بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند
بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند
بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند
بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند

از هنر هشتم به هفتم؛ سه بازی پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند

نیما نصیری
۱۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند

مدتی است که سونی به فکر ساختن فیلم بر اساس تعدادی از بازی‌های پلی‌استیشن است که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند است. بر اساس اخبار منتشر شده، ۳ فیلم بر پایه‌ی بازی‌های سونی در مراحل اول ساخت قرار دارند. یکی از این موارد، بازی Uncharted است.

ساخت فیلم بر اساس بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند ایده‌ی خوبی است؛ چرا که پتانسیل بازی‌های سونی بسیار بالا است. اکثر این بازی‌ها تمرکز زیادی روی داستان دارند. جهان این عناوین هم معمولا بسیار غنی است و امکان روایت داستان‌های گوناگون را فراهم می‌کند. بازی‌های زیادی در لیست عناوین اختصاصی پلی‌استیشن هستند. این‌ طور که به نظر می‌رسد، سونی در حال ساخت حداقل ۳ فیلم سینمایی و ۷ برنامه‌ی تلویزیونی بر اساس بازی‌های خود است.

این اقدامات بخشی از برنامه‌ی این غول سرگرمی برای ارائه‌ی محتوای بیشتر در رسانه‌های مختلف است. این برنامه One Sony نام دارد. هنوز مشخص نیست که فیلم سینمایی Uncharted با حضور تام هالند (Tom Holland) هم یکی از این ۳ فیلم جدید هست یا خیر. اما به هر صورت اولین نمونه از نحوه‌ی تبدیل یک بازی به فیلم سینمایی توسط سونی است.

فیلم‌هایی که بر اساس بازی‌های ویدیویی ساخته شده‌اند، با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌اند. فیلم‌هایی مانند Sonic the Hedgehog و Detective Pikachu هم هستند که نسبتا موفق ظاهر شده‌اند. در عوض تعداد زیادی فیلم سینمایی متوسط از سری Resident Evil ساخته شده است. سونی می‌تواند با برنامه‌ی One Sony شرایط را تغییر دهد. بازی‌های زیادی پتانسیل تبدیل به فیلم سینمایی را دارند. این فیلم‌ها می‌توانند مربوط به شخصیت اصلی باشند یا به داستان‌های فرعی در جهان یک بازی بپردازند. به همین منظور تصمیم گرفتیم ۳ بازی محبوب پلی‌استیشن که امکان ساخت فیلم‌های اقتباسی موفق را فراهم می‌کنند بررسی کنیم:

بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند

Bloodborne

بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند

کلیسا‌های عظیم، موجودات عجیب و غریب مختلف و شخصیت‌هایی که دچار نفرین‌های وحشتناک شده‌اند. داستان فیلم Bloodborne می‌تواند به اندازه‌ی خود بازی مبهم و گیج‌کننده باشد.

بخش‌های زیادی از این ساخته‌ی فرام‌سافتور (FromSoftware) به خوبی با فضای فیلم‌های سینمایی همخوانی دارند: کلیسا‌های عظیم، موجودات عجیب و غریب مختلف و شخصیت‌هایی که دچار نفرین‌های وحشتناک شده‌اند. فیلم اقتباسی می‌تواند مانند بازی آغاز شود. شخصیت اصلی، یک شکارچی بی‌نام، در یک شب نفرین شده در بیمارستان بیدار می‌شود. در طی فیلم می‌توانیم با موجوداتی مانند Blood-Starved Beast، Vicar Amelia، Rom و Vacuous Spider مواجه شویم که سر راه شکارچی ما قرار می‌گیرند و البته که با روش‌های خشنی از بین خواهند رفت!

