استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟
استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟
استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟
استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟

آنالیز: تحلیل تغییرات سیاست پلی‌استیشن در نسل جدید؛ استودیوی مخفی سونی در سن‌ دیگو چه ماهیتی دارد؟

محمد حسین کریمی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟

شرکت‌ها در برهه‌های زمانی مختلف بر اساس طرز فکر مدیران، درجه‌ی موفقیت و اهداف خود سیاست‌های گوناگونی را پیش می‌گیرند و بخش پلی‌استیشن شرکت سونی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه موفقیت نسل هشتم پلی‌‎‌استیشن باعث شده است که در جهت قبلی قدم بردارند و به مانند ایکس‌باکس تغییرات بنیادین در ارائه‌ی محتوا ایجاد نکنند، اما با این وجود، شاهد یک سری حساسیت‌ها و جهت‌گیری‌های خاص هستیم که در این مقاله آن‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهیم داد. با تحلیل تغییرات سیاست پلی‌استیشن در نسل جدید، رویکرد پلی‌استیشن در قبال گسترش استودیوهای خود و همچنین بحث جذاب ماهیت استودیوی مخفی سونی در سن دیگو همراه باشید.

تحلیل تغییرات سیاست پلی‌استیشن در نسل جدید

مطمئناََ بر کسی پوشیده نیست که شرکت سونی در مورد ارائه‌ی محتوا، همان رویکرد همیشگی خود را حفظ کرده است. آن‌ها همچنان ارائه‌ی بازی‌های درجه‌ یک تک‌نفره را ادامه می‌دهند و همواره به دنبال داستان‌های درگیرکننده با شخصیت‌پردازی‌‌های دلچسب هستند. اگرچه شرکت سونی و تیم پلی‌استیشن به سمت هدف همیشگی خود مبنی بر ارائه‌ی بهترین تجربه‌های تک‌نفره حرکت می‌کنند و در جهتی مشابه قدم بر می‌دارند، اما این بدان معنا نیست که شاهد یک سری تغییرات در نحوه‌ی رسیدن به آن هدف نیستیم. شاید بسیاری از بازی‌بازان به این موضوع توجه نکرده باشند، اما در یک تا دو سال اخیر، تیم پلی‌استیشن تغییرات مدیریتی به خود دیده است و برخی سلسله مراتب آن با تغییر مواجه شده‌اند.

تحلیل تغییرات سیاست پلی‌استیشن

اگرچه شرکت سونی و تیم پلی‌استیشن به سمت هدف همیشگی خود مبنی بر ارائه‌ی بهترین تجربه‌های تک‌نفره حرکت می‌کنند و در جهتی مشابه قدم بر می‌دارند، اما این بدان معنا نیست که شاهد یک سری تغییرات در نحوه‌ی رسیدن به آن هدف نیستیم.

جیم رایان (Jim Ryan) در حال حاضر مدیریت پلی‌استیشن را در دست گرفته است و در اواسط امسال، هرمن هالست (Herman Hulst) هدایت استودیوهای پلی‌استیشن را بر عهده گرفت. همیشه با ایجاد تغییرات در مدیریت، برنامه‌ها و خط مشی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و ما باید منتظر یک سری انتخاب‌های متفاوت نسبت به نسل‌های پیش باشیم. اگر فردی ریزبین باشید و با موشکافی کامل اتفاقات درون صنعت بازی‌های ویدیویی را دنبال کنید، متوجه خواهید شد که سونی برای رسیدن به هدف همیشگی خود، یک رویه‌ی کاملاََ جدید را پیش گرفته و این موضوع یک سری اثر منفی را به دنبال داشته است. همه‌ی شرکت‌ها در درجه‌ی اول به دنبال سود خود هستند و ماهیت تشکیل یک کمپانی، این است که برای شخص یا سهامداران سود به همراه بیاورد. تفاوت در این است که برخی مدیران قصد دارند با رویکردهای خلاقانه و ارائه‌ی محتویات خاص به این سود دست پیدا کنند و عده‌ای دیگر از مدیران با دید تجاری و بررسی‌ المان‌های کسب و کار به دنبال این هدف هستند.

