بررسی احتمالات چرا باید منتظر کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو باشیم؟
بررسی احتمالات چرا باید منتظر کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو باشیم؟
بررسی احتمالات چرا باید منتظر کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو باشیم؟
بررسی احتمالات چرا باید منتظر کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو باشیم؟

بررسی احتمالات؛ چرا باید منتظر کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو باشیم؟

آرش بوالحسنی
۲۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
پلی‌استیشن ۵

Cyberpunk 2077 هر چه باشد، به خوبی برخی از ناتوانی‌های کنسول‌های جدید را به نمایش گذاشته است. پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس کنسول‌های تحسین برانگیزی هستند، اما هنوز در ارائه‌ی نسخه‌ی نسل قبلی بازی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه‌ی ثابت عاجز هستند. این را هم در نظر بگیرید که با توجه به عدم انتشار به‌روزرسان نسل نهمی، خبری از Ray-Tracing هم نیست. البته طبعا بخش زیادی از این مشکل مربوط به بهینه‌سازی ضعیف سی‌دی پراجکت رد (CD Projekt RED) بر روی کنسول‌ها است.

با این وجود حتی عناوینی مانند Assassin’s Creed Valhalla در ازای نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، وضوح تصویر بازی را به پایین‌تر از ۴K کاهش می‌دهند. بازی Spider-Man: Miles Morales هم شما را مجبور به انتخاب بین نرخ فریم ۶۰ یا وضوح تصویر و گرافیک بالا می‌کند. تمام این‌ها به این معنا است که برخلاف تبلیغات هر دو شرکت، فعلا خبری از ۴K/60 نیست. این وعده با توجه به فراگیر شدن فناوری Ray-Tracing، حتی بیش از پیش دور از دسترس به نظر می‌رسد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی احتمالات در مورد سخت‌افزار پلی‌استیشن ۵ پرو بپردازیم. هم‌چنین این سوال را می‌پرسیم که آیا بهتر است برای این کنسول صبر کنید یا خیر.

وضوح تصویر ۴K

پلی‌استیشن 5

پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس عناوین با کیفیت بسیاری را در اختیار بازی‌بازان قرار می‌دهند. مثلا Demon’s Souls Remake و Yakuza: Like a Dragon دو تا از بازی‌هایی هستند که در لاین‌آپ عرضه‌ی هر کدام از این دو کنسول بودند. متاسفانه، عناوین خوبی که به وعده‌ی ۴K/60 عمل کنند زیاد نیستند. اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games)، توسعه‌دهنده‌ی Spider-Man: Miles Morales، در ارائه‌ی یک بازی با جلوه‌های بصری نسل بعدی، فوق‌العاده عمل کرده است.

Miles Morales جز اولین عناوین کنسولی است که از Ray-Tracaing پشتیبانی می‌کند. اما اگر از یک نمایشگر ۴K استفاده می‌کنید، باید قید ۶۰ فریم بر ثانیه را برای این وضوح تصویر و Ray-Tracing بزنید. حالت Performance به شما نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را می‌دهد، اما وضوح تصویر تا ۱۵۱۲p کاهش می‌یابد. هم‌چنین فعال کردن نرخ ۶۰ فریم و Ray-Tracing به صورت هم‌زمان، منجر به کاهش وصوح تصویر تا ۱۰۸۰p می‌شود.

بازی Assassin’s Creed Valhalla، یکی دیگر از عناوینی است که شما را مجبور به انتخاب بین ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه می‌کند. بنا به بررسی‌های دیجیتال فاندری، بازی در حالت Performance هرگز به وضوح تصویر ۴K نمی‌رسد. بر روی پلی‌استیشن ۵ شاهد وضوح تصویر متغیر بین ۱۷۲۸p و ۱۴۴۰p هستیم. ۱۴۴۰p به عبارتی ۶۷ درصد وضوح تصویر ۴K است. قضیه برای Demon’s Souls Remake هم مشابه است و برای رسیدن به نرخ ۶۰ فریم باید به وضوح تصویر ۱۴۴۰p قانع باشید.

آیا خبری از پلی‌استیشن ۵ پرو خواهد بود؟

پلی‌استیشن 4 پرو

طی دو سال اخیر، یافتن کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو به صورت جهانی بسیار دشوار بوده است. این مهم می‌تواند به خاطر کاهش تولید یا فروش بسیار بالای این کنسول باشد. فاکتوری که تاثیر زیادی در تصمیم سونی برای تولید پلی‌استیشن ۵ پرو خواهد داشت.