فیلم Bloodborne می‌تواند به اندازه‌ی خود بازی مبهم و گیج‌کننده باشد. بخش‌های زیادی از داستان توسط شخصیت‌های فرعی و محیط روایت می‌شود. در طی بازی، بازی‌بازان در شهر Yharnam کاوش می‌کنند که تخریب شده است. به‌جای این، فیلم می‌تواند روند فروپاشی شهر و تاثیر کلیسای آن را به تصویر بکشد. شخصیت اصلی می‌تواند در اثر استفاده از Old Blood به آرامی به سمت دیوانگی برود، متوهم شود و در کل چیزی شبیه شکارچی بازی شود. یکی از کارهایی که سونی باید انجام دهد، اضافه کردن گیلرمو دل‌تورو (Guillermo del Toro) به پروژه است تا شاهد زنده شدن روح بازی باشیم.

God of War

بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند

علاوه‌بر تغییر سبک بازی، اضافه شدن ویژگی‌های شخصیتی جدید به کریتوس مانند احساسات پدرانه باعث جذابیت این بازی شد. با آوردن این بازی به پرده‌ی نقره‌ای، می‌توان بعد جدیدی از روابط پدر و پسری این دو نفر را به تصویر کشید.

بازی سال ۲۰۱۸ استودیو سانتا مونیکا (Santa Monica Studio) روند جدید و رادیکالی در این سری ایجاد کرد. علاوه‌بر تغییر سبک بازی، اضافه شدن ویژگی‌های شخصیتی جدید به کریتوس مانند احساسات پدرانه باعث جذابیت این بازی شد. اگر قرار بر ساخت اقتباس سینمایی از God of War باشد، می‌توانیم شاهد ماجراجویی کریتوس (Kratos) و آترئوس (Atreus) باشیم. با آوردن این بازی به پرده‌ی نقره‌ای، می‌توان بعد جدیدی از روابط پدر و پسری این دو نفر را به تصویر کشید. این فیلم می‌تواند جنبه‌های بیشتری از رابطه‌ی کریتوس و آترئوس را روشن و داستان بازی را کامل‌تر کند. شاید حتی به داستان کریتوس و همسرش، فی (Faye)، بپردازد و نحوه‌ی آشنایی و ماجراهای بین این دو را روایت کند. پتانسیل God of War به شدت بالاست و تنها نیاز به افرادی خلاق برای ساخت اثری درخور این سری محبوب است.

The Last of Us

بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند

احتمالا همین حالا هم برنامه‌هایی برای اقتباس سینمایی این بازی در HBO در دست ساخت است. اما این دلیل نمی‌شود که فیلم سینمایی جداگانه‌ای برای این بازی ساخته نشود.

احتمالا همین حالا هم برنامه‌هایی برای اقتباس سینمایی این بازی در HBO در دست ساخت است. اما این دلیل نمی‌شود که فیلم سینمایی جداگانه‌ای برای این بازی ساخته نشود. این فیلم می‌تواند داستان جوئل (Joel) پیش از شیوع بیماری را روایت کند. یا حتی به گذشته‌ی الی (Ellie) بپردازد. مانند A Quiet Place صداگذاری این فیلم باید قدرتمند باشد و سکوت ناشی از نبود انسان‌ها را به خوبی منتقل کند. شهرهای مخروبه و سکوت وحشتناک آن‌ها و شکسته شدن این سکوت توسط کلیکرها می‌تواند به خوبی فضای بازی را بازسازی کند.

البته ممکن است این فیلم‌ها تمرکز زیادی روی شخصیت‌های اصلی بازی‌ها نداشته باشند و داستان‌ها جانبی و فرعی روایت کنند. به این ترتیب بیشتر با جهان این بازی‌ها آشنا می‌شویم و آسیبی هم به ساخت بازی‌های بعدی وارد نمی‌شود. نکته‌ی مهمی که وجود دارد، وابسته نبودن داستان فیلم و بازی است. یعنی فیلم‌ها نباید به نوعی ساخته شوند که برای درک داستان نیاز به تجربه‌ی بازی باشد. یا بازی‌های بعدی بر اساس داستان فیلم یا سریال نباشد تا حتما برای درک بازی نیاز به تماشای آن‌ها باشد. در واقع بازی و فیلم باید به خودی خود مستقل باشند.