به طور کلی، تمامی مدیران قبل از جیم رایان نیز تحصیلات بازاریابی و تجاری داشتند و به دنبال همین موضوع با دیدگاه‌های شدید‌تر یا آسان‌گیرانه‌تر، به تولید محتوا نگاه می‌کردند. در این میان یک تفاوت اساسی وجود دارد. قبل از آقای جیم رایان، افرادی مانند جک ترتون (Jack Tretton) عرصه‌ی نمایش‌ها و ارتباطات را خالی می‌کردند و این وظایف را به افراد محبوبی مانند شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida) محول می‌کردند، اما در حال حاضر نقش این افراد کلیدی کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است. مصاحبه‌‌های اساسی را رایان انجام می‌دهد و گفت‌و‌گوهای یوشیدا با رسانه‌ها، دیگر محدودتر از گذشته شده است.

مطمئناََ جیم رایان در قبال موقعیت شغلی خود توانایی کامل را دارد، اما به نظر می‌رسد تا حدودی شاهد انحراف هستیم و دیگر آن نزدیکی منحصر به فرد افراد کلیدی پلی‌استیشن با طرفداران دیده نمی‌شود.

استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟

اگر فردی ریزبین باشید و با موشکافی کامل اتفاقات درون صنعت بازی‌های ویدیویی را دنبال کنید، متوجه خواهید شد که سونی برای رسیدن به هدف همیشگی خود یک رویه‌ی کاملاََ جدید را پیش گرفته و این موضوع یک سری اثر منفی به دنبال داشته است.

نسل جدید با حساسیت‌های شدید

پلی‌استیشن در اوج محبوبیت و موفقیت قرار دارد و به همین دلیل تیم پلی‌استیشن، مدیران برنامه‌ریزی و مدیران اجرایی نسبت به تصمیمات مختلف در قبال تولید محتوا بیش از گذشته حساسیت به خرج می‌دهند. همان‌طور که جیم رایان در مصاحبه‌های خود چندین بار بر این موضوع تاکید کرده است که عناوین پلی‌استیشن با بودجه‌های چند صد میلیون دلاری ساخته می‌شوند، بنابراین انتظار می‌رود نظارت بیشتری بر روی آن‌ها صورت گیرد و چراغ سبز دادن به پروژه‌های مختلف، پروسه‌ی سختگیرانه‌تری را طی کند. با توجه به رویکردهای اخیر مدیران و موفقیت‌های خاصی که در سال‌های منتهی به نسل جدید برای سونی رخ داد، انتظار می‌رود بودجه‌های کلانی به بازی‌های بلاک‌باستری سینماتیک اختصاص داده شود، اگرچه هر از چندگاهی برخی عناوین هاردکور مانند Demon’s Souls نیز توسعه پیدا خواهند کرد. همچنین مطمئناََ سونی به بازسازی بازی‌های مختلف علاقه‌ی بیشتری نشان خواهد داد، چرا که این دسته از بازی‌ها به طور حتم مخاطبین قدیمی را به خود جذب می‌کنند.