طبعا پیشرفت فناوری در بازار رایانه‌های شخصی، منجر به رسیدن به رویای ۴K/60 به علاوه‌ی Ray-Tracing خواهد شد. در حال حاضر باید نگاهی به کارت‌های گرافیک AMD و سری جدید ۶۰۰۰ داشته باشیم. چرا که AMD سازنده‌ی کارت‌های گرافیک هر دو کنسول سونی و مایکروسافت است. با وجود عملکرد خوب Radeon 6800 و ۶۸۰۰xt در وضوح تصویر ۴K، فعال کردن Ray-Tracing تا حد زیادی باعث افت نرخ فریم می‌شود.

با این حال با عرضه‌ی نسل بعدی کارت‌های گرافیک AMD، هواداران بسیاری خواستار یک کنسول میان‌نسلی خواهند بود. البته خواسته‌ی هواداران به معنای موافقت سونی نیست. طی دو سال اخیر، یافتن کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو به صورت جهانی بسیار دشوار بوده است. این مهم می‌تواند به خاطر کاهش تولید یا فروش بسیار بالای این کنسول باشد. فاکتوری که تاثیر زیادی در تصمیم سونی برای تولید پلی‌استیشن ۵ پرو خواهد داشت.

تاریخ عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ پرو

کنسول‌ پلی‌استیشن ۴ پرو در سال ۲۰۱۶ و تقریبا سه سال پس از عرضه‌ی پلی‌استیشن ۴ روانه‌ی بازار شد. در این صورت می‌توانیم انتظار انتشار پلی‌استیشن ۵ پرو در سال ۲۰۲۳ را داشته باشیم. از طرفی برنامه‌ها و اعمال AMD هم اهمیت بسیار زیادی دارد. AMD در حال حاضر تمرکز خود را بر روی کارت‌های سری ۶۰۰۰ و معماری RDNA 2 گذاشته است. این در حالی است که پلی‌استیشن ۵ برخلاف ایکس‌باکس سری ایکس، فاقد معماری RDNA 2 کامل است.

انتظار می‌رودو که AMD در سال ۲۰۲۲، نسل بعدی کارت‌های گرافیک خود را عرضه کنید. در این صورت هم سونی و هم مایکروسافت زمان کافی برای طراحی و تولید کنسول‌های میان‌نسلی و عرضه‌ی آن‌ها در سال ۲۰۲۳ را خواهند داشت.

آشنایی توسعه‌دهندگان با سخت‌افزار جدید

با آغاز نسل جدید، کمی طول می‌کشد تا توسعه‌دهندگان با سخت‌افزار جدید کاملا آشنا شوند. Uncharted اصلی که در سال ۲۰۰۷ و بر روی پلی‌استیشن ۳ منتشر شد، تنها از ۳۰ درصد قدرت آن کنسول بهره می‌برد. با گذشت دو سال و عرضه‌ی Uncharted 2، این توسعه‌دهنده بالاخره توانست تا از قدرت کامل پردازنده‌ی Cell بهره ببرد. البته تفاوت گرافیکی Uncharted 4 و The Last of Us Part 2، بسیار کم‌تر از نسل قبل بود. این به خاطر ساده‌سازی معماری پلی‌استیشن ۴ نسبت به پلی‌استیشن ۳ بود.

مارک سرنی از عبارت Time to Triangle برای توصیف مدت زمانی که توسعه‌دهندگان صرف آشنا شدن با سخت‌افزار جدید می‌کنند بهره می‌برد. به گفته‌ی سرنی، توسعه‌دهندگان به ۶ الی ۱۲ ماه برای آشنا شدن با سخت‌افزار پلی‌استیشن ۳ نیاز داشنتند. پلی‌استیشن ۴ این مدت را به ۱ الی ۲ ماه کاهش داد. پلی‌استیشن ۵ هم با بره‌برداری از معماری مشابه، این مدت زمان را به زیر ۱ ماه کاهش داد.

یادگیری ماشینی

بررسی احتمالات چرا باید منتظر کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو باشیم؟

فناوری Super Resolution هنوز در دسترس قرار نگرفته است، اما به زودی بر روی کارت‌های RDNA 2 از جمله ایکس‌باکس سری ایکس/اس عرضه خواهد شد.

