آخرین روشنایی ، آخرین امید | پیش نمایش Metro: Last Light - گیمفا
آخرین روشنایی ، آخرین امید | پیش نمایش Metro: Last Light - گیمفا
آخرین روشنایی ، آخرین امید | پیش نمایش Metro: Last Light - گیمفا
آخرین روشنایی ، آخرین امید | پیش نمایش Metro: Last Light - گیمفا

آخرین روشنایی ، آخرین امید | پیش نمایش Metro: Last Light

امیر محمد جیریایی
۱۱:۴۸ ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
آخرین روشنایی ، آخرین امید | پیش نمایش Metro: Last Light - گیمفا

از زمانی که به یاد دارم همیشه خودم را مترو ها و در حال مبارزه با موجودات و انسان های زیاده خواه دیده ام. می گویند در زمان شروع انفجار هسته ای همگان به مترو ها فرار می کردند و تنها دل رحمی نگهبان مترو به بچه بودن من باعث شده تا راهی به این پناهگاه های امن داشته باشم. اما پدر و مادرم در همان شروع بمباران از بین رفته اند. بیش از ۲۰ سال از آن زمان گذشته  تنها گفته های مردم و تصاویری که از قبل انفجار هسته ای داشته ام نمایی از دنیای سالم را ذهنم به وجود آورده است.  این ها تنها تمامی خاطرات من می باشد.

نام من آرتیوم است ، آخرین امید بشریت !

 

نام: Metro: Last Light

سازنده: ۴A Games

ناشر: Deep Silver

تاریخ انتشار: ۱۴ می ۲۰۱۳

تاریخ انتشار شمسی : سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲

سبک: Survival-horror / first-person shooter

پلتفرم ها: Xbox 360, PC, PS3

باکس آرت نسخه ی pc

مقدمه :

در سال ۲۰۱۰ بود که استدیویی اوکراینی با نام ۴A Games عنوانی اول شخص اکشن ماجرایی در ژانر ترسناک با نام Metro 2033 که بر اساس رمان مترو ۲۰۳۳ نویسنده Dmitry Glukhovsky بود عرضه کرد که مسکو را در سال ۲۰۳۳ و ۲۰ سال پس از بمباران هسته ای نشان می داد. فاجعه ای که باعث شده بود بر اثر پرتوهای رادیو اکتیو انسان‌ها و حیوانات زیادی جهش ژنتیکی عجیبی داشته باشند. در این بین بازماندگان برای در امان ماندن از پرتوهای رادیو اکتیو به زیر زمین‌ها و متروها پناه می‌برند و بیست سال را به سختی در مترو سپری می‌کنند. با این که کم کاری هایی در بخش گیم پلی Metro 2033 دیده می شد ولی اتمسفری بسیار سنگین به همراه داستانی با کششی بالا همگی دست به دست هم دادند تا این عنوان تبدیل به اثری به یاد ماندنی شود. حال بعد از مدت ها قسمت جدید این عنوان با نام  Metro: Last Light در راه است تا علاوه بر حفظ اصول موفق قسمت قبلی خون تازه ای در رگ ها ی این سری منتقل کند.

امید باز می گردد :

این بار با دنباله ی مستقیمی از مترو ۲۰۳۳ و پایان بد قسمت اول که در آن موجودات تاریکی به وسیله ی آرتیوم نابود شده اند روبرو می شویم. بشریت در زیر خرابه های آخر الزمانی مسکو و در متروها همچنان به دنبال تلاش برای زنده ماندن و دور شدن از تهدیدات محیط خارج هستند. مردم و حیواناتی که در معرض مواد سمی که آسمان را در احاطه خود قرار گرفته ، بوده اند حال تبدیل به موجودات خطرناکی شده اند و بازماندگان به جای این که در کنار یکدیگر به مبارزه با این موجودات خطرناک بپردازند ، برای منابع باقی مانده با یکدیگر سر جنگ دارند. آنها همیشه طمع بدست آوردن تاسیسات و سلاح خطرناکی از ارتش را در سر می پرورانند که در تونل‌های D6 قرار دارد و می تواند نابودی را به ارمغان بیاورد. در میان بازماندگان جنگ داخلی شدیدی به وجود آمده و با ایجاد چنین  مشکلات پایان بشریت در راه است.

