معرفی برترین کامیک‌های سال 2020
معرفی برترین کامیک‌های سال 2020
معرفی برترین کامیک‌های سال 2020
معرفی برترین کامیک‌های سال 2020

خواندنی‌های قرنطینه | ۱۰ کامیک برتر سال ۲۰۲۰

آرش بوالحسنی
۲۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
برترین کامیک‌های سال 2020

در این مقاله قصد داریم تا نگاهی جامع به سال ۲۰۲۰ از دریچه‌ی کامیک داشته باشیم و برترین کامیک‌های سال ۲۰۲۰ را بررسی کنیم.

سال ۲۰۲۰ چالش سختی برای صنعت کامیک بوده است. شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی موقت بسیاری از فروشگاه‌های کامیک شده است. متاسفانه، این تعطیلی برای برخی فروشگاه‌ها از موقت به دائم تبدیل شده است. ناشران کامیک هم تحت تاثیر این پاندمیک قرار گرفته‌اند؛ بسیاری از برنامه‌ها و پروژه‌های آن‌ها لغو یا به تاریخ دیگری موکول شده است. علی‌رغم تمام این سختی‌ها، شاهد عرضه‌ی آثار قدرتمندی در ۱۲ ماه گذشته بوده‌ایم.

 

برترین کامیک‌های سال ۲۰۲۰

برخی از نویسندگان و طراحان کامیک هم بهترین اثر دوران کاری خود را در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی جامع به سال ۲۰۲۰ از دریچه‌ی کامیک داشته باشیم. در ادامه به ۱۰ کامیک برتر سالی که گذشت نگاهی می‌اندازیم و سعی می‌کنیم تا تمام ژانرها و ناشران را در نظر بگیریم.

 

۱۰ – Marvel’s X-Books

10 کامیک برتر سال 2020

گروه X-Men بازگشت فوق‌العاده‌ای را در سال ۲۰۱۹ تجربه کردند. جاناتان هیکمن (Johnathan Hickman)، نویسنده‌ی Avengers، با دو سری Power of X و House of X توانست به محبوبیت زیادی دست یابد. در سال ۲۰۲۰ نویسندگان و طراحان بیشتری به هیکمن پیوسته تا سری X را تبدیل به یکی از موفق‌ترین کامیک‌های مارول کنند. تیم هیکمن در تابستان امسال، کامیک X of Swords را روانه‌ی بازار کرده و باز هم به موفقیت‌های پیشین خود افزودند. در حال حاضر کتاب‌های X مارول طیف گسترده‌ای از سلایق مختلف را تشکیل می‌دهند و در قالب سری‌های مختلف، هواداران بسیاری درگیر این کامیک‌ها هستند.

۹ – Teen Titans: Beast Boy

عروج گابریل پیکولو (Gabriel Picolo) در صنعت کامیک طی چند سال اخیر بسیار تماشایی بوده است. پیکولو یک طراح و هوادار بزرگ کامیک است که حالا با بزرگان این صنعت همکاری می‌کند. پیکولو اکثر محبوبیت خود را مدیون طراحی شخصیت‌های Teen Titans است. Teen Titans با سریال انیمیشنی شبکه‌ی Cartoon Network به شهرت رسید و توانست هواداران خاص خود را جذب کند.

طراحی‌های پیکولو، اکثرا اعضای این گروه را حین انجام کارهای روزمره به تصویر می‌کشید و همین هم باعث جلب توجه بسیاری شد. در نهایت پیکولو در سال ۲۰۱۹ با کامی گارسیا (Kami Garcia) همکاری کرد و نتیجه‌ی آن کامیک Teen Titans: Raven بود. این دو بار دیگر در سال ۲۰۲۰ بر روی یک کتاب Teen Titans همکاری کردند. Teen Titans: beast Boy همان سبک خودمانی Raven را ادامه می‌دهد و کامیکی است که هواداران Teen Titans ابدا نباید از دست بدهند. شماره‌ی بعدی سری Teen Titans با نام Beast Boy Loves Raven هم در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد.

۸ – Usagi Yojimbo

10 کامیک برتر سال 2020

سری Usagi Yojimbo مخلوق افسانه‌ای استن ساکای (Stan Sakai) افسانه‌ای است. این شخصیت اوج خود را در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ تجربه کرد، اما  شماره‌های جدید هم خواندنی و جذاب هستند. هم‌چنین امسال شاهد همکاری تام لوث (Tom Luth)، یکی از طراحان مستعد کامیک، با ساکای بودیم. هفت شماره‌ی اول سری جدید که در اوایل سال ۲۰۲۰ منتشر شدند، نقطه‌ی آغاز خوبی برای کسانی است که با کارهای ساکای آشنایی ندارند. البته هواداران قدیمی هم نباید سری جدید و فوق‌العاده‌ی Usagi Yojimbo را از دست بدهند.