 

حتی کارت گرافیک RTX 3090 که ۱۵۰۰ دلار قیمت دارد، نمی‌تواند Cyberpunk 2077 را با وضوح تصویر ۴K و نرخ فریم ۶۰ در کنار Ray-Tracing اجرا کند. در عوض شما باید از فناوری Super Sampling فوق‌العاده‌ی انویدیا یعنی DLSS استفاده کنید. DLSS با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، فریم‌های وضوح تصویرهای بالاتر از وضوح تصویر Native را پیش‌بینی می‌کند. پس بازی‌بازان می‌توانند بازی را با وضوح تصویر Native 1440p اجرا کنند و سپس با استفاده از DLSS به وضوح تصویر ۴K برسند. نتیجه‌ی نهایی به طرز غافلگیرکننده‌ای رضایت‌بخش است.

AMD هم معادل خود یعنی Super Resolution را معرفی کرده است. این فناوری هنوز در دسترس قرار نگرفته است، اما به زودی بر روی کارت‌های RDNA 2 از جمله ایکس‌باکس سری ایکس/اس عرضه خواهد شد. در حال حاضر مایکروسافت ادعا می‌کند که سخت‌افزار ایکس‌باکس سری ایکس/اس، توانایی پشتیبانی از Super Resolution و سایر فناوری‌های یادگیری ماشینی را دارد. البته پلی‌استیشن هم هنوز می‌تواند از Super Resolution استفاده کند، اما نتیجه‌ی نهایی کم‌تر کارآمد خواهد بود.

در عوض به نظر می‌رسد که سونی در حال کار بر روی معادل انحصاری خود برای Super Sampling ماشینی است. البته این مورد تنها در حد انتشار یک پتنت است. در صورت به واقعیت پیوستن این مهم، می‌توانیم کاملا بی‌خیال کنسول‌های میان‌نسلی شویم. بر روی بسته‌بندی پلی‌استیشن ۵ شاهد عبارات ۸K و ۱۲۰ فریم بر ثانیه هستیم. اگر این کنسول بتواند گیم‌پلی با نرخ ۱۲۰ فریم را در وضوح تصویر ۱۰۸۰p ارائه دهد، با Super Sampling می‌توانیم شاهد ارائه‌ی تصویر با کیفیت‌تر بر روی نمایشگرهایی با وضوح تصویر بالاتر باشیم.

 

آیا باید منتظر پلی‌استیشن ۵ پرو بمانیم؟

قیمت پلی استیشن ۵

پلی‌استیشن ۵ پرو یا نه، شاید بهتر باشد کمی بیشتر برای خرید کنسول نسل جدید منتظر بمانید. البته بسیاری از این موارد، بستگی به شرایط خود شما دارد. بسیاری هنوز هم از نمایشگرهای ۱۰۸۰p یا حتی ۱۴۴۰p استفاده می‌کنند و علاقه‌ای به وضوح تصویر ۴K ندارند. با این وجود احتمالا تا سال ۲۰۲۲، شاهد عرضه‌ی بازی‌ها بر روی سخت‌افزار نسل هشتم خواهیم بود و عملکرد ضعیف Cyberpunk 2077، نباید شما را از این کنسول‌ها ناامید کند.

استفاده از فناوری مشابه با DLSS، می‌تواند کاملا نیاز برای یک کنسول میان‌نسلی را از بین ببرد. البته از طرفی هم تنها وضوح تصویر مد نظر نیست و کنسول‌های میان‌نسلی، می‌توانند جهت ارائه‌ی Ray-Tracing بهتر عرضه شوند. هم‌چنین با توجه به قیمت‌های فعلی و کمبود کنسول‌ها در سراسر جهان، مشخص نیست که کی می‌توانید یک کنسول جدید بخرید. شاید تا آن زمان تکلیف کنسول میان‌سلی یا فناوری یادگیری ماشینی کنسول‌ها هم مشخص شده باشد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی احتمالات چرا باید منتظر کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو باشیم؟
بررسی احتمالات چرا باید منتظر کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو باشیم؟
بررسی احتمالات چرا باید منتظر کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو باشیم؟
بررسی احتمالات چرا باید منتظر کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو باشیم؟
بررسی احتمالات چرا باید منتظر کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو باشیم؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی احتمالات چرا باید منتظر کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو باشیم؟
بررسی احتمالات چرا باید منتظر کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو باشیم؟