با توجه به توانایی سونی در ساخت بازی‌های اختصاصی عالی، شرایط برای ساخت اقتباس سینمایی از آن‌ها فراهم است. با ۳ فیلم و ۷ برنامه‌ی تلویزیونی که در نظر گرفته شده، طیف گسترده‌ای از طرفداران می‌توانند از محتوای جدید لذت ببرند. با انتشار فیلم Uncharted در ماه جولای سال ۲۰۲۱ برنامه‌های سونی آغاز خواهد شد و ما هم می‌توانیم به کیفیت کلی برنامه‌ی سونی پی ببریم. نظر شما درباره‌ی ساخت اقتباس سینمایی از بازی‌های پلی‌استیشن چیست؟ به نظر شما کدام بازی‌ها مناسب‌ترین موارد برای این کار هستند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند
بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند
بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند
بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند
بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Neil_druckman گفت:

    دلستو که دارن میسازن و خیلی هم مناسبه سریال بشه
    هم گاد او وار به هیچ وجه نباید فیلم و سریال بسازن ازش.اصلا مناسب نیست.بلادبورن خوبه ها یعنی میتونه یه چیز خیلی خفن در بیاد ولی مطمعنن نیاز مند یه بودجه وحشتناک بالاست که یتونن اون اتمسفر و دنیا رو بسازن

  • به نظر من یه فیلم گروه فایر فلایز لست اف اس بسازن خوبه چون هم با اونا بیشتر اشنا میشیم هم دیگه دست نویسنده برای داستان نویسی بسته نیست

  • Godofwar0385 گفت:

    گاداف وارو درگیر سینما نکنن
    گاداف وار حرمت داره و جاش فقط تو قلب و خون و فکر ماست
    گاد خداست،خداهم بحثش جداست :yes:

  • ممنون بابت مطلب..
    ولی همچنان بر این باورم که خدای جنگ، فیلم خوبی نمی شه..
    .
    پ.ن: تغییرات خوبی داره تو سایت صورت می گیره.. دم گیمفا گرم :yes:

  • hideomiazaky گفت:

    بازی هایی که گیم پلی تاثیر خیلی بیشتری دارن اوردنشون اشتباهه چون یه المان خیلی اصلی داره حذف میشه
    مثلا شاید یه فیلم از رو گاد او وار فیلم قشنگی در بیاد ولی طرفدار ها رو هیچوقت نمیتونه راضی کنه چون دارن کریتوس رو میبینن ولی همچنان یه گوشه بیکار نشستن
    در هر صورت این نظرشخصی منه بنظر من بازی هایی مث انچارتد و لست او اس فیلمای قشنگی میشن و گاد و بلادبورن فکر نکنم

  • Mateus گفت:

    گاد حیفه ! باید اسطوره ایی باقی بمونه ؛

  • Wounds گفت:

    اصلا ایده جالبی نیست من یکی که اصلا دوست ندارم از بازی های ویدئویی سریال و فیلم بسازن این سبک از فیلم ها حتی یک درصد از حس بازی انتقال نمیدن

  • اصلا به جز لست بقیه ی مقاله رو قبول ندارم
    همیشه اصلی ترین جزء عناوین سولزبورن گیم پلیشونه
    نه داستانشون
    تو فیلم گیم پلی ازش گرفته میشه
    دیگه چی ازش میمونه؟؟؟
    داستان هم تو همون گیم پلی روایت میشه
    نه دیالوگ های زیاد و کاتسین
    گاد هم بیشتر از اینکه با داستان محشر معروف شده باشه
    با گیم پلی خفن و خشونت بالا و باس های حماسی شناخته شده
    تو فیلم فقط خشونتو میشه پیاده کرد که اونم تاثیر بازیو نداره
    چون تو بازی دست ماست خشونت و ما انجام میدیم
    ولی تو سینما دیگه دست ما نیست و ما فقط نظاره گریم
    یه لحظه پایان باس زئوس و اون صحنه ی اول شخص رو به یاد بیارید

    • G_man گفت:

      (ولی تو سینما دیگه دست ما نیست و ما فقط نظاره گریم)
      مشکل اینجاست که میخوای تجربه ای که از اقتباس های سینمایی این گیم ها به دست بیاری مشابه تجربت از بازی هاشون باشه در حالی که آثار سینمایی که از گیم اقتباس میشن باید هویت خودشونو داشته باشن مثلا اگه بخوان از بلادبورن اثر سینمایی بسازن روایت و داستان بلادبورن رو ارتقا می دن و ساختار داستانی بازی و اتمسفرشو با یک اثرسینمایی تطبیق می کنن و یا وقتی می خواستن بازی مثل ویچر رو از دل کتاب هاش بیرون بیارن تغییرات زیادی روش انجام دادن تا در عین الهام گرفتن یک اثر مستقل به حساب بیاد

      • آخه ممکن نیست
        اینا گیمن نه کتاب
        وقتی کتابو به فیلم تبدیل می‌کنی یه چیزی بهش اضافه میشه
        ولی موقع تبدیل گیم به فیلم نه تنها اضافه نمیشه
        بلکه مهمترین چیز گیم یعنی گیم پلی ازش کم میشه

        • G_man گفت:

          خب باید گیم پلی برداشته بشه تا اون اقتباس به یه اثر سینمایی تبدیل بشه. در رابطه با کم و زیاد کردن باید بگم که وقتی می خوان از آثار گیم یک اثر سینمایی در بیارن گیم پلی رو حذف می کنن ولی اون داستان و روایت و نحوه ی ارتباط کاتسین ها رو ارتقا میدن(البته اگه یه کارگردان و تیم تولید خوب پشت اثر باشه) و بحثی که اینجا پیش میاد اینه که آیا پیش زمینه و داستان منبع اقتباس اونقدر غنی هست که بشه ازش فیلم درآورد و اون رو با قواعد ساخت آثار سینمایی هماهمنگ کرد؟مشخصا بازی های آنلاین و بتل رویال چنین پیش زمینه ای رو ندارن ولی اثری مثل بلادبورن داستان و روایتش به قدر کافی غنی هست که یه فیلم ساز از داستان و اتمسفرش استفاده کنه و از اون فیلم دربیاره و حتی در بعضی قسمت های فیلمش( در عین وفاداربودن به منبع اقتباس) محتواهای داستانی دلخواهش رو اضافه کنه

  • جدا از کلیشه همیشگی خراب کردن فیلم های اقتباس شده از گیم ها
    هر چقدر سونی تو بازیسازی خوب هست و چیزی جز شاهکار تحویل نمیده،توی بخش فیلم سازی فاجعه هست
    فیلم Uncharted که متاسفانه در حال ساخت هست و احتمالا شکست میخوره و آبروی سری رو میبره… هر چی باشه تا الآن چند تا کارگردان عوض کرده
    فیلم God of War هم ظاهرا متاسفانه ساختش تایید شده و نقش کریتوس رو هم جرارد باتلر بازی کنه که این فیلم هم یک ضربه دیگه به ابهت کریتوس میزنه و آبروی سری رو میبره
    فیلم TLOU هم تا وقتی دارن سریالش رو میسازن احتیاجی به فیلم نداره
    و برخلاف Uncharted و GOW پتانسیل موفق شدن رو داره ولی بازم بهش امیدی نیست
    سر سریال The witcher هم ‌یکسری از فنبوی های ویچر میگفتن قراره بیاد جای game of thrones رو بگیره که دیدیم آخرش چه فاجعه ای تحویل دادن با اون روایت داغونش

  • pegasus گفت:

    اگه سونی نبود الان صنعتی به اسم گیم هم نبود

  • با هر سه مورد مخالفم.
    خوشم نمیاد کریتوس روی صفحه سینما باشه.مطمئن هم هستم نمی‌توانند خوب بسازنش و کلمه ادا بشه.
    واقعا در نگاه اول متوجه شباهت چهره جوئل به چهره جیمی لنیستر شدم
    حدس هایی زدم که شاید یه روزی اون بازیگر بیاد نقش جوئل رو بازی کنه.