۷ – The Question: The Many Deaths Of Vic Sage

10 کامیک برتر سال 2020

در سال ۲۰۲۰ شاهد مرگ بسیاری از افسانه‌های دنیای کامیک بودیم. یکی از آن‌ها دنیس اونیل (Dennis O’Neil) دوست‌داشتنی بود. اونیل در اواخر دهه‌ی ۶۰ و اوایل دهه‌ی ۷۰، شرکت DC Comics را دوباره زنده کرد و تبدیل به یکی از چهره‌های سرشناس دوران برنزی کامیک شد. اونیل با همکاری نیل آدامز (Neal Adams)، طراح کامیک مشهور، بتمن را به ریشه‌های تاریک خود بازگرداند. بسیاری نسخه‌ی اونیل شوالیه‌ی سیاه را به عنوان بهترین نسخه می‌شناسند.

اونیل و آدامز در سری Green Lantern/Green Arrow هم با یک‌دیگر همکاری کرده و در طول دهه‌ی ۶۰ این دو شخصیت را از نو تعریف کردند. یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای اونیل، کار برروی سری The Question در کنار دنیس کوان (Den Cowan) و ریک مگ‌یر (Rick Magyar) بود. سری The Many Deaths of Vic Sage در سال ۲۰۱۹ آغاز شد و در ۲۰۲۰ هم به پایان رسید. این سری در هر شماره به بررسی جنبه‌ای از شخصیت The Question می‌پرداخت. نویسنده‌های مختلفی تعریف خود از این شخصیت را ارائه دادند. اونیل مانند همیشه از دریچه‌ای فلسفی به این شخصیت نگاه کرد و یک اثر ماندگار دیگر را به یادگار گذاشت.

۶ – Immortal Hulk

10 کامیک برتر سال 2020

سری Immortal Hulk گنجینه‌ای برای هواداران کامیک است. این سری از ۳ سال پیش شروع شد و همچنان کیفیت بالای خود را حفظ کرده است. برداشت ال اوینگ (Al Ewing) و جو بنت (Joe Bennet) از هیولای سبز، به موفقیت عظیمی برای مارول تبدیل شده است و تقریبا هر شماره توانسته خوانندگان را به وجد آورد. اوینگ و بنت، هالک را به ریشه‌های جکیل و هایدی آن بازگردانده و تمرکز خود را بر روی جنبه‌های روان‌شناختی این شخصیت گذاشتند.

در سال ۲۰۲۰ شاهد ورود این سری به حوزه‌های جدیدی بودیم. در حالی که شرورهای Immortal Hulk در ابتدا انسان‌های عادی بودند، در شماره‌های اخیر تهدیدهای کیهانی هم بر سر راه هالک قرار گرفته‌اند. لزومی ندارد بگوییم که ورود Immmortal Hulk به سبک کایجو، دست کمی از شگفت‌انگیز نداشته است. متاسفانه این سری با شماره‌ی پنجاهم خود در سال ۲۰۲۱ به پایان خواهد رسید. اما مطمئنا بنت و اوینگ پایان فوق‌العاده‌ای را در نظر گرفته‌اند.

۵ – Far Sector

سری Young Animal شاید کیفیت ابتدایی خود را از دست داده باشد، اما هنوز هم کامیک‌های بسیار خوبی در آن یافت می‌شود. Far Sector هم یکی از این کامیک‌ها است. این کامیک همان جان تازه‌ای است که کتاب‌های Green Lantern به آن نیاز داشته‌اند. Far Sector توسط ان. کی. جمیسین (N. K. Jemisin) نوشته و توسط نائومی جمال (Naomi Jamal) طراحی شده است. البته امسال شاهد عرضه‌ی کامیک The Green Lantern توسط گرنت موریسن (Grant Morrison) هم بودیم. با این حال، Far Sector برداشتی کاملا جدید از این شخصیت است.

Far Sector در دوردست‌های کهکشان و در مکانی به نام City Enduring جریان دارد. این بار جو مولین (Jo Mullein) در نقش Green Lantern ظاهر شده است. او وظیفه دارد تا از مکان مذکور محافظت کند. کاری که در ابتدا و با توجه به سابقه‌ی پاک City Enduring، بسیار ساده به نظر می‌رسد. اما با گذر زمان، مولین متوجه می‌شود که چیزی درست نیست. اگر تا کنون جذب سری Green Lantern نشده‌اید، Far Sector می‌تواند شروع خوبی باشد.

۴ – John Constantine: Hellblazer

10 کامیک برتر سال 2020

در جهانی ایده‌آل، خود را برای یک آرک دیگر از سری Hellblazer آماده می‌کردیم. اما متاسفانه، این سری به طرز عجیبی در سال ۲۰۲۰ لغو شد و تنها به شماره‌ی ۱۲ رسیدیم. آرون کمپ‌بل (Aaron Campbell) و ماتیاس برگارا (Matias Bergara) در همین ۱۲ شماره، بهترین کتاب‌های جان کنستانتین در چند سال اخیر را منتشر کردند. سری Hellblazer، کنستانتین را در بهترین شرایط خود قرار می‌دهد؛ به دور از سایر شخصیت‌های DC Coimcs.

