاب کرد که Grand Theft Auto 4 را هم‌زمان با پلی‌استیشن ۳، بر روی ایکس‌باکس ۳۶۰ هم عرضه کند. ظاهرا بدون پیشنهاد ۷۵ میلیون دلاری مایکروسافت، Grand Theft Auto 4 تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین انحصاری‌های پلی‌استیشن ۳ می‌شد. شاهکار راکستار در نهایت به یک بازی مولتی‌پلتفرم تبدیل شد، اما سونی با این استودیو بر سر یک بازی انحصاری به توافق رسید. این بازی Agent نام داشت و قرار بود یک تریلر جاسوسی باشد. بیش از یک دهه از معرفی این بازی می‌گذرد و تنها یادگار آن، داستانی جالب از روند توسعه و در نهایت لغو بازی است.

ریشه‌های Agent، تریلر جاسوسی جنگ سرد راکستار

agent

با گذشت هست سال، نشان تجاری Agent رسما منقضی شد و بسیاری هم این را به عنوان نشانه‌ای از لغو بازی قلمداد کردند. هر چند هنوز هم در وبسایت راکستار، می‌توانید بازی Agent را ببینید.

Agent اصالتا در سال ۲۰۰۹ و در جریان کنفرانس سونی رویداد E3 معرفی شد. جک ترتون (Jack Tretton)، رئیس و مدیر عامل سونی آمریکا، بر روی صحنه آمد تا از این بازی رونمایی کند. Agent یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های کنفرانس ۲۰۰۹ سونی بود و در کنار عناوینی مانند Assassin’s Creed 2 معرفی شده بود. جالب‌ این بود که Agent قرار بود یک انحصاری Third-Party باشد. این بازی که توسط استودیوی راکستار نورث (Rockstar North) توسعه یافته بود، قرار بود ماجراجویی یک مامور مخفی در سرتاسر جهان را روایت کند.

بن فدر (Ben Feder)، رئیس وقت راکستار، این بازی را به عنوان انقلابی در ژانر خود معرفی کرد. هایپ بازی تا اواخر سال ۲۰۰۹ شدت گرفت، اما با آغاز سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، اخبار از این بازی کم‌تر شد. هر چند راکستار هنوز تایید کرد که بازی در دست توسعه است. چندین سال از معرفی Agent گذشت و راکستار در این مدت Red Dead Redemption، Max Payne 3، L.A. Noire، Grand Theft Auto 5 و Red Dead Redemption 2 را منتشر کرده بود. با توجه به پایان تولید پلی‌استیشن ۳، به نظر می‌رسد که بازی لغو شده یا در برزخ تولید به سر می‌برد.

داستان‌هایی حول روند توسعه‌ی بازی

agent

تعدادی از اعضای تیم توسعه‌ی بازی Agent، در قاهره و به جرم تصویربرداری از ساختمان‌های دولتی دستگیر شدند. البته آن‌ها در سلامت کامل به آمریکا بازگشتند.

داستان و تاریخچه‌ی روند توسعه‌ی Agent، جالب‌تر و گسترده‌تر از ویژگی‌های خود بازی است. در فوریه‌ی سال ۲۰۱۹، وبسایت Polygon گزارشی را از فرهنگ کاری راکستار سن دیگو منتشر کرد. ظاهرا سن دیگو وظیفه داشت تا دمویی را از این بازی توسعه داده و سپس مشغول مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی رسمی بازی شود. البته این وظیفه از دوش راکستار سن دیگو برداشته شد، چرا که این استودیو مشغول کار بر روی Red Dead Redemption بود. ظاهرا پروژه‌ی Agent دوباره به راکستار نورث بازگشته بود.

اخیرا هم داستان جالبی از راکستار سن دیگو منتشر شد. ظاهرا گروهی از هنرمندان تیم توسعه‌ی Agent، سفری را به مصر ترتیب داده بودند. قصد از این سفر، آشنا شدن و نقشه‌برداری از قاهره برای استفاده در بازی بود. یکی از ماموریت‌های Agent در قاهره جریان داشت و این گروه قصد داشتند تا از پایتخت مصر تصویربرداری کنند. اما به دلیل عکس گرفتن از ساختمان‌های دولتی، این تیم دستگیر شده و مدتی را در بازداشت سپری کردند. البته تمام اعضای تیم در سلامت کامل به آمریکا بازگشتند.

Agent برای Red Dead Redemption 2 و Grand Theft Auto 5 قربانی شد

agent

احتمالا با توجه به عظمت Red Dead Redemption 2 و Grand Theft Auto 5 و وقتی که صرف توسعه‌ی آن دو بازی و بخش آنلاین آن‌ها شده است، دیگر وقتی برای توسعه‌ی Agent نبوده است.