اما امید کاملا رنگ نباخته و معمولا در مقابله با چنین اوضاعی قهرمان ها یی نیز به پا می خیزند. این قهرمان که از قسمت اول بازگشته و چشم بشریت به او می باشد آرتیوم نام دارد که این بار کمی مسن تر و داناتر از قبل شده و با گروهی از رنجرها که در بازی اول به وی کمک کردن کار می کند. همان طور که اشاره شد جنگ داخلی که در مترو به وجود آمده ، باعث شده تا آرتیوم در بطن این درگیری دیوانه وار اسیر شود و باید پیامد های تصمیم مرگباری که در قسمت اول گرفته بود را تحمل کند. البته در این  بین افرادی که در محیط های بیرونی بوده اند شایعاتی به وجود آورده اند مبنی بر این که طلوع خورشید بعد از مدت ها در راه است و یخ ها سرانجام در حال آب شدن می باشند و کورسویی از امید را به وجود آورده اند. آریتیوم نیز علاوه بر پی بردن به صحت چنین شایعه ای باید به دنبال راهی برای حل این هرج و مرج ایجاد شده و پیدا کردن نور در تاریک ترین ساعات خود باشد !

قسمت اول در بخش داستان سرایی یکی از بهترین عناوین در زمان خود بود و با پرداختن به دنیایی نابود شده به وسیله خود انسان ها و همچنین اتمسفری بی نظیر توانست در این بخش سربلند بیرون آید. این بار همچنین به بخش های ناگفته ای از فاجع بمباران هسته ای روسیه پرداخته می شود و راز ناگفته ی دلیل اصلی چنین فاجعه ای فاش خواهد شد آن چه که سازندگان در مورد بخش داستانی مترو : آخرین نور بیان کرده اند و آن را در حد یک حماسه می دانند ثابت می کند که حداقل نباید نگرانی خاصی بابت افت داستان داشته باشیم.

http://imagenes.es.sftcdn.net/ongames/scrn/5000/5732/metro-last-light-pc-55769.jpg

آیا گرمای لذت بخش خورشید را بعد از مدت ها باز هم بر روی پوستمان احساس خواهیم کرد ؟

آخرین گلوله ، آخرین نفس ، آخرین شانس :

مهم ترین خصوصیتی که آخرین نور را به عنوانی ناب تبدیل می‌کند ترکیب زیبای یک عنوان اول شخص شوتر (FPS) با المان‌های سبک وحشت یا همان survival horror است . نکته‌ای که با دقتی بسیار در خور توجه در این عنوان پیاده شده و راه این بازی را ازعناوین دیگر اول شخص جدا می کند. در کنار جو و اتمسفر بی نظیری که قسمت قبلی ارایه می داد ، در آخرین نور نیز باز هم یک اتمسفر گیرا انتظار بازیکنان را می کشد ، ۴A Games بهبود های قابل توجه ای را در بخش گیم پلی ایجاد کرده و چیز های بسیار گسترده تری نیز به آخرین نور اضافه شده است. عبور از دالان های تاریک ، جستجو در مترو ها برای پیدا کردن آذوقه و روبرو شدن با هر دو دشمنان انسانی و جهش یافته گوشه ای ویزگی های آخرین نور را می رساند. اکشن بازی نسبت به قسمت گذشته بسیار پیشرفت کرده و در بازی کلی مبارزه وجود دارد. مثلا به یک باره به طور غیر منتظره ای در بازی پیدا می شوید و ناگهان یک صحنه ی تیر اندازی عظیم شکل می گیرد. چنین ویژگی های جالبی را در کنار بخش های سینمایی بازی ( از انفجار های مهیب گرفته تا تعقیب و گریز ) وقتی گذاشته می شود باعث شده که آخرین نور با توجه به نمایش هایی که داشته یکی از بهترین شوتر های اول شخص ماجراجویی را ارایه دهد.

اکشن بازی نفس گیر و عالی کار شده است.

در آخرین نور به گیمر در انجام ماموریت‌ها و انتخاب آنها و گشت‌وگذار آزادی نسبتا کاملی داده شده است و در کنار سر و رو کشیدن به بخش های اکشن ،  ۴A Games از مخفی کاری بازی نیز غاقل نمانده است. با توجه به این که هوش مصنوعی دشمنان انسانی بسیار فوق العاده بوده و نسبت به هر حرکت مشکوکی از خود واکنش نشان می دهند و همچنین تعداد بسیار زیاد دشمنان ، انجام مخفی کاری امروری ضروری به نظر می رسد. مثلا در یک مرحله می توانید کل مرحله را بدون این که حتی دیده شوید و یا یک تیر هم شلیک کنید پشت سر بگذارید. البته تیم سازنده برای محقق شدن چنین خواسته ای گزینه های زیادی برای اعمال مخفی کاری در بازی گنجانده است. راه حل هایی مثل ایجاد تاریکی که با خاموش لامپ های که در مکان ها است میسر می شود ، گم راه کردن نگهبان ها که با سر و صدا کردن و انداختن بشکه ها می توان انجامش داد و یا مخفیانه رد شدن از بین شان گوشه ای از گزینه های مخفی کاری بازیست که باعث می شود دست شما در اتمام ماموریت ها کاملا باز بماند.