تیم پلی‌استیشن به دنبال گسترش پروژه‌های بلاک‌باستری خواهد بود و در کنار آن جامعه‌ی هاردکور و قدیمی را فراموش نخواهد کرد، اما از آن‌جایی که تعداد چراغ سبزهای آن‌ها محدودتر خواهد شد و ایده‌های جدید تنها در صورتی تایید خواهند شد که اعتبار بالایی پشتشان باشد، بنابراین انتظار می‌رود بسیاری از ایده‌ها تایید نشوند تا محدوده‌ی تمرکز همان پروژه‌هایی باشند که صدها میلیون دلار خرج برداشته‌اند. به عبارت دیگر، احتمالاََ در ادامه‌ی نسل نهم کمتر شاهد پروژه‌های کوچک خلاقانه‌ای مانند Rain ،Journey ،puppeteer و Playstation All Stars Battle Royale باشیم. اخیراََ بسیاری از توسعه‌دهندگان از استودیوهای مختلف سونی مانند ژاپن استودیو (Japan Studio) و ناتی‌داگ (Naughty Dog) جدا شده‌اند که ممکن است دلیل اصلی این موضوع، عدم تایید برخی ایده‌های خاص آن‌ها باشد. با وجود این‌که تغییر سیاست سونی می‌تواند بر روی این موضوع تاثیرگذار باشد، اما با اطمینان کامل نمی‌توان این تئوری را تایید کرد.

استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟

انتظار می‌رود بسیاری از ایده‌ها به مانند قبل تایید نشوند تا محدوده‌ی تمرکز استودیوها همان پروژه‌هایی باشند که صدها میلیون دلار خرج برداشته‌اند. به عبارت دیگر، احتمالاََ در ادامه‌ی نسل نهم کمتر شاهد پروژه‌های کوچک خلاقانه‌ای مانند Rain ،Journey ،puppeteer و Playstation All Stars Battle Royale باشیم. شرکت سونی همچنان بازی‌های خاص مانند Death Stranding عرضه خواهد کرد، اما انتظار داریم تخصیص بودجه را محدودتر کند و انتخاب‌ها را با حساسیت بیشتری انجام دهد.

تغییر در سیاست‌های سونی نه نشانه‌ی بدی است و نه صرفاََ رویکردی مثبت را نشان می‌دهد. اگر طرفدار عناوین سینماتیک پرخرج و منتظر عناوین بلاک‌باستری هستید، بنابراین در ادامه‌ی این نسل، بیش از گذشته با این دسته از بازی‌ها مواجه خواهید شد، چرا که پلی‌استیشن قصد دارد در بازه‌های کوتاه مدت پروژه‌های با کیفیتی تولید کند و تمامی تمرکز خود را بر روی تولید بازی‌های مشهور بلاک‌باستری مانند Spider-Man ،Uncharted و Ghost of Tsushima  بگذارد. در کنار این عناوین، بعضاََ شاهد آثار هاردکور و بازسازی‌های اساسی نیز خواهیم بود، اما احتمال دارد که در این میان به بازی‌های بدیع و خلاقانه‌ای که بعضاََ قصد دارند در خلاف جهت استانداردهای همیشگی حرکت کنند، آسیب جدی وارد شود.

مبحث خرید استودیوهای مختلف از سوی شرکت‌های مطرح برای بسیاری از بازی‌بازان از جذابیت زیادی برخوردار است، اما شرکت سونی در این زمینه‌ رویکردی هیجان‌انگیز اتخاذ نکرده است و کاملاََ مطابق پتانسیل‌ها و توانایی‌های خود این کار را انجام می‌دهد. طرفداران انتظار دارند که ناگهان خبر خرید یک شرکت بزرگ از سوی سونی منتشر شود، اما به احتمال زیاد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، زیرا سونی یک رویکرد مدیریتی کاملاََ متفاوت را پیش گرفته است. اگر به خریدها دقت کرده باشید، شرکت سونی و تیم پلی‌استیشن نه تنها به سراغ شرکت‌های بزرگ نمی‌رود، بلکه تا زمانی که بر سر چندین پروژه‌ی مختلف با یک استودیو همکاری نداشته باشد، آن را خریداری نخواهد کرد. اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games)، آخرین خرید آن‌ها، یک مثال واضح برای این استراتژی است. سونی نقدینگی زیادی در دست دارد و به راحتی می‌تواند با شرکت‌های نسبتاََ بزرگ نیز وارد مذاکره شود، اما چنین رویکردی با سیستم مدیریتی آن‌‎ها هماهنگ نیست. مدتی پیش جیم رایان در مورد رویکرد گسترش استودیوهای داخلی گفته بود:

 ما دوست داریم که کمی متنوع‌تر و خاص‌تر نسل جدید را پیش بگیریم و راهی پیدا کنیم که با توجه به نیاز مخاطبین، محتویات و تجربیات مختلف ارائه دهیم. کلید اصلی رسیدن به نیازهای مخاطبین این بوده است که در طول این سال‌ها، استودیوهای داخلی پلی‌استیشن را به قدرت مطلق تبدیل و آن‌ها را با تجهیزات جدید و به روز مجهز کنیم. یک شبکه از استودیوها باعث می‌شوند بازی‌های عالی ساخته شوند. ما به صورت مخفیانه و با سکوت مطلق بر روی استودیوهای خود سرمایه‌گذاری‌ کرده‌ایم. این سرمایه‌گذاری مداوم بوده و در طول‌ سال‌های متمادی رخ داده است.

استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟

تغییر در سیاست‌های سونی نه نشانه‌ی بدی است و نه صرفاََ رویکردی مثبت را نشان می‌دهد. اگر طرفدار عناوین سینماتیک پرخرج و منتظر عناوین بلاک‌باستری هستید، بنابراین در ادامه‌ی این نسل، بیش از گذشته با این دسته از بازی‌ها مواجه خواهید شد، اما اگر طرفدار پروژه‌های خلاقانه و آثاری هستید که حاصل جرقه‌ی ذهنی یک کارگردان خاص هستند، بنابراین شاید چنین پروژه‌هایی در نسل بعد کمتر دیده شوند.

جمله‌ی طلایی او در مصاحبه‌ای مشابه نقل قول زیر است:

سونی به صورت پایه‌ای و سازمانی قابلیت‌های استودیوهای خود را رشد خواهد داد. ما به شکل “ترکیب و ادغام انتخابی” قابلیت‌های استودیوهای داخلی خود را شکوفاتر از قبل خواهیم کرد.

سخن بالا با صراحت کامل استراتژی سونی در مورد گسترش استودیوهای پلی‌استیشن را توضیح می‌دهد. تیم پلی‌استیشن و مدیران تصمیم‌گیرنده‌ی آن، دو شیوه‌ی متناسب با قابلیت‌های “استودیوهای جهانی پلی‌استیشن” را برگزیده‌اند. اولویت آن‌ها ادغام و ترکیب خواهد بود، این بدان معنا است که اعضای کلیدی و با تجربه‌ی ناتی‌داگ، ساکر پانچ (Sucker Punch) و یا سانتا مونیکا (Santa Monica) پس از کسب تجربه‌ی لازم و آشنا شدن با محتویات مورد نیاز پلی‌استیشن، به استودیوهای تازه‌کار منتقل خواهند شد تا پایه‌های مستحکمی را برای این استودیوها بنا کنند. مطمئناََ این افراد رهبری بخش‌های خاصی از استودیوی جدید را در دست خواهند گرفت تا نیروهای تازه‌ای تربیت شوند. سونی در نظر دارد که این روال برای سال‌ها ادامه پیدا کند و تجربیات نیروهای خود را به افراد دیگر انتقال دهد. این رویه باعث می‌شود به طور مداوم شاهد تربیت نیروهای خلاق باشیم و حتی اگر اعضای کلیدی ناتی‌داگ یا استودیوهای دیگر جدا شوند، همچنان افرادی هستند که بتوانند جای آن‌ها را پُر کنند. اولویت دوم سونی در زمینه‌ی گسترش استودیوها، خرید سازنده‌های میان‌رده خواهد بود. بعید است که آن‌ها سراغ شرکت‌های بزرگی مانند بتسدا (Bethesda) بروند، اما انتظار می‌رود به صورت نامنظم، چند سالی یک‌بار استودیوای میان‌رده (از نظر وسعت و ارزش مالی) در سطح اینسامنیاک گیمز خریداری کنند.

استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟

تیم پلی‌استیشن و مدیران تصمیم‌گیرنده‌ی آن، دو شیوه‌ی متناسب با قابلیت‌های “استودیوهای جهانی پلی‌استیشن” را برگزیده‌اند. اولویت آن‌ها ادغام و ترکیب خواهد بود، این بدان معنا است که اعضای کلیدی و با تجربه‌ی ناتی‌داگ، ساکر پانچ و یا سانتا مونیکا پس از کسب تجربه‌ی لازم و آشنا شدن با محتویات مورد نیاز پلی‌استیشن، به استودیوهای تازه‌کار منتقل خواهند شد تا پایه‌های مستحکمی را برای این استودیوها بنا کنند.

ساختار توسعه‌ی بازی در میان استودیوهای پلی‌استیشن

ساختار توسعه‌ی بازی‌ها و پروژه‌های مختلف در میان استودیوهای پلی‌استیشن کمی با دیگر شرکت‌های بزرگ تفاوت دارد. باید به این موضوع اشاره شود که بسیاری از ناشران بزرگ برای توسعه‌ی عناوین وسیع و مهم خود از منابع برون‌سازمانی استفاده می‌کنند، چرا که سطح عظیم آن پروژه باعث می‌شود تمامی استعدادها و امکانات لازم برای ارائه‌ی یک اثر کامل موجود نباشد. به عنوان مثال، استودیوی ۳۴۳ اینداستریز از حمایت‌های استودیوی بزرگی با نام اسپراسافت (Sperasoft) برخوردار است و توسعه‌ی برخی قسمت‌های پروژه توسط آن‌ها انجام می‌شود. این قضیه برای سونی نیز صادق است با این تفاوت که آن‌ها مالک بسیاری از این استودیوهای حمایتی هستند. از آن‌جایی که اکثر عناوین انحصاری پلی‌استیشن نیازمند انیمیشن‌های پیچیده هستند، بنابراین آن‌ها استودیوهای حمایتی را در اختیار دارند که صرفاََ انیمیشن‌ها و تریلر‌های سینماتیک بازی‌های بزرگ را توسعه می‌دهند.

در حال حاضر تیم پلی‌استیشن شامل چند استودیوی خاص می‌شود که به دلیل نقش حمایتی خود، کمتر شناخته شده‌اند. استودیو حمایتی اصلی آن‌ها با نام Visual Arts Services Group برای مدت زیادی می‌شود که در شهر سن دیگو فعالیت دارد و در طول این سال‌ها، بر روی پروژه‌های مخلتفی مانند سری The Last of Us، سری Uncharted، بازی Ghost of Tsushima، عنوان God of War و اکثر بازی‌های انحصاری سونی که از سال ۲۰۰۷ منتشر شده‌اند کار کرده است. در کنار این تیم، ۵ استودیوی حمایتی دیگر با نام‌های Sony San Mateo، Sony XDEV، Sony Malaysia Art & Animation و Sony SN System نیز وجود دارند که از زمان تاسیس، به تمامی پروژه‌های استودیوهای اختصاصی سونی کمک کرده‌اند. به عبارت دیگر، بر خلاف بسیاری از ناشرین بزرگ، سونی نیاز ندارد که برای دریافت خدمات و منابع به استودیوهای انیمیشن‌سازی یا صدابرداری خارجی مراجعه کند، چرا که در نقاط مختلف جهان این استودیوها را تاسیس کرده است، اما بسیاری از آن‌ها گمنام هستند.