داستان‌های مذکور، تقریبا تمام اطلاعات قابل ذکری است که از روند توسعه‌ی Agent داریم. این بازی تا به امروز یک راز باقی مانده و احتمالا هرگز موفق به تجربه‌ی آن نخواهیم شد. بسیاری از توسعه‌دهندگان راکستار نورث و سن دیگو اعلام کرده‌اند که احتمالا برخی از ایده‌های Agent، در Red Dead Redemption 2 و Grand Theft Auto 5 به کار گرفته شدند. هر چند این موضوع رسما تایید نشده است. دموی توسعه‌یافته توسط راکستار سن دیگو هم هرگز در دسترس عموم قرار نگرفت.

هر چند راکستار هنوز این بازی را رسما لغو نکرده است، اما واقعا بعید است که روزی شاهد عرضه‌ی آن باشیم. در آن صورت هم این بازی قطعا یک انحصاری پلی‌استیشن ۳ نخواهد بود. احتمالا با توجه به عظمت Red Dead Redemption 2 و Grand Theft Auto 5 و وقتی که صرف توسعه‌ی آن دو بازی و بخش آنلاین آن‌ها شده است، دیگر وقتی برای توسعه‌ی Agent نبوده است. راکستار سن دیگو هم Red Dead Redemption اول را با الهام از ایده‌های اولیه‌ی Agent ساخت.

نظر شما چیست؟ آیا روزی شاهد عرضه‌ی Agent بر روی کنسول‌های بازی خواهیم بود؟ در آن صورت آیا این بازی یک انحصاری پلی‌استیشن خواهد بود یا خیر. هر چه باشد این بازی هنوز رسما لغو نشده است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

Agent؛ داستان جالب عنوانی که هرگز ساخته نشد
Agent؛ داستان جالب عنوانی که هرگز ساخته نشد
Agent؛ داستان جالب عنوانی که هرگز ساخته نشد
Agent؛ داستان جالب عنوانی که هرگز ساخته نشد
Agent؛ داستان جالب عنوانی که هرگز ساخته نشد

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Mr.tur گفت:

    یادمه L.A. Noire هم قرار بود انحصاری ps3 باشه سر اونم ماکرو یه کاری کرد اومد برای۳۶۰٫
    بنده خدا ماکروسافت چقدر پول میداد به این و اون :rotfl:
    البته کار درستی هم میکرد اما الان همش سرویس محور شده.
    تمام 😀

    • GodHand گفت:

      ببین در حقیقت اینطوری شده که سونی قبلش اومده پول داده که انحصاری کنه یه بازی بزرگ رو، بعد مایکروسافت اومده گفته چی؟ پول میدی بازی مولتی پلتفرم انحصاری کنی؟ برو خونتون عمو جون! شده حکایت بتسدا و سونی و بازی strafield که مایکرو یه حرکتی زد سونی هنوز گیجه و خودشو پیدا نکرده بنده خدا

  • AmirtheGRB گفت:

    اینکه چرا به عکس برداریا گیر داده بودن خیلی جالبه اینجا نمیشه گفت 😉 کلا داستان ساخت ایجنت خیلی آموزندس. اینم بگم تقریبا بیشتر اتفاقات روند توسعه ایجنت لو رفته. سرچ بکنید سیر تا پیازش هست فقط یکم پراکنده
    بنظر من ازونجایی که دیگه راکستار یسری کانسپت آرت بازی رو توی سکوت خبری داده بیرون بعیده ساخته بشه
    ممنون از شما آقای بوالحسنی

  • سوالی که برام پیش میاد اینه که قطعا سونی هزینه‌ی زیادی برای این بازی کرد که به مرحله‌ی معرفی هم رسیده بوده و خب اگه لغو شده باشه باید اسمشم حذف بشه و راکستار پولو به سونی برگردونه و اعلام کنن که بازی کنسل شده…
    به شخصه احساس میکنم راکستار(هر شعبه‌ای) یه بازی به سونی بدهکاره(اگه پول پس گرفته نشده باشه…ًاگه این اتفاق بیوفته…چه بمبی بشه…
    قبلا هم سابقه داشته بازی مثل لست‌گاردین که هزار اتفاق براش افتاد تا بالاخره ساخته بشه…
    امیدوارم این اتفاق بیوفته تا برای یک بار هم که شده…معجون راکستار سونی بچشیم

  • یادش بخیر gta iv رو یادمه. اگر اشتباه نکنم سونی ۶۰ ملیون دلار داد به راک استار انحصاریش کنه بعد مایکروسافت اومد ۱۵ ملیون دلار هم روش گذاشت داد به راک استار. همین باعث شد ۳ ماموریت انحصاری هم توی نسخه کامپلیت ادیشن برای ایکس باکس ۳۶۰ بذاره که روی پلی استیشن ۳ اصلا نبود.
    با اینکه بازیش واقعا شاهکار بود. ولی پورت پیسیش خیلی بد بود اون موقع پیسی من خودش زغالی بود نمیکشید مجبور شدم روی کنسول داداشم بزنم.

Agent؛ داستان جالب عنوانی که هرگز ساخته نشد