اما همه ی ماجراجویی ها آخرین نور در مترو های تاریک نیست و مطابق گذشته وارد شدن به دنیای بسیار خطرناک بیرون که پر از گاز های سمی می باشد امری ضروری به نظر می رسد. بر خلاف قسمت گذشته که یخبندان حرف اول را در محیط های بیرونی می زند ، این بار نور خورشید بر روی یخ ها تابیده و باعث یخ شدن آن ها شده است ، به همین علت در بعضی مناطق شاهد حمع شدن آب ها و حتی سیلاب نیز خواهیم بود .همان طور که اشاره شد محیط های بیرونی به گازهای سمی آلوده شده است و ماسک های ضد گاز / سیستم فیلتر به همراه ساعت مچی برای فهمیدن مدت زمان پایان اکسیژن نکاتی ضروری برای زنده ماندن می باشند. ساعت مچی که برای فهمیدن اکسیژن می باشد تغییرات خوبی را داشته و این بار درک بهتری را از اتمام هوای ماسکتان خواهید داشت. البته این بار ماسک های هوا نسبتا زیاد در بازی پیدا می شود و دیگر شما در هنگام ماجراجوییتان کم تر استرس مرگ را دارید. ذکر این نکته ضروریست که علاوه بر وظایف قبلی ، ۴A Games برای هر چه واقعی تر شدن تجربه ی بازی شما را موظف کرده است که لکه های خون که از درگیری ها بر روی ماسکتان پاشیده می شود و یا بارش باران که جلو دید را می گیرد را از روی ماسک هوای خود پاک کنید ، البته اجباری هم برای پاک کردن مداوم نیست ولی اگر این لکه ها بر روی ماسک هوا مدت زمان طولانی باقی بماند و یا اگر بیش از حد زیاد شود، بسیار سخت پاک خواهد شد و در هنگام نبرد ها چالش جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

http://imagenes.es.sftcdn.net/ongames/scrn/5000/5732/metro-last-light-pc-50950.jpg

این شهر همراه با خطراتش در انتظار شماست !

کماکان پول در این بازی حرف اول و آخر را می‌زند. کسب درآمد برای ادامه زندگی یکی از ضروری‌ ترین اصول دنیای واقعیست پس می توانید مطمئن باشید بدون پول مدت زیادی را در دنیای وحشی مترو ها که بر همین اصل بنا شده و مناطق خطرناک بیرون زنده نخواهید ماند. این پول ها را می توان از گشتن اجساد و یا جستجو در محیط به دست آورد. با استفاده از پول بازیباز توانایی خرید اقلامی مانند بسته های سلامتی ، اسلحه ، خشاب و یا ماسک ها هوای بیشتری را خواهد داشت. البته این بار بر خلاف قسمت گذشته از پول شما برای خشاب اسلحه ها استفاده نمی شود ، ویژگی که شاید در ابتدا جالب توجه به نظر می رسید ولی بعد از مدتی با تمام شدن خشاب های اصلی سلاح ها باعث می شد تا از پول برای خشاب استفاده کنید و عملا دیگر پولی برای خرید هیچ چیز خاصی در بازی باقی نمی ماند. این بار با مهمات بیشتری که ( البته نه به مانند یک بازی اکشن )  در گوشه و کنار محیط ها وجود دارد دست شما را برای خرید بیشتر باز خواهد گذاشت. تنوع سلاح ها در مترو آخرین نور زیاد است و ترکیبی از سلاح‌های واقعی و ساختگی در دسترس می‌باشد. یکی از نکاتی که در نمایش های بازی جلب توجه زیادی کرده بالا رفتن سرعت عمل آرتیوم است ، به گونه ای که خشاب گذاری سلاح ها و شارژ باتری را در مقایسه با قسمت اصلی بسیار سریع تر انجام می دهد ، البته هدف ۴A Games از این تغییرات سریع تر شدن گیم پلی بازی و در دسترس بودن برای گیمر های تازه وارد به این سری بوده است. تغییری که باعث شده تا واکنش های مختلفی طرفداران اصلی این مجموعه به آن داشته باشند.