کنستانتین هرگز یک ابرقهرمان نبوده است. کمپ‌بل و برگارا هم به خوبی این مهم را درک کرده و این شخصیت را به ریشه‌های خود بازگردانده‌اند. سری Hellblazer در شهر لندن جریان دارد و بازگشت فوق‌العاده‌ای را برای یکی از شخصیت‌های محبوب Vertigo رقم می‌زند.

۳ – Superman’s Pal Jimmy Olsen

10 کامیک برتر سال 2020

در سالی به نحسی ۲۰۲۰، کامیک‌هایی مانند Superman’s Pal Jimmy Olsen بسیار مهم هستند. برداشت بسیار خنده‌دار مت فرکشن (Matt Fraction) و استیو لیبر (Steve Lieber) از دنیای سوپرمن، در سال ۲۰۱۹ آغاز شد. شماره‌های جدید به خاطر شیوع کرونا با تاخیر مواجه شدند، اما پر واضح است که این سری ارزش صبر کردن را دارد. جیمی اولسن رفیق قدیمی سوپرمن است و فرکشن و لیبر از چشمان او، داستانی را بررسی می‌کنند که کم‌تر به آن پرداخته شده است.

در شماره‌های ۲۰۲۰ شاهد سفر اولسن به گاتهام سیتی هم بودیم. هم‌چنین یکی از تم‌های سری، شرایط کنونی تولید محتوا، یوتیوب و مرگ رسانه‌های قدیمی بود. قلم فرکشن مانند همیشه جذاب است، اما طراحی لیبر نیازمند تحسین خاصی است. او دنیای DC Comics را طوری به تصویر می‌کشد که دوست‌داشتنی باشد. پنل پایانی، جیمی اولسن و سوپرمن را بر فراز دیلی پلنت نشان می‌دهد و دست کمی از فوق‌العاده ندارد.

۲ – Daredevil

10 کامیک برتر سال 2020

چیپ استارسکی (Chip Zdarsky) یکی از مستعدترین نویسندگان حال حاضر کامیک است. به لطف او، Daredevil یکی از بهترین‌ سال‌های خود را در ۲۰۲۰ تجربه کرده است. استارسکی کار خود را با The Man Without Fear آغاز کرد. او از ۲۰۱۹ تا کنون، یکی از عمیق‌ترین برداشت‌ها از شخصیت دردویل را ارائه داده است. دردویل یکی از شخصیت‌های محبوب نویسندگان برای ارائه‌ی داستان‌های روان‌شناختی بوده است. استارسکی هم از این فرصت نهایت استفاده را کرده است.

مارکو چچتو (Marco Checchetto) و خورخه فورنس (Jorge Fornes) در طراحی این سری با استراسکی همکاری کرده‌اند. در مجموع باید گفت که این سه نفر، توانسته‌اند یکی از بهترین آرک‌های شخصیت دردویل را خلق کنند. یکی از تم‌های سری تحت نظر استارسکی، بررسی عواقب شکست خوردن قهرمان داستان است. خواندن این سری در ۲ سال گذشته بسیار لذت‌بخش بوده است و به نظر نمی‌رسد که فعلا از کیفیت سری کاسته شود.

۱ – Pulp

بهترین کامیک‌های سال 2020

اد بروبیکر (Ed Brubaker) و شان فلیپس (Sean Phillips) نیازی به معرفی کردن ندارند. این زوج در دو دهه‌ی اخیر، حسابی نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته‌اند. بروبیکر و فلیپس کار خود را در Image Comics آغاز کرده و هنوز هم به سراغ ابرقهرمانان مرسوم کامیک نرفته‌اند. Fatale، ترکیبی از سبک نوآر و المان‌های ماوراالطبیعه، و The Fade Out از آثار مشهور این دو هستند و حالا Pulp را هم باید به این فهرست اضافه کنیم.

داستان Pulp حول پیرمردی به نام مکس وینترز (Max Winters) می‌چرخد که با نوشتن رمان‌های وسترن روزگار می‌گذراند. اما مکس راز و گذشته‌ی مرموزی دارد و به زودی نوبت بازخواست او می‌رسد. بروبیکر و فلیپس یکی از خلاق‌ترین زوج‌های کامیک هستند و Pulp به خوبی چرایی این موضوع را نشان می‌دهد. Pulp اثر معرکه‌ای است و اگر ذره‌ای به کامیک یا حتی داستان‌گویی علاقه دارید، حتما آن را بخوانید.

P.morgan 𔓙

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی برترین کامیک‌های سال 2020
معرفی برترین کامیک‌های سال 2020
معرفی برترین کامیک‌های سال 2020
معرفی برترین کامیک‌های سال 2020
معرفی برترین کامیک‌های سال 2020

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی برترین کامیک‌های سال 2020