  • سینا گفت:

    نهههههه گاد نهههههههههه 😥 :pain: :sweat: .به خدا هیچکس نمیتونه تو ابهت یه تار ریش سلطان بشه.بعدشم داستان گاد خصوصا سه گانه بر مبنای گیمپلی ساخته شده.اصلا چجوری میخوان بیارنش تو قاب سینما؟؟؟گاد نه گاد اصلا غیر قابل تصوره

  • اینطوری باشه که گوتی سریال و فیلم رو هم قراره همش سونی بگیره

  • oculus rift گفت:

    فعلا که منتظر سریال the last of us از شبکه hbo هستم

  • Arash گفت:

    سینمایی گاد آف وار بهترین اقتباس گیمی میشه…
    به شرط کارگردانی مث نولان و بودجه وحشتناک…..
    امیدوارم اگه مال گاد ساخته میشه بهترین باشه…
    مخصوصا داستان و البته جلوه های بصری و مبارزات

  • ممنون بابت مقاله مفیدتون
    من ترجیح میدم از گیم های نمادینی مثل خدای جنگ هیلو مورتال کمبت و سونیک مخصوصا بازی های استاد میازاکی فیلم سینمایی ساخته نشه چون نمیتونن تو ۳ ساعت هم شخصیت پردازی هم داستان در حد و خور این سلاطین گیم تحویل مخاطب بدن ولی با ساختن سریال موافقم و برای سریال های لست و هیلو خیلی هایپم لست که hbo میسازه و استاد دراکمن روش نظارت داره هیلو هم که از پر خرج ترین سریال های تاریخه با اون بودجش برای قسمت اولش
    ولی متاسفانه سونی تو ساختن فیلمای بلاک باستر از گیم سابقه بدی داره از انتخاب بازیگر اسپایدرمن برای نیتن تا انتخاب بازیگر فیلم۳۰۰ برای نقش کریتوس!

  • NEON گفت:

    بچه ها بنظرتون سریال the last of us سریال موفقی میشه ؟

  • یه بازی هنری مثل بلادبورن مخصوص مدیوم خودش هست و تمام بزرگی خودش رو از مدیوم گیم داره.. همینطور شاهکار های سایر مدیوم ها مثل ادبیات و سینما. سینمایی کردن چنین عنوانی شاید فقط به ذائقه‌ی بلاکباستر پسند ها خوش بیاد ، وگرنه ارزش هنری و معنوی نداره. سینما چطوری میتونه اتمسفر سازی و حس کنترل و کاوش در شهر یارنام رو بسازه ، چطوری میتونه حس کنترل کارکتر قدرتمندی چون کریتوس رو به ارمغان بیاره ؟ همینطور که یک ویدئوگیم قادر نیست که مثلا تعلیق هیچکاکی داشته باشه. یا همانطور که خود هیچکاک گفته بود ، یک اثر سینمایی نمیتونه یک رمان بیش از ۷۰۰ صفحه‌ایِ جنایت و مکافات رو به تصویر بکشه.. دنیای الان سلیقه‌ی فست فودی داره و بلاکباستر پسند هست ، وگرنه هر مدیومی فرم هنریِ خودش رو داره و اگر قرار به تبدیل به مدیوم دیگری باشه ، می‌بایست در اون مدیومِ مقصد جهان خودش رو بسازه که چنین چیزی شبیه به ساختن دوباره‌ی اثر میمونه.

  • rezav8008 گفت:

    خیلی جالب میشه از Bloodborne انیمه بسازن ، بنظرم بیشتر میتونه حسی که توی بازی هست رو شاید بهتر از فیلم انتقال بده

  • لست که سریالش تایید شده.
    اما احتمال gow و demon خیلی پایینه به نظرم این فیلم ها هزینه های بسیار سنگینی خواهند داشته و در کل ساختنشون خیلی سخته مثلا همین مبارزات گاد رو چطور توی فیلم پیاده کنن (البته هیچ چیز غیر ممکن نیست)
    و البته مهم ترین دلیلش کیو بزارن جای کریتوس اخه؟ 🙁

  • NEON گفت:

    بی صبرانه منتظر سریال the last of us :yes:

بازی‌های پلی‌استیشن که می‌توانند تبدیل به فیلم سینمایی شوند