همان طور که قبلا نیز اشاره شد اتمسفر بی نظیر مترو : آخرین نور بزرگ ترین برگ برنده ی آن است. کودکانی که در آغوش مادران خود مرده اند ، مردمانی که از شدت سرما زنده زنده یخ زده اند و بیشتر گوشه ای از این اتمسفر بی نظیر بازی و نقاط تاریک انفجار هسته ای را می رساند.این بار در بعضی مکان هایی که وارد می شوید فلش بکی به گذشته و لحظاتی قبل از بمبارزان هسته زده می شود تا برای شما ناگفته های بیشتری از داستان فاش شود. توهمات آرتیوم همچنان با او می باشند و بعضی مراحل نیز به بخش توهم اتخصاص داده شده است ، در این مراحل اغلب بازیباز باید از موجودات تاریکی که به دنبال وی می باشند دوری کند تا آرتیوم از حالت توهم دربیاید. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که به مانند قسمت قبلی دو پایان در بازی وجود دارد که نتیجه ی آن بستگی به انتخاب های اخلاقی است که شما در طول بازی خواهید داشت.

ویرانه های مسکو تنها نشانه های باقی مانده از این شهر است.

بخش مولتی پلیری که مترو : آخرین نور دارد از هر زاویه ای که به آن نگاه می کنیم عجیب و غریب است. در ابتدا ی ساخت بازی ۴A Games اعلام کرده بود که در این قسمت نیز به مانند عنوان قبلی خبری از بخش مولتی پلیر نیست و تنها بازیکنان می توانند در بخش تک نفره ماجراجویی های خود در مترو های تاریک را تجربه کنند. با این حال اصولا از آن جا که نباید چندان به این حرف ها اعتماد کرد بعد از مدتی خبر ساخت بخش مولتی پلیر بازی تایید شد. البته نکته ی عجیبش اینجاست که ۴A Games بر روی بخش مولتی پلیر بازی کار نخواهد کرد ، زیرا بنا به اعلام این استدیو آن ها تمامی تمرکز خودشان را بر روی یک تجربه ی تک نفره گذاشته اند تا اثری بی نقص را تحویل همگان دهند.

اما جالب تر اینجا است که بخش مولتی پلیر بازی که توسط استدیوی دیگری ساخته می شود مدتی بعد از عرضه مترو : آخرین نور خواهد آمد! تا بدین شکل عجیب و غریب مولتی پلیر این عنوان را تجربه کنید. به غیر از این گونه اطلاعات ، چه آن زمان که استدیوی نابود شده ی THQ ناشر بازی بود و چه الان که Deep Silver حق امتیاز بازی را خریده ، هیچ گونه اطلاعات و حتی یک خط جزییات نیز از بخش مولی پلیر بازی اعلام نشده است و با توجه به این که دیگر زمان زیادی به عرضه ی بازی نمانده ، احتمالا جزییات بخش مولتی پلیر بعد از عرضه ی خود بازی اعلام خواهد شد !

گرافیک آخرین نور فرق چندانی با نسل بعد ندارد .
به تصویر بالا خوب دقت کنید تا متوجه جزییات بی نظیر بازی شوید.

واقعیت این است :

نکته ای که بیش از همه هوش را از سر بازیبازان پرانده در مورد گرافیگ بسیار حیرت انگیز Metro Last Light است که اگر نگوییم بهترین ولی جزو یکی از بهترین بازی های این نسل در بخش گرافیک قرار می گیرد. البته نسخه ی قبلی نیز در کل گرافیک خوبی داشت ولی این نسخه واقعا چیز دیگری می باشد. موتور اختصاصی ۴A Engine این عنوان را تبدیل به یکی از اولین بازی هایی کرده که با سیستم روشنایی حیرت انگیز و فیزیک بهبود یافته ویژگی های نسل بعدی را به ارمغان خواهد آورد و معیار گرافیکی جدیدی را بر روی pc خواهد داشت. جزییات بسیار خوب شخصیت ها به همراه حرکات نرم و روان شخصیت ها که در نسخه قبل واقعا بسیار مصنوعی بود بخش دیگری از اثر تحسین برانگیز سازندگان را نشان می دهد. اما بخشی که باعث شده تا تمامی این نکات خوب کاملا تحت تاثیر آن قرار بگیرد در مورد فیزیک باور نکردنی مترو : آخرین نور است که با استفاده از فیزیک قدرتمند انویدیا توانایی نابود کردن اغلب وسایل محیط را خواهید داشت تا هیجان مبارزات به اوج خود برسد. برف و یخبندان به قدری خوب کار شده که گویی سوز سرما را نیز در هنگام نمایشهای بازی حس می کتیم !