مهم‌ترین استودیوی حمایتی سونی Visual Arts Services Group نام دارد که شامل استعداد‌های بسیاری می‌شود. آن‌ها نقش بسیار مهمی را در طراحی انیمیشن‌های عناوین انحصاری سونی ایفا می‌کنند و از سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را گسترش داده‌اند. همان‌طور که می‌دانید شرکت سونی در شهر سن دیگو آمریکا یک استودیوی مخفی را تاسیس کرده است. این استودیو ارتباط تنگاتنگی با تیم Visual Arts Services Group دارد و این ارتباط ما را به بخش پایانی مقاله می‌رساند.

استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟

در کنار Visual Arts، استودیوهای حمایتی دیگری با نام‌های Sony San Mateo ،Sony XDEV ،Sony Malaysia Art & Animation و Sony SN System نیز وجود دارند که از زمان تاسیس، به تمامی پروژه‌های استودیوهای اختصاصی سونی کمک کرده‌اند. به عبارت دیگر، بر خلاف بسیاری از ناشرین بزرگ، سونی نیاز ندارد که برای دریافت خدمات و منابع به استودیوهای انیمیشن‌سازی یا صدابرداری خارجی مراجعه کند، چرا که در نقاط مختلف جهان این استودیوها را تاسیس کرده است.

استودیوی مخفی سونی در سن‌ دیگو چه ماهیتی دارد؟

در سال‌های اخیر، شرکت سونی سن دیگو را به یکی از محوری‌ترین شهرهای تولید محتوا تبدیل کرده است و در حال حاضر تیم‌های مختلفی از سوی آن‌ها در این منطقه فعالیت دارند. تیم SIE San Diego Studio برای مدت زیادی مشغول به توسعه‌ی سری MLB Show بوده است که البته به دلیل عدم محبوبیت بازی در ایران، نام این استودیو را کمتر شنیده‌ایم. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی متذکر شدم، استودیوی دیگر Visual Arts Services Group نام دارد که برای سایر تیم‌های بزرگ مانند ناتی‌داگ، سانتا مونیکا، ساکر پانچ و بسیاری از استودیوهای دیگر (حتی خارج از زیرمجموعه‌ی سونی) نقش کمکی را ایفا می‌کند. دو استودیوی یاد شده در طول این سال‌ها بر روی عناوین زیادی کار کرده‌اند. استودیوی اول همچنان به توسعه‌ی سری MLB می‌پردازد و تیم دوم نیز در کنار چند استودیوی حمایتی دیگر (که یکی از آن‌ها در مالزی مستقر است)، وظیفه‌ی خود را در زمینه‌ی انیمیشن‌سازی برای استودیوهای بزرگ‌تر ادامه می‌دهد. در این میان، یک استودیوی مخفی نیز وجود دارد که شرکت سونی هیچگاه به صورت رسمی از آن پرده‌برداری نکرده است.

با توجه به اطلاعاتی که بدست آورده‌ام، استودیوی مخفی سن دیگو از نظر تیمی و نیروی خلاق ارتباطی با SIE San Diego Studio ندارد، اما می‌تواند یک تیم مجزا با تجهیزات و مکانی مجزا در محل استقرار آن‌ها به شمار رود که البته صحت این ارتباط به طور دقیق مشخص نیست. نکته‌ی جالب ماجرا این است که استودیوی مخفی یا رونمایی نشده‌ی سن دیگو ارتباط نزدیکی با Visual Arts Services Group دارد و به طور مستقیم با نیروهای خبره‌ی انیمیشن‌سازی آن‌ها کار می‌کند. ارتباط میان دو استودیو تا حدی است که طبق گفته‌های مایکل مامباور (Michael Mumbauer)، رهبر تیم Visual Arts Service Group، می‌توانیم استودیوی مخفی سن دیگو را یک شاخه‌ی دیگر از Visual Arts Service Group بدانیم.

تیم جدید تشکیل شده در سن دیگو که سونی از انتشار اطلاعات بیشتر پیرامون آن خودداری می‌‎کند، در حال حاضر یک پروژه‌ی AAA اکشن-ماجراجویی در دست ساخت دارد. بر اساس برخی گزارش‌ها، این تیم بر روی یک نسخه‌ی جدید از سری Uncharted کار می‌کند، اما این موضوع توسط منابع داخلی معتبر تایید نشده است. هفته‌ی گذشته جزئیاتی از سوی مایکل مامباور منتشر شد مبنی بر این که دو پروژه‌ی بازسازی تمام عیار (Remake) نسخه‌ی اول Uncharted و God of War توسط این استودیو مراحل ساخت را طی می‌کرده‌اند، اما بنابر دلایلی نامشخص، هر دو پروژه لغو شدند. در حال حاضر استودیوی مذکور بر روی یک پروژه‌ی جدید کار می‌کند و البته برای توسعه‌ی این پروژه، تعداد زیادی از نیروهای خبره‌ی استودیوهای ناتی‌داگ و سانتا مونیکا به این تیم پیوسته‌اند. این دقیقاََ همان شیوه‌ی گسترش “ترکیب و ادغام” را به ما نشان می‌دهد. ما نمی‌دانیم که در نهایت با یک فرنچایز جدید روبه‌رو خواهیم شد و یا این که نسخه‌ی جدید یک سری بازی مشهور توسط آن‌ها مراحل ساخت را طی می‌کند.

استودیوی مخفی سونی در سن دیگو

استودیوی مخفی یا رونمایی نشده‌ی سن دیگو ارتباط نزدیکی با Visual Arts Services Group دارد و به طور مستقیم با نیروهای خبره‌ی انیمیشن‌سازی آن‌ها کار می‌کند. ارتباط میان دو استودیو تا حدی است که طبق گفته‌های مایکل مامباور (Michael Mumbauer)، رهبر تیم Visual Arts Service Group، می‌توانیم استودیوی مخفی سن دیگو را یک شاخه‌ی دیگر از Visual Arts Service Group بدانیم.

شاید نکته‌ی پایانی که قصد دارم در مورد استودیوی Visual Arts Service Group و تیم مخفی سن دیگو بیان کنم برای بسیاری از طرفداران پلی‌استیشن جالب باشد. در ابتدا باید بدانید که شرکت سونی بر روی استودیوهای جانبی خود مانور زیادی نمی‌دهد، اما شاید بتوان یکی از دلایل اصلی کیفیت خارق‌العاده‌ی عناوین انحصاری آن‌ها را این استودیوها دانست. ۶ تیم یاد شده از افراد حرفه‌ای تشکیل شده‌اند که وظیفه‌ی اصلیشان این است که بار زیادی را از دوش استودیوهای اصلی پلی‌استیشن بردارند و صد البته مهم‌ترین آن‌‌ها Visual Arts Service Group است. این تیم تا مدتی پیش توسط مایکل مامباور مدیریت و رهبری می‌شد. آن‌ها در کنار ساخت انیمیشن‌ها و کمک در برخی زمینه‌های بصری، تریلرهای سینماتیک رونمایی و یا تیزرهای مختلف را نیز تولید می‌کنند. به طور کلی تیم آن‌ها در زمینه‌ی انیمیشن‌سازی تبحر خاصی دارد و به همین دلیل برای مدت زیادی ایده‌ی ساخت انیمیشن بر اساس بازی‌های مختلف پلی‌استیشن در این استودیو مطرح شده بود. مامباور برای مدت‌ها ایده‌ی خلق جهانی به هم متصل از شخصیت‌های محبوب پلی‌استیشن را در ذهن داشته است که در قالب کامیک، انیمیشن، فیلم و سریال مطرح شود، دقیقاََ به مانند دنیاهای مارول (Marvel) و دی‌سی (DC). متاسفانه چنین ایده‌ای به تایید سونی نرسید و آن‌ها ترجیح دادند به صورت خارجی این کار را انجام دهند و در حال حاضر شبکه‌هایی مانند HBO برایشان محتوا تولید می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟
استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟
استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟
استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟
استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟
استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