دیگر خبری از برخی اشکالات و باگ ها ی قسمت اصلی که در بعضی مواقع به صورت تصادفی در بازی به وجود می آمد مانند دشمنان و دیوار های نامرئی که باعث نارضایتی بعضی از کاربران شده بود نیست. زیرا ۴A وعده داده که بر روی تمامی اشکالاتی که در نسخه ی اول بود کار کرده و امیدوار است که آخرین نور ( Last Light ) چنین باگ هایی را نداشته باشد. به علاوه گرافیک هنری مترو : آخرین نور نیز دست کمی از گرافیک فنی بازی ندارد و کافیست برای اثبات نگاهی به تصاویر بازی بیندازید تا بی نظیر بودن آن را حس کنید.

البته ذکر این نکته ضروریست که تاکنون تمامی نمایش های بازی و چنین تحسین هایی بر روی pc بوده و تیم سازنده حتی چند ثانیه ای نیز در کنسول ها از بازی نمایشی نداده است. بنابر این نمی توان با اطمینان گفت که در کنسول ها نیز شاهد چنین گرافیک تحسین برانگیزی باشیم. هر چند استدیو های بازی سازی در شرق اروپا ( مانند استدیو های روسی  اوکراینی ) اصولا در هر چیزی کم کاری کنند در گرافیک سنگ تمام می گذارند و خود ۴A هم اعلام کرده که این عنوان در زمان انتشار بهترین گرافیک را بر روی کنسول ها خواهد داشت. !

http://imagenes.es.sftcdn.net/ongames/scrn/5000/5732/metro-last-light-pc-59657.jpg

انفجار هسته ای و مسکویی نابود شده .
چه چیزی بهتر از این برای خلق گرافیک هنری بی ظیر ؟!

خوب یا بد ، مسئله این است :

روسیه مکانی است که مترو : آخرین نور فجایای بمباران هسته ای را نشان می دهد و در هر صورت خیلی طبیعی است که صداگذاران بازی نیز با لهجه ای روسی حرف بزنند. اما به قدری در قسمت اول صداگذاران بازی مصنوعی و بدون هیچ گونه حسی صحبت می کردند که گویی چند نفر از خیابان پیدا شده و برای اولین بار وظیفه ی صداپیشگی را انجام می دادند. در مترو : آخرین نور نیز خوشبختانه یا متاستفانه چنین طرز صحبت و لهجه ای همچنان وجود دارد. ولی به هر حال شخصیتی مثل ماکاروف در سری MW هم که روسی است ولی با لهجه و صداپیشگی بسیار خوبی توانسته از وظیفه ی خود سربلند بیرون آید. البته نیمه پر لیوان را هعم باید دید و این بار ۴A Games اعلام کرده است که توجه ی بهتری نسبت به این بخش داشته است. همچنین سکوت مرگبار در محیط به همراه نعره و داد هیولاها ، ترسناک بودن مترو : آخرین نور را نیز نمایان خواهد کرد.

در بخش موسیقی نیز نمی توان قضاوت خاصی کرد ولی با توجه به موسیقی های زیبای قسمت اول که اتمسفر بسیار سنگینی نیز داشت ، می توان گفت که در قسمت دوم نیز نقش خود را به خوبی ایفا خواهد کرد.

Metro: Last Light

روشنایی نزدیک است :

در نهایت باید گفت Metro: Last Light با حفظ اصول موفق قسمت قبلی به همراه اتمسفری بی نظیر و همچنین گیم پلی بسیار بهبود یافته را می توان جزو بهترین بازی های امسال قلمداد کرد. پس خودتان را تا زمان عرضه ی بازی که بسیار نیز نزدیک است آماده کنید ، زیرا باید در مترو ها و ویرانه های مسکو با آخرین امید خود به دنبال آخرین روشنایی باشید!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آخرین روشنایی ، آخرین امید | پیش نمایش Metro: Last Light - گیمفا
آخرین روشنایی ، آخرین امید | پیش نمایش Metro: Last Light - گیمفا
آخرین روشنایی ، آخرین امید | پیش نمایش Metro: Last Light - گیمفا
آخرین روشنایی ، آخرین امید | پیش نمایش Metro: Last Light - گیمفا
آخرین روشنایی ، آخرین امید | پیش نمایش Metro: Last Light - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین روشنایی ، آخرین امید | پیش نمایش Metro: Last Light - گیمفا